Nee, ik ga lekker niets doen. Dat ik opnieuw mijn woning in de verkoop moet gooien, extra lasten heb, gewoon een rechtsgeldige overeenkomst met ze had, zij ontzettend laks bezig zijn geweest is mijn risico wil je zeggen?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:28 schreef bug_me_not2 het volgende:
Nou inderdaad. Omdat ze een dag te laat zijn zou ik ze helemaal financieel uitkleden. Wat denken ze wel...
Ik zou ze uitkleden, puur en alleen om hun houding. Als ze het netjes en fair hadden gespeeld zou ik het voorval negeren.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:31 schreef Meneermax het volgende:
[..]
Nee, ik ga lekker niets doen. Dat ik opnieuw mijn woning in de verkoop moet gooien, extra lasten heb, gewoon een rechtsgeldige overeenkomst met ze had, zij ontzettend laks bezig zijn geweest is mijn risico wil je zeggen?
Stel dat jij een arbeidsovereenkomst hebt voor een jaar, die na een jaar stilzwijgend wordt verlengd. Als jouw baas dan na het verlopen van dat jaar gaat zeiken dan pik je dat toch ook niet? Gaat hier wel om 30.000 euro plus schade maat!
zeker net van de kleuterschool af?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:28 schreef bug_me_not2 het volgende:
Nou inderdaad. Omdat ze een dag te laat zijn zou ik ze helemaal financieel uitkleden. Wat denken ze wel...
precies: welkom in de 'grote-mensen-wereld'quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:37 schreef Ronhui het volgende:
[..]
hij kleed ze niet uit, die mensen hebben in volle bewustzijn getekend voor iets waar ze zich nie taan kunnen houden. Dat gaat ze inderdaad gewoon geld kosten.
Het hele kloterige is dat ik de woning nog niet eens te koop KAN zetten. Formeel hebben ze namelijk nog niets laten horen, die fax is immers naar een verkeerd kantoor gestuurd. Als ik de woning nu aan een ander verkoop, de vorige 'kopers' opeens de loterij winnen en toch kunnen nakomen heb ik nl een vet probleem.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:41 schreef bredabounce het volgende:
Je staat in je recht, koopovereenkomst is gewoon definitief.
- Na verstrijken voorbehoud 'gecancelled'
- Zonder 'bewijs' (3 afwijzingen van geldverstrekker).
Dit is verwijtbaar en heeft niets met uitkleden te maken.
Eis nakoming van de vereenkomst. 10% boete is standaard en normaal. Heeft niets met uitkleden te maken.
en nu Gewoon de woning weer te koop zetten.
Inderdaad, in gebreke stellen, en houd het zakelijk (onpersoonlijk, dus geen zielige verhalen bij vermelden).quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:48 schreef Meneermax het volgende:
Ok, morgen had die 10% er moeten staan en kan ik ze dus in gebreke stellen. Is het gezien hun zogenaamd zielige verhaal raadzaam om bij de ingebrekestelling ook de specifieke verwijtbare punten te benoemen? Dus: je wist dit eerder, hebt eerder aangegeven dat er geen probleem was etc etc?
agressieve houding van je brengt je nergens. Voor die mensen zal het kopen van een huis en de daarmee gemoeide problemen ook allemaal nieuw zijn. Misschien zijn ze niet tot in de puntjes geinformeerd over hun rechten en plichten en handelden ze allemaal ter goede trouw. Probeer je tenminste in te leven in hun situatie en hou die aggresieve houding bij jequote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:42 schreef Meneermax het volgende:
Echt, ik word steeds pissiger, heb echt de neiging om even bij dat zaakje daar langs te rijden zometeen.
Dat is inderdaad nog maar de vraagquote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:56 schreef sanger het volgende:
De vraag is natuurlijk of ze ooit nog terug zullen komen naar NL of dat ze onvindbaar in Turkije blijven.
Zou jij niet even pissig worden als blijkt dat jij ineens een paar maanden langer iets van 800 kwijt bent omdat de kopers van je huis, ondanks alle berichten, het toch niet kopen?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 11:51 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
agressieve houding van je brengt je nergens. Voor die mensen zal het kopen van een huis en de daarmee gemoeide problemen ook allemaal nieuw zijn. Misschien zijn ze niet tot in de puntjes geinformeerd over hun rechten en plichten en handelden ze allemaal ter goede trouw. Probeer je tenminste in te leven in hun situatie en hou die aggresieve houding bij je![]()
800? 1200 (600 pp), plus alletwee de lasten van ons nieuwe huis.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:03 schreef sanger het volgende:
[..]
Zou jij niet even pissig worden als blijkt dat jij ineens een paar maanden langer iets van 800 kwijt bent omdat de kopers van je huis, ondanks alle berichten, het toch niet kopen?
Pissig worden ja,quote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:03 schreef sanger het volgende:
[..]
Zou jij niet even pissig worden als blijkt dat jij ineens een paar maanden langer iets van 800 kwijt bent omdat de kopers van je huis, ondanks alle berichten, het toch niet kopen?
Hij is toch niet geweest. Ik kan me indenken dat je die gedachte/behoefte wel even krijgt. Ik ben dan ook wel een beetje impulsiefquote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:07 schreef GateWayX het volgende:
[..]
Pissig worden ja, bij desbetreffende personen langsgaan wat ongetwijfeld tot een verhitte discussie gaat leiden, nee.
Mocht er een eventuele rechtzaak volgen dan maakt zo'n incident je positie niet bepaald sterker.
Lijkt mij niet zo moeilijk. Misschien zijn er Fok!ers met ervaring. Misschien mis ik ergens iets. Ja, ik heb een goede makelaar maar dit gaat om veel geld en dit is niet iets wat iedere makelaar elke dag meemaakt. Ja, ik heb rechtsbijstand en zelf ook wel een min of meer juridische achtergrond. Wet en regelgeving is één ding. De interpretatie van feiten door een rechter wat anders. Juist daarom vraag ik hier naar ervaringen.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:08 schreef RonaldV het volgende:
Waarom stel je al deze vragen hier? Als je een makelaar hebt ingehuurd om dit werk voor je op te knappen, laat hem dat dan ook doen. En als hij het niet doet: stel HEM in gebreke. Elke Makelaar o.g. hoort dit af te kunnen handelen.
Dat kan ik me voorstellen !quote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:12 schreef Meneermax het volgende:
[..]
En misschien is het ook wel lekker om hier effe mijn hart te luchten?
500-1000??? Da's 1 maand schade.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:57 schreef HarryP het volgende:
Je huis weer in de verkoop zetten.
Aangezien de kopers door overmacht, sterfgeval en een fout van iemand anders niet tijdig gebruik hebben kunnen maken van de ontbindende voorwaarde denk ik niet dat een rechter heel gevoelig zal zijn voor jouw argumenten. Het is immers maar 1 dagje te laat.
Kijk of je nog een reëel bedrag kan claimen voor de extra kosten die je hebt. (makelaar een brief laten schrijven) bij de kopers +/- 500 tot 1000 euro. 10% wordt zelfs door een rechter nauwelijks toegekend, vaak alleen de werkelijke kosten die je als verkoper hebt..
Dan had je toch weer een tolk in moeten huren. Wel lache als je die dan ook weer op hun kan verhalen.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:06 schreef Meneermax het volgende:
Ik heb inmiddels contact met rechtsbijstand. Ik heb hen verzocht om uit te zoeken of er geen mogelijkheid is om snel meer zekerheid te verkrijgen, bijvoorbeeld door middel van een voorlopige voorziening, juist om te voorkomen dat ze straks op hun gemakkie de zaak kunnen verpatsen enzo. Spoedeisend belang is wel te verdedigen lijkt mij gezien de schade die wij hierdoor gaan lijden, de dubbele lasten, blablabla.
Ben inmiddels ook wel weer een beetje afgekoeld. Langsgaan heeft inderdaad geen zin (overigens zou ik ze echt niet op de bek slaan of zo, maar wel even flink de waarheid zeggen)
Alleen jammer dat er in het contract niets over overmacht vermeld wordtquote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:57 schreef HarryP het volgende:
Je huis weer in de verkoop zetten.
Aangezien de kopers door overmacht, sterfgeval en een fout van iemand anders niet tijdig gebruik hebben kunnen maken van de ontbindende voorwaarde denk ik niet dat een rechter heel gevoelig zal zijn voor jouw argumenten. Het is immers maar 1 dagje te laat.
TS moet gewoon voet bij stuk houden. 10% of gerechtelijke procedure. Contract is contract.quote:Kijk of je nog een reëel bedrag kan claimen voor de extra kosten die je hebt. (makelaar een brief laten schrijven) bij de kopers +/- 500 tot 1000 euro. 10% wordt zelfs door een rechter nauwelijks toegekend, vaak alleen de werkelijke kosten die je als verkoper hebt..
Maar ze hebben het niet aangetoond, alleen gemeld.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:34 schreef mazeind het volgende:
Je maakt geen schijn van kans. Het aantoonbaar niet rondkrijgen van de financiering leidt niet tot een betaling van 10% boete over de aankoopsom.
De TS zegt toch dat de kopers helemaal niets aantonen ? Ze zijn gewoon 8 weken pleite gegaan en hebben de zaak overgelaten aan iemand anders die de zaak weer aan iemand anders heeft doorgegeven en er vervolgens niets van weet. Ik denk dat de TS best sterk staat en zeker een goede omkostenvergoeding mag verwachten.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:34 schreef mazeind het volgende:
Je maakt geen schijn van kans. Het aantoonbaar niet rondkrijgen van de financiering leidt niet tot een betaling van 10% boete over de aankoopsom.
ze hebben een eigen zaak, zal toch wel iets van cash inzittenquote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:37 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik zou me er toch meer richten op de verkoop van mijn huis.
Je kan die mensen voor 10% van de verkoopprijs aanklagen. Maarja als ze de hyptheek niet krijgen hebben ze die 10% ook niet.
Als je toch door wilt gaan veel succes, hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt.
quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:35 schreef Meneermax het volgende:
Daar gaan we ook voor. Of een mooie schikking, 20K en direct afkomen met de poet, of naar de rechter. All or bust. Ik laat me echt niet verneuken. Morgen in gebreke. 8 dagen later zijn ze dan in verzuim en gaat de deurwaarder aan de slag met een conservatoir beslag. Geen uitstel. Geen gelul. Wat mij betreft gaat alles wat ze hebben in de openbare verkoop. Die gasten willen toch altijd in een dikke auto rijden? Die staat dan binnenkort op de veiling.
Ik denk dat TS daarmee doelt op die gasten die met een dikke auto met dubbele bank rijden. Niet zozeer op de etnische afkomst.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:41 schreef M.I.B. het volgende:
Al mijn respect heb je direct verloren daarentegen met deze opmerking:
[..]
![]()
Is dit trouwens niet aan te rekenen als verwijtbaar gedrag waardoor de koop niet totstand is gekomen?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:37 schreef GateWayX het volgende:
[..]
De TS zegt toch dat de kopers helemaal niets aantonen ? Ze zijn gewoon 8 weken pleite gegaan en hebben de zaak overgelaten aan iemand anders die de zaak weer aan iemand anders heeft doorgegeven en er vervolgens niets van weet. Ik denk dat de TS best sterk staat en zeker een goede omkostenvergoeding mag verwachten.
Heb je geen rechtsbijstandverzekering TS ?
Fair enough, kan ik mij iets bij voorstellen. Ach, een ieder die mij kent weet dat ik niet snel oordeel op etniciteit. Door al dit gezeik kom ik misschien even wat scherp uit de hoek. Je hebt gelijk, point taken.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:41 schreef M.I.B. het volgende:
Van wie kwam dinsdag eigenlijk het telefoontje dat het niet ging lukken?
Toen ik begon met lezen dacht ik nog 'ach, een dag te laat, zo erg is het niet', maar toen ik las dat jouw makelaar er meerdere keren achteraan heeft gebeld en iedere keer verteld werd dat alles ging lukken, toen begon ik wat meer begrip voor jouw standpunt te krijgen.
Al mijn respect heb je direct verloren daarentegen met deze opmerking:
[..]
![]()
Gelul. Is gewoon standaard recht. Niets meer, niets minder. Ze hebben een termijn om de zaken rond te krijgen, lukt dat niet dan moeten ze het binnen die termijn op de voorgeschreven wijze kenbaar maken. Zo niet staat de koop in rechte vast. Kunnen ze niet nakomen dan kan de koop ontbonden worden, op straffe van 10% plus schade. Iedere rechter geeft je gelijk. Enige risico is dat de rechter wat zal matigen. Mijn grootste zorg is of ik nadat de rechter mij gelijk geeft, ik ook mijn geld krijg.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:34 schreef mazeind het volgende:
Recht hebben is één. Recht krijgen is twee. Ik denk dat je no way die 10% krijgt. Hoe lullig het ook voor je is. maar er zijn al een aantal mensen hier die je dat wijs willen maken, maar dat geloof je niet omdat het niet in je straatje past?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:01 schreef Meneermax het volgende:
Gelul. Is gewoon standaard recht. Niets meer, niets minder.
Aanpakken die huftersquote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:35 schreef Meneermax het volgende:
Daar gaan we ook voor. Of een mooie schikking, 20K en direct afkomen met de poet, of naar de rechter. All or bust. Ik laat me echt niet verneuken. Morgen in gebreke. 8 dagen later zijn ze dan in verzuim en gaat de deurwaarder aan de slag met een conservatoir beslag. Geen uitstel. Geen gelul. Wat mij betreft gaat alles wat ze hebben in de openbare verkoop. Die gasten willen toch altijd in een dikke auto rijden? Die staat dan binnenkort op de veiling.
Misschien geloofd hij het wel niet omdat hij een getekend contract heeft waarin staat dat de vergoeding 10% bedraagt indien de koop niet doorgaat zonder op tijd gebruik te maken van de ontbindende voorwaarden.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:03 schreef Gunner het volgende:
[..]
Recht hebben is één. Recht krijgen is twee. Ik denk dat je no way die 10% krijgt. Hoe lullig het ook voor je is. maar er zijn al een aantal mensen hier die je dat wijs willen maken, maar dat geloof je niet omdat het niet in je straatje past?
Wat voor nut heeft het dan om het in de koopovereenkomst op te nemen?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:08 schreef Gunner het volgende:
Ik heb meerde van dit soort gevallen gezien, en in geen enkel geval is er 10% betaald. Meestal krijg je je daadwerkelijke kosten, maar meer ook niet.
In dat geval wordt het hoger beroep. Dat maakt dan immers ook geen bal meer uit. Dit is ook wel een redelijk principieel iets vind ik. Ik bedoel, het is een rechtsgeldige overeenkomst. Staat helemaal niets geks in. Als dat volkomen overboord geflikkerd wordt is dat nogal een aantasting van de rechtszekerheid voor verkopers lijkt mij. Ach, we gaan het zien. We gaan het in ieder geval hard spelen.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:08 schreef Gunner het volgende:
Ik heb meerde van dit soort gevallen gezien, en in geen enkel geval is er 10% betaald. Meestal krijg je je daadwerkelijke kosten, maar meer ook niet.
Adem in.......quote:
Hey. Don't shoot the messenger. Ik geef alleen informatie door van soortgelijke zaken.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:09 schreef sanger het volgende:
Wat voor nut heeft het dan om het in de koopovereenkomst op te nemen?
Ik bedoel het niet kwaad hoorquote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:21 schreef Gunner het volgende:
[..]
Hey. Don't shoot the messenger. Ik geef alleen informatie door van soortgelijke zaken.
In mijn ogen ook niet nee. Mocht een rechter hiervan afwijken dan zou ik zeer zeker in hoger beroep gaan tegen die beslissing.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:29 schreef bredabounce het volgende:
het is een rechtsgeldige overeenkomst tussen 2 partijen:
Beide hebben ondertekend, beide zijn akkoord, beide zijn gebonden.
Na het vertrijken van de voorbehouden gekdt deze gewoon.
Dat houdt in:
- Of de koper koopt het huis tegen de overeengekomen prijs;
- Of de koper betaald 10% van de overeengekomen prijs ('annulering').
(daarbij moet de verkoper het huis natuurlijk ook leveren in de conditie op het moment van het tekenen van de koopovereenkomst)
Een andere uitleg is er gewoon niet.
Bizar dat een fraudeur extra tijd krijgt zeg!quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:42 schreef Greys het volgende:
Ik heb dit geval ook (twee keer) aan de hand gehad. De tweede keer is het, na héél veel uitstel en gejank van de tegenpartij, alsnog goed gekomen. Die had haar zaakjes gewoon niet op tijd geregeld en wilde toch het huis.
Bij de eerste kopers bleek de man van het stel een bankpassenfraudeur te zijn. Hij kreeg dus geen lening. Daar kwam de geldverschieter echter flink laat achter, dus de termijn was eigenlijk al verstreken. Het bankpassen-incident (..) was al 6 jaar geleden, maar toch kon hij fluiten naar zijn hypotheek. Jammer alleen dat ik daar ook de dupe van werd. Want dit soort gevallen zijn dan weer uitzonderingen die de dag erna dan alsnog hun afwijzing van de banken mogen faxen.
Gelukkig is het daarna dan, dus weer met een hoop gezeik en gedoe, alsnog verkocht, maar ik leef met je mee want ik was voor mijn gevoel in dat half jaar 10 jaar ouder geworden
Kun je formeel doen. Houdt alleen geen stand voor de rechter. Als ze later komen kun je alleen de echt gemaakte kosten verhalen. Een rechter zal handelen 'in de geest van het contract'quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:55 schreef Meneermax het volgende:
Mijn makelaar zit er aardig bovenop maar vandaag kan hij in feite niets doen. Ze moeten morgen met de waarborgsom komen, doen ze dat niet, pas dan kan hij ze in gebreke stellen en ontbinding eisen. Hij heeft hun tussenpersoon wel al tig keer gebeld om de boel goed onder druk te zetten. Ik ga er maar van uit dat zij deze info ook doorgeeft aan de kopers. Meer dan dat kan ik niet doen. Vrijdag geen storting, dan maandag de ingebrekestelling, 8 dagen om alsnog met een geldige offerte te komen (dan ga ik ook niet zeiken over die 10% meer trouwens, hoewel dat sec formeel gezien wel zou kunnen) of 10% boete te betalen. Doen ze dat niet dan zijn ze na die 8 dagen in verzuim en neemt rechtsbijstand het over.
maar wat als ze niet komen. Dan is contract bindend (anders heefthet contract immers geen nut).quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:00 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
Kun je formeel doen. Houdt alleen geen stand voor de rechter. Als ze later komen kun je alleen de echt gemaakte kosten verhalen. Een rechter zal handelen 'in de geest van het contract'
Is er overigens vastgelegd dat die tussenpersoon in naam van de kopers mag handelen?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:55 schreef Meneermax het volgende:
Mijn makelaar zit er aardig bovenop maar vandaag kan hij in feite niets doen. Ze moeten morgen met de waarborgsom komen, doen ze dat niet, pas dan kan hij ze in gebreke stellen en ontbinding eisen. Hij heeft hun tussenpersoon wel al tig keer gebeld om de boel goed onder druk te zetten. Ik ga er maar van uit dat zij deze info ook doorgeeft aan de kopers. Meer dan dat kan ik niet doen. Vrijdag geen storting, dan maandag de ingebrekestelling, 8 dagen om alsnog met een geldige offerte te komen (dan ga ik ook niet zeiken over die 10% meer trouwens, hoewel dat sec formeel gezien wel zou kunnen) of 10% boete te betalen. Doen ze dat niet dan zijn ze na die 8 dagen in verzuim en neemt rechtsbijstand het over.
Leg mij dan eens uit wat de geest van dit contract is?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:00 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
Kun je formeel doen. Houdt alleen geen stand voor de rechter. Als ze later komen kun je alleen de echt gemaakte kosten verhalen. Een rechter zal handelen 'in de geest van het contract'
En wie betaalt dan de kosten?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:06 schreef sanger het volgende:
Kun je als verkoper nu niet beslissen om de koop te ontbinden? Het contract is namelijk nietig omdat het niet is nageleefd.
Dan kun je het in ieder geval gewoon in de verkoop gooien.
Dat de rechter ernaar zal handelen het contract gewoon af te handelen, oftwel de verkoop wel door te laten gaan zonder dat jij daardoor schade lijdt.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:06 schreef Meneermax het volgende:
[..]
Leg mij dan eens uit wat de geest van dit contract is?
nu word je wel erg irrationeel ;pquote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:18 schreef Meneermax het volgende:
Moet er trouwens niet aan denken dat er straks ineens een stel gasten hier aan de deur komen als ik er niet ben maar mijn ex plus ons zoontje wel zeg. Dat die gasten ff verhaal komen halen omdat wij het ze moeilijk maken.
Ik vond het al heel vervelend dat mijn koopster smeekbedes op mijn mobiele telefoon (terwijl ik op mijn werk zat) ging houdenquote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:18 schreef Meneermax het volgende:
Moet er trouwens niet aan denken dat er straks ineens een stel gasten hier aan de deur komen als ik er niet ben maar mijn ex plus ons zoontje wel zeg. Dat die gasten ff verhaal komen halen omdat wij het ze moeilijk maken.
Dat je het kan eisen... Maar de rechter heeft gewoon een matigingsbevoegdheid.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:09 schreef sanger het volgende:
[..]
Wat voor nut heeft het dan om het in de koopovereenkomst op te nemen?
Neen, de belastingdienst daar gelden andere regels voor.quote:Dat zou inhouden dat je bij een boete van de Belastingdienst ook niet de volle mep hoeft te betalen? Ondanks dat het vastgelegd staat?
Wat lees ik : Dus als je moet krijgen (in geval van TS) , dan zal het niet doorgaan. En volgt er een matiging. Maar als je moet betalen (belastingen) dan is het volgens de regels?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat je het kan eisen... Maar de rechter heeft gewoon een matigingsbevoegdheid.
[..]
Neen, de belastingdienst daar gelden andere regels voor.
D'ôhquote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:57 schreef AcidBurner het volgende:
[..]
Wat lees ik : Dus als je moet krijgen (in geval van TS) , dan zal het niet doorgaan. En volgt er een matiging. Maar als je moet betalen (belastingen) dan is het volgens de regels?uhuh... goed geregeld allemaal.
Maar in de koopovereenkomst is opgenomen dat het terstonds opeisbaar is ZONDER gerechtelijke tussenkomst. Nogmaals, dit is gewoon een contract tussen particulieren, net zoals wij een contract kunnen sluiten dat ik je fiets koop voor X-bedrag. En dit is NIET in strijd met de wet.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat je het kan eisen... Maar de rechter heeft gewoon een matigingsbevoegdheid.
Het voorbeeld was misschien ietwat ongelukkig.quote:Neen, de belastingdienst daar gelden andere regels voor.
Klopt. Als bv de garantie 2 weken later komt is het niet redelijk om 10% te eisen. Sterker nog, in dat geval zal de rechter zelfs niks toekennen aangezien de verkoper geen schade lijdt. Als de koop maar door kan gaan op de afgesproken passeerdatum is er niks aan de hand.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:58 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
D'ôh![]()
Boetebeding in koopcontract = overeenkomst tussen burgers. (die dus niet in strijd mag zijn met wet, openbare orde, redelijkheid en billijkheid etc etc etc)
Belasting betalen = gewoon wettelijk verplicht
Het is dus ook niet in strijd met de wet. Ook niet met redelijkheid en billijkheid, immers wordt dit percentage in iedere koopovereenkomst opgenomen.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:58 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Boetebeding in koopcontract = overeenkomst tussen burgers. (die dus niet in strijd mag zijn met wet, openbare orde, redelijkheid en billijkheid etc etc etc)
Dan heb je het over arbeidsrecht, das iets totaal anders.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:04 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Dan zal er in de wet ook wel staan dat die 'boete' door de rechter gematigd kan worden
(dat is bijvoorbeeld zo bij niet-betaald loon door werkgever, daar krijgt de werknemen ook een betaalde rente op die door de rechter gematigd kan worden)
Maar hier wordt er vanuit gegaan dat de koop in zijn geheel niet doorgaat. En daarvoor is contractueel vastgelegd dat de koper 10% aan schadevergoeding betaald.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:05 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
Klopt. Als bv de garantie 2 weken later komt is het niet redelijk om 10% te eisen. Sterker nog, in dat geval zal de rechter zelfs niks toekennen aangezien de verkoper geen schade lijdt. Als de koop maar door kan gaan op de afgesproken passeerdatum is er niks aan de hand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |