Het voornaamste verschil tussen wat je met je compact en met een DSLR op dit gebied kunt doen is spelen met scherptediepte. Food is bij uitstek een onderwerp dat daar om vraagt, kijk maar naar de voorbeelden die je aanhaalde.quote:Op zondag 2 september 2007 21:04 schreef Pilootje het volgende:
Ik wil er best serieus mee aan de slag gaan dus het mag op zich wat kosten, maar aangezien ik er professioneel voorlopig niks mee wil gaan doen wil ik er ook weer geen duizenden euro's aan besteden.
Het is sowieso wel handig om minstens één zoomlens bij een reflex aan te schaffen, het blijft namelijk hoogstwaarschijnlijk niet bij foodfotografie en niet elke taak kun je met een macrolens doen.hoewel....quote:Op maandag 3 september 2007 00:38 schreef dvr het volgende:
Waar ik nog wel een beetje over twijfel is of je perse een macrolens moet hebben.
De Canon 50mm 2.5 die je noemt, is een 1:2 macrolens. Ik zou dan eerder voor de 60mm 2.8 gaan, die is wel 1:1.quote:Op zondag 2 september 2007 23:26 schreef dvr het volgende:
[..]
Olympus E-510 met Zuiko 50mm f2.0 macro (groot voordeel voor dit werk: live view)
Canon 400D met Canon 50mm f2.5 macro (voordeel: lensbehoud bij evt. latere overstap naar full frame camera)
Nikon D80 met ?? (voordeel: lensbehoud bij evt. latere overstap naar full frame camera)
Voor foodfotografie ben je die 1:1 niet echt hard nodig, dan nouvelcuizuinige is volgens mij alweer redelijk passéquote:Op maandag 3 september 2007 08:29 schreef Elefes het volgende:
[..]
De Canon 50mm 2.5 die je noemt, is een 1:2 macrolens. Ik zou dan eerder voor de 60mm 2.8 gaan, die is wel 1:1.
Beginnen met het verlichten van een suikerklontje of een biscuitje, net zo lang tot je alle vorm en structuur daarvan in de vingers hebt. Daarna iets gecompliceerders proberen. Is tijdrovender dan het klinkt.quote:Verder is het volgens mij echt ontzettend moeilijk om eten goed op de foto te krijgen, dus verwacht er niet al te veel van (vooral niet in het begin).
Denk even na wat je wilt. Lichttenten zijn perfect voor stock- en productfotografie, om losse voorwerpen zo neutraal mogelijk te belichten tegen een neutrale (meestal witte) achtergrond. Maar is dat wel wat je wilt? Ik krijg de indruk dat jij meer zoekt in de richting van kookboekfoto's. Dan wil je geen neutraal licht, dan wil je textuur zien. En daar is een lichttent niet voor bedoeld.quote:Op maandag 3 september 2007 19:59 schreef Pilootje het volgende:
Oke stond vandaag op het punt om te bestellen, vandaag in de winkel de EOS 400D met de canon ef 50mm f/2.6 macrolens in me handen gehad. Beviel me prima. Alleen in de winkel 100 euro duurder als op internet. Maar omdat ik met de camera alleen waarschijnlijk toch geen goede compositie krijg zat ik er aan te denken om zoiets er bij te bestellen: http://www.cameraland.nl/(...)irtuemart/Itemid,26/
Dan heb ik dus de camera, macrolens, statief, en een mooie opnametent. Wat ik dan nog moet hebben is goede verlichting. Dan ben ik toch redelijk goed op weg ?
Ja, maar vergeet ook geen snel/ruim geheugenkaartje en een reservebatterij voor de camera (of een netvoedingsadapter voor in de 'studio'). Bij het statief is het handig als hij zo'n middenstang heeft die gemakkelijk naar boven en beneden kan worden bewogen, en als de kop waar de camera op zit makkelijk alle richtingen op te zwenken is.quote:Op maandag 3 september 2007 19:59 schreef Pilootje het volgende:
Dan heb ik dus de camera, macrolens, statief, en een mooie opnametent. Wat ik dan nog moet hebben is goede verlichting. Dan ben ik toch redelijk goed op weg ?
Ik heb de FX10 als snapshotcameraatje gekocht laatst, ben er nog niet echt mee aan de gang gegaan, maar de eerste indruk is goed. Erg simpele bediening, volgens mij is de kwaliteit goed en de ontspanvertraging valt mij alles mee. Onthoud wel dat het een compactcamera is, daar heb je altijd wat meer ontspanvertraging.quote:Op maandag 3 september 2007 21:17 schreef MissyMirjaM het volgende:
heeft er hier iemand ervaring met/een mening over de PANASONIC Lumix DMC-FX12 ?
ik wilde eerst voor de casio exilim gaan, maar gezien de waarschijnlijk vrij beroerde kwaliteit van de lens, neig ik toch meer naar deze.
ik zoek een camera met zo min mogelijk afdrukvertraging, is dit een camera die binnen deze prijsklasse daaraan zal voldoen?
nouhou...quote:Op maandag 3 september 2007 23:26 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik heb de FX10 als snapshotcameraatje gekocht laatst, ben er nog niet echt mee aan de gang gegaan, maar de eerste indruk is goed. Erg simpele bediening, volgens mij is de kwaliteit goed en de ontspanvertraging valt mij alles mee. Onthoud wel dat het een compactcamera is, daar heb je altijd wat meer ontspanvertraging.
De FX10 is niet helemaal hetzelfde als de FX12 denk ik, maar de handleiding die ik heb is voor beide camera's, dus het zal niet veel schelen.
Een uitgebreidere review eventueel later, als je wilt
Als ik zo gauw even op dpreview kijk, lijkt het enige verschil tussen de FX10 en de FX12 me, dat de FX12 net een megapixel meer heeft. Als er een prijsverschil is zou ik dan gewoon voor de 6mp gaan persoonlijk (FX10 dus). Maar wellicht is het ook handig om een camera met wat meer groothoek te hebben? Panasonic heeft er daar ook een paar van in de collectie, vanaf 28mm. De FX10 en FX12 beginnen bij 35mm.quote:
Als ik het goed begrijp wil je dus dit soort foto's maken? Daar is een lichttent idd heel geschikt voor. Een lichttent kun je overigens heel makkelijk zelf maken met een frame van pvc-pijpen en een wit laken.quote:Op maandag 3 september 2007 21:51 schreef Pilootje het volgende:
Hallo Vliegenvrager,
Ik heb op dit forum gezocht, en vooral ook veel op GOT, en daar kwam ik een topic tegen met "amateur" studio's. Deze mensen maakten met name foto's van voorwerpen. Onwijs gaaf met zachte schaduwen, en parelwitte achtergronden. In kookboeken kom je niet standaard dit soort foto's tegen. Doch als ik naar de foto's kijk dan zijn er toepassingen te vinden voor food foto's. Ik ben niet zo weg food foto's waar al te veel achtergrond op staat zoals gedekte tafels. Eigenlijk vind ik het bord waar het eten op staat al vervelend genoeg om het zo maar te zeggen. Voor een tijdschrift heb ik ooit eens een gerecht volkomen uit elkaar gestript, het bord bleef in mijn visie steeds een storend detail. Uiteindelijk is het gerecht gemaakt op een wit stuk papier. DIt leverde problemen op met de compositie omdat er veel haarspray en olie is gebruikt om het gerecht glans te geven. Dit gaf kringen op het papier. Later een plastic ondergrond genomen, en als resultaat kwam er een gadget achtige foto uit. Zoals je bijvoorbeeld een mobiele telefoon wel eens in een reclame folder ziet. Onwijs gaaf naar mijn idee en ik kom het zelden tegen in andere tijdschriften over eten.
Eigenlijk ben ik door de zelfbouw studio's en de foto's die er mee gemaakt zijn onwijs geinspireerd geraakt met nieuwe ideeen, en ga ik morgen gewoon de camera bestellen met de macrolens. Eenmaal op het werk gaan we in de studio wel gewoon wat spelen met het daglicht ( 1e verdieping met een raam van 9 bij 2 meter )
welke zouden dat zijn dan, met die groothoek?quote:Op maandag 3 september 2007 23:38 schreef Elefes het volgende:
[..]
Als ik zo gauw even op dpreview kijk, lijkt het enige verschil tussen de FX10 en de FX12 me, dat de FX12 net een megapixel meer heeft. Als er een prijsverschil is zou ik dan gewoon voor de 6mp gaan persoonlijk (FX10 dus). Maar wellicht is het ook handig om een camera met wat meer groothoek te hebben? Panasonic heeft er daar ook een paar van in de collectie, vanaf 28mm. De FX10 en FX12 beginnen bij 35mm.
Als je wilt zou ik je wat testfotootjes kunnen sturen, als je een paar dagen geduld hebt
Komt zo goed als direct uit de cam, wat marginaal shopwerk om het wit helemaal wit te krijgen en een vlekje wegwerken. Als een lichttent-foto meer dan 5 minuten shopwerk is, beschouw ik m als mislukt.quote:Op dinsdag 4 september 2007 11:46 schreef Pilootje het volgende:
Dan begrijp je hem helemaal goedMaar dan in plaats van een pepertje een klein amuse gerechtje, of een onderdeel van een hoofdgerecht. Zijn die foto's van jou voorbeelden nou heel erg met photoshop bewerkt of is het mogelijk om ze zo uit de camera te krijgen ?
Weet het zo niet uit m'n hoofd, maar ik denk dat het op dpreview wel te vinden is, of op de site van Panasonic natuurlijkquote:Op dinsdag 4 september 2007 11:41 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
welke zouden dat zijn dan, met die groothoek?
mijn budget is namelijk ook maar vrij beperkt..
De TZ2 en TZ3 van Panasonic. De FE-200 van Olympus begint ook bij 28mm maar heeft veel minder telebereik. Ricoh heeft ook compacts die bij 28 beginnen. Het is erg leuk, wat groothoekbereik, dus als je budget het toelaat zou ik er zeker naar kijken.quote:Op dinsdag 4 september 2007 11:41 schreef MissyMirjaM het volgende:
welke zouden dat zijn dan, met die groothoek?
mijn budget is namelijk ook maar vrij beperkt..
Een 300D die een compactcamera eruit ruistquote:Op vrijdag 7 september 2007 14:07 schreef Lime het volgende:
Hallo allen, ik zit enorm te twijfelen over het volgende: ik kan via een goede bekende straks zijn Canon 300D camera kopen met een Sigma 28-200mm lens. Ik wil graag een extra camera aanschaffen voor speciale gelegenheden zoals bruiloften, feesten, portretten en vakanties (volgend jaar naar Azie). Nu zou ik voor ongeveer hetzelfde geld ook straks de nieuwe Panasonic FZ 18 kunnen kopen.
Ik vind de Panasonics mooier qua kleur in vergelijking met de Canon (heb de samples op dpreview bekeken) maar dat ze zo ruizen vanaf 400 ISO vind ik echt een min punt.
Wie heeft er nog goede tips cq adviezen, waar doe ik nu goed aan?
Ja een soort extra camera. Ik zelf zat te denken aan de Mark III of Mark II. Geen slechte keuze toch of gewoon overkill voor dat soort werk omdat meer lenzen dat ook kan compenseren?quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:27 schreef Kamermans het volgende:
de 300D is een prima camera hoor, ik heb tenminste heel erg weinig last van ruis,... maar je wilt naast de 300D een extra camera voor bruiloften, feesten, portretten en vakanties ?
Dan zit je toch wel in een andere prijsklasse dan de 300D. Ik ben zelf niet erg te spreken over de ruis van de 300D vanaf 400 ISO (vergelekn met zn opvolgers bijvoorbeeld), maar eigenlijk is daar vrij makkelijk omheen te werken door een goede flitser en een paar lichtsterke lenzen aan te schaffen. En dan maak je voor minder geld mooiere foto's dan met een duurdere dSLR met matig glaswerk.quote:Op vrijdag 7 september 2007 17:53 schreef ihugster het volgende:
[..]
Ja een soort extra camera. Ik zelf zat te denken aan de Mark III of Mark II. Geen slechte keuze toch of gewoon overkill voor dat soort werk omdat meer lenzen dat ook kan compenseren?
stuur ze een duidelijke klachtenbrief. Het kan soms weleens helpenquote:Op zaterdag 8 september 2007 17:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Hmz, vorige week zaterdag voor mijn vlucht naar HK bij Capi op schiphol een Olympus FE-230 gekocht voor het simpele klik werk. Was een aanbieding van 150,- en ze hadden een aanbieding van 19.95 voor een 1GB xD kaartje.
Die verkoper scande 2 merken xD kaart en ik zei hem dat ik de aanbieding van 19.95 wilde. Ook gevraagd of hij op wilde schieten, want boarden kwam wel redelijk dichtbij. Om af te kunnen rekenen moest hij mijn boardingpass hebben. Die had mijn collega, dus moest ik nog even snel halen.
Al met al redelijk hectisch, en ik kom er dan ook in Taipei achter dat ze een kaartje van 29,95 erbij hebben gedaan in plaats die van 19.95.
Wat eem misselijke manier om even 10 eurootjes meer te scoren van een haastige klant.
quote:Op donderdag 6 september 2007 18:52 schreef ihugster het volgende:
Iets anders: Hebben jullie al gezien dat bij Kamera-Express men o.a. de nieuwe D300 zal presenteren?
Er is zelfs een speciale dag voor ingewijd. Gaan er nog mensen heen? Mij lijkt het wel interessant.
Mee eens?
Is toevallig iemand die informatie heeft over analoge canon camera's?quote:Op zaterdag 8 september 2007 21:29 schreef TsiisSkaaf het volgende:
Ik wil naast mijn Canon 300D graag een analoge body aanschaffen.
Nu ben ik wat via tweedehands camera's aan het zoeken geweest maar het aanbod is erg groot. Misschien dat jullie mij in een paar woorden kunnen vertellen wat handig is.
Graag wil ik een Canon body waarop ook mijn lenzen van mijn 300D passen (de niet digitale lenzen want dan gaat je spiegel aan gort).
Ik zie veel 300v, 300n, 3000 en 500 camera's van canon. Zit er een groot verschil tussen deze camera's? Wat is de mooiste, handigste of slimste keuze? Het doel is om er zwart/wit foto's mee te maken en zelf te gaan afdrukken tijdens een foto cursus.
De 300 en 500's zijn op zich bijzonder volledige camera's alleen zijn ze wat licht. Met de prijzen die je overal gevraagd ziet worden is het nog best aantrekkelijk om een EOS met een kleiner cijfertje te zoeken. Denk daarbij aan een EOS50(E), een 33 of nog liever een 5 of een 3. Je hebt dan een razendsnelle filmpjesbeul te pakken waar je niet zo 1 2 3 uitgroeit.quote:Op zaterdag 8 september 2007 21:29 schreef TsiisSkaaf het volgende:
Ik wil naast mijn Canon 300D graag een analoge body aanschaffen.
Nu ben ik wat via tweedehands camera's aan het zoeken geweest maar het aanbod is erg groot. Misschien dat jullie mij in een paar woorden kunnen vertellen wat handig is.
Graag wil ik een Canon body waarop ook mijn lenzen van mijn 300D passen (de niet digitale lenzen want dan gaat je spiegel aan gort).
Ik zie veel 300v, 300n, 3000 en 500 camera's van canon. Zit er een groot verschil tussen deze camera's? Wat is de mooiste, handigste of slimste keuze? Het doel is om er zwart/wit foto's mee te maken en zelf te gaan afdrukken tijdens een foto cursus.
Ouwesok, bedankt voor je reactie. Ik heb het internet al even rond gekeken en zie dat ik voor hetzelfde geld (en minder dan in een fotozaak) een EOS50 kan kopen (in vergelijking met een tweedehands 300). Ik ga zeker nog even rond kijken en afwegen wat ik ga doen. Vooral als ik een betere/luxere camera kan kopen voor het geld.quote:Op maandag 10 september 2007 11:06 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De 300 en 500's zijn op zich bijzonder volledige camera's alleen zijn ze wat licht. Met de prijzen die je overal gevraagd ziet worden is het nog best aantrekkelijk om een EOS met een kleiner cijfertje te zoeken. Denk daarbij aan een EOS50(E), een 33 of nog liever een 5 of een 3. Je hebt dan een razendsnelle filmpjesbeul te pakken waar je niet zo 1 2 3 uitgroeit.
EOS1'en worden ook vrij veel aangeboden, alleen loop je daarmee nog wel eens de kans dat je een ouwe dienstfiets koopt die nog een paar filmpjes te gaan heeft. De overige modellen worden meest door hobbyisten gebruikt en zijn na een jaartje of tien net 'lekker ingereden'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |