abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51973882
Onderwerp:
Hulpverlening aan transseksuelen en transgenders: Wie bepaalt wat?

Openingspost:
Dit is een open debat over de hulpverlening omtrent transseksuelen en transgenders. Een onderwerp waarover de meningen behoorlijk kunnen verschillen. Niet alleen onder de mensen die weinig of niets met genderdysforie te maken hebben maar ook onder genderdysfore mensen zelf. Zo vind de één dat het oordeel van een psycholoog niet bepalend mag zijn voor het al dan niet ondergaan van hormoon vervanging therapie en geslachtveranderend chirugie. De ander vind dat het oordeel van de psycholoog juist weer van groot belang is bij de keuze van een juiste behandeling.

Hieronder vind je de huidige werkwijze van het VUmc genderteam in een notendop:
- Je meldt je aan
- Je krijgt een intakegesprek
- Daarna volgt (na een wachttijd) een diagnostisch onderzoek met een psycholoog. Hier kan uitkomen dat men je wil behandelen (groen licht), dat men je deels wil behandelen (oranje licht) of dat men je niet wil behandelen maar je doorverwijst naar andere instellingen zoals bijv. de GG&GD (rood licht)
- Bij groen licht krijg je hormoon vervangings therapie. Hierbij krijg je (als man-naar-vrouw transseksueel) twee soorten hormonen: anti-mannelijke hormonen en vrouwelijke hormonen.
- Uiterlijk 3 maanden na de start van deze therapie begint de real life experience. Daarbij moet je 24/7 in de nieuwe genderol leven (veel mensen beginnen daar al eerder mee, die drie maanden na de start van de hormoontherapie moet je zien als "het laatste moment" waarop je ermee start).
- Gedurende deze hele test zijn er regelmatig gesprekken met de psycholoog.
- Na een real life experience van 1,5 jaar mag je eindelijk op de wachtlijst voor een geslachtsveranderende operatie.

Overigens dient het te worden verteld dat niet ieder genderdysfoor persoon zich geheel wil transformeren. In het algemeen worden er twee soorten genderdysfore mensen omschreven. Transseksueel; iemand die geheel van geslacht wensen te veranderen. Transgender; iemand die een gedeeltelijke verandering willen ondergaan.

Heb jij hier een andere mening over, wil je een mening verder onderbouwen of vind je dat iemand er finaal naast zit? Dan is hier de plek om het debat aan te gaan. Geef je mening maar onderbouw die goed. Blijf correct maar schroom het niet iemands stelling met goed onderbouwde argumenten te weerleggen. Heb respect voor anderen maar durf jezelf wel te uiten.

[ Bericht 92% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2007 00:54:11 ]
pi_51973930
edit.

[ Bericht 98% gewijzigd door Nosh op 30-07-2007 22:47:57 ]
pi_51973976
-reactie op edit. .

[ Bericht 24% gewijzigd door Nosh op 30-07-2007 22:48:33 ]
pi_51974085
quote:
Op maandag 30 juli 2007 20:42 schreef AnnaB het volgende:

[..]

Het feit dat de vergoeding voor epileren en de borstvergroting is afgeschaft vind ik 1 van de grootste blunders van de laatste jaren. De besparing op de totale begroting is alleen in promillen uit te drukken, dan is er op andere gebieden veel meer te besparen, zonder een kleine groep mensen op extra kosten te jagen.

Je laat mensen die door eigen handelen hun nieren kapot hebben gemaakt toch ook niet betalen voor de nierdialyse bv ?

Meer dit soort discussies zijn al eerder gevoerd. En er blijven mensen die vinden dat geslachtsverandering niet of niet helemaal vergoed hoeven te worden. Graag in een onderwerp dan, maar niet hier. Dit is ter ondersteuning en hulp aan elkaar, en niet om elkaar af te kraken, of de procedure zoals die in Nederland is ter discussie te stellen.
Ik ben het ook niet eens met het afschaffen van vergoedingen voor epilatie of borstvergroting. Aan de andere kant vind ik het ook niet juist dat een psycholoog bepaalt of je wel-of-geen hormonen mag gebruiken. Die medicalisering van transseksualiteit/transgenderisme vind ik hoogst ongewenst. Uitgangspunt zou moeten zijn dat iemand die niet handelingsonbekwaam is (dus: onder gerechtelijke curatele) gewoon recht heeft op hormonen/SRS/epilatie/borstvergroting/-verkleining. En als een genderteam van mening is dat iemand dat niet voor zichzelf kan bepalen - dan weet men de (gerechtelijke) procedure.

Groetjes,

Frederique
  maandag 30 juli 2007 @ 22:54:09 #5
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_51974422
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:43 schreef frederique_met_underscore het volgende:

[..]

Ik ben het ook niet eens met het afschaffen van vergoedingen voor epilatie of borstvergroting. Aan de andere kant vind ik het ook niet juist dat een psycholoog bepaalt of je wel-of-geen hormonen mag gebruiken. Die medicalisering van transseksualiteit/transgenderisme vind ik hoogst ongewenst. Uitgangspunt zou moeten zijn dat iemand die niet handelingsonbekwaam is (dus: onder gerechtelijke curatele) gewoon recht heeft op hormonen/SRS/epilatie/borstvergroting/-verkleining. En als een genderteam van mening is dat iemand dat niet voor zichzelf kan bepalen - dan weet men de (gerechtelijke) procedure.

Groetjes,

Frederique
Maar als een psycholoog dat niet eens mag bepalen (en dat er dus geen verwijsbriefje nodig is), dan kan in principe iedereen aanspraak maken op vergoeding bij borstvergroting etc toch? Waar en hoe trek je dan de grens, als de psych het niet mag doen?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_51978010
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:54 schreef wonderer het volgende:
Maar als een psycholoog dat niet eens mag bepalen (en dat er dus geen verwijsbriefje nodig is), dan kan in principe iedereen aanspraak maken op vergoeding bij borstvergroting etc toch? Waar en hoe trek je dan de grens, als de psych het niet mag doen?
Precies... dat bedoel ik.

Als je een psycholoog zich niet meer mag mengen in de geslachtsveranderingsprocedure, op welke grond kun je dan nog bepalen of iemand zich man of vrouw voelt? Ik bedoel, op basis van fysieke kenmerken wordt dat in veel gevallen toch lastig.

Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat er wordt gekeken naar het geestelijk welzijn van mensen die een genderindentiteitsstoornis hebben. Het lijkt mij namelijk zelf verschrikkelijk als je door de verkeerde zelfdiagnose, er later achter moet komen dat je de verkeerde beslissing hebt genomen. Ik wil dan ook naar een psycholoog om voor mezelf uit te sluiten dat ik andere psychische klachten heb. Ik herken me wel een beetje in een hoop psychische klachten, borderline bijvoorbeeld. Maar als je de richtlijnen voor diagnose doorleest staat er dat je meerdere symptomen moet hebben om te kunnen spreken van borderline. En zo herken ik mezelf in meerdere diagnoses maar heb ik steeds niet genoeg symptomen om mezelf een dergelijke diagnose te kunnen toekennen. Behalve in het geval van gendersyforie. Maar toch zou ik het fijn vinden als ik samen met een ander zou kunnen uitsluiten dat het een andere psychische aandoening is... Ook al denk ik van niet. De dingen allemaal nog eens op een rijtje zetten lijkt mij in ieder geval geen slecht plan!

Wat me een beter plan lijkt is werken aan de acceptatie van genderdysforen. Die is namelijk vaak nog ver te zoeken, ook in Nederland. Hoe vaak hoor je wel niet dat er weer een homoskesueel is mishandeld? Dat soort dingen. Die gaan echt nergens over. Als het maatschappelijk geaccepteerd zou worden dat genderidentiteit niet altijd op dezelfde lijn zit met het fysieke geslacht, zal niemand nog denken dat het een slecht idee is om mensen te helpen waarbij er een discrepantie is tussen deze twee heel verschillende zaken.

Het wordt tegenwoordig al een stuk minder raar gevonden dat er mensen zijn die van het ene geslacht naar het andere geslacht willen gaan. Er zijn hier overigens nog steeds hele wisselende reacties op. Toch is het tegenwoordig redelijk bespreekbaar en was dat het vroeger verre van. Althans als ik mensen van een paar generaties verderop moet geloven. Ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft voordat het volledig maatschappelijk geaccepteerd wordt dat je van geslacht bent veranderd.

De gemiddelde Nederlander denkt in hokjes, mij incluis. Ik vind dat eigenlijk niet zo erg want dat maakt het voor mij zelf makkelijker het leven een beetje te begrijpen. Ik denk ook niet dat het kwaad kan om in hokjes te denken maar dat het eerder zaak is dat alle hokjes geaccepteerd worden.

In mijn geval is het wat makkelijker dan in het geval van een transgender. Ik wil namelijk van hokje M naar hokje V. Dat is iets dat mensen nog wel kunnen plaatsen. In het geval van een transgenderpersoon zal dat toch wat lastiger worden. Dan draait het niet om het verwisselen van een hokje. Er moet een hokje bij! Anderhalf jaar geleden (ofzo) was er iemand die in het Gerechtshof in Enschede vroeg om een onzijdig hokje op de identiteitskaart van hetzelf. De persoon verloor de zaak.

Het is natuurlijk nogal wat dat je op alle nieuwe identiteitskaarten en paspoorten drie, of meer, hokjes moet gaan zetten. Dat zal bij een hoop mensen voor de nodige vraagtekens gaan zorgen. Er zullen een hoop mensen zijn die dat eigenlijk helemaal niet willen want dat verandert hun wereld behoorlijk. Ik denk nog niet dat de maatschappij daar helemaal klaar voor is.

Als het eenmaal wel mogelijk wordt om een ander hokje te kiezen dan M of V dan zal de zorg zich daar ook aan moeten aanpassen. Maar dan nog lijkt het mij een goed idee om middels een psychiatrisch onderzoek vast te stellen dat iemand daadwerkelijk zich zo voelt als dat hij of zij (of het of wat dan ook) denkt. Het uitsluiten van andere oorzaken waaruit de gendersyfore gevoelens uit voortkomen lijkt me van essentieel belang in de behandeling genderdysfore mensen.
pi_51980832
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:43 schreef frederique_met_underscore het volgende:

[..]

Nou, de psycholoog bepaalt als het goed is SAMEN met jou of voor jou een geslachtsverandering dmv start hormonen het beste is. Misschien lijkt het wel of de psycholoog het bepaalt, maar de praktijk is anders. Ik heb hier verschillende keren over gesprokene met 2 verschillende psychologen, met Luc Gijs en Astrid Leusink, de laatste heeft jaren als psychologe voor het genderteam gewerkt.
Ze ontleden het verhaal wat je vertelt, kijken of het gevoel van vrouw zijn bij jou onverdringbaar is. Hun kunnen uiteindelijk niet bepalen of je wel niet van geslacht moet veranderen, dat doe je zelf. Hun kijken alleen of naar aanleiding van de gesprekken die je voert je aan bepaalde criteria voldoet. En als je op de grens zit, wordt dat ook besproken. Zolang er nog spijtoptanten zijn zal het genderteam bij grensgevallen zo voorzichtig mogelijk zijn. Maar ik heb iemand gekend die gewoon de psycholoog bedreigd heeft, en die toen toestemming kreeg (naar eigen zeggen, mij lijkt het raar).
De meeste psychologen werken ook maar enkele jaren voor het genderteam. Het is ontzettend belastend om dit werk te doen, want je beslist mede over het lot van iemand, hoe iemand verder zijn/haar leven kan of moet leiden (lijden zelfs soms).
pi_51980931
quote:
[b]Op dinsdag 31 juli 2007 01:16 schreef Eline2602 het volgende:[/b
Als het eenmaal wel mogelijk wordt om een ander hokje te kiezen dan M of V dan zal de zorg zich daar ook aan moeten aanpassen. Maar dan nog lijkt het mij een goed idee om middels een psychiatrisch onderzoek vast te stellen dat iemand daadwerkelijk zich zo voelt als dat hij of zij (of het of wat dan ook) denkt. Het uitsluiten van andere oorzaken waaruit de gendersyfore gevoelens uit voortkomen lijkt me van essentieel belang in de behandeling genderdysfore mensen.
Er zijn inderdaad ook ziektes en andere psychische aandoeningen die verstoring van de genderidentiteit kunnen veroorzaken. Van deze mensen wil je echt niet dat ze van geslacht veranderen want
1. het lost hun probleem niet op
2. ze gaan een zwaar proces door
3. ze krijgen er waarschijnlijk alleen maar problemen bij
pi_52026580
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:54 schreef wonderer het volgende:Maar als een psycholoog dat niet eens mag bepalen (en dat er dus geen verwijsbriefje nodig is), dan kan in principe iedereen aanspraak maken op vergoeding bij borstvergroting etc toch? Waar en hoe trek je dan de grens, als de psych het niet mag doen?
Ja, en?

Denk je dat er veel mensen zijn die mandelijks een ander maatje borsten nemen zoals een ander maandelijks naar de kapper gaat?

Nee, dit soort beslissingen neem je niet zo maar. Je hoeft dus ook niet bang te worden dat de kosten de pan uit reizen.

Groetjes,

Frederique
  woensdag 1 augustus 2007 @ 20:46:56 #10
71919 wonderer
pi_52026890
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 20:36 schreef frederique_met_underscore het volgende:

[..]

Ja, en?

Denk je dat er veel mensen zijn die mandelijks een ander maatje borsten nemen zoals een ander maandelijks naar de kapper gaat?

Nee, dit soort beslissingen neem je niet zo maar. Je hoeft dus ook niet bang te worden dat de kosten de pan uit reizen.

Groetjes,

Frederique
Ik denk wel degelijk dat er (grof) misbruik van gemaakt gaat worden, ja. Borsten en lichaamsbeharing zijn twee potentiele lichaamsidealen, en als die zonder toetsing vergoed moeten gaan worden, zullen mannen en vrouwen in de rij staan. Of geldt het alleen voor mannen en niet voor vrouwen?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_52026934
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 01:16 schreef Eline2602 het volgende:

Als je een psycholoog zich niet meer mag mengen in de geslachtsveranderingsprocedure, op welke grond kun je dan nog bepalen of iemand zich man of vrouw voelt? Ik bedoel, op basis van fysieke kenmerken wordt dat in veel gevallen toch lastig.
Een ander (ook een psycholoog) kan dat per definitie niet, dat kan alleen ieder voor zich voor zichzelf. Je vraagt een ander ook niet of die er wel zeker van is of hij/zij homo, hetro, bi is... Niemand zal het een goede zaak vinden om een bezoek aan een psycholoog verplicht te stellen voor een homohuwelijk... Tijd dus om het idee los te laten dat het een goed idee is om een psycholoog te laten bepalen of iemand wel/niet genderdysfoor is.
quote:
Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat er wordt gekeken naar het geestelijk welzijn van mensen die een genderindentiteitsstoornis hebben. Het lijkt mij namelijk zelf verschrikkelijk als je door de verkeerde zelfdiagnose, er later achter moet komen dat je de verkeerde beslissing hebt genomen.
Ik ben er ook niet tegen dat je gebruik mag maken van een psycholoog. Ik ben er wel tegen dat je gebruik moet maken van een psycholoog, zeker als die psycholoog verbonden is aan een genderteam, waardoor ze minstens 4 petten op heeft:
1) hulp aan transgenders
2) diagnose om te onderzoeken wat er bij de patiënt aan de hand is
3) macht over de vraag of de patiënt hormonen mag - en zo ja wanneer
4) macht over de vraag of de patiënt een geslachtsoperatie mag - en zo ja wanneer
quote:
Wat me een beter plan lijkt is werken aan de acceptatie van genderdysforen. Die is namelijk vaak nog ver te zoeken, ook in Nederland. Hoe vaak hoor je wel niet dat er weer een homoskesueel is mishandeld? Dat soort dingen. Die gaan echt nergens over. Als het maatschappelijk geaccepteerd zou worden dat genderidentiteit niet altijd op dezelfde lijn zit met het fysieke geslacht, zal niemand nog denken dat het een slecht idee is om mensen te helpen waarbij er een discrepantie is tussen deze twee heel verschillende zaken.
Op zich valt het me telkens mee hoe groot die tolerantie is. Ja, ik heb een tijdlang tussen de genders geleefd en objectief gesproken is het nog steeds heel goed te zien dat ik oorspronkelijk in een mannenlichaam geboren ben, hoewel het de meeste mensen ook duidelijk is dat ik als vrouw aangesproken wil worden. Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer - en ja, ik weet dus redelijk waar ik over praat. Af-en-toe giebelt er eens iemand of kijkt iemand me aan alsof die water ziet branden - maar buiten dat valt het aantal reacties erg mee en de reacties die ik krijg zijn meestal respectvol.
quote:
Als het eenmaal wel mogelijk wordt om een ander hokje te kiezen dan M of V dan zal de zorg zich daar ook aan moeten aanpassen.
Mijns inziens moet het andersom. Genderdysforie is niets anders dan het feit dat iemand een verschil ervaart in het zelfbeeld/gevoel (hoe-dan-ook) en het lichaam dat iemand werkelijk heeft. Iemand naar "100% vrouw" helpen terwijl iemand zich "ergens tussen man en vrouw invoelt" is gewoon misdadig. Gelukkig komt dit in de praktijk ook niet voor. Wat wel in de praktijk voorkomt is dat mensen niet via medische kanalen geholpen worden en dat die mensen dus afhankelijk zijn van de kwaliteit van hormonen-via-internet. En dat lang niet alle mensen niet op hun verzoek via medisch erkende kanalen geholpen worden is ook best wel misdadig.

Groetjes,

Frederique
  woensdag 1 augustus 2007 @ 20:53:14 #12
71919 wonderer
pi_52027069
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 20:48 schreef frederique_met_underscore het volgende:

[..]

Een ander (ook een psycholoog) kan dat per definitie niet, dat kan alleen ieder voor zich voor zichzelf. Je vraagt een ander ook niet of die er wel zeker van is of hij/zij homo, hetro, bi is... Niemand zal het een goede zaak vinden om een bezoek aan een psycholoog verplicht te stellen voor een homohuwelijk... Tijd dus om het idee los te laten dat het een goed idee is om een psycholoog te laten bepalen of iemand wel/niet genderdysfoor is.
[..]
Homo zijn heeft toch een minder fysieke impact op je leven dan een geslachtsoperatie, lijkt me. Hoeveel spijtoptanten waren er ook alweer? Als een gesprek met een psycholoog en zijn deskundigheid kan helpen om dat aantal terug te dringen, is dat alleen maar goed.
pi_52027421
Minder dan 1% psychisch spijtoptanten. Ter vergelijking: zijn niet zoveel andere operatie's met zo weinig spijtoptanten (bron: een interview van meneer Megens met KRO's De Wandeling, die vind je hier).

Groetjes,

Frederique

[ Bericht 2% gewijzigd door frederique_met_underscore op 01-08-2007 21:10:29 ]
  woensdag 1 augustus 2007 @ 21:11:29 #14
71919 wonderer
pi_52027677
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 21:04 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Minder dan 1% psychisch spijtoptanten. Ter vergelijking: zijn niet zoveel andere operatie's met zo weinig spijtoptanten (bron: een interview met meneer Megens met KRO's De Wandeling, die vind je hier)

Groetjes,

Frederique
Ik zou kunnen concluderen dat de psychologen dus goed werk doen Maar aangezien ik niet weet hoeveel mensen spijt zouden hebben als ze er niet zo goed over nagedacht hebben als de psycholoog hen dwingt, doe ik dat niet. Beetje het "banaan in je oor" argument.

Maar ik ben wel benieuwd wat je op mijn andere post te zeggen hebt.
pi_52027844
Over die andere post: jij schat dat anders in dan ik. Dat mag...
Zou het echt de spuigaten uit lopen dan zou je ook kunnen zeggen dat de eerste operatie vergoed wordt en de rest niet. Zou je daarmee kunnen leven?

En v.w.b. je tweede bericht: realiseer je je dat het minstens 17 maanden (!) duurt tussen intakegesprek en mogen beginnen met hormonen? En daarna opnieuw minimaal 18 maanden (in de praktijk al snel 2,5 jaar) voordat de feitelijke operatie uitgevoerd wordt?

Da's echt onmenselijk lang. Meneer Megens bagetaliseert dat handig in het interview, maar hij voelt dan ook niet wat wij als transseksuelen/transgenders wel voelen.

Groetjes,

Frederique
pi_52027926
Eh, uit de OP blijkt dat dit topic niet echt voor iedereen bedoeld is, maar meer voor de vaste kliek uit het genderdysdorfie-topic. Waarom dan een nieuw topic?
pi_52028005
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 20:48 schreef frederique_met_underscore het volgende:
1) hulp aan transgenders
2) diagnose om te onderzoeken wat er bij de patiënt aan de hand is
3) macht over de vraag of de patiënt hormonen mag - en zo ja wanneer
4) macht over de vraag of de patiënt een geslachtsoperatie mag - en zo ja wanneer
Je gebruikt te makkelijk het woord macht. Heb je mijn berichtje niet gelezen ? Er is wel een zekere macht, natuurlijk, maar elke psycholoog/arts die jou behandelt heeft een bepaalde macht over je. Maar is het niet goed dat bij ingrijpende zaken die je leven veranderen er iemand meebeslist of jouw gevoel van vrouw zijn (of man zijn) onverdringbaar is. Dat kan de psycholoog echt niet bepalken, dat moet jij bewijzen door wat je de psycholoog verteld. Sta je bij voorbaat al negatief tegenover de psycholoog zal dit een stuk moeilijker gaan.
  woensdag 1 augustus 2007 @ 21:29:54 #18
71919 wonderer
pi_52028236
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 21:16 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Over die andere post: jij schat dat anders in dan ik. Dat mag...
Zou het echt de spuigaten uit lopen dan zou je ook kunnen zeggen dat de eerste operatie vergoed wordt en de rest niet. Zou je daarmee kunnen leven?
Misschien heb ik een te erg "hollywood" beeld hoor. Dat kan. Waar meisjes van 16 een borstvergroting voor hun verjaardag krijgen. Maar ik heb het idee dat dat in nederland ook steeds verder begint op te komen.

Ik denk ook dat door gesprekken met een psycholoog andere oplossingen dan een operatie naar voren kunnen komen.

Een beetje gek is het natuurlijk wel, dat een psycholoog kan/moet bepalen of jij wel of niet in aanmerking komt voor een geslachtveranderende operatie en alle bijbehorende rompslomp, maar met iets zo totaal ingrijpends als zo'n traject vind ik wel dat er op z'n minst begeleiding bijhoort.
quote:
En v.w.b. je tweede bericht: realiseer je je dat het minstens 17 maanden (!) duurt tussen intakegesprek en mogen beginnen met hormonen? En daarna opnieuw minimaal 18 maanden (in de praktijk al snel 2,5 jaar) voordat de feitelijke operatie uitgevoerd wordt?

Da's echt onmenselijk lang. Meneer Megens bagetaliseert dat handig in het interview, maar hij voelt dan ook niet wat wij als transseksuelen/transgenders wel voelen.
Je bent je hele leven al zo, dan kunnen die paar jaar er ook nog wel bij. Ik denk dat dat lange traject ook helpt om de verandering voor jezelf en je omgeving makkelijker te maken. ik weet overigens niet waarom het zo lang duurt. Komt dat allemaal door die gesprekken of is er gewoon een wachtlijst (die dus langer wordt als je geen verwijsbriefje meer nodig zou hebben)?
  woensdag 1 augustus 2007 @ 21:34:57 #19
71919 wonderer
pi_52028431
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 21:19 schreef clumsy_clown het volgende:
Eh, uit de OP blijkt dat dit topic niet echt voor iedereen bedoeld is, maar meer voor de vaste kliek uit het genderdysdorfie-topic. Waarom dan een nieuw topic?
Daar vonden ze dat we elkaar moeten steunen en geen kritiek moeten hebben op het beleid, dat moest in een apart topic.
pi_52028481
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 21:34 schreef wonderer het volgende:

[..]

Daar vonden ze dat we elkaar moeten steunen en geen kritiek moeten hebben op het beleid, dat moest in een apart topic.
Dat is natuurlijk een beetje onzin. Een topic is er niet alleen maar om de positieve kanten van een verhaal te bekijken, of om puur en alleen steun te bieden. Ook kritiek op een bepaald onderwerp kan in hetzelfde topic. Dit is zo ontzettend kliek-gebaseerd dat het prima in de huidige reeks past.
  woensdag 1 augustus 2007 @ 21:54:20 #21
71919 wonderer
pi_52029087
Don't shoot the messenger
pi_52029420
Een ONZ topic als ik niet eens negatief mag reageren
pi_52030214
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 22:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
Een ONZ topic als ik niet eens negatief mag reageren
Ga ergens anders spelen A_A, of leer respect te hebben.
pi_52030236
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 22:30 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Ga ergens anders spelen A_A, of leer respect te hebben.
Heb jij respect voor mijn mening dan?
pi_52035812
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 21:16 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Die 17 maanden tussen intake en start hormonen hangt oa af van het tekort aan psychologen, en aantal aanmeldingen.
Ik heb op 15 augustus 1996 intake gehad, mijn 1e gesprek met psycholoog eind oktober (wachttijd was 6-9 maanden, maar Jos had me bij een symposium gezien, ik heb niet met hem gepraat ofzo) Omdat ik 4 gesprekken moest hebben, wat onzin was want het 3e bestond uit wordt ik in december besproken (donderdags na mijn afspraak was de maandbespreking) en antwoord was nee, 4e gesprek vond plaats net na de maandbespreking. op 13 februari heb 19997 heb ik gehoord dat ik het groene licht had, en op 13 maar 1997 begonnen met hormonen, en 19 oktober 1998 geopereerd. Okee, is allemaal een tijd geleden, alleen voor de plastische chirurgie was toen geen wachttijd, maar er werd mede door de hulp van het OLVG aan gewerkt om diie achterstand weg te werken. Door de brand nu hebben ze minder operatiecapaciteit in het VU, en het genderteam moet daar ook onder lijden. En bij het OLVG kunnen ze niet meer operaties aan gewoon.
Je moet niet de schuld aan de heer Megens geven dat ie zegt ja maar dit etc. Hij en de rest van het team willen ook dat alles liefst zo kort als mogelijk duurt als dat hun regels voordchrijven. Ook al houden ze wel nog steeds vast aan 1,5 jaar RLT, en ik ooit gehoord heb dat er ook landen zijn waar 1 jaar RLT genoeg is voor de operatie.

Wat dat betreft dat gemopper waarom een nieuw onderwerp. Als je steun aan elkaar wil geven en commentaar op beleid door elkaar gaat laten lopen wordt het een rotzootje, is het dan zo erg als er 2 onderwerpen zijn ?????? En verdienen we als mensen met genderdysforie niet net zoveel respect als elk andere Nederlander ipv neergesabeld worden zoals hier op FOK nog weleens gebeurd als de grote massa gaat reageren, want dan reageren bijna alleen de mensen die een negatieve mening hebben is mijn ervaring tot nog toe !

[ Bericht 0% gewijzigd door AnnaB op 02-08-2007 08:38:23 ]
pi_52041316
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 21:19 schreef clumsy_clown het volgende:
Hai CC, het idee om een nieuwe topic te openen komt eigenlijk van mij. In het topic genderdysforie komen allerhande onderwerpen voorbij waar in feite iedereen op kan reageren. Mits dat behoorlijk gebeurt maar daar weet jij alles van als mod.

De discussie over hulpverlening aan transseksuelen en transgenders mondde uit in een heus debat waar men elkaar de oren waste met wetsartikelen en mogelijke werkwijzen van ambtenaren en politici. Ik heb daarop verzocht deze discussie als debat voort te zetten in een nieuw topic.

De openingspost is dan ook niet helemaal lekker gekozen omdat het inderdaad zo lijkt dat het een debat is tussen transseksuelen en transgenders onderling. Maar iedereen mag natuurlijk reageren op wat hier geschreven wordt, net als in het onderwerp genderdysforie.

Het topic genderdysforie wilde ik zelf eigenlijk wat algemener houden. Dat wil ik omdat genderdysforie iets is waar menig persoon zich flink voor schaamt. Mede dankzij het topic genderdysforie heb ik durven onderkennen dat ik een probleem heb en ben ik een psycholoog gaan opzoeken. Dat had ik daarvoor nooit gedurfd! Het topic vervult voor mij, en ik denk ook voor een hoop anderen, vooral de functie van 'uitlaatklep'. Het ventileren van gedachten en gevoelens die je eigenlijk (nog) niet met andere kunt bespreken.

Dít topic is er dus één die puur over de hulpverlening van transseksuelen en transgenders gaat. Het is dus eigenlijk een open debat waar iedereen zich in kan mengen en de ander kan proberen te overtuigen. Hielden we deze discussie in het andere topic dan zou de 'sociale functie' daarvan een beetje in het niet vallen. Mensen die, net als ik met dit soort gevoelens zitten en, op zoek zijn naar een plek waar ze er over kunnen praten kunnen mogelijk afgeschrikt worden door de felle discussies (naja, eerder debatten maar dat even terzijde) die er over het onderwerp van dít topic gaan. Ik had in ieder geval wel even twee keer nagedacht om mijn gevoelens en gedachten op te tikken in een topic waar men elkaar zo naar het leven lijtk te staan.

Hopelijk kun je dat begrijpen.
pi_52041527
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 03:34 schreef AnnaB het volgende:
Wat dat betreft dat gemopper waarom een nieuw onderwerp. Als je steun aan elkaar wil geven en commentaar op beleid door elkaar gaat laten lopen wordt het een rotzootje, is het dan zo erg als er 2 onderwerpen zijn ?????? En verdienen we als mensen met genderdysforie niet net zoveel respect als elk andere Nederlander ipv neergesabeld worden zoals hier op FOK nog weleens gebeurd als de grote massa gaat reageren, want dan reageren bijna alleen de mensen die een negatieve mening hebben is mijn ervaring tot nog toe !
Dit dus zo ongeveer
pi_52044287
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 03:34 schreef AnnaB het volgende:

Kom op zeg, reageer niet zo op je tenen getrapt wil je? De OP bestaat uit twee zinnen en gaat over 'we', dat selecte groepje dus.Ieder ander topic zou gesloten zijn om die reden.

VOoralsnog staat dit topic op de wachtlijst om gemerged te worden met dat andere topic, tenzij jullie een fatsoenlijke OP fixen waaraan een buitenstaander ook kan zien waar dit over gaat.
pi_52044362
(oh nee, dat is zaterdagmorgen pas....)
pi_52044797
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 13:48 schreef clumsy_clown het volgende:
VOoralsnog staat dit topic op de wachtlijst om gemerged te worden met dat andere topic, tenzij jullie een fatsoenlijke OP fixen waaraan een buitenstaander ook kan zien waar dit over gaat.
Hoe kan ik de openingspost veranderen dan? Want ik zou met alle liefde een inleidende OP tikken waarin wordt verzocht het debat over dit onderwerp aan te gaan.

Ik wil dit topic namelijk het liefst gescheiden houden van het ander topic... beweegredenen heb ik hierboven al voor je uit een gezet maar als je nog meer toelichting nodig hebt dan geef ik je die graag.
pi_52045043
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:05 schreef Eline2602 het volgende:

[..]

Hoe kan ik de openingspost veranderen dan? Want ik zou met alle liefde een inleidende OP tikken waarin wordt verzocht het debat over dit onderwerp aan te gaan.

Ik wil dit topic namelijk het liefst gescheiden houden van het ander topic... beweegredenen heb ik hierboven al voor je uit een gezet maar als je nog meer toelichting nodig hebt dan geef ik je die graag.
Hier kan je de tekst naar PMen. Wel even bij vermelden dat het voor dit topic is. Dan passen wij het voor je aan.
pi_52045196
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 14:13 schreef clumsy_clown het volgende:
Hier kan je de tekst naar PMen. Wel even bij vermelden dat het voor dit topic is. Dan passen wij het voor je aan.
Bedankt, ik heb nu even geen tijd om die OP te tikken maar ik zal kijken of ik daar vanavond wel tijd voor vrij kan maken.

Bvd, Eline
pi_52048942
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 13:48 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Kom op zeg, reageer niet zo op je tenen getrapt wil je? De OP bestaat uit twee zinnen en gaat over 'we', dat selecte groepje dus.Ieder ander topic zou gesloten zijn om die reden.

Ik ben niet op mijn tenen getrapt hoor, reageer momenteel wat feller oa door gebrek aan hormonen, ga zaterdagmiddag het ziekenhuis in voor een zware operatie maandag, vandaar. Ik zou ook de titel eigenlijk aangepast willen zien,bv Hulpverlening aan transseksuelen en transgenders : wie bepaald wat. zoeiets in ieder geval. Een titel die wat meer uitnodigd tot discussie. Ik zelf zal helaas na vrijdagavond/zaterdagochtend de discussie voor ongeveer 14 dagen niet kunnen volgen, maar ik zou graag willen dat mensne bv ook komen met ideeen hoe het anders zou kunnen, of waarpom je de ene groep wel en de andere groep niet moet behandelen (zoals nu). Of dat je ze helemaal niet moet helpen (hmmmm, die discussie hebben we al eerder gevoerd volgens mij....)
pi_52051484
quote:
Je bent je hele leven al zo, dan kunnen die paar jaar er ook nog wel bij.
Dat is de grootste misvatting die er is en die misvatting wordt nog steeds door met name Jos Megens (gendercoordinator van het genderteam) met liefde de wereld in geslingerd...

Weet je, het werkelijke verhaal is net iets anders. Even mijzelf als voorbeeld nemen. Ik heb 34 jaar als man geleefd. Oftewel: 34 jaar als man overleefd. Ik heb mijn vrouw-gevoelens zo sterk weggestopt dat als iemand me in die 34 jaar verteld zou hebben dat ik (deels) vrouwelijke gevoelens had dat ik die persoon hartelijk uitgelachen had. Ik vrouwgevoelens? Zout op! Aan de andere kant voelde ik me per jaar ongelukkiger - en ik kon niet verklaren waarom. En ik voelde steken in mijn buik bij het zien van elke vrouw tussen de 3 maanden en de 93 jaar.

Na 34 jaar kwamen die vrouw-gevoelens toch, langzaam maar zeker, boven. Ik ben dat uit gaan zoeken. Heb heel veel gelezen. Ben bang geweest om in vrouwenkleren de straat op te gaan, maar heb die angst overleefd. Op een gegeven moment vond ik dat mijn baard niet meer bij mij paste. Een tijdlang over gedubd wat ik daar mee moest - maar op een gegeven moment de enig mogelijke conclusie getrokken: die baard moest weg. Ik heb een tijdlang gedacht dat de beste oplossing voor mij zou zijn om overdag op het werk als man te leven en 's avonds en in het weekeind als vrouw. Toen ik zover was lukte dit toch niet... Heb een tijdlang gedacht dat make-up niet bij mij paste, maar heb toch de angst overwonnen om daar hulp bij te gaan zoeken. En het bleek uiteindelijk toch wel bij mij te passen!

Op een gegeven moment kwam ik voor mezelf op soortgelijke manier tot de conclusie dat leven zonder hormonen niet meer ging. Op dat moment nam ik contact op met de VU. De VU doet sindsdien stoicijns alsof het de beste behandeling is om mij vervolgens 7 maanden (wachttijd op de psycholoog) + 9-10 maanden (veroorzaakt door minimaal 4 weken tussen 2 gesprekken met de psycholoog) aan het lijntje te houden. Dat doet pijn! Want in die tijd is mijn psyche er al lang van overtuigd dat geen-hormonen geen optie meer zijn (de VU doet op dat moment nog steeds de aanname dat ik tegen mezelf beschermd moet worden, dat ik nog twijfel, dat ik net-begonnen-ben-met-nadenken en dat gesprekken met psychologen dus een hoge impact hebben op mijn psychische proces - wat bij sommige mensen het geval zal zijn maar niet bij mij, die voorafgaand aan de aanmelding bij de VU al meer dan 40 psychische gesprekken met mijn coach gehad heb). De VU zit mij door het negeren van het feit dat ik die meer dan 40 psychologische gesprekken gehad heb voordat ik me bij de VU aanmeldde 17 maanden voor Jan Doedel in de weg.

Nog even over dat overleven: op bepaalde gebieden doe ik dat nu nog steeds - en ik realiseer me dat steeds meer. Ik merk dat dat overleven langzaam maar zeker leven wordt sinds ik als vrouw leef, maar voel nog steeds zware jaloezie (lees: steken in mijn buik, tegenwoordig zo'n 30-50 per dag) als ik vrouwen zie. Dat is minder veel dan toen ik nog als man leefde. Maar toen ik laatst in Amsterdam rondliep voelde ik in 1 middag tijd zo'n 150-200 steken in mijn buik. Om te voorkomen dat ik helemaal gek wordt zorg ik ervoor dat ik minstens 1 dag per week vrijhoudt in de planning om zo 1 dag per week te hebben dat ik niet de straat op hoef. En nee, dat heeft niets met angst voor de omgeving te maken: daar ben ik echt al lang over heen... Dit is niet leefbaar meer, het is tijd om mij ook het lichaam te geven wat het beste bij mijn psyche past!
quote:
Ik denk dat dat lange traject ook helpt om de verandering voor jezelf en je omgeving makkelijker te maken.
Ik leef (ondanks het niet gebruiken van hormonen) al sinds 28 augustus vorig jaar als vrouw. In die zin is wat je noemt voor mij ook een onzinargument: het is niet de VU die bepaalt of, en zo ja op welk moment, ik wel-of-niet als vrouw mag leven. Dat bepaal ik zelf.

Om het "voor mijzelf makkelijker te maken" is ook geen enkele manier onderdeel van mijn hulpvraag!

Mijn hulpvraag is: onder medische begeleiding hormonen mogen gebruiken. En daar houdt mijn hulpvraag op. Alle overige toeters en bellen (waaronder het uitgangspunt dat je hier ook beschrijft, namelijk dat ZIJ de regie voeren over MIJN veranderingsproces) is dus geen onderdeel van de hulpvraag.
quote:
ik weet overigens niet waarom het zo lang duurt. Komt dat allemaal door die gesprekken of is er gewoon een wachtlijst (die dus langer wordt als je geen verwijsbriefje meer nodig zou hebben)?
Er is een wachtlijst, maar er zijn meer psychologen in Nederland die ook diagnose kunnen en mogen stellen en die hebben een minder lange wachtlijst, waarbij sommige van die psychologen ook niet doen aan "verplicht 4 weken tussen 2 gesprekken met de psycholoog". De VU heeft mij vertelt dat het zinloos is om van andere psychologen buiten de VU te maken omdat ze, als ik daarna via hun de hormonen zou willen krijgen, alsnog het hele traject met de VU-psycholoog door moet akkeren, waardoor dit meer tijd kost als direkt van de psychologen van de VU gebruik te maken...

Groetjes,

Frederique
pi_52051639
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 21:22 schreef AnnaB het volgende:
Maar is het niet goed dat bij ingrijpende zaken die je leven veranderen er iemand meebeslist of jouw gevoel van vrouw zijn (of man zijn) onverdringbaar is.
Het "meebeslissen keur ik in alle gevallen af. Alleen jij kunt voelen of je wel-of-niet genderdysfoor bent. Een psycholoog kan dat NOOIT.

Het meehelpen keur ik alleen goed als je zelf om die hulp vraagt. In mijn geval vraag ik daar niet om omdat ik al door een ander buiten de VU psychisch begeleid wordt. Mijn uitgangspunt is dat psychische hulp buiten de VU om beter is dan psychische hulp vanuit de VU, juist vanwege die verschillende petten die VU-behandelaars op hebben en juist vanwege de angst vanuit de VU voor de VU-omgeving (a Campo, politiek, zorgverzekeraars, etc).

Groetjes,

Frederique
  donderdag 2 augustus 2007 @ 18:34:31 #36
71919 wonderer
pi_52051719
Ah, jij wil dus veranderingen maken omdat dat JOU beter uitkomt.
pi_52051730
Hoi Anna,

Ik ben jaloers op zo'n korte wachttijd...

Overigens zijn mijn afspraken een halve maand voor het uitbreken van de brand gemaakt. Het zal nu dus eerder erger dan minder erg zijn dan 17 maanden...

Groetjes,

Frederique
pi_52051751
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 18:34 schreef wonderer het volgende:
Ah, jij wil dus veranderingen maken omdat dat JOU beter uitkomt.
Uiteraard...

Ik denk ook dat het een erg slecht uitgangspunt zou zijn als je gaat veranderen omdat het EEN GENDERTEAM, of JE OMGEVING goed uitkomt...

Groetjes,

Frederique
  donderdag 2 augustus 2007 @ 18:39:23 #39
71919 wonderer
pi_52051829
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 18:36 schreef frederique_met_underscore het volgende:

[..]

Uiteraard...

Ik denk ook dat het een erg slecht uitgangspunt zou zijn als je gaat veranderen omdat het EEN GENDERTEAM, of JE OMGEVING goed uitkomt...

Groetjes,

Frederique
Ik denk dat het het beste is als het iedereen beter uitkomt. En soms vallen daarbij mensen buiten de boot, en dat is erg treurig, maar ik denk dat er met bovenstaande argumenten meer mensen gebaat zijn dan ze tegengewerkt worden. Ik kan het mis hebben, maar zolang jij alleen met argumenten uit je eigen situatie komt, ben ik niet overtuigd dat het beter zou zijn voor veel mensen.

Natuurlijk is wachten kut, zeker als je eindelijk de knoop hebt doorgehakt, maar het is geen ramp, toch? Uiteindelijk komt het ervan en hoef je niet nog eens twintig jaar te wachten. Die steken van jou... ik zou persoonlijk DAAR hulp voor zoeken, om je jaloezie tijdelijk in toom te houden (ik weet het, dat is symptoombestrijding, maar mensen nemen ook pijnstillers om de tijd tot de operatie te overbruggen).
pi_52051861
Mijn excuses naar de moderatoren als de openingspost niet duidelijk is. Ik ben ook niet tegen meedenken/meeschrijven door anderen buiten de doelgroep. Zoals Eline aangeeft is mij verzocht om een bepaalde discussie in een andere thread voort te zetten. Dat heb ik dus ook gedaan. Wie een betere tekst voor de openingspost weet mag die ook per persoonlijk bericht naar mij sturen - ik ben niet te beroerd om die (al-dan-niet met bronvermelding - wat jij wilt!) aan te passen... En als de moderator hem aanpast dan vind ik dat uiteraard ook goed.

Groetjes,

Frederique
pi_52051963
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 18:39 schreef wonderer het volgende:
Natuurlijk is wachten kut, zeker als je eindelijk de knoop hebt doorgehakt, maar het is geen ramp, toch?
Natuurlijk is dat een ramp!

Als jij moet wachten omdat een ander als argument heeft "dat jij dan nog eens rustig over de problematiek na kunt denken" - terwijl je op dat moment al 4 jaar dag-en-nacht over die problematiek hebt nagedacht (!) en men weigert in te gaan op je argument dat je ook samen met een ander die hele psychische kant al gehad hebt - tja, dan heeft een ander geen enkel oog voor wat ik als individuele patient nodig heb...

Je argument is net zo slecht als dat men iedere persoon met een gebroken been een half jaar in het gips zou laten rondlopen onder het motto "een 8-voudige breuk duurt een half jaar om te genezen - en om te voorkomen dat jij sneller uit het gips gaat dan een ander doen we er bij jou, met een enkelvoudige beenbreuk, ook een half jaar over voordat je van je gips verlost wordt!"

Als men "wachten op een behandeling" een middel noemt moet het ook in mijn situatie een middel zijn, geen doel op zich.

En als jaloezie de oorzaak van de steken in mijn lichaam zijn dan is het niet meer dan logisch om dat probleem bij de bron aan te pakken door mijn lichaam dichter bij mijn gevoel/zelfbeeld te brengen. Alle andere oplossingen ontkennen het eigenlijke probleem. Je neemt ook geen asperines waar je eigenlijk een pleister zou moeten gebruiken.

Groetjes,

Frederique
  donderdag 2 augustus 2007 @ 18:53:58 #42
71919 wonderer
pi_52052125
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 18:46 schreef frederique_met_underscore het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat een ramp!

Als jij moet wachten omdat een ander als argument heeft "dat jij dan nog eens rustig over de problematiek na kunt denken" - terwijl je op dat moment al 4 jaar dag-en-nacht over die problematiek hebt nagedacht (!) en men weigert in te gaan op je argument dat je ook samen met een ander die hele psychische kant al gehad hebt - tja, dan heeft een ander geen enkel oog voor wat ik als individuele patient nodig heb...

Je argument is net zo slecht als dat men iedere persoon met een gebroken been een half jaar in het gips zou laten rondlopen onder het motto "een 8-voudige breuk duurt een half jaar om te genezen - en om te voorkomen dat jij sneller uit het gips gaat dan een ander doen we er bij jou, met een enkelvoudige beenbreuk, ook een half jaar over voordat je van je gips verlost wordt!"

Als men "wachten op een behandeling" een middel noemt moet het ook in mijn situatie een middel zijn, geen doel op zich.

En als jaloezie de oorzaak van de steken in mijn lichaam zijn dan is het niet meer dan logisch om dat probleem bij de bron aan te pakken door mijn lichaam dichter bij mijn gevoel/zelfbeeld te brengen. Alle andere oplossingen ontkennen het eigenlijke probleem. Je neemt ook geen asperines waar je eigenlijk een pleister zou moeten gebruiken.

Groetjes,

Frederique
Ik kan me amper voorstellen dat alle gevallen via een boekje worden behandeld in plaats van naar aanleiding van wat de patient zelf aangeeft, maar als dat inderdaad zo is, moet daar wel iets aan gebeuren, mits mogelijk.

En blijkbaar snap je niet helemaal wat "symptoombestrijding" is en dat ik begrijp dat alleen de jaloezie behandelen niet het punt is, maar je vergelijking slaat nergens op. Als je een pleister nodig hebt, daar op moet wachten, en een aspirine verlichting geeft, ga je dan een aspirine nemen of ga je lopen krijsen dat je NU die pleister moet want het doet zo'n pijn?
pi_52052309
Even voor alle duidelijkheid: dat ik voor 2004 geen vrouw-gevoelens "had" kwam vooral omdat ik die wegdrukte met mijn verstand. Sinds ik meer ruimte neem om mijn gevoelens en emoties ook werkelijk te voelen is mijn vrouw-gevoel bovengekomen en sindsdien ben ik stukken gelukkiger dan ik ooit als 100% man geweest ben.

Wat jij nu eigenlijk voorstelt is: het onderdrukken van mijn gevoelens en emoties. Dat wil ik niet omdat het weglopen voor mijn gevoelens en emoties voor het voortbestaan van mijn probleem gezorgd heeft - en nee, ik wil dat echt nooit meer. De oplossing zit erin om het eigenlijke probleem, verschil zelfbeeld/gevoel versus lichaam, aan te pakken. Zo snel mogelijk.

En ja, sinds a Campo kritiek op de VU had is men ongelofelijk rechtlijnig in het hanteren van het protocol...

Groetjes,

Frederique
pi_52053128
Frederique, ik snap jouw frustaties heel goed, maar door oa een tekort aan psychologen (of financien om ze te betalen) kan het genderteam niet anders. Ik weet van Luc Gijs dat per 1-1-2007 de regels helemaal verandert zijn, maar ik weet niet hoe ze nu zijn. Toen ik indertijd Jos belde een week na het betreffende symposium zei hij tegen mij nog voordat ik kon vragen hoe het met de wachtlijst was, het wordt tijdt dat jij afspraken krijgt. En ik kreeg meteen 3 afspraken met 1 maand ertussen. Ik vind ook dat tussen de afspraken in de fase van 'erkenning' van het genderteam van je genderidentiteit de gesprekken frequent moeten zijn, hooguit 6 weken ertussen, liefst 4, en de gesprekken moeten zinvol zijn. Op het moment dat ze dat niet meer zijn moet je besproken worden. Ik vind toch dat ze het dan 10 jaar geleden beter doen dan nu. Als ik jouw verhaal zo lees duurt het inderdaad allemaal veel te lang.
Dat het VU het feit dat jij al zoveel gesprekken hebt bij ander naast zich neerlegt, daar zal niet makkelijk iets aan veranderen. Er is een protocol, en dat moeten ze volgen van het ministerie, en daar worden ze op gecontroleerd ook.

Maar heb je eigenlijk niet te laat contact gezocht met het genderteam door je gesprekken elders ? Hadden hun jou er niet op moeten wijzen dat je op een gegeven moment alvast contact moest leggen met het VU, oa vanwege wachttijden, en beoordelingsfase die erg lang kan duren.
Dat zijn mijn 2 stuivers. Voor de rest, veranderingen gebeuren niet zomaar, dat heeft tijd nodig. Ik snap je haast, voel ook met je mee. Maar komop meid, je bent er in ieder geval mee bezig. Dat het zo lang duurt allemaal is een zeer zware teleurstelling voor je, en die zul je niet makkelijk verwerken.

Ik wilde dat ik iets voor je kon doen, maar dat kan ik niet anders dan door je steun te geven in deze voor jopu zeer moeilijke tijd. Wachten is erg moeilijk, ik weet het uit eigen ervaring. Ik ga zaterdag naar het OLBG voor opname ivm correctie een maandag, die operatie is al 2x uitgesteld door ziekte van dr. Karim, was oorspronkelijk half februari. Nu zijn dr. Karim en dr. Hage erbij, dus uitstel bijna onmogelijk....
  donderdag 2 augustus 2007 @ 19:40:09 #45
71919 wonderer
pi_52053220
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 19:03 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Even voor alle duidelijkheid: dat ik voor 2004 geen vrouw-gevoelens "had" kwam vooral omdat ik die wegdrukte met mijn verstand. Sinds ik meer ruimte neem om mijn gevoelens en emoties ook werkelijk te voelen is mijn vrouw-gevoel bovengekomen en sindsdien ben ik stukken gelukkiger dan ik ooit als 100% man geweest ben.

Wat jij nu eigenlijk voorstelt is: het onderdrukken van mijn gevoelens en emoties. Dat wil ik niet omdat het weglopen voor mijn gevoelens en emoties voor het voortbestaan van mijn probleem gezorgd heeft - en nee, ik wil dat echt nooit meer. De oplossing zit erin om het eigenlijke probleem, verschil zelfbeeld/gevoel versus lichaam, aan te pakken. Zo snel mogelijk.

En ja, sinds a Campo kritiek op de VU had is men ongelofelijk rechtlijnig in het hanteren van het protocol...

Groetjes,

Frederique
Nee, wat ik voorstel is hulp bij die jaloeziegevoelens, zodat je daar niet meer zo'n last van hebt, en waardoor de wachttijd wat verzacht wordt en je je dus niet zo gefrustreerd meer voelt.
pi_52054523
Hoi Anna,

Hoe het precies bij de VU zit weet je als patient vaak niet - hun informatievoorziening is daar te ondoorzichtig voor.

Ik heb zelf het moment bepaald dat ik naar de VU toe ging. Ik heb me bewust niet eerder aangemeld omdat ik me daar te kwaad voor voelde (was er van overtuigd dat ze me af zouden wijzen vanwege transgender zijn) en heb pas contact gezocht toen ik die woede (grotendeels) kwijt was. Die woede voel ik nu af-en-toe nog steeds, maar niet meer in die (redeloze) mate waarin ik die voor oktober vorig jaar voelde.

De andere reden was dat ik alle beslissingen die je maar zonder de VU kon nemen (logopedie, 24/7 in de gewenste rol leven) genomen wou hebben voordat ik me bij de VU aan zou melden. Ik hoorde van meer mensen dat het bij de VU lang zou duren, maar ging er vanuit dat dit na de start van de hormonen was. Ik was dus negatief verrast toen ik bij de intake hoorde dat het een jaar zou duren voordat ik de endocrinoloog opnieuw zou zien en ik ben bijna ontploft toen dat in plaats van een jaar 17 maanden zou worden... Het blijft voor mij erg moeilijk te bepalen wat ze nu precies doen om de kracht van je psyche te bepalen en wat pure onhandigheid / botheid / domheid / onwetendheid / stommiteit / onvermogen / onbekwaamheid / ... is.

Ik wens je een snelle beterschap bij je komende hersteloperatie!

Groetjes,

Frederique
pi_52054545
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 19:40 schreef wonderer het volgende:

Nee, wat ik voorstel is hulp bij die jaloeziegevoelens, zodat je daar niet meer zo'n last van hebt, en waardoor de wachttijd wat verzacht wordt en je je dus niet zo gefrustreerd meer voelt.
Symptoombestrijding, dus.

Groetjes,

Frederique
  donderdag 2 augustus 2007 @ 20:31:01 #48
71919 wonderer
pi_52054757
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 20:24 schreef frederique_met_underscore het volgende:

[..]

Symptoombestrijding, dus.

Groetjes,

Frederique
Ja, dat zei ik dus al in mijn eerste post. Als je me nou nog niet begrijpt, weet ik ook niet meer hoe ik het moet verwoorden, hoor.
pi_52055587
Wat ik er raar aan vind is dat je symptoombestrijding schijnbaar een goede zaak vindt.

Ik vind dat ik bij de VU vooral moet aankaarten wat hun -niet bij mijn ziektebeeld passende- behandeling met mij doet. En wil dus een goede oplossing. Jij stelt iets anders voor, namelijk: mij neerleggen bij een behandeling die niet bij mijn ziektebeeld past en dan aan symptoombestrijding doen door precies datgene te doen wat mij jarenlang diep ongelukkig maakte, namelijk gevoelens/emoties onderdrukken. Ik hoop dat je snapt dat symptoombestrijding voor mij niet de oplossing is: ik zie symptoombestrijding als een middel dat erger is dan de kwaal en ga liever voor de "enige echte oplossing".

Groetjes,

Frederique
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:09:45 #50
71919 wonderer
pi_52055985
Nee, ik stel geen andere behandeling voor. Ik stel alleen voor dat je in de wachttijd iets doet aan je huidige problemen, in plaats van te gaan lopen krijsen dat het beleid veranderd moet worden omdat je zo'n last hebt.
pi_52057072
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:09 schreef wonderer het volgende:
Nee, ik stel geen andere behandeling voor. Ik stel alleen voor dat je in de wachttijd iets doet aan je huidige problemen, in plaats van te gaan lopen krijsen dat het beleid veranderd moet worden omdat je zo'n last hebt.
Alleen met je hart kun je goed zien; het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar...
chantalcoolsma.nl
pi_52057283
Ik heb een beetje de indruk dat het probleem van de VU vooral is dat er regels en beleid worden gevormd waarvan uiteindelijk niemand meer weet waarom het op die manier is gevormd. Ook zou hulpverlening allicht verbeterd kunnen worden door het meer af te stemmen op het individu.

Het kan denk ik wel veel beter dan wat de VU biedt, maar slecht zou ik de VU dan ook weer niet willen noemen.
pi_52058783
Nou, het beleid mag ook wel veranderd worden hoor. Ik vind persoonlijk dat de protocollen die ze hanteren openbaar en voor iedereen die in behandeling komt te lezen moet zijn, weet je waar je aan toe bent.
Ook zou er misschien een grotere inspanning gedaan kunnen worden om psychologen te vinden. Of om psychologen die het in het verleden gedaan hebben bv te vragen of ze 1 dag in de week voor 1 of 2 jaar terug willen komen om de achterstand weg te werken. Wat ik nu hoor vind ik gewoon van de zotte. Als ik in de patientenraad van het VU zou zitten zou ik dit zeker bij de Raad van Bestuur in een overlegvergadering aankaarten. Het gaat dan wel over een relatief kleine groep, maar wel een met vaak een lange 'lijdensweg' achter de rug. En daar mag best wat meer aandacht aan gegeven worden.

Ik denk dat het grootste probleem op dit moment de capaciteit is zowel, zowel bij de psychologische evaluatie als bij de operaties.
pi_52059865
Chantal, je hebt makkelijk quoten , je hebt je diagnose al gehad. Met alle respect, maar ben je vergeten hoe je je in die periode voelde en hoe je je op je weblog uitte? Zeker in de laatste paar maanden van die periode? Ik ben dat zeker niet vergeten...

Met BetaWolff en AnnaB ben ik het helemaal eens.
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 05:53:15 #55
128702 ChantalC
it's a girl!
pi_52064096
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 23:06 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Chantal, je hebt makkelijk quoten , je hebt je diagnose al gehad. Met alle respect, maar ben je vergeten hoe je je in die periode voelde en hoe je je op je weblog uitte? Zeker in de laatste paar maanden van die periode? Ik ben dat zeker niet vergeten...
Tuurlijk... Maar uiteindelijk kan je je beter op andere dingen in je leven richten in de tussentijd, dat verzacht het wachten... Vandaar de

Ik zit nu ook nog steeds te wachten op mijn SRS, maar ik ga nu niet lopen zeuren dat er van alles mis is. Wachten op een operatie is inherent aan de zorg in NL.
Alleen met je hart kun je goed zien; het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar...
chantalcoolsma.nl
pi_52070973
Het klinkt een beetje flauw, maar gedurende mijn RLT periode heb ik wat internationale contacten gehad, Engeland, Amerika vnl. Ik ben ook daar geweest, en mensen van daar bij mij. Maar ik had toen een kennis die was al 32 jaar aan het wachten op de operatie. Ze wist dat in har district er elk 3 jaar maar 3 mensen geopereerd werden, voor meer werd geen geld beschikbaar gesteld, was dus een soort loterij, mag ik dit jaar, of misschien volgend jaar, of moet ik nog langer wachten. Door allerlei oorzaken is het contact helaas verwaterd, dus ik wete niet hoelang ze uiteindelijk heeft moeten wachten. Maar zo'n situatie lijkt mij helemaal een ramp.

Ondertussen Frederique, ik begrijp jouw lijden heel goed, maar (zoals mijn psychologe zo mooi zegt) je moet proberen om uit het negatieve ook iets positiefs te halen. Dat is ontzettend moeilijk. Maar misschien is het het proberen waard ? Er is altijd wel iets positiefs te vinden, hoe klein het ook is....
pi_52075779
Hmmm... Ik vind het leuk gevonden van je psychologe. Maar als ze nu eens probeerde om de wachtlijsten weg te werken in plaats van zalvende woorden te spreken?

Dat is dan direkt ook het antwoord aan Chantal. Waarom accepteren we een situatie die in feite onacceptabel is? "Je krijgt wat je accepteert"...

Groetjes,

Frederique
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 16:54:09 #58
128702 ChantalC
it's a girl!
pi_52077753
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 15:39 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Hmmm... Ik vind het leuk gevonden van je psychologe. Maar als ze nu eens probeerde om de wachtlijsten weg te werken in plaats van zalvende woorden te spreken?

Dat is dan direkt ook het antwoord aan Chantal. Waarom accepteren we een situatie die in feite onacceptabel is? "Je krijgt wat je accepteert"...
Sommige dingen in het leven zal je je gewoon bij moeten neerleggen. That's life...
chantalcoolsma.nl
pi_52077881
Als je je bij alles wat niet goed gaat neerlegt dan verandert er nooit iets. That's life too...

Da's direkt ook het grootste kenmerkende verschil tussen de homo-beweging en de trans-beweging: de trans-beweging krijgt vrij weinig voor elkaar omdat (te veel) mensen na een geslachtsoperatie vinden dat iedereen op een ander punt in het trans-proces het maar uit moet zoeken - in plaats dat men zich organiseert en een vuist maakt tegen wie ons onbetamelijk behandelt... En terug naar het topic: 17 maanden tussen intake en start hormonen is echt te veel (= onbetamelijk).

Groetjes,

Frederique
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 17:04:57 #60
128702 ChantalC
it's a girl!
pi_52078089
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 16:58 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Als je je bij alles wat niet goed gaat neerlegt dan verandert er nooit iets. That's life too...

Da's direkt ook het grootste kenmerkende verschil tussen de homo-beweging en de trans-beweging: de trans-beweging krijgt vrij weinig voor elkaar omdat (te veel) mensen na een geslachtsoperatie vinden dat iedereen op een ander punt in het trans-proces het maar uit moet zoeken - in plaats dat men zich organiseert en een vuist maakt tegen wie ons onbetamelijk behandelt... En terug naar het topic: 17 maanden tussen intake en start hormonen is echt te veel (= onbetamelijk).
Ik heb het over algemenere dingen in het leven. Waarom betalen mensen altijd maar een hypotheek of huren ze een huis? Er zijn toch andere mogelijkheden? Dat soort dingen...

Maargoed als jij die 17 maanden niet goed vindt, hou ik je niet tegen om eens flink boos te worden op het VU... Sterkte!
chantalcoolsma.nl
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 17:17:39 #61
71919 wonderer
pi_52078422
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 15:39 schreef frederique_met_underscore het volgende:

Groetjes,

Frederique
Het is natuurlijk niet het een of het ander. Je kunt best vechten voor kortere wachttijden (al snap ik nog steeds niet hoe je dat voor elkaar wil krijgen terwijl je in essentie MEER mensen op die wachtlijsten wil kunnen laten zetten) en daarnaast hulp zoeken voor dat jaloezieprobleem.

Ik blijf het alleen enigszins treurig vinden dat je zegt "het moet korter want IK heb er last van". Erg solidair met de rest van de transen is dat niet, he?
pi_52078578
quote:

Groetjes,

Frederique
Het is geen psychologe van het VU hoor, iemand die mensen behandelt met meervoudige problematiek, problemen op as1 en as2 . (mijn GAF score is al jarenlang 55 of 50).

[ Bericht 0% gewijzigd door AnnaB op 03-08-2007 18:04:41 ]
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 19:53:33 #63
107792 Hexley
the Platypus
pi_52082137
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 16:58 schreef frederique_met_underscore het volgende:

Wachtlijsten zijn in de zorg al vele jaren een probleem, denk dat nog wel even blijft.
En daar zul je met dit draadje weinig aan veranderen hoor...

Tja, de "trans-beweging".... Is dat opzich niet al een "zooitje"?
Hoeveel stichtingen, werk, project en weet ik veel groepen zijn er wel niet?
pi_52082732
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 19:53 schreef Hexley het volgende:

[..]

Wachtlijsten zijn in de zorg al vele jaren een probleem, denk dat nog wel even blijft.
En daar zul je met dit draadje weinig aan veranderen hoor...

Tja, de "trans-beweging".... Is dat opzich niet al een "zooitje"?
Hoeveel stichtingen, werk, project en weet ik veel groepen zijn er wel niet?
De meeste zijn volgens mij niet echt groot (maar ik kan me vergissen). Ik zou graag een belangengroep voor transseksuelen willen oprichten, maar helaas, de meeste transseksuelen als ze klaar zijn met de operatie willen totaal niets meer weten van het hele gebeuren. Terwijl het toch zijn sporen achterlaat in je leven. En je weet dat je met een krachtige beweging kunt zorgen dat de zorg in de toekomst betyer wordt, ipv zoals nu slechter en slechter. Het is wel te begrijpen. Niemand wil herkent worden als transseksueel, ik ook niet hoor. Dat naroepen van namaakvrouw of wat dan ook hoeft voor mij niet. Ik heb er zelf maar 1x echt last van gehad, en 1x met een vriendin, maar die valt nu eenmaal op, nu nog.

De werkgroep van Humanitas is ook te klein om echt invloed te hebben, en eerlijk gezegd hen ik op dit moment ook niet de indruk dat ze het net zo goed doen als Petra Klene. Okee, ze was hard, maar wel eerlijk, en deed ontzettend veel gewoon. Ik ben vorig jaar nog 1 keer geweest naar de virgingroep. 1 vrijwilligster die er ook al was toen ik vrijwilligster was zou nog niet eens hallo tegen me of wat dan ook. Ik ben waarschijnlijk een beetje apart iemand in het transenwereldje, dus laat ik dat eigenlijk ook vaak ver achter me. Maar net zoals hier op een forum, als ik iemadn kan helpen, zal ik het zeker doen.

Frederique, heb je jouw probleem op dezelfde manier zoals je het hier vertelt ook aan Jos vertelt ? Hij kan geen ijzer met handen breken, maar hij kan wel heel veel doen als hij er de noodzaak van in ziet.
pi_52083749
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 17:17 schreef wonderer het volgende:

Ik blijf het alleen enigszins treurig vinden dat je zegt "het moet korter want IK heb er last van". Erg solidair met de rest van de transen is dat niet, he?
Ik snap je niet. Als ik zeg "het moet korter want IK heb er last van" dan bedoel ik: "het moet VOOR IEDEREEN korter want IK heb er last van".

Groetjes,

Frederique
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 20:50:25 #66
71919 wonderer
pi_52083785
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 20:49 schreef frederique_met_underscore het volgende:

[..]

Ik snap je niet. Als ik zeg "het moet korter want IK heb er last van" dan bedoel ik: "het moet VOOR IEDEREEN korter want IK heb er last van".

Groetjes,

Frederique
Maar is dat voor iedereen wel zo wenselijk dan?
pi_52084680
Dit is voor de komende weken mijn laatste bijdrage. Morgenvroeg lees ik nog even, maar de kans dat ik nog ergens op reageer is erg klein. Om 14.00 moet ik het OLVG in Amsterdam zijn, en maandag de operatie (waar 6 uur voor gepland zijn). Ik hoop over een paar weken weer in goede gezondheid aan het forum te kunnen deelnemen en wens iedereen alle goeds toe
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 01:16:59 #68
107792 Hexley
the Platypus
pi_52090284
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 20:12 schreef AnnaB het volgende:

[..]

De meeste zijn volgens mij niet echt groot (maar ik kan me vergissen).
Persoonlijk denk ik dat het mss. beter is als men meer met het COC zou samen werken.

Nu is Nederland een ander land als Spanje, maar hier werkt men toch aardig samen.
In 2005 heeft men het homohuwelijk gekregen, en met wat vertraging in 2007 geslachts en naams wijziging.

Zoals je in Nederland bv. de Jonge Socialisten bij de PvdA hebt,...
Heb je hier nu bij de verschillende politieke partijen LGT(B) afdelingen, wat weer mogelijkheden geeft.

Wens je iig veel sterkte, daar in Amsterdam.....
pi_52092965
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 20:50 schreef wonderer het volgende:

Maar is dat voor iedereen wel zo wenselijk dan?
~zucht~

Als het voor een ander beter is om langer te gaan dan mag een ander ook wel langer.

Genderdysforie is net zo min als een gebroken arm "one size fits all". Net als je bij gebroken armen en benen zowel hele ingewikkelde breuken als hele gemakkelijke breuken hebt heb je bij genderdysforie mensen die al best veel aan hun psychisch proces gedaan hebben voordat ze bij het genderteam komen en mensen die daar nog maar net mee beginnen. Beide vraagt een andere behandeling. Het genderteam doet nu net alsof iedereen dezelfde behandeling moet krijgen - en wijst dan altijd naar mensen die nog niet zo lang/diepgravend nagedacht hebben over wie ze zijn.

Groetjes,

Frederique
pi_52159714
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 01:16 schreef Hexley het volgende:
Persoonlijk denk ik dat het mss. beter is als men meer met het COC zou samen werken.
Ik vind dit persoonlijk een erg goed plan. Een verenigde groep mensen krijgt nou eenmaal meer voor elkaar dan een verdeelde groep. Maar ik voorzie een probleem in de uitvoerbaarheid. Veel mensen met genderdysforie schamen zich voor hun gevoelens. Wanneer zij iets aan die gevoelens doen, bijvoorbeeld middels operatieve correcties, proberen ze vaak hun verleden te verbergen. Dat komt vooral door de stigma's die er over bestaan. Een vrouw die met een mannenlichaam is geboren zal in de ogen van veel mensen namelijk nooit vrouw zijn.
quote:
Zoals je in Nederland bv. de Jonge Socialisten bij de PvdA hebt,...
Heb je hier nu bij de verschillende politieke partijen LGT(B) afdelingen, wat weer mogelijkheden geeft.
Dit is iets dat denk ik beter uitvoerbaar is. Er zijn namelijk, naast hen die hun verleden proberen te verbergen, genderdysfore mensen die wél hun verleden kenbaar willen maken. Zij vinden dat ze recht hebben op erkenning en zijn bereid te werken aan die erkenning en de acceptatie genderdysfore mensen. Deze mensen kunnen dienen als 'mond' voor het verdeelde genderdysfore volk. Degene die anoniem willen blijven maar wél invloed willen uitoefenen op het politieke reilen en zeilen hoeven dan alleen hun voorkeursstem aan de bewuste genderdysfore bewindslieden. Deze mensen kunnen dan wellicht iets betekenen in het opheffen van de stigma's en het verbeteren van de zorg.

Hebben we hier in Nederland dan helemaal geen partijafdelingen die zich met dergelijke zaken beziggen? Misschien moet daar dan maar eens verandering in komen.
  dinsdag 7 augustus 2007 @ 11:46:14 #71
107792 Hexley
the Platypus
pi_52163190
Nou zijn Spanje en Nederland echt niet te vergelijken...

Zonder bv. de bom aanslagen in Madrid was waarschijnlijk de PP van Aznar aan de macht gebleven.
En dan was het homohuwelijk en de geslachts + naams wijziging er niet geweest.
Nu is men bij de PP plotseling wel een stuk positiever, maar voor mij blijft het een fascistische bende.
Een geluk bij een ongeluk, min of meer....

Volgens mij staat niemand van die LGT(B) afdelingen op de lijst hoor.
Het dient meer voor "input", zowel landelijk als de autonome regio's en steden.

De Ziektekosten worden bv. per autonome regio geregeld, en de laatste 1,5 jaar heeft men het toch voor elkaar gekregen dat er nu 5 extra regio's zijn die hormonen en SRS vergoeden.
Waarmee de teller op 6 staat, nog 11 regio's en 2 steden te gaan....

En dan is er nog het probleem homo en trans fobie.
Nu gaat het de laatste tijd ook niet echt lekker in Nederland.
Maar hier heb je oa. politie met trans fobie en laatst een rechter met een homo fobie...
We hebben hier een koning, maar een bananen republiek is het hier op sommige punten toch wel...

Maar we gaan nu wel heel erg off-topic niet?
pi_52177062
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 09:00 schreef Eline2602 het volgende:
Deze mensen kunnen dienen als 'mond' voor het verdeelde genderdysfore volk. Degene die anoniem willen blijven maar wél invloed willen uitoefenen op het politieke reilen en zeilen hoeven dan alleen hun voorkeursstem aan de bewuste genderdysfore bewindslieden. Deze mensen kunnen dan wellicht iets betekenen in het opheffen van de stigma's en het verbeteren van de zorg.

Hebben we hier in Nederland dan helemaal geen partijafdelingen die zich met dergelijke zaken beziggen? Misschien moet daar dan maar eens verandering in komen.
Ik meen me te herinneren dat een van de regelmatig op travestie.org postende transen in de gemeenteraad van een grote plaats zat (Amsterdam of Rotterdam of zoiets, daar wil ik even van af zijn). Ik weet niet of 't op landelijk gebied iets is. D'r zijn ongeveer 4000 post-op transseksuelen in Nederland, dat is op zich een veel te kleine groep voor ook maar één zetel (daar heb je geloof ik ongeveer 500.000 stemmen voor nodig), dus dan moet je al een breder "platform" zien samen te stellen.

Wat daarnaast ook nog speelt is dat een boel partijen met een sterk feministische achterban (ik meen zelfs GroenLinks, maar dat is echt al even terug) heel lang helemaal niks van transvrouwen wilden hebben. Tot aan toegang weigeren bij bijeenkomsten van de vrouwenvleugel van de partij toe.

[ Voor transmannen ligt dit alles overigens weer helemaal anders; die worden vele malen makkelijker geaccepteerd (dat heeft niet alleen iets met de hogere status van mannen te maken te maken, maar ook met de manier waarop mannen onderling met elkaar omgaan). Misschien zit er al wel een stealth transman in de 2de kamer, niemand die 't ziet... ]

Overigens is 't in Italië wel gelukt een transgender in 't lagerhuis (vergelijkbaar met onze 2de kamer kwa functie) te krijgen, Vladimir Luxuria. Maar 't Italiaanse lagerhuis heeft 630 leden, tegenover onze 150, dus daar gaat dat allemaal ietsjes makkelijker.

Goh, heeft dat opletten bij maatschappijleer me toch nog wat opgeleverd
"That's the thing about the truth. It'll set you free, but first it'll really piss you off!"
pi_52208779
Hoi Hildy,

Bedoel je Petra? Die is gemeenteraadslid voor de SP in Drachten...

Groetjes,

Frederique
pi_52209595
Ja, die bedoelde ik, dank.

mwoah, zat d'r slechts 150 km naast
"That's the thing about the truth. It'll set you free, but first it'll really piss you off!"
pi_52217541
Hey Frederique, jij ook hier?
pi_52217582
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 19:49 schreef Hildy het volgende:

[..]

Misschien zit er al wel een stealth transman in de 2de kamer, niemand die 't ziet...
pi_52233505
"The invisible man"

Gut, waarom zie ik dat ook nu pas...
pi_52234887
Zoals je ziet!

Groetjes,

Frederique
pi_52235649
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 01:16 schreef Hexley het volgende:

[..]

Waarom met het COC? Misschien is dat geen probleem voor lesbische/homoseksuele transen. Persoonlijk zit ik niet te wachten op een bevestiging dat transseksuelen hetzelfde zijn als dragqueens.

Is zou eerder pleiten voor een sterke genderstichting. Desnoods voor de hele benelux.
chantalcoolsma.nl
pi_52238451
Maar zou zo'n genderstichting dan alleen open mogen staan voor transseksuelen, of ook voor transgenders? En travestieten?

En wat zou zo'n genderstichting kwa visie moeten uitdragen? Dat mannen vooral mannen zijn, vrouwen vooral vrouwen en dat soms mensen in 't verkeerde lichaam zitten? Of toch meer dat geslacht en geslachtsrol vooral sociale constructies zijn waar we maar eens van af moesten stappen met z'n allen?

Ik weet 't ook niet, ik vraag alleen maar...
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 00:12:05 #81
107792 Hexley
the Platypus
pi_52244776
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 18:56 schreef ChantalC het volgende:

[..]

Waarom met het COC? Misschien is dat geen probleem voor lesbische/homoseksuele transen. Persoonlijk zit ik niet te wachten op een bevestiging dat transseksuelen hetzelfde zijn als dragqueens.

Is zou eerder pleiten voor een sterke genderstichting. Desnoods voor de hele benelux.
Ik schrijf ook misschien...

En waarom?
Tja het is maar een idee, zelf woon ik in Spanje en hier werkt men aardig samen.
Men schat het aantal transseksuelen op 3.000 tot 9.000, Spanje heeft 43,5 mijoen inwoners.
Het is dus zo'n kleine groep, waarom zou de politiek daar rekening mee houden?

Ik denk dat de die nieuwe wet "Ley Antonelli" (geslachts + naams wijziging) zonder de homoseksuelen
er nooit geweest was. Maar die hadden alleen wel het homohuwelijk gekregen hoor.

Het gaat oa. om volume, die paar stemmen van een hand vol transseksuelen ach....
Maar homoseksuelen dat is toch wel een redelijk grote groep.

En als een organisatie zoals hier de FELGTB voor meerdere groepen op komt,
dan heb je kans dat men ook iets meer oog heeft voor die kleine groep transseksuelen.

De FELGTB had in 2004 bv. een actie incl. posters om niet op de Partido Popular te stemmen.
Reden weinig tot geen oog voor gay's en helemaal geen voor transseksuelen.
De jaren er na is men plotseling van mening verandert,
In de regio Madrid waar de PP de macht heeft (elke regio heeft een eigen "locale" regering) vergoeden
ze nu ook hormonen en SRS. De reden is simpel, veel LGBT volk in Madrid en er omheen.
De PP jaagt nu zelfs op bekende transseksuelen voor hun LGTB afdeling...

De wet "Ley Antonelli" is er ook pas laat gekomen,
maar toevallig nog wel net voor de verkiezingen voor de autonome regio's.
Een partij herrie van de FELGTB voor de verkiezingen wil je natuurlijk niet hebben...

Het draait het ze om de stemmen,
en dan zal de LGBT groep hier dus wel groot genoeg zijn om er rekening mee te houden.

Even ter info: FELGTB staat voor Federacion Estatal de Lesbianas, Gays, Transexuales y Bisexuales
En betaat uit ruim 30 verschillende kleinere organisaties, die best aardig kunnen samen werken.

Nu kun je beide natuurlijk niet vergelijken,
Dingen die in Nederland al jaren bestaan zijn hier net...

Maar het COC is aardig groot en samen met hen zal je waarschijnlijk een veel grotere invloed hebben
op de politiek dan "alleen". En als men dan ook nog eens zo ver is dat men via LGT(B) afdelingen van enkele politieke partijen hun stem zouden kunnen laten horen... Dan ben je al aardig ver...

De vraag is ziet het COC zo iets zitten?
Of heeft men de angst dat ze een dozijn "Kelly's" binnen halen...

Uiteindelijk zal een goed georganiseerde grote organisatie toch meer kans van slagen hebben.
En het homoseksuele / lesbische deel van het COC moet je dan maar als opvulling zien...
pi_52245794
Het COC spreekt in persberichten als het gaat over transsexuelen nog over omgebouwden

En dat zou ons moeten vertegenwoordigen
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 02:18:54 #83
107792 Hexley
the Platypus
pi_52247213
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 00:53 schreef patricia27 het volgende:
Het COC spreekt in persberichten als het gaat over transsexuelen nog over omgebouwden

En dat zou ons moeten vertegenwoordigen
Beetje genuanceerder kan wel ja,
de "gemodificeerde mede mens" klinkt beter niet?...

Echt netjes staat het niet, maar hoe zwaar moet je aan zo iets tillen?
Een paar rondgaande mails binnen het COC moeten toch wel helpen tegen zulke fouten.

Maar er was toch ook nog het Transgender Netwerk Nederland, leeft dat nog?
Of is het in stilte gestorven?
pi_52292046
Hey, is het nu afgelopen met de topics genderdysforie? Ik zie dat deel 9 gesloten is, maar ik zie geen nieuwe deel 10. Of moet die nog aangemaakt worden?

Groetjes,

Patricia.
pi_52293180
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 21:28 schreef patricia27 het volgende:
Hey, is het nu afgelopen met de topics genderdysforie? Ik zie dat deel 9 gesloten is, maar ik zie geen nieuwe deel 10. Of moet die nog aangemaakt worden?

Groetjes,

Patricia.
Moet nog geopend worden. Als je iets te melden hebt zou je hem kunnen openen.
pi_52293938
[off topic]

vergeet die plastisch chirurgen! ;-)

http://nl.youtube.com/watch?v=8AkTxmNkFfs

[/off topic]
chantalcoolsma.nl
pi_52300527
quote:

Groetjes,

Frederique
@ Frederique: Zo kan je er toch nog iets positiefs uithalen, ik kreeg na intake pas 14 maanden later de hormonen....Androcur dan, 7 maanden later eindelijk ook de progynova erbij. Maar dat is ook weer uit te leggen. Ze moesten wel, ik ben zonder schildklier geboren dus tja, ik kon ook niet zomaar met allebei beginnen.

Wees ajb blij dat je hier in NL woont. Lotgenoten in de hele wereld zijn maar wat jaloers op ons als Nederlandse. Ook al is het VU Genderteam onbehoorlijk / onproffesioneel of iets anders wat je hen wil verwijten, we zitten hier in Nederland wel op rood fluwelen kussentjes. Ja die 21 maanden waren lang... maar die periode ligt nu alang achter me en met een beetje geluk zit ik met kerst als post-op met de hele familie van lekker diner te genieten.

Maar dan heeft het VU me juist dus geholpen realiseer ik me nu... door die lange wachttijden, hebben ze er wel voorgezorgd dat ik opzoek ging naar het alternatief. *voorbeeld van positieve denkwijze*

[ Bericht 6% gewijzigd door Meike26 op 12-08-2007 10:18:35 ]
pi_52302234
Tja, zo kun je alles positief zien...

"Het is maar goed dat ik in het verleden zo gepest ben, want nu snap ik anderen die gepest zijn ook beter".
"Het is maar goed dat ik in een mannenlichaam geboren ben terwijl een vrouwenlichaam beter was geweest, want nu kan ik me voluit in de strijd werpen om aan de wantoestanden die er nu zijn iets te doen".
"Hoera, er is een genderteam want dan worden de kosten vergoed". Versus: "ik zou graag willen dat ik per vandaag onder medische begeleiding en zonder psycholoog (of: met een psycholoog die er vanaf vandaag MAX 2 maanden over doet om haar onderzoekjes te doen) hormonen zou kunnen krijgen, ook als ik die hormonen levenslang zelf zou moeten betalen". In Nederland is het gewoonweg onmogelijk om als patient je eigen verantwoordelijkheid over je eigen lichaam te nemen...

Groetjes,

Frederique
N.B: dit antwoord is niet persoonlijk bedoeld, het leven valt me op dit moment gewoon zwaar. Het is niet gemakkelijk om, bij een middagje Amsterdam, 200 steken in je lijf te voelen. Het is niet gemakkelijk als dit soort ervaringen er voor zorgt dat je dan maar liever helemaal niet meer een middagje naar Amsterdam toe gaat. Het is ook niet gemakkelijk om, als je weet dat dat beter zal gaan na het gebruiken van hormonen en dat je inmiddels al 10 maanden op die hormonen wacht, toch nog een extra 7 a 8 maanden te moeten wachten omdat de VU een regeltje in een VU-protocolletje heeft opgenomen dat er minstens 4 weken tussen 2 gesprekken moet zitten. Het feit dat men niet wil/kan aangeven hoe die 4 weken dan MIJ gaan helpen in MIJN proces voelt dan -echt- als "mij in de weg zitten" en "pesterijtjes".
pi_52303180
Dan kan ik je maar een ding aanraden Frederique, stap uit het VU-traject en doe het op je eigen manier.
Huisarts, psychologe, internist.. het hele rijtje, het is zeker niet onmogelijk om je leven zo op de rails te krijgen zonder daar naar het VU te "moeten".

Ik heb niet veel problemen gehad met het VU, tot op een paar maanden terug, dat ze nu moelijk gaan doen om mijn RLT en het eindigen daarvan en de afspraak met chrirurg die ik al zou moeten hebben. Zo te horen raak jij het nooit eens met het Genderteam en dan denk ik dat je het beter op je eigen manier kan gaan doen, want in feite zou je jezelf dus pesten als je nog langer bij het VU blijft.
pi_52420005
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 20:39 schreef Hildy het volgende:
Maar zou zo'n genderstichting dan alleen open mogen staan voor transseksuelen, of ook voor transgenders? En travestieten?

En wat zou zo'n genderstichting kwa visie moeten uitdragen? Dat mannen vooral mannen zijn, vrouwen vooral vrouwen en dat soms mensen in 't verkeerde lichaam zitten? Of toch meer dat geslacht en geslachtsrol vooral sociale constructies zijn waar we maar eens van af moesten stappen met z'n allen?

Ik weet 't ook niet, ik vraag alleen maar...
Een sterekere genderstichting, liefst Europees zelfs, meer alleen voor mensen met (een mate) van genderdysforie, dus transseksuelen en transgenderisten, ajb geen travestieten, deze hebben over het algemeen geen genderdysforie, en komen ze daar na verloop van tijd achter dat ze het wel hebben, wordt het verhaal anders. Als je travestie erbij haalt kreeg je weet zo'n T & T sfeertje, wat mij betreft is de enige overeenkomst het manlijk lichaam en zich vrouwlijk kleden, maar de reden en de achtergrond daarachter is heel heel anders dan voor mensen met genderdyforie, in welke mate dan ook.
pi_52420176
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 12:56 schreef AnnaB het volgende:

[..]

Een sterekere genderstichting, liefst Europees zelfs, meer alleen voor mensen met (een mate) van genderdysforie, dus transseksuelen en transgenderisten, ajb geen travestieten, deze hebben over het algemeen geen genderdysforie, en komen ze daar na verloop van tijd achter dat ze het wel hebben, wordt het verhaal anders. Als je travestie erbij haalt kreeg je weet zo'n T & T sfeertje, wat mij betreft is de enige overeenkomst het manlijk lichaam en zich vrouwlijk kleden, maar de reden en de achtergrond daarachter is heel heel anders dan voor mensen met genderdyforie, in welke mate dan ook.
Helemaal mee eens!

Kreeg laatst een mailtje van een post-op die ik al lang niet meer gezien had. Na de vakantie gaan we hapje eten. Maar niet (haar woorden!) "op een plek waar mannen in jurk" komen... Ik lag krom van he lachen toen ik dat las...
chantalcoolsma.nl
pi_52423700
Logisch toch? Ben ooit bij een T&T avond geweest. Leuk voor die mannen in jurk, maar ik had daar echt niets te zoeken.

Gewoon lekker terrasje pakken in welke stad dan ook
pi_52430434
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 12:56 schreef AnnaB het volgende:
Een sterkere genderstichting, liefst Europees zelfs, meer alleen voor mensen met (een mate) van genderdysforie, dus transseksuelen en transgenderisten, ajb geen travestieten, deze hebben over het algemeen geen genderdysforie, en komen ze daar na verloop van tijd achter dat ze het wel hebben, wordt het verhaal anders.
Bestaat er zoiets misschien al? Of zou je 't eventueel willen oprichten?

Een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid is heel eenvoudig te doen (ik heb een tijdje het secretariaat van zo'n vereniging gedaan), maar een stichting is wel iets heel anders (moet per notariële akte).
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 15:11 schreef Meike26 het volgende:
Logisch toch? Ben ooit bij een T&T avond geweest. Leuk voor die mannen in jurk, maar ik had daar echt niets te zoeken.
Ja, ik heb ook heel weinig met travestie eigenlijk.
pi_52431209
Een Stichting heeft ook weer zo z'n voordelen.

Een jaar of 4 geleden stond ik op het punt, samen met 3 jongens een stichting op te richten.
Een vereniging heeft een groot nadeel, dat zijn de leden. Je hebt leden nodig om je vereniging te onderhouden. Daarbij is voor een stichting geen marktonderzoek nodig, bij een vereniging stellen ze dit wel op prijs, daar ze kunnen zien of je snel leden kan werven.
Een stichting heeft als nadeel, gelijk zijn voordeel, dat de inkomsten en uitgaven binnen de stichting moeten blijven. Waar een vereniging nog winst kan maken, houdt een stichting het geld, mede inkomsten door mogelijke subsidies en sponsors, binnenshuis.
pi_52431251
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 19:29 schreef Meike26 het volgende:
Een Stichting heeft ook weer zo z'n voordelen.

Een jaar of 4 geleden stond ik op het punt, samen met 3 jongens een stichting op te richten.
Een vereniging heeft een groot nadeel, dat zijn de leden. Je hebt leden nodig om je vereniging te onderhouden. Daarbij is voor een stichting geen marktonderzoek nodig, bij een vereniging stellen ze dit wel op prijs, daar ze kunnen zien of je snel leden kan werven.
Een stichting heeft als nadeel, gelijk zijn voordeel, dat de inkomsten en uitgaven binnen de stichting moeten blijven. Waar een vereniging nog winst kan maken, houdt een stichting het geld, mede inkomsten door mogelijke subsidies en sponsors, binnenshuis.
Weet je wat jij zou moeten doen?
chantalcoolsma.nl
pi_52431519
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 19:29 schreef Meike26 het volgende:
Op zich heb je dat voor een stichting natuurlijk ook, alleen daar zijn 't geen leden maar donateurs.

Overigens is een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid geloof ik op te richten door een aantal mensen een krabbel onder een akte-van-oprichting te laten zetten. Zo was die vereniging waar ik 't secretariaat van deed ook opgezet. Als 't een volledige rechtspersoon moet worden is wel een notariële akte nodig.
quote:
Een stichting moet echt een maatschappelijk doel hebben. Je kunt niet zomaar een stichting "voor de lol" oprichten.

Maar een stichting kan ook bijvoorbeeld gewoon mensen in dienst hebben. Het wetenschappelijk onderzoeksinstituut waar ik mijn stage heb gelopen viel bijvoorbeeld onder een stichting.
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 19:31 schreef ChantalC het volgende:
Weet je wat jij zou moeten doen?
Oh! Oh! Mag ik raden?? Begint met een "G" en eindigt op "enderstichting oprichten"?

Overigens bestaat er wel het Nederlands Gendercentrum:
quote:
Sinds 1972 is de Stichting Nederlands Gender Centrum een centraal en neutraal aanspreekpunt voor organisaties en overheidsinstanties die hulp verlenen aan mensen met genderidentiteitsproblematiek.
Ook steunt de stichting het wetenschappelijk onderzoek op dit gebied.

[ Bericht 11% gewijzigd door Hildy op 16-08-2007 19:45:31 (*zucht* .. eerst afmaken, dan posten.) ]
pi_52432506
Er is een genderstichting in Nederland, in ieder geval geweest, vraag maar na bij Jos. Een paar maanden voor mijn operatie was geloof ik het 25-jarig bestaan van de vereniging. Misschien is het ook mogelijk als de statuten dat toelaten de leden uit te breiden etcen weer actiever te maken, en evt omzetten van een vereninging in een stichting kan volgens mijn ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')