Je zou toch zeggen dat ze die aan een keuring onderwerpen. Helemaal als je weet dat je een crashtest moet doen. Staat toch niet echt lekker als die negatief uitpakt, zoals nu het geval is.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:13 schreef sanger het volgende:
In een reactie van Gascoyne had hij het erover dat de materialen die voor het gekeurde model zijn gebruikt van mindere kwaliteit waren dan de bedoeling was. Zeg maar een slechte levering aardappelen. Omdat alle onderdelen die ze bij hadden uit diezelfde batch was gemaakt konden ze het niet verhelpen.
Het hoeft dus niet per se een blunder van het team te zijn. De vraag is alleen of ze hadden moeten merken dat de geleverde materialen van mindere kwaliteit waren enzo.
Heb je gelijk in. Normaal gesproken zou ik het ook niet doen, maar wel als je een crashtest moet doen met het materiaal. Dan is het toch wel fijn om te weten dat het spul aan de gestelde eisen voldoet. Nu moeten ze de B-spec in Monza inzetten, terwijl ze hem anders misschien toch in Turkije hadden kunnen inzetten. Maar dat is natuurlijk makkelijk praten achteraf.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 16:28 schreef Vitalogy het volgende:
Als een leverancier ondeugdelijk materiaal levert dan valt daar gewoonweg weinig aan te doen (behalve een andere leverancier kiezen natuurlijk). Het is iig niet gebruikelijk zelf ook nog eens te controleren of geleverd materiaal wel aan de gevraagde specificaties voldoet want dat is een compleet inefficiente manier van werken. Dat doet niemand.
quote:Felipe's joy 'bores' teammate
From correspondents in Istanbul, Turkey - August 27, 2007
BRAZIl'S Felipe Massa celebrated an "amazing" victory, after leading Ferrari teammate, Finland's Kimi Raikkonen home in the Turkish Formula One Grand Prix overnight.
It was his second consecutive Istanbul victory and left the Sao Paulo-born driver smiling from ear to ear as he relished the prospect of a party on the Bosphorous with his family.
"It's amazing," said an emotional Massa after an all-the-way win.
"Really fantastic. I love the track, love the place. Here was where my career made a switch, where I started winning races and fighting with the front-runners.
"It is a special place for me. Having he second win is special, it is difficult to find the right words."
Massa's only problem came when he had to remove part of a broken helmet.
"I had a crack on the cooling system on the helmet and my head was going up and down and I lost concentration. I cracked it completely and took it off and it was better," he said.
Massa, 15 points behind championship leader British rookie Lewis Hamilton, is now looking to maintain the momentum going in Ferrari's home race, at Monza, in two weeks' time.
Raikkonen said the result had been decided in Saturday's qualifying. He was third on the grid, but made a good start to move ahead of Hamilton at the first corner.
"I had a very good car, but it's difficult to get past,"
said Raikkonen, now in fourth place in the standings behind Massa.
"The race was really decided yesterday. I tried to do something at the pit-stops but when two teammates are fighting usually whoever is first is going to stay there. The car was good but there was nothing I could do."
Raikkonen, 16 points behind Hamilton with five races remaining, set the fastest lap of the race with two to go, but admitted he had done it out of boredom.
"It is boring driving behind other cars," he said.
"In F1 these days the races are pretty much decided after qualifying, but I just wanted to push the other cars. It gives you something to do."
Omdat dat geen zin heeft. Het is lastig inhalen met twee auto's die volledig gelijkwaardig zijn. En om geen risico te lopen je teamgenoot eraf te rijden bleef hij erachter aan rijden. Alleen heeft hij wel laten zien de snelste van de twee te zijn.quote:Op maandag 27 augustus 2007 10:55 schreef Googolplexian het volgende:
[..]Waarom doet ie dat de hele race dan niet? Dat rondje was 'ie ineens bijna 2 seconden sneller dan de rest van het veld.
![]()
Het is de oude auto met een aantal nieuwe onderdelenquote:De auto waarvan in Turkije foto's zijn gemaakt is er één met een nieuwe voor-, achtervleugel en engine-cover. Onderhuids is gewoon nog sprake van de F8-VII, dus bijvoorbeeld zonder nieuwe radiatoren en versnellingsbak. De 'echte' B-spec zal nog wat slanker zijn, bevestigde Spyker tegenover FORMULE 1 RaceReport.
Wat aan de hand van deze foto's opvalt is dat met name de vleugels anders zijn. Opvallend is het verschil tussen de oude en de nieuwe voorvleugel. De vleugeltjes op het onderste element lopen nu door en de nieuwe vleugel bestaat uit twee dwarselementen. Ter vergelijking: op de achtergrond is de oude zichtbaar.
Op de uiteindelijke B-auto zitten nog meer nieuwe onderdelen. Het gaat onder meer om een compleet nieuwe achterkant, versnellingsbak en achterwielophanging.
Vanaf morgen wordt er drie dagen mee getest in Monza en het is de bedoeling dat de B-versie in het weekend van 7-9 september haar debuut maakt bij de Grand Prix van Italië.
Iemand??quote:Op maandag 27 augustus 2007 16:40 schreef Xaobotnik het volgende:
Ik heb de pitspost gemist. Olav Mol had het tijdens de kwalificaties over een Button die eerlijker was dan hij hem ooit had gezien. Had Button nog iets interessants te melden???
Sorry hoor ... maar als je 2 seconden van de tijd van je teamgenoot af kunt rijden moet je er ook langs kunnen als het verschil zo klein is. 2 sec. win je niet zomaar in 1 ronde.quote:Op maandag 27 augustus 2007 13:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Omdat dat geen zin heeft. Het is lastig inhalen met twee auto's die volledig gelijkwaardig zijn. En om geen risico te lopen je teamgenoot eraf te rijden bleef hij erachter aan rijden. Alleen heeft hij wel laten zien de snelste van de twee te zijn.
2 seconden is inderdaad genoeg om in te kunnen halenquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 04:42 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Sorry hoor ... maar als je 2 seconden van de tijd van je teamgenoot af kunt rijden moet je er ook langs kunnen als het verschil zo klein is. 2 sec. win je niet zomaar in 1 ronde.
Het was maar 1,3 maar de reactie van Barrichello was wereldsquote:Zelfs Barichello kreeg te horen dat Button hem de oren waste (met 2 sec per lap ... ook al was het ietjes minder) :
Maar daar zie ik de logica niet van in. Raikkonen stond op dat moment immers een punt boven Massa in het WK. En nu nog is het verschil slechts 1 punt.quote:Riekt naar team-orders ... zou ook wel verklaren wrom Massa zo blij was (#1 status) ... maar dat is natuurlijk puur speculatie mijnerzijds.
Denk dat het gat tussen Toyota en Williams veroorzaakt wordt door de rijder (Nakajima). Het hele seizoen ontlopen de Toyota (Trulli) en Williams (Rosberg) elkaar niet veel. De ene keer is Trulli sneller (meestal rond de 8ste, 9de plaats op de grid) en de andere keer Rosberg (4, 5, 6, maar ook 12, 16 e.d. op de grid).quote:Op woensdag 29 augustus 2007 08:46 schreef sanger het volgende:
BMW komt imo steeds dichterbij op McLaren en Ferrari
Gat tussen Toyota en Williams is wel erg groot, maar Williams lijkt de aansluiting te hebben gevonden.
en in ander nieuws:quote:Spyker suspend their chief designer
Monday, August 27th 2007, 18:49 GMT
Spyker have suspended their chief designer John McQuilliam, autosport.com has learned.
McQuilliam has joined Jordan in 1991, shortly after the team entered Formula One, and has worked with the Silverstone-based squad ever since.
He moved up the ranks to the role of technical director, remaining in that position when the team was bought out by Midland. When Spyker took over the team, he remained at the role of chief designer.
But last week team principal Colin Kolles has suspended the Briton, although he would not divulge the reasons for the suspension.
Kolles also refused to say whether or not McQuilliam's suspension has anything to do with Spyker's new B-spec car failing a crash test just days before its debut.
"His position is currently being investigated by the team," was all Kolles would say when asked about McQuilliam's situation.
Spyker were forced to abandon plans to race their B-spec car at last weekend's Turkish Grand Prix after it failed crash tests in the week before the event.
The team had to revert to their original car for the weekend but are hoping to have the B-spec version ready for the Italian Grand Prix.
The news about McQuilliam's situation comes amid continued rumours that former Red Bull Racing technical director Mark Smith is on his way to Spyker to renew his working relationship with technical chief Mike Gascoyne.
Smith's future at Red Bull has been in doubt since Geoff Willis joined the team last month.
Red Bull are still waiting to hear whether or not Smith will accept a new role at the company.
Sources at the Red Bull Racing outfit insist, however, that Smith is now almost certain to leave and make the switch to Spyker.
Spyker themselves have declined to comment on these speculations.
quote:Hamilton responds to Alonso comments
One person can't do it all... 27/08/07 16:06
Lewis Hamilton has hit back at teammate Fernando Alonso's claim that he is personally responsible for much of McLaren's step forward in 2007.
Spaniard Alonso, already at loggerheads with his British teammate and boss Ron Dennis, told reporters in Turkey that he had felt nothing "given back to me" despite delivering up to six tenths of a second per lap of performance to the MP4-22.
And while championship leader Hamilton confessed that the reigning World Champion had contributed to the team "hugely" this year, he suggests that Alonso's comments fail to recognise the contribution of McLaren's 1000-strong staff.
"It's a lot of people, so if he's found six tenths, then what have they found?" the Briton wondered to ITV. "It's really through their work."
Hamilton acknowledged a good driver's contribution to a team's performance but said no individual can take all the credit.
"You know...
they make improvements, we test them out, so it's really a team thing; it's not one individual that's found all that time."
While playing down Alonso's comments, meanwhile, McLaren's F1 CEO Martin Whitmarsh surmised that the quotes might have been motivated by the Spaniard's competitive streak.
"I think Fernando is immensely competitive and looking for an advantage," he said. "He's certainly bringing a lot –- he's a great, great driver."
Bronquote:[29-08] De B-specificatie van de Spyker F8-VII heeft vandaag zijn eerste meters gemaakt op het circuit van Monza. Tijdens de test op het Italiaanse parcours, volgende week het toneel voor de Grand Prix van Italië, gaf Adrian Sutil het nieuwe apparaat 76 ronden lang de sporen.
In Turkije nog in de parkeerstand, vandaag in actie op Monza
Een verpletterende indruk liet de Duitser daarbij overigens nog niet achter: Sutil eindigde de dag als langzaamste, met een beste tijd van 1:25,278. Daarmee was Sutil iets meer dan twee seconden langzamer dan Fernando Alonso, die met een rondje van 1:23.155 de snelste man van de dag was.
Het beste nieuws voor Spyker was ongetwijfeld dat de nieuwe auto gisteren zonder problemen door de crashtest van de FIA gekomen is. Vlak voor de Grand Prix van Turkije werd de auto nog afgekeurd, zodat Sutil en teamgenoot Yamamoto in de oude auto moesten racen.
,,Het was vandaag best een goede dag”, vertelt Sutil over zijn eerste kennismaking met de B-spec. ,,We hadden wat meer willen rijden, maar door een probleem met de versnellingsbak verloren we wat tijd. We hebben gewerkt aan de afstelling voor de Grand Prix, en we zijn druk bezig om te ontdekken hoe de auto zich gedraagt in een lage downforce-configuratie. Het is lastig om te zeggen waar we nu precies staan ten opzichte van de concurrentie. Monza is natuurlijk een heel typisch circuit, waar we met veel minder vleugel rijden dan op andere circuits, maar ik heb het idee dat we een goed begin gemaakt hebben.”
Morgen neemt Sakon Yamamoto het stuur van Sutil over.
quote:Spijkers op laag water
[15-08] Het nieuws rondom Spyker blijft maar komen. De ene week wat meer dan de andere. Maar eigenlijk altijd met vraagtekens. Nu gaat Michiel Mol weer weg bij Spyker Cars en legt hij tijdelijk zijn functie als directeur van het raceteam neer.
Er zijn daar nu opeens wél financiën nodig, terwijl drie weken geleden alles nog categorisch ontkend werd. Als reden geeft men op dat Mol geen belangenverstrengeling wil. Hij denkt erover het raceteam te kopen. Maar dat heeft hij toch al gedaan?
In mijn gesprek met hem op de Nürburgring heeft hij tot drie keer toe aan mij, en de tv-kijkers, bevestigd dat hij de baas is bij SpykerF1. Hij en niemand anders. Waarom zou een baas van team een job bij de moedermaatschappij opzeggen om baas te worden bij het team, waarvan hij zelf zegt dat hij al de baas is? Ik snap het niet, maar dat heb ik wel vaker.
Colin Kolles was volgens Michiel ook niet de waakhond van Alex Shnaider. Maar Kolles neemt nu wel alles waar bij SpykerF1. Waarom daar dan niet een interim-manager neergezet? Het meest bizarre vind ik nog dat deels de schuld bij de negatieve berichtgeving in de pers wordt gelegd. Dat zoiets invloed heeft op de waarde van de aandelen snap ik wel. Maar volgens mij heb je daar geen last van als je financieel de boel op de rit hebt. Als je gewoon doet wat je moet doen; auto's bouwen en afleveren.
Het lijkt steeds meer op spijkers zoeken op laag water, troebel water dan wel, want van enige transparantie is eigenlijk geen sprake. Albers moest niet weg omdat er geld nodig was, zei men. Yamamoto rijdt, alleen omdat hij het benodigde geld binnen een dag op de rekening van SpykerF1 had staan. En dan de pers proberen te overtuigen dat Yamamoto toch echt een groot talent is.... Ja, en ik kom uit een ei!!
groeten, Ollie
en in ander nieuwsquote:Spaniard removed from FIA appeal panel
ICA aiming to minimise suggestions of favouritism
30/08/07 09:35
A Spanish lawyer has been pulled from the panel of the FIA's International Court of Appeal ahead of the upcoming espionage hearing.
The panel was to feature Xavier Conesa, but due to his Spanish nationality - the same as reigning world champion and McLaren driver Fernando Alonso - he has been stepped down to minimise suggestions of favouritism, according to the newspaper Diario As.
To further scrutinise McLaren's involvement in the so-called 'Stepney-gate' spy saga, and requested by Italy's motor sport authority, the Paris appeal is scheduled for September 13 - the Thursday after Monza.
A five-man panel will be made up of lawyers from Belgium, the US, Portugal and Monaco. The fifth member, replacing Spain's Conesa, will be known soon.
As also claims that lawyers for Renault have been working alongside Ferrari in the case against McLaren; their common paddock enemy.
It is believed that Ferrari-Renault's argument will be the peculiarity of the World Motor Sport Council finding McLaren in breach of the International Sporting Code, but applying no sanction.
In its ruling last month, the FIA said McLaren faced exclusion from the 2007 and 2008 championships if it is 'found in the future that the Ferrari information has been used'.
quote:Geen actie op Monza vandaag
Wegens het barslechte weer op het Italiaanse circuit Monza zullen de teams vandaag niet in actie komen. Door de slechte weersomstandigheden is het te gevaarlijk om de coureurs de baan op te sturen. De test wordt wel met één dag dag verlengd.
Interessant. Ook speelt Alex Schnaider nog een rol vanwege de nog niet voltooide betaling, en stroman Kolles. Kolles blijf ik maar een raar mannetje vinden, en het zal me niets verbazen als blijkt dat hij een hidden agenda heeft.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 09:57 schreef Googolplexian het volgende:
Hmmmm....
1) Inkopen of samen investeren;
2) Een zooitje maken (financiele problemen naar investeerders BLIJVEN verbergen terwijl alle signalen een ander scenario aanwijzen ... plus zoveel mogelijk van het bedrijf op de open markt gooien in de vorm van aandelen);
3) Systematisch terugtrekken uit leiding, paar stappen terug doen maar wel vinger in de pap houden om laatste stappen van het plan te overzien (namelijk het vernietigen van huidige structuur om het bedrijf klaar te maken voor overname)
4) Zelf bieden op het bedrijf. Vijandige overname compleet.
5) Waarom? Alles is van Bassie. Mol heeft teveel naar (mensen als) Ecclestone gekeken.
quote:SEPTEMBER 1, 2007
Spyker deal is done
Our spies in Holland tell us that a deal has been done for the Mol family and India's Vijay Mallya to take control of the Spyker F1 team. This will mean that the name Spyker will disappear from Grand Prix racing after just 12 months and that the team will take on a new identity, probably linked to Mallya's Kingfisher brand, which is currently used to sell beer and for an airline.
It is not impossible that the team will become known as Kingfisher F1.
Backing for the operation may also come from some of Mallya's other brands, although this may not be possible because of the team's Arab sponsors, who may frown on the idea of strong alcohol.
Michiel Mol will not doubt return to head the team and it is anticipated that the remaining staff will be unchanged. The deal will be announced on the Amsterdam stock exchange at some point (as it legally has to be) so the full details will be known. We anticipate that this will be in the region of $100m. Some of this will probably be in written-off debt (Mol's share) and the rest will be in cash.
A deal was necessary because Spyker Cars NV owed $15m to the team's former owner Midland and this was due to be paid on September 15. A further $23m is outstanding. The troubled Dutch car company did not have the money to pay the debt and was looking for a backer to fund both the car business and the F1 team. It obviously failed to achieve this elevated goal and has settled for a deal to offload the F1 team and use the money to pay the debt and refinance the automobile business.
quote:Spyker Sold
Sep.1 (GMM) The sale of the Dutch formula one team Spyker has been agreed and will be officially confirmed shortly.
The buyer is Indian businessman Vijay Mallya, who in recent days joined with the Michiel and Jan Mol consortium in a jointly (US) $110m bid, the local CNBC-TV18 reported on Saturday.
Mallya's involvement is reportedly in his "personal capacity", meaning that his airline Kingfisher will continue to sponsor Toyota.
It is not known what the new name for the Silverstone based team, also called Jordan and Midland in recent years, will be, but the joint consortium is called 'Orange India'.
It is understood that press and stock market statements are currently being drafted.
Mallya, a key supporter of a grand prix in India and also with alcoholic brands, said: "Part and parcel of bringing formula one to India is to also have an Indian company involved.
"We have drivers, we have Narain Karthikeyan, we have Karun Chandok and I hope there will be more as we go along."
The financially embattled exclusive Dutch sports car maker Spyker bought the team from Midland last September.
Mallya and Mol said in a statement: "(The) offer has been accepted by the Board of Spyker Cars N.V. and exclusivity has been granted to the consortium Orange India Holdings Sarl to proceed with due diligence ... to achieve completion within 30 days."
Nou, men zegt dat dit team na één jaar ophoud te bestaan. Nu is dat wat het team als entiteit zijnde natuurlijk niet waar. Dus minimaal zal de naam dus veranderen, dunkt me. Ik hoop het iig wel. De naam Spyker in de F1 in dit geval is namelijk zo ongelofelijk nep. Er is helemaal niets 'Spyker' aan die F1-bolide, behalve de naam. Spyker heeft dan ook helemaal geen F1-team, ze geven hun naam aan een F1-team.quote:Op zaterdag 1 september 2007 23:08 schreef NED het volgende:
Dat de naam definitief weggaat is toch nog helemaal niet zeker of wel?
Wat helemaal waar is, maar natuurlijk ook geldt voor de grote namen. Mercedes maakt ook geen F1 auto's.quote:Op maandag 3 september 2007 02:24 schreef Xaobotnik het volgende:
[..]
Nou, men zegt dat dit team na één jaar ophoud te bestaan. Nu is dat wat het team als entiteit zijnde natuurlijk niet waar. Dus minimaal zal de naam dus veranderen, dunkt me. Ik hoop het iig wel. De naam Spyker in de F1 in dit geval is namelijk zo ongelofelijk nep. Er is helemaal niets 'Spyker' aan die F1-bolide, behalve de naam. Spyker heeft dan ook helemaal geen F1-team, ze geven hun naam aan een F1-team.
Daar kun je over discusseren. Feitelijk is McLaren een privateer met heel veel fabrieksondersteuning. Maar zo kun je ook Honda en Toyota als privateer zien. Honda bout immers de auto niet, maar Honda Racing enzo.quote:Op maandag 3 september 2007 15:28 schreef voyeur het volgende:
[..]
Wat helemaal waar is, maar natuurlijk ook geldt voor de grote namen. Mercedes maakt ook geen F1 auto's.
quote:Davidson set toretain Super seat
03/09/2007 - 6:16:31 PM
Britain’s Anthony Davidson appears set to retain his position at Super Aguri next year.
The 28-year-old joined the team this season and, although he has yet to score a point, his bosses have been impressed by his efforts in both qualifying and races.
Team-mate Takuma Sato is also expected to stay put, having scored two points finishes this year.
Super Aguri managing director Daniel Audetto told autosport.com: “We want to keep the same drivers. That is our aim.
“We are very happy with the job they are doing. Anthony made a big improvement with his race craft. In qualifying he has always been fast and in the races he is now better.
“And Sato did a fantastic season. The maturity of Takuma is astonishing. You see at the start of races he always gains four or five positions.”
Davidson is happy with his season although he remains frustrated at being denied a possible podium finish in Canada after he hit a groundhog.
“I think this year has gone well for me,” he said.
“Yes I have not had the highlights that Taku has had with points, and not wanting to take anything away from him or our cars, but you do need a bit of luck to do that.
“I should be sitting here with points right now after Canada. I should have points guaranteed and it is that sort of thing that makes you less fashionable in the paddock.
“This is quite a fickle game.
“It is nice to know the team are happy with you. I am happy with what they are doing and if I am happy then everyone else should be as well.
“I am the hardest critic of them all. I always have been.”
Hmmppffff.......quote:Gascoyne: "Spyker zal strijden met middenveld"
De technische directeur van Spyker, Mike Gascoyne, gelooft dat de B-wagen van het team hen zal toelaten om met het middenveld te strijden. Ze willen dit alvast bewijzen komend weekend in Italië.
Spyker heeft tot nu toe nog geen enkel punt behaald, maar hoopt dat de nieuwe bolide daar verandering in zal brengen. Het debuut van de B-specificatie volgde later dan gepland, daar de wagen eerst niet door de crashtests geraakte. Na de GP van Turkije werd de bolide uiteindelijk goedgekeurd. Gascoyne verwacht - na een driedaagse test op het circuit van Monza - een grote verbetering.
"We zullen sneller zijn tijdens de races én kwalificaties," begon Mike Gascoyne. "En we zullen ergens in het middenveld terug te vinden zijn als alles volgens plan verloopt."
"Deze update is nog maar het begin. De wagen zal op vele vlakken nog herzien worden. Er zal nog veel meer volgen van dit team," aldus de technische directeur.
De teleurstelling van het team omdat de wagen niet mocht debuteren in Turkije werd eveneens omgezet naar een positieve zaak. Gascoyne is van mening dat het nu alleen maar voordelen heeft om komend weekend pas met de wagen te gaan racen. In Turkije zou de B-wagen ongetest deelgenomen hebben aan het weekend, en nu heeft deze al drie testdagen achter de rug. Binnen enkele dagen zullen we meer weten...
Eh...quote:Op dinsdag 4 september 2007 00:07 schreef NED het volgende:
Sorry, ik moest heel eventjes lachen
Komop zeg. Die kutbak komt niet door de test heen, is een aantal GP's te laat, er werd van te voren al geroepen dat er niet teveel van verwacht moest worden, Spyker word overgekocht en nu moet die knakenbak ineens in het middenveld meedoen?![]()
Het moet niet gekker worden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
Bronquote:FIA roept McLaren opnieuw op het matje
13 september dient niet het hoger beroep dat Ferrari in de spionagezaak heeft aangespannen, maar moet McLaren zich opnieuw bij de FIA komen verantwoorden. De autosportbond beschikt over nieuw bewijs.
Het was de bedoeling dat Ferrari in de week voor de Belgische Grand Prix alsnog de kans kreeg om haar kant van het verhaal te vertellen, maar de zitting van het International Court of Appeal gaat niet door. In plaats daarvan komt de World Motor Sport Council (WMSC) opnieuw bijeen.
Reden daarvoor is dat er nieuw bewijs boven tafel is gekomen, meer details wilde de FIA niet vrijgeven. De spionagezaak is nooit geheel gesloten geweest. McLaren werd in juli schuldig bevonden aan het in bezit hebben van illegale documenten, maar niet bestraft omdat de bewijsvoering daarvoor te mager was.
McLaren voerde ter verdediging – met succes – het argument aan dat slechts een individueel teamlid in de fout was gegaan.
Wel voegde de WMSC aan deze uitspraak toe dat de zaak heropend zou worden zodra er meer bewijs zou komen. Indien schuldig bevonden riskeert McLaren uitsluiting van seizoen 2007 en '08. Sowieso komt er in dat geval een zware straf, dat heeft de WMSC al laten weten.
Het komt er op neer dat het muntje in principe twee kanten op kan vallen. Is het bewijs ontlastend, dan is het positief voor McLaren en leidt dit misschien wel tot vrijspraak, maar is het bewijs tegen Ron Dennis en de zijnen, dan moet McLaren rekening houden met serieuze sancties. Waaronder dus uitsluiting.
Dat zou dan weer koren op de molen zijn van Ferrari, dat na de eerste uitspraak van de WMSC hevig ontstemd reageerde. Ook in Turkije liet teambaas Jean Todt nog weten dat de waarheid wat hem betreft nog niet aan het licht was gekomen, en dat dit half september wel zou gebeuren.
McLaren heeft in een korte reactie meegedeeld dat het bericht heeft ontvangen van de FIA over wat er de dertiende te gebeuren staat. ,,Wij blijven volledig meewerken aan het onderzoek van de FIA”, is de belangrijkste zin in het statement.
quote:
Bronquote:McLaren under investigation by stewards
McLaren are under investigation by the race stewards at the Italian Grand Prix over their running of a new lightweight gearbox in Hungary that had not been crash tested, autosport.com can reveal.
Paddock sources have confirmed that discussions are currently taking place at Monza to decide whether anything needs to be done about McLaren's actions in Hungary.
It is understood that the Woking-based team ran their new lightweight gearbox at the race at Hungaroring without a new crash test taking place prior to the event.
Although the new gearbox did not require an altered crash structure from the one already approved by the FIA to be put in place, it is understood McLaren's actions could have breached article 16.1.2 of Formula One's technical regulations.
The rules state: "Any significant modification introduced into any of the structures tested shall require that part to pass a further test."
The issue of the gearbox only came to light after the Turkish Grand Prix, when McLaren passed a crash test with the new version - with the team having reverted to their older unit at the Istanbul Park event.
Sources have made it clear that McLaren did not deliberately try and hide the fact that they had raced with the lightweight gearbox in Hungary.
It is not clear whether the matter will result in action being taken. And should McLaren be found to be in breach of the rules, it is hard to predict what punishment could be handed out.
Previous precedents, like the fuel controversy involving the Williams and Benetton teams at the 1995 Brazilian Grand Prix, resulted in the team losing their constructors' championship points.
But the Hungary matter is complicated by the fact that McLaren have already lost their constructors' championship points from that event because of the qualifying controversy between Fernando Alonso and Lewis Hamilton.
Bronquote:Ferrari will attend new spy hearing
Ferrari say they are confident the "truth will come out" after the FIA said it had found new evidence in the espionage case involving the Italian squad and McLaren.
The governing body announced on Wednesday that it had reconvened its World Motor Sport Council for a hearing in Paris on September 13 to consider the development.
The Italian squad responded to the announcement on Thursday, saying they will attend the new hearing.
"Ferrari notes the FIA's decision to call an extraordinary meeting of the World Motor Sport Council to examine new evidence that has emerged with regards to the accusation that Vodafone McLaren Mercedes has violated article 151c of the International Sporting Code," said Ferrari in a statement.
"Ferrari will be present at the Council meeting on the 13th September in Paris and wishes to reaffirm its own strong wish that all the elements in this case are brought to light. Ferrari is confident that the truth will out."
The Monza paddock has been full of intrigue about the nature of the new evidence that has led to the calling of the FIA hearing, with world champion Fernando Alonso not commenting on Thursday at suggestions that he has been involved in providing new evidence.
Paddock sources have suggested that the matter revolves around an email exchange between Alonso and McLaren test driver Pedro de la Rosa about setting up of this year's car.
Autosport.com understands that the FIA became aware of new evidence last week and wrote to all F1 teams, as well as Alonso, de la Rosa and Hamilton, on Friday to make it clear that it was their duty to provide the FIA with any information regarding that matter.
It is also believed that the letter to the drivers promised them an 'amnesty' from any punishment if they fully cooperated with the ongoing investigation.
How much involvement Alonso had in the matter is unclear, and the FIA has refused to confirm or deny the nature of the new evidence, or the letters.
"We can make no comment at all," said a spokesman.
Alonso himself also kept quiet when McLaren prevented him from answering questions about the matter during a pre-Italian Grand Prix media briefing at Monza on Thursday.
What is known is that the new evidence gathered by the FIA has not come from the two men at the centre of the controversy - Mike Coughlan and Nigel Stepney.
Italian newspaper La Repubblica quoted on Thursday from a letter that Stepney had sent to the FIA confirming he had met with Coughlan to discuss technical data.
Neither Coughlan nor Stepney are scheduled to appear at the FIA hearing on September 13.
quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:56 schreef Treveo het volgende:
Haha, ze verdenken McLaren nu dat ze wel gebruik gemaakt hebben van geheime informatie van Ferrari. Als dat zo is, dan vind ik dat ze gediskwalificeerd moeten worden voor dit jaar en volgend jaar...
Bronquote:The full letter from Mosley to the teams
As you will be aware, the FIA has recently investigated whether, how and to what extent McLaren was in possession of confidential Ferrari technical information.
The FIA has subsequently been made aware of an allegation that one or more McLaren drivers may be in possession, or that such drivers have recently been in possession, of written evidence relevant to this investigation.
In the interests of the sport and the Championship, it is important that the FIA, as the regulator, established unequivocally and rapidly whether this allegation has any basis in fact.
The FIA therefore formally requests that you produce any documents which involve, relate to or were sent by or to any McLaren driver which may be in your possession or power of procurement and which may be relevant to this case.
For these purposes,"documents" includes all written material such as e-mails, letters, electronic communications, text messages, notes, memoranda, drawings, diagrams, data or other material stored in any physical "hard copy" or electronic form.
In particular (though without limiting the generality of this request) the FIA wishes to receive copies of any electronic communications (howsoever conveyed or stored) which may be relevant to this case and which make reference to Ferrari, Nigel Stepney or any technical or other information coming from, or connected with, either Ferrari or Mr Stepney.
In the event that you are aware of the previous existence of any document falling within the above description and are not in a position to produce it, please describe the content of the document in question, the circumstances under which it came to your knowledge and the reasons why you are unable to produce it.
In the event that you are unsure as to whether any document falls within the above description, kindly submit it (or a description of it) and the FIA will assist in making a determination.
You will appreciate that there is a duty on all of those involved in our sport to ensure the fairness and legitimacy of the Formula 1 World Championship. It is therefore imperative that if do you have any such information, you make it available to us as soon as possible.
We look forward to hearing from you at your earliest convenience. Thank you very much for your cooperation.
Max Mosley
Bronquote:Full letter from Mosley to McLaren drivers
Dear Mr De La Rosa
As you will be aware, the FIA has recently investigated whether, how and to what extent McLaren was in possession of confidential Ferrari technical information. The FIA has subsequently been made aware of an allegation that one or more McLaren drivers may be in possession, or that such drivers have recently been in possession, of written evidence relevant to this investigation.
In the interests of the sport and the Championship it is important that the FIA as the regulator establishes unequivocally and rapidly whether or not this allegation has any basis in fact.
The FIA therefore formally requests that you produce copies of any relevant documents which may be in your possession or power of procurement and which may be relevant to this case. For these purposes "documents" includes all written materials such as emails, letters, electronic communications, text messages, notes, memoranda, drawings, diagrams, data, or other material, stored in any physical, "hard copy" or electronic form.
In particular (though without limiting the generality of this request), the FIA wishes to receive copies of any electronic communications (howsoever conveyed or stored) which may be relevant to this case and which make reference to Ferrari, Nigel Stepney or any technical or other information coming from or connected with either Ferrari or Mr Stepney.
In the event that you are aware of the existence or previous existence of any document falling within the above description but are not in a position to produce it, please describe the content of the document in question, the circumstances under which it came to your knowledge and the reasons why you are unable to produce it.
In the event that you are unsure as to whether any document falls within the above description, kindly submit it (or a description of it) and the FIA will assist in making a determination. You will appreciate that there is a duty on all competitors and Super Licence holders to ensure the fairness and legitimacy of the Formula One World Championship.
It is therefore imperative that if you do have any such information, you make it available to us without delay. I can confirm, given the importance of this issue, that any information you may make available in response to this letter will not result in any proceedings against you under the International Sporting Code or the Formula One regulations. However, in the event that it later comes to light that you have withheld any potentially relevant information, serious consequences could follow.
We are sending identical letters to Fernando Alonso and Lewis Hamilton. We look forward to hearing from you at your earliest convenience. Thank you very much for your co-operation.
Yours sincerely
Max Mosley
Het gaat nog steeds over individuen. Naast Coughlan, zijn dat nu ook (misschien) Alonso en De La Rosa. Als zij schuldig zijn aan het bewust gebruik van illegaal verkregen informatie, dan mogen zij wat mij betreft voor het leven geschorst worden. Als zij niet wisten dat deze informatie van Ferrari afkwam, hebben zij, wat mij betreft, geen schuld. Dus dat moet eerst bewezen worden.quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:56 schreef Treveo het volgende:
Haha, ze verdenken McLaren nu dat ze wel gebruik gemaakt hebben van geheime informatie van Ferrari. Als dat zo is, dan vind ik dat ze gediskwalificeerd moeten worden voor dit jaar...
Ja, dat is zo... eens kijken op 13 september wat het precies aan de hand isquote:Op vrijdag 7 september 2007 15:37 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het gaat nog steeds over individuen. Naast Coughlan, zijn dat nu ook (misschien) Alonso en De La Rosa. Als zij schuldig zijn aan het bewust gebruik van illegaal verkregen informatie, dan mogen zij wat mij betreft voor het leven geschorst worden. Als zij niet wisten dat deze informatie van Ferrari afkwam, hebben zij, wat mij betreft, geen schuld. Dus dat moet eerst bewezen worden.
Je kan een team als geheel niet verantwoordelijk stellen voor de daden van een (of een paar) individu(en), ondanks dat dit in de reglementen staat. Je straft een werkgever toch ook niet als een werknemer een dief blijkt te zijn. Pas als blijkt dat ook de leiding van McLaren (Ron Dennis etc.) hier van op de hoogte was, kan men het team straffen.
Bronquote:Espionage saga pulls in Alonso and de la Rosa
With Ferrari and McLaren seemingly locked in a private war for speed and success on track today at Monza, off the circuit controversy surrounding the so-called 'spy story' that has overshadowed much of the season, reached new heights.
In this, according to the latest reports in Italian media, McLaren, it is claimed, have been not only in possession of many of Ferrari's technical secrets this year, but also using them to their advantage. This, it is said, is the conclusion drawn from the latest evidence presented to the FIA.
It is alleged that not only did Ferrari, through their now-dismissed 'rogue mechanic' Nigel Stepney - who the team have also accused of sabotage - suffer the loss of a 780-pages dossier of information, which was given to McLaren's former chief designer Mike Coughlan, now suspended, but they also saw some of the key components of that dossier made use of by their rivals.
In the latest reports surrounding this scandal, it is claimed that Coughlan supplied information about Ferrari's work, notably with Bridgestone tyres and car set-ups, to the McLaren team test driver Pedro de la Rosa, who in turn passed it on to fellow-Spaniard Alonso. In both cases, it is said the communication of this data was done by email.
This allegation was confirmed on Friday when a letter sent by FIA President Max Mosley to all teams was revealed to reporters at the Italian Grand Prix by an unidentified source who wished to remain anonymous.
In this letter, Mosley made clear that it was the confirmation of this evidence - email exchanges between the two Spanish McLaren drivers - that had led him to cancel next week's appeal hearing and to call another meeting of the full FIA world motor sport council to consider the matter.
It remained unclear on Friday who had alerted the FIA to the existence of these email exchanges, despite widespread suggestions that it was either Alonso or his former team boss at Renault Flavio Briatore, who has made no secret of his admiration for the Spaniard and his desire to bring him back to Renault.
According to sources in the paddock, Mosley wrote to all the teams last Friday to inform that the two Spanish McLaren drivers had been in possession of 'written evidence relevant to this investigation.'
In this letter, he made clear to the teams that it was their duty to provide any evidence relating to the spy affair.
Ja true, het viel wel erg op dat McLaren al meteen snel waren op de Bridgestones. Als dat zo is, denk ik dat McLaren echt gestraft worden aangezien ze al een waarschuwing hebben gekregen bij het vorige WMSC.quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:52 schreef ElmarO het volgende:
Op F1-Live staat wat meer info met betrekking tot de info die in die mail van De la Rosa zou staan. En dat is iets waar Briatore ook al een keer over begon. Namelijk informatie die Ferrari had verzameld over de Bridgestone-banden.
[..]
Bron
Zou een verklaring kunnen zijn waarom McLaren in tegenstelling tot bijvoorbeeld Renault wel snel met de Bridgestones kon omgaan. Mocht dit zo zijn dan zit McLaren in een lastiger pakket dan waar ze eerst in zaten.
liftquote:Op vrijdag 7 september 2007 22:51 schreef voyeur het volgende:
"I don't believe it," Alonso reportedly replied."
Verklaart inderdaad een hoop. Als dit waar is gaat het heel moeilijk worden voor McLaren. Geef het nu ook meer dan 50% kans dat McLaren hangt.quote:Op vrijdag 7 september 2007 22:51 schreef voyeur het volgende:
Na wat speuren vond ik nog het volgende:
"Italian sports daily Gazzetta dello Sport on Friday published an e-mail exchange between Alonso and De La Rosa, which suggested the drivers knew confidential information about Ferrari's car designs.
"Do you know that I've found out how Ferrari is able to get its tires to work to perfection?" Gazzetta quoted De La Rosa as asking Alonso via e-mail. "Nigel Stepney told Mike Coughlan."
"I don't believe it," Alonso reportedly replied."
Dat zou veel verklaren en dan hangt McLaren natuurlijk echt.
Bronquote:Japanese Grand Prix to alternate between Fuji and Suzuka
The Fuji Speedway and Suzuka circuits are to host the Japanese Grand Prix on alternate years starting in 2009, it was announced on Saturday. Fuji will stage the 2007 and 2008 events, with Suzuka returning to the calendar the following season.
The new arrangement is the result of discussions between the two circuits and Formula One Administration Limited (FOA), and is designed to promote the continued success of Formula One racing in Japan.
"We have concluded an agreement on the alternation of the Formula One Japanese Grand Prix between Fuji Speedway and Suzuka Circuit, to ensure the progress and success of keeping Formula One in Japan over the long term,” commented FOA CEO Bernie Ecclestone.
“I am very happy that Fuji Speedway and Suzuka Circuit made this possible. It also makes me very pleased that we will retain Suzuka as it has supported Formula One for 20 years and the large amount of our fans."
This year’s Japanese Grand Prix will be the first at Fuji since 1977, the circuit having also hosted the race in 1976, while Suzuka was home to the event every year between 1987 and 2006.
Praten is het probleem niet lijkt me.quote:Op zaterdag 8 september 2007 12:13 schreef Googolplexian het volgende:
Ik snap het niet
Dus als een medewerker van je eigen team niet te vertrouwen is en praat tegen een ander team is het andere team de lul? Als dat zo is voorspel ik dat dit soort taferelen zich de komende jaren alleen maar gaan herhalen. De makkelijkste manier om een concurrent uit te schakelen =_=
Nog wat extra's:quote:Op vrijdag 7 september 2007 22:51 schreef voyeur het volgende:
Na wat speuren vond ik nog het volgende:
"Italian sports daily Gazzetta dello Sport on Friday published an e-mail exchange between Alonso and De La Rosa, which suggested the drivers knew confidential information about Ferrari's car designs.
"Do you know that I've found out how Ferrari is able to get its tires to work to perfection?" Gazzetta quoted De La Rosa as asking Alonso via e-mail. "Nigel Stepney told Mike Coughlan."
"I don't believe it," Alonso reportedly replied."
Dat zou veel verklaren en dan hangt McLaren natuurlijk echt.
Bronquote:There are suggestions, however, that the FIA has been provided with information from Italian authorities, courtesy of the Polizia Postale e delle Comunicazioni, suggesting that there were 'hundreds' of telephone and SMS contacts between Coughlan and Stepney that go beyond what has so far been acknowledged - and may even include conversations on grand prix weekends and tests.
Ja ... stel je voor dat alle teams de kennis hebben van Ferrari over de Bridgestone banden ... Dat zou veel te eerlijk zijn na een verplichte afschaffing van Michellins.quote:Op zaterdag 8 september 2007 12:21 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
Praten is het probleem niet lijkt me.
Technische vertrouwelijke documenten van 500+ pagina's aannemen wel.
Ik vraag me af of Ferrari wel zoveel voorsprong had over de banden, aangezien alle compounds anders zijn. Enige waar de voorsprong zou kunnen zitten is dat ze bekend waren met het werken met Bridgestone.quote:Op zaterdag 8 september 2007 14:18 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ja ... stel je voor dat alle teams de kennis hebben van Ferrari over de Bridgestone banden ... Dat zou veel te eerlijk zijn na een verplichte afschaffing van Michellins.
En dan nog ... wie geeft wie nou wat? Is geen spionage.
Haha ja, zo'n Amsterdammerquote:Op zondag 9 september 2007 13:22 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Die pitspost vraag
"Wordt je weleens geil in de auto?"
was allang bekendquote:Op zondag 9 september 2007 14:39 schreef TJDoornbos het volgende:
Ralf word zelfs al geweigerd door Spyker hahahahaha
als olav het over stomme stad heeft dan kan hij dat soort vragen verwachten.quote:
onder spionage versta ik dat iemand van mclaren in de fabriek van ferrari rond loopt en dat is niet gebeurd dus is er geen spionagequote:Op zaterdag 8 september 2007 14:18 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ja ... stel je voor dat alle teams de kennis hebben van Ferrari over de Bridgestone banden ... Dat zou veel te eerlijk zijn na een verplichte afschaffing van Michellins.
En dan nog ... wie geeft wie nou wat? Is geen spionage.
Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen.quote:Op zondag 9 september 2007 17:59 schreef WEST het volgende:
[..]
onder spionage versta ik dat iemand van mclaren in de fabriek van ferrari rond loopt en dat is niet gebeurd dus is er geen spionage![]()
gelukkig niet.., en jij heb het ook niet voor het zeggen.quote:Op zondag 9 september 2007 18:04 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
Gelukkig heb jij het niet voor het zeggen.
Ik weet ook niet wat er precies aan de hand is, maar McLaren heeft een vertrouwelijk document van Ferrari in handen gekregen, dus helemaal zuiver is het niet.
Ik neem aan dat de FIA de juiste beslissing neemt op 13 September.
En als McLaren dan een schorsing te pakken heeft, tja jammer maar helaas.
Absoluut en dan is dit seizoen hewt zwartste ooit!!quote:Op zondag 9 september 2007 19:27 schreef wolferl het volgende:
Mclaren Mercedes diskwalificeren zou een doodssteek betekenen voor F1.
Nou ja, moeten ze dan ook niet gaan "vals spelen" als het zo is...quote:Op zondag 9 september 2007 19:27 schreef wolferl het volgende:
Mclaren Mercedes diskwalificeren zou een doodssteek betekenen voor F1.
en kijk ik niet de rest van het seizoen niet meer.quote:Op zondag 9 september 2007 19:27 schreef wolferl het volgende:
Mclaren Mercedes diskwalificeren zou een doodssteek betekenen voor F1.
Ik kijk wel maar wel als grootste aanhanger van Jens en Nick laat Nick dan maar de rest van het jaar winnenquote:Op zondag 9 september 2007 19:58 schreef WEST het volgende:
[..]
en kijk ik niet de rest van het seizoen niet meer.
de laatste race vrees ik te missenquote:Op zondag 9 september 2007 20:03 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
Ik kijk wel maar wel als grootste aanhanger van Jens en Nick laat Nick dan maar de rest van het jaar winnen![]()
http://www.youtube.com/watch?v=v_6lmx8o5Eoquote:Op zondag 9 september 2007 20:19 schreef TJDoornbos het volgende:
Ja daar heb je wel weer een punt. Maar SPA moet ik zien, heb hem erg gemist vorig jaar. Dat is een circuit waar ze altijd moeten rijden en het liefst 3x per jaar
Dat is een mooi beeld, maar een beetje achterhaald de laatste eeuw. Industriele spionage is gewoon strafbaar en wordt nog maar zelden gedaan door mensen die 's nachts inbreken en gluren naar de ingredienten van de Knorr rookworst.quote:Op zondag 9 september 2007 17:59 schreef WEST het volgende:
[..]
onder spionage versta ik dat iemand van mclaren in de fabriek van ferrari rond loopt en dat is niet gebeurd dus is er geen spionage![]()
spa kijk ik welquote:Op zondag 9 september 2007 20:19 schreef TJDoornbos het volgende:
Ja daar heb je wel weer een punt. Maar SPA moet ik zien, heb hem erg gemist vorig jaar. Dat is een circuit waar ze altijd moeten rijden en het liefst 3x per jaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |