Lees het volledige artikelquote:Amstelveen, The Netherlands, 07 May, 2007: Canon today announces the launch of the 12x optical zoom, 8.0 Megapixel PowerShot S5 IS. The new compact inherits optical Image Stabilizer (IS) technology, professional-grade optics and extensive movie functions while introducing a host of new features designed to increase the photographer’s success rate.
Powered by Canon’s DIGIC III image processor, Face Detection Technology improves focus, exposure and flash output for people shots while the new Red-Eye Correction feature effectively solves red-eye problems in captured photos. An increased sensitivity range of ISO 80-1600 complements the optical IS system for extended low light performance.
Other key advancements include a larger, higher resolution 2.5” vari-angle LCD, additional shooting modes and extended video recording. The compact design incorporates a new hot shoe that provides compatibility with selected Canon EX Speedlite external flashes, adding to an accessory list that includes Wide, Tele and Close-up converter lenses.
quote:Op maandag 13 augustus 2007 22:48 schreef KaMo het volgende:
Dankjewel allemaal.
Ik heb de Panasonic Lumix FZ50 besteld!
Met een Integral SD 8 GB SDHC Class 4 kaartje
1-2 dagen levertijd ofzo
quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 16:03 schreef dvr het volgende:
Gefeliciteerd, en veel plezier ermee! Heb je 'm al?
Ik kwam net nog twee prachtige series macro (raynox) en hi-speed foto's tegen van een enthousiaste FZ50-gebruiker:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1033&message=24324683
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1033&message=24347101
quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 16:44 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Nou...
Er is op mijn monitor zonder in te zoomen toch heel wat verschil te zien met foto's die ik gemaakt heb met de 70-300 APO of mn duurdere 70-200 APO F2.8, allebei van Sigma. Mooiere kleuren en meer contrast met de 70-200.
En dan heb ik het nog niet gehad over het verschil in focussnelheid.
Het ligt er maar net aan wat je er mee wilt gaan doen. Als je een tele kitlens meeneemt naar een sportevenement loop je al snel tegen de beperkingen van zo'n lens aan.
bedankt, maar ik heb hem nu zelf al gekochtquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 07:21 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Je mag mijn oude kitlens voor E25 af komen halen, ik zie dat we in hetzelfde dorp wonen.
Dat maakt niet meer uit als ie aan het centrale topic zit.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 16:40 schreef Mr.Noodle het volgende:
Maak er meteen 400D van anders begint het zo'n Nikon-topic te worden..
pagathan (5 post boven je) vraagt ook verschil tussen de 400D en de D40x misschien interessant om dat even door te lezenquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 16:46 schreef ameliepoulain het volgende:
Ik heb nu mijn zoektocht teruggebracht tot minder keuzes. Maar ik heb toch nog een hoop twijfel, vandaar dat ik weer eens hier kom met een vraag.
De Nikon d40x kan je bij verschillende zaken met twee lenzen kopen voor ongeveer 850 euro. Dan krijg je de kitlens van 18-55mm erbij, plus een AF-S DX VR 55-200. Aangezien ik graag goed wil kunnen zoomen, is dit voor mijn aantrekkelijk.
Bij dixons kwam ik de Canon EOS 400d tegen voor een goede prijs met ook een flinke zoomlens erbij. Bijbehorende kitlens van 18-55 plus van Tamron een 70-300mm lens. De prijs is hiervoor 800 euro.
Kortom; de prijs is nagenoeg hetzelfde, maar de Canon heeft nog meer zoombereik. Is dat grofweg het enige verschil, of zit er tussen de EOS 400d en de D40x nog meer duidelijk en belangrijk verschil. In hoeverre zijn het goede aanbiedingen?
groet!
die 55-200 is wel een stukkie beter dan die 70-300. VR is Nikons voor stabilisatie als ik me niet vergis, en dat is bij een tele vaak wel handig.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 16:46 schreef ameliepoulain het volgende:
Ik heb nu mijn zoektocht teruggebracht tot minder keuzes. Maar ik heb toch nog een hoop twijfel, vandaar dat ik weer eens hier kom met een vraag.
De Nikon d40x kan je bij verschillende zaken met twee lenzen kopen voor ongeveer 850 euro. Dan krijg je de kitlens van 18-55mm erbij, plus een AF-S DX VR 55-200. Aangezien ik graag goed wil kunnen zoomen, is dit voor mijn aantrekkelijk.
Bij dixons kwam ik de Canon EOS 400d tegen voor een goede prijs met ook een flinke zoomlens erbij. Bijbehorende kitlens van 18-55 plus van Tamron een 70-300mm lens. De prijs is hiervoor 800 euro.
Kortom; de prijs is nagenoeg hetzelfde, maar de Canon heeft nog meer zoombereik. Is dat grofweg het enige verschil, of zit er tussen de EOS 400d en de D40x nog meer duidelijk en belangrijk verschil. In hoeverre zijn het goede aanbiedingen?
groet!
Zelfs al vergis je je wel, dan nog is het handig bij een telequote:Op dinsdag 21 augustus 2007 17:33 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
die 55-200 is wel een stukkie beter dan die 70-300. VR is Nikons voor stabilisatie als ik me niet vergis, en dat is bij een tele vaak wel handig.
Dat vasthouden is veruit belangrijker dan welke feature dan ook, laat de keuze wat dat betreft altijd van het gevoel afhangen en niet van de cijfertjes. Qua features en kwaliteit is het onmogelijk om in het huidige digiflexenlandschap een miskoop te doen. Qua vriendjes worden met je camera kun je op vrij grote schaal miskleunen, en een tele of camera met stabilisator die in de kast ligt heeft niemand wat aan.quote:Verschil tussen de 400D en de D40x is al uitgebreid aan de orde geweest, ook in het vorige topic. Lees dat nog even op je gemak door. En ga ze allebei eens vasthouden, dat kan niet vaak genoeg gezegd worden.
Hoe staat Foto Konijnenberg hier bekend, als winkel zijnde? Ze hebben best redelijke prijzen, en voor mij is Den Ham nog te reizen. Ik heb wel gelezen dat ze via internet nog niet helemaal goed werken, maar ik wil dan ook wel ff naar de winkel toe.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 17:33 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
die 55-200 is wel een stukkie beter dan die 70-300. VR is Nikons voor stabilisatie als ik me niet vergis, en dat is bij een tele vaak wel handig.
Ik zou trouwens de keuze van de cam niet af laten hangen van het pakketje dat een winkelier je toevallig aanbiedt. De keuze van de lenzen al helemaal niet btw, hoewel dit wel zo'n beetje de voor de hand liggende startstetjes zijn. Mijn ervaring is dat Dixons meestal aan de dure kant is, heb je www.fotokonijnenberg.nl en www.kamera-express.nl al geprobeerd? Kijk gewoon eens wat je daar kwijt bent als je zelf die setjes samenstelt.
Verschil tussen de 400D en de D40x is al uitgebreid aan de orde geweest, ook in het vorige topic. Lees dat nog even op je gemak door. En ga ze allebei eens vasthouden, dat kan niet vaak genoeg gezegd worden.
hm nee, volgens dpreview ook niet. Kennelijk is dat tooltje van kieskeurig niet zo nauwkeurig. Probeer het anders eens bij hetzelfde tooltje van DPReview Daar kun je ook nog whitebalance override op invullen. (alleen als je dat doet, krijg je 4 hele dure camera'squote:Op vrijdag 24 augustus 2007 11:59 schreef BettyR het volgende:
Bedankt Vliegvrager. De Canon Powershot A560 past aardig binnen mijn budget en schijnt aan alle voorwaarden te voldoen volgens Kieskeurig. Maar zodra ik de camera google beweren andere websites dat ik de sluitertijd niet handmatig in kan stellen....
Verder nog wensen qua zoombereik, featujres en zoquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:11 schreef BettyR het volgende:
Ik zoek gestaag door, tot nu toe nog niks gevonden dat geschikt is...
Ga hem in elk geval wel even uitgebreid bekijken en vooral vasthouden. Dat zegt vaak meer dan duizend postsquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:34 schreef BettyR het volgende:
Ik zit nu te denken aan de Canon PowerShot IS. Lijkt me voor zijn geld (175 euro) helemaal niet ongeschikt.
Dit zal je nergens in een tijdsduur vinden. Omdat het afdrukken van verschillende dingen afhangt, zoals het scherpstellen. Dit kan soms langer duren (in donkere lichtsituaties bijv).quote:Op maandag 27 augustus 2007 15:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
Waar kun je de vertraging tussen op de knop drukken en het moment dat de foto daadwerkelijk op wordt geslagen terugvinden, welk technisch gegeven is dat? En wat is een acceptabele norm hiervoor?
navragen in de winkel, en uitproberen!quote:Op maandag 27 augustus 2007 15:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
Waar kun je de vertraging tussen op de knop drukken en het moment dat de foto daadwerkelijk op wordt geslagen terugvinden, welk technisch gegeven is dat? En wat is een acceptabele norm hiervoor?
In het Engels heet het 'shutter lag' en de preciese tijden van alle varianten daarvan vind je o.a. in dpreview.com testverslagen.quote:Op maandag 27 augustus 2007 15:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
Waar kun je de vertraging tussen op de knop drukken en het moment dat de foto daadwerkelijk op wordt geslagen terugvinden, welk technisch gegeven is dat? En wat is een acceptabele norm hiervoor?
Hmm, ik ben dus nog steeds op zoek (dat klinkt desperate) ik zag laatst de Panasonic FX01 voor niet al te veel geld liggen. Zou dit wat zijn? Ik heb er zelf niet bijster veel verstand van, maar in de di-ver-se re-views komt hij goed naar voren en het lijkt erop dat dit wel is wat ik zoek: genoeg megapixels, niet te ingewikkeld, en zo'n groothoeklens is altijd handig natuurlijk.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 19:22 schreef PimpofPersia het volgende:
Niet 100% zeker of dat het hier moet, m'ja, 't zij zo. Ik zit namelijk met een dilemma. Door mijn eigen stomme scchuld is mijn K800i overleden en naar 't er zo uit ziet ga ik daar geen garantie meer op krijgen. Met de K800i maakte ik nogal eens een fotootje maar de kwaliteit is natuurlijk niet je van het.
Nu wil ik graag een nieuwe camera kopen + een printertje zodat ik mijn foto's op kaartformaat (10X15 als ik me niet vergis) kan afdrukken. Ik zoek een camera die tegen een stootje en spatje kan omdat het ding waarschijnlijk regelmatig achteloos in mijn schooltas geflikkerd zal worden. Daarnaast moet-ie minstens 3X optische zoom hebben (dat miste ik op de K800i) en het zou heel fijn zijn als er een M2-memorystickje in zou passen. Dit alles voor een kleine 200 euro.
Nu zag ik laatst een Sony W35. Zou dat een beetje matchen met wat ik zoek? En heeft iemand suggesties voor een klein handzaam printertje wat in mijn burola past en waarmee ik in redelijk tot goed formaat kan printen?
Bvd.
-Pimp
Pany bouwt goeie spullen, in die zin zul je er niet snel een miskoop aan doen.quote:Op maandag 27 augustus 2007 18:06 schreef PimpofPersia het volgende:
[..]
8<
Maar mijn vraag is: kan iemand me in normale taal vertellen of dit wat voor me is? Dus niet al teveel gereutel over ISO-waarden want daar heb ik simpelweg nog niet genoeg verstand van. Alvast bedankt!
nee.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 18:39 schreef enter het volgende:
Is deze goed voor een beginner, Canon EOS 400D kit?
3 jaar geleden heb ik 5 jaar fotografie gehad op school, alleen nooit iets meegedaan, nu wil ik graag verder met fotografie als hobby!! Op bruiloften, feestjes, natuurfoto's en eventueel een site maken.. etc. Ik weet nog maar heel weinig van mijn lessen, was ook maar 3 uur per week... en alles is veranderd. Dus ik moet echt alles opnieuw gaan lerenquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 18:49 schreef Vliegvrager het volgende:
tikje langer en serieuzer antwoord: De 400D is een dSLR, niet een camera die ik associeer met 'beginner'. Een dSLR schaf je in de regel aan als je zeker weet dat je fotografie als hobby gaat uitoefenen en liefst ook nadat je tegen de grenzen van de betere compacts bent aangelopen. Uit jouw post kan ik natuurlijk niet afleiden of dat zo is. Ms kun je daarom iets meer vertellen. Wat voor ervaring hebt je, wat verwacht je van een camera en wat voor soort foto´s wil je eigenlijk gaan maken?
Uhm, multiple reasons zelfs! Anders twijfelde ik niet...quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 18:29 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Pany bouwt goeie spullen, in die zin zul je er niet snel een miskoop aan doen.
Zou je zelf een reden weten aan te geven waarom de genoemde camera niet iets voor je zou zijn ? Je bent zelf al de reviews door geweest en kennelijk is er nog iets waar je onzekerheid aan overhoudt. Zodra we weten wat dat is gaan we het eens zonder of hooguit met een aanvaardbaar minimum aan ISO-waarden proberen
Bij twijfel tussen een Pany of een Nikon zou ik zonder meer voor die laatste kiezen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 19:58 schreef PimpofPersia het volgende:
Welnu, ik schreef dus mijn mooie post, maar even later zag ik de iets-minder-compacte-doch-qua-prestaties-zwaar-betere Nikon P1 voor het luttele bedrag van... ¤175-, (en dan heb ik al op z'n Turks lopen afdingen). Dus, ik twijfel.
Als je ze beide kunt vasthouden en uitproberen geeft dat misschien de doorslag. Als het in geval van een advertentie alleen op merk en type is zou de Nikon inderdaad mijn voorkeur genieten boven de Panasonic. Zou er ook nog een Canon in het spelletje meedoen dan zou ik het ook zo snel even niet weten en streven naar vasthouden en uitproberen om erachter te komen wat ik nou eigenlijk precies wil.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 21:46 schreef PimpofPersia het volgende:
Bedankt. Maar dan zit ik alsnog met het dilemma voor welke camera ik nu het beste kan gaan; jij zegt de Nikon, maar de enige redenatie die je geeft is dat het een Nikon is
Komt omdat jij met veel Nikonista's omgaatquote:Op woensdag 29 augustus 2007 17:54 schreef Xilantof het volgende:
Met je doorslag-punten kom je nog niet ver.
Dit is namelijk voor beide camera's hetzelfde. Hoewel ik vaker hoor dat de kitlenzen van Nikon iets beter uit de verf komen.
wat vind jij een klein prijsje?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 20:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik zoek een digitale supercompact camera voor een klein prijsje. Tips?
150 euroquote:Op woensdag 29 augustus 2007 20:18 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
wat vind jij een klein prijsje?
Ja, 4 MP ook alquote:Op donderdag 30 augustus 2007 15:34 schreef kless het volgende:
welke...eigenschappen horen bij de volgende wensen
Om een gemaakte foto vergroot af te kunnen drukken zonder blocken, A4 max, 6 Megapixel wel genoeg. dacht ik?
let niet op het aantal keer zoom, maar op de maximale brandpuntafstand. Met 300 mm (equivalent kleinbeeld, onthoud die termquote:De vogels in 't weiland te kunnen zien op de foto inplaats van heel veel weiland ((handmatige)optische zoom, hoeveel is daar voor nodig?)
Gaat krap worden voor een camera met zo veel tele, maar niet geheel onmogelijk, zeker niet als je open staat voor 'verouderde' modellen, dus modellen waarvan inmiddels een opvolger uit is.quote:Onder de 200¤
Als je echt oneindig wil vergroten, moet je met dia's/negatieven werken.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 15:36 schreef kless het volgende:
ik bedoelde eigenlijk meer of 6 Megapixel genoeg is om een foto op te blazen tot A4 formaat zonder dat het lelijk wordt
En hoeveel optische zoom nodig is om iets op 40 meter wat dichter bij te halen zodat je het kent wat het is.
Ok. nu we weten wat we "nodig" hebben kunnen we gaan zoeken...quote:Op donderdag 30 augustus 2007 15:54 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ja, 4 MP ook al
[..]
let niet op het aantal keer zoom, maar op de maximale brandpuntafstand. Met 300 mm (equivalent kleinbeeld, onthoud die term) kom je een heel end.
[..]
Gaat krap worden voor een camera met zo veel tele, maar niet geheel onmogelijk, zeker niet als je open staat voor 'verouderde' modellen, dus modellen waarvan inmiddels een opvolger uit is.
Beide prima camera's. Ik denk dat de fuji 5600 ook aan je eisen voldoet en net wat goedkoper is dan de 5600, maar dat moet je even checken.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 16:12 schreef kless het volgende:
[..]
Ok. nu we weten wat we "nodig" hebben kunnen we gaan zoeken...
Fujifilm-Finepix s5700
Panasonic DMC-TZ1
Ken ik niet. Ik weet wel dat de Z730 de 300mm niet haalt. Verder ken ik mensen met negatieve ervaringen met Kodak, maar ik vertel erbij dat dat al weer jaren geleden ism, dus ws niet meer actueel.quote:Kodak-Easyshare-Z710
Sterker nog met 3.2 al. maar daarvoor reageer ik nu even nietquote:Op donderdag 30 augustus 2007 15:54 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ja, 4 MP ook al
[..]
let niet op het aantal keer zoom, maar op de maximale brandpuntafstand. Met 300 mm (equivalent kleinbeeld, onthoud die term) kom je een heel end.
en zelfs met 1200mm kom je niet verquote:Op donderdag 30 augustus 2007 16:53 schreef Xirio het volgende:
Jij zegt dat je met 300mm equivalent een heel einde komt? Hij wil bv vogels fotograferen die zich op een afstand van 20-100mtr bevinden (staat in zijn andere topic ), dan heb je imo echt niet genoeg aan 300mm, sterker nog ik vraag me zelfs af of je op die afstand aan 1200mm voldoende zou hebben.
lijf gelopen..
Wat ik dus al zeiquote:Op donderdag 30 augustus 2007 17:22 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
en zelfs met 1200mm kom je niet veren met het dubbele ook niet.
Om een vogel te fotograferen ben je een zekere mate van krappe beeldhoek nodig. Dat begint ongeveer bij zo rond de 350mm. Iedere sprong in millimeters scheelt je in de praktijk ongeveer één stap die je verder van de vogel kan blijven. Voor iedere stap geldt dus dat je de keuze hebt tussen het leren een vogel te besluipen (kost tijd en inspanning, maar is wel leuk) of die stap bij de fotowinkel te kopen (kost geld maar geen inspanning, en gaat goed tot je een schuwere vogel probeert en weer naar de winkel zult moeten)
Met een camera als een Fuji5600 moet je je voor een formaatvullende fazant (om maar eens een voorbeeld te pakken) op ongeveer een meter of zes van die fazant zien te manouvreren. Pak je een reflex en een 600mm dan zul je zien dat je het geintje vanaf een meter of acht kunt klaarspelen (alleen koop je voor die combinatie een pallet met Fuji5600's)
richting de vragende partij moge al duidelijk zijn dat ik van die drie de voorkeur zou geven aan een Fuji superzoom. Prima camera'tje voor relatief weinig geld.
onder de 200 euro'squote:Op donderdag 30 augustus 2007 17:20 schreef Flyingdutchman het volgende:
Nikon D70S, D40, D50 serie. Prima camera goede kwaliteit en eenvoudig te gebruiken met ontelbare uitbreidingsmogelijkheden
Met in mijn achterhoofd de formulering 'De vogels in 't weiland te kunnen zien op de foto' en het budget, leek het me niet zo zinvol om te beginnen over 600, 1200 of nog meer mm. Dat soort brandpunten zijn in het compactsegment afwezig en bij een dSLR behoorlijk onbetaalbaar. Als ik overigens kijk naar de prestaties van mijn oude KM Z2, ben ik het met je eens dat de beeldkwaliteit bij hoge zoom hard achteruit gaat. Maar 'onherkenbare brij' bij afstanden boven de 15 m is me een beetje te sterk. Voorwerpen worden minder scherp, maar herkenbaarheid op een metertje of 50 lukt nog wel hoor. Ik denk dat dat met die Fuji toch ook nog wel moet lukken.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 16:53 schreef Xirio het volgende:
[..]
Sterker nog met 3.2 al. maar daarvoor reageer ik nu even niet
Jij zegt dat je met 300mm equivalent een heel einde komt? Hij wil bv vogels fotograferen die zich op een afstand van 20-100mtr bevinden (staat in zijn andere topic ), dan heb je imo echt niet genoeg aan 300mm, sterker nog ik vraag me zelfs af of je op die afstand aan 1200mm voldoende zou hebben.
Met 300mm kom je idd een heel eind, maar zul je niet meer als (max 10-15mtr) van het object verwijderd mogen zijn. Verder verwijderd betekend imo ook kijkende naar het oplossende vermogen van de meeste compactlensen, dat het in een onherkenbare brij veranderd als je wilt gaan croppen tot de juiste proporties.
Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben, maar ben dit 'probleem' vroeger zelf ook al een keer tegen het lijf gelopen..
Volgens www.kieskeurig.nl niet, wel twee oude Canon Powershots, de A60 en de A300, ms kun je die 2e hands te pakken krijgen?quote:Op donderdag 30 augustus 2007 18:36 schreef Pek het volgende:
Zijn er eigenlijk nog camera's in het goedkope segment (tot 200 euro) die gebruik maken van Compact Flash Cards? Ik kom alleen maar SD, xD of memory sticks tegen en ik zou toch graag mijn oude kaarten willen gebruiken, want dat zijn er nogal wat![]()
Maw: ik zoek een camera (merk of pixel niet belangrijk) bij m'n geheugenkaarten![]()
Met een budget van 300 euri kun je op zich al een hele aardige nieuwe telezoom aanschaffen, denk daarbij aan de 70-300 APO van Sigma, de 70-300 LD van Tamron die beide een meer dan acceptabel(oftewel gewoon goed) plaatje geven. Betrek je ook de 55-200's in de zoektocht dan wordt het aanbod nog groter.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 23:08 schreef buzzer het volgende:
Ik kan mijn weg niet zo heel goed vinden in de tweedehands handel wat betreft fotografie. Ik zoek eigenlijk een betaalbare telelens voor mijn d80 (bv 70-200 70-300) en een leuke flitser. De ingebouwde filtser vind ik echt zwaar onder de maat) Iemand die nog iets leuks weet of heeft ? (lens tot 300 euro)
Begin eens met een concreet budget, misschien heb ik dan een concreet verhaal.quote:Op zondag 2 september 2007 21:04 schreef Pilootje het volgende:
Oke waar moet ik beginnen....
----8<----
Hoewel het dilemma wel klopt (eetbaar voedsel is visueel niet aantrekkelijk) is de oplossing anders. Dingen worden voor fotografie anders klaargemaakt. Bij een aantal produkten wordt er gefaked, maar dat vergt over het algemeen nog meer vakkennis en creativiteit als 'the real thing'quote:Op zondag 2 september 2007 21:49 schreef Kamermans het volgende:
is het ook niet zo bij food fotografie dat het eten vaak nep is? want als je bijvoorbeeld een appel gaat fotograferen en je hebt er een spot op staan, na een aantal minuten ziet het er niet meer smakelijk uit,.. 'k weet iniedergeval van appelsientje verpakkingen dat dat geen echte fotos zijn, die zijn 3D gemodeld,..
Die veronderstelling klopt in elk geval. Een basic reflex met een goeie macrolens is een goeie basis om mee te spelevaren.quote:verder denk ik dat je niet zo zeer moet gaan richten op een goede camera maar op een goede macro lens.
Er zijn erg veel combinaties te noemen die goed zijn. Het ligt er ook een beetje aan waar je je foto's voor wilt gaan gebruiken en wat je eisen zijn, want ook met een compactcamera kun je goede macro's maken. Het is maar net waar je eisen liggen.quote:Op zondag 2 september 2007 22:34 schreef Pilootje het volgende:
In veel van mijn projecten werd er samen gewerkt met een foodstylist. Met name bij groentes wordt er gewerkt met half rauwe producten omdat dit simpelweg kleurtechnisch veel beter uitkomt. Daarnaast wordt er veel met gelatine gespeeld voor glans, en om objecten langer houdbaarder te maken voor de camera. Dingen als ijs worden vaak van vast frituurvet gemodeleerd etc.. Er is een speciale HBO opleiding voor al deze technieken.
Ik heb al gezien dat een goede macrolens tussen de 150 en 1000 of meer kan kosten, wat verstaat men in dit geval onder goed ?
Wat is een "normale reflex" waar ik voorlopig mee kan experimenteren ? Of als ik heel brutaal mag zijn, wat is een mooie combinatie camera en macrolens die bijvoorbeeld veel gebruikt worden ?
Het voornaamste verschil tussen wat je met je compact en met een DSLR op dit gebied kunt doen is spelen met scherptediepte. Food is bij uitstek een onderwerp dat daar om vraagt, kijk maar naar de voorbeelden die je aanhaalde.quote:Op zondag 2 september 2007 21:04 schreef Pilootje het volgende:
Ik wil er best serieus mee aan de slag gaan dus het mag op zich wat kosten, maar aangezien ik er professioneel voorlopig niks mee wil gaan doen wil ik er ook weer geen duizenden euro's aan besteden.
Het is sowieso wel handig om minstens één zoomlens bij een reflex aan te schaffen, het blijft namelijk hoogstwaarschijnlijk niet bij foodfotografie en niet elke taak kun je met een macrolens doen.hoewel....quote:Op maandag 3 september 2007 00:38 schreef dvr het volgende:
Waar ik nog wel een beetje over twijfel is of je perse een macrolens moet hebben.
De Canon 50mm 2.5 die je noemt, is een 1:2 macrolens. Ik zou dan eerder voor de 60mm 2.8 gaan, die is wel 1:1.quote:Op zondag 2 september 2007 23:26 schreef dvr het volgende:
[..]
Olympus E-510 met Zuiko 50mm f2.0 macro (groot voordeel voor dit werk: live view)
Canon 400D met Canon 50mm f2.5 macro (voordeel: lensbehoud bij evt. latere overstap naar full frame camera)
Nikon D80 met ?? (voordeel: lensbehoud bij evt. latere overstap naar full frame camera)
Voor foodfotografie ben je die 1:1 niet echt hard nodig, dan nouvelcuizuinige is volgens mij alweer redelijk passéquote:Op maandag 3 september 2007 08:29 schreef Elefes het volgende:
[..]
De Canon 50mm 2.5 die je noemt, is een 1:2 macrolens. Ik zou dan eerder voor de 60mm 2.8 gaan, die is wel 1:1.
Beginnen met het verlichten van een suikerklontje of een biscuitje, net zo lang tot je alle vorm en structuur daarvan in de vingers hebt. Daarna iets gecompliceerders proberen. Is tijdrovender dan het klinkt.quote:Verder is het volgens mij echt ontzettend moeilijk om eten goed op de foto te krijgen, dus verwacht er niet al te veel van (vooral niet in het begin).
Denk even na wat je wilt. Lichttenten zijn perfect voor stock- en productfotografie, om losse voorwerpen zo neutraal mogelijk te belichten tegen een neutrale (meestal witte) achtergrond. Maar is dat wel wat je wilt? Ik krijg de indruk dat jij meer zoekt in de richting van kookboekfoto's. Dan wil je geen neutraal licht, dan wil je textuur zien. En daar is een lichttent niet voor bedoeld.quote:Op maandag 3 september 2007 19:59 schreef Pilootje het volgende:
Oke stond vandaag op het punt om te bestellen, vandaag in de winkel de EOS 400D met de canon ef 50mm f/2.6 macrolens in me handen gehad. Beviel me prima. Alleen in de winkel 100 euro duurder als op internet. Maar omdat ik met de camera alleen waarschijnlijk toch geen goede compositie krijg zat ik er aan te denken om zoiets er bij te bestellen: http://www.cameraland.nl/(...)irtuemart/Itemid,26/
Dan heb ik dus de camera, macrolens, statief, en een mooie opnametent. Wat ik dan nog moet hebben is goede verlichting. Dan ben ik toch redelijk goed op weg ?
Ja, maar vergeet ook geen snel/ruim geheugenkaartje en een reservebatterij voor de camera (of een netvoedingsadapter voor in de 'studio'). Bij het statief is het handig als hij zo'n middenstang heeft die gemakkelijk naar boven en beneden kan worden bewogen, en als de kop waar de camera op zit makkelijk alle richtingen op te zwenken is.quote:Op maandag 3 september 2007 19:59 schreef Pilootje het volgende:
Dan heb ik dus de camera, macrolens, statief, en een mooie opnametent. Wat ik dan nog moet hebben is goede verlichting. Dan ben ik toch redelijk goed op weg ?
Ik heb de FX10 als snapshotcameraatje gekocht laatst, ben er nog niet echt mee aan de gang gegaan, maar de eerste indruk is goed. Erg simpele bediening, volgens mij is de kwaliteit goed en de ontspanvertraging valt mij alles mee. Onthoud wel dat het een compactcamera is, daar heb je altijd wat meer ontspanvertraging.quote:Op maandag 3 september 2007 21:17 schreef MissyMirjaM het volgende:
heeft er hier iemand ervaring met/een mening over de PANASONIC Lumix DMC-FX12 ?
ik wilde eerst voor de casio exilim gaan, maar gezien de waarschijnlijk vrij beroerde kwaliteit van de lens, neig ik toch meer naar deze.
ik zoek een camera met zo min mogelijk afdrukvertraging, is dit een camera die binnen deze prijsklasse daaraan zal voldoen?
nouhou...quote:Op maandag 3 september 2007 23:26 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik heb de FX10 als snapshotcameraatje gekocht laatst, ben er nog niet echt mee aan de gang gegaan, maar de eerste indruk is goed. Erg simpele bediening, volgens mij is de kwaliteit goed en de ontspanvertraging valt mij alles mee. Onthoud wel dat het een compactcamera is, daar heb je altijd wat meer ontspanvertraging.
De FX10 is niet helemaal hetzelfde als de FX12 denk ik, maar de handleiding die ik heb is voor beide camera's, dus het zal niet veel schelen.
Een uitgebreidere review eventueel later, als je wilt
Als ik zo gauw even op dpreview kijk, lijkt het enige verschil tussen de FX10 en de FX12 me, dat de FX12 net een megapixel meer heeft. Als er een prijsverschil is zou ik dan gewoon voor de 6mp gaan persoonlijk (FX10 dus). Maar wellicht is het ook handig om een camera met wat meer groothoek te hebben? Panasonic heeft er daar ook een paar van in de collectie, vanaf 28mm. De FX10 en FX12 beginnen bij 35mm.quote:
Als ik het goed begrijp wil je dus dit soort foto's maken? Daar is een lichttent idd heel geschikt voor. Een lichttent kun je overigens heel makkelijk zelf maken met een frame van pvc-pijpen en een wit laken.quote:Op maandag 3 september 2007 21:51 schreef Pilootje het volgende:
Hallo Vliegenvrager,
Ik heb op dit forum gezocht, en vooral ook veel op GOT, en daar kwam ik een topic tegen met "amateur" studio's. Deze mensen maakten met name foto's van voorwerpen. Onwijs gaaf met zachte schaduwen, en parelwitte achtergronden. In kookboeken kom je niet standaard dit soort foto's tegen. Doch als ik naar de foto's kijk dan zijn er toepassingen te vinden voor food foto's. Ik ben niet zo weg food foto's waar al te veel achtergrond op staat zoals gedekte tafels. Eigenlijk vind ik het bord waar het eten op staat al vervelend genoeg om het zo maar te zeggen. Voor een tijdschrift heb ik ooit eens een gerecht volkomen uit elkaar gestript, het bord bleef in mijn visie steeds een storend detail. Uiteindelijk is het gerecht gemaakt op een wit stuk papier. DIt leverde problemen op met de compositie omdat er veel haarspray en olie is gebruikt om het gerecht glans te geven. Dit gaf kringen op het papier. Later een plastic ondergrond genomen, en als resultaat kwam er een gadget achtige foto uit. Zoals je bijvoorbeeld een mobiele telefoon wel eens in een reclame folder ziet. Onwijs gaaf naar mijn idee en ik kom het zelden tegen in andere tijdschriften over eten.
Eigenlijk ben ik door de zelfbouw studio's en de foto's die er mee gemaakt zijn onwijs geinspireerd geraakt met nieuwe ideeen, en ga ik morgen gewoon de camera bestellen met de macrolens. Eenmaal op het werk gaan we in de studio wel gewoon wat spelen met het daglicht ( 1e verdieping met een raam van 9 bij 2 meter )
welke zouden dat zijn dan, met die groothoek?quote:Op maandag 3 september 2007 23:38 schreef Elefes het volgende:
[..]
Als ik zo gauw even op dpreview kijk, lijkt het enige verschil tussen de FX10 en de FX12 me, dat de FX12 net een megapixel meer heeft. Als er een prijsverschil is zou ik dan gewoon voor de 6mp gaan persoonlijk (FX10 dus). Maar wellicht is het ook handig om een camera met wat meer groothoek te hebben? Panasonic heeft er daar ook een paar van in de collectie, vanaf 28mm. De FX10 en FX12 beginnen bij 35mm.
Als je wilt zou ik je wat testfotootjes kunnen sturen, als je een paar dagen geduld hebt
Komt zo goed als direct uit de cam, wat marginaal shopwerk om het wit helemaal wit te krijgen en een vlekje wegwerken. Als een lichttent-foto meer dan 5 minuten shopwerk is, beschouw ik m als mislukt.quote:Op dinsdag 4 september 2007 11:46 schreef Pilootje het volgende:
Dan begrijp je hem helemaal goedMaar dan in plaats van een pepertje een klein amuse gerechtje, of een onderdeel van een hoofdgerecht. Zijn die foto's van jou voorbeelden nou heel erg met photoshop bewerkt of is het mogelijk om ze zo uit de camera te krijgen ?
Weet het zo niet uit m'n hoofd, maar ik denk dat het op dpreview wel te vinden is, of op de site van Panasonic natuurlijkquote:Op dinsdag 4 september 2007 11:41 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
welke zouden dat zijn dan, met die groothoek?
mijn budget is namelijk ook maar vrij beperkt..
De TZ2 en TZ3 van Panasonic. De FE-200 van Olympus begint ook bij 28mm maar heeft veel minder telebereik. Ricoh heeft ook compacts die bij 28 beginnen. Het is erg leuk, wat groothoekbereik, dus als je budget het toelaat zou ik er zeker naar kijken.quote:Op dinsdag 4 september 2007 11:41 schreef MissyMirjaM het volgende:
welke zouden dat zijn dan, met die groothoek?
mijn budget is namelijk ook maar vrij beperkt..
Een 300D die een compactcamera eruit ruistquote:Op vrijdag 7 september 2007 14:07 schreef Lime het volgende:
Hallo allen, ik zit enorm te twijfelen over het volgende: ik kan via een goede bekende straks zijn Canon 300D camera kopen met een Sigma 28-200mm lens. Ik wil graag een extra camera aanschaffen voor speciale gelegenheden zoals bruiloften, feesten, portretten en vakanties (volgend jaar naar Azie). Nu zou ik voor ongeveer hetzelfde geld ook straks de nieuwe Panasonic FZ 18 kunnen kopen.
Ik vind de Panasonics mooier qua kleur in vergelijking met de Canon (heb de samples op dpreview bekeken) maar dat ze zo ruizen vanaf 400 ISO vind ik echt een min punt.
Wie heeft er nog goede tips cq adviezen, waar doe ik nu goed aan?
Ja een soort extra camera. Ik zelf zat te denken aan de Mark III of Mark II. Geen slechte keuze toch of gewoon overkill voor dat soort werk omdat meer lenzen dat ook kan compenseren?quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:27 schreef Kamermans het volgende:
de 300D is een prima camera hoor, ik heb tenminste heel erg weinig last van ruis,... maar je wilt naast de 300D een extra camera voor bruiloften, feesten, portretten en vakanties ?
Dan zit je toch wel in een andere prijsklasse dan de 300D. Ik ben zelf niet erg te spreken over de ruis van de 300D vanaf 400 ISO (vergelekn met zn opvolgers bijvoorbeeld), maar eigenlijk is daar vrij makkelijk omheen te werken door een goede flitser en een paar lichtsterke lenzen aan te schaffen. En dan maak je voor minder geld mooiere foto's dan met een duurdere dSLR met matig glaswerk.quote:Op vrijdag 7 september 2007 17:53 schreef ihugster het volgende:
[..]
Ja een soort extra camera. Ik zelf zat te denken aan de Mark III of Mark II. Geen slechte keuze toch of gewoon overkill voor dat soort werk omdat meer lenzen dat ook kan compenseren?
stuur ze een duidelijke klachtenbrief. Het kan soms weleens helpenquote:Op zaterdag 8 september 2007 17:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Hmz, vorige week zaterdag voor mijn vlucht naar HK bij Capi op schiphol een Olympus FE-230 gekocht voor het simpele klik werk. Was een aanbieding van 150,- en ze hadden een aanbieding van 19.95 voor een 1GB xD kaartje.
Die verkoper scande 2 merken xD kaart en ik zei hem dat ik de aanbieding van 19.95 wilde. Ook gevraagd of hij op wilde schieten, want boarden kwam wel redelijk dichtbij. Om af te kunnen rekenen moest hij mijn boardingpass hebben. Die had mijn collega, dus moest ik nog even snel halen.
Al met al redelijk hectisch, en ik kom er dan ook in Taipei achter dat ze een kaartje van 29,95 erbij hebben gedaan in plaats die van 19.95.
Wat eem misselijke manier om even 10 eurootjes meer te scoren van een haastige klant.
quote:Op donderdag 6 september 2007 18:52 schreef ihugster het volgende:
Iets anders: Hebben jullie al gezien dat bij Kamera-Express men o.a. de nieuwe D300 zal presenteren?
Er is zelfs een speciale dag voor ingewijd. Gaan er nog mensen heen? Mij lijkt het wel interessant.
Mee eens?
Is toevallig iemand die informatie heeft over analoge canon camera's?quote:Op zaterdag 8 september 2007 21:29 schreef TsiisSkaaf het volgende:
Ik wil naast mijn Canon 300D graag een analoge body aanschaffen.
Nu ben ik wat via tweedehands camera's aan het zoeken geweest maar het aanbod is erg groot. Misschien dat jullie mij in een paar woorden kunnen vertellen wat handig is.
Graag wil ik een Canon body waarop ook mijn lenzen van mijn 300D passen (de niet digitale lenzen want dan gaat je spiegel aan gort).
Ik zie veel 300v, 300n, 3000 en 500 camera's van canon. Zit er een groot verschil tussen deze camera's? Wat is de mooiste, handigste of slimste keuze? Het doel is om er zwart/wit foto's mee te maken en zelf te gaan afdrukken tijdens een foto cursus.
De 300 en 500's zijn op zich bijzonder volledige camera's alleen zijn ze wat licht. Met de prijzen die je overal gevraagd ziet worden is het nog best aantrekkelijk om een EOS met een kleiner cijfertje te zoeken. Denk daarbij aan een EOS50(E), een 33 of nog liever een 5 of een 3. Je hebt dan een razendsnelle filmpjesbeul te pakken waar je niet zo 1 2 3 uitgroeit.quote:Op zaterdag 8 september 2007 21:29 schreef TsiisSkaaf het volgende:
Ik wil naast mijn Canon 300D graag een analoge body aanschaffen.
Nu ben ik wat via tweedehands camera's aan het zoeken geweest maar het aanbod is erg groot. Misschien dat jullie mij in een paar woorden kunnen vertellen wat handig is.
Graag wil ik een Canon body waarop ook mijn lenzen van mijn 300D passen (de niet digitale lenzen want dan gaat je spiegel aan gort).
Ik zie veel 300v, 300n, 3000 en 500 camera's van canon. Zit er een groot verschil tussen deze camera's? Wat is de mooiste, handigste of slimste keuze? Het doel is om er zwart/wit foto's mee te maken en zelf te gaan afdrukken tijdens een foto cursus.
Ouwesok, bedankt voor je reactie. Ik heb het internet al even rond gekeken en zie dat ik voor hetzelfde geld (en minder dan in een fotozaak) een EOS50 kan kopen (in vergelijking met een tweedehands 300). Ik ga zeker nog even rond kijken en afwegen wat ik ga doen. Vooral als ik een betere/luxere camera kan kopen voor het geld.quote:Op maandag 10 september 2007 11:06 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De 300 en 500's zijn op zich bijzonder volledige camera's alleen zijn ze wat licht. Met de prijzen die je overal gevraagd ziet worden is het nog best aantrekkelijk om een EOS met een kleiner cijfertje te zoeken. Denk daarbij aan een EOS50(E), een 33 of nog liever een 5 of een 3. Je hebt dan een razendsnelle filmpjesbeul te pakken waar je niet zo 1 2 3 uitgroeit.
EOS1'en worden ook vrij veel aangeboden, alleen loop je daarmee nog wel eens de kans dat je een ouwe dienstfiets koopt die nog een paar filmpjes te gaan heeft. De overige modellen worden meest door hobbyisten gebruikt en zijn na een jaartje of tien net 'lekker ingereden'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |