abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:56:24 #226
189571 ihugster
The journey is the reward
pi_52655858
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 20:38 schreef Harajuku. het volgende:
Oeh oeh oeh oeh!!!

Guitig. .
bestaat dat nog??? Klinkt echt zo pre jaren 30
"People say that life is the thing, but I prefer reading "
pi_52669120
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_52669156
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 09:39 schreef Iblis het volgende:

[..]

Daar mist om mij onduidelijke redenen een ge-. Het klinkt bijna wat Drents op deze manier.
Daar mist ???? Je bedoelt: daar ontbreekt!
Missen: constateren dat iets ontbreekt
Ontbreken: niet aanwezig zijn terwijl dat wel verwacht werd.

Missen vereist een gevoel of bewustzijn.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_52669190
Graag wil ik hier het woord 'disrespectvol' vermelden, al weet ik niet of het wel een woord is. Ik hoorde het gisteren tijdens een herhaling van De Gouden Kooi, ik hoorde het zelfs twee of drie keer: "Dat vind ik zó disrespectvol naar mij toe!" Zelf zou ik eerder zeggen: 'respectloos', maar misschien betekent dat iets heel anders dan disrespectvol, dat weet ik dus niet.

Hoe dan ook, ik pleit voor een veelvuldig gebruik van het woord 'disrespectvol'
pi_52669641
Mitsgaders.
quote:
Gouden leeuwen en leeuwen van hout,
Mitsgaders de Hollandsche, worden heel oud;
Men ziet ze nog wel op uithangborden en schilden, doch zeldzaam in 't woud.
Komt ooit de ware leeuw rechtstreeks op u aan,
Dan is 't beste om maar regelrecht uit den weg te gaan.
Doch niet als hij opgezet of dood is,
Daar er in dat geval volstrekt geen nood is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 08:52:46 #231
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_52669964
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 03:05 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Och gut, ben je door informeel taalgebruik zo van slag dat je maar liefst vier vraagtekens nodig hebt om je verbazing te laten blijken?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 14:46:01 #232
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_52675093
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 05:37 schreef sigme het volgende:
Mitsgaders.
Dat is zó ouderwets dat het al een paar eeuwen in onbruik is volgens mij.

Dragonder

Balorig

Strapatsen
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 15:00:15 #233
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_52675354
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 14:46 schreef ArtyShock het volgende:
Dat is zó ouderwets dat het al een paar eeuwen in onbruik is volgens mij.
Ik kom het ook niet vaak tegen, het recenste boek waarin ik het tegen ben gekomen was homo ludens van Huizinga, uit 1938:
quote:
anderzijds in de Germaansche en sommige Slawische talen, mitsgaders het Fransch.
Was voorts 'nooddruftig' al genoemd?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_52675535
Derhalve, derzulke, derzelve, benevens, stuurs, dwars, amechtig, recalcitrant, sneven, manhaftig, pederast, snars en sikkepit, heiig, piëdestal, pietsje, stiefelen, zeefruit.
pi_52676501
Niettegenstaande, naarstig en hiaat.

Wellicht al genoemd, maar ik heb nu geen tijd om het gehele topic door te spitten.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_52676786
Pardoes
pi_52676924
Hellebaardier.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:27:36 #238
7889 tong80
Spleenheup
pi_52677032
Deerniswekkend

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:31:08 #239
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_52677375
't biedt idd veel jolijt
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_52678065
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 03:05 schreef Kees22 het volgende:

Je kunt ook overdrijven. Uit de Van Dale:

II onovergank. werkw.

1·mislukken
dat mist mij nooit

2·(gewestelijk) niet wel meer bij zijn verstand zijn
vader begint te missen

3·[leenvertaling van Fr. manquer]
ontbreken
er mist een letter
wat hier mist is discipline

3·(gewestelijk) dat mist nooit
dat gebeurt altijd

Die andere betekenissen kende ik niet eens!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:24:35 #242
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_52678227
Schier
Ampel
Drommels
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_52678272
quote:
Missen / ontbreken

Hoewel missen vooral in Nederland soms wordt gebruikt in de betekenis 'ontbreken', is dit gebruik geen standaardtaal. Ontbreken en mankeren zijn wel standaardtaal.

Toelichting

Wanneer iets of iemand niet voorhanden of niet aanwezig is, terwijl dat toch wordt verwacht, zegt men in de standaardtaal dat iets of iemand ontbreekt of mankeert.

(1) 'Er ontbreekt een ingrediënt in de saus', fluisterde de kok zenuwachtig.

(2) Vanochtend ontbraken er tien soldaten op het appel.

(3) Toen we het dossier controleerden, bleken er enkele documenten te mankeren.

In deze betekenis wordt vooral in Nederland het werkwoord missen ook wel onovergankelijk gebruikt. Dat gebruik wordt door de meeste taalgebruikers niet aanvaard.

(4) Er miste die ochtend een doos koekjes en een zak brood uit de keuken. (in Nederland, geen standaardtaal)

Het overgankelijke gebruik van missen (onder meer in de betekenissen 'niet hebben wat men nodig heeft of wil', 'niet vinden, niet weten waar iets of iemand gebleven is' en 'de afwezigheid voelen') is wel standaardtaal.

(5) Ik mis nog drie plaatjes en dan heb ik de serie compleet.

(6) Toen we eindelijk in de stad aangekomen waren, misten we iemand van het reisgezelschap.

(7) Hij gaf toe dat hij haar vorige week gemist had toen ze in New York was.
Van Taaladvies.

Maar bij dit soort dingen denk ik vaak: accepteer dat gewoon als AN, de taal ontwikkelt zich en op dit punt lijkt het mij geen verloedering maar een verrijking.

Overigens heb ik na een klein eigen onderzoekje vastgesteld dat "missen" in deze betekenis ook in Vlaanderen gewoon is. Dus: hupsakee, we maken er standaardtaal van!
pi_52678465
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 17:25 schreef Plaas het volgende:

Van Taaladvies.

Maar bij dit soort dingen denk ik vaak: accepteer dat gewoon als AN, de taal ontwikkelt zich en op dit punt lijkt het mij geen verloedering maar een verrijking.
Je hoeft er niet eens een waardeoordeel aan te verbinden. Als het gebruik verandert, dan wordt het standaardtaal. In de ANS is bijvoorbeeld ook de veranderde betekenis van 'passen' opgenomen. Vroeger zei men: 'Mij past die schoen niet'. Nu zegt men: 'Ik pas die schoen niet'.

Taaladvies loopt hier wat mij betreft écht achter.
pi_52678771
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 17:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je hoeft er niet eens een waardeoordeel aan te verbinden. Als het gebruik verandert, dan wordt het standaardtaal. In de ANS is bijvoorbeeld ook de veranderde betekenis van 'passen' opgenomen. Vroeger zei men: 'Mij past die schoen niet'. Nu zegt men: 'Ik pas die schoen niet'.

Taaladvies loopt hier wat mij betreft écht achter.
Horror. "Ik pas de schoen niet" klinkt voor mij nog altijd als fout. Ik had het laatst nog over dat voorbeeldzinnetje met wat Vlaamse medestudenten en die zeiden het niet te kennen. De ANS lijkt mij op dit punt dus geen voorbeeld om te volgen, op z'n minst moeten ze "ik pas de schoen niet" als regionaal aanmerken.
Zeg je dan ook "ik mankeer niets" Dat hoor ik soms ook gezegd worden...

Sowieso een ergernis: in Vlaanderen gebruikelijke woorden worden in NL gelabeld als "regionaal", tewijl woorden die alleen in Nederland voorkomen snel als standaardtaal worden gemarkeerd.
Ik heb op de Wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Nederland flink wat voorbeelden gegeven.
  Trouwste user 2022 zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:57:15 #246
7889 tong80
Spleenheup
pi_52678982
Wentelwiek

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 17:58:51 #247
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_52679019
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 17:57 schreef tong80 het volgende:
Wentelwiek

Duimspijker en regenscherm.
pi_52679141
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 17:47 schreef Plaas het volgende:

Horror. "Ik pas de schoen niet" klinkt voor mij nog altijd als fout. Ik had het laatst nog over dat voorbeeldzinnetje met wat Vlaamse medestudenten en die zeiden het niet te kennen. De ANS lijkt mij op dit punt dus geen voorbeeld om te volgen, op z'n minst moeten ze "ik pas de schoen niet" als regionaal aanmerken.
Zeg je dan ook "ik mankeer niets" Dat hoor ik soms ook gezegd worden...
Ja hoor, dat zeg ik ook gerust. Maar op mij kun je wat Standaardnederlands betreft niet helemaal bouwen, want ik kom uit een dorpje op de Veluwe; dialect valt moeilijk van je af te schudden.
quote:
Sowieso een ergernis: in Vlaanderen gebruikelijke woorden worden in NL gelabeld als "regionaal", tewijl woorden die alleen in Nederland voorkomen snel als standaardtaal worden gemarkeerd.
Ik heb op de Wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Nederland flink wat voorbeelden gegeven.
Jep. Wat er in (een heel klein deel) van Nederland gedaan wordt, wordt klaarblijkelijk toonaangevend geacht.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 25-08-2007 18:56:41 ]
pi_52679183
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 17:58 schreef Iblis het volgende:

[..]

Duimspijker en regenscherm.
Leve de Vlaamse purismen (die overigens vooral door Nederlanders als Vlaams worden beschouwd; de Vlaming gebruikt de woorden vooral als hij probeert AN te praten en denkt dat zijn Frans door de Hollander niet begrepen zal worden)!

Zoals mijn kotmadam zei toen ze me voor het eerst rondleidde:

"hier is het stortbad"
pi_52679208
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 18:04 schreef Claudia_x het volgende:

Ja hoor, dat zeg ik ook gerust. Maar op mij kun je wat Standaardnederlands betreft niet helemaal bouwen, want ik kom uit een dorpje op de Veluwe; dialect valt moeilijk van je af te schudden.
Leve het dialect In dialecten zijn vaak ook veel mooie oude woorden te vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')