Ik ben het ook niet eens met het afschaffen van vergoedingen voor epilatie of borstvergroting. Aan de andere kant vind ik het ook niet juist dat een psycholoog bepaalt of je wel-of-geen hormonen mag gebruiken. Die medicalisering van transseksualiteit/transgenderisme vind ik hoogst ongewenst. Uitgangspunt zou moeten zijn dat iemand die niet handelingsonbekwaam is (dus: onder gerechtelijke curatele) gewoon recht heeft op hormonen/SRS/epilatie/borstvergroting/-verkleining. En als een genderteam van mening is dat iemand dat niet voor zichzelf kan bepalen - dan weet men de (gerechtelijke) procedure.quote:Op maandag 30 juli 2007 20:42 schreef AnnaB het volgende:
[..]
Het feit dat de vergoeding voor epileren en de borstvergroting is afgeschaft vind ik 1 van de grootste blunders van de laatste jaren. De besparing op de totale begroting is alleen in promillen uit te drukken, dan is er op andere gebieden veel meer te besparen, zonder een kleine groep mensen op extra kosten te jagen.
Je laat mensen die door eigen handelen hun nieren kapot hebben gemaakt toch ook niet betalen voor de nierdialyse bv ?
Meer dit soort discussies zijn al eerder gevoerd. En er blijven mensen die vinden dat geslachtsverandering niet of niet helemaal vergoed hoeven te worden. Graag in een onderwerp dan, maar niet hier. Dit is ter ondersteuning en hulp aan elkaar, en niet om elkaar af te kraken, of de procedure zoals die in Nederland is ter discussie te stellen.
Maar als een psycholoog dat niet eens mag bepalen (en dat er dus geen verwijsbriefje nodig is), dan kan in principe iedereen aanspraak maken op vergoeding bij borstvergroting etc toch? Waar en hoe trek je dan de grens, als de psych het niet mag doen?quote:Op maandag 30 juli 2007 22:43 schreef frederique_met_underscore het volgende:
[..]
Ik ben het ook niet eens met het afschaffen van vergoedingen voor epilatie of borstvergroting. Aan de andere kant vind ik het ook niet juist dat een psycholoog bepaalt of je wel-of-geen hormonen mag gebruiken. Die medicalisering van transseksualiteit/transgenderisme vind ik hoogst ongewenst. Uitgangspunt zou moeten zijn dat iemand die niet handelingsonbekwaam is (dus: onder gerechtelijke curatele) gewoon recht heeft op hormonen/SRS/epilatie/borstvergroting/-verkleining. En als een genderteam van mening is dat iemand dat niet voor zichzelf kan bepalen - dan weet men de (gerechtelijke) procedure.
Groetjes,
Frederique
Precies... dat bedoel ik.quote:Op maandag 30 juli 2007 22:54 schreef wonderer het volgende:
Maar als een psycholoog dat niet eens mag bepalen (en dat er dus geen verwijsbriefje nodig is), dan kan in principe iedereen aanspraak maken op vergoeding bij borstvergroting etc toch? Waar en hoe trek je dan de grens, als de psych het niet mag doen?
Nou, de psycholoog bepaalt als het goed is SAMEN met jou of voor jou een geslachtsverandering dmv start hormonen het beste is. Misschien lijkt het wel of de psycholoog het bepaalt, maar de praktijk is anders. Ik heb hier verschillende keren over gesprokene met 2 verschillende psychologen, met Luc Gijs en Astrid Leusink, de laatste heeft jaren als psychologe voor het genderteam gewerkt.quote:Op maandag 30 juli 2007 22:43 schreef frederique_met_underscore het volgende:
[..]
Ik ben het ook niet eens met het afschaffen van vergoedingen voor epilatie of borstvergroting. Aan de andere kant vind ik het ook niet juist dat een psycholoog bepaalt of je wel-of-geen hormonen mag gebruiken. Die medicalisering van transseksualiteit/transgenderisme vind ik hoogst ongewenst. Uitgangspunt zou moeten zijn dat iemand die niet handelingsonbekwaam is (dus: onder gerechtelijke curatele) gewoon recht heeft op hormonen/SRS/epilatie/borstvergroting/-verkleining. En als een genderteam van mening is dat iemand dat niet voor zichzelf kan bepalen - dan weet men de (gerechtelijke) procedure.
Er zijn inderdaad ook ziektes en andere psychische aandoeningen die verstoring van de genderidentiteit kunnen veroorzaken. Van deze mensen wil je echt niet dat ze van geslacht veranderen wantquote:[b]Op dinsdag 31 juli 2007 01:16 schreef Eline2602 het volgende:[/b
Als het eenmaal wel mogelijk wordt om een ander hokje te kiezen dan M of V dan zal de zorg zich daar ook aan moeten aanpassen. Maar dan nog lijkt het mij een goed idee om middels een psychiatrisch onderzoek vast te stellen dat iemand daadwerkelijk zich zo voelt als dat hij of zij (of het of wat dan ook) denkt. Het uitsluiten van andere oorzaken waaruit de gendersyfore gevoelens uit voortkomen lijkt me van essentieel belang in de behandeling genderdysfore mensen.
Ja, en?quote:Op maandag 30 juli 2007 22:54 schreef wonderer het volgende:Maar als een psycholoog dat niet eens mag bepalen (en dat er dus geen verwijsbriefje nodig is), dan kan in principe iedereen aanspraak maken op vergoeding bij borstvergroting etc toch? Waar en hoe trek je dan de grens, als de psych het niet mag doen?
Ik denk wel degelijk dat er (grof) misbruik van gemaakt gaat worden, ja. Borsten en lichaamsbeharing zijn twee potentiele lichaamsidealen, en als die zonder toetsing vergoed moeten gaan worden, zullen mannen en vrouwen in de rij staan. Of geldt het alleen voor mannen en niet voor vrouwen?quote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:36 schreef frederique_met_underscore het volgende:
[..]
Ja, en?
Denk je dat er veel mensen zijn die mandelijks een ander maatje borsten nemen zoals een ander maandelijks naar de kapper gaat?![]()
Nee, dit soort beslissingen neem je niet zo maar. Je hoeft dus ook niet bang te worden dat de kosten de pan uit reizen.
Groetjes,
Frederique
Een ander (ook een psycholoog) kan dat per definitie niet, dat kan alleen ieder voor zich voor zichzelf. Je vraagt een ander ook niet of die er wel zeker van is of hij/zij homo, hetro, bi is... Niemand zal het een goede zaak vinden om een bezoek aan een psycholoog verplicht te stellen voor een homohuwelijk... Tijd dus om het idee los te laten dat het een goed idee is om een psycholoog te laten bepalen of iemand wel/niet genderdysfoor is.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 01:16 schreef Eline2602 het volgende:
Als je een psycholoog zich niet meer mag mengen in de geslachtsveranderingsprocedure, op welke grond kun je dan nog bepalen of iemand zich man of vrouw voelt? Ik bedoel, op basis van fysieke kenmerken wordt dat in veel gevallen toch lastig.
Ik ben er ook niet tegen dat je gebruik mag maken van een psycholoog. Ik ben er wel tegen dat je gebruik moet maken van een psycholoog, zeker als die psycholoog verbonden is aan een genderteam, waardoor ze minstens 4 petten op heeft:quote:Op dinsdag 31 juli 2007 01:16 schreef Eline2602 het volgende:
Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat er wordt gekeken naar het geestelijk welzijn van mensen die een genderindentiteitsstoornis hebben. Het lijkt mij namelijk zelf verschrikkelijk als je door de verkeerde zelfdiagnose, er later achter moet komen dat je de verkeerde beslissing hebt genomen.
Op zich valt het me telkens mee hoe groot die tolerantie is. Ja, ik heb een tijdlang tussen de genders geleefd en objectief gesproken is het nog steeds heel goed te zien dat ik oorspronkelijk in een mannenlichaam geboren ben, hoewel het de meeste mensen ook duidelijk is dat ik als vrouw aangesproken wil worden. Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer - en ja, ik weet dus redelijk waar ik over praat. Af-en-toe giebelt er eens iemand of kijkt iemand me aan alsof die water ziet branden - maar buiten dat valt het aantal reacties erg mee en de reacties die ik krijg zijn meestal respectvol.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 01:16 schreef Eline2602 het volgende:
Wat me een beter plan lijkt is werken aan de acceptatie van genderdysforen. Die is namelijk vaak nog ver te zoeken, ook in Nederland. Hoe vaak hoor je wel niet dat er weer een homoskesueel is mishandeld? Dat soort dingen. Die gaan echt nergens over. Als het maatschappelijk geaccepteerd zou worden dat genderidentiteit niet altijd op dezelfde lijn zit met het fysieke geslacht, zal niemand nog denken dat het een slecht idee is om mensen te helpen waarbij er een discrepantie is tussen deze twee heel verschillende zaken.
Mijns inziens moet het andersom. Genderdysforie is niets anders dan het feit dat iemand een verschil ervaart in het zelfbeeld/gevoel (hoe-dan-ook) en het lichaam dat iemand werkelijk heeft. Iemand naar "100% vrouw" helpen terwijl iemand zich "ergens tussen man en vrouw invoelt" is gewoon misdadig. Gelukkig komt dit in de praktijk ook niet voor. Wat wel in de praktijk voorkomt is dat mensen niet via medische kanalen geholpen worden en dat die mensen dus afhankelijk zijn van de kwaliteit van hormonen-via-internet. En dat lang niet alle mensen niet op hun verzoek via medisch erkende kanalen geholpen worden is ook best wel misdadig.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 01:16 schreef Eline2602 het volgende:
Als het eenmaal wel mogelijk wordt om een ander hokje te kiezen dan M of V dan zal de zorg zich daar ook aan moeten aanpassen.
Homo zijn heeft toch een minder fysieke impact op je leven dan een geslachtsoperatie, lijkt me. Hoeveel spijtoptanten waren er ook alweer? Als een gesprek met een psycholoog en zijn deskundigheid kan helpen om dat aantal terug te dringen, is dat alleen maar goed.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:48 schreef frederique_met_underscore het volgende:
[..]
Een ander (ook een psycholoog) kan dat per definitie niet, dat kan alleen ieder voor zich voor zichzelf. Je vraagt een ander ook niet of die er wel zeker van is of hij/zij homo, hetro, bi is... Niemand zal het een goede zaak vinden om een bezoek aan een psycholoog verplicht te stellen voor een homohuwelijk... Tijd dus om het idee los te laten dat het een goed idee is om een psycholoog te laten bepalen of iemand wel/niet genderdysfoor is.
[..]
Ik zou kunnen concluderen dat de psychologen dus goed werk doenquote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:04 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Minder dan 1% psychisch spijtoptanten. Ter vergelijking: zijn niet zoveel andere operatie's met zo weinig spijtoptanten (bron: een interview met meneer Megens met KRO's De Wandeling, die vind je hier)
Groetjes,
Frederique
Je gebruikt te makkelijk het woord macht. Heb je mijn berichtje niet gelezen ? Er is wel een zekere macht, natuurlijk, maar elke psycholoog/arts die jou behandelt heeft een bepaalde macht over je. Maar is het niet goed dat bij ingrijpende zaken die je leven veranderen er iemand meebeslist of jouw gevoel van vrouw zijn (of man zijn) onverdringbaar is. Dat kan de psycholoog echt niet bepalken, dat moet jij bewijzen door wat je de psycholoog verteld. Sta je bij voorbaat al negatief tegenover de psycholoog zal dit een stuk moeilijker gaan.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:48 schreef frederique_met_underscore het volgende:
1) hulp aan transgenders
2) diagnose om te onderzoeken wat er bij de patiënt aan de hand is
3) macht over de vraag of de patiënt hormonen mag - en zo ja wanneer
4) macht over de vraag of de patiënt een geslachtsoperatie mag - en zo ja wanneer
Misschien heb ik een te erg "hollywood" beeld hoor. Dat kan. Waar meisjes van 16 een borstvergroting voor hun verjaardag krijgen. Maar ik heb het idee dat dat in nederland ook steeds verder begint op te komen.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:16 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Over die andere post: jij schat dat anders in dan ik. Dat mag...
Zou het echt de spuigaten uit lopen dan zou je ook kunnen zeggen dat de eerste operatie vergoed wordt en de rest niet. Zou je daarmee kunnen leven?
Je bent je hele leven al zo, dan kunnen die paar jaar er ook nog wel bij. Ik denk dat dat lange traject ook helpt om de verandering voor jezelf en je omgeving makkelijker te maken. ik weet overigens niet waarom het zo lang duurt. Komt dat allemaal door die gesprekken of is er gewoon een wachtlijst (die dus langer wordt als je geen verwijsbriefje meer nodig zou hebben)?quote:En v.w.b. je tweede bericht: realiseer je je dat het minstens 17 maanden (!) duurt tussen intakegesprek en mogen beginnen met hormonen? En daarna opnieuw minimaal 18 maanden (in de praktijk al snel 2,5 jaar) voordat de feitelijke operatie uitgevoerd wordt?
Da's echt onmenselijk lang. Meneer Megens bagetaliseert dat handig in het interview, maar hij voelt dan ook niet wat wij als transseksuelen/transgenders wel voelen.
Daar vonden ze dat we elkaar moeten steunen en geen kritiek moeten hebben op het beleid, dat moest in een apart topic.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:19 schreef clumsy_clown het volgende:
Eh, uit de OP blijkt dat dit topic niet echt voor iedereen bedoeld is, maar meer voor de vaste kliek uit het genderdysdorfie-topic. Waarom dan een nieuw topic?
Dat is natuurlijk een beetje onzin. Een topic is er niet alleen maar om de positieve kanten van een verhaal te bekijken, of om puur en alleen steun te bieden. Ook kritiek op een bepaald onderwerp kan in hetzelfde topic. Dit is zo ontzettend kliek-gebaseerd dat het prima in de huidige reeks past.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:34 schreef wonderer het volgende:
[..]
Daar vonden ze dat we elkaar moeten steunen en geen kritiek moeten hebben op het beleid, dat moest in een apart topic.
Ga ergens anders spelen A_A, of leer respect te hebben.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
Een ONZ topicals ik niet eens negatief mag reageren
Heb jij respect voor mijn mening dan?quote:Op woensdag 1 augustus 2007 22:30 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ga ergens anders spelen A_A, of leer respect te hebben.
Die 17 maanden tussen intake en start hormonen hangt oa af van het tekort aan psychologen, en aantal aanmeldingen.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:16 schreef frederique_met_underscore het volgende:
En v.w.b. je tweede bericht: realiseer je je dat het minstens 17 maanden (!) duurt tussen intakegesprek en mogen beginnen met hormonen? En daarna opnieuw minimaal 18 maanden (in de praktijk al snel 2,5 jaar) voordat de feitelijke operatie uitgevoerd wordt?
Hai CC, het idee om een nieuwe topic te openen komt eigenlijk van mij. In het topic genderdysforie komen allerhande onderwerpen voorbij waar in feite iedereen op kan reageren. Mits dat behoorlijk gebeurt maar daar weet jij alles van als mod.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:19 schreef clumsy_clown het volgende:
Eh, uit de OP blijkt dat dit topic niet echt voor iedereen bedoeld is, maar meer voor de vaste kliek uit het genderdysdorfie-topic. Waarom dan een nieuw topic?
Dit dus zo ongeveerquote:Op donderdag 2 augustus 2007 03:34 schreef AnnaB het volgende:
Wat dat betreft dat gemopper waarom een nieuw onderwerp. Als je steun aan elkaar wil geven en commentaar op beleid door elkaar gaat laten lopen wordt het een rotzootje, is het dan zo erg als er 2 onderwerpen zijn ?????? En verdienen we als mensen met genderdysforie niet net zoveel respect als elk andere Nederlander ipv neergesabeld worden zoals hier op FOK nog weleens gebeurd als de grote massa gaat reageren, want dan reageren bijna alleen de mensen die een negatieve mening hebben is mijn ervaring tot nog toe !
Kom op zeg, reageer niet zo op je tenen getrapt wil je? De OP bestaat uit twee zinnen en gaat over 'we', dat selecte groepje dus.Ieder ander topic zou gesloten zijn om die reden.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 03:34 schreef AnnaB het volgende:
Wat dat betreft dat gemopper waarom een nieuw onderwerp. Als je steun aan elkaar wil geven en commentaar op beleid door elkaar gaat laten lopen wordt het een rotzootje, is het dan zo erg als er 2 onderwerpen zijn ?????? En verdienen we als mensen met genderdysforie niet net zoveel respect als elk andere Nederlander ipv neergesabeld worden zoals hier op FOK nog weleens gebeurd als de grote massa gaat reageren, want dan reageren bijna alleen de mensen die een negatieve mening hebben is mijn ervaring tot nog toe !
Hoe kan ik de openingspost veranderen dan? Want ik zou met alle liefde een inleidende OP tikken waarin wordt verzocht het debat over dit onderwerp aan te gaan.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 13:48 schreef clumsy_clown het volgende:
VOoralsnog staat dit topic op de wachtlijst om gemerged te worden met dat andere topic, tenzij jullie een fatsoenlijke OP fixen waaraan een buitenstaander ook kan zien waar dit over gaat.
Hier kan je de tekst naar PMen. Wel even bij vermelden dat het voor dit topic is. Dan passen wij het voor je aan.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 14:05 schreef Eline2602 het volgende:
[..]
Hoe kan ik de openingspost veranderen dan? Want ik zou met alle liefde een inleidende OP tikken waarin wordt verzocht het debat over dit onderwerp aan te gaan.
Ik wil dit topic namelijk het liefst gescheiden houden van het ander topic... beweegredenen heb ik hierboven al voor je uit een gezet maar als je nog meer toelichting nodig hebt dan geef ik je die graag.
Bedankt, ik heb nu even geen tijd om die OP te tikken maar ik zal kijken of ik daar vanavond wel tijd voor vrij kan maken.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 14:13 schreef clumsy_clown het volgende:
Hier kan je de tekst naar PMen. Wel even bij vermelden dat het voor dit topic is. Dan passen wij het voor je aan.
Ik ben niet op mijn tenen getrapt hoor, reageer momenteel wat feller oa door gebrek aan hormonen, ga zaterdagmiddag het ziekenhuis in voor een zware operatie maandag, vandaar. Ik zou ook de titel eigenlijk aangepast willen zien,bv Hulpverlening aan transseksuelen en transgenders : wie bepaald wat. zoeiets in ieder geval. Een titel die wat meer uitnodigd tot discussie. Ik zelf zal helaas na vrijdagavond/zaterdagochtend de discussie voor ongeveer 14 dagen niet kunnen volgen, maar ik zou graag willen dat mensne bv ook komen met ideeen hoe het anders zou kunnen, of waarpom je de ene groep wel en de andere groep niet moet behandelen (zoals nu). Of dat je ze helemaal niet moet helpen (hmmmm, die discussie hebben we al eerder gevoerd volgens mij....)quote:Op donderdag 2 augustus 2007 13:48 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Kom op zeg, reageer niet zo op je tenen getrapt wil je? De OP bestaat uit twee zinnen en gaat over 'we', dat selecte groepje dus.Ieder ander topic zou gesloten zijn om die reden.
VOoralsnog staat dit topic op de wachtlijst om gemerged te worden met dat andere topic, tenzij jullie een fatsoenlijke OP fixen waaraan een buitenstaander ook kan zien waar dit over gaat.
Dat is de grootste misvatting die er is en die misvatting wordt nog steeds door met name Jos Megens (gendercoordinator van het genderteam) met liefde de wereld in geslingerd...quote:Je bent je hele leven al zo, dan kunnen die paar jaar er ook nog wel bij.
Ik leef (ondanks het niet gebruiken van hormonen) al sinds 28 augustus vorig jaar als vrouw. In die zin is wat je noemt voor mij ook een onzinargument: het is niet de VU die bepaalt of, en zo ja op welk moment, ik wel-of-niet als vrouw mag leven. Dat bepaal ik zelf.quote:Ik denk dat dat lange traject ook helpt om de verandering voor jezelf en je omgeving makkelijker te maken.
Er is een wachtlijst, maar er zijn meer psychologen in Nederland die ook diagnose kunnen en mogen stellen en die hebben een minder lange wachtlijst, waarbij sommige van die psychologen ook niet doen aan "verplicht 4 weken tussen 2 gesprekken met de psycholoog". De VU heeft mij vertelt dat het zinloos is om van andere psychologen buiten de VU te maken omdat ze, als ik daarna via hun de hormonen zou willen krijgen, alsnog het hele traject met de VU-psycholoog door moet akkeren, waardoor dit meer tijd kost als direkt van de psychologen van de VU gebruik te maken...quote:ik weet overigens niet waarom het zo lang duurt. Komt dat allemaal door die gesprekken of is er gewoon een wachtlijst (die dus langer wordt als je geen verwijsbriefje meer nodig zou hebben)?
Het "meebeslissen keur ik in alle gevallen af. Alleen jij kunt voelen of je wel-of-niet genderdysfoor bent. Een psycholoog kan dat NOOIT.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:22 schreef AnnaB het volgende:
Maar is het niet goed dat bij ingrijpende zaken die je leven veranderen er iemand meebeslist of jouw gevoel van vrouw zijn (of man zijn) onverdringbaar is.
Uiteraard...quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:34 schreef wonderer het volgende:
Ah, jij wil dus veranderingen maken omdat dat JOU beter uitkomt.
Ik denk dat het het beste is als het iedereen beter uitkomt. En soms vallen daarbij mensen buiten de boot, en dat is erg treurig, maar ik denk dat er met bovenstaande argumenten meer mensen gebaat zijn dan ze tegengewerkt worden. Ik kan het mis hebben, maar zolang jij alleen met argumenten uit je eigen situatie komt, ben ik niet overtuigd dat het beter zou zijn voor veel mensen.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:36 schreef frederique_met_underscore het volgende:
[..]
Uiteraard...
Ik denk ook dat het een erg slecht uitgangspunt zou zijn als je gaat veranderen omdat het EEN GENDERTEAM, of JE OMGEVING goed uitkomt...
Groetjes,
Frederique
Natuurlijk is dat een ramp!quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:39 schreef wonderer het volgende:
Natuurlijk is wachten kut, zeker als je eindelijk de knoop hebt doorgehakt, maar het is geen ramp, toch?
Ik kan me amper voorstellen dat alle gevallen via een boekje worden behandeld in plaats van naar aanleiding van wat de patient zelf aangeeft, maar als dat inderdaad zo is, moet daar wel iets aan gebeuren, mits mogelijk.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:46 schreef frederique_met_underscore het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat een ramp!
Als jij moet wachten omdat een ander als argument heeft "dat jij dan nog eens rustig over de problematiek na kunt denken" - terwijl je op dat moment al 4 jaar dag-en-nacht over die problematiek hebt nagedacht (!) en men weigert in te gaan op je argument dat je ook samen met een ander die hele psychische kant al gehad hebt - tja, dan heeft een ander geen enkel oog voor wat ik als individuele patient nodig heb...
Je argument is net zo slecht als dat men iedere persoon met een gebroken been een half jaar in het gips zou laten rondlopen onder het motto "een 8-voudige breuk duurt een half jaar om te genezen - en om te voorkomen dat jij sneller uit het gips gaat dan een ander doen we er bij jou, met een enkelvoudige beenbreuk, ook een half jaar over voordat je van je gips verlost wordt!"
Als men "wachten op een behandeling" een middel noemt moet het ook in mijn situatie een middel zijn, geen doel op zich.
En als jaloezie de oorzaak van de steken in mijn lichaam zijn dan is het niet meer dan logisch om dat probleem bij de bron aan te pakken door mijn lichaam dichter bij mijn gevoel/zelfbeeld te brengen. Alle andere oplossingen ontkennen het eigenlijke probleem. Je neemt ook geen asperines waar je eigenlijk een pleister zou moeten gebruiken.
Groetjes,
Frederique
Nee, wat ik voorstel is hulp bij die jaloeziegevoelens, zodat je daar niet meer zo'n last van hebt, en waardoor de wachttijd wat verzacht wordt en je je dus niet zo gefrustreerd meer voelt.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 19:03 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Even voor alle duidelijkheid: dat ik voor 2004 geen vrouw-gevoelens "had" kwam vooral omdat ik die wegdrukte met mijn verstand. Sinds ik meer ruimte neem om mijn gevoelens en emoties ook werkelijk te voelen is mijn vrouw-gevoel bovengekomen en sindsdien ben ik stukken gelukkiger dan ik ooit als 100% man geweest ben.
Wat jij nu eigenlijk voorstelt is: het onderdrukken van mijn gevoelens en emoties. Dat wil ik niet omdat het weglopen voor mijn gevoelens en emoties voor het voortbestaan van mijn probleem gezorgd heeft - en nee, ik wil dat echt nooit meer. De oplossing zit erin om het eigenlijke probleem, verschil zelfbeeld/gevoel versus lichaam, aan te pakken. Zo snel mogelijk.
En ja, sinds a Campo kritiek op de VU had is men ongelofelijk rechtlijnig in het hanteren van het protocol...
Groetjes,
Frederique
Symptoombestrijding, dus.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 19:40 schreef wonderer het volgende:
Nee, wat ik voorstel is hulp bij die jaloeziegevoelens, zodat je daar niet meer zo'n last van hebt, en waardoor de wachttijd wat verzacht wordt en je je dus niet zo gefrustreerd meer voelt.
Ja, dat zei ik dus al in mijn eerste post. Als je me nou nog niet begrijpt, weet ik ook niet meer hoe ik het moet verwoorden, hoor.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:24 schreef frederique_met_underscore het volgende:
[..]
Symptoombestrijding, dus.
Groetjes,
Frederique
quote:Op donderdag 2 augustus 2007 21:09 schreef wonderer het volgende:
Nee, ik stel geen andere behandeling voor. Ik stel alleen voor dat je in de wachttijd iets doet aan je huidige problemen, in plaats van te gaan lopen krijsen dat het beleid veranderd moet worden omdat je zo'n last hebt.
Tuurlijk... Maar uiteindelijk kan je je beter op andere dingen in je leven richten in de tussentijd, dat verzacht het wachten... Vandaar dequote:Op donderdag 2 augustus 2007 23:06 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Chantal, je hebt makkelijk quoten, je hebt je diagnose al gehad. Met alle respect, maar ben je vergeten hoe je je in die periode voelde en hoe je je op je weblog uitte? Zeker in de laatste paar maanden van die periode? Ik ben dat zeker niet vergeten...
Sommige dingen in het leven zal je je gewoon bij moeten neerleggen. That's life...quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 15:39 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Hmmm... Ik vind het leuk gevonden van je psychologe. Maar als ze nu eens probeerde om de wachtlijsten weg te werken in plaats van zalvende woorden te spreken?
Dat is dan direkt ook het antwoord aan Chantal. Waarom accepteren we een situatie die in feite onacceptabel is? "Je krijgt wat je accepteert"...
Ik heb het over algemenere dingen in het leven. Waarom betalen mensen altijd maar een hypotheek of huren ze een huis? Er zijn toch andere mogelijkheden? Dat soort dingen...quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 16:58 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Als je je bij alles wat niet goed gaat neerlegt dan verandert er nooit iets. That's life too...
Da's direkt ook het grootste kenmerkende verschil tussen de homo-beweging en de trans-beweging: de trans-beweging krijgt vrij weinig voor elkaar omdat (te veel) mensen na een geslachtsoperatie vinden dat iedereen op een ander punt in het trans-proces het maar uit moet zoeken - in plaats dat men zich organiseert en een vuist maakt tegen wie ons onbetamelijk behandelt... En terug naar het topic: 17 maanden tussen intake en start hormonen is echt te veel (= onbetamelijk).
Het is natuurlijk niet het een of het ander. Je kunt best vechten voor kortere wachttijden (al snap ik nog steeds niet hoe je dat voor elkaar wil krijgen terwijl je in essentie MEER mensen op die wachtlijsten wil kunnen laten zetten) en daarnaast hulp zoeken voor dat jaloezieprobleem.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 15:39 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Hmmm... Ik vind het leuk gevonden van je psychologe. Maar als ze nu eens probeerde om de wachtlijsten weg te werken in plaats van zalvende woorden te spreken?
Dat is dan direkt ook het antwoord aan Chantal. Waarom accepteren we een situatie die in feite onacceptabel is? "Je krijgt wat je accepteert"...
Groetjes,
Frederique
Het is geen psychologe van het VU hoor, iemand die mensen behandelt met meervoudige problematiek, problemen op as1 en as2 . (mijn GAF score is al jarenlang 55 of 50).quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 15:39 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Groetjes,
Frederique
Wachtlijsten zijn in de zorg al vele jaren een probleem, denk dat nog wel even blijft.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 16:58 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Als je je bij alles wat niet goed gaat neerlegt dan verandert er nooit iets. That's life too...
Da's direkt ook het grootste kenmerkende verschil tussen de homo-beweging en de trans-beweging: de trans-beweging krijgt vrij weinig voor elkaar omdat (te veel) mensen na een geslachtsoperatie vinden dat iedereen op een ander punt in het trans-proces het maar uit moet zoeken - in plaats dat men zich organiseert en een vuist maakt tegen wie ons onbetamelijk behandelt... En terug naar het topic: 17 maanden tussen intake en start hormonen is echt te veel (= onbetamelijk).
De meeste zijn volgens mij niet echt groot (maar ik kan me vergissen). Ik zou graag een belangengroep voor transseksuelen willen oprichten, maar helaas, de meeste transseksuelen als ze klaar zijn met de operatie willen totaal niets meer weten van het hele gebeuren. Terwijl het toch zijn sporen achterlaat in je leven. En je weet dat je met een krachtige beweging kunt zorgen dat de zorg in de toekomst betyer wordt, ipv zoals nu slechter en slechter. Het is wel te begrijpen. Niemand wil herkent worden als transseksueel, ik ook niet hoor. Dat naroepen van namaakvrouw of wat dan ook hoeft voor mij niet. Ik heb er zelf maar 1x echt last van gehad, en 1x met een vriendin, maar die valt nu eenmaal op, nu nog.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 19:53 schreef Hexley het volgende:
[..]
Wachtlijsten zijn in de zorg al vele jaren een probleem, denk dat nog wel even blijft.
En daar zul je met dit draadje weinig aan veranderen hoor...
Tja, de "trans-beweging".... Is dat opzich niet al een "zooitje"?
Hoeveel stichtingen, werk, project en weet ik veel groepen zijn er wel niet?
Ik snap je niet. Als ik zeg "het moet korter want IK heb er last van" dan bedoel ik: "het moet VOOR IEDEREEN korter want IK heb er last van".quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 17:17 schreef wonderer het volgende:
Ik blijf het alleen enigszins treurig vinden dat je zegt "het moet korter want IK heb er last van". Erg solidair met de rest van de transen is dat niet, he?
Maar is dat voor iedereen wel zo wenselijk dan?quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 20:49 schreef frederique_met_underscore het volgende:
[..]
Ik snap je niet. Als ik zeg "het moet korter want IK heb er last van" dan bedoel ik: "het moet VOOR IEDEREEN korter want IK heb er last van".
Groetjes,
Frederique
Persoonlijk denk ik dat het mss. beter is als men meer met het COC zou samen werken.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 20:12 schreef AnnaB het volgende:
[..]
De meeste zijn volgens mij niet echt groot (maar ik kan me vergissen).
~zucht~quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 20:50 schreef wonderer het volgende:
Maar is dat voor iedereen wel zo wenselijk dan?
Ik vind dit persoonlijk een erg goed plan. Een verenigde groep mensen krijgt nou eenmaal meer voor elkaar dan een verdeelde groep. Maar ik voorzie een probleem in de uitvoerbaarheid. Veel mensen met genderdysforie schamen zich voor hun gevoelens. Wanneer zij iets aan die gevoelens doen, bijvoorbeeld middels operatieve correcties, proberen ze vaak hun verleden te verbergen. Dat komt vooral door de stigma's die er over bestaan. Een vrouw die met een mannenlichaam is geboren zal in de ogen van veel mensen namelijk nooit vrouw zijn.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 01:16 schreef Hexley het volgende:
Persoonlijk denk ik dat het mss. beter is als men meer met het COC zou samen werken.
Dit is iets dat denk ik beter uitvoerbaar is. Er zijn namelijk, naast hen die hun verleden proberen te verbergen, genderdysfore mensen die wél hun verleden kenbaar willen maken. Zij vinden dat ze recht hebben op erkenning en zijn bereid te werken aan die erkenning en de acceptatie genderdysfore mensen. Deze mensen kunnen dienen als 'mond' voor het verdeelde genderdysfore volk. Degene die anoniem willen blijven maar wél invloed willen uitoefenen op het politieke reilen en zeilen hoeven dan alleen hun voorkeursstem aan de bewuste genderdysfore bewindslieden. Deze mensen kunnen dan wellicht iets betekenen in het opheffen van de stigma's en het verbeteren van de zorg.quote:Zoals je in Nederland bv. de Jonge Socialisten bij de PvdA hebt,...
Heb je hier nu bij de verschillende politieke partijen LGT(B) afdelingen, wat weer mogelijkheden geeft.
Ik meen me te herinneren dat een van de regelmatig op travestie.org postende transen in de gemeenteraad van een grote plaats zat (Amsterdam of Rotterdam of zoiets, daar wil ik even van af zijn). Ik weet niet of 't op landelijk gebied iets is. D'r zijn ongeveer 4000 post-op transseksuelen in Nederland, dat is op zich een veel te kleine groep voor ook maar één zetel (daar heb je geloof ik ongeveer 500.000 stemmen voor nodig), dus dan moet je al een breder "platform" zien samen te stellen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 09:00 schreef Eline2602 het volgende:
Deze mensen kunnen dienen als 'mond' voor het verdeelde genderdysfore volk. Degene die anoniem willen blijven maar wél invloed willen uitoefenen op het politieke reilen en zeilen hoeven dan alleen hun voorkeursstem aan de bewuste genderdysfore bewindslieden. Deze mensen kunnen dan wellicht iets betekenen in het opheffen van de stigma's en het verbeteren van de zorg.
Hebben we hier in Nederland dan helemaal geen partijafdelingen die zich met dergelijke zaken beziggen? Misschien moet daar dan maar eens verandering in komen.
quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 19:49 schreef Hildy het volgende:
[..]
Misschien zit er al wel een stealth transman in de 2de kamer, niemand die 't ziet...
Waarom met het COC? Misschien is dat geen probleem voor lesbische/homoseksuele transen. Persoonlijk zit ik niet te wachten op een bevestiging dat transseksuelen hetzelfde zijn als dragqueens.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 01:16 schreef Hexley het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat het mss. beter is als men meer met het COC zou samen werken.
Ik schrijf ook misschien...quote:Op donderdag 9 augustus 2007 18:56 schreef ChantalC het volgende:
[..]
Waarom met het COC? Misschien is dat geen probleem voor lesbische/homoseksuele transen. Persoonlijk zit ik niet te wachten op een bevestiging dat transseksuelen hetzelfde zijn als dragqueens.
Is zou eerder pleiten voor een sterke genderstichting. Desnoods voor de hele benelux.
Beetje genuanceerder kan wel ja,quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 00:53 schreef patricia27 het volgende:
Het COC spreekt in persberichten als het gaat over transsexuelen nog over omgebouwden![]()
En dat zou ons moeten vertegenwoordigen![]()
Moet nog geopend worden. Als je iets te melden hebt zou je hem kunnen openen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 21:28 schreef patricia27 het volgende:
Hey, is het nu afgelopen met de topics genderdysforie? Ik zie dat deel 9 gesloten is, maar ik zie geen nieuwe deel 10. Of moet die nog aangemaakt worden?
Groetjes,
Patricia.
@ Frederique: Zo kan je er toch nog iets positiefs uithalen, ik kreeg na intake pas 14 maanden later de hormonen....Androcur dan, 7 maanden later eindelijk ook de progynova erbij. Maar dat is ook weer uit te leggen. Ze moesten wel, ik ben zonder schildklier geboren dus tja, ik kon ook niet zomaar met allebei beginnen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 16:58 schreef frederique_met_underscore het volgende:
Groetjes,
Frederique
Een sterekere genderstichting, liefst Europees zelfs, meer alleen voor mensen met (een mate) van genderdysforie, dus transseksuelen en transgenderisten, ajb geen travestieten, deze hebben over het algemeen geen genderdysforie, en komen ze daar na verloop van tijd achter dat ze het wel hebben, wordt het verhaal anders. Als je travestie erbij haalt kreeg je weet zo'n T & T sfeertje, wat mij betreft is de enige overeenkomst het manlijk lichaam en zich vrouwlijk kleden, maar de reden en de achtergrond daarachter is heel heel anders dan voor mensen met genderdyforie, in welke mate dan ook.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:39 schreef Hildy het volgende:
Maar zou zo'n genderstichting dan alleen open mogen staan voor transseksuelen, of ook voor transgenders? En travestieten?
En wat zou zo'n genderstichting kwa visie moeten uitdragen? Dat mannen vooral mannen zijn, vrouwen vooral vrouwen en dat soms mensen in 't verkeerde lichaam zitten? Of toch meer dat geslacht en geslachtsrol vooral sociale constructies zijn waar we maar eens van af moesten stappen met z'n allen?
Ik weet 't ook niet, ik vraag alleen maar...
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:56 schreef AnnaB het volgende:
[..]
Een sterekere genderstichting, liefst Europees zelfs, meer alleen voor mensen met (een mate) van genderdysforie, dus transseksuelen en transgenderisten, ajb geen travestieten, deze hebben over het algemeen geen genderdysforie, en komen ze daar na verloop van tijd achter dat ze het wel hebben, wordt het verhaal anders. Als je travestie erbij haalt kreeg je weet zo'n T & T sfeertje, wat mij betreft is de enige overeenkomst het manlijk lichaam en zich vrouwlijk kleden, maar de reden en de achtergrond daarachter is heel heel anders dan voor mensen met genderdyforie, in welke mate dan ook.
Bestaat er zoiets misschien al? Of zou je 't eventueel willen oprichten?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:56 schreef AnnaB het volgende:
Een sterkere genderstichting, liefst Europees zelfs, meer alleen voor mensen met (een mate) van genderdysforie, dus transseksuelen en transgenderisten, ajb geen travestieten, deze hebben over het algemeen geen genderdysforie, en komen ze daar na verloop van tijd achter dat ze het wel hebben, wordt het verhaal anders.
Ja, ik heb ook heel weinig met travestie eigenlijk.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 15:11 schreef Meike26 het volgende:
Logisch toch? Ben ooit bij een T&T avond geweest. Leuk voor die mannen in jurk, maar ik had daar echt niets te zoeken.
Weet je wat jij zou moeten doen?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 19:29 schreef Meike26 het volgende:
Een Stichting heeft ook weer zo z'n voordelen.
Een jaar of 4 geleden stond ik op het punt, samen met 3 jongens een stichting op te richten.
Een vereniging heeft een groot nadeel, dat zijn de leden. Je hebt leden nodig om je vereniging te onderhouden. Daarbij is voor een stichting geen marktonderzoek nodig, bij een vereniging stellen ze dit wel op prijs, daar ze kunnen zien of je snel leden kan werven.
Een stichting heeft als nadeel, gelijk zijn voordeel, dat de inkomsten en uitgaven binnen de stichting moeten blijven. Waar een vereniging nog winst kan maken, houdt een stichting het geld, mede inkomsten door mogelijke subsidies en sponsors, binnenshuis.
Op zich heb je dat voor een stichting natuurlijk ook, alleen daar zijn 't geen leden maar donateurs.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 19:29 schreef Meike26 het volgende:
Een vereniging heeft een groot nadeel, dat zijn de leden. Je hebt leden nodig om je vereniging te onderhouden. Daarbij is voor een stichting geen marktonderzoek nodig, bij een vereniging stellen ze dit wel op prijs, daar ze kunnen zien of je snel leden kan werven.
Een stichting moet echt een maatschappelijk doel hebben. Je kunt niet zomaar een stichting "voor de lol" oprichten.quote:Een stichting heeft als nadeel, gelijk zijn voordeel, dat de inkomsten en uitgaven binnen de stichting moeten blijven. Waar een vereniging nog winst kan maken, houdt een stichting het geld, mede inkomsten door mogelijke subsidies en sponsors, binnenshuis.
Oh! Oh! Mag ik raden?? Begint met een "G" en eindigt op "enderstichting oprichten"?quote:
quote:Sinds 1972 is de Stichting Nederlands Gender Centrum een centraal en neutraal aanspreekpunt voor organisaties en overheidsinstanties die hulp verlenen aan mensen met genderidentiteitsproblematiek.
Ook steunt de stichting het wetenschappelijk onderzoek op dit gebied.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |