Zullen we voortaan maar zo doen dat iedereen zelf mag aangeven hoe elke cent belasting die ze betalen gespendeerd worden? Zal je vast leuk vinden, mogen we paar busladingen extra ambtenaren in dienst nemen om dat te regelen, zodat je nog meer belasting mag betalen. Maar hè, je mag wel zelf bepalen waar het aan opgaat, vind je het vast niet erg om 20% meer belasting te betalen!quote:Op zondag 26 augustus 2007 13:51 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Hun salaris wordt deels van mijn geld betaald. Ik heb er helemaal geen belang bij om aan hun salaris bij te dragen, dus als ik daartoe wordt verplicht, dan vind ik dat ik op zijn minst het recht heb om inspraak te krijgen in de besteding daarvan.
quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:07 schreef floris.exe het volgende:
Nog een dubieus voorbeeld. Een jaar of 3 geleden ben ik eens naar Paleis 't Loo gegaan. Je moet daar betalen voor entree en je mag alleen maar lopen waar men zegt dat je mag lopen. Dan denk ik: wie betaalt hier aan mee om dit alles in stand te houden? Is het niet mijn recht om één van de aanwezige bedden te liggen om te voelen hoe zo'n koninklijk bed nu eigenlijk ligt?
Ik betaal mee aan de snelwegen, maar ik mag niet mijn bed midden op de weg opzetten en daar slapen, zodat de autos maar om me heen moeten rijden. Het is een schande!quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:07 schreef floris.exe het volgende:
Nog een dubieus voorbeeld. Een jaar of 3 geleden ben ik eens naar Paleis 't Loo gegaan. Je moet daar betalen voor entree en je mag alleen maar lopen waar men zegt dat je mag lopen. Dan denk ik: wie betaalt hier aan mee om dit alles in stand te houden? Is het niet mijn recht om één van de aanwezige bedden te liggen om te voelen hoe zo'n koninklijk bed nu eigenlijk ligt?
quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:08 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Zullen we voortaan maar zo doen dat iedereen zelf mag aangeven hoe elke cent belasting die ze betalen gespendeerd worden? Zal je vast leuk vinden, mogen we paar busladingen extra ambtenaren in dienst nemen om dat te regelen, zodat je nog meer belasting mag betalen. Maar hè, je mag wel zelf bepalen waar het aan opgaat, vind je het vast niet erg om 20% meer belasting te betalen!![]()
Ik heb nooit gezegd dat ik de monarchie wil afschaffen. Ik heb enkel gezegd dat de koninklijke familie zichzelf moet bedruipen.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:09 schreef teamlead het volgende:
[..]helemaal met je eens
maarja.. dat staat los van het wel of niet hebben van een monarchie he..
De site van het koninklijk huis verwijst je door naar de rijks begrotingquote:Op zondag 26 augustus 2007 14:07 schreef teamlead het volgende:
[..]
veel geld ja
maar ik ben vooral benieuwd waar die 52 miljoen (en wat kleingeld) blijven die onder de "niet interessante" posten vallen
ik wilde laatst een stukje met een door mij meegefinancierde F16 vliegen....quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:09 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ik betaal mee aan de snelwegen, maar ik mag niet mijn bed midden op de weg opzetten en daar slapen, zodat de autos maar om me heen moeten rijden. Het is een schande!
ah okequote:Op zondag 26 augustus 2007 14:11 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
De site van het koninklijk huis verwijst je door naar de rijks begrotingIs even zoeken
Kosten staatsbezoeken en gebruik regerings middelen als het regerings vliegthuig vallen daar ook onder.
Dat is in principe toch erg, of niet danquote:Op zondag 26 augustus 2007 14:11 schreef teamlead het volgende:
[..]
ik wilde laatst een stukje met een door mij meegefinancierde F16 vliegen....mocht niet
Valt onder overige kosten, net als , staatsbezoeken, het regeringsvliegtuig en het onderhoud van paleizen) voor 2006: ¤ 71,7 miljoen.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:05 schreef teamlead het volgende:
[..]
waarbij aangetekend moet worden dat onderhoud van paleizen ook gaat over paleizen die niet in gebruik zijn door het koningshuis ('t loo, soestdijk)
Valt de beveiliging onder functionele kosten trouwens?
Als we nou eens gewoon de belasting verlagen zodat mensen het geld wat ze dan overhouden zelf naar eigen inzien kunnen besteden.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:08 schreef ethiraseth het volgende:
Zullen we voortaan maar zo doen dat iedereen zelf mag aangeven hoe elke cent belasting die ze betalen gespendeerd worden? Zal je vast leuk vinden, mogen we paar busladingen extra ambtenaren in dienst nemen om dat te regelen, zodat je nog meer belasting mag betalen. Maar hè, je mag wel zelf bepalen waar het aan opgaat, vind je het vast niet erg om 20% meer belasting te betalen!![]()
quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:29 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Elsevier heeft een uitgebreid stuk over kosten enzo maar daarvoor moet je inloggen![]()
quote:Volgende maand zullen de meeste dagbladen weer braaf publiceren dat het Koninklijk Huis de Nederlanders een handvol miljoenen per jaar kost. Dat komt doordat de Miljoenennota traditiegetrouw alleen de salarissen en de directe personeelskosten en onkosten van - op dit moment - koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Maxima opsomt. Dit jaar komen die op een kleine 6 miljoen euro uit, volgend jaar zal het ruim 6 miljoen euro zijn.
Maar daarmee zijn de kosten van de monarchie natuurlijk niet compleet. Als alle kosten die bij verschillende ministeries zijn ondergebracht, worden opgeteld, dan bedragen de kosten dit jaar al 100 miljoen euro en volgend jaar zal dat weer meer zijn. Bij die kosten gaat het om paleizen en andere gebouwen, om beveiliging en ander personeel, om vliegtuigen, paarden en auto's en om staatsbezoeken en hofvoorlichting en andere ambtelijke ondersteuning. Dat getal is inmiddels niet meer omstreden, al werden de totale kosten van de monarchie lange tijd uit het zicht gehouden.
Maar op de keper beschouwd zijn we er nog niet met die 100 miljoen euro per jaar. Want de Koningin, Willem-Alexander en Maxima genieten ook nog een reeks belastingvrijstellingen die gewone Nederlanders moeten missen. Dat zijn in feite ook bijdragen van de Nederlanders aan de monarchie.
Ten eerste hoeven de drie over hun 'honorarium' geen loon- en inkomstenbelasting te betalen. De drie hoeven ook geen vermogensbelasting te betalen over die onderdelen van het vermogen die 'dienstbaar' zijn aan de uitoefening van hun functie (over de rest wel). Verder hoeven koningin Beatrix en prins Willem-Alexander geen successiebelasting te betalen, bijvoorbeeld over wat Beatrix van haar ouders Juliana en Bernhard heeft geerfd. Als het klopt wat prins Bernhard in 2003 tegen het Amerikaanse blad Forbes zei, namelijk dat het familievermogen om en nabij de 250 miljoen dollar lag, dan kan dit particuliere voordeel bij overlijdenssituaties nog aardig in de papieren lopen.
Dit soort zaken zijn door de econoom Harry van Dalen nog eens op een rijtje gezet in het pas verschenen Jaarboek Overheidsfinancien 2007, met de bedoeling om eens na te gaan of de kosten van de monarchie ook de moeite waard zijn. Koningin Beatrix blijkt betrekkelijk goedkoop. Haar voorgangers, vooral de Willem-koningen uit de negentiende eeuw en ook koningin Wilhelmina, slurpten verhoudingsgewijs aanzienlijk meer op. In het buitenland zijn de uitkeringen aan leden van een koninklijk huis ook vaak royaler dan in Nederland.
Tot zo ver niks aan de hand. Maar dan gaat Van Dalen bekijken wat de monarchie het land oplevert, zowel in kwaliteit van overheid en democratie als in de groei van de economie. Hij maakt daarbij gebruik van gegevens van de Wereldbank en komt tot de slotsom dat landen met een monarchie wereldwijd democratischer, stabieler en minder corrupt zijn dan landen zonder monarchie. Die landen worden beter geregeerd en kennen een effectievere overheid. Dat geldt in zijn berekening ook voor landen met een monarchie binnen de groep van 27 landen van de Europese Unie, vergeleken met de EU-landen die geen monarchie hebben.
Vervolgens keek Van Dalen naar de gemiddelde economische groei in landen met een monarchie. Hij schat dat 0,8 tot 1 procentpunt van de economische groei in die landen te danken is aan de aanwezigheid van die monarchie. Voor Nederland komt hij tot de slotsom dat de baten van het koningshuis in Nederland vorig jaar op 4,2 tot 5,4 miljard euro uitkwamen. Anders gezegd: voor de meer dan 100 miljoen euro aan belastinggeld voor het koningshuis kwam bijna het vijftigvoudige terug aan extra economische groei.
Dat zou allemaal zo kunnen zijn, maar zeker is het allerminst. De monarchieen in de wereld zijn voor het overgrote deel (Noord-)Europese landen of landen die deel uitmaken van het Britse Gemenebest (Canada en Australie bijvoorbeeld) en als zodanig de Britse koningin formeel als staatshoofd hebben. Het is zeer aannemelijk dat die landen het vaak ook zonder koning of koningin beter doen dan arme en totalitaire landen of landen die net onder het communistische juk vandaan komen. Het is zelfs denkbaar dat landen met een monarchie per saldo schade ondervinden van het hebben van die monarchie, maar dat ze het relatief zo goed doen dat ze die monarchie op de koop toe kunnen nemen. Het is maar net wat je als oorzaak of als gevolg aanneemt.
Juist, de tuinen, paleizen en een deel van de inboedel worden gratis verbouwd en onderhouden, geheel naar wens van de Koningin en ze hoeft er niets voor te betalen.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:50 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Overigens ook leuk om te vermelden dat de onderhouds kosten voor de paleizen in 2009 / 10 / 12 rond de 1 miljoen geschat worden, dit jaar 30 miljoen
bron?quote:Op zondag 26 augustus 2007 15:35 schreef ethiraseth het volgende:
Wat een Hollanders zijn mensen hier ook weer zeg. Koningshuis heeft een rendement van 5000%
Volgens mij zijn er maar drie Oranjes die geld krijgen en is dat gewoon hun salaris voor het werk dat ze verrichten. Waarom zouden het vrijwilligers moeten worden?quote:Op zondag 26 augustus 2007 13:02 schreef floris.exe het volgende:
Waar ik toch echt niet met mijn hoofd bij kan is het feit dat de koninklijke familie, de Oranjes, ieder jaar weer worden gespekt door de staat van ons geld. De familie is zeer vermogend en de meeste leden hebben veel capaciteiten, zijn hoog opgeleid en kunnen dus prima geld verdienen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |