Mac OS X.quote:
Niks.quote:wat kan een mac wel wat windows niet kan
Mac OS X.quote:wat maakt een mac nou zo uniek?
Het OS is supersnel en vooral erg belangrijk: het is logisch en overzichtelijk. Ik gebruik nu op mijn pc een tijd Vista maar ik vind het maar erg schreeuwerig en onoverzichtelijk, bij OS X heb je dat totaal niet. Macs zijn ook opgebouwd uit hoogwaardige componenten en dat merk je ook.quote:Op zondag 26 augustus 2007 12:14 schreef F04 het volgende:
Het gaat mij niet om de vorm, of hoe mooi een mac van de buitenkant, maar het gaat om de performence van het systeem zelf, en de OS zelf.
Je krijgt ook OS X gratis bij een nieuwe Mac.quote:Op zondag 26 augustus 2007 12:20 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Je krijgt wel gratis Vista bij een nieuwe PC.
Altijd spannend of ie het wel doet: http://tweakers.net/nieuws/49071
Oh, jij begreep het sarcasme in mijn post nietquote:Op zondag 26 augustus 2007 12:22 schreef Sanderrrr het volgende:
[..]
Je krijgt ook OS X gratis bij een nieuwe Mac.
Ik merk er nog steeds weinig van. Misschien moet ik mijn MacBook eens vaker mee naar buiten nemen.quote:Op zondag 26 augustus 2007 12:31 schreef Svyatagor het volgende:
En oja, je kunt er ook nog vrouwen mee regelen.
Als jij je vrouwen regelt met die mac, wil ik niet weten welke vrouwen je krijgtquote:Op zondag 26 augustus 2007 12:31 schreef Svyatagor het volgende:
En oja, je kunt er ook nog vrouwen mee regelen.
quote:Op zondag 26 augustus 2007 13:53 schreef Athmozz het volgende:
Als jij je vrouwen regelt met die mac, wil ik niet weten welke vrouwen je krijgt![]()
Mac is zeer leuk en ik wil ook eentje eigenlijk (gewoon om te testen dan, niet omdat ik niet tevreden ben van windows), maar je zit met de hardwarelimieten. Personaliseren is zéér moeilijk (als je 2 terra aan harde schijven wil moet je namelijk al naar een dual xeon bak, waar je niets aan hebt als je niet echt veel cpu-intensieve taken doet)quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:12 schreef Bigs het volgende:
Kom maar op met die vooroordelen en kort-door-de-bocht-redeneringen.
in een RAID 5 array?quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:29 schreef nietzman het volgende:
Als je twee terrabyte aan opslag wilt hang je er toch gewoon een stel FireWire800schijven aan?
Tja, voor dat soort grappen hebben ze een Mac Pro lijn. Daar klik je zo een paar hardeschijven bij in. Maar dat is natuurlijk wel een compleet andere categorie als een iMacje.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:34 schreef Athmozz het volgende:
in een RAID 5 array?
Als Apple met zijn OS ondersteuning zou geven aan niet-apple hardware, dan zou ik het zeker al lang geprobeerd hebben. Dat je dan compatibiliteitsproblemen kan krijgen zoals je hebt bij windows-gerief (doordat gelijk welk merk rommel mag maken & er een drivertje voor ontwikkelen) kan je makkelijk uit de weg gaan door Apple Approved producten te maken, waarvan gegarandeerd zijn dat ze wél deftig werken.
De niet-nerd vervangt inderdaad niets aan zijn Dell-doos, maar zélfs daar heb je meer vrijheid. Je kan bij de recente dell's makkelijk wat harde schijven bijsteken, bij de apple kan het alleen extern (en met een hele hoop externe schijven wil je niet naar een lanparty, een iets grotere case vormt geen probleem)
Het is dan ook onzin. Ik heb ook gewoon een extra geheugenplankje van Kingston, een HD van Seagate en een externe monitor van Dell.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:41 schreef F04 het volgende:
Ik wist niet dat Apple alleen apple producten ondersteund. Dus kan Apple zijn producten lekker duur maken.
Je sarcasme lijkt te falen Asmo.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:41 schreef Asmodean het volgende:
Bij een mac betaal je voor het uiterlijk, niet voor de performance. Ze zijn echt een heel stuk duurder, en ze kunnen niets bijzonders. Zelfs vrijwel alle software is voor Windows geschreven, en zal het niet doen op een Mac. Als je echt problemen hebt met windows en er de ballen van snapt zou je het nog kunnen overwegen, anders kun je voor het geld van een mac beter 2 uitstekende pc's kopen.
Inderdaad. Ik heb nu een fileserver staan met een RAID5 array erin, die op een duron 1200 draait (moet nog overgezet worden op mijn nieuwe 8poorts pcie controllerquote:Op zondag 26 augustus 2007 14:42 schreef nietzman het volgende:
Maar dat is natuurlijk wel een compleet andere categorie als een iMacje..
maar je gaat er geen pci-kaartje in steken (of anders vind je er de drivers niet van)quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:43 schreef nietzman het volgende:
[..]
Het is dan ook onzin. Ik heb ook gewoon een extra geheugenplankje van Kingston, een HD van Seagate en een externe monitor van Dell.. Alleen het mobo is tegenwoordig nog 'custom made', de rest is gewoon standaard hardware.
Tja, er schiet me zo écht niets te binnen wat ik mogelijkerwijs in m'n Macje zou willen drukken. Ik heb nog een oude SCSIkaart liggen voor een SCSI zipdrive die al tien jaar stof ligt te happen op zolder, maar dat is dan ook wel zo'n beetje alles.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:45 schreef Athmozz het volgende:
maar je gaat er geen pci-kaartje in steken (of anders vind je er de drivers niet van)
Een probleem wat ik nog nóóit heb ondervonden.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:49 schreef Megumi het volgende:
Het is zeg maar wat makkelijker om aan software te komen op een Windows platform
Een goede netwerkkaart ipv die onboard chipjes die ze vantegenwoordig overal op pleuren, dus een dual giglan die ook effectief 250 megabyte / sec kan verzetten. (hoewel ik besef dat ik daarmee een van de uitzonderingen ben, 99% houdt hem daar niet mee bezig)quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:50 schreef nietzman het volgende:
Tja, er schiet me zo écht niets te binnen wat ik mogelijkerwijs in m'n Macje zou willen drukken.
Vier hardeschijven is nog niks voor een PC die als 'workstation' in de markt wordt gezet. Bovendien meen ik me te herinneren dat die 4 HD's geen RAID-5 ondersteunen. Kun je ze aansluiten op een RAID-insteekkaart? En Firewire-800 is met 100 MB/s theoretische doorvoersnelheid niet voldoende om een extern systeem er op aan te sluiten, daarvoor moet je denk ik wachten op Firewire NG.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:42 schreef nietzman het volgende:
Tja, voor dat soort grappen hebben ze een Mac Pro lijn. Daar klik je zo een paar hardeschijven bij in. Maar dat is natuurlijk wel een compleet andere categorie als een iMacje..
Ik vind de Mac-Pro lijn in ieder geval wel scherp geprijst, veel goedkoper kan het eigenlijk niet wat betreft een Dual-Xeon systeem.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:41 schreef Asmodean het volgende:
Ze zijn echt een heel stuk duurder, en ze kunnen niets bijzonders.
Ja, maar daar komt nog een astronomisch bedrag (dacht 8 of 900¤ over voor de raidcontroller, terwijl je al goede 8poortscontrollers hebt voor rond de 5à600¤)quote:Op zondag 26 augustus 2007 15:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
Kun je ze aansluiten op een RAID-insteekkaart?
De MacPro's zijn zéér sterk geprijsd als je hem standaard neemt, daar moet je gelijk in geven.quote:Ik vind de Mac-Pro lijn in ieder geval wel scherp geprijst, veel goedkoper kan het eigenlijk niet wat betreft een Dual-Xeon systeem.
En het probleem daar is? 1 Telefoontje naar Microsoft en dat probleem is opgelost, waar nog eens bijkomt dat je misschien 1x in de hele levensloop van het OS zo'n 'probleem' gaat hebben. Daar irriteer ik me niet aan hoor.quote:Op zondag 26 augustus 2007 15:07 schreef de_sapje het volgende:
Maar sinds dit kan ook ik het nog moeilijk serieus nemen.
Mwah, Apple heeft het op dat gebied zoveel simpeler door slecht enkele hardwareconfiguraties te ondersteunen. Ik denk dat de kans vrij groot is dat Apple de oplossing van MS zou volgen als zij met dezelfde problemen werden geconfronteerd.quote:Op zondag 26 augustus 2007 15:07 schreef de_sapje het volgende:
Maar sinds dit kan ook ik het nog moeilijk serieus nemen.
Eenzelfde argument hoor je over OSX en virussen, maar ooit wel 's gehoord van falsificatie..? Zulke argumenten zijn zeer waarschijnlijk niet onderuit te halen.quote:Op zondag 26 augustus 2007 15:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mwah, Apple heeft het op dat gebied zoveel simpeler door slecht enkele hardwareconfiguraties te ondersteunen. Ik denk dat de kans vrij groot is dat Apple de oplossing van MS zou volgen als zij met dezelfde problemen werden geconfronteerd.
Maar da's geen argument, want Apple wordt doorgaans niet met dit soort problemen geconfronteerd.quote:Op zondag 26 augustus 2007 15:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mwah, Apple heeft het op dat gebied zoveel simpeler door slecht enkele hardwareconfiguraties te ondersteunen. Ik denk dat de kans vrij groot is dat Apple de oplossing van MS zou volgen als zij met dezelfde problemen werden geconfronteerd.
MS kiest er NIET voor dat merken zoals sweex al die rommel uitbrengen waarvan de drivers vaak problemen geven. Met de Vista 64bits is dit deels opgelost omdat je door microsoft goedgekeurde drivers nodig hebt.quote:Op zondag 26 augustus 2007 15:15 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Daarnaast kiest MS er zelf voor om zowat elk stukje hardware te willen ondersteunen om blijkbaar maar zoveel mogelijk klanten aan zich te binden: dan vraag je zelf om deze problemen.
Ik meen dat Swetsenegger nog wel het eea kan vertellen over MS-certified drivers en Vistaquote:Op zondag 26 augustus 2007 15:17 schreef Athmozz het volgende:
[..]
MS kiest er NIET voor dat merken zoals sweex al die rommel uitbrengen waarvan de drivers vaak problemen geven. Met de Vista 64bits is dit deels opgelost omdat je door microsoft goedgekeurde drivers nodig hebt.
Als je als consument een beetje uit je ogen kijkt, dan ga je met een standaard windowssysteem ook geen problemen hebben.
Ik heb nooit met Avid gewerkt, maar hier op mijn werk zijn ze er allerminst blij mee - tenminste, er is schinjbaar alleen maar gezeik mee. Op de Mac gebruik ik alleen maar iMovie, en dat werkt echt perfect.quote:Op zondag 26 augustus 2007 16:48 schreef F04 het volgende:
De reden waarom ik een Mac zou willen kopen is het gebruik van Final Cut, maar ik kan ook gewoon met Windows Avid gebruiken.
Ik ben vooral opzoek naar goede performers en goede stabiliteit.
Vista crasht... ook mét WHQL signed driversquote:Op zondag 26 augustus 2007 15:19 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Ik meen dat Swetsenegger nog wel het eea kan vertellen over MS-certified drivers en Vista![]()
Het betreft dan ook een nuancering. Beperking van de te gebruiken hardware is best goed vergelijkbaar met een kopieeer-beveiliging, immers er zijn slechts een paar configuraties waar het op wil draaien en Apple is de enige die die configuraties levert, en ja wat leveren ze daar standaard bij, OS-X. Illegaal gebruik is dus sowieso al lastig waardoor zij geen verdere maatregelen zoals activeringen etc hoeven te nemen.quote:Op zondag 26 augustus 2007 15:17 schreef Svyatagor het volgende:
Maar da's geen argument, want Apple wordt doorgaans niet met dit soort problemen geconfronteerd.
Prima toch...? Onder een Ferrari hoef ik ook geen afgetrapte Trabant-wielen.quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het betreft dan ook een nuancering. Beperking van de te gebruiken hardware is best goed vergelijkbaar met een kopieeer-beveiliging, immers er zijn slechts een paar configuraties waar het op wil draaien en Apple is de enige die die configuraties levert, en ja wat leveren ze daar standaard bij, OsX.
Maar op die manier sluit je bepaalde gebruikers uit die geen 5000¤ of meer willen lappen voor een systeem dat voor hun noden dezelfde functie heeft als een systeempje van 2000¤.quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:14 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Prima toch...? Onder een Ferrari hoef ik ook geen afgetrapte Trabant-wielen.
en eigenlijk direct alles, aangezien dat moederbord waarschijnlijk stukken van mensen gaat kosten. Gelukkig heb je met goede hardware eigenlijk bijna nooit het probleem dat een moederbord als het een eind goed werkt ooit nog kapot gaat. Verouderen wel, maar kapot gaan niet (tenzij er slechte caps ofzo gebruikt worden, maar dat komt pas optreden als de economische levensduur al gepasseerd is).quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:19 schreef kraaksandaal het volgende:
Handig zo'n iMac, net na de garantie moederbord kapot en je kunt ook gelijk je scherm mee wegdonderen.
Totdat je naar je mooie scherm zit te kijken wat zwart blijft.quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:20 schreef Athmozz het volgende:
[..]
zie ik daar het probleem niet van in.
Tja, dat geldt voor alle all-in-one apparaten. Gaat de versterker van je receiver kapot, heb je ook geen radio meer om maar eens wat te noemen.quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:28 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Totdat je naar je mooie scherm zit te kijken wat zwart blijft.
die 0.1% kans dat zoiets gebeurt kan je riskeren, je zou al echt pech moeten hebben dat het gebeurt.quote:Op zondag 26 augustus 2007 17:28 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Dat is echt een redenering van lik-me-vestjequote:Op zondag 26 augustus 2007 17:28 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Lijkt me toch lastig als het moederbord in je 24" iMac de geest geeft. Zonder garantie wordt dat een dure grap.quote:Op zondag 26 augustus 2007 19:08 schreef Stinosss het volgende:
[..]
Dat is echt een redenering van lik-me-vestje![]()
Dat geldt toch ook voor je 17" Vaio gamemonster laptop?quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:25 schreef kraakschandaal het volgende:
[..]
Lijkt me toch lastig als het moederbord in je 24" iMac de geest geeft. Zonder garantie wordt dat een dure grap.
Bij een gewone PC met los scherm ben je voor 100 euro klaar.
We hebben het hier over een PC die je niet meenemt en op 1 plek blijft staan en niet over een laptop. Met een laptop heb geen keuze.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:26 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat geldt toch ook voor je 17" Vaio gamemonster laptop?
Jawel, geen laptop kopen. En aangezien de laptop verkopen hoger zijn dan desktop verkopen is dit blijkbaar voor de meeste mensen geen argument.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:30 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
We hebben het hier over een PC die je niet meenemt en op 1 plek blijft staan en niet over een laptop. Met een laptop heb geen keuze.
Ah, dus het is een persoonlijk probleem.quote:Persoonlijk zou ik ook nooit een 17" meganotebook kopen.
Dit is een topic over de keuze van iMac of PC. Jij haalt er steeds laptops bij.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jawel, geen laptop kopen. En aangezien de laptop verkopen hoger zijn dan desktop verkopen is dit blijkbaar voor de meeste mensen geen argument.
[..]
Ah, dus het is een persoonlijk probleem.
Jij zegt dat het klote is dat het een all in one device is. Ik haal aan dat dat bij laptops ook zo is en dat die er niet minder om verkopen dus dat het voor de meeste mensen geen argument zal zijn.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:36 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Dit is een topic over de keuze van iMac of PC. Jij haalt er steeds laptops bij.
Daar heb je het eerste probleem al de meeste software is voor windows en mac heeft niet eens een decent torrent programma zoals uTorrent.quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:51 schreef nietzman het volgende:
[..]
Een probleem wat ik nog nóóit heb ondervonden.
Misschien moet je een paar minuutjes wachten omdat er wat minder seeds en leechers voor je torrents zijn, maar dat is dan ook wel alles.
Ik zeg dat het afweging kan zijn om PC en scherm apart te houden. Of dat voor mensen een argument is dat zoeken ze zelf maar uit.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jij zegt dat het klote is dat het een all in one device is. Ik haal aan dat dat bij laptops ook zo is en dat die er niet minder om verkopen dus dat het voor de meeste mensen geen argument zal zijn.
Ik zie niet in wat er niet relevant is aan die opmerking.
Dat zei je helemaal niet, je zei dat het ernstig onhandig was om scherm en computer in 1 casing te hebben.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:39 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Ik zeg dat het afweging kan zijn om PC en scherm apart te houden. Of dat voor mensen een argument is dat zoeken ze zelf maar uit.
Niks mis met Transmission en uTorrent komt er ook aan.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:39 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Daar heb je het eerste probleem al de meeste software is voor windows en mac heeft niet eens een decent torrent programma zoals uTorrent.
Ik zeg dat als het moederbord kapot gaat van je mooie 24" iMac net buiten de garantie je een ernstig probleem hebt.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat zei je helemaal niet, je zei dat het ernstig onhandig was om scherm en computer in 1 casing te hebben.
Dat niks is nonsense, ik ben aan Windows gebonden door tools als Adobe Ultra CS3 en Adobe OnLocation CS3 die toch echt Windows only zijn. Zo zijn er tal van andere tools Windows only. + de prijs van een mac. Anders had ik wel een mac gehadquote:
En op een Intel Mac kun je gewoon Windows draaien, hetzij dualboot, hetzij via VMWare of Parallels, en dan heb je dus de keuze uit Windows én OS X software. Per definitie dus meer keuze dan wanneer je alleen Windows zou kunnen draaien.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:39 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Daar heb je het eerste probleem al de meeste software is voor windows en mac heeft niet eens een decent torrent programma zoals uTorrent.
Dat is met een laptop ook zo. Dus?quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:42 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Ik zeg dat als het moederbord kapot gaat van je mooie 24" iMac net buiten de garantie je een ernstig probleem hebt.
Je begon met 'lekker handig' waarbij je suggereerde alsof dit een fenomeen is wat alleen bij macs voorkomt. Vervolgens kwam je met dit argument waarop ik aangaf dat dat ook voor elke laptop geldt.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:42 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Ik zeg dat als het moederbord kapot gaat van je mooie 24" iMac net buiten de garantie je een ernstig probleem hebt.
Wéér fout. Ze zullen er zijn, maar de spellen die ik speel hebben toch écht een nocd crack beschikbaar hoor. En desnoods maak je even een cd image die je op je HD zet. Zullen we het er nog even over hebben hoe simpel dát gaat in OS X, zonder third party tools?quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:46 schreef OFfSprngr het volgende:
Overigens is het ook een ramp met spellen, daar kun je niet even een no-cd crackje voor downloaden, die moet je image'n en mounten voordat je pas kunt spelen zonder cd.
Als er een no cd crack IS heb je de DMG niet meer nodig hoor.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:46 schreef OFfSprngr het volgende:
Overigens is het ook een ramp met spellen, daar kun je niet even een no-cd crackje voor downloaden, die moet je image'n en mounten voordat je pas kunt spelen zonder cd.
En toen werd je volwassen en deed je ook andere dingen dan spelletjes.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:46 schreef OFfSprngr het volgende:
Standaard garantie bij Apple is 1 jaar, dat is wel een erg korte economische levensduur.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:46 schreef Swetsenegger het volgende:
Bottomline, als hardware het binnen je garantieperiode niet begeeft, is de kans dat het naar de klote gaat voordat de economische levensduur is verstreken erg klein.
Met andere woorden... als je mobo buiten de garantie naar de klote gaat is je iMac sowieso verouderd en koop je gewoon een nieuwe.
Apple heeft geen poot om op te staan, de Europese regelgeving zegt 2 jaar. Daarnaast heb ik geen deal met Apple, maar met een dealer op de lijnbaan.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:52 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Standaard garantie bij Apple is 1 jaar, dat is wel een erg korte economische levensduur.
Wettelijk gelijk hebben en dat ook krijgen is een hele andere discussie.quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Apple heeft geen poot om op te staan, de Europese regelgeving zegt 2 jaar. Daarnaast heb ik geen deal met Apple, maar met een dealer op de lijnbaan.
Ik heb dus gewoon 2 jaar garantie.
Ik heb een prima rechtsbijstand verzekering voor een scheet en 2 kinkkers per jaar. En daarnaast zijn dit ook echt argumenten om geen apple te kopen...quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:57 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Wettelijk gelijk hebben en dat ook krijgen is een hele andere discussie.
Wat is nou eigenlijk je punt? Apple staat nou niet bepaald bekent om z'n dramatisch slechte service (hoewel niet perfect), dus ik zou me er niet al te druk om maken. Gemiddeld kun je zeker niet zeggen dat Apple slechtere service zou bieden dan Dell of HP (zonder extra CarePack etc).quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:57 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Wettelijk gelijk hebben en dat ook krijgen is een hele andere discussie.
hoezo moet je elke maand windows opnieuw installeren?quote:Op zondag 26 augustus 2007 20:56 schreef --- het volgende:
En ik dit is mijn 2de mac sinds november 2006.
Nog nooit opnieuw hoeven te instaleren.
De windows computers die ik haf voor het jaar 2005 (doen kocht ik voor het eerst een apple) de windows computers kon ik echt bijna iedere maand opniew instaleren. Aan het einde hechte ik echt geen waarde meer aan bestanden, zoals foto's en videomateriaal. want ik was toch alles kwijt. door een crash of omdat het verkeerd geformateerd in windows.
voor mijn mac is alles plug and play, en je kan hem uit de doos gelijk beginnen met werken.
En over drie jaar, als Windows 7 Extra Ultimate Special Force Edition uit is? Laat je jezelf dan weer wijsmaken dat je een nieuwe PC 'nodig hebt' of installeer je gewoon fluitend de nieuwe OS X die het nog prima doet op G4 machientjes? Zodat een computer weer eens écht een instrument wordt, ipv een trendgevoelig modeartikeltje?quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:05 schreef Darklight het volgende:
[..]
hoezo moet je elke maand windows opnieuw installeren?![]()
Mijn computer is nog nooit gecrashed door windows etc, gewoon gelul
Ik zou gewoon een DELL pc kopen, mss gen DELL, in elk geval een windows pc
Dénk je. (Hoop je).quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:11 schreef Darklight het volgende:
Ik gebruik gewoon xp hoor, doet het prima, en die doet het over 3jaar ook nog prima
Dan doe je inderdaad wel erg gekke dingen. Maar elke anderhalf jaar is toch eigenlijk wel een must.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:13 schreef Darklight het volgende:
Mensen die elke maand windows opnieuw moeten installeren![]()
Rightquote:Op zondag 26 augustus 2007 21:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan doe je inderdaad wel erg gekke dingen. Maar elke anderhalf jaar is toch eigenlijk wel een must.
Ehh k-lite codec pack?? Het is gewoon windows hoor of kan ik beter winLOOS zeggenquote:Op zondag 26 augustus 2007 21:22 schreef F04 het volgende:
Kan een Macpro ism Mac os X ook Avi's afspelen? (k-lite codec pack)
Maar goed, ondertussen kunnen 'wij' wel gebruik maken van Leopard op wat in de Windows wereld antieke hardware zou worden genoemd. Mét Time Machine, en dit soort gein:quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:11 schreef Darklight het volgende:
Ik gebruik gewoon xp hoor, doet het prima, en die doet het over 3jaar ook nog prima
Mwoch, ik heb ook wel eens 2 jaar met een XP install gedaan, maar dan moet je toch echt af en toe aan de slag met registry cleaners en crapcleaners wil je het een beetje soepel en schoon houden. En daarnaast, niks moet, maar als je daarna een schone install doet merk je wel degelijk verschil.quote:
En hoeveel mensen er switchen van Windows naar Mac vs. van Mac naar Windowsquote:Op zondag 26 augustus 2007 21:19 schreef nietzman het volgende:
Zal ik nog maar eventjes herhalen dat de meeste Macmensen hier wél ervaring hebben met Windows, en de meeste Windowsers géén ervaring hebben met de Mac?
Dat zegt meestal toch wel alles, denk ik zo.
Tuurlijk kan 'ie avi's afspelen, maar gelukkig niet met iets braks als een k-lite codec pack.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:22 schreef F04 het volgende:
Och, mijn ervaring is wel dat windows na een jaar of anderhalf onverklaarbaar gedrag gaat vertonen. Icoontjes die opeens verdwijnen uit de taakbalk, onverklaarbare freezes. En dan ben ik nog een keurige gebruiker. Ik heb alle virusscanners, spywarescanners, patches en de hele flikkerse bende up to date. Ik download niet van p2p. Ik heb geen achterdeuren open. Ik ben professioneel met windows bezig.quote:
Dat "Slappe aftreksel" werkt goed hoorquote:Op zondag 26 augustus 2007 21:35 schreef Jarno het volgende:
Oh, en:. Spotlight
.
(en nee, dat slappe aftreksel wat Vista aan boord heeft is niet vergelijkbaar!)
Eensch.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:02 schreef Jarno het volgende:
En de A-Mac in Utrecht is gewoon de keitofste computer winkel van de wereld! [yay]!
Nee.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:32 schreef F04 het volgende:
Hoef je in Mac bijvoorbeeld geen firewall/virusscans te gebruiken, wat wel een must is bij Win?
Wat bedoel je nu? Of windows op een mac sneller werkt of OSX in verhouding sneller werkt dan windows?quote:Werkt Mac OS trouwens sneller dan windows in een cpu met minder mhz's?
OSX, zonder twijfel. Met iLife kan je al een aardige dvd in elkaar zetten.quote:Iemand enig idee wat een betere keuze is kwa audio/ videobewerking op een Mac of Windows?
Nee, officieel niet.quote:Klopt het dat je Mac OS X ook gewoon op een dell pc kan installeren?
Ik kan er niet enthousiast over worden. De indexering zelf is ook heel traag en standaard doorzoekt ie bijna niets.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:37 schreef tonks het volgende:
[..]
Dat "Slappe aftreksel" werkt goed hoor
Spotlight vind zelfs IMAP mail (doorzoekbaar op tekstuele inhoud dus!) van een account dat ik 3 minuten geleden heb geconfigged.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:40 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik kan er niet enthousiast over worden. De indexering zelf is ook heel traag en standaard doorzoekt ie bijna niets.
Minder mhz? De computerwereld rekent al een jaar of vijf niet meer in megaherzen hoor, mijn core2duo 2.4 ghz is toch echt wel sneller dan mijn vorige P4 2,4 ghz.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:32 schreef F04 het volgende:
Werkt Mac OS trouwens sneller dan windows in een cpu met minder mhz's?
Tja, mij krijg je in ieder geval met geen stok meer achter een PC. Final Cut Studio is echt een verademing. Kijk anders voor de lol ook even naar de andere applicaties die er bijzitten, zoals Motion.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:32 schreef F04 het volgende:
Iemand enig idee wat een betere keuze is kwa audio/ videobewerking op een Mac of Windows?
Ik bedoel, dat een computer met 2ghz intel proc, dit kan een apple of een dell zijn, ze bevatten allebei de zelfde proc, maar zal de computer veel beter draaien als ik er een Mac OS exemplaar bestel, of zijn de prestaties het zelfde ook onder een 2ghz met Windows?quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Wat bedoel je nu? Of windows op een mac sneller werkt of OSX in verhouding sneller werkt dan windows?
[..]
OSX, zonder twijfel. Met iLife kan je al een aardige dvd in elkaar zetten.
[..]
Nee, officieel niet.
Spotlight werkt onmiddellijk:quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:42 schreef Jarno het volgende:
[..]
Spotlight vind zelfs IMAP mail (doorzoekbaar op tekstuele inhoud dus!) van een account dat ik 3 minuten geleden heb geconfigged..
eh, je kan avi's gewoon afspelen met flip4mac. Officieel door Microsoft aangeradenquote:Op zondag 26 augustus 2007 21:48 schreef F04 het volgende:
Zo te zien heeft Mac OS X toch wel wat issues met non-apple videoformaaten.
Even wat gegoogle: http://www.animemusicvide(...)VIs_and_other_fables
En aangezien het overgrote deel hier op de pc AVI is wil ik toch heel veel van deze computer op een mac kunnen gebruiken.
Dan zou ik het artikel toch nog een keer goed lezen...quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:48 schreef F04 het volgende:
En aangezien het overgrote deel hier op de pc AVI is wil ik toch heel veel van deze computer op een mac kunnen gebruiken.
Dat is natuurlijk niet zo 1 op 1 te zeggen. Dat is ook afhankelijk van de applicatie en of die alle OS specific truukjes gebruiktquote:Op zondag 26 augustus 2007 21:45 schreef F04 het volgende:
[..]
Ik bedoel, dat een computer met 2ghz intel proc, dit kan een apple of een dell zijn, ze bevatten allebei de zelfde proc, maar zal de computer veel beter draaien als ik er een Mac OS exemplaar bestel, of zijn de prestaties het zelfde ook onder een 2ghz met Windows?
2005. Met behulp van oa Flip4Mac en VLC kan je gewoon alles bekijken. Ik moet het eerste filmpje nog tegenkomen wat ik niet kan kijken. Oh. DRM-Windows Media zou wel eens niet kunnen. Maar daar kan ik mee leven.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:48 schreef F04 het volgende:
Of zoek uit wat "Fables" in ""Macs can't play AVIs" and other fables" betekend.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:51 schreef Jarno het volgende:
Dan zou ik het artikel toch nog een keer goed lezen...
Gelukkig is OS X standaard multi-lingual.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:53 schreef nietzman het volgende:
[..]
Of zoek uit wat "Fables" in ""Macs can't play AVIs" and other fables" betekend..
Ik heb geen voorkeur voor een OS, gebruik zelf XP, 2003 server, OS-X en Linux op verschillende bakken.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:19 schreef nietzman het volgende:
Zal ik nog maar eventjes herhalen dat de meeste Macmensen hier wél ervaring hebben met Windows, en de meeste Windowsers géén ervaring hebben met de Mac?
Hoe zit wát met OSX?quote:Op zondag 26 augustus 2007 23:14 schreef F04 het volgende:
Vista zit ook nog vol met bugs. Die Aero functie van Vista zuigt wel enorm veel ram en snelheid weg. Daarom gebruik ik in XP of Vista altijd de classic mode. Hoe zit dat in de Mac Os X?
Nah, het widget watereffect doet het dan bv niet.quote:Op zondag 26 augustus 2007 23:15 schreef nietzman het volgende:
OsX heeft geen classic mode.
OsX's Aero draait nog vloeiend op oude G3tjes van acht jaar oud.
Quartz Extreme zorgt juist dat het sneller werkt ipv. langzamer.quote:Op zondag 26 augustus 2007 23:14 schreef F04 het volgende:
Vista zit ook nog vol met bugs. Die Aero functie van Vista zuigt wel enorm veel ram en snelheid weg. Daarom gebruik ik in XP of Vista altijd de classic mode. Hoe zit dat in de Mac Os X?
In Mac OS kun je alle soorten filmpjes gewoon afspelen. Bijvoorbeeld met VLC Player of met Perian in QuickTime.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:22 schreef F04 het volgende:
Ik denk trouwens aan een MacPro, of een high end werkstation van Dell.
VLC player is ook een aanrader voor op een Windows bak.quote:Op zondag 26 augustus 2007 23:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
In Mac OS kun je alle soorten filmpjes gewoon afspelen. Bijvoorbeeld met VLC Player of met Perian in QuickTime.
Ik gebruik liefst opensource software zoals VLC, Foobar, Open-office, DC++, OddCast.quote:Op maandag 27 augustus 2007 01:00 schreef Neverstop het volgende:
Mac OS X.
Het enige waar ik me echt aan irriteer is dat niks gratis is.. Kun je voor Windows 100en freeware programma's vinden, voor OSX kom je meestal bij een zeer beperkte shareware versie uit.
Voordeel is echter wel dat je je niet zo druk hoeft te maken om "foute software".
Och. Trialware is in OS X binnen een muisklikje of drie te resetten.quote:Op maandag 27 augustus 2007 01:00 schreef Neverstop het volgende:
Mac OS X.
Het enige waar ik me echt aan irriteer is dat niks gratis is.. Kun je voor Windows 100en freeware programma's vinden, voor OSX kom je meestal bij een zeer beperkte shareware versie uit.
Voordeel is echter wel dat je je niet zo druk hoeft te maken om "foute software".
In elk OS , je moet wel de weg weten.quote:Op maandag 27 augustus 2007 01:23 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Och. Trialware is in OS X binnen een muisklikje of drie te resetten.
Is het in Windows dan ook zo makkelijk als het weggooien van een plist bestandje?quote:Op maandag 27 augustus 2007 01:25 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
In elk OS , je moet wel de weg weten.![]()
Waarom zou je met Avid gelijk in Windows werken? Avid software is er ook voor Mac OS X.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:32 schreef F04 het volgende:
Final cut is zelf ook door Apple gemaakt, dus ik denk dat het zeker weten wel goed moet werken in Mac, maar Avid word ook heel veel gebruikt, maar dan in windows.
ntfs in os x is read only. Dus lezen gaat wel.quote:Op maandag 27 augustus 2007 02:31 schreef OFfSprngr het volgende:
Ik vandaag weer achter een Mac ding kan niet eens NTFS lezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |