je kan bij een reisorganisatie een excursie naar tsjernobyl doen. Ikzelf heb het ook gedaan. Dan heb je een gids en vervoer van en naar Kiev. Ik ben ook geen ramptoerist en ik heb nog nooit zoiets ontzagwekkends meegemaakt...quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:10 schreef leolinedance het volgende:
Zijn er uitstapjes naar Tsjernobyl te regelen? Bijvoorbeeld een 3 dagen naar Kiev en dan nog even langs Tsjernobyl?
Nee, ik ben geen ramproerist maar heb er vanalles over gelezen en heb zéér indrukwekkende foto's gezien.
Dank u, zal ik even bekijken!quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:48 schreef Stereotomy het volgende:
Leo, kijk ook naar de vorige topics in de OP. Denk dat in deel 3 en 4 heel veel info staat over excursies naar Chernobyl.
Is het een beetje goed weer daar nu? (niet te koud bedoel ik dan)quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 14:30 schreef ultra_ivo het volgende:
Volgende week m'n fietsinfo over Oekraine maar eens updaten. Ben nu in Kiev na een heerlijke 10 dagen fietsen van Krakau via Kosice, Uzhgorod en Ivano-Frankivsk naar Zjitomir.
Het is nu buiten 20 graden, en dat om 10 voor 9 's avonds. Het is dan ook tjokvol op straat.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 19:18 schreef DJJoris het volgende:
[..]
Is het een beetje goed weer daar nu? (niet te koud bedoel ik dan)
Ruilen?quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 19:53 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Het is nu buiten 20 graden, en dat om 10 voor 9 's avonds. Het is dan ook tjokvol op straat.
Hey Joris,quote:Op woensdag 29 oktober 2008 15:01 schreef DJJoris het volgende:
Btw, voor wie binnenkort naar de Oekraine gaat, de exchangerate is echt fantastisch voor Europeanen op dit moment, voor 1 euro krijg je nu bij flink wat banken 8 hryvnia. Natuurlijk kan dit zo weer omslaan maar vond het best bijzonder.
Blijft heerlijk trouwens rond deze tijd in Oekraine te zijn, het is er droog en niet al te koud (denk rond de 10 graden maar voelt warmer). Helaas zaterdag alweer terug naar Nederland.
Odessa is misschien iets duurder dan Dnipropetrovsk. Vandaag was de koers bij Terra (een van de vele Malls in de stad) 8hryvnia precies voor een euro. Niet slecht vond ik. In Kiev is de koers altijd slecht, helemaal op het station waar het zelfs slechter is als op het vliegveldquote:Op donderdag 30 oktober 2008 10:31 schreef Tieu het volgende:
[..]
Hey Joris,
Ben ook net weer een week geweest, van 18 t/m 25 okt. Maar die geweldige exchange rates heb ik niet gezien. Sterker nog, een jaar terug (augustus) kreeg ik 7,5 grivni voor 1 euro. Nu kreeg ik nog maar 7 (hoewel later in de week het 7,4 werd en zelfs 1 dag 7,6). Wat ik daarbij apart vind is dat de dollar het veel beter doet, vorig jaar 5 grivni voor 1 dollar, nu 6 voor 1 dollar. Dit was in Odessa maar zijn aan het begin van de week ook 1 dag naar Kiev geweest en daar was de koers zelfs slechter.
Had ook erg mooi herfstweer, wel fris maar de hele tijd zon. Het is daar zo slecht nog niet![]()
Heb trouwens nu ook een visum geregeld voor me vriendin, komt met kerst en oud & nieuw hier heen![]()
![]()
En voor wie van archeologie houd, of oude kastelen. Ongeveer 70 kilometer naar het zuiden rijden vanaf Odessa ligt Bilgorod. Hier is een heel erg oud fort te vinden wat best indrukwekkend is, ook worden ernaast opgravingen gedaan naar een oude nederzetting.
Om het snel op te kunne zoeken in Google Earth hier de coordinaten:
46°12'2.48"N 30°20'58.99"O
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 21:26 schreef ultra_ivo het volgende:
@DJ Joris, reispas is een van de Vlaamse varianten voor paspoort
Zij heeft dan zelf al een visum voor de EU? Of komt zij oorspronkelijk uit de Europese Unie?quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 18:26 schreef Ukrainalover het volgende:
14.11 heb ik mijn reispaspoort en betaalde 83,50 Euro, die paspoorten worden niet in België maar in Frankrijk gemaakt, wel raar, weet niet of dat in Nederland ook zo is.
Dan moet ik naar een Neckermannshop om mijn vliegtuigticket Munchen-Donetsk te bestellen en betalen (die geven zelf hun visakaart en betalen, jij betaald dan terug aan hen), en dat ticket krijg je mee, of ligt in Munchen klaar (dat wete ik nog niet), en dan rij ik met de wagen acht uur naar Munchen, dan vliegen naar Donetsk, blijf er één week of twee weken, dat moet ik met haar nog bespreken, en dan vertrekken WIJ samen terug met vliegtuig van daar naar Munchen en dan met de auto terug.
kiev-donetsk is nachtje reizen, van 7 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends met de nachttrein dan. 1e klas is aan te raden ivm lengte bedden.. wat moet je trouwens in Donetsk? Vond 't niet meest boeiende plek in Oekraine, mariupol (uurtje met zo'n busje vanaf Donetsk) was veel boeiender.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 17:37 schreef ultra_ivo het volgende:
Brussel - München en Kiev-Donetsk zullen niet gek verschillen qua uren in de trein zitten. Daarbij zijn de Oekraïense treinen een stukje comfortabeler voor de langere afstand.
Mja.quote:en ik moet hier 30 euro betalen en opsturen naar Rotterdam en krijg dan email en telefoonnummer.
Persoonlijk slaap ik liever in Platzkart dan in de 1e klas, mede vanwege de sociale controle e.d. had afgelopen vrijdag op zaterdag een super treinreis in de nachttrein naar Kiev in platzkart. Eindelijk zo een super gezellige rit gehad waar ik vaker mensen over hoor met bier en zang en gezellige gesprekken.quote:Op zondag 2 november 2008 20:13 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
kiev-donetsk is nachtje reizen, van 7 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends met de nachttrein dan. 1e klas is aan te raden ivm lengte bedden.. wat moet je trouwens in Donetsk? Vond 't niet meest boeiende plek in Oekraine, mariupol (uurtje met zo'n busje vanaf Donetsk) was veel boeiender.
Puzata Xata is erg smakelijkquote:Op dinsdag 4 november 2008 23:18 schreef Stereotomy het volgende:
Is Puzata Xata en Domashnya Kuchnya al genoemd?De Afdaling is mooi. Lavra moet ook mooi zijn.
quote:Op woensdag 5 november 2008 12:23 schreef El_Matador het volgende:
Ah, ja het vrijheidsplein ben ik inderdaad 's avonds geweest, maar niet op zaterdag. Goeie tip.
Heb al wat aardige clubs opgezocht om te gaan stappen, hebben jullie persoonlijke ervaringen als tip? Lavra zag ik staan?
Eten heb ik ook goed gedaan daar (Japans en Georgisch).
Verder nog tips over die reis naar Tsjernobyl? Hebben jullie dat ook gedaan?
En met hoeveel mensen was je toen?quote:Op dinsdag 18 november 2008 14:27 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
ik ben vorig jaar naar Tsjernobyl geweest. Ik had het geregeld via een Nederlands bureau die Russische uitstapjes regeld en ook die naar Tsjernobyl. Ik kan alleen niet meer op de naam komen... zal nog eens diep nadenken. Was erg prachtig om daar te zijn. Vooral de spookstad was erg indrukwekkend
Volgens mij was het voor ons bijna 400 euro. maar als je met een groep bent kan je dat gewoon delen.
Je moet een werkvergunning aanvragen, een vergunning om langer dan 3 maanden te blijven en je moet de taal kunnen spreken is mij verteld. Verder is het vaak erg lastig om als buitenlander een baan te krijgen omdat ze vaak liever een Oekraïner in dienst nemen. Maar de grote internationale bedrijven (MTS bijvoorbeeld) zijn juist specifiek op zoek naar mensen buiten het Oostblok omdat ze veel internationale klanten aan willen trekken.quote:Op zondag 14 december 2008 11:43 schreef Tieu het volgende:
Heeft er iemand ervaring met gaan werken in Oekraïne? Ik ben benieuwd, heb namelijk het idee dat een tijdje te gaan doen.
leuk als je de banners uit kan zettenquote:Op woensdag 3 december 2008 22:27 schreef FlyingFox het volgende:
Ik zie nu pas die verticale banner aan de rechter kant!;'(
!
hoe rijd je dan??quote:Op zondag 4 januari 2009 16:27 schreef Laura 2000 het volgende:
Even een tvp, vorig jaar na anderhalve week Rusland nog 2 weken Kyiv, Odessa en Sumy gedaan. Was super!! Zou graag nog eens terug gaan, maar dan met de auto rondreizen en of er in ieder geval een huren om de krim te bekijken.
Dat mensen dat voor hun plezier doen. Zo een rot eind om te rijden.quote:Op zondag 4 januari 2009 16:54 schreef henkway het volgende:
[..]
hoe rijd je dan??
was hier vorige week nog iemand die wekelijks naar kiev rijd met een bus
hij rijd via warschaw
Yups, minimaal 6 maanden al letten ze daar niet zo heel erg streng op geloof ik maar het is zeker aan te raden lijkt mij.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 22:26 schreef Tieu het volgende:
Weet iemand toevallig of voor Oekraine je paspoort minimaal nog 6 maanden geldig moet zijn zoals wel voor meer landen van toepassing is? Want in dat geval moet ik binnenkort al een nieuwe aan gaan vragen
Ik snap het ook niet want uiteindelijk lever t het de Nederlandse Staat geld op en niet Oekraine.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:42 schreef DJJoris het volgende:
Ik mag nog een jaar op mijn paspoort dus kan dan ook deze zomer nog fijn gaan. Ik snap af en toe niet die regels van het paspoort dat die nog een bepaalde tijd minimaal geldig moet zijn.
Precies, misschien zijn ze bang dat mensen daar willen blijven.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:45 schreef Aanvoerder het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet want uiteindelijk lever t het de Nederlandse Staat geld op en niet Oekraine.
Inderdaad, al zijn het wel kosten die je dan wel wat later had moeten betalen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 22:42 schreef Tieu het volgende:
Denk dat het inderdaad zoiets iets. Als er wat zou gebeuren is je paspoort in ieder geval nog een bepaalde tijd geldig. Anders zou ik het ook niet weten, maar onhandig is het wel en kost ook nog eens extra geld
Dat is waar, het schuift alleen de kosten op. Maar toch...quote:Op zaterdag 10 januari 2009 00:44 schreef DJJoris het volgende:
[..]
Inderdaad, al zijn het wel kosten die je dan wel wat later had moeten betalen.
Whoei, 14 Juni ga ik weer.
199 voor een retour? Want anders valt het wel mee, via vliegwinkel was ik laatst 400 kwijt voor een retour inclusief alle toeslagen. En had al gekeken voor in mei, dan zou ik 350 kwijt zijn. Ik vlieg trouwens wel naar Odessa wat het iets duurder maakt omdat er altijd een extra vliegveld met zijn belastingen tussen zit.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 09:48 schreef Aanvoerder het volgende:
KLM heeft de tickets nu in de aanbieding trouwens. 199 EUR. T/m 26 januari boeken geloof ik. Jammer dat ik er nu juist geen geld voor heb verdomme.Ik wil begin maart gaan.
Ja, Amsterdam-Boedapest vvquote:Op vrijdag 16 januari 2009 07:48 schreef Henk-Wim het volgende:
Weet van het bestaan af maar nog nooit mee gevlogen. Verwacht dat in juni wel te gaan doen. Iemand ervaringen?
Kwam het ook toevallig tegen laatst, met google kwam ik weer hier uit.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 12:39 schreef Tieu het volgende:
Zijn er hier trouwens ook nog mensen die wel eens naar Kazantip zijn gegaan? Lijkt mij echt vet om eens naar toe te gaan.
Ryanair vliegt van Londen naar Kiev tegenwoordig.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 21:26 schreef DJJoris het volgende:
Mijn vakantie voor komend jaar staat alweer vast, ik ben misschien wel erg verslaafd aan dit land maar het is ook gewoon zo een mooi land, van 7 Juni t/m 1 Juli zal ik weer in Oekraine zijn. Whoei, heb er weer zin in. Zojuist geboekt (met KLM).
Toch gaan we dit keer wat door het land heen reizen, wat meer zien van het land, de Karpaten en de Crimea komen dit keer uitgebreid aan bod.
Wel jammer dat alles nu een stuk duurder is geworden, ja, de koers is heel interessant maar helaas zijn de prijzen mee omhoog gegaan.
Helaas kan je op hun website nog niet boeken voor die vlucht lijkt het welquote:Op woensdag 4 februari 2009 09:06 schreef jeoren het volgende:
[..]
Ryanair vliegt van Londen naar Kiev tegenwoordig.
Kan schelen..
quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 19:39 schreef Aanvoerder het volgende:
Vanavond een flesje van dit soldaat maken:
[ afbeelding ]
met de tgv naar Keulen en dan met een IR naar Dortmund. Vrienden van mij hebben dat gedaan en het is te doen.Vliegen naar L'viv is beter dan 8 uur aan de grens staan....stomme corrupte Poolse douaniersquote:Op dinsdag 13 januari 2009 23:53 schreef MCH het volgende:
Iedereen is bekend met Wizzair (Dortmund - Kiev)
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 10:11 schreef marnixds het volgende:
[..]
met de tgv naar Keulen en dan met een IR naar Dortmund. Vrienden van mij hebben dat gedaan en het is te doen.Vliegen naar L'viv is beter dan 8 uur aan de grens staan....stomme corrupte Poolse douaniers
Inderdaad,bij Tsjernobyl excursies is het een must eigenlijk om het van te voren aan te geven dat je er naar toe wilt gaan, verder is het beter om met een groepje te gaan, hoe meer mensen mee gaan, hoe goedkoper het wordt per persoon.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:12 schreef fransloon het volgende:
Ik ben twee weken geleden in Kiev geweest. Wij vlogen voor 75 p.p. vanaf Keulen. Wij hebben daar ook een Tjernobyltripje gedaan. dat moet je wel van te voren regelen omdat ze je gegevens van te voren door moeten geven aan de controleurs bij het gebied rond Tjernobyl.
In Kiev moet je oppassen voor corrupte politieagenten. Loop snachts niet over straat, helemaal niet als je gedronken hebt, maar pak gewoon een taxi. kost niks en is een stuk veiliger. Wij zijn door 2 politieagenten ¤ 65 afhandig gemaakt omdat we 'dronken' over straat liepen.
Als je het echte Kiev wil zien is het slim om een local op te snorren. dat scheelt een hele hoop zoeken naar goede clubs, cafes, etc.
Must see is het Moederlandbeeld en verder in ieder geval het centrum.
Klopt, je ziet dan ook verschillende mensen de barbecue aanzetten en kampvuren bouwen als het later op de avond wordtquote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:17 schreef Stereotomy het volgende:
Pyrohiv, erg leuk!!! Vooral in de zomer is het heerlijk wandelen daar idd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pyrohiv
Antonovs zijn best degelijke vliegtuigenquote:Op zaterdag 14 maart 2009 00:25 schreef Stereotomy het volgende:
Joh, ik ben in een Antonov 24 van Kiev naar Donetsk gevlogen. Ook overleefd.
Met Wizzair kost het echt geen drol. Desondanks is treinreizen veel leuker in Oekraïne, avontuur op zichquote:Op vrijdag 13 maart 2009 20:36 schreef DJJoris het volgende:
Ik denk dat rondvliegen een aardig prijzige bedoening is in Oekraine als de trein haast niets kost.
Zag net dat mijn vliegtuig naar Dnipropetrovsk een Fokker70 zal zijn. Nog nooit mee gevlogen eigenlijk maar het schijnt dat het vliegveld daar niet meer is dan een voormalig militair vliegveld met 1 startbaan en niemand die Engels spreekt, dat wordt dus leuk
. (mja, mijn Russisch is nog steeds matig)
kan je niet beter een appartement boeken??quote:Op maandag 6 april 2009 10:48 schreef misteriks het volgende:
heeft iemand een goede tip voor 'n hotel in Kiev? Niet al te duur maar centraal gelegen? enneh, asap als het kan. Ik land donderdagavond in Kiev en heb nog geen hotel geboekt
http://secure.hospitalityclub.org/hc/hcworld.php?country=201 is voor Oekraine en http://secure.hospitalityclub.org/hc/hcworld.php?region=3312 voor Kievquote:Op maandag 6 april 2009 13:50 schreef henkway het volgende:
http://secure.hospitalityclub.org/hc/hcworld.php?region=3721
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |