Mijn ´emotionele´ reactie is gericht op de gedachte dat de dood van Ali niet meer waard is dan een kort schouderophalen enkel en alleen omdat hij een Marokaanse tasjesdief was. Mijn betoog t.a.v. de noodzaak Germaine te vervolgens is in geen enkel opzicht subjectief.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:49 schreef pontakel het volgende:
[..]
Rechtvaardigheidsgevoel speelt een grote rol, en dat is nou eenmaal subjectief.
Soms lijkt het alsof er een te verafschuwen rechtvaardigheidsgevoel bestaat, naast een daadwerkelijke rechtvaardigheid. Alsof die 'ultieme rechtvaardigheid' zelf ook niet een subjectief produkt is van uitganspunten en overtuigingen. Ook jouw soms wat emotioneel overkomend verweer is immers subjectief, in die zin dat ook jij een eigen interpretatie van de wet er op na houdt.
Met triomferen bedoel je dat ze haar tasje terug heeft? En ja, tegen welke prijs?quote:Natuurlijk zal het een rol spelen dat de meestal weerloze partij (nl de beroofde vrouw) nu eens wél tot actie komt en triomfeert.
wij hebben in dit land met elkaar afgesproken dat niemand een ander van het leven berooft. Gebeurt dan wel en heeft de dader geen beroep op noodweer of een andere strafuitsluitingsgrond, dan dient veroordeling en een straf te volgen. Daar heeft het ´rechtvaardigheidsgevoel´ van de massa geen reet mee te maken. Wij hebben hier geen volksgerichten, noch juryrechtspraak. En dat is, zoals nu maar weer blijkt, maar goed ook.quote:Ook dat is rechtvaardigheid in de ogen van velen. En daar moet naar mijn mening rekening mee gehouden worden. Want wie zegt dat de abstracte wetten en de subjectieve toepassing daarvan hoger op de ladder van 'rechtvaardigheid' staan dan de gevoelens van het overgrote deel van de massa?
Ik vind niet dat de overheid onderbuikgevoelens moet faciliteren. Want het is wel de overheid die de straf dient op te leggen en dient uit te voeren, terwijl de gemiddelde Nederlander zijn onderbuikgevoelens weer op een ander ´onrecht´ kan botvieren een etmaal nadat hij dit bericht gelezen heeft. En ik vind ook niet dat het de onderbuikgevoelens van de gemiddelde Nederlander moeten zijn die ertoe leiden dat het leven van Ali in ons rechtsysteem GEEN ENKEL gewicht in de schaal legt.quote:Dan loop je het gevaar dat de juridische rechtvaardigheid geheel los komt te staan van de rechtvaardigheid zoals die door mensen ervaren wordt. Los van wat je daar van denkt, geeft dat grote problemen op het vlak van beheersbaarheid: zo lok je eigen rechter spelen uit. 'Want de overheid geeft ons geen rechtvaardigheid'.
wat heeft dat nu weer te maken met strafrechtelijke verantwoordelijkheid? Wij kennen net zo goed het ´eigen schuld´ principe. Sla artikel 6:101 BW er maar op na, maar dat is civielrechtelijk. Dat gaat over schade. Dit gaat niet over schade, dit gaat over het wel of niet opleggen van een straf.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:05 schreef pontakel het volgende:
[..]
Dat aspect is ook onzuiver inderdaad.
In veel gevallen is het zo dat je jezelf buiten de wet kunt zetten. Als je bijvoorbeeld in Duitsland een auto-ongeval krijgt buiten je schuld om, maar je hebt in de winter géén winterbanden om, kun je aansprakelijk gehouden worden voor de schade.
Net zo met rijden onder invloed, of het rijden met een band waar een noodreparatie op is aangebracht, enzovoorts enzovoorts.
Daar speelt dat 'eigen schuld dikke bult' principe dus wel.
Als je rationeel nadenkt wel ja. Helaas was hier geen sprake van ratio maar van woede. Woede die door Ali is ontstaan. Germaine C. vroeg er niet om om beroofd te worden. En evenmin om iemand dood te rijden. Ali koos er wel voor om tasjes te gaan roven en risico's te nemen welke met zijn handelen of daaruit voortvloeiende gevolgen samen hingen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:57 schreef Argento het volgende:
De specifieke intentie zal wel niet aanwezig zijn geweest, maar de woede die zij kennelijk gevoeld heeft, kan evengoed ook hebben betekent dat Germaine in haar actie de risico´s op letsel of erger voor lief heeft genomen. Bovendien blijf je maar op die intentie hangen, maar ook bij het ontbreken van die intentie is het niet uit te sluiten dat Germaine schuld heeft aan de dood van Ali en dat is ook strafbaar.
Germaine was, voor zover ik me kan herinneren, al een aantal keren eerder slachtoffer geworden van een zelfde soort tasjesroof. Dat verklaart voor een groot deel haar emotionele reactie.quote:Jij kent betrokken partijen? Germaine was van onbesproken gedrag? Of versta jij onder ´nooit iemand een vlieg kwaad gedaan´ het niet hebben van een strafblad? Ondertussen staat zij wel rechtstreeks in verband met de onnatuurlijke dood van Ali. Ik zou het niet op mn geweten willen hebben. Ook niet als me dat mn tas kost.
De meeste (zware) misdrijven gebeuren uit emotie. Neem bijvoorbeeld die familiedrama´s. Iemand van het leven beroven is bijna per definitie een zwaar emotioneel geladen handeling. Tenzij je een of andere koele huurmoordenaar bent.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:11 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Als je rationeel nadenkt wel ja. Helaas was hier geen sprake van ratio maar van woede. Woede die door Ali is ontstaan. Germaine C. vroeg er niet om om beroofd te worden. En evenmin om iemand dood te rijden. Ali koos er wel voor om tasjes te gaan roven en risico's te nemen welke met zijn handelen of daaruit voortvloeiende gevolgen samen hingen.
Dan moet je het met me eens zijn dat de kans dat Germaine verweten kan worden dat zij schuld heeft gehad aan de dood van Ali in ieder geval groot genoeg is om het oordeel van de strafrechter in te roepen. En dan mag de rechter bepalen of zij veroordeeld te worden, of zij straf verdient en wat die straf in het licht van de feiten dan dient te zijn. Maar het betekent wel dat de beslissing van het OM om haar alsnog te vervolgen gewoon een juiste is.quote:Als je heel rationeel moet kiezen tussen iemand doodrijden en het anders dan maar laten gaan van je tas, geef ik je gelijk. Maar op dat moment speelt er geen ratio, er speelde woede. Woede die is ontstaan door het gedrag van Ali! Daar ligt de bron van de situatie en zijn overlijden. De situatie is op een erge manier geëscaleerd, op een manier die niemand had kunnen voorspellen of wensen.
Nu neem je een voorschot op het oordeel omtrent het (voorwaardelijk) opzet. Een voorschot dat je niet kunt nemen. Bovendien vraag ik me af of het wel zo voor de hand ligt als jij suggereert. Als je met een auto op iemand inrijdt en wel zodanig dat hij tussen jouw auto en een boom komt klem te zitten, dan wéét een normaal functionerend mens dat dat wel ns behoorlijk letsel tot gevolg kan hebben. Dat Ali zelfs de dood gevonden heeft, leidt zelfs tot het vermoeden dat Germaine het gaspedaal serieus heeft ingedrukt.quote:Aangezien Germaine C. die situatie op geen enkele manier had kunnen voorzien, laat staan sturen, had ze nooit kunnen vermoeden wat de gevolgen zouden zijn van haar handelen. De kans dat je iemand op een dergelijke manier dood rijdt is technisch gezien erg klein.
Exact, het gaat er om wat we met elkaar afspreken. Daar zit ook het gevaar in. Onderbuikgevoelens hebben een oorzaak, die komen niet zomaar vanzelf. Die ontstaan onder andere door een te academische rechtspraak en door een te slechte communicatie naar het publiek.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:07 schreef Argento het volgende:
wij hebben in dit land met elkaar afgesproken dat niemand een ander van het leven berooft. Gebeurt dan wel en heeft de dader geen beroep op noodweer of een andere strafuitsluitingsgrond, dan dient veroordeling en een straf te volgen. Daar heeft het ´rechtvaardigheidsgevoel´ van de massa geen reet mee te maken. Wij hebben hier geen volksgerichten, noch juryrechtspraak. En dat is, zoals nu maar weer blijkt, maar goed ook.
[..]
Ik vind niet dat de overheid onderbuikgevoelens moet faciliteren. Want het is wel de overheid die de straf dient op te leggen en dient uit te voeren, terwijl de gemiddelde Nederlander zijn onderbuikgevoelens weer op een ander ´onrecht´ kan botvieren een etmaal nadat hij dit bericht gelezen heeft. En ik vind ook niet dat het de onderbuikgevoelens van de gemiddelde Nederlander moeten zijn die ertoe leiden dat het leven van Ali in ons rechtsysteem GEEN ENKEL gewicht in de schaal legt.
quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:22 schreef pontakel het volgende:
[..]
Exact, het gaat er om wat we met elkaar afspreken. Daar zit ook het gevaar in. Onderbuikgevoelens hebben een oorzaak, die komen niet zomaar vanzelf. Die ontstaan onder andere door een te academische rechtspraak en door een te slechte communicatie naar het publiek.
Strafrecht is bij uitstek een rechtsgebied dat niet gediend is bij het toepassen van emotie. Strafrecht kan diep ingrijpen in het leven van het individu. Het is juist dat individu dat recht heeft op een eerlijke, objectieve behandeling van zijn zaak. Een eerlijke, objectieve behandeling die wordt gewaarborgd door de regels van strafvordering en het EVRM. Daarbij past het niet om de strafrechtspleging afhankelijk te maken van de onderbuikgevoelens van de gemiddelde Nederlander. Strafrecht gaat over de verdachte, niet over de gemiddelde Nederlander die op basis van headlines uit is op een veroordeling.quote:'De onderbuikgevoelens van de gemiddelde Nederlander'. Neem me niet kwalijk, maar wat geeft de kennelijk kleine groep angeblich zonder onderbuikgevoelens het recht om te gaan vertellen dat de meerderheid het dus verkeerd ziet?
De strafrechtpleging in de praktijk heeft weinig met democratie te maken. De rechter is onafhankelijk, zodat het oordeel van de rechter niet afhankelijk is van de wil van de meerderheid, zoals dat in een democratie het geval is.quote:Democratie is toch heilig, omwille van democratische zendingsdrang knallen we landen als Irak in puin, maar in eigen land gaat dat dan ineens niet meer op? Zou net zoiets zijn als tijdens de kruistochten in eigen land de kerk afschaffen. Onverkoopbaar, zo word je als systeem zelf de veroorzaker van die onderbuikgevoelens. En dan roepen dat 'de onderbuikgevoelens de rechtspraak niet mogen uitmaken' is daarmee een totale omkering van feiten: want juist een te academische rechtspraak is voor een goed deel de moeder van die onderbuikgevoelens.
Je bedoelt het slachtoffer dat nu ineens spreekrecht heeft gekregen? Ineens moet de strafrechtpleging ook aan slachtofferhulp gaan doen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:28 schreef Corvidae het volgende:
Proportionele eigenrichting is een essentieel component van de maatschappij en werkte historisch dan ook complementair met het rechtstelsel. 'Recent' is daar verandering in gekomen door formeelrechtelijke wetsbepalingen die het eigenlijke slachtoffer stelselmatig benadelen. Tijd om deze terug te draaien.
Wat versta je precies in dit geval onder de 'heersende moraal'?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:28 schreef Corvidae het volgende:
De overheid probeert zijn relevantie uit te dragen terwijl de heersende moraal het tegenovergestelde eist. De maatschappelijke werkelijkheid wordt stelselmatig ondergegraven door een repressief en disfunctioneel rechtstelsel.
Het zal vast aan mij liggen, maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt.quote:Proportionele eigenrichting is een essentieel component van de maatschappij en werkte historisch dan ook complementair met het rechtstelsel.
Hoe benadeelt ons rechtsysteem de slachtoffers stelselmatig?quote:'Recent' is daar verandering in gekomen door formeelrechtelijke wetsbepalingen die het eigenlijke slachtoffer stelselmatig benadelen. Tijd om deze terug te draaien.
Dat strafrecht afhankelijk moet worden van onderbuikgevoelens zeg ik nergens. Waar ik steeds op terugkom is dat objectiviteit in de praktijk niet bestaat, er is (gelukkig) sprake van een behoorlijke weging van diverse subjectieve factoren.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:30 schreef Argento het volgende:
Daarbij past het niet om de strafrechtspleging afhankelijk te maken van de onderbuikgevoelens van de gemiddelde Nederlander. Strafrecht gaat over de verdachte, niet over de gemiddelde Nederlander die op basis van headlines uit is op een veroordeling.
Niet met democratie als politieke richting. Wel met een soort algemeen gevoel van rechtvaardigheid, dat zich kan ontwikkelen, en kan reageren op bepaalde situaties in de maatschappij. Een rechtstaat die daar blind voor is zal al snel worden ervaren als een bezettingsmacht, ipv een recht-verdedigende macht.quote:De strafrechtpleging in de praktijk heeft weinig met democratie te maken. De rechter is onafhankelijk, zodat het oordeel van de rechter niet afhankelijk is van de wil van de meerderheid, zoals dat in een democratie het geval is.
Als iemand een tasjes dief tijdens zijn vlucht achtervolgt en de dief met een honkbalknuppel in elkaar slaat, waarop de dief komt te overlijden mag de persoon zeker ook niet vervolgd worden?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:29 schreef CasB het volgende:
Kan er geen landelijk protest gestart worden om kenbaar te maken dat niemand het er mee eens is?
Ben je nou echt zo simpel of doe je maar alsof???quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:43 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Jaah jarenlang ( want dat zal vast waar zijn) spullen jatten mag, maar iemand aanrijden omdat hij je spullen jat en hij dan overlijdt nee dat mag dan weer niet.
Wat is voor jou precies het verschil tussen rechtvaardigheidsgevoel en onderbuikgevoel?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:45 schreef pontakel het volgende:
Het rechtvaardigheidsgevoel van de massa is iets anders dan het onderbuikgevoel van de massa.
Ja, laten we teruggaan naar "vroeger", toen er nog mensen aan de schandpaal werden gehangen of publiekelijk werden geexecuteerd, om zo het 'rechtvaardigingsgevoel' te stimuleren.quote:Men zou meer rekening moeten houden met dat rechtvaardigheidsgevoel, ter voorkoming van extreme onderbuikreacties.
Gevaarlijke uitspraak.quote:En dat rekening houden kan op diverse manieren, daarmee is bijvoorbeeld niet gezegd dat een rechter iets niet zou moeten veroordelen. Maar wel dat voorkomen zou moeten worden dat dit nu pas, 2,5 jaar na dato nog steeds voortsleept.
[..]
Niet met democratie als politieke richting. Wel met een soort algemeen gevoel van rechtvaardigheid, dat zich kan ontwikkelen, en kan reageren op bepaalde situaties in de maatschappij. Een rechtstaat die daar blind voor is zal al snel worden ervaren als een bezettingsmacht, ipv een recht-verdedigende macht.
Krijgen we dat jankzinnetje weer hoor, hoezo slachtofferrolquote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Maar daar mag je niets over zeggen, want dat is "poitiek incorrect".
De heersende ethische norm in Nederland dat zelfverdediging onaantastbaar is.quote:Wat versta je precies in dit geval onder de 'heersende moraal'?
Praktische overwegingen omtrent de haalbaarheid van de rechtshandhavingfunctie van de overheid. De burger is een onmiskenbaar en actief onderdeel voor de handhaving van de openbare orde. Schijnbaar verkeert de overheid in een puberale ontkenningsfase.quote:Het zal vast aan mij liggen, maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Wat bedoel je hier precies mee?
E.g. omgekeerde bewijslast - slachtoffers bij een overval worden geacht de noodzaak voor het gebruik van noodweer te bewijzen, dit maakt het slachtoffer automatisch een verdachte in een strafzaak.quote:Hoe benadeelt ons rechtsysteem de slachtoffers stelselmatig?
De historische ontwikkeling suggereert dat de overheid eigenrichting had ingeperkt omdat het een gevaar was voor zijn eigen machtspositie. De grondbeginselen zijn verder machiavellistisch in karakter om een functioneel geheel te realiseren. De heersende moraal bestaat uit de zedelijke waarden en historische gebruiken van onze Nederlandse samenleving, aan de hand waarvan de rechtvaardigheid wordt bepaald. Deze maatschappelijke rechtvaardigheid wordt vervolgens moeizaam verenigt met een stelsel van wetten.quote:Uit grondbeginsel zorgt de wet ervoor dat ratio en logica de overhand hebben in een maatschappij. Anders zou je anarchie hebben, waarbij we eigenlijk de-evolueren naar instinctief handelen en elkaar bijv. omleggen als we iemand voor ons gevoel ons voortbestaan bedreigt.
Waar heb je het over???quote:Op vrijdag 27 juli 2007 18:04 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Krijgen we dat jankzinnetje weer hoor, hoezo slachtofferrol.
Vandaar ook dat alle posts waarin men Germaine C. steunt zijn verwijderd.
Owja en over 10min stormt uiteraard ook een arrestatie team de woningen binnen.
Moet dat echt worden uitgelegd?quote:
Voor mij is een (tasjes)dief niet meer dan een lastige mug. Die sla ik ook dood als ik de kans krijg. Totaal geen compassie met dit soort figuren, zij hebben de keus gemaakt om te gaan jatten en daarmee is hun leven minderwaardig geworden aan het eigendomsrecht van iemand anders (die de keuze van deze strontvlieg opgedrongen heeft gekregen).quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:42 schreef Pool het volgende:
[..]
Jij bent voor de doodstraf op diefstal? Barbaar.![]()
Mensen die hier lopen te zeiken, die moeten maar in Saudi-Arabië gaan wonen ofzo.
Onzinnige vergelijking. Feit blijft dat er 2 slachtoffers zijn. Ali op de eerste plaats is een slachtoffer van zijn eigen domme acties. Germaine is een slachtoffer omdat zij beroofd werd en het voor de rest van haar leven op haar geweten heeft ooit iemand doodgereden te hebben. Mijns inziens is zij daarom al genoeg gestraft. Overigens kan ik me wel vinden in dat stukje over te academische rechtspraak. Niet alle situaties vallen in regels te vangen.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 01:21 schreef Zygje het volgende:
Dus als een jongetje een bal in de tuin van de pedofiele buurman trapt...
Waarom zou je gaan plunderen als het hier overstroomt?quote:Op zaterdag 28 juli 2007 02:56 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Onzinnige vergelijking. Feit blijft dat er 2 slachtoffers zijn. Ali op de eerste plaats is een slachtoffer van zijn eigen domme acties. Germaine is een slachtoffer omdat zij beroofd werd en het voor de rest van haar leven op haar geweten heeft ooit iemand doodgereden te hebben. Mijns inziens is zij daarom al genoeg gestraft. Overigens kan ik me wel vinden in dat stukje over te academische rechtspraak. Niet alle situaties vallen in regels te vangen.
Kijk wat er gebeurt als er morgen een enorme overstroming komt hier. Plunderingen, chaos en iedereen voor zichzelf. Wat is er dan nog over van die mooie regels? Niks. Maar dat hadden we toch met zijn allen afgesproken? Sommige mensen zijn kennelijk van mening dat je altijd in staat moet zijn rationeel te denken, nou in zo'n situatie denk jij gewoon niet rationeel. Vraag het aan een psycholoog, psychiater of arts. Als jij een smeerlap voor je ogen jouw zus ziet verkrachten, ga jij dan ook nog nadenken van "ik neem het risico voor lief dat ik hem zeer ernstig letsel toebreng, en heb weloverwogen besloten het toch te doen". Nee dan trap je die smeerlap gelijk in elkaar. Is dat zo immoreel dan?
Ik ben het hier grotendeels mee eensquote:Op vrijdag 27 juli 2007 18:18 schreef Corvidae het volgende:
[..]
De heersende ethische norm in Nederland dat zelfverdediging onaantastbaar is.
[..]
Praktische overwegingen omtrent de haalbaarheid van de rechtshandhavingfunctie van de overheid. De burger is een onmiskenbaar en actief onderdeel voor de handhaving van de openbare orde. Schijnbaar verkeert de overheid in een puberale ontkenningsfase.
[..]
E.g. omgekeerde bewijslast - slachtoffers bij een overval worden geacht de noodzaak voor het gebruik van noodweer te bewijzen, dit maakt het slachtoffer automatisch een verdachte in een strafzaak.
[..]
De historische ontwikkeling suggereert dat de overheid eigenrichting had ingeperkt omdat het een gevaar was voor zijn eigen machtspositie. De grondbeginselen zijn verder machiavellistisch in karakter om een functioneel geheel te realiseren. De heersende moraal bestaat uit de zedelijke waarden en historische gebruiken van onze Nederlandse samenleving, aan de hand waarvan de rechtvaardigheid wordt bepaald. Deze maatschappelijke rechtvaardigheid wordt vervolgens moeizaam verenigt met een stelsel van wetten.
Mwah, ik vrees toch dat bij de gemiddelde Nederlander het rechtvaardigheidsgevoel benauwend dicht in de buurt van de onderbuik zetelt. Dat rechtvaardigheidsgevoel heeft doorgaans ook meer te maken met wraak dan met rechtvaardigheid. Zware straffen zijn per definitie rechtvaardig, omdat ze zwaar zijn (eigenlijk kan een straf niet zwaar genoeg zijn)quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:45 schreef pontakel het volgende:
Het rechtvaardigheidsgevoel van de massa is iets anders dan het onderbuikgevoel van de massa. Men zou meer rekening moeten houden met dat rechtvaardigheidsgevoel, ter voorkoming van extreme onderbuikreacties.
Als Germaine C. vindt dat jegens haar redelijke termijnen zijn overschreden, moet ze de zaak maar aan het Euro Hof voorleggen. Ik zie niet in wat de onderbuik van de gemiddelde Nederlander daarmee te maken zou kunnen hebben.quote:En dat rekening houden kan op diverse manieren, daarmee is bijvoorbeeld niet gezegd dat een rechter iets niet zou moeten veroordelen. Maar wel dat voorkomen zou moeten worden dat dit nu pas, 2,5 jaar na dato nog steeds voortsleept.
Ten eerste hebben we al sinds jaar en dag hetzelfde systeem en het systeem is primair ingericht op veroordeling van de dader en het beschermen van de belangen van hij die onterecht als verdachte wordt aangemerkt. Dat betekent dat tegen het oordeel in eerste aanleg van de rechter de nodige rechtsmiddelen openstaan. Het OM kan (namens het volk notabene) in hoger beroep indien zij vindt dat de verdachte onterecht is vrijgesproken of een te lage straf heeft gekregen. De veroordeelde kan in hoger beroep indien hij vindt dat hij onterecht een straf heeft gekregen of een te zware straf heeft gekregen. Rechtsmiddelen die de direct betrokkenen toekomen. Dat moet voldoende zijn lijkt me. Een willekeurige leek die in geen enkel opzicht persoonlijk bij de zaak betrokken is, heeft in concreto niets met de zaak te maken, zodat ik alweer niet in zie waarom zijn mening over de straf of het ontbreken daarvan, relevant zou moeten zijn.quote:Niet met democratie als politieke richting. Wel met een soort algemeen gevoel van rechtvaardigheid, dat zich kan ontwikkelen, en kan reageren op bepaalde situaties in de maatschappij. Een rechtstaat die daar blind voor is zal al snel worden ervaren als een bezettingsmacht, ipv een recht-verdedigende macht.
Dat is helemaal geen omgekeerde bewijslast. Er is geen sprake van een slachtoffer dat zich voor de strafrechter dient te verantwoorden. Er is sprake van een verdachte die zich voor de strafrechter moet verantwoorden. Germaine staat niet voor de rechter als slachtoffer, zij staat voor de rechter als verdachte. Het OM zal moeten bewijzen dat zij schuldig heeft gemaakt aan een feit dat is te kwalificeren als een feit dat in het wetboek van Sr strafbaar is gesteld.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 18:18 schreef Corvidae het volgende:
E.g. omgekeerde bewijslast - slachtoffers bij een overval worden geacht de noodzaak voor het gebruik van noodweer te bewijzen, dit maakt het slachtoffer automatisch een verdachte in een strafzaak.
quote:Op maandag 30 juli 2007 23:20 schreef maartena het volgende:
Ik durf te wedden dat als het een Marokkaan was, die een Nederlandse jongen die een tas roofde per ongeluk doodreed dat iedereen hier om zijn nek zal staan schreeuwen.
Dood door schuld = dood door schuld. Het is dus terecht dat de vrouw vervolgd wordt.
"Ali, mag ik mijn tasje effe terug, want die mocro, die ken niet rijeeen..."quote:Op maandag 30 juli 2007 23:20 schreef Edie86 het volgende:
Lekker boeien dat die aap dood is, gelukkig had die vrouw wel dr tasje terug![]()
Zijn er niet meer van zulke berichten?![]()
In 40-45 was het een heldendaad als je als burger een Duitser omlegde. So much voor allerlei voorbeelden dus.quote:Op maandag 30 juli 2007 23:20 schreef maartena het volgende:
Ik durf te wedden dat als het een Marokkaan was, die een Nederlandse jongen die een tas roofde per ongeluk doodreed dat iedereen hier om zijn nek zal staan schreeuwen.
Dood door schuld = dood door schuld. Het is dus terecht dat de vrouw vervolgd wordt.
Nu niet meer dan?quote:Op dinsdag 31 juli 2007 11:24 schreef pontakel het volgende:
[..]
In 40-45 was het een heldendaad als je als burger een Duitser omlegde. So much voor allerlei voorbeelden dus.
Vreemd. Afgaand op de inhoud van je posts zou ik juist begrip voor de Duitser en het aanverwante gedachtegoed verwachten. Zonder uiteraard je als nazist te kwalificeren want dat gaat dan weer te ver nietwaar? Want dát mag natuurlijk niet gezegd worden.quote:
Hey, dit is fokquote:Op dinsdag 31 juli 2007 12:31 schreef pontakel het volgende:
[..]
Vreemd. Afgaand op de inhoud van je posts zou ik juist begrip voor de Duitser en het aanverwante gedachtegoed verwachten. Zonder uiteraard je als nazist te kwalificeren want dat gaat dan weer te ver nietwaar? Want dát mag natuurlijk niet gezegd worden.
quote:Op dinsdag 31 juli 2007 11:24 schreef pontakel het volgende:
[..]
In 40-45 was het een heldendaad als je als burger een Duitser omlegde. So much voor allerlei voorbeelden dus.
Mijn kromme vergelijking bevestigt toch ook jouw tweede zin? En bevestigt mede mijn stelling dat rechtvaardigheid niet objectief en waardenvrij is.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 12:59 schreef STING het volgende:Wat een bizarre en kromme vergelijking.
Het klopt inderdaad wat hij zegt.
Als we een situatie gevoelsmatig "beoordelen", is dat zeker afhankelijk van de hokjes waar de personen zich in bevinden. Als het een Marrokaan betreft, zal men vaker tegen die persoon zijn.
Rechtvaardigheid als gevoel is inderdaad niet objectief; gekleurd door eigen emotionele lading en achtergrond.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:20 schreef pontakel het volgende:
[..]
Mijn kromme vergelijking bevestigt toch ook jouw tweede zin? En bevestigt mede mijn stelling dat rechtvaardigheid niet objectief en waardenvrij is.
ALLE feiten ja, dus ook de subjectieve ervaringen en belevingen. Alleen gebeurt dat niet altijd.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:45 schreef STING het volgende:
Rechtvaardigheid als gevoel is inderdaad niet objectief; gekleurd door eigen emotionele lading en achtergrond.
Het rechtssysteem daarentegen heeft als streven objectief te zijn (alle feiten bekijken, afwegen tegen elkaar blabla).
In oorlogstijd (in NL, 40-45) legt een 'verzetsheld' een Duitser om. Resultaat: een medaille.quote:Met andere woorden, ze streeft ernaar om niet af te gaan op bijv. de nationaliteit van een persoon. Dat kunnen ze zich ook niet permiteren in onze huidige cultuur. Ik noem je vergelijking met '40-'45 krom, aangezien we toen in een oorlogssituatie zaten en de Duitsers immers de vijand waren. Marrokanen zijn de vijand wel, maar het probleem is wel dat een groep mensen gevoelsmatig hen wel als de vijand ziet. Te danken aan een kleine groep jongeren die voor onrust zorgen en de media die gevoelig is om zoveel mogelijk berichten van die natuur uit te brengen.
In een discussie moet je naar mijn mening heel erg ver kunnen gaan met wat je zeggen mag. Daar is het een discussie voor. Als je daar vooraf al restricties aan gaat verbinden zullen de uitersten per definitie niet aan bod kunnen komen, en dus ook nooit voor rede vatbaar kunnen zijn omdat ze nooit geadresseerd zouden kunnen worden.quote:Je aggregeert in die topic ook tegen de ongeschreven regel dat je geen politiek incorrecte meningen mag verkondigen. Ik ben dit deels met je eens. Het is een beetje een mes wat aan twee kanten snijdt. Aan de ene kant voorkomt het bepaalde problemen geaddresseerd worden. (constructieve uiting van iets wat politiek incorrect is). Hier werd het Paarse kabinet o.a. van beschuldigd door Fortuyn. Van dat soort uitingen vind ik dat het onjuist wordt betiteld als politiek incorrect.
Aan de andere kant heb je de uitingen van mensen die alleen maar destructief zijn 'Al die **** rotten maar op naar hun eigen land' of 'Weer een ****** minder'.
Daar is toch niets ironisch aan? Daarom kwam hij juist híer tassies jatten. Want dan kreeg ie een vermaning van de rechter/ 10uur snoeppapiertjes opruimen in de berm en kon ie weer verder.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:15 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ironisch is dat de dader uit een land komt waar de doodstraf inderdaad voor diefstal geldt.
In alle rechtzaken heb je te maken met voornamelijk ervaringen van eigen mensen.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:57 schreef pontakel het volgende:
[..]
ALLE feiten ja, dus ook de subjectieve ervaringen en belevingen. Alleen gebeurt dat niet altijd.
[..]
We zijn niet in oorlog met Irak.quote:In oorlogstijd (in NL, 40-45) legt een 'verzetsheld' een Duitser om. Resultaat: een medaille.
In oorlogstijd (in Irak, 2006) legt een soldaat een Irakees om. Resultaat: onderzoek, schorsing.
Beiden oorlogstijd. Maar naar mijn idee inconsequent gewaardeerd.
[..]
Wat versta je precies onder ver kunnen gaan?quote:In een discussie moet je naar mijn mening heel erg ver kunnen gaan met wat je zeggen mag. Daar is het een discussie voor. Als je daar vooraf al restricties aan gaat verbinden zullen de uitersten per definitie niet aan bod kunnen komen, en dus ook nooit voor rede vatbaar kunnen zijn omdat ze nooit geadresseerd zouden kunnen worden.
Dat is nu precies de vraag die aan de strafrechter wordt voorgelegd. Het OM heeft na nader onderzoek geconcludeerd dat er redenen zijn om aan te nemen dat de dood van Ali niet als ´ongeluk´ is weg te wuiven.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:13 schreef rechtsz het volgende:
krom rechtsysteem hier.
het doodrijden zal per ongeluk gebeurd zijn. en dan nog, als die tasjesjattende-nietwerkende-luiehond nou dat niet geflikt had was er niks gebeurd...
Hoe een blok beton per ongeluk kan vallen weet ik niet, maar de eventuele aansprakelijkheid van de bewoner zal in eerste instantie afhangen van de regels van opstalaansprakelijkheid, maar ook dan is het zeer twijfelachtig of die aansprakelijkheid strekt tot een vergoeding van de schade van de inbreker. Het is immers zeer wel mogelijk dat de schade van de inbreker, ondanks de formele aansprakelijkheid van de bewoner, krachtens zijn eigen schuld (artikel 6:101 BW) geheel voor zijn eigen rekening blijft. Maar dit soort speculatieve casusjes zijn eigenlijk niet zo boeiend, vind je wel?quote:als er iemand inbreekt en er valt per ongeluk een blok beton op zijn harses is de bewonder van het huis zeker ook aansprakelijk?
Heb je voorbeelden op dossierniveau? Want zonder onderbouwing is dit ook maar weer zon typische borrelpraatopmerking die in geen enkel opzicht bijdraagt aan de discussie. Eerder daaraan afbreuk doet.quote:en dan de autodiefstal en overvallen overal word niks aan gedaan. 40 uur schoffelen of dozen inpakken, nounou dat zal ze leren.
Ik vermoedde al dat zoiets er achter zat en ik snap niet waarom dit soort dingen gezegd moeten worden. Is het echt een gangbare gedachte dat ´welwillende burgers´ carte blanche moeten hebben in het opruimen van de ´ratten´ in deze samenleving? Is het echt de bedoeling dat criminelen tot hun leven aan toe zijn overgeleverd aan de slachtoffers van hun misdrijven? Ik weet dat dit Fok is en dat ik de uitspraken hier met scheepsladingen zou moet nemen, maar sommige uitspraken hier zijn zelfs dan ontoelaatbaar.quote:gewoon die vrouw een beloning geven voor het opruimen voor 1 rat van de maatschappij, die hebben we toch niet nodig
vind je dat nou echt een sluitende vergelijking?quote:Op dinsdag 31 juli 2007 13:57 schreef pontakel het volgende:
In oorlogstijd (in NL, 40-45) legt een 'verzetsheld' een Duitser om. Resultaat: een medaille.
In oorlogstijd (in Irak, 2006) legt een soldaat een Irakees om. Resultaat: onderzoek, schorsing.
Beiden oorlogstijd. Maar naar mijn idee inconsequent gewaardeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |