Ik kan hier best de humor van inzien maar jammer genoeg zijn er teveel mensen die werkelijk zo denken.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:13 schreef zoutig het volgende:
[..]
Diergoden!![]()
God is dus geen man maar een tekkel !
Nu moeten we ons alleen weer afvragen wat die tekkel nu aan het doen is dan...
Nog steeds zijn er 'geloven' waarin dieren een prominente en naar mijn mening ook een juiste plaats innemen. Ok, het is wel meer Chinees enzo, maar ik noem draken, tijgers, en jawel zelfs kikkers of karpers ! Of beelden waar half mens en dier in terug komen. En dit heeft, naar mijn mening dan weer, weinig te maken met vruchtbaarheid en groepsgedrag, maar meer waar de dier voor staat of kan staan. De gaven van het dier zeg maar. En elk dier heeft die wel, zelfs een zgn pietluttig diertje soms, al is het niet voor de mens zelf.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:02 schreef RM-rf het volgende:
Voor deze groepen waren de Goden veelal dieren of namen de gedaante van dieren aan.
Nog voor de introductie van vruchtbaarheidstaferelen en -riten.
Moedervlekken die praten?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:28 schreef zoalshetis het volgende:
ho ho. je hebt toch vaak jonge kinderen die geboren worden met een moedervlek die 'allah' zegt? noem je dat dan geen wonder?
Om eventjes te herhalen wat ik zei, de keuze van de mens voor zijn religie en de vrom die die religie aanneemt heeft heel, heel veel te maken met enrzijds het bevestigen van groepsgedrag, alswel met de pure voedselvoorzienibng van deze mens...quote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:40 schreef sweetgirly het volgende:
Of beelden waar half mens en dier in terug komen. En dit heeft, naar mijn mening dan weer, weinig te maken met vruchtbaarheid en groepsgedrag,
dat bedoel ik: vet wonder toch?quote:
quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:04 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Om eventjes te herhalen wat ik zei, de keuze van de mens voor zijn religie en de vrom die die religie aanneemt heeft heel, heel veel te maken met enrzijds het bevestigen van groepsgedrag, alswel met de pure voedselvoorzienibng van deze mens...
Een moderne hang naar aanbidding en romantisering van diergedrag heeft dat ook, het behoort veelal tot een methode waar mensen op basis van een hang naar een bepaald dier of zekere dierengroep contact met anderen zoeken...
verder zie je ook vaak dat zulke mensen kunnen kiezen vegetarier te worden of zelfs veganist, iets dat direkt samenhangt met hun 'aanbidding'...
Vegetarisme is een typisch voorbeeld van een religieuze keuze die veelal niet als dusdanig herkent wordt (omdat het niet duidelijk terug te leiden is tot een 'gods-aanbidding'), maar het feitelijk wel is, ook het gedrag van veel vegetariers die dit als 'levensstijl' zien (en dus niet degenen die enkel 'niet houden van vlees/vis, en er verder geen levensbeschouwelijke visie aan kopppelen) te zien als levensbeschouwing en dus ook als 'religie' (in de zin van een hang naar en bepaald spiritisme)
Bron ?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat bedoel ik: vet wonder toch?
quote:
dat is geen vegetarisme, maar gewoon wens naar een bepaalde voedselkwaliteit...quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:26 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
![]()
ik denk dat vegetarisme vooral toe te schrijven is als een uiting voor de manier waarop de mens respectloos met dieren omgaat. ik koop ook liever vlees waar het dier zo min mogelijk geleden heeft en volgestopt met de meest schadelijke (gif)stoffen.
Hm, dus mensen die bepaalde dieren of diergroepen aanbidden, doen dit enkel en alleen uit sociaal gedrag wat ook weer menselijk (of dierlijk) isquote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:04 schreef RM-rf het volgende:
Een moderne hang naar aanbidding en romantisering van diergedrag heeft dat ook, het behoort veelal tot een methode waar mensen op basis van een hang naar een bepaald dier of zekere dierengroep contact met anderen zoeken...
verder zie je ook vaak dat zulke mensen kunnen kiezen vegetarier te worden of zelfs veganist, iets dat direkt samenhangt met hun 'aanbidding'...
Ja heel leuk allemaal.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:25 schreef RM-rf het volgende:
Bewust vegetarisme komt bij dieren niet voor, dus dieren die prima eigenlijk vlees zouden kunnen eten en verteren en het dan niet doen, als er mogelijkheid toe bestaat ....
Hierop bestaat enkel de uitzondering dat dieren vrijwel nooit (enkel in situaties van grote stress, zelfs honger is veelal geen grond an sich) hun eigen soortgenoten eten...
De mens is doordat hij bewust kan kiezen voor vegetarisme als 'levensbeschouwelijke' afweging, absoluut uniek...
en hoe jij het 'aanbidden' noemt, maakt me eigenlijk geen flikker uit , noem het verder gerust 'waardes toekennen aan' of noem het 'geloven in'... punt is dat het een levensbeschouwing is en sterke overeenkomsten met religie heeft...
Overigens, er is m.i. geen mens die zomaar zonder religie kan, zelfs de meest verstokte atheisten of mensen die zich anti-religie opstellen ontkomen meestal niet ergens aan een vorm van levensbeschouwelijke keuzes maken die niet rationeel verklaarbaar zijn maar puur op een vorm van irrationele 'zinsgeving' gebaseerd zijn.
Overigens, ik eet zelf ook graag Koosjer, vind dat erg leker smaken, ook los van een actief beleden Joods geloof... toch ga ik niet ontkennen dat het een religieus gebruik _is_.
Omdat je dan alles wel religie kan gaan noemen, zelfs dat mensen een koffiepot een koffiepot noemen en vinden dat het een koffiepot isquote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:44 schreef RM-rf het volgende:
wat loop je nu zo door te zeuren?
Waarom zou je niet mogen zeggen dat mensen die 'dieren allerlei waardes toekennen en daar dan ook kennelijk naar handelen' bezig zijn met een vorm van religie ?
wat is er in godsnaam mis met het noemen van het 'beestje' () bij de juiste naam, nl. Religie?
en moet je daar ealleemaal 'maar'-en en 'als'-en aan gaan toevoegen alsof je kennelijk een probleem hebt met de correcte term 'Religie' voor iets dat dat overduidelijk ook is.
Dromenvanger, dát gaat inderdaad wel heel erg offtopic !quote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:08 schreef Dromenvanger het volgende:
Een mooie vraag zou ook zijn... " Wanneer is de mens het leven zat". Wanneer hebben we alles gehad dat te hebben is? Wanneer is alles uitgevonden dat te verzinnen is? Kan zijn over een tijdsbestek van 100 of 200 of 1000 jaar.
Maar dat is erg offtopic![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |