Mijn vakantieverslagje van 3 weken Suriname:
Drie weken terug lekker vroeg opgestaan om het vliegtuig te pakken, kom je aan om in te checken, heeft t vliegtuig 7,5 uur vertraging
![]()
Geen zin om naar huis te gaan dus 7,5 uur op schiphol rondhangen
![]()
Vervolgens zit je bij de gate en dan vragen ze pas aan mensen of ze hun plek willen afstaan en twee dagen later willen vertrekken, inclusief hotelovernachting met ontbijt, diner + 600 euro handgeld. Heb je daar 7 uur op zitten wachten?
Dan 9 uur vliegen en uitstappen in 30 graden, zo'n deken van warmte om je heen, die zelfs snachts aanwezig is. Lekker flink zweten dus. Kom je in de aankomsthal, paspoortcontrole en formulier invullen, driehonderd mensen voor 4 balie's, lange rijen dus. Gelukkig kon ik er vrij soepeltjes doorheen glippen en op naar de koffers, die gelukkig snel uitgeladen waren. Al met al net geen 30 minuten over gedaan
![]()
. Loop je naar buiten moet je de taxichauffeurs van je afslaan en hard doorlopen naar je vrienden die je op komen halen. Om vervolgens toch een erge brandlucht te ruiken. (naar t blijkt brand men s avonds graag een houtvuurtje om op te koken en verbrand men s avonds graag het tuinafval)
Na een ritje van een uur, kom je in de stad aan, lekker een douche nemen, wat te drinken en de koffer uitpakken. Alle cadeautjes gaan over tafel en iedereen is blij en kan gaan slapen. De rest van de week rustig aan wat bijgekomen van de reis en de temperatuur en wat van de stad verkent. Op zaterdag een stadswandeling onder leiding van een gids gedaan, die ons prompt uitnodigde voor een boekpresentatie de volgende dag. Na 6 uur tropische regenbuien was het ook wel tijd om de deur uit te gaan en te genieten van de wateroverlast
![]()
(ondergelopen straten) en de boekpresentatie. Na afloop het nachtleven van Paramaribo even bekeken. De tweede week begon met een begravenis op dinsdag en 4 neven die ook bleven logeren, volle bak dus. Op woensdag met z'n allen de stad in en shoppen en donderdag ging de eerste alweer weg. Vrijdag was voor mij weer een interessante dag, ik ging het binnenland in.
Na een uurtje vliegen over voornamelijk tropisch regenwoud (t lijkt net een brocoli van bovenaf gezien) geland in een dorpje dat heet Palumeu, vlakbij de indianen. Na een welkomsdrankje en gesprek, kennismaking met de groep en relaxen en zwemmen op een eilandje verderop. Dat was hard nodig. Afgekoeld, en uitgerust naar het dorp gegaan en even een rondje gelopen. Hierbij vertelde de gids iets over enkele ambachten, planten en dieren. De tweede dag bestond uit een boswandeling (ca 2 uur heen, en 1 uur terug) en het beklimmen van een bergje, zodat je net over de kruinen van de bomen heenkijkt. Een prachtig gezicht. De derde dag was gereserveerd voor een tripje naar een stroomversnelling, alwaar we lekker in het water konden spelen. De vierde dag en de laatste in Palumeu was weer een dorpswandeling, met enkele ambachten en de souvenirshop was open. Vervolgens in het vliegveld en op naar de volgende jungleresort, Awarradam. Met 3 uur vertraging kwam ik op Awarradam aan, alwaar ik met een privé corjaal naar het resort gebracht werd. Daar met de groep gelijk weggegaan en gaan zwemmen om de hoek, wederom een verfrissende duik kunnen nemen. Tweede dag stond een boswandeling op het programma, en een dorpswandeling inclusief dansavond, waarbij we ons zeer geamuseerd hebben. Derde dag naar de GranDam stroomversnelling, waar we van een natuurlijke glijbaan en in een natuurlijk bubbelbad zijn geweest. ook even zwemmen en barbequeen en relaxen in de hangmat. Vierde dag een kostgrondje bezocht en weer zwemmen om af te koelen, en de laatste dag (vrijdag) instappen en terug naar Paramaribo, en s avonds met zijn vieren uit eten (mijn bedankje voor de gastvrijheid). Aangezien er niet veel tijd meer was en ik niet alle kadootjes had, de zaterdag gebruikt om nog wat te sjoppen. Vervolgens kreeg ik te horen dat we die avond zeker zouden gaan stappen. Na wat gemor van mijn kant toch de disco op gezocht en een leuke avond gehad. Om 5 uur kwamen we thuis en om 8 uur er weer uit om nog snel een rondje langs mooie huizen en een museum te maken. Doodmoe kwam ik thuis om snel de koffers te pakken en weer naar het vliegveld te haasten. Wederom in de rij om in te checken
![]()
En daarna moest je bij de paspoortcontrole weer een papiertje invullen en inleveren om het land te verlaten (ik had er geen en kon zo doorlopen
![]()
) In het vliegtuig naar Nederland heb ik heerlijk liggen slapen en was dan ook klaarwakker maandagochtend om 5.30 uur geland (goeie tip tegen jetlag trouwens). Al met al een leuke tijd gehad, in een land wat het bezoek voor een tweede maal zeker waard is.