Wordt niet opgedrongen. Je kan ze wel uitzetten. Bagage kan je ook uitzetten (moet je alles in the plane meenemen) dus dat scheelt ook 6 per bag/persoon oid. Maar soms is het wat lastig om uit te zetten idd.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 23:05 schreef remlof het volgende:
Heb vorige week voor het eerst sinds jaren weer eens een vlucht met Ryanair geboekt (Weeze - Bergamo) maar wtf. De beide vluchten (retour) kostten 0,01 maar vervolgens krijg je standaard "priority check-in" en "travel insurance" aangemeten, wat bij elkaar al gauw een paar tientjes kost. Die onzin allemaal uitgevinkt, priority check-in heeft geen nut, want je zit toch kut en reisverzekering heb ik al.
Ow ja en nog extra bijbetalen per bagage-item dat je mee denkt te gaan nemen...
Uiteindelijk iets van 35 euro betaald, inclusief kosten voor creditcard etc, nog netjes, maar waarom wordt al die onzin (en dus extra kosten) opgedrongen? Dat heb ik nog bij geen enkele andere prijsvechter (EasyJet, Germanwings, Transavia) meegemaakt.
Ja ik snap dat ze me niet voor 2 cent op en neer naar Bergamo willen laten vliegen, maar maak daar dan gewoon 20 euro van en laat al die onzin achterwege. Ik durf nu bijna niet meer te boeken als ik een paar biertjes op hebquote:Op dinsdag 8 januari 2008 23:10 schreef jmac het volgende:
[..]
Wordt niet opgedrongen. Je kan ze wel uitzetten. Bagage kan je ook uitzetten (moet je alles in the plane meenemen) dus dat scheelt ook 6 per bag/persoon oid. Maar soms is het wat lastig om uit te zetten idd.
En waarom? Omdat ze op die manier geld verdienenEcht ZO VEEL mensen lukt het niet om het uit te zetten of vergeten 't gewoon of denken dat het zo hoort en dat is cashen..
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 23:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja ik snap dat ze me niet voor 2 cent op en neer naar Bergamo willen laten vliegen, maar maak daar dan gewoon 20 euro van en laat al die onzin achterwege. Ik durf nu bijna niet meer te boeken als ik een paar biertjes op heb
Op de site van Ryanair tref ik de volgende voorwaarde echter aan:quote:Op woensdag 9 januari 2008 20:18 schreef Public_NME het volgende:
Wel mooi dat je op die gratis vlucht pagina met oude boekingscodes in kan loggen; ik kon net een vlucht naar Marseille boeken voor 2ct. incl alles. (zelfs voor meerdere personen!)
Nee, er staat een pdf'je met welke bestemmingen te boeken zijn. Vanaf Eindhoven is alleen Marseille nog beperkt verkrijgbaar.quote:Op woensdag 9 januari 2008 22:34 schreef Professional het volgende:
Ben beetje aan het zoeken, maar lukt niet echt. Meeste bestemmingen vanaf Eindhoven en Weeze pakt die niet.
Ja, op de terugweg neem ik een hotel tegenover de luchthaven. Verdubbelt wel meteen m'n kosten voor de reisquote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:57 schreef Thetallguy het volgende:
Lekker lange overstaptijden heb je in Valencia dan zegzeker op de terugweg nog wel even in een hostelletje oid?
Ja, naam kun je laten wijzigen via het callcenter. Er staat wel ergens in de voorwaarden hoeveel dat kost.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 00:31 schreef Catullus het volgende:
Tot mijn verbazing heb ik net ondekt, dat ik de passagiersnaam van mijn vriendin met een spellingsfout verkeerd heb doorgegeven aan Ryanair.![]()
Kan ik hier problemen mee krijgen bij het inchecken? En is de naam bij Ryanair nog te wijzigen?
Gelukkig, daar bel ik morgen meteen even achter aan. Bedankt.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 00:38 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Ja, naam kun je laten wijzigen via het callcenter. Er staat wel ergens in de voorwaarden hoeveel dat kost.
Als het een duidelijk spelfout is, dan kun je er misschien mee weg komen bij het (online) inchecken. Controle op boardingcard + paspoort wordt alleen bij security gedaan en soms snel bij het boarden.
Maar om er echt zeker van te zijn, zou ik even bellen.
Hoe moeten wij zonder mensen zoals jij nog goedkoop kunnen vliegen.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 13:47 schreef Catullus het volgende:
Omdat ik het niet helemaal vertrouwde heb ik het toch maar laten wijzigen. Een gebrekkig Engels sprekende man aan de lijn begon vrijwel direct over one hundred euros. Gevraagd naar andere mogelijkheden, en toen kwam hij met het voorstel om een compleet nieuwe vlucht op hetzelfde tijdstip voor mijn vriendin te boeken, wat met 66 euro goedkoper is dan drie-seconden-tikwerk.
Jee, wat een hoe-maak-ik-misbruik-van-een-naamfoutje-policy. Ik neem voortaan eerst drie bakken koffie voordat ik weer bij Ryanair boek.![]()
Wees blij dat je met Ryanair vliegt en je dus goedkoop een nieuwe vlucht kunt boeken. Bij KLM of een andere maatschappij wordt je gewoon geweigerd en kun je een nieuw ticket kopen tegen de dan geldende prijs. Een ticket met meer flexibiliteit kopen kan ook bij die maatschappijen, maar dan ben je minimaal 300 euro meer kwijt.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 13:47 schreef Catullus het volgende:
Jee, wat een hoe-maak-ik-misbruik-van-een-naamfoutje-policy. Ik neem voortaan eerst drie bakken koffie voordat ik weer bij Ryanair boek.![]()
Ikzelf heb al jaren een bloedhekel aan gratis vluchten. Consumentenbond, vakbond, Trosradar, alles al geprobeerd... niets helpt!quote:Op zaterdag 12 januari 2008 14:17 schreef Thetallguy het volgende:
Stomme gratis vluchten,
quote:Op zaterdag 12 januari 2008 17:30 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Wees blij dat je met Ryanair vliegt en je dus goedkoop een nieuwe vlucht kunt boeken. Bij KLM of een andere maatschappij wordt je gewoon geweigerd en kun je een nieuw ticket kopen tegen de dan geldende prijs. Een ticket met meer flexibiliteit kopen kan ook bij die maatschappijen, maar dan ben je minimaal 300 euro meer kwijt.
100 euro voor een name change is eigenlijk een koopje dus![]()
Goede reis en veel plezier
Als je het vanuit jouw geschetste perspectief kijkt, en de lowcost tickets van Ryanair daarin meeneemt, begrijp ik heel goed dat het een koopje is. Service is een van de winstgevende takken van Ryanair, en hierdoor kunnen we in de toekomst goedkoop blijven vliegen. Mits je verdomd scherp blijft bij het boeken.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 17:30 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
100 euro voor een name change is eigenlijk een koopje dus![]()
Goede reis en veel plezier
Correct, máár die voornaam moet wel conform de voornaam op haar paspoort zijn.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 20:22 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Je hoeft toch ook maar 1 voornaam in te voeren? De namen van mijn vriendin paste bijvoorbeeld niet in het invoerveld.
Anders heb ik dalijk een probleem op het vliegveld...
Het kan nog wel eens goedkoper zijn om een heel nieuw ticket te kopen.quote:Op zondag 13 januari 2008 11:25 schreef Professional het volgende:
Is dat nu verhoogd naar 100 euro?
Heb zelf nog niet gekeken, maar ik moet binnenkort ook een wijziging aanbrengen.
We gaan met 16 man naar London, en 1 persoon heeft zich afgemeld, maar een vervanger is gevonden. Dus moet ik ff een naam wijzigen.
En dat gaat helemaal op als je naar London Stansted vliegt.quote:Op zondag 13 januari 2008 16:37 schreef MCH het volgende:
[..]
Het kan nog wel eens goedkoper zijn om een heel nieuw ticket te kopen.
Het verschil met een ticket van 0,01 euro en 25 euro aan taxes is (relatief gezien) nog groterquote:Op maandag 14 januari 2008 21:45 schreef Jaguarized het volgende:
M'n pa en broertje hebben net 2 tickets met Ryanair naar Barcelona geboekt. Nu is de basisprijs van de ticket 40 euro incl tax. Vervolgens blijkt dat de eindprijs dus incl alle toeslagen en grapjes 100 euro is! Wat een verschrikkelijk groot verschil is dat als je kijkt dat je 40 euro kwijt bent voor alleen de tickets en dat er gewoon nog 60 euro bijkomt.![]()
![]()
![]()
Op de welbekende duidelijke wijze geformuleerdquote:Ryanair Roept KLM op om te Stoppen met Schandalige Brandstoftoeslag
ALLEEN RYANAIR GARANDEERT GEEN BRANDSTOFTOESLAG
Ryanair, Europa’s grootste low fares airline heeft vandaag (10 jan.) ter gelegenheid van KLM’s schandalige verhoging van haar brandstoftoeslag tot ¤88 per vlucht, haar “geen branstoftoeslag ooit” garantie hernieuwd.
De zoveelste stijging van KLM’s brandstoftoeslag is niet te verantwoorden aangezien KLM bevestigt dat 78% van haar brandstofvoorraad voor 2007/2008 “gehedged” is aan $65 per barrel, hetgeen $30 minder is dan de huidige marktprijs.
David Gering, Ryanair’s commercieel directeur Benelux zei hierover vandaag:
“Ryanair blijft de enig luchtvaartmaatschappij die garandeert dat ze geen brandstoftoeslag ooit zal heffen. Zelf als de olieprijs stijgt tot $200 per barrel! KLM klopt passagiers op een schandalige manier geld uit hun zak door hun brandstoftoeslag op te drijven ondanks het feit dat ze hun kerosine $30 per barrel goedkoper dan de huidige marktprijs gekocht hebben.
Passagiers die deze brandstoftoeslag-afpersing willen voorkomen moeten zo snel mogelijk naar www.ryanair.com surfen, waar Ryanair 2 miljoen vluchten in de aanbieding heeft voor ¤10 (inclusief belasting). Passagiers die voor a.s. maandag middernacht een vlucht van Ryanair boeken, krijgen een 2e vlucht GRATIS! Dat betekent dat hierop ook geen belasting, kosten of brandstoftoeslag betaald hoeft te worden.”
Het zit hem voornamelijk in de bagage inderdaad. Dat is een enorme inkomstenbron met een vrij bijzondere constructie. Zo krijg je korting om het tweede en derde bagagestuk. Dit is de specificatie voor 2 personen dus.quote:Op maandag 14 januari 2008 21:48 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Het verschil met een ticket van 0,01 euro en 25 euro aan taxes is (relatief gezien) nog groter.
Maar idd, dat is ook groot. Wat zit er in godsnaam nog in die 60 euro als de taxes al in 40 euro ticketprijs zitten???? Bagage?
Yup, heel slim (van Ryanair)... zelfde als destijds toen ze ook geld gingen vragen voor het eerste bagagestuk. Toen werd gezegd dat tickets met 3,50 euro in prijs werden verlaagd... Tsja, dat geldt natuurlijk niet voor de 0,01 euro-tickets... Daar knalt de winstmarge van Ryanair ineens omhoog! gewoon slim. En als klant gewoon goed opletten als je wil boekenquote:Op maandag 14 januari 2008 22:11 schreef Jaguarized het volgende:
[..]
Het zit hem voornamelijk in de bagage inderdaad. Dat is een enorme inkomstenbron met een vrij bijzondere constructie. Zo krijg je korting om het tweede en derde bagagestuk. Dit is de specificatie voor 2 personen dus.
Ticket: 0.04 euro
Airport checkin: 12.00
Credit card toeslag: 12.00
Web bagage fee: 48.00 (18+24+12-6)
Tax: 39.96
Totaal: 112.00
Klopt. Maar aan de andere kant: bij andere maatschappijen betaal je al standaard voor extra service als bagage meenemen etc. Bij Ryanair betaal je ervoor als je ervoor kiest... Drie tassen meenemen betekent dokken... Dat heb ik eik liever dan betalen voor dingen die je toch niet gebruikt. Maar goed, dan krijg je wel dit soort grote (maar dus wel verklaarbare) verschillen tussen ticketprijs en de uiteindelijk te betalen prijs...quote:Op maandag 14 januari 2008 22:38 schreef Jaguarized het volgende:
Als je het bekijkt dat je 56 euro pp kwijt bent is het natuurlijk nog niet veel maar als je dus 3 tassen inchecked moet je er wel op rekenen dat je de prijs van je ticket incl tax nog bijna moet verdrievoudigen om het eindbedrag te krijgen. Het gaat mij meer om al die hoge toeslagen dan de eindprijs per persoon.
Het enige punt waar ik nog een voor mij geldende verklaring voor zoek is die 12 eu credit card kosten.quote:Op maandag 14 januari 2008 22:11 schreef Jaguarized het volgende:
[..]
Het zit hem voornamelijk in de bagage inderdaad. Dat is een enorme inkomstenbron met een vrij bijzondere constructie. Zo krijg je korting om het tweede en derde bagagestuk. Dit is de specificatie voor 2 personen dus.
Ticket: 0.04 euro
Airport checkin: 12.00
Credit card toeslag: 12.00
Web bagage fee: 48.00 (18+24+12-6)
Tax: 39.96
Totaal: 112.00
Maar sta je dan niet in Spanje (in ons geval dan) te koekeloeren als ze het daar niet door de vingers zienquote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:08 schreef Helly het volgende:
Ik heb een keer hetzelfde gehad en toen zag degene aan de balie het door de vingers.
Het is 3 euro per vlucht. Dat is inderdaad best hoog, maar dat is relatief... je kan er bij Ryanair voor kiezen om een Ryanair creditcard te nemen om die kosten te vermijden. Via d-reizen kun je ook op andere manieren betalen.quote:Op maandag 14 januari 2008 23:52 schreef Jaguarized het volgende:
De credit card kosten zijn ook wel eens iets van 7 euro geweest. Volgens mij zijn de kosten helemaal niet zo hoog voor een bedrijf als Ryanair als je zoveel transacties op jaarbasis hebt. Maar het geld moet ergens vandaan komen.Tis wel afgrijselijk veel imo.
quote:Op maandag 14 januari 2008 22:11 schreef Jaguarized het volgende:
Het zit hem voornamelijk in de bagage inderdaad. Dat is een enorme inkomstenbron met een vrij bijzondere constructie. Zo krijg je korting om het tweede en derde bagagestuk. Dit is de specificatie voor 2 personen dus.
Ticket: 0.04 euro
Airport checkin: 12.00
Credit card toeslag: 12.00
Web bagage fee: 48.00 (18+24+12-6)
Tax: 39.96
Totaal: 112.00
Gelukkig neem IK de bagage niet mee.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 23:30 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Waarom neem je dan ook zoveel bagage mee
1 stuk bagage inchecken met airport check-in kost 6 euro... uit deze opgave begrijp ik dus dat ieder 2 stuks bagage meeneemt heen én terug. En dat terwijl het maar 15 kilo mag zijn.... dan stop je alles toch in 1 tas
Die schandalige schijnveilige kulmaatregel is nog steeds even streng.quote:Op woensdag 16 januari 2008 20:16 schreef Dizzee het volgende:
zijn ze nog een beetje streng met vloeistoffen in je handbagage?
quote:Op woensdag 16 januari 2008 20:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Die schandalige schijnveilige kulmaatregel is nog steeds even streng.
Gister op stansted kreeg anders wel een vriendin er van langs omdat ze een fles deo in der tas had zitten.quote:VLoeistoffen gebeuren enzo.....
quote:Op donderdag 17 januari 2008 14:11 schreef k_man het volgende:
Spuitbussen mochten sowieso al niet. En flesjes tegwenwoordig natuurlijk ook niet. Beetje dom dus.
niet gecontroleerd of goed verstopt?quote:Op donderdag 17 januari 2008 21:45 schreef ozzietukker het volgende:
[..]Zowel op Eindhoven als Stansted hebben ze vandaag mijn vloeistoffen niet aangetroffen, spuitbusdeo mag overigens gewoon wel hoor, als je maar onder de 100 ml zit.
Dat kunnen ze doen omdat ze door het verhogen van de overige fees de omzet minimaal op hetzelfde niveau houden... Ryanair kan heel leuk roepen dat ze NOOIT brandstoftoeslagen berekenen en/of altijd de 'lowest fares' hebben... Leuke lokkertjes, maar objectief gezien niet fair. Overigens blijf ik 't bij andere maatschappijen belachelijk vinden dat brandstoftoeslagen apart worden berekend. Dat is gewoon het risico van je bedrijfsvoering. De olie die je voor die brandstoftoeslag verstookt is toch geen speciale olie?quote:Op maandag 28 januari 2008 22:53 schreef DutchTrain het volgende:
Wees blij dat er tenminste 1 bedrijf in de wereld de kosten inzichtelijk houdt en waar je kan kiezen om gebruik te maken van de services waarvoor je wil betalen. Naar mijn idee heeft Ryanair de laatste tijd veel meer goede acties (vroeger maar 1x per jaar een 1 cent incl. toeslagen actie, nu wel 4x per jaar) en zijn de standaardprijzen ook gedaald.
Klopt. Al vraag ik me af hoe snel je zult zien dat Ryanair minder incheckbalies op een vliegveld huurt.quote:Alle toeslagen staan netjes in het overzicht => http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php?sect=CHARGES
dus je weet waar je aan toe bent. Minimumprijs voor een retourvlucht inclusief bagage, creditcard en inchecken op de luchthaven kostte voor deze laatste verhoging 18 euro, dus nu 24 euro. Nog altijd niet duur voor een retourtje Valencia of Marseille.
Klopt. Maar verhoog de ticketprijs dan maar in plaats van die omzet in een buiten proportie zijnde fee te verpakken... In hoeverre voldoet Ryanair op deze manier aan dat Europese beleid van het adverteren met all-in prijzen? Ja, er staat bij de huidige actie ook 'Vanaf EUR ...' (= ticketprijs + tax), maar horen die kosten waarvoor je niet kunt kiezen ze niet te maken (creditcard) daar ook niet in te zitten?quote:Dat de toeslagen niet in verhouding staan tot de minimumprijs ben ik met je eens, maar het enige wat ze daar aan kunnen doen is de prijs verhogen, want de toeslagen zijn niet anders dan bij andere luchtvaartmaatschappijen (en zelf webwinkels vragen net zo makkelijk kosten voor betaling en handling).
Mee eens. Daarom boek ik ook liever zelf bij een maatschappij, zonder tussenkomst van een D-Reizen etc....quote:Boek eens een reis bij Neckerman, d-reizen of KLM, dan weet je pas wat verborgen kosten zijn.
Nee, want ik betaal niet graag voor dingen die ik niet gebruik. Wat mij betreft mag AH op zaterdag z'n prijzen met 10% verhogen, dan kunnen de prijzen doordeweeks omlaag.quote:Op maandag 28 januari 2008 23:15 schreef Roel_Jewel het volgende:
Klopt. Maar verhoog de ticketprijs dan maar in plaats van die omzet in een buiten proportie zijnde fee te verpakken... In hoeverre voldoet Ryanair op deze manier aan dat Europese beleid van het adverteren met all-in prijzen? Ja, er staat bij de huidige actie ook 'Vanaf EUR ...' (= ticketprijs + tax), maar horen die kosten waarvoor je niet kunt kiezen ze niet te maken (creditcard) daar ook niet in te zitten?
Ze verwachten dat ze blijven groeien dus minder incheckbalies zal niet snel gebeuren denk ik.quote:Op maandag 28 januari 2008 23:15 schreef Roel_Jewel het volgende:
Klopt. Al vraag ik me af hoe snel je zult zien dat Ryanair minder incheckbalies op een vliegveld huurt.
Ik betaal ook niet graag voor dingen die ik niet gebruik, maar nu word je gelokt met goedkope ticketprijzen (waarvan ik als weldenkend mens ook wel weet dat daar nog een sloot aan andere kosten bijkomt) terwijl onvermijdelijke kosten in andere fees verpakt zitten...quote:Op maandag 28 januari 2008 23:38 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Nee, want ik betaal niet graag voor dingen die ik niet gebruik. Wat mij betreft mag AH op zaterdag z'n prijzen met 10% verhogen, dan kunnen de prijzen doordeweeks omlaag.
Helaas hebben ze die actie nu niet... Had wel 40 euro gescheeldquote:Creditcardkost kun je ook vermijden door op een andere manier te betalen, alleen kun je als inwoner van Nederland nog geen Ryanair of Visa Electron card krijgen voor zover ik weet. Bij de laatste actie betaalde ik overigens geen creditcardkosten en zou een retourtje ook echt 2 cent hebben gekost als ik niet had willen inchecken op de luchthaven en bagage mee had willen nemen.
Ik betaal heel vaak (eik bijna overal waar mogelijk) met creditcard. Extra kosten daarvoor zijn er haast nooit. wat ik veel kwalijker vind is de 15 eurocent ofzo als je kleine bedragen pint. Ik stel dan altijd de vraag aan de winkelier/detailist of het verwerken en risico van contant geld hem geen geld kost en waarom ik daar dan niet voor hoef te betalen als ik daarmee wil afrekenen. Dan hebben ze meestal geen antwoord terug. Kan op m'n werk (parkeergarages) heel goed de feitelijke kosten van betalingsverkeer per categorie zien en dan blijken de kosten voor de verschillende categorieën echt niet ver uit elkaar te liggen. Die extra kosten zijn dus echt onzin. Maarja, leg dat maar es uitquote:Betaalkosten zijn ook nooit vermeld in winkels en ik vind het bijvoorbeeld ook nog altijd vreemd dat je in Nederland zoveel extra moet betalen als je met een creditcard wilt afrekenen in een winkel.
Niet zo'n beste ervaring dusquote:Op woensdag 7 november 2007 15:44 schreef Jack. het volgende:
Paar jaar terug met m'n toenmalige vriendin (nu ex) weekendje naar Italie, waar we een vriendin van haar zouden bezoeken die er voor een jaar studeerde.
Alles netjes geboekt bij Ryanair, sta ik 's ochtends op blijkt het te sneeuwen. Had uiteraard het weerbericht vooraf niet gecheckt, 't sneeuwt amper dus wie had verwacht dat het net die dag zou sneeuwen. En ja, verkeer hier loopt totaal in 't honderd als er 3mm sneeuw valt, dus gigantische files richting Charleroi (moest langs Antwerpen en langs Brussel), en dus te laat voor de vlucht. Nu is ryanair zo vriendelijk om nul service te bieden dus zat er niets anders op dan een nieuw ticket voor een vlucht savonds te kopen.
Eenmaal aangekomen in luchthaven van Pisa, de trein op richting milaan, leuke dagen gehad en vervolgens weer terug met de trein richting luchthaven Pisa. Gaat het daar ook weer gigantisch hard sneeuwen, tot op het punt dat de trein letterlijk ingesneeuwd raakt en we zo'n 4u stilstaan. Wederom veel te laat op de luchthaven en opnieuw een ticket kunnen kopen voor de volgende vlucht (dag nadien). Kwam er nog bij dat ik op dat moment voor mezelf uitgemaakt had dat de relatie dood was, en ik dus gewoon naar huis wilde ipv nog een extra nacht/dag met m'n vriendin te spenderen.
Sindsdien nooit meer met ryanair gevlogen![]()
Zou een andere niet low-budget maatschappij jou overboeken naar een latere vlucht? Ik denk het nietquote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:21 schreef Jack. het volgende:
Even quoten uit het topic Reisblunders
[..]
Niet zo'n beste ervaring dus
Tja, gewoon pech. Moet je maar op tijd zijn toch?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 09:21 schreef Jack. het volgende:
Even quoten uit het topic Reisblunders
[..]
Niet zo'n beste ervaring dus
Als ik dat tv programma over Easyjet op RTL4 moet geloven (is inmiddels wel een paar jaar oud) waren ze daar best schappelijk mee. Voor 25 euro/pond boekten ze je ter plekke om.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:36 schreef Blik het volgende:
[..]
Zou een andere niet low-budget maatschappij jou overboeken naar een latere vlucht? Ik denk het niet
Je kan een low budget niet vergelijken met een gewone maatschappij. Bij een gewone maatschappij betaal je die service gewoon in je ticket. Ik heb ooit eens 500 dollar (toen een dollar nog wat waard was) gekregen van KLM omdat m'n koffer nog in Schiphol stond. Ik heb me laten vertellen dat je bij een low budget maatschappij dan gewoon pech heb. M'n ticket kostte destijds 60 euro als ik me niet vergis (enkele vlucht), dus heel die trip heeft me uiteindelijk 240 euro gekost, en voor die prijs had ik gewoon met een gewone maatschappij kunnen vliegen inclusief de service die daarbij komt zien.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:13 schreef MCH het volgende:
[..]
Als ik dat tv programma over Easyjet op RTL4 moet geloven (is inmiddels wel een paar jaar oud) waren ze daar best schappelijk mee. Voor 25 euro/pond boekten ze je ter plekke om.
Het is tegenwoordig 40 euro, en als je je retourvlucht gemist hebt kan je op de volgende vlucht mee. Wat ook erg schappelijk is, als je eerder op de airport bent bij Easyjet kan je met de eerdere vlucht mee, mits er plaats is uiteraard. Bij Ryanair kennen ze deze service niet, maar zij zitten dan ook echt in de low-cost is geen service catogorie.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 12:13 schreef MCH het volgende:
[..]
Als ik dat tv programma over Easyjet op RTL4 moet geloven (is inmiddels wel een paar jaar oud) waren ze daar best schappelijk mee. Voor 25 euro/pond boekten ze je ter plekke om.
quote:Op donderdag 31 januari 2008 17:44 schreef _Woody_ het volgende:
Passenger Service Charge = Luchthavenbelasting
Insurance and Wheelchair Levy = Insurance weet ik niet zo goed. Van de wheelchair levy betalen ze de kosten voor het in en uitladen van mensen in een rolstoel.
Easyjet rekent toch ook 7,50 per boeking, alhoewel je wel meerdere vluchten in één boeking kan doen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 20:55 schreef ozzietukker het volgende:
Ontopic:
Ik vind de 4 euro creditcardtoeslag per persoon per route echt schandalig hoog van Ryanair, dat je voor de heen en terugvlucht apart creditcardkosten in rekening brengt snap ik, (Ryanair werkt op basis van enkele reistickets) dat die 8 euro aan de hoge kant is, is één, maar dat je op dezelfde boeking voor persoon 2, 3, 4 of 5 ook dezelfde kosten moet betalen is echt belachelijk en staat compleet niet in verhouding tot de daadwerkelijk gemaakte kosten.
Daar betaal je bij de spoorwegen en openbaar vervoer ook voor, alleen staat het daar niet op je kaartje.quote:Op donderdag 31 januari 2008 20:02 schreef ozzietukker het volgende:En omdat het volgens de Europese Unie niet is toegestaan om mensen die een rolstoel gebruiken er specifiek voor te laten betalen belasten ze het voor iedereen.
Dit vindt ik wel een begrijpelijke maatregel van Ryanair, als je in een rolstoel zit prima, als je dan wil vliegen, ook prima, maar dat kost wel extra aan personeel. De rolstoelgebruiker heeft het bij de EU echter voor elkaar gekregen dat je daar dan niet speciek voor belast kan worden, dus belast Ryanair maar iedereen.
Maar bij Easyjet maakt het niet uit hoeveel personen je boekt op één boeking, de administratiekosten blijven 7,50 euro. Dus voor mensen die met zijn 2'en vliegen betaal je dus 16 euro credit card kosten, en dat is wat aan de hoge kant bij Ryanair.quote:Op donderdag 31 januari 2008 21:59 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Easyjet rekent toch ook 7,50 per boeking, alhoewel je wel meerdere vluchten in één boeking kan doen.
Dat laatste iddquote:Op vrijdag 1 februari 2008 01:26 schreef copyfile het volgende:
Ik zit net op de ryanair website te kijken en daar staat dat de aanbiedingen van alleen luchthavenbelasting etc. betalen nog tot 7-2 is. Maar waar kan ik al die aanbiedingen zien ? Want als ik op de link klik krijg ik alleen maar barcelona te zien vanaf 27euro. Maar kan nergens die 0,01euro aanbiedingen vinden. Of moet je gewoon maar wat zoeken en hopen dat je voor 0,01euro kan ?
Opvallend dat juist Ryanair - dat roept dat ze nooit een brandstoftoeslag zullen berekenen - de kosten voor brandstof niet hedget... Om dat te kunnen roepen, moet je toch juist je risico zoveel mogelijk beperken ...? En juist olie is iets waarvan algemeen wordt aangenomen dat die niet in prijs daalt.... Zie Ryanairs vooruitzicht voor 2008/2009:quote:Ryanair warns of profits 'storm'
Ryanair has warned that its profits could be halved this year as fuel costs rise and as the UK pound weakens. The warning came as the budget airline reported that net profit dropped 27% to 35m euros ($52m; £26m) during the October to December quarter. The drop was its first quarterly decline in a more than a year.
Chief executive Michael O'Leary said that the weakening profits were part of a cyclical downturn in the industry and a "perfect storm" may be lying ahead. The company's shares tumbled 11% to 3.2 euros in early trading on Monday.
'Perfect storm'
"The European airline sector is presently facing one of these cyclical downturns, with the possibility of a 'perfect storm' of higher oil prices, poor consumer demand, weaker sterling and higher costs," said Mr O' Leary.
The boss of the Irish airline predicted that the UK and the rest of Europe would not avoid a recession, but predicted a tougher economic environment after "five or six very good years". And he rejected calls for the Bank of England to follow the US central bank, the Federal Reserve, in cutting interest rates when policy makers meet later this week. "The whole system got very frothy over the last couple of years and we can't keep bailing ourselves out with these artificial interest rate cuts," Mr O' Leary told BBC News. "We need to tighten the belt and focus on reducing costs."
Shares in rival budget airline Easyjet fell 6.6% to 435.7 pence on fears that it could experience similar problems. The two firms have fought to increase market share by slashing air fares, but aim to boost earnings by expanding their routes, adding planes and charging for any service above the basic cost of the flight, including baggage check-in.
Gloomy outlook
Mr O'Leary said it was too early to make an accurate assessment of earnings for the firm's financial year beginning 1 April.
But he warned that if oil prices remained above $85 a barrel, and if consumer sentiment and the UK pound stayed weak, then the airline's earnings for 2008 could fall by up to 50% to 235m euros.
He said that the company had not taken out protection, known as hedging, against the oil price or weak pound.
"We remain essentially unhedged for next year," the budget airline said.
Not being hedged essentially means the airline has not used financial instruments to insure itself against rising fuel costs or adverse exchange rate moves.
The gloomy outlook is likely to weigh on Ryanair's share price, which has already slipped 18% this year, predicted Bloxham analyst Ross McEvoy.
"There is no visibility, it's just guesswork what they are doing at this stage," he said.
Omzet groeit ook minder snel dan het aantal passagiers. Zie http://www.ryanair.com/site/EN/news.php?yr=08&month=feb&story=reg-en-040208 . Blijkbaar brengen die belachelijke creditcardtoeslagen en verhogingen van bagageheffing etc. toch minder op dan het verlagen van de ticketprijzen...quote:However with oil prices at $90 a barrel and fear of recession in the UK and many other European economies, the current outlook for the coming fiscal year is poor. We remain essentially unhedged for next year. Current oil prices, which have risen by nearly 40% to $90 a barrel, will impose significantly higher costs during a year when we are expanding capacity by almost 20%.
Nee hoor, daar staat ook dat het 100 euro kost. Zie http://www.ryanair.com/site/EN/faqs.php?sect=CHARGES in de tweede rij van die tabel.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 12:29 schreef Professional het volgende:
Op de site van Ryanair staat vermeld dat een naamswijziging 25 euro per enkele reis kost.
Je hoeft dan ook niet drie tassen mee te nemen voor een weekendje toch? Doe anders 1 tas in het ruim en neem voor de rest kleinere formaat tassen mee als handbagage.quote:Op maandag 18 februari 2008 19:33 schreef Blik het volgende:
Kom nu pas voor de eerste keer in aanraking met Ryanair, wil een weekendje Madrid boeken.
Totale kosten: 36 euro
creditcard-toeslagen: 24 euro
tas inchecken: 26 euro per tas( zijn met 3 personen, dus wellicht 3 tassen is 78 euro)
Eigenlijk is het belachelijk, meer dan 100 euro toeslag betalen op een vlucht van 36 euro.Maar ik zal maar niet zeuren, want er is geen luchtvaartmaatschappij die ook maar in de buurt komt voor 3 retourtjes Madrid a 130 euro. Maar eigenlijk is het belachelijk dat met name de creditcard-toeslag niet standaard in de prijs zit voor een Nederlander, er is namelijk geen mogelijkheid om het niet te betalen.
Daar heb je ook gelijk in, waarschijnlijk zullen we maar 1 of wellicht geen tas inchecken.quote:Op maandag 18 februari 2008 21:49 schreef MCH het volgende:
[..]
Je hoeft dan ook niet drie tassen mee te nemen voor een weekendje toch? Doe anders 1 tas in het ruim en neem voor de rest kleinere formaat tassen mee als handbagage.
Sinds wanneer wordt een website niet meer in een testomgeving uitgeprobeerd en daarna met enkele drukken op de knop 'live' gezet?quote:Ryanair.com Booking System Unavailable-22-25 Feb 08 inc
From 22:00 hrs (GMT) on the 22nd February until 23:00hrs (GMT) on the 25th February 2008, the Ryanair booking website and call centre applications will be unavailable in order to transition to a complete new reservation system. Navitaire/Accenture our booking system provider will be managing the transition to their new mainframe and flight booking software.
Important Customer Information:
All flights between 22:00 hrs on the 22nd February until 23:00hrs on the 25th February 2008 will operate as normal
New Bookings cannot be made on Ryanair.com or via a Ryanair call centre between 22:00hrs on the 22nd February until 23:00hrs on the 25th February 2008
Flight Changes (date/time/route) cannot be made on Ryanair.com or via a Ryanair call centre between 22:00hrs on the 22nd February until 23:00hrs on the 25th February 2008 .
Review Existing Booking - passengers will not be able to review their existing booking details on Ryanair.com or via a Ryanair call centre between 22:00hrs on the 22nd February until 23:00hrs on the 25th February 2008.
Online Check-in - passengers will not be able to check-in online between 01:00hrs on the 22nd February until 23:00hrs on the 25th February 2008. Passengers traveling on the 23/24/25 February who are unable to check-in online can check-in at the airport and will not be charged the airport check-in fee.
Please note:
The Ryanair website: Destination Information, Travel Questions, Car, Hotel and Insurance booking facilities will be available during the entire changeover/upgrade period.
for further information on the Navitaire/Accenture airline booking system - http://www.navitaire.com/res_and_dist/newskies.asp
Die boot vaart al ruim een jaar niet meer, dus doe je er weer een uur of vier langer over. Maar het blijft een goedkope en makkelijke manier van reizenquote:Op zaterdag 16 februari 2008 10:09 schreef arrebar het volgende:
Voor dat geld zou ik gewoon de trein pakken, voor 99 euro pp ben je er vanuit elk station in Nederland.
Duurt 5,75 uur (adam) maar je hebt geen gedoe met inchecktijden (2 uur van te voren aanwezig zijn). Je hoeft niet te wachten op je bagage bij aankomst, je bent gelijk in de stad, dus geen 1,5 uur zoals hierboven aangegeven. Oftewel, vliegen of treinen maakt niks uit qua tijd.
Welke boot? De route die je krijgt gaat via brussel door de kanaaltunnel. Die 5,75 uur heb ik van de NS site afgetoverd...quote:Op woensdag 20 februari 2008 20:01 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Die boot vaart al ruim een jaar niet meer, dus doe je er weer een uur of vier langer over. Maar het blijft een goedkope en makkelijke manier van reizen
Die 1 miljoen vanaf ryanair.com zullen ook vooral vanaf Londen zijn, gok ikquote:Op zaterdag 23 februari 2008 00:10 schreef Thetallguy het volgende:
Nederlandse site zegt alleen maar 75,000 seats vanaf ¤10,-
1p tarieven zouden wel mooi zijn, jammer dat ik net in Barcelona zit als het ingaat
Ach, kom net terg uit Italie (Forli) voor zaken, gevlogen vanuit Charleroi voor een prijs inclusief CC. Tax, bagage etc .van in totaal 73 Euro.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 00:23 schreef ElizabethR het volgende:
Ryanair kan heel goedkoop zijn. Maar heeft vanuit Nederland wel hogere belastingen en toeslagen dan vanuit Charleroi. Scheelt echt veel. Verder moet je opletten dat je geen reisverzekering neemt (uitvinken) anders kost je dat nog eens 14,50 p.p. En per koffer mag je rekenen op 12 euro heen, en 12 euro terug aan bagagetoeslag. Reken dan nog een creditcard toeslag erbij van 5 euro pp. En dan ben je er ongeveer wel.
Je kunt het treffen dat je tweemaal een webfare vlucht hebt van 0,01 cent, maar met de toeslagen en alles kom je nog vlot op 163 euro uit.
Verder hoef je bij Ryanair geen luxe te verwachten. Je mag zelf naar het vliegtuig lopen en de trap opklimmen en het is 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' qua plaatsen.
Vanmiddag al es ff geprobeerd, maar was toen ook idd rukquote:Op maandag 25 februari 2008 19:14 schreef El_jefe07 het volgende:
Site ligt wel een beetje heel erg plat he, op dit moment?
Iemand die verder kan gaan dan het bekijken van de tarieven?
Kan er niets over vinden nog, op de nieuwssites. Vreemd..quote:Op dinsdag 4 maart 2008 22:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.l1.nl/L1NWS/_r(...)e/1_1013/_pid/links4
Morgen dient het kort geding van diverse maatschappijen en luchthavens tegen de staat vanwege de voorgenomen ecotax. Ben benieuwd wat daar uit komt...
Het staat wel op luchtvaartnieuws.nl of op de telegraaf website.quote:Op woensdag 5 maart 2008 18:39 schreef Gert het volgende:
[..]
Kan er niets over vinden nog, op de nieuwssites. Vreemd..
Als mensen dankzij deze schaamteloze graai-tax ook daadwerkelijk minder gaan vliegen, wél ja.quote:Op woensdag 5 maart 2008 19:35 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Het staat wel op luchtvaartnieuws.nl of op de telegraaf website.
Ik ben bang dat de vliegbelasting wel mag, (ze noemen het al geen milieubelasting meer), omdat ze ook al reeds een andere belasting heffen, alleen hoop ik dat de uitkomst is dat ook de transitpassagiers belast moeten worden, dan zal deze belasting aanmerkelijk minder gaan worden in verband met de concurrentiepositie.
Ryanair heeft natuurlijk gelijk dat een point-to-point airline door deze maatregel veel zwaarder getroffen wordt dan KLM met zijn 50%+ aan transferpassagiers per vlucht.
Het ligt er ook aan of jij wel in te checken bagage meeneemt, want dat telt lekker op aangezien je dan ook verplicht aan de balie in moet checken. (wat ook weer een toeslag is)quote:Op woensdag 5 maart 2008 17:52 schreef Leep het volgende:
Ik was helemaal blij met mijn goedkope ryanair tickets maar als ik zo kijk heb ik relatief nog best veel betaald. maarja pech, het is alsnog 1/10 van wat je bij een andere luchtvaart maatschappij betaald
Voor wat ik kan vinden op verschillende sites, is het vergelijkbaar (RYR heeft, volgens die sites, 2 tot 4 cm extra)quote:Op donderdag 6 maart 2008 14:46 schreef tuiterdespuiter het volgende:
Ik ga binnenkort vliegen met ryanair naar stockholm, maar ben benieuwd naar de beenruimte in de vliegtuigen. heb tot nu toe alleen maar gevlogen met transavia, maar dat vond ik met mijn 2.16 mtr toch vrij krap(bij de nooduitgang!)![]()
Iemand die kan zeggen of ze meer/minder/net zo veel ruimte hebben?
jawij gaan een week dus we hebben idd maar iets meer dan alleen handbagage genomen. Zekere voor het onzekere meerquote:Op donderdag 6 maart 2008 08:01 schreef Dromer het volgende:
[..]
Het ligt er ook aan of jij wel in te checken bagage meeneemt, want dat telt lekker op aangezien je dan ook verplicht aan de balie in moet checken. (wat ook weer een toeslag is)
En als je wat eerder aan boord wil (meer kans om plekken naast elkaar te vinden), betaal je ook een toeslag als je niet on-line in kunt checken.
Ik vond dit gedoe wel geinig uitzien op de site.
Daar kom je dan idd niet onderuit. Zouden wij ook gedaan hebben als we langer zouden zijn gegaan.quote:Op donderdag 6 maart 2008 15:36 schreef Leep het volgende:
[..]
jawij gaan een week dus we hebben idd maar iets meer dan alleen handbagage genomen. Zekere voor het onzekere meer
Online inchecken, bij de achterste deur instappen en bij de nooduitgang gaan zitten danquote:Op donderdag 6 maart 2008 14:46 schreef tuiterdespuiter het volgende:
Ik ga binnenkort vliegen met ryanair naar stockholm, maar ben benieuwd naar de beenruimte in de vliegtuigen. heb tot nu toe alleen maar gevlogen met transavia, maar dat vond ik met mijn 2.16 mtr toch vrij krap(bij de nooduitgang!)![]()
Iemand die kan zeggen of ze meer/minder/net zo veel ruimte hebben?
creditcard, volgens mij niks andersquote:Op donderdag 13 maart 2008 16:03 schreef Fargo het volgende:
Welke betalingsmogelijkheden heb je via de Ryanair site? Ik kan het niet vinden.
Een stuk of 10 andere opties die me niks zeggen.quote:
ja idd, wij als Nederlanders kunnen op geen andere manier betalen.quote:Op donderdag 13 maart 2008 16:51 schreef Dromer het volgende:
[..]
Een stuk of 10 andere opties die me niks zeggen.
Alleen als je een reis- en annuleringsverzekering hebt afgesloten en een geldige reden hebt om te annuleren, dan krijg je je geld terug van de verzekering. Zie de voorwaarden van je verzekering.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:19 schreef Leep het volgende:
Heeft er iemand ervaring met het annuleren van een vlucht bij ryanair???
Ik kan wegens omstandigheden niet naar stockholm, krijg ik dan m'n geld terug of een deel. En degene die samen met mij zou gaan???
mjah das natuurlijk heel logisch. Ik heb wel een reisverzekering maar ik weet niet of annulering daar bij zit. Loopt via m'n ouders en die zijn op vakantie. En die vriendin die mee zou gaan die moest haar reisverzekering nog afsluitenquote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:27 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Alleen als je een reis- en annuleringsverzekering hebt afgesloten en een geldige reden hebt om te annuleren, dan krijg je je geld terug van de verzekering. Zie de voorwaarden van je verzekering.
voor wanneer zijn die tickets? staan ze op naam?quote:Op zaterdag 22 maart 2008 10:19 schreef Leep het volgende:
Heeft er iemand ervaring met het annuleren van een vlucht bij ryanair???
Ik kan wegens omstandigheden niet naar stockholm, krijg ik dan m'n geld terug of een deel. En degene die samen met mij zou gaan???
quote:Zes gewonden na 'uitglijder' vliegtuig Ryanair
Uitgegeven: 22 maart 2008 07:17
LIMOGES - Een vliegtuig van de Ierse Luchtvaartmaatschappij Ryanair is vrijdag bij de Franse stad Limoges van de landingsbaan geraakt, meldden lokale autoriteiten. Daarbij raakten zes van de 186 passagiers gewond.
ANP
Het vliegtuig, een Boeing 737, landde bij hevige regen waardoor de baan vermoedelijk glibberig was. Het toestel kwam veertig meter na het einde van de baan tot stilstand. Passagiers en bemanning hebben het toestel via de glijbanen verlaten.
Het toestel was vertrokken uit het Belgische Charleroi en de meeste passagiers waren Belgen.
Je moet nog 5u25min wachten... het kan pas vanaf precies 5 dagen van tevorenquote:Op zaterdag 22 maart 2008 15:56 schreef JD-Matrix het volgende:
Ik heb even een nieuwe screenshot gemaakt en deze ergens anders online gezet. Hopelijk is het probleem nu duidelijk. Vind het maar erg vreemd. Het gaat dus om het ontbreken van de 'aanvink-mogelijkheid' bij de terugreis.
http://www.ajaxalgemeen.nl/screenshot.jpg
quote:Op zondag 23 maart 2008 10:56 schreef The6thgate het volgende:
Ik vlieg over 2 maanden voor het eerst met ze. 30E retourtje italie
Jammer dat het extra kost om bagage in te checken dus eerst maar even een grote rugzak zien te vinden
quote:Update on Incident in Limoges - Friday, 21st March
Ryanair can confirm that as from 1900 hrs GMT, Saturday 22nd of March, the Runway in Limoges has reopened.
Ryanair engineers have moved the aircraft onto a stand where it will be inspected overnight and any wheel damage will be repaired.
All Ryanair flights on Sunday 23rd of March in Limoges will operate as scheduled.
Ryanair wishes to apologise sincerely to any passengers travelling to and from Limoges airport who have experienced any inconvenience as a result of this runway closure.
Geldt voor veel van de Europa vluchten, Easyjet, KLM cityhopper, VLM etc... Elke minuut dat dat ding op de grond staat kost geld.quote:Op zondag 23 maart 2008 12:45 schreef ASroma het volgende:
heb wel eens een afgebroken landing meegemaakt met ryanairdie piloten & crew hebben wel een hoge werkdruk, landen----half uurtje om alles te regelen en weer de lucht in.....
Lees dan ook even de voorwaarden betreffende maximum grootte en gewicht van je handbagage.quote:Op zondag 23 maart 2008 10:56 schreef The6thgate het volgende:
Ik vlieg over 2 maanden voor het eerst met ze. 30E retourtje italie
Jammer dat het extra kost om bagage in te checken dus eerst maar even een grote rugzak zien te vinden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |