piepende banden mag, slippende banden niet...quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:26 schreef GateWayX het volgende:
De truuck is juist om snel weg te rijden zonder piepende banden. Hoe meer wheelspin hoe langzamer je weg bent.
Lijkt me wel. Om de banden goed te laten piepen moet de koppeling toch wel aangegrepen zijn lijkt me.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:22 schreef Meddo het volgende:
is dat niet het rubber van de banden?
gokje...quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:27 schreef B_BOY het volgende:
is de koppeling banden ruiken duidelijk anders. maar ik heb 't ook gewoon als ik vol gas wegrijd terwijl ik de koppeling in een keer helemaal oplaat komen (voet van de koppeling af) hoe kan de koppeling dan toch zo snel blijven slippen.
dat snap ik ook wel.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:26 schreef GateWayX het volgende:
De truuck is juist om snel weg te rijden zonder piepende banden. Hoe meer wheelspin hoe langzamer je weg bent.
Wehehe. Er is ook een leuk filmpje van iemand met een bmw (goh) die heel stoer een burnout maakt en dan naast z'n auto gaat staan terwijl hij nog aan het burnen is. Helaas voor hem draait zijn auto op dat moment en ligt hij vervolgens onder z'n eigen knakenbak terwijl dat apparaat doorspintquote:
Waarom probeer je zo belachelijk te rijden?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:27 schreef B_BOY het volgende:
is de koppeling banden ruiken duidelijk anders. maar ik heb 't ook gewoon als ik vol gas wegrijd terwijl ik de koppeling in een keer helemaal oplaat komen (voet van de koppeling af) hoe kan de koppeling dan toch zo snel blijven slippen.
TS post volgende week vast nog wel een update.quote:
Zijn hun die gene die em aftrappenquote:Op dinsdag 24 juli 2007 20:55 schreef Cyaa het volgende:
[..]
no wonder, er rijden alleen maar bejaarden in![]()
leuk dat je omschrijft als scooterjosti dat vind ik wel heel fijn moet ik zeggenquote:Op dinsdag 24 juli 2007 20:37 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Waarom probeer je zo belachelijk te rijden?Dat is echt sneu, zeker als je daarbij de Corolla van je ouders vernielt. Dat kost gewoon weer extra geld en is nergens goed voor. Daarnaast heb je het ook niet zo geleerd tijdens de rijlessen die je recentelijk afgesloten hebt, aangezien je uit '88 komt. Dus waarom willens en wetens de koppeling slopen als je zelf al aangeeft hem overduidelijk te ruiken. En volgas je koppeling laten opkomen is leuk als je aan dragracen doet, niet op de openbare weg.
Scooterjosti's.
in een ander topic las ik dat je wel al 2 maanden je rijbewijs hebt.... nu heb je dus niet meer net je rijbewijs?quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:36 schreef B_BOY het volgende:
[..]
leuk dat je omschrijft als scooterjosti dat vind ik wel heel fijn moet ik zeggen
heb nooit een scooter gehad maarja.
owja en ik ben echt niet doelbewust die auto aan ut slopen, maar ik vroeg het me gewoon af. toen ik net me rijbewijs had vond ik ut keistoer namelijk. en een paar dagen trug reed ik in iemand anders zijn auto (ouders van een vriendin van me) en toen ik wegreed bij het stoplicht gebeurde het me ook weer. ik wilde redelijk wat gas geven omdat ik verwacht dat hij anders zou afslaan.
en toen gaf ik iets teveel gas met als gevolg piepende bandjes en volgens mij een ruikende koppeling.
Sowieso doet de TS iets structureel fouts, aangezien het de 2e auto is waarbij het gebeurt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:04 schreef Youp het volgende:
[..]
in een ander topic las ik dat je wel al 2 maanden je rijbewijs hebt.... nu heb je dus niet meer net je rijbewijs?
ik denk aan: te veel gas, te weinig koppeling en als de auto dan langzaam begint te rollen met 4000rpm en een 99% slippende koppeling in een keer pats boem dat linker pedaal los en nog wat gas bijgevenquote:Op woensdag 25 juli 2007 14:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sowieso doet de TS iets structureel fouts, aangezien het de 2e auto is waarbij het gebeurt.
mwah het is nog wel kort maar ik heb al meer dan 3000 km gereden en der zijn genoeg beginnende rijders die dat nog niet in een jaar halen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:04 schreef Youp het volgende:
[..]
in een ander topic las ik dat je wel al 2 maanden je rijbewijs hebt.... nu heb je dus niet meer net je rijbewijs?
ik val ook nog onder de noemer beginnende rijder... ik heb inmiddels toch wel ruim 100.000km geredenquote:Op woensdag 25 juli 2007 14:43 schreef B_BOY het volgende:
[..]
mwah het is nog wel kort maar ik heb al meer dan 3000 km gereden en der zijn genoeg beginnende rijders die dat nog niet in een jaar halen.
Ik ook wel jaquote:Op woensdag 25 juli 2007 15:09 schreef Youp het volgende:
[..]
ik val ook nog onder de noemer beginnende rijder... ik heb inmiddels toch wel ruim 100.000km gereden
Dat MS-DOS commando was REN.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:47 schreef Tjabbo het volgende:
C:/> Rename B_BOY B_GIRL
rename werkte ook, JD.quote:
HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHHAHAAAAAquote:Op woensdag 25 juli 2007 16:03 schreef punchdrunk het volgende:
als je het doet terwijl ik net relaxed over straat loop en me vervolgens helemaal de vliegende vinkenteriing schrik is het bijzonder schadelijk voor je voortanden in ieder geval.
neh rename werkte ook al heel lang. 3.30 als ik me niet vergis.quote:Op woensdag 25 juli 2007 15:58 schreef veldmuis het volgende:
[..]
rename werkte ook, JD.
Of was dat pas in de latere versies?
Als je nou zou zeggen dat die slash een backslash moet zijn had je een punt.
quote:Op woensdag 25 juli 2007 16:03 schreef punchdrunk het volgende:
als je het doet terwijl ik net relaxed over straat loop en me vervolgens helemaal de vliegende vinkenteriing schrik is het bijzonder schadelijk voor je voortanden in ieder geval.
de handrem er op laten staan (bij een voorwielaandrijver dan he, voor de slimmerikken onder ons) is pas vetquote:Op woensdag 25 juli 2007 16:38 schreef Arthur.Spooner het volgende:
Als je trouwens echt stoer op wilt trekken, zet je hem als het groen is eerst een meter in z'n achteruit, en dan meteen in z'n 1 en vol gas erop. Da's pas mooi.
Heb weleens toen ik net een paar dagen m'n rijbewijs had, 30 km gereden met handrem eropquote:Op woensdag 25 juli 2007 16:59 schreef Youp het volgende:
[..]
de handrem er op laten staan (bij een voorwielaandrijver dan he, voor de slimmerikken onder ons) is pas vet
quote:Op woensdag 25 juli 2007 17:03 schreef Arthur.Spooner het volgende:
[..]
Heb weleens toen ik net een paar dagen m'n rijbewijs had, 30 km gereden met handrem erop
En dan jezelf afvragen waarom de auto zovaak afslaat
Classicquote:Op woensdag 25 juli 2007 17:03 schreef Arthur.Spooner het volgende:
[..]
Heb weleens toen ik net een paar dagen m'n rijbewijs had, 30 km gereden met handrem erop
En dan jezelf afvragen waarom de auto zovaak afslaat
Ben jij de zoon van Bassie? Grapjas. 3000 km en jezelf dan al beter voelen dan andere bestuurders...quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:43 schreef B_BOY het volgende:
[..]
mwah het is nog wel kort maar ik heb al meer dan 3000 km gereden en der zijn genoeg beginnende rijders die dat nog niet in een jaar halen.
of juist met zoveel mogelijk rookquote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:26 schreef GateWayX het volgende:
De truuck is juist om snel weg te rijden zonder piepende banden. Hoe meer wheelspin hoe langzamer je weg bent.
Ahaa... dus daarom laat de launch control een bepaald percentage wheelspin toe... zodat je langzamer bent...quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:26 schreef GateWayX het volgende:
De truuck is juist om snel weg te rijden zonder piepende banden. Hoe meer wheelspin hoe langzamer je weg bent.
quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:20 schreef B_BOY het volgende:
als je wegrijd met piepende banden ruik je je koppeling gruwelijk. nu is mijn vraag hoe schadelijk is dat??
neej ik rijd geen golf gti, maar gewoon een corrolla van me pa
Stoer hoorquote:Op woensdag 25 juli 2007 14:43 schreef B_BOY het volgende:
mwah het is nog wel kort maar ik heb al meer dan 3000 km gereden en der zijn genoeg beginnende rijders die dat nog niet in een jaar halen.
Is dat niet om de stress op de aandrijfas te verminderen om het wokkel-effect tegen te gaan?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:48 schreef Supra_Turbo het volgende:
[..]
Ahaa... dus daarom laat de launch control een bepaald percentage wheelspin toe... zodat je langzamer bent...
Logisch
Er is een verschil tussen piepende banden en een rookgordijn trekkenquote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:48 schreef Supra_Turbo het volgende:
[..]
Ahaa... dus daarom laat de launch control een bepaald percentage wheelspin toe... zodat je langzamer bent...
Logisch
nee.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:02 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Is dat niet om de stress op de aandrijfas te verminderen om het wokkel-effect tegen te gaan?
Dat zou ik je graag nader zien uitleggen. Ik geloof er niets van namelijk.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 18:53 schreef Youp het volgende:
[..]
nee.
bij een beetje slip heb je in feite meer grip en ben je sneller weg dan helemaal zonder slip. dit geldt ook voor bochten maken en ook voor afremmen
heel verhaal bla bla cirkel van kamm (dwarskrachten en aandrijfkrachten) bla blaquote:Op vrijdag 27 juli 2007 23:41 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Dat zou ik je graag nader zien uitleggen. Ik geloof er niets van namelijk.
Whahahahaha OMGquote:Op zaterdag 28 juli 2007 17:59 schreef Gambolputty het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=V_Cef2p2B4k
Maar niet schadelijk voor de banden, dat niet
Met tandwielen is de weerstand supergroot, en dan heb je helemaal geen slip.quote:en hoe meer weerstand je hebt, hoe meer slip er optreed (logisch)
weerstand als in luchtweerstand, massa die je mee moet slepen etc.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 18:51 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Met tandwielen is de weerstand supergroot, en dan heb je helemaal geen slip.
Slicks op glad wegdek heb je amper weerstand, en dan treed er heel snel slip op!
Dus logisch, nee!
ja.quote:Op maandag 30 juli 2007 21:45 schreef Gambolputty het volgende:
Ik zou je boeken er weer even bijhalen, Youp. Ik ben de draad kwijt.
Slip heb je nodig om grip te hebben???
De glijdingsmodulus is het laagst wanneer twee oppervlaktes niet wrijven. Dus wegrijden zonder wielspin (in ieder geval tegen het slippen aan) kan de grootste kracht op de aandrijving worden gezet.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 18:53 schreef Youp het volgende:
[..]
nee.
bij een beetje slip heb je in feite meer grip en ben je sneller weg dan helemaal zonder slip. dit geldt ook voor bochten maken en ook voor afremmen
Want?quote:
heel zwart wit gezien wel jaquote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:46 schreef Gambolputty het volgende:
[..]
Want?
Als je geen grip hebt, dan slip je. Dus lijkt me dat je of slipt, of gript hebt.
Je praat jezelf tegen ?quote:Op woensdag 1 augustus 2007 19:27 schreef Youp het volgende:
[..]
hebben de banden 20% slip,
[..]
maar zoals ik al zei slipt de auto dan niet
naar jouw mening ja.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:39 schreef GateWayX het volgende:
![]()
[..]
Je praat jezelf tegen ?
Naar mijn mening zet je alleen optimaal vermogen om in snelheid als je goede tractie hebt. Goede tractie betekend zo min mogelijk slip. Elke centimeter dat het wiel slipt is niet omgezet in voorwaartse beweging.
Natuurlijk is het wel zo dat een motor op toeren meer vermogen levert en je dus sneller optrekt.
Dit en het opwarmen / opruwen van de banden is naar mijn idee de reden dat ze in bijvoorbeeld de F1 een beetje gecontroleerde wheelspin hebben met traction control aan .
Ik onderbouw mijn mening. Jouw reactie daarintegen.........quote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:50 schreef Youp het volgende:
[..]
naar jouw mening ja.
verdiep je maar eens in de stof. en dan echt verdiepen he
bron: http://www.turnfast.com/tech_handling/handling_tractn.shtmlquote:In acceleration, the tire should travel slightly more distance than the distance of the acceleration (spin just a bit faster than normal). The tires will actual slip; not a lot all at once to result in free wheelspin, but ever so slightly during the whole acceleration phase. When you can sense this slip, and control it, this is when you're getting maximum acceleration from the vehicle.
ja alleen is de redenatie niet zo simpel als 1+1quote:Op woensdag 1 augustus 2007 23:03 schreef Ridocar het volgende:
Bekijk het eens van de andere kant. Een zware kist is moeilijk te verschuiven. Ik moet dus hard duwen om de kist in beweging te krijgen. Laat het zo zijn dat ik de kist in beweging krijg, dan kost het me veel minder moeite om die beweging in stand te houden, minder dan toen de kist nog stil stond. Hetzelfde geldt ook met rubber op asfalt. Slipt 'ie niet, dan kan er een stuk meer kracht op komen te staan.
Onder slip versta ik het verschil tussen aangedreven snelheid en netto snelheid. is het wegdek trager dan het wiel, dan valt het al onder het begrip slip. Ook gecontroleerde wielspin is slip.
Nee, ik heb geen studie in natuurkunde gevolgd, gewoon geredeneerd met m'n algemene kennis.
Nee dat klopt niet helemaal.. banden slippen niet, het rubber rekt alleen een stukje uit bij normaal rijden. Slippen zou betekenen dat de banden sneller draaien dan de auto vooruit gaat (moet je even de band als iets plats zien)quote:Op donderdag 2 augustus 2007 17:33 schreef Youp het volgende:
[..]
ja alleen is de redenatie niet zo simpel als 1+1
er is altijd slip, zelfs wanneer je constant 120km/h rijdt. dan slippen de banden nog een x aantal procenten door.
-edit-
waarom denk je dat banden slijten? dat is echt niet enkel van hard optrekken en hard afremmen
en dat gebeurt dus ook.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee dat klopt niet helemaal.. banden slippen niet, het rubber rekt alleen een stukje uit bij normaal rijden. Slippen zou betekenen dat de banden sneller draaien dan de auto vooruit gaat (moet je even de band als iets plats zien)
alleen wanneer je de koppeling intrapt of de auto in de vrij laat rollen is er geen spraken van slip. zodra er aandrijfkrachten op de wielen komen te staan vind er slip plaats. hoe weinig dan ook.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 18:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
zeker niet![]()
alleen al niet omdat rubber meegeeft.
wat gebeurt er nou eigenlijk in dit filmpje? hij probeert een burnout maar waarom mislukt het?quote:Op maandag 30 juli 2007 21:49 schreef sungaMsunitraM het volgende:
BTW, TS, weet je wel zeker dat het je banden zijn die roken?
Hij laat zijn koppelingsplaten in rook op gaan in plaats van z'n banden.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:12 schreef Cyaa het volgende:
[..]
wat gebeurt er nou eigenlijk in dit filmpje? hij probeert een burnout maar waarom mislukt het?
koppeling slipt dus nog, hij moet zn poot van de koppeling halenquote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:12 schreef Cyaa het volgende:
[..]
wat gebeurt er nou eigenlijk in dit filmpje? hij probeert een burnout maar waarom mislukt het?
quote:Op donderdag 2 augustus 2007 22:10 schreef Calyx het volgende:
Dat filmpje doet pijn aan mijn ogen en oren![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |