Dat het een egoïst is kan ik me aan je verhalen wel voorstellen. Dan de praktische zaken.
Ouders praten. Dat is toch heel belangrijk. Zeg ze wat je dwars zit....Hoef je het nog niet eens te hebben over de scheiding. Na een tijdje iedere keer te praten is het ook makkelijker te bevatten dat je er genoeg van hebt en is het woord scheiding niet zo vreemd meer.
Dan het koopflat. Kostenkoper komt over het bedrag heen wat jullie dan ongeveer voor het flat betaald hebben. De helft van het flat is van jou, maar ook de lasten van het flat. Kan je man je uitkopen? Mooi, maar reken er maar niet op dat hij mee gaat werken. Deuk in imago zal bij hem denk ik aardig hoog liggen. Heeft hij een goede baan? En is hij daar ook trots op en is hij zuinig op zijn geld en gek op wat hij kan kopen? Dan heb je er nog een probleem bij, want dan heb je niet alleen een ex-man maar ook een vijand. (uiteindelijk zakt dat wel af)
Het is namelijk zo dat al jullie inkomsten door twee worden gedeeld en dan wordt er bekeken of dit eerlijk is tegenover je man.....ze gaan dan tot het minimumloon. Dat hij een flat ofzo heeft houden ze geen rekening mee. De bijstand heeft geen pardon met gescheiden mannen en neemt gewoon het geld waar ze recht op hebben (want zij onderhouden jou) Dan moet je niet denken dat je na de bevalling bij je baby kunt blijven kroelen en knuffelen, want de bijstand wil van hun verplichtingen af. Volgens is er nog wel een regeling voor moeders die dan een tijd lang niet hoeven te solliciteren, maar denk dat dit ook al verleden tijd is. Dus een baan van 8 tot 1700 of van 9 tot 1800...Kom je 's avonds thuis en heb je uiteraard je kindje die aandacht vraagt. Of nog erger ..Je kindje is ziek en toch moet je werken....Je kindje naar een dagverblijf ..wat een heel groot deel van je loon opslokt.
Je man zal je alimentatie moeten betalen...een paar jaar jaar lang. Niet je hele leven dus. Dacht iets van tien jaar ofzo...maaar....van de allimentatie die je krijgt zal 1/3 naar de belastingen gaan, want het wordt als een soort van inkomen gezien. Je man krijgt de helft van de alimentatie voor jou terug van de belasting. Stel hij zou je 800 euro betalen? Krijgt hij 400 terug en moet jij ongeveer 266.60 per maandaan de belasting betalen. Maar dit gaat dus alleen op wanneer je werkt, anders zie je niets van de alimentatie en gaat alles naar de bijstand. Alimentatie voor jullie kindje hoef je geen belasting voor te betalen. En hij krijgt daarvan niets terug. Hij zal tot zijn 21e jaar alimentatie voor jullie kindje moeten betalen, maaaaar ook zal hij dit moeten kunnen. Krijgt hij een uitkering hoeft hij niets te betalen. Ook wanneer hij de boel gaat belazeren en op papier heel weinig verdient en de rest zwart werkt? Krijg je ook maar heel weinig.
Dan nog een advocaat of een
Mediator ? Advocaat kost gemiddeld 2500 voor een scheiding. Dan de griffier kosten 190 euro ongeveer.
Voor de advocaat kun je een verklaring van onvermogen halen....moet je dus maar aan een maatschappelijk werker vragen hoe dat zit.
Wanneer het kan en je vertrouwt je man op een normaal uit elkaar gaan? Zou ik die mediator voorstellen. Gaan je alarmbelletjes rinkelen? Dan toch echt de advocaat. Die kan ook een berekening via de belasting enz maken of je man nog meer inkomen heeft via obligaties, spaarrekeningen ofzo l En kan er ook achter komen of er leningen openstaan..
En ik weet niet of jullie een lopende rekening hebben (moet jij dan ook voor getekend hebben.) Zorg dat je afspraken maakt met die bank dat jullie voorlopig geen geld meer van die rekening mogen opnemen en zeg erbij (desnoods zorgen dat je het gesprek opneemt) dat je een papier wilt ondertekenen dat je vanaf nu geen toestemming meer geeft dat er geld van die rekening wordt opgenomen. Je wilt niet half weten hoe belangrijk het is om je in te dekken voordat je überhaupt zegt dat je wilt scheiden.
De trots of met andere woorden een deuk in het imago van je toekomstige partner kan ervoor zorgen dat je een geduchte vijand hebt gekregen. Wanneer beiden inzien dat een relatie niet werkt is dat bijzonder fijn, maar in jouw geval zie ik trots en egoïsme (
tenminste jouw kant van het verhaalHebben jullie gezamenlijke vrienden? En zijn die ook van de kerk? Bereid je dan voor op geen hulp van die kant. Ze zullen geen partij willen kiezen, maar ze zullen net het gevoel krijgen alsof hun hele geborgen wereld op de kop staat. Ongetwijfeld zul je vaak horen..."weet je wel hoe moeilijk dit voor ons is"? Ligt er natuurlijk wel weer aan hoe streng gelovig ze zijn.
Het hoeft niet te gebeuren, maar dit zijn punten waar je rekening mee moet houden.
Met andere woorden zeg ik eigenlijk. Wanneer je zeker weet dat je weg wilt gaan? En hij mishandeld je niet? Of maakt je niet helemaal kapot door treiteringen? Zorg dan dat je eerst wat achter de hand hebt. Je opleiding toch afmaken...ook al duurt het een jaar langer. Werk zoeken en je inschrijven bij een woningbouwvereniging. Je krijgt geen urgentie omdat jij geen zin meer hebt om verder met die persoon door het leven te gaan.
Ondanks dat je wil scheiden, toch eerst naar een maatschappelijk werker stappen. Eerst hulp zoeken. Eerst alles op een rijtje hebben. Ja, is niet zo aardig tegenover je man, maar wanneer je ineens wil scheiden zonder ook maar wat voor hulp ingeschakeld te hebben om er toch uit te kunnen komen, kun je nog meer ellende verwachten die je emotioneel ook aardig kapot kunnen maken. Probeer dus eerst hulp te krijgen voor jullie samen. Vind ik eerlijker voor je man...maar ook wel degelijk voor jullie kind. Werkt dit niet? En wil je nog scheiden? En wil hij dit absoluut niet? Hou dan rekening met een hele boel stress en ellende. Uiteindelijk kom je er wel uit, maar ga er niet vanuit dat je gezellig je kind kunt groot brengen en er elke maand genoeg op de bank staat om leuke dingen van te doen. Je zult dan gewoon hard moeten werken om jullie kind te verzorgen. En wanneer je gezamenlijke vrienden hebt zal je daar voorlopig niet veel steun van krijgen. Ook al denk je nu dat dit heel erg mee zal vallen. En dat ze er voor je zullen zijn. Na een half jaar komt dat wel weer goed, maar in het begin zul je het knap moeilijk krijgen.
Zorg er in ieder geval voor dat jij je ouders rustig voorbereid. Vertel wat er allemaal tussen jullie speelt. Ik spreek uit ervaring. Heb mijn verhaal hier neergezet, maar toch weer leeggehaald.
Ik hoop toch dat jullie eruit komen. De stress van een scheiding (vooral wanneer je man er niet aan mee wil werken) is echt slechter voor je kind dan de situatie waar je nu in zit. Het kan vooral wanneer je uit een streng gelovig nest komt. Echt ontzettend zwaar zijn. Zorg voor een buffer. Ja dan moet je misschien nog een tijd samenleven met iemand waar je misschien niet meer van houdt, maar dan heb je wel een goede start. Maar nog mooier zou zijn dat jullie samen voor hulp gingen. Zorg wel dat je financieel onafhankelijk gaat worden. Dus aan de studie en aan het werk. Dat zul je wel moeten wanneer je alleen zou wonen, dus kun je dat beter doen nu je nog een dak boven je hoofd hebt en nog eten en drinken om van te leven. Ik heb momenten gekend dat ik een week lang op spagitti van de aldi met tomatenketchup moest leven, omdat de scholen van de kinderen betaald moesten worden en ik te trots was om de hand op te houden.
Een uitkering krijgen is heel onzeker...elk potje kan zomaar opgeheven worden bij de regering. Je verzekering gaat ook een kleine honderd euro kosten. Dan nog je verzekering voor overlijden. De bus..de medicijnen voor je baby..babyvoeding (niet gezegd dat je borstvoeding kunt geven) luiers enz enz. Hebben we het nog niet eens over de inrichting. Denk namelijk niet dat je man aan je zal denken dat jij ook iets nodig zal hebben. Wanneer hij echt zo egoïstisch is zoals jij hier zegt.
Ook al zal iedereen hier je willen helpen met linkjes en handreikingen... Je zult het toch zelf moeten doen. Misschien helpt die vriend die je al van kleins af kent. Ik hoop dat je er goed over na zult denken en hoe dan ook (ook al zouden jullie weer bij elkaar komen) Dat je zorgt dat je niet afhankelijk van hem bent, maar dat jullie samen de inkomsten verzorgen.