abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51667991

cd niet bijgeleverd

Als je vragen hebt over PHP/MySQL, dan zit je hier goed met een vaste kliek guru's en een groot aantal regelmatige bezoekers. Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt

Vorige delen:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46

Zie ook:
  • PHP Dataverwerking
  • Officiële PHP website
  • PHP Documentatie
  • MySQL Reference Manual
  • Yet Another PHP Faq
  • PHP Cheat Sheet
  • PHP5 Power Programming - boek met uitleg over OOP, Pear, XML, etc

Tutorials:
  • W3Schools PHP
  • W3Schools SQL

Deze OP en instructies voor nieuw topic: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/PHP
  •   vrijdag 20 juli 2007 @ 17:31:51 #2
    84926 WyriHaximus
    Release the hounds smithers!
    pi_51668026
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 17:26 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Je powercable.
    Nee die is uiteraard zwart .
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 17:29 schreef mschol het volgende:
    aangezien het niet meer over php gaat..
    slotje...
    Verkapte ik sluit topic post?
    phluphy for president!
    pi_51668045
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 17:31 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Nee die is uiteraard zwart .
    [..]

als je het zo wilt noemen :p
    pi_51668121
    Is het mogelijk een datastructuur die je in php opbouwt te serializen? En dan bedoel ik niet met de serialize() methode, want die bouwt n stringetje en dat inlezen duurt alleen maar langer dan opnieuw opbouwen (en hij crapt hem als ik mijn structuur serialize omdat het te groot is). Het is een vrij complexe structuur van, als ik php mag geloven rond de 2 mb, dus nogmaals mijn vraag: kan ik dit echt 'snel' serializen?
      vrijdag 20 juli 2007 @ 17:37:14 #5
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_51668171
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 17:31 schreef WyriHaximus het volgende:
    Verkapte tvp
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
      vrijdag 20 juli 2007 @ 17:42:20 #6
    84926 WyriHaximus
    pi_51668336
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 17:32 schreef mschol het volgende:

[..]

als je het zo wilt noemen :p
    Dat van mij is ergens ook een verkapte tvp .

Iemand hier heel toevallig ervaring met Oracle + Stored Procedures + PHP? Zit nu met een stored procedure in oracle die ik in php moet aanroepen. Daar hoort een result uit te komen maar dan moet ik wel een argument mee geven aan de stored procedure. Alleen heb geen idee hoe. Wat ik ook opgeef krijg altijd maffe errors .
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 17:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Verkapte tvp
    Zie hier boven . Moet jij trouwens nodig zeggen .
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 17:35 schreef Thomass het volgende:
    Is het mogelijk een datastructuur die je in php opbouwt te serializen? En dan bedoel ik niet met de serialize() methode, want die bouwt n stringetje en dat inlezen duurt alleen maar langer dan opnieuw opbouwen (en hij crapt hem als ik mijn structuur serialize omdat het te groot is). Het is een vrij complexe structuur van, als ik php mag geloven rond de 2 mb, dus nogmaals mijn vraag: kan ik dit echt 'snel' serializen?
    Is JSON niet iets dan?
    phluphy for president!
      vrijdag 20 juli 2007 @ 17:46:24 #7
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_51668428
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 17:42 schreef WyriHaximus het volgende:
    Zie hier boven . Moet jij trouwens nodig zeggen .
    Ah! Jij dacht dat dat van mij een vraag was
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
      vrijdag 20 juli 2007 @ 17:50:16 #8
    84926 WyriHaximus
    pi_51668519
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 17:46 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ah! Jij dacht dat dat van mij een vraag was
    Stom vraagtekentje in die smilie
    phluphy for president!
    pi_51668784
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 17:35 schreef Thomass het volgende:
    Niet sneller dan via serialize() het geheugen injagen nee JSON zoals hierboven genoemd is een andere optie, maar aangezien dat niet veel anders is dan het outputformaat van serialize() schiet je er niet veel mee op.

Een derde optie is zelf bepalen welke onderdelen van je complexe structuur je gaat opslaan en voor elke class een soort serialize() functie te maken, maar of dat sneller is? Zou je kunnen toelichten waar het over gaat?
      vrijdag 20 juli 2007 @ 18:29:29 #10
    84926 WyriHaximus
    pi_51669495
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 18:01 schreef JeRa het volgende:

[..]

Niet sneller dan via serialize() het geheugen injagen nee JSON zoals hierboven genoemd is een andere optie, maar aangezien dat niet veel anders is dan het outputformaat van serialize() schiet je er niet veel mee op.
    JSON zal ook niet 1 van de snelse manieren zijn trouwens.
    quote:
    Een derde optie is zelf bepalen welke onderdelen van je complexe structuur je gaat opslaan en voor elke class een soort serialize() functie te maken, maar of dat sneller is? Zou je kunnen toelichten waar het over gaat?
    4e optie is het misschien in een idee om het in een cache bestand te zetten of in een tabel of desnoods in een phpsessie.

Zoals JeRa ook zegt het klinkt vrij complex en groot, misschien een idee om ff wat grove details te vertellen hoe het in elkaar zit en wat je precies wilt opslaan .
    phluphy for president!
    pi_51669950
    quote:

[..]

Een linked structure van 3241 nodes, in een soort 'vierkante' matrix structuur gelinkt. Een x aantal horizontale circulairly linked lists en die zitten weer aan elkaar geknoopt met verticaal circulair gelinkte lijsten.

Opbouwen ervan kost niet echt noemenswaardig veel tijd, maar het is een beetje onnodig - vandaar dat ik me afvroeg of je het niet gewoon 'binary' kan opslaan zegmaar

edit: voor de goede orde - het is iets waar ik een beetje mee zit te spelen (een sudoku maker/oplosser ). oorspronkelijk heb ik het in C gemaakt wat natuurlijk vele malen sneller is. kortgeleden met php5 was het appeltje eitje om het even te porten (webbased is natuurlijk leuker), nu wil ik er een snelheidsmonster van maken vandaar mijn vraag of binary opslaan van structuren mogelijk is
    pi_51670607
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 18:29 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

JSON zal ook niet 1 van de snelse manieren zijn trouwens.
    Dat is toch precies wat ik zeg met 'daar schiet je niet veel mee op' (hij wil het sneller krijgen)?
    quote:
    [..]

4e optie is het misschien in een idee om het in een cache bestand te zetten of in een tabel of desnoods in een phpsessie.
    Dat is het medium, het gaat om de inhoud de manier waarop je de gegevens omzet naar een abitrair formaat.
    pi_51670666
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 18:45 schreef Thomass het volgende:

[..]

Een linked structure van 3241 nodes, in een soort 'vierkante' matrix structuur gelinkt. Een x aantal horizontale circulairly linked lists en die zitten weer aan elkaar geknoopt met verticaal circulair gelinkte lijsten.

Opbouwen ervan kost niet echt noemenswaardig veel tijd, maar het is een beetje onnodig - vandaar dat ik me afvroeg of je het niet gewoon 'binary' kan opslaan zegmaar

edit: voor de goede orde - het is iets waar ik een beetje mee zit te spelen (een sudoku maker/oplosser [afbeelding]). oorspronkelijk heb ik het in C gemaakt wat natuurlijk vele malen sneller is. kortgeleden met php5 was het appeltje eitje om het even te porten (webbased is natuurlijk leuker), nu wil ik er een snelheidsmonster van maken vandaar mijn vraag of binary opslaan van structuren mogelijk is
    Heb je dit object oriented gemaakt of sla je de boel op in arrays? Met die eerste manier is PHP namelijk erg traag vanwege de constructoren en destructoren die aangeroepen worden. Maar als ik het goed begrijp is het dus het serialize() gedeelte waar het het traagst gaat?
    pi_51670899
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 19:05 schreef JeRa het volgende:

[..]

Heb je dit object oriented gemaakt of sla je de boel op in arrays? Met die eerste manier is PHP namelijk erg traag vanwege de constructoren en destructoren die aangeroepen worden. Maar als ik het goed begrijp is het dus het serialize() gedeelte waar het het traagst gaat?
    Het zijn objects ja. Serialize heb ik geprobeerd maar vanaf gezien omdat het trager was (from scratch iedere keer opbouwen is dus sneller dan een GIGANTISCHE string inlezen), ik vroeg me dus af of het mogelijk is het als het ware te 'hard-coden' / serializen zodat het op een efficiente manier in het geheugen gezet kan worden. Als het niet kan, jammer maar helaas
    pi_51671000
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 19:12 schreef Thomass het volgende:

[..]

Het zijn objects ja. Serialize heb ik geprobeerd maar vanaf gezien omdat het trager was (from scratch iedere keer opbouwen is dus sneller dan een GIGANTISCHE string inlezen), ik vroeg me dus af of het mogelijk is het als het ware te 'hard-coden' / serializen zodat het op een efficiente manier in het geheugen gezet kan worden. Als het niet kan, jammer maar helaas
    Ah, dus het gaat niet zozeer om serialize() maar om unserialize()? Want dan kijk je waarschijnlijk toch echt aan tegen de vele constructoren die aangeroepen moeten worden plus de bewerkingstijden op de gigantische string. Ik denk niet dat je daar gemakkelijk efficiënt omheen kunt werken.
    pi_51671064
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 19:15 schreef JeRa het volgende:

[..]

Ah, dus het gaat niet zozeer om serialize() maar om unserialize()? Want dan kijk je waarschijnlijk toch echt aan tegen de vele constructoren die aangeroepen moeten worden plus de bewerkingstijden op de gigantische string. Ik denk niet dat je daar gemakkelijk efficiënt omheen kunt werken.
    Jagoed ik gebruik php nu eigenlijk ook voor iets waar het helemaal niet voor gemaakt is, toch is het verrassend snel vind ik.
      vrijdag 20 juli 2007 @ 19:16:49 #17
    84926 WyriHaximus
    pi_51671072
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 19:04 schreef JeRa het volgende:

[..]

Dat is toch precies wat ik zeg met 'daar schiet je niet veel mee op' (hij wil het sneller krijgen)?
    Dacht dat je er mee bedoelde dat de manier van output niet boeiend veel anders was .
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 19:04 schreef JeRa het volgende:
    [..]
    Dat is het medium, het gaat om de inhoud de manier waarop je de gegevens omzet naar een abitrair formaat.
    Erhm true ja .

Ow is var_export($bla,true) en dan direct een bestand in niet iets? Dat is volgens mij redelijk rap en met OO werkt dat ook . Of anders bouw je een benchmarker . Weet je precies welke er sneller is
    phluphy for president!
      vrijdag 20 juli 2007 @ 19:21:23 #18
    84926 WyriHaximus
    pi_51671218
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 19:12 schreef Thomass het volgende:

[..]

Met var_export kan je de code exporten/echoen om dat hardcoded te doen .
    phluphy for president!
    pi_51671259
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 19:16 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Dacht dat je er mee bedoelde dat de manier van output niet boeiend veel anders was .
    [..]

Erhm true ja .

Ow is var_export($bla,true) en dan direct een bestand in niet iets? Dat is volgens mij redelijk rap en met OO werkt dat ook . Of anders bouw je een benchmarker . Weet je precies welke er sneller is
    Haha, php trekt het niet meer denk ik
    Fatal error: Nesting level too deep - recursive dependency?

O_O
      vrijdag 20 juli 2007 @ 19:24:39 #20
    84926 WyriHaximus
    pi_51671324
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 19:22 schreef Thomass het volgende:

[..]

Haha, php trekt het niet meer denk ik
    Fatal error: Nesting level too deep - recursive dependency?

O_O
    haha hoe diep gaat dat ding dan? Zit een beveiliging in tegen loops . Doe maar eens een var_export($GLOBALS) en anders kan je toch wel ff een loopje maken die het zelfde doet (de php code generere) . Maar goed nu pleite ff bij me broertje in ze nieuwe huisje kijken
    phluphy for president!
      vrijdag 20 juli 2007 @ 19:36:22 #21
    84926 WyriHaximus
    pi_51671675
    Altijd leuk eerst gaan roepen dat je gaat en dan met een keyboard gaan klooien .

Anyway zat de manuel nog eens te lezen en kwam deze comment tegen http://nl3.php.net/manual/nl/function.var-export.php#75327 en deze http://nl3.php.net/manual/nl/function.var-export.php#36606 (onderste regel) misschien is dat wel interesant als ik het zo lees . Kan nu niet ff snel wat testen aangezien dit me ouders hun PC is .
    phluphy for president!
    pi_51675592
    Weet iemand hier wat de performance van arrays zijn? Ik stop tegenwoordig zo'n beetje alles in arrays, maar maakt het PHP traag? Tuurlijk, het is geen vreemd iets in PHP, maar ik vroeg het mij zeg maar af.
      vrijdag 20 juli 2007 @ 22:02:03 #23
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_51676201
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 21:43 schreef Geqxon het volgende:
    Weet iemand hier wat de performance van arrays zijn? Ik stop tegenwoordig zo'n beetje alles in arrays, maar maakt het PHP traag? Tuurlijk, het is geen vreemd iets in PHP, maar ik vroeg het mij zeg maar af.
    Waar wil je ze mee vergelijken? losse variablen?

Verschilt nogal denk ik, maar een numerieke array ( 0=>"w" ,1=>"r", 2=>"rr", 3=>r, 5=> "g" ) is vele malen sneller als een associatieve array( "water" => "vies", "brood" => "spelen" ) en een numerieke array zonder opeenvolgende getallen zit daar dan weer tussenin array( 3 => "e", 2344 => 44). Het gaat hierbij dus alleen om de keys, de values zullen hetzelfde zijn als bij gewone variabelen.

Verschillen zijn voor kleine arrays ( < x*1000) verwaarloosbaar, daarboven gaat het steeds meer spelen.
    pi_51676622
    Twee voorbeeldjes:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    <?php
    // ARRAY:

$pages range(3,45);

foreach (
    $pages as $page){
        echo 
    "Page number: " $page;
    }

// NORMAAL

for ($i 3$i <= 45$i++){
        echo 
    "Page number: " $i;
    }
    ?>

In dit geval vind ik het voorbeeld met de array veel schoner. Ik kan begrijpen dat de bovenste manier trager is, maar ga je dat met 10000+ users per dag merken? Of zijn dat micro-optimalisaties?

Tweede voorbeeld:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    <?php
    // DATA OPHALEN EN VERDERE PRE-HTML OUTPUT BEWERKINGEN

$result mysql_query("SELECT * FROM user");
    $users = array();

while (
    $row mysql_fetch_assoc($result)){

$users[] = $row;
    }

// HTML OUTPUT:

foreach ($users as $user){
        echo 
    "Name: " $user['Name'];
        echo 
    "City: " $user['City'];
    }
    ?>

Ga netheid vind ik dit een perfecte methode, maar is dit nou sterk vertragend of not-done? Kan dit beter?
    pi_51676853
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 22:14 schreef Geqxon het volgende:
    In dit geval vind ik het voorbeeld met de array veel schoner. Ik kan begrijpen dat de bovenste manier trager is, maar ga je dat met 10000+ users per dag merken? Of zijn dat micro-optimalisaties?
    Ik weet niet of ik die mooier vind eigenlijk....
    - je hebt meer regels nodig
    - je hebt een extra array ($pages) nodig

Ik ben altijd wel gecharmeerd van 'opgeruimde' code zeg maar, beknopt maar toch goed leesbaar
    pi_51676891
    Ik heb een array met pagina's, en die lees ik uit, pagina per pagina. Misschien komt het door mijn OO-fetish, ik ben door Java iets gehersenspoeld.

Ik hou van beknopte code, maar ik hou meer van code waar supersnel te lezen is wat het doet, en waarvan de gedachtengang zoals die van een mens is.
    pi_51677304
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 22:22 schreef Geqxon het volgende:
    Ik heb een array met pagina's, en die lees ik uit, pagina per pagina. Misschien komt het door mijn OO-fetish, ik ben door Java iets gehersenspoeld.

Ik hou van beknopte code, maar ik hou meer van code waar supersnel te lezen is wat het doet, en waarvan de gedachtengang zoals die van een mens is.
    same here, en daar vind ik OO niet onder vallen
      vrijdag 20 juli 2007 @ 22:53:13 #28
    63192 ursel
    "Het Is Hier Fantastisch!
    pi_51677936
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 22:35 schreef mschol het volgende:

[..]

same here, en daar vind ik OO niet onder vallen
    Toch is dat met OO wel duidelijk te lezen hoor..
    pi_51678117
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 22:53 schreef ursel het volgende:

[..]

Toch is dat met OO wel duidelijk te lezen hoor..
    in de tijd dat ik OO gezien heb en mee heb moeten scripten op school heb ik het helemaal uitgekotst...
    zo gruwelijk onlogisch vond ik het...
    pi_51678304
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 22:58 schreef mschol het volgende:

[..]

in de tijd dat ik OO gezien heb en mee heb moeten scripten op school heb ik het helemaal uitgekotst...
    zo gruwelijk onlogisch vond ik het...
    Heb je het geprogrammeerd, of ook geleerd? Weet je, om maar wat te noemen, wat een Sequence-diagram is? Klassendiagram? Controllerklassen? UI-klassen?

Want eerlijk is eerlijk, als je het alleen gaat programmeren zul je het vast onzin vinden.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')