Volop mensen zijn het er mee eens. Ik vraag me af hoeveel mensen de straat op willen gaan voor een algemene wetswijziging in Moord mag!quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:29 schreef CasB het volgende:
Kan er geen landelijk protest gestart worden om kenbaar te maken dat niemand het er mee eens is?
Moord is nou net het enige wat dit geval níét is. Mevrouw ging niet de deur uit met het idee: ik ga Ali el B. eens doodmaken.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:25 schreef tonks het volgende:
Moord is moord
moord is moord, of het nou met voorbedachte raden is of nietquote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:36 schreef Frollo het volgende:
[..]
Moord is nou net het enige wat dit geval níét is. Mevrouw ging niet de deur uit met het idee: ik ga Ali el B. eens doodmaken.
Flikker toch op dat uitschot jat toch spullen van haar? Waarschijnlijk doen ze dit al jaren dus ben blij dat tie dood is jammer dat die 2de nog leeft.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:39 schreef werkeend het volgende:
[..]
moord is moord, of het nou met voorbedachte raden is of niet
Jij bent voor de doodstraf op diefstal? Barbaar.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:40 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Flikker toch op dat uitschot jat toch spullen van haar? Waarschijnlijk doen ze dit al jaren dus ben blij dat tie dood is jammer dat die 2de nog leeft.
Als rechtenstudent zou jij toch moeten weten dat dit geen moord isquote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:30 schreef Pool het volgende:
[..]
Volop mensen zijn het er mee eens. Ik vraag me af hoeveel mensen de straat op willen gaan voor een algemene wetswijziging in Moord mag!
Alleen mensen die niet verder kijken dan hun onderbuik zouden de straat op kunnen gaan, maar die zijn meestal te lui om achter gordijnen vandaan te komen voor zoiets.![]()
Nee, maar wel voor het feit dat je alles mag doen om ze te pakken, dus ook aanrijden, en als ze dan dood gaan dan hebben zij pech...quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:42 schreef Pool het volgende:
[..]
Jij bent voor de doodstraf op diefstal? Barbaar.![]()
Mensen die hier lopen te zeiken, die moeten maar in Saudi-Arabië gaan wonen ofzo.
Juist het 'voorbedachten rade'-gedeelte maakt het moord. Anders is het doodslag.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:39 schreef werkeend het volgende:
[..]
moord is moord, of het nou met voorbedachte raden is of niet
Wat weet jij z'n woorden goed te verdraaienquote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:42 schreef Pool het volgende:
[..]
Mensen die hier lopen te zeiken, die moeten maar in Saudi-Arabië gaan wonen ofzo.
Gevangenisstraf?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:45 schreef Woffel het volgende:
[..]
Wat weet jij z'n woorden goed te verdraaien![]()
![]()
En mensen die stelen moeten maar instaan voor eventuele risico's..
Dat dus.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:42 schreef Urvin het volgende:
Laten we niet vergeten het doden (al dan niet opzettetlijk) van de dief staat in geen verhouding tot de tasjesroof die hij pleegde.
En geld toekrijgt.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:48 schreef BadKeukenTegel het volgende:
Aangezien hier de dader een moslim betrof wil heel FOK! dat deze vrouw wordt vrijgesproken.
Nee als iemand iets fout doet mag je alles doen om hem op te pakken/tegen te houden.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:45 schreef Fides het volgende:
Terecht. Iemand die vindt dat dit niet gestraft moet worden snapt niet zoveel van het rechtssysteem.
Een paar stellingen voor de mensen die het oneens zijn met het straffen van Germaine C.
Als iemand verkeerd geparkeerd staat mag je ook zn auto total loss slaan.
Als iemand een appel steelt moet zn hand eraf.
Als iemand een tasje steelt mag hij dood gereden worden.
Als iemand een fiets steelt mag hij kapot geschopt worden.
Als je naar mijn eerste post kijkt, dan zie je dat ik het juridisch ook als doodslag / zware mishandeling met dood tot gevolg / dood door schuld kwalificeer. Zodra mensen er echter de algemene regel van maken dat het goed is om dieven te doden, dan wordt het in de toekomst wel gelegaliseerde moord.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:42 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Als rechtenstudent zou jij toch moeten weten dat dit geen moord is![]()
Het is ook het risico van het vak. Dat bestrijd ik ook niet. Maar zoals je ook in mijn eerste post al ziet, zijn er twee zaken die je uit elkaar moet houden. Die kerel heeft inderdaad het risico genomen om bij zijn gevaarlijke beroep om te komen. Dat betekent echter niet dat die vrouw dan ook het recht heeft om dat gevaar te verwezenlijk en die kerel tegen een boom te prutten.quote:Ik ben het overigens in het geheel niet met je eens. Ik vind dat dit gewoon het risico van het 'vak' was van deze jongen. Besloot hij niet te gaan stelen, ging hij ook niet dood. En het lijkt me vrij evident dat het niet haar intentie was om deze lieve jongeman gelijk dood te rijden.
Ookal was tie blank ... een vrouw wordt berooft, zij pikt dit niet en rijd hem aan, hij gaat dood en nu moet zij straks de bak in?? Als hij haar niet had berooft had zij hem niet aangereden .. zo simpel is het.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:48 schreef BadKeukenTegel het volgende:
Aangezien hier de dader een moslim betrof wil heel FOK! dat deze vrouw wordt vrijgesproken.
Hoe voorspelbaar.![]()
ZE HEEFT IEMAND DOODGEMAAKT, echt hartstikke dood, onherstelbaar dood, niet meer terug te draaien dood. Natuurlijk wordt ze daarvoor vervolgd. Wat overigens niet hetzelfde is als bestraft.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:50 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ookal was tie blank ... een vrouw wordt berooft, zij pikt dit niet en rijd hem aan, hij gaat dood en nu moet zij straks de bak in?? Als hij haar niet had berooft had zij hem niet aangereden .. zo simpel is het.
Stelling 1: Nee, daarmee doe je geen grote fysieke of geestelijke schade aan iemand.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:45 schreef Fides het volgende:
Terecht. Iemand die vindt dat dit niet gestraft moet worden snapt niet zoveel van het rechtssysteem.
Een paar stellingen voor de mensen die het oneens zijn met het straffen van Germaine C.
Als iemand verkeerd geparkeerd staat mag je ook zn auto total loss slaan.
Als iemand een appel steelt moet zn hand eraf.
Als iemand een tasje steelt mag hij dood gereden worden.
Als iemand een fiets steelt mag hij kapot geschopt worden.
Dat is helemaal niet waar en vraag mij ook af waar je dat vandaan hebt.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:49 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Nee als iemand iets fout doet mag je alles doen om hem op te pakken/tegen te houden.
Right..quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:48 schreef BadKeukenTegel het volgende:
Hoe voorspelbaar.![]()
Dus jij zou graag willen dat dit niet was gebeurd.. en dat hij was opgepakt, een boete van 100 euro kreeg en daarna weer er op los zou jatten?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:51 schreef Frollo het volgende:
[..]
ZE HEEFT IEMAND DOODGEMAAKT, echt hartstikke dood, onherstelbaar dood, niet meer terug te draaien dood. Natuurlijk wordt ze daarvoor vervolgd.
Dat vind ik dus, mag inderdaad niet nee. Vergeten erbij te zetten.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:52 schreef nikky het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet waar en vraag mij ook af waar je dat vandaan hebt.
Ik denk dat hij eerder bedoelt dat het van hem magquote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:52 schreef nikky het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet waar en vraag mij ook af waar je dat vandaan hebt.
Zou je misschien willen aanwijzen waar ik dat beweer?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:53 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dus jij zou graag willen dat dit niet was gebeurd.. en dat hij was opgepakt, een boete van 100 euro kreeg en daarna weer er op los zou jatten?
Zelfs na al die tijd brengt dit nog een glimlach op mijn gezichtquote:El B. kwam klem te zitten tussen de auto en een boom en overleed.
Bovendien was het een vrouw dus ze kon er niks aan doen. Vrouwen aan het stuur bloed aan de muur immers. Ergo: vrijspraakquote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:58 schreef bleiblei het volgende:
Mijn onderbuik zegt dat het bizar is. En dat een beetje normaal persoon deze vrouw niet zou moeten straffen.
Mijn verstand zegt echter dat het wel gestraft is maar ook dat het absoluut geen moord is. Het was een ongeluk met de dood als gevolg. Ze ging achter hem aan om haar tasje terug te krijgen NIET om hem dood te krijgen. Kortom... Een ongeluk.... geen moord
Nee hoor, gewoon een jurist met kort haar en een kak-polo. Ik denk dat je zelfs de meest rechtse figuren op mijn faculteit niet kunt betrappen op het feit dat ze vinden dat dit soort zaken niet vervolgd moeten worden. Dat komt doordat wij hebben geleerd iets verder na te denken over de consequenties van het toestaan van eigenrichting.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:51 schreef BadKeukenTegel het volgende:
Pool is een typisch voorbeeld van dat overdreven langharige hippie tuig.
Ook datquote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:59 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Bovendien was het een vrouw dus ze kon er niks aan doen. Vrouwen aan het stuur bloed aan de muur immers. Ergo: vrijspraak
Ik hoop dat dat laatste ook geldt voor het vriendje van Ali.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:02 schreef Frollo het volgende:
Het zal wel iets worden met een paar maanden voorwaardelijk na aftrek van voorarrest. En dat lijkt me ook wel rechtvaardig.
Mevrouw is geen doorgewinterde crimineel en is buiten haar wil in een heel lullige situatie geplaatst. Ze heeft al genoeg te lijden gehad van de publiciteit en hopelijk heeft ze nu wel geleerd om haar impulsen wat in bedwang te houden.
Ja, ten tijde van dat voorval kwam ook in het nieuws dat ze al eerder eens een paar honderd meter achteruit had gereden over de vluchtstrook ofzo. Impulsief vrouwtje dat nogal snel reageert met haar versnellingspook in dat geval.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:02 schreef Frollo het volgende:
Het zal wel iets worden met een paar maanden voorwaardelijk na aftrek van voorarrest. En dat lijkt me ook wel rechtvaardig.
Mevrouw is geen doorgewinterde crimineel en is buiten haar wil in een heel lullige situatie geplaatst. Ze heeft al genoeg te lijden gehad van de publiciteit en hopelijk heeft ze nu wel geleerd om haar impulsen wat in bedwang te houden.
Dat weegt vind ik ook mee. Daarom snap ik die figuren ook niet die persé willen dat ze bestraft wordt. Ik snap terdege dat als je iedereen toestaat eigen rechter te spelen dat het dan volledig uit de hand loopt, maar dit is een individueel geval. De vrouw is buiten haar schuld om in een buitengewoon lullige situatie gezet, reageert daar (onder invloed van stress waarschijnlijk, dus zeer zeker niet rationeel!) op, en veroorzaakt daarbij ook nog een ongeluk!!! Zij heeft al op haar geweten dat ze iemand heeft doodgereden, laat die straf lekker zittenquote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:02 schreef Frollo het volgende:
Tuurlijk. Het is een dief en die moet je als een dief behandelen: opsluiten dus.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:06 schreef Woffel het volgende:
[..]
Ik hoop dat dat laatste ook geldt voor het vriendje van Ali.
Nou, ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat moord zeker niet het doel van Germaine C was. Ik denk dat het doel van Germaine C was, naast het uiten van haar kwaadheid, het pakken van de dief was. Ja, en dan is het lullig als hij tegen een boom komt klem te zitten en overlijdt. Maar dat is zeker niet het doel geweest van de automobiliste. Ze probeerde enkel haar eigendom terug te krijgen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:30 schreef Pool het volgende:
[..]
Volop mensen zijn het er mee eens. Ik vraag me af hoeveel mensen de straat op willen gaan voor een algemene wetswijziging in Moord mag!
Alleen mensen die niet verder kijken dan hun onderbuik zouden de straat op kunnen gaan, maar die zijn meestal te lui om achter gordijnen vandaan te komen voor zoiets.![]()
Je bedoelt: tenzij uit zelfverdedigingquote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:07 schreef STING het volgende:
De holbewoner-mentaliteit van sommigen, onvoorstelbaar
X: "Ja, hij heeft mijn tasje gejat, dus ik heb hem maar gedood"
Y: "Net goed, had ie maar je tasje niet moeten stelen!"
Z: "Maar, hij heeft je tasje helemaal niet gejat, dat was iemand anders"
X&Y: "Oh, nou pech."
Iemand doodrijden, bedoeld of onbedoeld, valt niet te rechtvaardigen, mits uit zelfverdediging.
Daar kan ik me wel in vindenquote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:10 schreef Frollo het volgende:
[..]
Tuurlijk. Het is een dief en die moet je als een dief behandelen: opsluiten dus.
Pool, misschien weet jij dat. Waarom hebben we niet gewoon progressieve straffen? Voor elke keer dat je wat flikt na een eerdere veroordeling, gewoon 25% straf erbij?
Wie roept in dit topic dan dat ze per sé bestraft moet worden?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:06 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Dat weegt vind ik ook mee. Daarom snap ik die figuren ook niet die persé willen dat ze bestraft wordt. Ik snap terdege dat als je iedereen toestaat eigen rechter te spelen dat het dan volledig uit de hand loopt, maar dit is een individueel geval. De vrouw is buiten haar schuld om in een buitengewoon lullige situatie gezet, reageert daar (onder invloed van stress waarschijnlijk, dus zeer zeker niet rationeel!) op, en veroorzaakt daarbij ook nog een ongeluk!!! Zij heeft al op haar geweten dat ze iemand heeft doodgereden, laat die straf lekker zitten![]()
Dat is toch het principe van de voorwaardelijke straf?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:10 schreef Frollo het volgende:
[..]
Tuurlijk. Het is een dief en die moet je als een dief behandelen: opsluiten dus.
Pool, misschien weet jij dat. Waarom hebben we niet gewoon progressieve straffen? Voor elke keer dat je wat flikt na een eerdere veroordeling, gewoon 25% straf erbij?
De rechter geeft meestal al wel zwaardere straffen bij recidive.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:10 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat is dan net zo goed niet terecht. Overigens bedoelde ik met gestraft eigenlijk vervolgd. Vervolging is imho niet noodzakelijk hier. Maar ik ken natuurlijk niet de hele zaak, alleen wat er in de kranten stond. Dat vergeten mensen ook nog wel eens, in de kranten staat maar een deel van het werkelijke verhaal. Het kan best zijn dat zij fouter was dan de kranten ons doen geloven, of dat het allemaal wel meeviel. Time will tellquote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:12 schreef Pool het volgende:
[..]
Wie roept in dit topic dan dat ze per sé bestraft moet worden?
En verder krijgen vrachtwagenchauffeurs die iemand in hun dode hoek prutten ook wel eens straf hoor, ook al balen ze dat ze iemand dood hebben gereden en was het absoluut niet hun intentie en wilden ze alleen maar hun vracht afleveren. Per geval moet goed uitgezocht worden hoe het is gegaan en of vervolging / bestraffing gepast is.
Ironisch is dat de dader uit een land komt waar de doodstraf inderdaad voor diefstal geldt.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:42 schreef Pool het volgende:
[..]
Nou, ik dacht meer aan draaideurcriminelen, die elke keer een paar weekjes brommen voor een winkeldiefstalletje en het daarna gewoon weer doen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat is toch het principe van de voorwaardelijke straf?
Waar slaat dat XYZ verhaal nou op? Degene die de tas stal is dood, niet iemand anders.. En pech heeft Ali idd, maar om daar nou wakker van te liggen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:07 schreef STING het volgende:
De holbewoner-mentaliteit van sommigen, onvoorstelbaar
X: "Ja, hij heeft mijn tasje gejat, dus ik heb hem maar gedood"
Y: "Net goed, had ie maar je tasje niet moeten stelen!"
Z: "Maar, hij heeft je tasje helemaal niet gejat, dat was iemand anders"
X&Y: "Oh, nou pech."
Iemand doodrijden valt niet te rechtvaardigen, mits uit zelfverdediging.
Ik doelde op het impulsief handelen... Dus bij het zien van een andermans eigendom je handen niet thuis houden..quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:10 schreef Frollo het volgende:
[..]
Bizar? Deze dame berooft een ander van het leven. Dat kan een ongeluk zijn geweest (jij suggereert dat maar jij weet dat niet omdat je het dossier niet kent, dus waar haal je die suggestie in godsnaam vandaan?) maar ook een strafbaar feit en het is aan de strafrechter (niet aan jou of aan de samenleving of aan de volksvertegenwoordiging of aan wie dan ook) om dat te beoordelen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:58 schreef bleiblei het volgende:
Mijn onderbuik zegt dat het bizar is. En dat een beetje normaal persoon deze vrouw niet zou moeten straffen.
Mijn verstand zegt echter dat het wel gestraft is maar ook dat het absoluut geen moord is. Het was een ongeluk met de dood als gevolg. Ze ging achter hem aan om haar tasje terug te krijgen NIET om hem dood te krijgen. Kortom... Een ongeluk.... geen moord
Ik geef een voorbeeld als antwoord op de statement van sommigen hier, dat je het recht in eigen hand mag nemen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:15 schreef Woffel het volgende:
[..]
Waar slaat dat XYZ verhaal nou op? Degene die de tas stal is dood, niet iemand anders.. En pech heeft Ali idd, maar om daar nou wakker van te liggen.
[..]
oepsquote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:11 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Je bedoelt: tenzij uit zelfverdediging![]()
Dood door schuld kun je zonder een geval van overmacht of zelfverdediging niet rechtvaardigen, aangezien je de verantwoordelijkheid hebt om mensen niet van hun leven te beroven. In dit geval is er geen sprake van overmacht.quote:En hoezo valt het niet te rechtvaardigen als jij iemand onbedoeld dood rijdt? Dan valt er niks te rechtvaardigen want het was onbedoeld. Iets wat in deze zaak duidelijk het geval was.
Hallo zeg, ze heeft iemand VAN HET LEVEN BEROOFD. Het UITGANGSPUNT is dat ze een strafbaar feit heeft gepleegd. Het OM doet nader onderzoek en komt nu tot de kennelijke conclusie dat geen sprake was van een ongeluk en dat zij zich dus voor de strafrechter moet verantwoorden. En natuurlijk was het geen ongeluk. Zij handelde gericht met de bedoeling haar eigendom te beschermen. Een prima motief, maar te mager om iemand van het leven te beroven.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:14 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Dat is dan net zo goed niet terecht. Overigens bedoelde ik met gestraft eigenlijk vervolgd. Vervolging is imho niet noodzakelijk hier.
quote:Dat kan een ongeluk zijn geweest (jij suggereert dat maar jij weet dat niet omdat je het dossier niet kent, dus waar haal je die suggestie in godsnaam vandaan?) maar ook een strafbaar feit en het is aan de strafrechter (niet aan jou of aan de samenleving of aan de volksvertegenwoordiging of aan wie dan ook) om dat te beoordelen.
Jij kent net zo goed het dossier niet, en aangezien jij ook niet de strafrechter bent in deze zaak, is het ook niet aan jou om te oordelen. Overigens laat je ook merken dat je buiten de werkelijkheid staat, iets wat ik wel vaker bij de rechterlijke macht constateer.quote:De belangen die Germaine C. meende te hebben bij het beschermen van haar eigendommen zijn uiteraard onvoldoende rechtvaardiging voor het feit dat zij uiteindelijk pleegde.
Denk jij nou werkelijk dat zij überhaupt nadacht over enige belangen? Dat zij een afweging ging maken? Tuurlijk niet, je bent net beroofd, je zit waarschijnlijk vol adrelanine en stress en denkt dus niet rationeel. Het gevolg laat zich raden, maar feit van wat ik tot nu toe heb gezien lijkt het mij een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden voor haar en ik hoop dat de rechter er ook zo over denkt.quote:De belangen die Germaine C. meende te hebben
Ho ho, iemand van het leven beroven is iets wat je mijns inziens bewust doet. Zoiets als het overhalen van de trekker. Hierbij heeft zij niet iemand van het leven beroofd. Van het leven beroven = moord. Heeft de machinist die trein bestuurt waar iemand voor springt dan ook iemand van het leven beroofd? Nee. Het gaat er hier om dat het hoogstwaarschijnlijk niet haar intentie was om het 'slachtoffer' te doden, maar om haar eigendom terug te krijgen. Stond die boom er niet, was die gast gewoon van zijn brommer gevallen en was er niks aan de hand geweest. Maar het is natuurlijk altijd makkelijk praten achteraf he.quote:Een prima motief, maar te mager om iemand van het leven te beroven.
Hey, dit is een forum, iedereen mag hier zijn mening gevenquote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:16 schreef Argento het volgende:
Bizar? Deze dame berooft een ander van het leven. Dat kan een ongeluk zijn geweest (jij suggereert dat maar jij weet dat niet omdat je het dossier niet kent, dus waar haal je die suggestie in godsnaam vandaan?) maar ook een strafbaar feit en het is aan de strafrechter (niet aan jou of aan de samenleving of aan de volksvertegenwoordiging of aan wie dan ook) om dat te beoordelen.
Als je zoiets doet, doe je dat om emotionele redenen. Redenen als "goedverdoemme hier met mijn tas" en "ik zal je krijgen vies kutjong". Maar de reden is niet "ik zal jou eens even doodvermoorden".quote:De rechtvaardiging die er bestaat moet logischerwijs aan uiterst zware eisen voldoen. De belangen die Germaine C. meende te hebben bij het beschermen van haar eigendommen zijn uiteraard onvoldoende rechtvaardiging voor het feit dat zij uiteindelijk pleegde.
Weet je wat ook een gotspe is? Dat je je eigen spullen en huis en haard niet eens meer mag verdedigen en dat het recht tegenwoordig steeds meer aan de kant van de crimineel staat. Hetzij functioneel, hetzij facilitair. Want "het zijn toch zulke arme mensen die nooit kansen hebben gehad". Ja dag. Je moet gewoon van mijn spullen afblijven. En het is te gek voor woorden dat je een inbreker niet eens meer mag aanpakken! Of een overvaller tegen de grond mag slaan zonder risico van vervolging! In mijn optiek bewijs je de maatschappij een dienst door dat tuig flink hard aan te pakken.quote:We kunnen slechts hopen dat het tuig (want dat is het) dat hier zonder welke argumentatie dan ook de dood van deze jongen wenst af te doen als ´eigen schuld´ en meent dat de dader niet alleen straffeloos moet blijven en van iedere vorm van strafvervolging verschoond dient te blijven maar ook een collectief ´schouderklopje´ verdient, nooit of te nimmer iets te zeggen krijgt in deze samenleving.
[quote]
Het is al een gotspe dat het allemaal stemrecht heeft of ooit gaat krijgen. Daar sta je dan met je ´moderne´ beschaving. De gemiddelde Nederlander is nog steeds zo primitief als pakweg 1000 jaar geleden.
Bizar ja.... En dat wij Nederlanders in jouw ogen zo primitief zijn als pakweg 1000 jaar geleden (Was jij er toen bij dan? Je verhaal barst uit zijn voegen van de aannames en mijn mening probeer je onderuit te schoffelen omdat het op een aanname gebaseerd is. Val om zegquote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:16 schreef Argento het volgende:
[..]
Bizar? Deze dame berooft een ander van het leven. Dat kan een ongeluk zijn geweest (jij suggereert dat maar jij weet dat niet omdat je het dossier niet kent, dus waar haal je die suggestie in godsnaam vandaan?) maar ook een strafbaar feit en het is aan de strafrechter (niet aan jou of aan de samenleving of aan de volksvertegenwoordiging of aan wie dan ook) om dat te beoordelen.
Ik zie daarbij niet in hoe het gegeven dat de tasjesrover jegens haar een strafbaar feit pleegde, afdoende rechtvaardiging kan zijn van levensberoving, als dat geen ongeluk blijkt te zijn geweest. Er bestaat nauwelijks rechtvaardiging voor het misdrijf van levensberoving (al dan niet na koel en kalm beraad, al dan niet opzettelijk, al dan niet door schuld). De rechtvaardiging die er bestaat moet logischerwijs aan uiterst zware eisen voldoen. De belangen die Germaine C. meende te hebben bij het beschermen van haar eigendommen zijn uiteraard onvoldoende rechtvaardiging voor het feit dat zij uiteindelijk pleegde.
We kunnen slechts hopen dat het tuig (want dat is het) dat hier zonder welke argumentatie dan ook de dood van deze jongen wenst af te doen als ´eigen schuld´ en meent dat de dader niet alleen straffeloos moet blijven en van iedere vorm van strafvervolging verschoond dient te blijven maar ook een collectief ´schouderklopje´ verdient, nooit of te nimmer iets te zeggen krijgt in deze samenleving. Het is al een gotspe dat het allemaal stemrecht heeft of ooit gaat krijgen. Daar sta je dan met je ´moderne´ beschaving. De gemiddelde Nederlander is nog steeds zo primitief als pakweg 1000 jaar geleden.
Dat mensen dat nog steeds niet willen snappen in dit topic, vind ik best wel sneu....quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:42 schreef Urvin het volgende:
Laten we niet vergeten het doden (al dan niet opzettetlijk) van de dief staat in geen verhouding tot de tasjesroof die hij pleegde.
Die jongen wist dat vroeg of laat iemand het niet zomaar zou pikken en de achtervolging inzetten. Hij nam zelf dat risico. En nu is ie dood. Jammer maar helaas. De wereld is weer een crimineel armer.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:35 schreef Urvin het volgende:
Ik quote mijzelf maar even
[..]
Dat mensen dat nog steeds niet willen snappen in dit topic, vind ik best wel sneu....![]()
Daar zeg je een waar woord.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:24 schreef ThaMadEd het volgende:
Zo meneer Argento, jij voelt je even verheven boven de rest van de Fokkers :w
Ik ken de kernfeiten net als iedereen en het is een feit (tenzij je het wilt gaan betwisten) dat deze jongeman door een handeling van Germaine C. het leven heeft verloren. Het is ook een feit dat deze jongeman kort daarvoor het tasje van Germaine heeft gestolen of probeerde te stelen en dat de handeling van Germaine die uiteindelijk het noodlottig gevolg heeft gehad, een reactie was op de diefstal c.q. de poging daartoe. De opmerking dat het beschermen van eigendommen onvoldoende rechtvaardiging is voor het plegen van een levensmisdrijf is in dat kader een algemene opmerking. Als je goed had gelezen heb ik de mogelijkheid dat eea een ongeluk was (en dus in het geheel geen sprake was van een strafbaar feit) niet uitgesloten.quote:Jij kent net zo goed het dossier niet, en aangezien jij ook niet de strafrechter bent in deze zaak, is het ook niet aan jou om te oordelen. Overigens laat je ook merken dat je buiten de werkelijkheid staat, iets wat ik wel vaker bij de rechterlijke macht constateer.
Germaine handelde blijkens de gegevens wel degelijk met een zeker plan. Zij had een doel (bescherming van haar eigendommen), een middel (haar auto) en een plan (het klemrijden van de dief). Als de dood van haar belager het uiteindelijke resultaat van dat handelen is, dan lijkt mij de kans dat het om een ongelukkige samenloop van omstandigheden gaat, nogal klein. Ik vind het sowieso nogal bizar (als gezegd) om de dood van een ander af te doen als een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Een dergelijke ongelukkige samenloop dient in beginsel op een toevalligheid te berusten, een omstandigheid die zowel buiten de macht van Germaine als buiten de macht van de tasjesdief viel. Daar is blijkens het feitencomplex zoals dat bekend is, geen sprake van. En het OM vindt dat blijkens haar vervolgingsbesluit ook niet.quote:Denk jij nou werkelijk dat zij überhaupt nadacht over enige belangen? Dat zij een afweging ging maken? Tuurlijk niet, je bent net beroofd, je zit waarschijnlijk vol adrelanine en stress en denkt dus niet rationeel. Het gevolg laat zich raden, maar feit van wat ik tot nu toe heb gezien lijkt het mij een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden voor haar en ik hoop dat de rechter er ook zo over denkt.
Het gaat juist over het stukje 'al dan niet opzettelijk'. De vrouw had zeer waarschijnlijk NIET de intentie om te doden. Zeer zeker had een koele afranseling met een honkbalknuppel in zijn gezicht totdat het 'slachtoffer' dood was niet in verhouding gestaan tot de daad, maar daar was hier geen sprake van. Stel je voor ze was lopend teruggegaan en was met hem gaan worstelen om het tasje waarbij ze hem een klap in het gezicht verkocht, waarna hij was gevallen op de stoeprand en vervolgens was gestorven omdat hij zijn nek gebroken had. Had dat dan ook niet in verhouding gestaan tot de daad?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:35 schreef Urvin het volgende:
[..]
Dat mensen dat nog steeds niet willen snappen in dit topic, vind ik best wel sneu....![]()
quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:37 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Die jongen wist dat vroeg of laat iemand het niet zomaar zou pikken en de achtervolging inzetten.
In een Westers land, waar er geen doodstraf is voor stelen, zullen dieven niet geneigd zijn om te denken dat ze met gevaar voor eigen leven iemand van een bezitting beroven.quote:Hij nam zelf dat risico. En nu is ie dood. Jammer maar helaas. De wereld is weer een crimineel armer.
Heb je wel gelijk in, maar dat is ook niet het doel van Germaine C. geweest. Kan ik me met geen mogelijkheid voorstellen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:35 schreef Urvin het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om een mening maar om een aanname.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hey, dit is een forum, iedereen mag hier zijn mening geven
Nee, want als dat zo was, dan was wel degelijk sprake van moord. De voorbedachte rade die na koel en kalm beraad ontstaat, kan immers ook in enkele seconden ontstaan.quote:Als je zoiets doet, doe je dat om emotionele redenen. Redenen als "goedverdoemme hier met mijn tas" en "ik zal je krijgen vies kutjong". Maar de reden is niet "ik zal jou eens even doodvermoorden".
quote:Weet je wat ook een gotspe is? Dat je je eigen spullen en huis en haard niet eens meer mag verdedigen en dat het recht tegenwoordig steeds meer aan de kant van de crimineel staat.
Waar leg je de scheidslijn? In mijn beleving zijn tasjesrovers tuig ja. In mijn beleving zijn winkeldieven ook tuig. Maar ik zie dan qua ´social standing´ niet heel veel verschil tussen een winkeldief en een winkelmedewerker die de betrokken dief nog ns een paar trappen verkoopt terwijl hij al geboeid en wel op de grond ligt.quote:Hetzij functioneel, hetzij facilitair. Want "het zijn toch zulke arme mensen die nooit kansen hebben gehad". Ja dag. Je moet gewoon van mijn spullen afblijven. En het is te gek voor woorden dat je een inbreker niet eens meer mag aanpakken! Of een overvaller tegen de grond mag slaan zonder risico van vervolging! In mijn optiek bewijs je de maatschappij een dienst door dat tuig flink hard aan te pakken.
Ik mag hopen dat Germaine niet met een vooropgezet plan handelde om de jongen te doden. Maar ook al is dat niet het geval, dan betekent dat nog niet dat zij niet het opzet heeft gehad om deze jongen (zwaar) lichamelijk letsel toe te brengen en het betekent zeker niet dat zij geen schuld zou hebben gehad aan de dood van deze jongen. Iedere onnatuurlijke dood (zonder aansziens des persoon) die bovendien het rechtstreeks gevolg is van het handelen van een ander, verdient een diepgravend strafrechtelijk onderzoek en het oordeel van een strafrechter. De suggestie dat in dit geval zowel dat onderzoek als het oordeel van de strafrechter buiten beschouwing kan blijven is hooguit ingegeven door de notie dat het slachtoffer ´maar´ een tasjesdief van (bovendien) Noordafrikaanse afkomst was. Alsof dat geen mensen zijn.quote:Ik weet dat de wet anders bepaalt, maar rechtvaardigheidsgevoel is puur emotioneel. Doodrijden is een te zware maatregel, maar ik ben ervan overtuig dat dat geen ogenblik het motief van Germaine C. is geweest. Zij handelde uit emotie, uit een impuls om iets recht te zetten. Want diezelfde justitie die haar nu vervolgt, doet dat niet voor je.
Als jij je verheven voelt boven alle fokkers, ga dan vooral even na hoe er over rechten binnen de universitaire wereld wordt gedachtquote:Daar zeg je een waar woord.
Zeer waarschijnlijk was het geen levensmisdrijf zoals je het zelf zo mooi noemt, dus die opmerking is geheel irrelevant.quote:Ik ken de kernfeiten net als iedereen en het is een feit (tenzij je het wilt gaan betwisten) dat deze jongeman door een handeling van Germaine C. het leven heeft verloren. Het is ook een feit dat deze jongeman kort daarvoor het tasje van Germaine heeft gestolen of probeerde te stelen en dat de handeling van Germaine die uiteindelijk het noodlottig gevolg heeft gehad, een reactie was op de diefstal c.q. de poging daartoe. De opmerking dat het beschermen van eigendommen onvoldoende rechtvaardiging is voor het plegen van een levensmisdrijf is in dat kader een algemene opmerking. Als je goed had gelezen heb ik de mogelijkheid dat eea een ongeluk was (en dus in het geheel geen sprake was van een strafbaar feit) niet uitgesloten.
De auto had ze al, dus kan je moeilijk bespreken van een vooropgezet plan. Dan zou ze van tevoren dus een plan moeten hebben bedacht dat als volgt ging: "Mocht ik overvallen worden, heb ik mijn auto al als wapen!!!!quote:Germaine handelde blijkens de gegevens wel degelijk met een zeker plan. Zij had een doel (bescherming van haar eigendommen), een middel (haar auto) en een plan (het klemrijden van de dief). Als de dood van haar belager het uiteindelijke resultaat van dat handelen is, dan lijkt mij de kans dat het om een ongelukkige samenloop van omstandigheden gaat, nogal klein. Ik vind het sowieso nogal bizar (als gezegd) om de dood van een ander af te doen als een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Een dergelijke ongelukkige samenloop dient in beginsel op een toevalligheid te berusten, een omstandigheid die zowel buiten de macht van Germaine als buiten de macht van de tasjesdief viel. Daar is blijkens het feitencomplex zoals dat bekend is, geen sprake van. En het OM vindt dat blijkens haar vervolgingsbesluit ook niet.
Nee, maar dat vind niemand. Ik snap ook niet wat zoiets als opstalaansprakelijkheid op dit punt met strafrechtelijke vervolging te maken heeft.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
Of vind jij dat de huiseigenaar verantwoordelijk is voor val van een inbreker, als die langs de brakke regenpijp probeert het huis binnen te komen?
Tot zover helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:55 schreef ThaMadEd het volgende:
Het lijkt mij veel logischer dat ze achteruit reed om haar tas terug te krijgen, en in "the heat of the moment" hem tegen de boom reed.
En uiteraard is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Want:
-Wilde zij beroofd worden? Nee.
-Wilde zij dat ze de tas op een normale manier kon terugkrijgen? Waarschijnlijk wel
-Het belangrijkste punt: Wilde zij Ali el B bewust dood hebben? Wederom waarschijnlijk niet
Dus is het een voor haar en hem zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden, <knip>
omdat?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:55 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Als jij je verheven voelt boven alle fokkers, ga dan vooral even na hoe er over rechten binnen de universitaire wereld wordt gedacht
Is die knul dood of niet?quote:Zeer waarschijnlijk was het geen levensmisdrijf zoals je het zelf zo mooi noemt, dus die opmerking is geheel irrelevant.
Hoe wilde ze middels achteruitrijden haar tas terugkrijgen als dat achteruitrijden NIET was gericht op het klemrijden van die jongen. En als haar handelen wel gericht was op het klemrijden van die jongen, had zij er dan geen rekening mee moeten houden dat een dergelijk handelen niet zonder risico was?quote:De auto had ze al, dus kan je moeilijk bespreken van een vooropgezet plan. Dan zou ze van tevoren dus een plan moeten hebben bedacht dat als volgt ging: "Mocht ik overvallen worden, heb ik mijn auto al als wapen!!!!". Bovendien bespreek jij een wel erg planmatige aanpak. Hoeveel tijd had ze om dit "plan" te bedenken dan? Het lijkt mij veel logischer dat ze achteruit reed om haar tas terug te krijgen, en in "the heat of the moment" hem tegen de boom reed.
Wat een onzin. Dat belangrijkste punt van jou is een ondergeschikt punt omdat het bewustzijn van Germaine niet betekent dat zij niet strafrechtelijk verantwoordelijk is voor de dood van Ali. Zij kan immers ook bij ontbreken van voorbedachte rade en/of opzet strafrechtelijk verantwoordelijk zijn, en wel krachtens schuld. En als de dood van Ali een rechtstreeks gevolg is van een handelen van Germaine dan is kans dat daaruit strafrechtelijke verantwoordelijkheid voortvloeit, groot genoeg om daarover een oordeel van de strafrechter te willen hebben.quote:En uiteraard is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Want:
-Wilde zij beroofd worden? Nee.
-Wilde zij dat ze de tas op een normale manier kon terugkrijgen? Waarschijnlijk wel
-Het belangrijkste punt: Wilde zij Ali el B bewust dood hebben? Wederom waarschijnlijk niet
Dus is het een voor haar en hem zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarin beiden genoeg gestraft zijn!
Het ging om deze quote:quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:56 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, maar dat vind niemand. Ik snap ook niet wat zoiets als opstalaansprakelijkheid op dit punt met strafrechtelijke vervolging te maken heeft.
En vergelijk dat nou eens met mijn regenpijp verhaal. Daar is de inbreker ook dood. De huiseigenaar ook maar meteen oppakken dan? Want zoals jij het zegt, dood = dood en dus moet er een zondebok gevonden worden. Sorry, maar in mijn optiek is die zondebok die doodgereden jongen zelf.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:13 schreef Argento het volgende:
Is die knul dood of niet?
Je voorbeeld zou hooguit hout snijden als de dood van de inbreker een direct gevolg was van een concrete handeling van de huiseigenaar. Ik snap nog steeds niet wat je met die brakke regenpijp wil, maar dat is toch echt meer een gevalletje opstalaansprakelijkheid.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:14 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ook in mijn voorbeeld is er geen verhouding tot de inbraak en het doodvallen van de inbreker door een brakke regenpijp. Maar tegenwoordig neigt de rechtspraak er naar om de huiseigenaar verantwoordelijk te maken voor de dood van de inbreker.
Goedemorgen zeg: je citeert de ADVOCAAT VAN DE INBREKER. Natuurlijk betoogt ie in het belang van zijn client. Dat is zijn taak. En jij gaat aan de hand daarvan vaststellen wat in zijn algemeenheid mis is met Nederland?quote:Ik citeer de advocaat van een inbreker die neergeslagen was door een huiseigenaar, die na drie inbraken de inbreker op zat te wachten: "Wat deed u 's nachts onder in uw woonkamer? U hoort dan te slapen!" Met andere woorden, geef de crimineel vrij spel en leg hem vooral niets in de weg.
DAT is wat er mis is in Nederland en waarom iedereen zo ageert tegen het huidige rechtsysteem. Waarom hebben we de rechtspraak? Om slachtoffers te beschermen of om daders vrij te pleiten?
Je doet maar wat je niet laten kan, maar als jij een inbreker met een honkbalknuppel tot een levensloos hoopje pulp slaat, dan mag je tegen de rechter zeggen dat jij vindt dat jij dat recht hebt. Succes.quote:En ik vind in mijn hart dat het gewoon moet kunnen dat je een inbreker tegen de vlakte slaat, het is mijn huis en die klootzak heeft daar niets te zoeken. Inbrekers weten wat de risico's zijn als ze betrapt worden. Dan achteraf niet huilen.
Gewoon borrelpraat. Ik zie niet in waarom je dat soort argumenten serieus zou willen opvoeren.quote:Je kunt van die houding zeggen wat je wilt, maar justitie doet NIETS aan dat soort problematiek. Ze laat de daders lopen. Wel verwacht ze dat de slachtoffers lijdzaam toekijken hoe de inbreker nog eerder het politiebureau verlaat dan zij zelf, vaak nog met een folder voor slachtofferhulp onder de arm.
Je snapt het verschil tussen de oorzaak van een brakke regenpijp en van een concrete, rechtstreekse handeling?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En vergelijk dat nou eens met mijn regenpijp verhaal. Daar is de inbreker ook dood. De huiseigenaar ook maar meteen oppakken dan? Want zoals jij het zegt, dood = dood en dus moet er een zondebok gevonden worden. Sorry, maar in mijn optiek is die zondebok die doodgereden jongen zelf.
Verwijtbaar/nalatig handelen mischien?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:36 schreef Argento het volgende:
Je snapt het verschil tussen de oorzaak van een brakke regenpijp en van een concrete, rechtstreekse handeling?
Dat hebben zoveel slachtoffers, door de verrotte corrupte rechtspraak, ook niet.quote:Het is maar een suggestie hoor, maar zou het kunnen dat je met je van iedere juridische kennis gespeende, in hoofdzaak emotioneel geladen argumenten, het gelijk gewoon niet aan je zijde hebt? Zou dat enigszins mogelijk zijn?
Een brakke regenpijp neigt naar risicoaansprakelijkheid. Dan is juist geen concrete handeling/gedraging noodzakelijk.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Verwijtbaar/nalatig handelen mischien?
wat hebben ze niet? gelijk of juridische kennis?quote:Dat hebben zoveel slachtoffers, door de verrotte corrupte rechtspraak, ook niet
Dat is zoals Argento al zegt totaal iets anders.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Heb je wel gelijk in, maar dat is ook niet het doel van Germaine C. geweest. Kan ik me met geen mogelijkheid voorstellen.
Of vind jij dat de huiseigenaar verantwoordelijk is voor val van een inbreker, als die langs de brakke regenpijp probeert het huis binnen te komen?
dat is het dus wel. Dat is de crux van de zaak.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:07 schreef NaaiHard-DieHard het volgende:
Dat hij overleed is niet meer dan buitengewoon.
Ja en daarmee wordt vergeten wie nou eigenlijk slachtoffer was, namelijk de vrouw en niet die platte kerel.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:24 schreef Argento het volgende:
[..]
dat is het dus wel. Dat is de crux van de zaak.
De vrouw is ironisch gezien dubbel slachtoffer.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:33 schreef NaaiHard-DieHard het volgende:
[..]
Ja en daarmee wordt vergeten wie nou eigenlijk slachtoffer was, namelijk de vrouw en niet die platte kerel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |