Elsevier stuk waar je vast heel handig overheen hebt gelezen.quote:
quote:Voor Nederland komt hij tot de slotsom dat de baten van het koningshuis in Nederland vorig jaar op 4,2 tot 5,4 miljard euro uitkwamen. Anders gezegd: voor de meer dan 100 miljoen euro aan belastinggeld voor het koningshuis kwam bijna het vijftigvoudige terug aan extra economische groei.
De vraag is wel: is het onderzoek simplistisch uitgevoerd, of is de manier waarop elsevier het gepresenteerd heeft dat?quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:59 schreef Hephaistos. het volgende:
Waar dan natuurlijk bijgezegd moet worden dat de methode die hij gebruikt van een belachelijke simpliciteit is. Je zou toch zeggen dat als je serieus onderzoek naar zoiets doet, je met wat beters moet kunnen komen dan dit.
quote:De republikeinse staatsvorm, belichaamd in een door de Staten-Generaal tot staatshoofd aangewezen ambitieus politicus op jaren, is er voor saaie mensen!
Precies, het zou over de ethische en principiële bezwaren van een koningshuis moeten gaan.quote:Op zondag 26 augustus 2007 18:41 schreef Jurgen21 het volgende:
Dat kinderachtige gezeur over de kosten van de monarchie raakt kant noch wal.
Status. Je kan de koningklijke familie zien als het paradepaardje van Nederland tegenover het buiteland.quote:Op zondag 26 augustus 2007 13:14 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Nou dan, waarom ontvangen ze dan ook nog eens geld van de staat? Is het mogelijk om als fulltime werkende daarnaast ook een uitkering te ontvangen? Nee.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar ook principiële argumenten tegen de monarchie raken kant noch wal. Alleen de als de Oranjes zelf geen trek meer hebben in het koningsschap, dan is dat een reden om de republikeinse staatsvorm te introduceren. Voorlopig mogen ze mooi doorgaanquote:Op zondag 26 augustus 2007 18:43 schreef Monidique het volgende:
[..]
Precies, het zou over de ethische en principiële bezwaren van een koningshuis moeten gaan.
Iedere eerstejaars student Geschiedenis krijgt er tentamen over, hoor.quote:Op zondag 26 augustus 2007 13:17 schreef Klopkoek het volgende:
Naar verluid is bijv. de scriptie van WA nooit openbaar gemaakt.... omdat het een erg slecht stuk was.
Dat is toch met alles zo in Nederland, alle politieke beslissingen hebben voor en tegenstanders.quote:Op zondag 26 augustus 2007 18:52 schreef floris.exe het volgende:
Jurgen21, ook aan jou de volgende vraag. Het moge duidelijk zijn dat jij voorstander bent van de monarchie. Goed, dat is jouw goed recht! Echter, vind jij het moreel om mij te verplichten te betalen voor iets dat jij graag in stand wilt houden? Stel je nu toch eens voor, hè, dat ik een nieuwe schutting wil plaatsen rond mijn tuin en dat jij er toe verplicht wordt, daar een kleine financiële bijdrage aan bij te dragen. Dat zou jij toch ook niet bepaald prettig vinden?
Ja, dat is met veel dingen zo inderdaad, maar dat maakt het nog niet moreelquote:Op zondag 26 augustus 2007 18:53 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Dat is toch met alles zo in Nederland, alle politieke beslissingen hebben voor en tegenstanders.![]()
Dude, voor dat paleis Soestdijk moet je dokken terwijl dat paleis inderdaad van ONS is, van ONS. Wij hebben dat paleis betaald, de Rijksgebouwendienst onderhoudt alle paleizen gratis en Beatrix hoeft er niks voor te betalen (nee, ze wendt niet eens haar te riante onkostenvergoeding aan).quote:Op zondag 26 augustus 2007 18:41 schreef Jurgen21 het volgende:
Het is toch elke keer weer raadselachtig waarom bepaalde personen zich druk kunnen maken om de kosten van onze monarchie. De Nederlandse monarchie kost per jaar ongeveer honderd miljoen euro, dus plusminus 6 euro per persoon per jaar. Daarvoor krijgen we een heel vorstenhuis, paleizen, koetsen, staatsbezoeken enz.
Het stabielste gebied ter wereld is Scandinavië en daar hebben de koningshuizen veel minder macht....quote:Een uitstekende besteding van ons belastinggeld, dunkt mij, zeker gezien het feit dat de Nederlandse monarchie resulteert in één van de stabielste staatsbestellen ter wereld.
Dit is gewoon niet waar. De beste is Van Vollenhoven en die wilde Beatrix er eigenlijk niet bij hebben.quote:Bovendien voeren de leden van ons Koningshuis hun taken uitmuntend uit. We mogen er echt blij mee zijn en ook wel enigzins trots.
quote:Dat kinderachtige gezeur over de kosten van de monarchie raakt kant noch wal. Een landsbestuur kost nu eenmaal geld; een monarchie is niet duurder dan een republiek.
En dat moet impliceren dat het een goed stuk is? Nee, dat is propaganda voor de monarchie. Daar ontvangt de betreffende universiteit speciale subsidie voorquote:Op zondag 26 augustus 2007 18:52 schreef Apropos het volgende:
[..]
Iedere eerstejaars student Geschiedenis krijgt er tentamen over, hoor.
Sinds wanneer is dat stuk openbaar? Nou?quote:Op zondag 26 augustus 2007 18:52 schreef Apropos het volgende:
[..]
Iedere eerstejaars student Geschiedenis krijgt er tentamen over, hoor.
Dat noemen we nou democratie. Ik moet als belastingebetaler ook meebetalen aan de asiel- en welzijnsindustrie, ontwikkelingssamenwerking, een generaal pardon, kunst- en cultuurprojecten en nog talloze andere zaken voor ik nog geen eurocent aan wens uit te geven.quote:Op zondag 26 augustus 2007 18:52 schreef floris.exe het volgende:
Jurgen21, ook aan jou de volgende vraag. Het moge duidelijk zijn dat jij voorstander bent van de monarchie. Goed, dat is jouw goed recht! Echter, vind jij het moreel om mij te verplichten te betalen voor iets dat jij graag in stand wilt houden? Stel je nu toch eens voor, hè, dat ik een nieuwe schutting wil plaatsen rond mijn tuin en dat jij er toe verplicht wordt, daar een kleine financiële bijdrage aan bij te dragen. Dat zou jij toch ook niet bepaald prettig vinden?
Ja en dus zou je je kunnen afvragen of democratie nu wel zo'n goede maatschappelijke ordening is. Het belang van de meerderheid is niet per definitie superieur aan het belang van de minderheid hoor.quote:Op zondag 26 augustus 2007 19:05 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Dat noemen we nou democratie. Ik moet als belastingebetaler ook meebetalen aan de asiel- en welzijnsindustrie, ontwikkelingssamenwerking, een generaal pardon, kunst- en cultuurprojecten en nog talloze andere zaken voor ik nog geen eurocent aan wens uit te geven.
Demcoratie is dan ook de minst slechte staatsvorm. Alternatieve staatsvormen bezorgen de besteding van belastinggeld nog minder legitimiteit.quote:Op zondag 26 augustus 2007 19:08 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ja en dus zou je je kunnen afvragen of democratie nu wel zo'n goede maatschappelijke ordening is. Het belang van de meerderheid is niet per definitie superieur aan het belang van de minderheid hoor.
Ja, maar je moet het dan ook veel verder doortrekken: afschaffen van belasting. Afschaffen van de staat.quote:Op zondag 26 augustus 2007 19:10 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Demcoratie is dan ook de minst slechte staatsvorm. Alternatieve staatsvormen bezorgen de besteding van belastinggeld nog minder legitimiteit.
Utopiaquote:Op zondag 26 augustus 2007 19:12 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ja, maar je moet het dan ook veel verder doortrekken: afschaffen van belasting. Afschaffen van de staat.
Dat weet je niet, zolang je het nog niet hebt geprobeerd. We zijn vertrouwd geraakt met het idee dat er zoiets behoort te zijn als de Staat. Een orgaan dat mensen besteelt [belasting] om zichzelf te verrijken en allerlei bestedingen te doen, waar niemand op zit te wachten.quote:
De staat is één van de beste uitvindingen van de mensheid. Het heeft ons wet en gezag gebracht. Dat de staat zichzelf teveel macht heeft toegeëigend, daar zijn we het wel over eens. Maar het afschaffen van de staat als zodanig zal een grote fout blijken.quote:Op zondag 26 augustus 2007 19:19 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Dat weet je niet, zolang je het nog niet hebt geprobeerd. We zijn vertrouwd geraakt met het idee dat er zoiets behoort te zijn als de Staat. Een orgaan dat mensen besteelt [belasting] om zichzelf te verrijken en allerlei bestedingen te doen, waar niemand op zit te wachten.
Leuk, wanneer mogen we de volgende Koning stemmen?quote:Op zondag 26 augustus 2007 19:05 schreef Jurgen21 het volgende:
Dat noemen we nou democratie.
quote:Op zondag 26 augustus 2007 19:19 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Dat weet je niet, zolang je het nog niet hebt geprobeerd. We zijn vertrouwd geraakt met het idee dat er zoiets behoort te zijn als de Staat. Een orgaan dat mensen besteelt [belasting] om zichzelf te verrijken en allerlei bestedingen te doen, waar niemand op zit te wachten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |