FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Zeker 200 doden door vliegtuigcrash Brazilie [Sao Paulo]
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 00:47
quote:
Zeker tweehonderd doden door vliegtuigcrash Brazilië
Bron : Nu.nl


SAO PAULO - Zeker tweehonderd mensen hebben dinsdag de dood gevonden bij een vliegtuigcrash in Sao Paulo in Brazilië. Dat meldde Amerikaanse nieuwszender CNN op basis van gegevens van de lokale brandweer.
Vliegtuigcrash Brazilië



Een passagiersvliegtuig van de Braziliaanse maatschappij TAM gleed van de baan en boorde zich in een kantoorgebouw. Het toestel had volgens TAM 176 mensen aan boord, 170 passagiers en zes bemanningsleden. Ook mensen op de grond overleefden de crash niet, aldus de autoriteiten.

Geen van de inzittenden heeft het ongeluk overleefd. Dat meldde de gouverneur van de deelstaat Sao Paulo.

De landing had plaats in slecht weer. Na wekenlange droogte regende het voor het eerst weer waardoor de landingsbaan spekglad was geworden. Het zou gaan om de ergste vliegramp in de geschiedenis van het Zuid-Amerikaanse land.

De NOS meldt dat er al langer geluiden opgaan van critici, die zich zorgen maakten over de korte landingsbaan op Congonhas. Voor grote toestellen was de baan eigenlijk te kort, aldus de omroep.

Het toestel kwam uit Porto Alegre in het zuiden van Brazilië.
(c) ANP


[ Bericht 57% gewijzigd door Drugshond op 18-07-2007 06:08:10 ]
LintuxCxwoensdag 18 juli 2007 @ 00:47
Dan is statistisch gezien de kans dat er morgen een neerstort kleiner, en dat is mooi, want ik moet morgen vliegen.
pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 00:49
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:47 schreef LintuxCx het volgende:
Dan is statistisch gezien de kans dat er morgen een neerstort kleiner, en dat is mooi, want ik moet morgen vliegen.
.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 00:49
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:47 schreef LintuxCx het volgende:
Dan is statistisch gezien de kans dat er morgen een neerstort kleiner, en dat is mooi, want ik moet morgen vliegen.
Briljant.

Net als de man die een huis kocht waar een vliegtuig in was gevlogen.

De kans dat het nogmaals gebeurt is nihil

pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 00:49
Wat extra info: De vliegtuig is op het "vliegtuig-tankstation" geknald, problemen met de remmen.

En dit allemaal in Sao Paulo.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 00:50
In Sao Paulo

LintuxCxwoensdag 18 juli 2007 @ 00:51
Oeps.. Niet echt neergestort dus, meer een foutje bij het landen?
__Saviour__woensdag 18 juli 2007 @ 00:51
Kolere. Ik schrok toch ff wel. M'n broertje zit nu op een vlucht. Maar gelukkig niet daar.
ondeugendwoensdag 18 juli 2007 @ 00:52
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:47 schreef LintuxCx het volgende:
Dan is statistisch gezien de kans dat er morgen een neerstort kleiner, en dat is mooi, want ik moet morgen vliegen.
Landingsfoutje.. de kans op neerstorten gaat nu meteen weer groter worden dus.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 00:52
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:51 schreef __Saviour__ het volgende:
Kolere. Ik schrok tog ff wel. M'n broertje zit nu op een vlucht. Maar gelukkig niet daar.
Sorry voor het laten schrikken

LintuxCxwoensdag 18 juli 2007 @ 00:53
Ja, shit, dat is idd niet in mijn voordeel. Maar, dan weet ik iig dat het landen wel goed zal gaan en dat opstijgen het grootste risico is.
pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 00:54
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:53 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, shit, dat is idd niet in mijn voordeel. Maar, dan weet ik iig dat het landen wel goed zal gaan en dat opstijgen het grootste risico is.
Ik zou toch niet direct gaan klappen als het vliegtuig al aan land is.
pingu_woensdag 18 juli 2007 @ 00:55
..

[ Bericht 97% gewijzigd door pingu_ op 18-07-2007 02:07:17 ]
__Saviour__woensdag 18 juli 2007 @ 00:55
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:52 schreef tong80 het volgende:

[..]

Sorry voor het laten schrikken

De schrik was gelijk al voorbij toen ik op CNN keek. Maar m'n maag draaide zich echt serieus om toen ik de TT in de lijst zag.
LintuxCxwoensdag 18 juli 2007 @ 00:55
Hehehe, klappen doe ik sowieso niet aan.

Maar goed, even alle gekheid op 'n stokje. Klinkt als een naar ongeluk.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 00:56
Deze luchthaven ligt midden in een woonwijk

pingu_woensdag 18 juli 2007 @ 00:58
...

[ Bericht 98% gewijzigd door pingu_ op 18-07-2007 02:07:01 ]
MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 00:59
http://twitter.com/BreakingNewsOn

Laatste nieuws.. zeker 170 mensen aan boord.
EricTwoensdag 18 juli 2007 @ 01:02
Sao Paolo

Hoop dat er niet teveel slachtoffers vallen, RIP voor diegene die minder geluk hebben
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 01:03
In een gebouw terechtgekomen staat er nu

_Qmars_woensdag 18 juli 2007 @ 01:05
Ik heb daar een vriendin zitten die bij TAM in Sao Paulo werkt, het kantoor waar het vliegtuig is terechtgekomen. Het vliegtuig kwam uit Porto Alegre. Wat een chaos. Ik ben daar nog geweest bij dat kantoor...

Bizar om het nu zo te zien ..
FootballPlayerwoensdag 18 juli 2007 @ 01:07
Al Qaida
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 01:08
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:59 schreef MikeAtTilburg het volgende:
http://twitter.com/BreakingNewsOn

Laatste nieuws.. zeker 170 mensen aan boord.
174 volgens Reuters.

Welk gebouw is het?
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 01:09
***************************************
Vliegtuig verongelukt in Sao Paolo

***************************************
` In de Braziliaanse stad Sao Paolo is
een passagiersvliegtuig bij de landing
verongelukt.Waarschijnlijk schoot het
toestel door.Het is nog onduidelijk of
de remmen kapot waren of dat het glad
was.Het regent hard in Sao Paolo.

Het toestel botste tegen een gebouw en
vloog in brand.Er zijn berichten dat
een brandstofopslag is geraakt en dat
het vliegtuig over een drukke weg is
geschoten.

Volgens de eerste berichten was het een
vlucht van de Braziliaanse maatschappij
TAM.Er waren mogelijk 170 mensen aan
boord.Over hun lot is nog niets bekend.
Het toestel kwam uit Porto Alegre.
***************************************


FootballPlayerwoensdag 18 juli 2007 @ 01:09
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:03 schreef tong80 het volgende:
In een gebouw terechtgekomen staat er nu

Beetje ontoepasselijk die tong-emoticon.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 01:11
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:09 schreef FootballPlayer het volgende:

[..]

Beetje ontoepasselijk die tong-emoticon.
Je hebt gelijk stond er niet bij stil normaal bij dit soort berichten plaats ik hem niet sorry

Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 01:12
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:09 schreef tong80 het volgende:
***************************************
Vliegtuig verongelukt in Sao Paolo

***************************************
` In de Braziliaanse stad Sao Paolo is
een passagiersvliegtuig bij de landing
verongelukt.Waarschijnlijk schoot het
toestel door.Het is nog onduidelijk of
de remmen kapot waren of dat het glad
was.Het regent hard in Sao Paolo.

Het toestel botste tegen een gebouw en
vloog in brand.Er zijn berichten dat
een brandstofopslag is geraakt en dat
het vliegtuig over een drukke weg is
geschoten.

Volgens de eerste berichten was het een
vlucht van de Braziliaanse maatschappij
TAM.Er waren mogelijk 170 mensen aan
boord.Over hun lot is nog niets bekend.
Het toestel kwam uit Porto Alegre.
***************************************


SAO PAULO (Reuters) - A Brazilian passenger plane carrying 174 people crashed into a fuel station at Sao Paulo's Congonhas airport on Tuesday and caught fire after braking too late upon landing, airport and airline officials said.

Air Force Command confirmed the fire but could not say how many people were on board at the time of the accident, and whether there were any victims.

The Airbus A320 plane was flying from Porto Alegre in southern Brazil, said Brazilian air company TAM, the plane's operator.

About a dozen ambulances could be seen around the site of the crash, just outside the airport. The plane crashed through a wall and hit the fuel station, according to witnesses.
pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 01:12
Die banner op TAMexpress.com.br
remlofwoensdag 18 juli 2007 @ 01:13
Ow shit, het is nog waar ook
_Qmars_woensdag 18 juli 2007 @ 01:13
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:08 schreef Quarks het volgende:

[..]

174 volgens Reuters.

Welk gebouw is het?
Volgens mij linksonderin of linksbovenin. Daar liggen 2 grote snelwegen.

Congonhas is een gevaarlijk vliegveld. Het ligt helemaal ingebouwd tussen huizen, en er is zeer moeilijk te landen. Overigens vertrekken er alleen nationale vluchten vanaf Congonhas.
Hounietwoensdag 18 juli 2007 @ 01:18
extreme gladheid
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 01:18
We zien maar één beeld maar wat ik begrijp zijn er 60 brandweerwagens aan het blussen. Ook omdat het vliegtuig op de snelweg terecht kwam.

golferwoensdag 18 juli 2007 @ 01:27
Heftig.
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 01:28
Zou het dit grote gebouw zijn?
MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 01:28
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:13 schreef _Qmars_ het volgende:

[..]

Volgens mij linksonderin of linksbovenin. Daar liggen 2 grote snelwegen.

Congonhas is een gevaarlijk vliegveld. Het ligt helemaal ingebouwd tussen huizen, en er is zeer moeilijk te landen. Overigens vertrekken er alleen nationale vluchten vanaf Congonhas.
Deze foto is net van de news wire:


Kortom, is de drukke weg overgeschoten en daarna recht hun eige gebouw in.
Bluurghwoensdag 18 juli 2007 @ 01:30
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:28 schreef Quarks het volgende:
Zou het dit grote gebouw zijn?
ja dus
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 01:31
Denk dat het erger is dan ik in het begin door had

MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 01:37
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:31 schreef tong80 het volgende:
Denk dat het erger is dan ik in het begin door had

Zou je denken?
Bernard0swoensdag 18 juli 2007 @ 01:39
Waarschijnlijk veel doden..
_Qmars_woensdag 18 juli 2007 @ 01:42
typo in topic titel : Het is Sao Paulo, niet San
pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 01:44
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:42 schreef _Qmars_ het volgende:
typo in topic titel : Het is Sao Paulo, niet San
En dat 174 'pas' is nou ook niet bepaald geniaal bedacht. .
Bernard0swoensdag 18 juli 2007 @ 01:44
De topicmaker geilt waarschijnlijk op rampen met zoveel mogelijk doden. (en zo denken heel veel mensen trouwens)
__Saviour__woensdag 18 juli 2007 @ 01:45
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:44 schreef Bernard0s het volgende:
De topicmaker geilt waarschijnlijk op rampen met zoveel mogelijk doden. (en zo denken heel veel mensen trouwens)
Nee zo post ie altijd. Alleen soms is die smiley niet altijd even correct.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 01:46
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:44 schreef Bernard0s het volgende:
De topicmaker geilt waarschijnlijk op rampen met zoveel mogelijk doden. (en zo denken heel veel mensen trouwens)
Doe even normaal wil je ?

pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 01:47
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:44 schreef Bernard0s het volgende:
De topicmaker geilt waarschijnlijk op rampen met zoveel mogelijk doden. (en zo denken heel veel mensen trouwens)
Euhm. Tong heeft dat niet in de TT gezet.
golferwoensdag 18 juli 2007 @ 01:49
TT is inderdaad een beetje ongepast veranderd door.....?
Bernard0swoensdag 18 juli 2007 @ 01:50
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:46 schreef tong80 het volgende:

[..]

Doe even normaal wil je ?

Ik dacht dat je dat 'pas 174' enz. er zelf in had gezet. Mijn excuses als ik je verkeerd interpreteer.

Anyway, je wil niet weten hoeveel mensen het sensationeel vinden als er veel mensen omkomen bij een ramp. Heel fout, maar wel de waarheid.
Dutch_Nelsonwoensdag 18 juli 2007 @ 01:50
RIP, braziliaanse mensen en vakantie gangers.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 01:50
Mijn TT is veranderd. Ik had er wat anders gezet met pas wordt waarschijnlijk passagiers bedoeld maar het staat er erg ongelukkig.

__Saviour__woensdag 18 juli 2007 @ 01:51
Die andere TT is dan waarschijnlijk van Drugshond. Die heeft ook de openingspost aangepast
pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 01:51
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:50 schreef Dutch_Nelson het volgende:
RIP, braziliaanse mensen en vakantie gangers.
Vooral Brazilianen. Was een binnenlandse vlucht.
remlofwoensdag 18 juli 2007 @ 01:52
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:49 schreef golfer het volgende:
TT is inderdaad een beetje ongepast verandert door.....?
Ik weet het niet, maar ik heb em weer veranderd.
MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 01:52
quote:
BREAKING NEWS -- LARGE EXPLOSION REPORTED AT THE SCENE OF A PLANE CRASH IN SAO PAULO, THE EFE NEWS WIRE REPORTS -- BREAKING NEWS
quote:
BREAKING NEWS -- Nearby residents being evacuated due to fire -- SAO PAULO CRASH
golferwoensdag 18 juli 2007 @ 01:53
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:52 schreef remlof het volgende:


Ik weet het niet, maar ik heb em weer veranderd.
Oké.
popolonwoensdag 18 juli 2007 @ 01:53
Wat een klapper.

Is ook wat, heeft tong eindelijk weer eens een stormlooptopic, is het een serieus topic in NWS.
ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 01:55
Leuk. Dat kan de luchtvaart crisis alhier er nog wel bij hebben. Niet dus.
Hier is er nog geen nieuws over het aantal slachtoffers, maar gevreest word dat alle inzittenden dood zijn gezien de live beelden die ik nu achter mijn rug om zie.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 01:55
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:50 schreef Bernard0s het volgende:

[..]

Ik dacht dat je dat 'pas 174' enz. er zelf in had gezet. Mijn excuses als ik je verkeerd interpreteer.
Is OK

C21H23NO5woensdag 18 juli 2007 @ 01:55
quote:
SAO PAULO, Brazil - A plane with as many 170 people aboard crashed and burst into flames in Sao Paulo on Tuesday after skidding off a runway that has been criticized as being too short in a driving rain, the nation's airport authority said.

There were no immediate reports of injuries or deaths by authorities.

The Tam airline's Airbus-320 skidded off the runway at Congonhas airport, then crossed a busy road at the height of rush hour in South America's largest city before slamming into a gas station, said Jose Leonardi Mota, a spokesman with airport authority Infraero.

TV footage showed flames shooting into the sky and clouds of black smoke billowing into the air after the crash, and witnesses reported hearing one loud boom followed by a series of explosions.

Brazilian media said the plane actually crashed into a building or warehouse owned by Tam, and television images showed firefighters spraying water onto a building bearing a Tam sign. Globo TV reported at least eight people who were on the plane or in the building were undergoing treatment.

Tam Linhas Aereas flight 3054 was en route to Sao Paulo from the southern Brazilian city of Porto Alegre with between 150 and 170 people on board, Mota said.

"At this moment, we cannot determine the extent of possible injuries suffered by the airplanes occupants and crew members," the airline said in a statement.

The accident happened during heavy rains, and critics have warned for years that such an accident was possible at the airport because its runway is too short for large planes landing when the runway is wet.

A federal court in February briefly banned takeoffs and landings of large jets at the airport because of safety concerns at the airport, which handles huge volumes of flights for the massive domestic Brazilian air travel market.

But an appeals court overruled the ban on three types of planes, saying it was too harsh because it would have severe economic ramifications and that there were not enough safety concerns to prevent the planes from landing and taking off the airport.

Tuesday's crash came 10 months after Brazil's deadliest crash, a September collision between a Gol Aerolinhas Inteligentes SA Boeing 737 and an executive jet over the Amazon rainforest.

All 154 people on the Gol jet died. The executive jet landed safely.
quote:
Date of Accident: 17 July 2007
Airline: TAM Linhas Aéreas
Aircraft: Airbus Airbus A320-233
Location: Sao Paulo, Brazil
Registration: PR-MBK
Previous Registrations: N454TA, VN-A168
Flight Number: 3054
Fatalities: Unknown:174
MSN: 789
Line Number: ---
Engine Manufacturer: International Aero Engines
Engine Model: V2527E-A5
Year of Delivery: 1998
Accident Description: The aircraft, on a scheduled passenger flight from Porto Alegre to Sao Paulo's intercity Congonhas Airport, crashed on landing on runway 35L (1940m/6300ft) in rainy weather conditions. According to media reports, the Airbus overran the wet runway, crossed a highway, and impacted one of TAM's own aircraft maintenance hangars. The aircraft and hangar were both engulfed in flames, and totally destroyed.

Airbus A320-233
PR-MBK

Aircraft History
REG OPB DATE COMMENTS
N454TA TACA International Airlines 1998-03-25
N454TA Pacific Airlines 2003-11-25 Leased
VN-A168 Pacific Airlines 2004-02-04 Reregistered
PR-MBK TAM Linhas Aéreas 2007-01-01

--------------------------------------------------------------------------------

CN/MSN: 789
Line No.:
Current Registration: PR-MBK
Operator (Owner): TAM Linhas Aéreas
Delivery Date: 2007-01-01
Engine Model: V2527E-A5
F/N:
SELCAL:
R:
Status: W/O
Comments: Crashed on landing at Sao Paulo Congonhas Airport 17 July 2007.
ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 01:59
0800-117900 TAM
Nummer voor de mensen die info willen hebben over de inzittenden. Moet je er wel even +55 voor zetten.

Gaat dus over een vlucht van TAM. Mochten er buiten;anders aan boord bevinden die deze bestemming hadden en familieleden ongerust zijn, bellen dus.
_Qmars_woensdag 18 juli 2007 @ 02:00
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:55 schreef ErwinRommel het volgende:
Leuk. Dat kan de luchtvaart crisis alhier er nog wel bij hebben. Niet dus.
Hier is er nog geen nieuws over het aantal slachtoffers, maar gevreest word dat alle inzittenden dood zijn gezien de live beelden die ik nu achter mijn rug om zie.
Jij zit toch in Brazilie, in Sao Paulo ? Hoe ver ben je van Congonhas af? Kun je ook wat zien ?
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:00
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:55 schreef C21H23NO5 het volgende:

[..]


[..]

[afbeelding]
Bronnen?

Als ik het goed begrijp ging het dus zo:



C21H23NO5woensdag 18 juli 2007 @ 02:01
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:00 schreef Quarks het volgende:

[..]

Bronnen?
http://www.airdisaster.com/
MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 02:02
Zeker 1 dode, Reuters

http://twitter.com/BreakingNewsOn
_Qmars_woensdag 18 juli 2007 @ 02:02
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:00 schreef Quarks het volgende:

[..]

Bronnen?

Als ik het goed begrijp ging het dus zo:

[afbeelding]

[afbeelding]
Niet die rechte lijn, want dat is toch een taxibaan? Hij is tegen de wind in geland, dus kwam hij wel van die kant, maar dan vanaf de baan ernaast...
CoTwoensdag 18 juli 2007 @ 02:03
Dat ios toevallig
Rond die tijd zat ik op youtube bij toeval filmpjes te kijken van vliegtuig ongelukken
pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 02:04
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:02 schreef MikeAtTilburg het volgende:
Zeker 1 dode, Reuters

http://twitter.com/BreakingNewsOn
No shit.
ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 02:04
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:00 schreef _Qmars_ het volgende:

[..]

Jij zit toch in Brazilie, in Sao Paulo ? Hoe ver ben je van Congonhas af? Kun je ook wat zien ?
Ik woon idd in de staat São Paulo, maar deze staat is vele malen groter dan Nederland. Ik woon 90 kilometer dan deze plek af en kan dus niets zien.
Maar hier geeft BandNews live info over wat er gaande is met live beelden.
De eerste beelden van bodybags heb ik al gezien. Het lijkt er gewoon op dat iedereen dood is.
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:05
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:02 schreef _Qmars_ het volgende:

[..]

Niet die rechte lijn, want dat is toch een taxibaan? Hij is tegen de wind in geland, dus kwam hij wel van die kant, maar dan vanaf de baan ernaast...
Doh
Je hebt natuurlijk gelijk, maar het principe blijft hetzelfde.
__Saviour__woensdag 18 juli 2007 @ 02:05
Bij zulke dingen laat Google Earth toch wel z'n kracht zien. Je kunt gelijk alles zelf bekijken en nagaan.
CoTwoensdag 18 juli 2007 @ 02:06
"number of casualties not known" - CNN
golferwoensdag 18 juli 2007 @ 02:07
En toch, om de luchtvaart even te ontlasten van het vreselijke feit van dit ongeluk, dit soort dingen komen nou eenmaal eens per zoveel maanden voor, maar het aantal doden dat nu in 1 klap valt bij zo'n vliegtuigongeluk is te verwaarlozen bij het aantal normaal dagelijkse verkeersdoden.
Of, om nog iets cynischer te zijn: het bijna dagelijkse doden in Irak door aanslagen en door Amerikanen gedode mensen.

Of ben ik nou weer te relativerend bij dit verkeersongeluk?
Bernard0swoensdag 18 juli 2007 @ 02:08
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:04 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ik woon idd in de staat São Paulo, maar deze staat is vele malen groter dan Nederland. Ik woon 90 kilometer dan deze plek af en kan dus niets zien.
Maar hier geeft BandNews live info over wat er gaande is met live beelden.
De eerste beelden van bodybags heb ik al gezien. Het lijkt er gewoon op dat iedereen dood is.
Al iets bekend over casualties 'op de grond' zeg maar? Het lot voor de inzittenden lijkt me duidelijk...
_Qmars_woensdag 18 juli 2007 @ 02:08
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:04 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ik woon idd in de staat São Paulo, maar deze staat is vele malen groter dan Nederland. Ik woon 90 kilometer dan deze plek af en kan dus niets zien.
Maar hier geeft BandNews live info over wat er gaande is met live beelden.
De eerste beelden van bodybags heb ik al gezien. Het lijkt er gewoon op dat iedereen dood is.
I know it's big, ive been there. Ben ook op en rond het vliegveld geweest, en ik stond altijd te kijken hoe die vliegtuigen daar hun landing konden maken. Ze hadden Gaurulhos moeten uitbreiden voor meer nationale vluchten. Hoewel ik daar de landing ook niet bepaald prettig vond gaan.

Vreselijk triest van al die doden. Bizar ongeluk.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 02:08
Nee dacht ik ook aan Golfer. Als we tegenwoordig lezen 30 doden bij aanslag in Irak nemen we het voor kennisgeving aan. Het journaal opende vandaag met de vierdaagse.

ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 02:09
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:07 schreef golfer het volgende:
En toch, om de luchtvaart even te ontlasten van het vreselijke feit van dit ongeluk, dit soort dingen komen nou eenmaal eens per zoveel maanden voor, maar het aantal doden dat nu in 1 klap valt bij zo'n vliegtuigongeluk is te verwaarlozen bij het aantal normaal dagelijkse verkeersdoden.
Of, om nog iets cynischer te zijn: het bijna dagelijkse doden in Irak door aanslagen en door Amerikanen gedode mensen.

Of ben ik nou weer te relativerend bij dit verkeersongeluk?


je hebt wel gelijk, want luchtvaart is een van de veiligste manieren van vliegen.
Bernard0swoensdag 18 juli 2007 @ 02:09
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:07 schreef golfer het volgende:
En toch, om de luchtvaart even te ontlasten van het vreselijke feit van dit ongeluk, dit soort dingen komen nou eenmaal eens per zoveel maanden voor, maar het aantal doden dat nu in 1 klap valt bij zo'n vliegtuigongeluk is te verwaarlozen bij het aantal normaal dagelijkse verkeersdoden.
Of, om nog iets cynischer te zijn: het bijna dagelijkse doden in Irak door aanslagen en door Amerikanen gedode mensen.

Of ben ik nou weer te relativerend bij dit verkeersongeluk?
Het is wel zo. Het is ook vaak zo dat vliegtuigen neerstorten door technische mankementen die geen aandacht hebben gekregen bij de routinecontroles e.d. Ook dit zal wel weer iets van menselijke aard zijn waardoor dit ongeluk is gebeurd.
_Qmars_woensdag 18 juli 2007 @ 02:09
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:05 schreef Quarks het volgende:

[..]

Doh
Je hebt natuurlijk gelijk, maar het principe blijft hetzelfde.
Moet je ook geen lijn over de taxibaan tekenen
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:09
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:08 schreef Bernard0s het volgende:

[..]

Al iets bekend over casualties 'op de grond' zeg maar? Het lot voor de inzittenden lijkt me duidelijk...
GlobeTV: One hospital recieved 6 injured from the TAM building in Brazil, 2 of them in critical condition


BREAKING NEWS -- Brazilian president Luiz Inácio Lula da Silva has called for an emergency meeting after a plane crashed in Sao Paulo.
C21H23NO5woensdag 18 juli 2007 @ 02:10
Wie herinnert zich dit nog:
quote:
11 years ago today, on July 17, 1996, a TWA Boeing 747-131 crashed into the Atlantic Ocean off East Moriches, New York after exploding in-flight. All 230 passengers and crew aboard were killed.

Date of Accident: 17 July 1996
Airline: Trans World Airlines
Aircraft: Boeing 747-131
Location: East Moriches, New York, USA
Registration: N93119
Previous Registrations: ---
Flight Number: 800
Fatalities: 230:230
MSN: 20083
Line Number: 153
Engine Manufacturer: Pratt & Whitney
Engine Model: JT9D-7A
Year of Delivery: 1971
Accident Description: The aircraft exploded while climbing through 13,000 feet shortly after takeoff From New York's Kennedy Airport on a flight to Paris, France. Explosion of the center fuel tank. The source of the ignition is unknown.
Bernard0swoensdag 18 juli 2007 @ 02:10
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:09 schreef Quarks het volgende:

[..]

GlobeTV: One hospital recieved 6 injured from the TAM building in Brazil, 2 of them in critical condition
Valt nog mee dan.. Ik bedoel; een vliegtuig die in een gebouw/tankstation crasht is niet niks natuurlijk. Vooral midden in de stad.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 02:11
De SLM-ramp had destijds ook te maken met slechte vliegtuig opgeteld met slecht weer. Hier lijkt het me slecht weer en onveilige landingsmogelijkheid

Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:12
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:10 schreef Bernard0s het volgende:

[..]

Valt nog mee dan.. Ik bedoel; een vliegtuig die in een gebouw/tankstation crasht is niet niks natuurlijk. Vooral midden in de stad.
Bedenk wel, dit is wat er tot nu toe bekend is van verschillende bronnen.

BREAKING NEWS -- GlobeTV: One hospital recieved 6 injured from the TAM building in Brazil, 2 of them in critical condition.

BREAKING NEWS -- At least one person is killed in the TAM passenger plane crash, according to the Reuters news wire.

BREAKING NEWS -- A number of people have been reported killed in the Brazil passenger aircraft crash, according to CNN

http://twitter.com/BreakingNewsOn
pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 02:12
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:09 schreef ErwinRommel het volgende:

je hebt wel gelijk, want luchtvaart is een van de veiligste manieren van vliegen.
Hoe wil je anders vliegen?
ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 02:12
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:09 schreef Quarks het volgende:

[..]

GlobeTV: One hospital recieved 6 injured from the TAM building in Brazil, 2 of them in critical condition


BREAKING NEWS -- Brazilian president Luiz Inácio Lula da Silva has called for an emergency meeting after a plane crashed in Sao Paulo.
Ik denk dat die meeting ook samenhangt met het feit van de Airtraffic controllers. En dus in feite de gehele Braziliaanse Luchtvaart. Want er is hier iets goed mis.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 02:14
'BREAKING NEWS -- A number of people have been reported killed in the Brazil passenger aircraft crash, according to CNN'

Zo beginnen de eerste berichten altijd.

Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:14
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:12 schreef pekel het volgende:

[..]

Hoe wil je anders vliegen?
Mechanical flight is the use of a machine, called an aircraft, to fly. These machines include kites, helicopters, autogyros, airships, balloons, and spacecraft. Gliders provide unpowered flight. Another form of mechanical flight is parasailing. This occurs by a parachute like object being pulled by a boat.
ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 02:14
Als ik de vuurzee zo op TV zie alhier, dan vrees ik dat er geen overlevenden zullen zijn
pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 02:15
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:14 schreef Quarks het volgende:

[..]

Mechanical flight is the use of a machine, called an aircraft, to fly. These machines include kites, helicopters, autogyros, airships, balloons, and spacecraft. Gliders provide unpowered flight. Another form of mechanical flight is parasailing. This occurs by a parachute like object being pulled by a boat.
Okok
golferwoensdag 18 juli 2007 @ 02:15
In perspectief voor de wat oudere jongeren onder ons:

De Vliegtuigramp Tenerife uit 1977, toen op Tenerife twee vliegtuigen van het type Boeing 747 op elkaar botsten. Hierbij kwamen 583 mensen om. De vliegramp is nog steeds de grootste ramp uit de luchtvaartgeschiedenis, als de aanslagen op 11 september 2001 niet worden meegerekend.
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:16
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:14 schreef ErwinRommel het volgende:
Als ik de vuurzee zo op TV zie alhier, dan vrees ik dat er geen overlevenden zullen zijn
Er zijn een heleboel mensen die ongelooflijke ongelukken hebben overleefd, dus er is nog hoop.
CoTwoensdag 18 juli 2007 @ 02:16
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:14 schreef ErwinRommel het volgende:
Als ik de vuurzee zo op TV zie alhier, dan vrees ik dat er geen overlevenden zullen zijn
Dat is hier ook te zien op CNN
Bernard0swoensdag 18 juli 2007 @ 02:17
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:14 schreef ErwinRommel het volgende:
Als ik de vuurzee zo op TV zie alhier, dan vrees ik dat er geen overlevenden zullen zijn
Verschrikkelijk om zo tot je einde te komen. Ik snap trouwens niet waarom men een vliegveld in het midden van een stad neerzet. Ik snap dat Sao Paolo met ruimtegebrek kampt, maar een vliegveld midden in de stad is vragen om destrastreuze rampen.
CoTwoensdag 18 juli 2007 @ 02:18
Toen ik die filmpjes keek op youtube zat ik nog te denken dat er al een tijd geen groot vliegtuig ongeluk is gebeurd
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:18
quote:
SAO PAULO, Brazil (CNN) -- A TAM Airline passenger plane carrying as many as 170 people crashed Tuesday while attempting to land at Sao Paulo's Congonhas domestic airport, the airline said.

The statement did not say how many people were on board. There was no immediate word on survivors.

The plane apparently struck a building. Video footage from the scene showed visible flames at the crash site and a TAM sign visible on the building.

Flight JJ3054, an Airbus A320, was coming to Sao Paulo from Porto Alegre, the airline said. Video Watch scene after plane crashes in Sao Paulo »

The airline said it could not immediately confirm the extent of the damage or the number of victims. Family members of those on the plane were being given assistance, it said. An airline crew was at the scene working with emergency responders.

A statement from firefighters said about 50 rescue vehicles were at the scene. The fire continues to burn, firefighters said, but rescuing people on the plane is officials' priority.

Tom Hennigan, a reporter from The Times of London in Sao Paulo, told CNN that Tuesday's weather in Sao Paulo included low-lying clouds and heavy rain.

The airport's main runway was closed for several weeks at one point while it was repaired because of a problem with water collecting on the runway, Hennigan said. It was too early, however, to say whether that may have contributed to Tuesday's incident, he said.

The airport is small and in a densely populated area, he said.

"When you fly into Congonhas airport, it is like you are literally flying past people's living rooms in apartment blocks," Hennigan said. "Then you land on the runway. It is completely surrounded by the central part of Sao Paulo city. This is not an airport out on the edge of the city. This is right in the city."
advertisement

According to the Associated Press, Brazil's deadliest crash occurred last September when a Gol Aerolinhas Inteligentes SA Boeing 737 collided with an executive jet over the Amazon rainforest.

All 154 people on the passenger jet died. The executive jet landed safely.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 02:18
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:17 schreef Bernard0s het volgende:

[..]

Verschrikkelijk om zo tot je einde te komen. Ik snap trouwens niet waarom men een vliegveld in het midden van een stad neerzet. Ik snap dat Sao Paolo met ruimtegebrek kampt, maar een vliegveld midden in de stad is vragen om destrastreuze rampen.
Is in 1920 al neergelegd

MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 02:18
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:10 schreef Bernard0s het volgende:

[..]

Valt nog mee dan.. Ik bedoel; een vliegtuig die in een gebouw/tankstation crasht is niet niks natuurlijk. Vooral midden in de stad.
Dat is maar een bericht van GlobeTV. Ze zeggen dat EEN ziekenhuis ZES gewonden heeft gekregen uit het TAM gebouw alleen. Dus dit is niet een volledig aantal slachtoffers. Er worden waarschijnlijk met zo'n ramp meerdere ziekenhuizen gebruikt. Zo meldt Reuters 1 dode, CNN nu 6 zwaargewonden, GlobeTV 4 gewonden en 2 zwaargewonden, enz. Maar over de passagiers is nog niets bekend. Overigens zouden er mensen nog vastzitten en zeggen getuigen lijken te hebben gezien.

Overigens heeft het vliegtuig net wel of net niet een Shell tankstation geraakt. Het station is te zien op een nieuwe foto op de news wires maar is te onduidelijk om te kunnen zien of het tankstation is geraakt.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 02:19
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:15 schreef golfer het volgende:
In perspectief voor de wat oudere jongeren onder ons:

De Vliegtuigramp Tenerife uit 1977, toen op Tenerife twee vliegtuigen van het type Boeing 747 op elkaar botsten. Hierbij kwamen 583 mensen om. De vliegramp is nog steeds de grootste ramp uit de luchtvaartgeschiedenis, als de aanslagen op 11 september 2001 niet worden meegerekend.
Met overwegend nederlanders

Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:20
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:18 schreef tong80 het volgende:

[..]

Is in 1920 al neergelegd

Geopend in 1936.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 02:22
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:20 schreef Quarks het volgende:

[..]

Geopend in 1936.
Hebben ze 16 jaar gebouwd

ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 02:23
Ok volgens de gegevens zouden er 175 mensen aan boord bevinden.


Het gebouw wat men ziet is een gebouw van de eigen vliegtuigmaatschappij, TAM Express.
Een vlucht van Porto Alegre naar São Paulo is uitgelopen op een ramp.
Nu wachten we maar of of deze ramp de statistieken gaat bijstellen qua slachtoffers
pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 02:24
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:49 schreef golfer het volgende:
TT is inderdaad een beetje ongepast veranderd door.....?
Drugshond.
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:24
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:22 schreef tong80 het volgende:

[..]

Hebben ze 16 jaar gebouwd

Rekenwonder

Gebruiken ze nou telkens dezelfde beelden van de brand?
De voorkant leek eerder al te zijn geblust.
ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 02:26
Het is geen "GlobeTV"
GloboTV. maar goed, detail, en al goed genoeg om fabeltjes de wereld in te helpen.
C21H23NO5woensdag 18 juli 2007 @ 02:28
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:24 schreef Quarks het volgende:

[..]

Rekenwonder

Gebruiken ze nou telkens dezelfde beelden van de brand?
De voorkant leek eerder al te zijn geblust.
1920 neergelegd
1936 open

niet 16 jaar gebouwd, maar 16 jaar gewacht met vliegen
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:28
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:26 schreef ErwinRommel het volgende:
Het is geen "GlobeTV"
GloboTV. maar goed, detail, en al goed genoeg om fabeltjes de wereld in te helpen.
Weet ik, zie het op CNN.
Ik kopieer van hier.
CoTwoensdag 18 juli 2007 @ 02:29
CNN heeft ook beelden van Globo TV
colourAggawoensdag 18 juli 2007 @ 02:29
Oke even hele gare snelle vertaling vanuit de Spaanse media, ik ben aardig zat dus vandaar dat ik niet zelf een verhaaltje schrijf:

Bron: http://www.oem.com.mx/elsoldeparral/notas/n349360.htm

Sao Paulo, Brazilie - De luchtvaartautoriteiten melden dat een commerciele vlucht is geslipt en tegen een gastank is aangekomen. Het is onbekend hoeveel slachtoffers er zijn gevallen.

Volgens televisiestation Globo zijn er minstens 10 doden gevallen in de explosie.

Jose Leonarda Mota van de PR van het vliegveld (Infraero beheert die vliegvelden in brasil) zegt tegen het AP in een telefoongesprek dat de Airbos 320 van maatschappij TAM dat het vliegtuig de fout in is gegaan bij de landing.

De baan is alleen voor nationale vluchten.

onbekend aantal slachtoffers, de vlucht kan tussen de 150 tot 170 passagiers hebben gehad

vlucht nummer 3054 vertrok om 17.16 (15.16 centraal mexico) vanaf Porto Alegre met als bestemming Sao Paolo

TAM begint met hulp geven aan familie van de passagiers

beelden van de lokale televie laten een grote brand zien in het gebied van de ramp en tientallen brandweermannen
colourAggawoensdag 18 juli 2007 @ 02:30
Er is net extra informatie wacht, ik vertaal.
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:30
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:28 schreef C21H23NO5 het volgende:

[..]

1920 neergelegd
1936 open

niet 16 jaar gebouwd, maar 16 jaar gewacht met vliegen
quote:
Congonhas Airport is one of Brazil's busiest airports. It's located 16 miles from town, and is used for short-distanced domestic flights.

It's officially an international airport, though no international flights have taken off in years.

The airport is named after a plant common to the area. The first flight was in 1936. Built in 1919, the airport was the city's main one into the 1980's Guarulhos was built.

The main airlines serving the airport are TAM Linhas Aéreas, Gol and VARIG. The main destinations are Rio's Santos Dumont, Brasilia, and Belo Horizonte.

Information:
Number of Passengers: 17,147,628 (2005)
Main Terminal Size: 51,535 m²
Bron


Tam Airlines: 155 passengers, 14 TAM employees, 6 crew members were aboard of the aircraft.
paddywoensdag 18 juli 2007 @ 02:31
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 01:50 schreef tong80 het volgende:
Mijn TT is veranderd. Ik had er wat anders gezet met pas wordt waarschijnlijk passagiers bedoeld maar het staat er erg ongelukkig.

Zal het even weghalen.

Leek inderdaad een beetje vreemd.
C21H23NO5woensdag 18 juli 2007 @ 02:31
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:30 schreef Quarks het volgende:

[..]


[..]

Bron
raar dat ze zo lang hebben gewacht
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:33
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:31 schreef C21H23NO5 het volgende:

[..]

raar dat ze zo lang hebben gewacht
Voorbereidingen?
Zal in die tijd ook wel even geduurd hebben voordat je wat luchtverkeer kan opzetten.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 02:34
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:31 schreef paddy het volgende:

[..]

Zal het even weghalen.

Leek inderdaad een beetje vreemd.
Ok zag het al

Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:37
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:30 schreef Quarks het volgende:
Tam Airlines: 155 passengers, 14 TAM employees, 6 crew members were aboard of the aircraft.
Man op CNN bevestigt dit dus.
MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 02:38
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:29 schreef colourAgga het volgende:

Volgens televisiestation Globo zijn er minstens 10 doden gevallen in de explosie.
Ze zeggen geen 10 doden. Ze zeggen zeker 1 dode en 10 gewonden.
MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 02:41
TAM Airlines spokesperson: Crashed airplane was carrying a total of 176 people.
colourAggawoensdag 18 juli 2007 @ 02:44
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:38 schreef MikeAtTilburg het volgende:

[..]

Ze zeggen geen 10 doden. Ze zeggen zeker 1 dode en 10 gewonden.
Ik ben zat, vandaar dat ik hussel met woorden
colourAggawoensdag 18 juli 2007 @ 02:45
Zal ik naar dit topic linken in het ding op de FP?
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 02:45
In de Braziliaanse stad Sao Paulo is
een passagiersvliegtuig bij de landing
verongelukt.Het toestel gleed door op
de natte landingsbaan van de luchthaven
Congonhas.Het schoot over een drukke
weg,botste tegen een gebouw en vloog in
brand.

Het vliegtuig had waarschijnlijk 170
mensen aan boord.Een lokaal tv-station
meldt dat er tot nu toe 6 overlevenden
zijn gevonden.De landingsbaan was glad,
omdat het na een periode van droogte
ineens hard was gaan regenen.

Het toestel,een Airbus-320 van de
Braziliaanse maatschappij TAM,kwam uit
de zuidelijke stad Porto Alegre.


6 overlevenden gevonden.

Dat ziet er slecht uit.

Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:47
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:45 schreef tong80 het volgende:

Dat ziet er slecht uit.

Inderdaad

BREAKING NEWS -- GloboTV: At least 10 people have been killed inside the TAM building in Sao Paulo
MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 02:48
Never mind
colourAggawoensdag 18 juli 2007 @ 02:48
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:45 schreef tong80 het volgende:
In de Braziliaanse stad Sao Paulo is
een passagiersvliegtuig bij de landing
verongelukt.Het toestel gleed door op
de natte landingsbaan van de luchthaven
Congonhas.Het schoot over een drukke
weg,botste tegen een gebouw en vloog in
brand.

Het vliegtuig had waarschijnlijk 170
mensen aan boord.Een lokaal tv-station
meldt dat er tot nu toe 6 overlevenden
zijn gevonden.De landingsbaan was glad,
omdat het na een periode van droogte
ineens hard was gaan regenen.

Het toestel,een Airbus-320 van de
Braziliaanse maatschappij TAM,kwam uit
de zuidelijke stad Porto Alegre.


6 overlevenden gevonden.

Dat ziet er slecht uit.

Gast heb ik je nou betrapt op het geen gebruiken
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 02:50
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 02:48 schreef colourAgga het volgende:

[..]

Gast heb ik je nou betrapt op het geen gebruiken
De tong gaat naar binnen bij trieste berichten.
MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 03:03
200 DODEN

http://twitter.com/BreakingNewsOn
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 03:04
Kristie Lu Stout

BREAKING NEWS -- Brazilian politician Júlio César Redecker was reportedly on board of the TAM airliner that crashed in Sao Paulo (AP)

Brakke Babelfish vertaling:
quote:
Júlio César Redecker (Taquari, 12 of July of 1956) is one Brazilian politician with electoral base in the Great River of the South Currently is representative for the PSDB. The current legislature goes until the year of 2007, but Júlio César already was member of the house of representatives in the legislatures of 1995 1999 and 1999 the 2003. Until the year of 2003 Júlio César it was filiado to the PPB, today PP when then it entered the PSDB.
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 03:03 schreef MikeAtTilburg het volgende:
200 DODEN

http://twitter.com/BreakingNewsOn
BREAKING NEWS -- SAO PAULO FIRE DEPARTMENT SAYS OVER 200 DEAD ARE AT THE SCENE OF A PLANE CRASH -- ALERT

Ik wacht nog even op op een bevestiging.

BREAKING NEWS -- Brazilian president Luiz Inácio Lula da Silva has cancelled all his meeting and is holding an emergency meeting.

[ Bericht 17% gewijzigd door Quarks op 18-07-2007 03:10:26 ]
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 03:24
Confirmed door Folha: 200 doden.

http://www1.folha.uol.com.br/folha/cotidiano/ult95u312806.shtml
MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 03:24
nu officieel, 200 doden
TC03woensdag 18 juli 2007 @ 03:43
Dat is nogal niet wat.
MikeAtTilburgwoensdag 18 juli 2007 @ 03:44
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 03:04 schreef Quarks het volgende:
Kristie Lu Stout

BREAKING NEWS -- Brazilian politician Júlio César Redecker was reportedly on board of the TAM airliner that crashed in Sao Paulo (AP)

Brakke Babelfish vertaling:
[..]


[..]
Je held is dood.
quote:
JUST IN -- PSDB party says that one of its deputies, Júlio César Redecker, has been killed in the Sao Paulo plane crash. -- ALERT
Merkiewoensdag 18 juli 2007 @ 03:50
Dat zijn een hoop doden.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 04:39
Even uit bed om te kijken.

Zie je 200 doden.

Drugshondwoensdag 18 juli 2007 @ 06:04
TT weer aangepast, (Nederlanse Bron ingezet)

[ Bericht 22% gewijzigd door Drugshond op 18-07-2007 06:09:37 ]
pekelwoensdag 18 juli 2007 @ 06:15
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 06:04 schreef Drugshond het volgende:
TT weer aangepast, (Nederlanse Bron ingezet)
Ik mis de ë.

Bestaan er geen richtlijnen over de lengte van de baan i.c.m. het toestel wat er moet landen?
NorthernStarwoensdag 18 juli 2007 @ 06:27
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 06:15 schreef pekel het volgende:

[..]

Ik mis de ë.

Bestaan er geen richtlijnen over de lengte van de baan i.c.m. het toestel wat er moet landen?
Dat wordt per geval bepaald.

Eerder dit jaar zijn de regels voor Congonhas voor de grootste vliegtuigen nog aangepast precies vanwege dit probleem (van gladheid en doorschieten)

Fokkers and Boeings restricted at Congonhas Airport, Sao Paulo Brazil

The Federal Justice Ministry in Sao Paulo has determined that, from 0001hrs on February 8th, the Fokker F100, Boeing 737-700 and Boeing 737-800 will be banned from operating into Congonhas (CGH) during rain due to the risk of skidding on the runways. The judge, Ronald de Carvalho Filho, denied a motion by the Ministério Público Federal to close the runway completely during rain, but decided to restrict operations of those types. He also asked for more information about the 737-400 and may block that type too.

Mjah.. zo'n A320 is anders ook een behoorlijke jongen

http://us.airliners.net/photos/middle/9/6/3/0359369.jpg
remlofwoensdag 18 juli 2007 @ 07:39
De passagierslijst staat op de website van de TAM.
Pietverdrietwoensdag 18 juli 2007 @ 08:29
Het verbaasd me niets, het rommelt al een tijdje in het braziliaanse vliegverkeer, er waren stakingen bij luchtverkeersleiders en een algehele chaos.
Roel_Jewelwoensdag 18 juli 2007 @ 08:39
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:47 schreef LintuxCx het volgende:
Dan is statistisch gezien de kans dat er morgen een neerstort kleiner, en dat is mooi, want ik moet morgen vliegen.
Die kans is nog steeds even groot. Echter de kans dat DAT vliegtuig nog een keer neerstort, is nihil...
Roel_Jewelwoensdag 18 juli 2007 @ 08:40
Wat een ongeluk . Ben je blij dat je eindelijk geland bent, schiet je nog even 'vrolijk' door .... . En dan ook nog op een tankstation en het kantoor van de eigen maatschappij... Tering.

.

[ Bericht 12% gewijzigd door Roel_Jewel op 18-07-2007 08:46:14 ]
Freak187woensdag 18 juli 2007 @ 09:45
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 06:27 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dat wordt per geval bepaald.

Eerder dit jaar zijn de regels voor Congonhas voor de grootste vliegtuigen nog aangepast precies vanwege dit probleem (van gladheid en doorschieten)

Fokkers and Boeings restricted at Congonhas Airport, Sao Paulo Brazil

The Federal Justice Ministry in Sao Paulo has determined that, from 0001hrs on February 8th, the Fokker F100, Boeing 737-700 and Boeing 737-800 will be banned from operating into Congonhas (CGH) during rain due to the risk of skidding on the runways. The judge, Ronald de Carvalho Filho, denied a motion by the Ministério Público Federal to close the runway completely during rain, but decided to restrict operations of those types. He also asked for more information about the 737-400 and may block that type too.

Mjah.. zo'n A320 is anders ook een behoorlijke jongen

http://us.airliners.net/photos/middle/9/6/3/0359369.jpg
Een A320 is een narrowbody, niet echt een joekel. Voor het landen op een natte baan zijn echt genoeg checklists en protocollen opgesteld. Het vliegtuig zelf heeft hoogstwaarschijnlijk ook een Anti-skid systeem. Ook hoort de omgeving van landingsbanen redelijk obstakelvrij te blijven.
Zeer triest nieuws.
Frutselwoensdag 18 juli 2007 @ 11:23
SAO PAULO, Brazil — A Brazilian airliner skidded off a slick runway, crossed a busy road and plowed into a gas station. All 176 people aboard were feared dead and an official said Wednesday that at least 15 others were killed on the ground. (Foxnews)

It was the second major air disaster in Brazil in a year and if the death toll from Tuesday's crash at Sao Paulo's domestic airport is confirmed it would be the worst in the nation's history.

The TAM airlines Airbus-32 en route from the southern Brazilian city of Porto Alegre crashed and burst into flames as it tried to land in driving rain. The official death toll stood at 40, but it was expected to rise sharply as rescue crews scoured the wreckage on Wednesday.

Sao Paulo state Gov. Jose Serra said the hopes of finding any of the 176 people aboard alive "are practically nil," since the temperature inside the plane reached 1,000 degrees (1,830 Fahrenheit).

A Sao Paulo public safety media official who could not give his name because of department policy said 25 charred bodies had been recovered so far and 15 others who were on the ground either died at the scene or in hospitals. Ten more people on ground were injured, he said.

President Luiz Inacio Lula da Silva declared three days of national mourning. Presidential spokesman Marcelo Baumbach said no cause would be immediately released because it was premature to do so.

"His worries now are with the victims and the relatives of the victims. That is main concern," the spokesman said of Silva.

In September, a Gol Aerolinhas Inteligentes SA Boeing 737 and an executive jet collided over the Amazon rain forest. All 154 people on the passenger jet died. The executive jet landed safely in what had been Brazil's deadliest air disaster to date.

The runway at Sao Paulo's Congonhas airport has been repeatedly criticized for being too short, and two planes slipped off it in rainy weather just a day earlier, though no one was injured in either incident.

In June, airport authorities used heavy machinery to cut grooves the length of Congonhas airport's runway to channel off water when it rains in a bid to make it safer in a city with frequent tropical deluges. The airport is also closely ringed by densely populated neigbhorhoods.

Eyewitness Elias Rodrigues Jesus, a TAM worker, told The Associated Press he was walking near the site when he saw the jet explode in between a gas station and a Tam building.

"All of a sudden I heard a loud explosion, and the ground beneath my feet shook," Jesus said. "I looked up and I saw a huge ball of fire, and then I smelled the stench of kerosene and sulfur."

Tam Linhas Aereas flight 3054 was en route to Sao Paulo with 170 passengers and six crew members, the company said in a statement.

Congressman Julio Redecker was among those on the flight, but an aide did not know whether he was dead or injured.

The airline released an list of most of the people on the flight early Wednesday morning, but did not specify their nationalities.

"Tam expresses its most profound condolences to the relatives and friends of the passengers who were on flight 3054," the company said.

Before the list was released, Lamir Buzzanelli said his 41-year-old son, Claudemir, an engineer, had called him from Porto Alegre to say he was in the plane and about to return from a business trip.

"My hopes are not too high because I've been calling him on his cell phone, and all I get is his voice mail," Buzzanelli said, his eyes tearing up.

The accident happened during heavy rains, and critics have said for years that such an accident was possible at the airport because its runway is too short for large planes landing in rainy weather.

In 1996, a Tam airlines Fokker-100 skidded off the runway at Congonhas airport and down a street before erupting in a fireball. The crash killed all 96 people on board and three on the ground.

A federal court in February of this year briefly banned takeoffs and landings of three types of large jets at the airport because of safety concerns at Congonhas airport, which handles huge volumes of flights for the massive domestic Brazilian air travel market.

But an appeals court overruled the ban, saying it was too harsh because it would have severe economic ramifications, and that there were not enough safety concerns to prevent the planes from landing and taking off the airport.

On Monday, two smaller planes slipped off the airport's runway in rainy weather, but no one was injured.

But rain and the length of the runway shouldn't be immediately blamed for the crash, said William Voss, president and CEO of the Flight Safety Foundation in Arlington, Virginia.

He said the A320s were not covered under the judge's ban, and that the Tam jet was a relatively recent model.

"So there are no red flags coming up, it sounds like a straightforward runway overrun," Voss said.










D1woensdag 18 juli 2007 @ 12:33
Kolere, van die fotos wordt je wel even stil
C21H23NO5woensdag 18 juli 2007 @ 12:41




__Saviour__woensdag 18 juli 2007 @ 12:43
met zo'n dichte bebouwing om het vliegveld heen was dit vroeg of laat natuurlijk onvermijdelijk.
C21H23NO5woensdag 18 juli 2007 @ 12:49
lekkere dag gister zeg :


The aircraft [HK-4455] was landing in Santa Marta after a flight from Cali when it skidded off the runway, broke through the perimeter fence, and slid into the sea while landing in heavy rain. Six of the 54 aboard were injured, none seriously

Peterkewoensdag 18 juli 2007 @ 13:30
Idd je kon gisteren maar beter niet vliegen
Roel_Jewelwoensdag 18 juli 2007 @ 13:50


En dan mag je nu als reddingswerker of familielid de lijken of datgene wat ervan over is gaan identificeren. Gatverdamme .
__Saviour__woensdag 18 juli 2007 @ 13:52
Zonder die dichte bebouwing zou er niks ernstigs gebeurd zijn.
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 13:59
Zoals gewoonlijk heeft Wikipedia alle informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/TAM_Linhas_A%C3%A9reas_Flight_3054
Nytrowoensdag 18 juli 2007 @ 13:59
idd

Waarom had dat ding aan het eind van de baan nog steeds zoveel snelheid vraag ik me af... er is dan totaal niet geremt.
IedeK.woensdag 18 juli 2007 @ 14:12
Ook precies op een benzinestation.
TC03woensdag 18 juli 2007 @ 14:14
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 13:52 schreef __Saviour__ het volgende:
Zonder die dichte bebouwing zou er niks ernstigs gebeurd zijn.
Zonder vliegtuigen zouden ze ook niet neerstorten...

Wat een nutteloze reactie.
__Saviour__woensdag 18 juli 2007 @ 14:14
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 13:59 schreef Nytro het volgende:
idd

Waarom had dat ding aan het eind van de baan nog steeds zoveel snelheid vraag ik me af... er is dan totaal niet geremt.
Dat gaan ze dus onderzoeken. Maar het is sowieso al een korte landingsbaan. Dat in combinatie met slecht weer, gladheid, nog niet voltooide waterafvoer, wellicht de captain die een bepaalde remhandeling vergat of te laat inzette. Het is altijd een opeenstapeling van omstandigheden
__Saviour__woensdag 18 juli 2007 @ 14:16
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 14:14 schreef TC03 het volgende:

[..]

Zonder vliegtuigen zouden ze ook niet neerstorten...

Wat een nutteloze reactie.
Nee, niet nutteloos. Het is maar om aan te geven dat zo dicht bouwen rond een vliegveld (een bezinestation nog wel!) vroeg of laat gewoon om problemen vraagt. Doorschietende vliegtuigen gebeurt soms gewoon. Dan hoort een vliegtuig die ruimte ook te hebben, iets wat hier duidelijk niet was.
C21H23NO5woensdag 18 juli 2007 @ 14:30
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 13:59 schreef Nytro het volgende:
idd

Waarom had dat ding aan het eind van de baan nog steeds zoveel snelheid vraag ik me af... er is dan totaal niet geremt.
samenloop van omstandigheden...

http://www.youtube.com/watch?v=YHtkrWP6Mjo
ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 14:37
Ik heb het nieuws hier in Brazilië op de voet gevolgd. deze ochtend bij het ochtend journaal werden alle namen van de slachtoffers die geidentificeerd zijn voorgelezen door de nieuwslezer. Indrukwekkend was dat en het deed mij veel verdriet om de beelden van de nabestaanden te zien die in wanhoop waren. Sterke volwassen mannen die huilden, de vuisten tegen de muur sloegen etc.

De President heeft nu 3 dagen van nationale rouw afgekondigd.

Zeker tweehonderd doden door vliegtuigcrash Brazilië
door Kieran Kaal
SAO PAULO - UPDATE 14:15 De kans dat iemand de vliegtuigcrash in Sao Paulo heeft overleefd is 'nul'. De temperatuur in het vliegtuig is volgens de reddingswerkers duizend graden geweest.


Vliegtuigcrash in Sao Paolo, Brazilië.
Reddingswerkers zijn nog steeds bezig met het bergen van de lijken.

Zeker 195 mensen zijn maandagavond gedood bij een vliegtuigcrash in São Paulo die in geschokt Brazilië als ‘de aangekondigde tragedie’ is onthaald. Op de passagierslijst stonden geen Nederlandse namen.

Een Airbus 320 van de maatschappij TAM gleed in de regen met 176 inzittenden van de landingsbaan, kruiste een drukke autoweg en boorde zich in een opslagdepot met vracht en brandstof van hetzelfde TAM. Getuigen hoorden een enorme knal, waarna reddingswerkers machteloos stonden in de urenlange vlammenzee. Ooggetuige Jesus Rodrigues: 'Plots hoorde ik een enorme klap. de grond onder mijn voeten beefde. Ik keek omhoog en zag een enorme vuurbal. Daarna kwam de stank van kerosine en zwavel'.

De geschokte gouverneur van São Paulo, José Serra, acht de kans op overlevenden nihil. De laatste woorden van de piloot op de radio waren “keer om, keer om, keer om.” Volgens luchtvaartkenner Ivan Sant’Anna een ultieme poging om een doorstart te maken. “Ik denk dat hij te veel snelheid had om te remmen en te weinig om op te stijgen”.

In het getroffen TAM-gebouw waren tijdens de crash 100 à 200 mensen aan het werk. Twee mensen verbrandden in hun auto op een tankstation naast het gebouw. De brandstofinstallaties ontploften wonderwel niet.

Inmiddels is de passagierslijst van vlucht JJ 3054 uit de zuidelijke stad Porto Alegre bekend gemaakt. Onder de doden is de Braziliaanse parlementariër Júlio Redecker.

Vliegveld Congonhas in hartje São Paulo is het overbelaste, zwakke hart van het binnenlandse vliegverkeer. De landingsbaan in kwestie was na vier eerdere glijpartijen juist opgeknapt vorige maand vanwege het slipgevaar in natte omstandigheden. Dat kon niet voorkomen dat tijdens een bui een dag voor het ongeluk een kleiner vliegtuig van de baan gleed. Meerdere piloten hadden zich ook na de renovatie beklaagd over de korte landingsbaan, waarop nog geen antisliplaag (zogeheten ‘grooving’) was aangebracht. Volgens de vliegveldautoriteit Infraero zou deze in september, na de doorgaans droge Braziliaanse winter, gereed zijn en bestond onderwijl geen gevaar. “Het was al duidelijk dat het bij regen veel te gevaarlijk is om op deze baan te landen”, stelt Sant'Anna. “Dit is een aangekondigde tragedie.”

Al bestond vannacht nog onduidelijkheid over de oorzaken, naast immens verdriet klonk alvast veel woede over het stuntelende optreden van regering en luchtvaartautoriteiten in de al bijna tien maanden aanhoudende luchtvaartcrisis. Sinds september vorig jaar een Gol-vliegtuig in botsing kwam met een privé-vliegtuigje en met 154 mensen aan boord neerstortte in het Amazonewoud, is het luchtruim één grote puinhoop van continue vertragingen, bijna botsingen en zwarte gaten in het radarsysteem. Investeringen in infrastructuur en luchtverkeersleiding zijn ver achtergebleven bij de snelle groei van de Braziliaanse luchtvaart. De verkeersleiders, die in Brazilië militairen zijn, legden het vliegverkeer meermaals vast met illegale stakingen.

De ramp is de grootste uit de Braziliaanse luchtvaartgeschiedenis. President Lula heeft drie dage van nationale rouw afgekondigd.
ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 14:41
Ik hoop nu dat er snel een doorbraak komt in het Braziliaanse luchtvaartsysteem en dat er snel geld vrijgemaakt word om de luchtvaart veilig te maken naar de standaard die er nu is.

Deze crisis duurt al vele manden, bijna een jaar. Erg erg veel vertragingen, stakingen van luchtverkeersleiders, en frustraties bij velen.

Hopelijk dat de politiek nu ook inziet dat ze gewoon moeten doen wat ze moeten doen ipv hun eigen zakken te vullen.
Politici hier kun je vergelijken met fraudeurs.
Quarkswoensdag 18 juli 2007 @ 14:52
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 13:59 schreef Nytro het volgende:
idd

Waarom had dat ding aan het eind van de baan nog steeds zoveel snelheid vraag ik me af... er is dan totaal niet geremt.
Misschien probeerde ze een doorstart (of hoe dat ook heet) te maken, maar hadden ze te weinig snelheid en landingsbaan over.
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 14:41 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik hoop nu dat er snel een doorbraak komt in het Braziliaanse luchtvaartsysteem en dat er snel geld vrijgemaakt word om de luchtvaart veilig te maken naar de standaard die er nu is.

Deze crisis duurt al vele manden, bijna een jaar. Erg erg veel vertragingen, stakingen van luchtverkeersleiders, en frustraties bij velen.
Dat terwijl Brazilië een van de vroege pioniers was in de luchtvaart.
quote:
Hopelijk dat de politiek nu ook inziet dat ze gewoon moeten doen wat ze moeten doen ipv hun eigen zakken te vullen.
Politici hier kun je vergelijken met fraudeurs.
Waar is dit anders.
ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 14:59
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 14:52 schreef Quarks het volgende:

[..]

Misschien probeerde ze een doorstart (of hoe dat ook heet) te maken, maar hadden ze te weinig snelheid en landingsbaan over.
[..]

Dat terwijl Brazilië een van de vroege pioniers was in de luchtvaart.
[..]

Waar is dit anders.
Idd, Santos Dumont was een Braziliaanse luchtvaart pionier.
Maar waar het om gaat is dat de modernisering van de systemen, waaronder ook de luchtverkeersradars zijn achtergeblijven bij de snelle groei van het nationale luchtverkeer. Dus ee bottleneck.

Nu staat dit incident daar los van, maar het zegt wel veel over wat er allemaal speelt hier op dit gebied.
C21H23NO5woensdag 18 juli 2007 @ 15:06
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 14:41 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik hoop nu dat er snel een doorbraak komt in het Braziliaanse luchtvaartsysteem en dat er snel geld vrijgemaakt word om de luchtvaart veilig te maken naar de standaard die er nu is.

Deze crisis duurt al vele manden, bijna een jaar. Erg erg veel vertragingen, stakingen van luchtverkeersleiders, en frustraties bij velen.

Hopelijk dat de politiek nu ook inziet dat ze gewoon moeten doen wat ze moeten doen ipv hun eigen zakken te vullen.
Politici hier kun je vergelijken met fraudeurs.
ja idd, Zuid-Amerika loopt nogal achter...

gemiddeld aantal 'fatal events' per miljoen vluchten:

Amerika = 0.4
Europa = 1
Zuid-Amerika = 2.6
Australie/Azie = 2.7
Afrika = 3.3


Met Cubana en Aeroperu als maatschappijen met meeste 'fatal events' ter wereld:

Cubana
= 8 per 0.33 miljoen vluchten
Aeroperu = 2 per 0.12 miljoen vluchten

Goede 3de en 4de zijn:


Air Zimbabwe = 2 per 0.16 miljoen vluchten
China Airlines = 7 per 0.69 miljoen vluchten

[ Bericht 11% gewijzigd door C21H23NO5 op 18-07-2007 15:20:10 ]
Olewoensdag 18 juli 2007 @ 15:58
Dat Aeroplof niet bij de 'toppers'staat.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 18:37
Erg de beelden van familie en vrienden die in wanhoop naar het laatste nieuws luisteren op de vlieghaven

#ANONIEMwoensdag 18 juli 2007 @ 18:49
Wat een vage en aparte gebeurtenis....Maar wie moet je hier nou de schuld voor geven? De piloot? Lijk me niet....bestuur van het vliegveld misschien?

Hoop wel dat er iemand hiervoor aansprakelijk wordt gesteld want dit is gewoon te bizar, kijk dat die door kan schuiven okay, maar dan ook meteen tegen een opslag waar brandstof lig en ook nog over een drukke weg.
tong80woensdag 18 juli 2007 @ 18:51
Er waren al jarenlang protesten tegen deze vlieghaven midden in een woonwijk. Lees het topic maar terug

#ANONIEMwoensdag 18 juli 2007 @ 18:53
Pff, en dan nog niks aan gedaan, wat slecht hoor, geld ging weer zeker voor veiligheid, zeer triets dit

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2007 18:54:11 ]
Rewoensdag 18 juli 2007 @ 18:57
moet dan toch een aardige vuurgolf door dat viegtuig gegaan zijn als iedereen dood is , meestal zijn er wel overlevenden bij en schuiver...
ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 19:03
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 18:57 schreef Re het volgende:
moet dan toch een aardige vuurgolf door dat viegtuig gegaan zijn als iedereen dood is , meestal zijn er wel overlevenden bij en schuiver...
Door die crash schijnt het vliegtuig geexplodeerd te zijn, althans dat zeggen ooggetuigen hier op het nieuws vanwege de harde explosie die ze hoorden.
#ANONIEMwoensdag 18 juli 2007 @ 19:05
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:03 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Door die crash schijnt het vliegtuig geexplodeerd te zijn, althans dat zeggen ooggetuigen hier op het nieuws vanwege de harde explosie die ze hoorden.
en waarschijnelijk de brandstof opslagplaats?
Roel_Jewelwoensdag 18 juli 2007 @ 19:11
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:05 schreef Syd het volgende:

[..]

en waarschijnelijk de brandstof opslagplaats?
Precies. Dan is 't snel gedaan .
En temperaturen tot 1000 graden...

Damn .
ErwinRommelwoensdag 18 juli 2007 @ 19:16
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:05 schreef Syd het volgende:

[..]

en waarschijnelijk de brandstof opslagplaats?
De brandstof instalatie van het tankstation is niet geexplodeerd als ik het nieuws hier zo lees.
De impact plus de aanwezige brandstof in het vliegtuig hebben de explosie veroorzaakt.
Ik denk, en hoop, dat allen opslag door waren door de impact.
Sonja27woensdag 18 juli 2007 @ 21:07
Ik werk op Schiphol-Rijk en vliegtuigen komen heel laag over.... We hebben ons weleens afgevraagd: Wat als het nou een keer mis gaat?
ErwinRommeldonderdag 19 juli 2007 @ 01:32
178 doden die tot op heden zijn geteld. Dat is het als ik het nieuws hier mag geloven.
Dus hopelijk een correctie van het dodental.
ErwinRommeldonderdag 19 juli 2007 @ 02:35
Vergeet de tekst en bekijk de foto's van..........ik word er stil van......

http://nl.youtube.com/watch?v=VXCFa9sBgbc&mode=related&search=

http://nl.youtube.com/watch?v=X6xy-5krObI&mode=related&search=
poohydonderdag 19 juli 2007 @ 21:53
Zijn de vluchten nu volledig hervat of wordt er nog steeds maar een deel van het vliegveld gebruikt? En wat als het nu weer zo hard gaat regenen? Die banen zijn nog steeds niet gedaan

Het gaat zoals gewoonlijk weer eens om het geld
ErwinRommeldonderdag 19 juli 2007 @ 22:07
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 21:53 schreef poohy het volgende:
Zijn de vluchten nu volledig hervat of wordt er nog steeds maar een deel van het vliegveld gebruikt? En wat als het nu weer zo hard gaat regenen? Die banen zijn nog steeds niet gedaan

Het gaat zoals gewoonlijk weer eens om het geld
Justitie wilt het vliegveld Congonhas sluiten is het aatste nieuws. Echter of dat zal gebeuren is maar de vraag gezien het een luchthaven is met de meeste vliegbewegingen in Latijns Amerika, 600 plus per dag.
61neorejdonderdag 19 juli 2007 @ 22:58
Vandaag op het Journaal, een vliegtuig van dezelfde maatschappij wat de landing ingezet had, maar toch doorvloog.
poohydonderdag 19 juli 2007 @ 23:00
Nou nou nou.. wat een idiooot gedoe. Ik zou het wel weten als passagier! Ik zou direct de vlucht cancellen..
Frutselvrijdag 20 juli 2007 @ 10:10
Straalomkeerder stond uit (Nieuws.nl)

Een van de twee straalomkeerders van het vliegtuig dat dinsdag in Brazilië crashte, was uitgeschakeld. Straalomkeerders worden gebruikt om een toestel te laten remmen nadat het is geland. De straalomkeerder was volgens de procedures uitgeschakeld toen onderhoud aan het vliegtuig moest worden gepleegd.

De Braziliaanse televisiezender Globo TV meldt dat er vier dagen voor het ongeluk problemen waren met de rechter straalomkeerder van het toestel. De oorzaak van het probleem werd onderzocht. De luchtvaartmaatschappij TAM zegt in de uitzending dat het de bedoeling was binnen tien dagen het probleem op te sporen, maar dat het vliegtuig tot die tijd gewoon kon worden gebruikt.

Op beelden die een beveiligingscamera van het vliegtuig heeft gemaakt is te zien dat de Airbus A320 met hoge snelheid over de baan raast, waarna het aan het eind van de baan over een drukke weg schoot, een benzinestation ramde en tegen een gebouw botste. Zeker 189 mensen kwamen om. Het vliegtuig ging zeker vier keer zo snel als een toestel dat vlak daarvoor landde op de luchthaven van Sao Paulo.

Het ongeluk gebeurde op een natte en gladde landingsbaan. Critici waarschuwen al jaren voor mogelijke ongelukken op de luchthaven Congonhas, omdat de landingsbaan te kort zou zijn om te landen wanneer het asfalt nat is.
C21H23NO5vrijdag 20 juli 2007 @ 13:02
Jemig, dat ding gaat nog hard zeg...moet haast wel een doorstart aan het maken zijn:

http://www.cnn.com/video/(...)ane.landing.televisa
poohyvrijdag 20 juli 2007 @ 13:14
Zie ik nu voor het vliegtuig uit beeld gaat al een stuk vonken/vlammen?
C21H23NO5vrijdag 20 juli 2007 @ 13:16
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 13:14 schreef poohy het volgende:
Zie ik nu voor het vliegtuig uit beeld gaat al een stuk vonken/vlammen?
ja lijkt het wel op he? een kleine lichtflits zie je

maar valt misschien hieruit wel te verklaren:

http://www.youtube.com/watch?v=Sw3JxmdlaWY&mode=related&search=
Roel_Jewelvrijdag 20 juli 2007 @ 13:34
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 13:14 schreef poohy het volgende:
Zie ik nu voor het vliegtuig uit beeld gaat al een stuk vonken/vlammen?
Daar zal ie wel al iets raken, lantaarnpaal ofzo.
poohyvrijdag 20 juli 2007 @ 14:58
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 13:16 schreef C21H23NO5 het volgende:

[..]

ja lijkt het wel op he? een kleine lichtflits zie je

maar valt misschien hieruit wel te verklaren:

http://www.youtube.com/watch?v=Sw3JxmdlaWY&mode=related&search=
Ja, inderdaad.. hij gaat daar de baan al af.
Hier is nog een filmpje, maar deze doet t bij mij niet 'zo goed vanwege mijn trage computer denk ik..
Ofyles2maandag 23 juli 2007 @ 21:14
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 13:02 schreef C21H23NO5 het volgende:
Jemig, dat ding gaat nog hard zeg...moet haast wel een doorstart aan het maken zijn:

http://www.cnn.com/video/(...)ane.landing.televisa
Het vliegtuig werd zonder straalomkeerder ingedeeld.

Maar goed, Brazilië kun je vergelijken met Indonesië. Alleen 'verdwijnen' in Indonesië meer vliegtuigen.
Senecadinsdag 24 juli 2007 @ 08:37
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:47 schreef LintuxCx het volgende:
Dan is statistisch gezien de kans dat er morgen een neerstort kleiner, en dat is mooi, want ik moet morgen vliegen.
Helaas voor jou, maar die kans blijft even groot. Al krijg je 100x achter elkaar rood op de roulettetafel, de volgende keer is de kans dat je het krijgt nog steeds iets minder dan 50%.
Freak187dinsdag 24 juli 2007 @ 09:35
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 10:10 schreef Frutsel het volgende:
Straalomkeerder stond uit (Nieuws.nl)

Een van de twee straalomkeerders van het vliegtuig dat dinsdag in Brazilië crashte, was uitgeschakeld. Straalomkeerders worden gebruikt om een toestel te laten remmen nadat het is geland. De straalomkeerder was volgens de procedures uitgeschakeld toen onderhoud aan het vliegtuig moest worden gepleegd.

De Braziliaanse televisiezender Globo TV meldt dat er vier dagen voor het ongeluk problemen waren met de rechter straalomkeerder van het toestel. De oorzaak van het probleem werd onderzocht. De luchtvaartmaatschappij TAM zegt in de uitzending dat het de bedoeling was binnen tien dagen het probleem op te sporen, maar dat het vliegtuig tot die tijd gewoon kon worden gebruikt.

Op beelden die een beveiligingscamera van het vliegtuig heeft gemaakt is te zien dat de Airbus A320 met hoge snelheid over de baan raast, waarna het aan het eind van de baan over een drukke weg schoot, een benzinestation ramde en tegen een gebouw botste. Zeker 189 mensen kwamen om. Het vliegtuig ging zeker vier keer zo snel als een toestel dat vlak daarvoor landde op de luchthaven van Sao Paulo.

Het ongeluk gebeurde op een natte en gladde landingsbaan. Critici waarschuwen al jaren voor mogelijke ongelukken op de luchthaven Congonhas, omdat de landingsbaan te kort zou zijn om te landen wanneer het asfalt nat is.
Er mag gewoon gevlogen worden met een uitgeschakelde thrust reverser, alleen komen er wel weight penalties bij. Je mag bijvoorbeeld 10 ton minder meenemen. Maar ook voor de landing zijn er aparte procedures. Als de piloot wist dat hij een reverser miste en hij was op de hoogte van het slechte weer en de korte baan... tja... Uitwijken zou ik zeggen.
poohyzaterdag 28 juli 2007 @ 22:37
quote:
SAO PAULO - Een fout van de piloot is de oorzaak van de vliegtuigcrash die half juli in Brazilië bijna tweehonderd mensen het leven kostte.
ANP2

Onderzoekers stellen dat ook een korte landingsbaan en een nauwe ruimte die het moeilijk maakte voor inzittenden om te ontsnappen, hebben bijgedragen aan het hoge dodental. Dat meldde een Braziliaans tijdschrift zaterdag.

De Airbus A320 met 187 mensen aan boord schoot op 17 juli tijdens de landing van de baan, schoot over een weg en boorde zich in een luchthavengebouw.

Nog maar 89 lichamen zijn geïdentificeerd, maar de autoriteiten gaan er vanuit dat het dodental zal oplopen tot bijna tweehonderd.

Motoren

Een straalomkeerder in een van de motoren stond verkeerd, aldus de onderzoekers. Terwijl de linkermotor in de achteruitstand stond en hielp af te remmen, gaf de andere juist gas.

Anders dan eerdere berichten slipte het toestel van de nationale maatschappij TAM niet op de gladde baan en deden de remmen hun werk ook goed.
Dus de piloot heeft de straalomkeerder verkeerd gezet
qwerty_xdinsdag 31 juli 2007 @ 18:02
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 22:37 schreef poohy het volgende:

[..]

Dus de piloot heeft de straalomkeerder verkeerd gezet
Volgens "Veja" van afgelopen zondag, het weekblad dat jij noemt:
De gezagvoerder Kleyber Lima wist dat de straalomkeerder aan de rechtermotor defect was. De routine in zo'n geval is de linker turbine in reverse zetten en de rechter op langzaam vooruit. Door onbekende oozaak heeft hij verzuimd dat laatste te doen, met als gevolg dat de ene motor volop remde en de andere volop accelereerde.
Identieke ongevallen, met precies dezelfde oorzaak vonden plaats in 1998 op de Filippijnen en in 2004 in Taipei.
Er is nu grote kritiek op Airbus dat ze dit euvel nog steeds niet hebben verholpen.

Echter, de andere twee ongelukken hadden een veel minder aantal slachtoffers: op de Filippijnen 3 doden, allen op de grond en in Taipei niet één. Dit omdat deze vliegvelden veel meer ruimte en een emergency "stopbaan" hebben. Congonhas heeft dit alles niet en daarom had de gezagvoerder geen tijd / mogelijkheid z'n fout te herstellen.

Dit is het tweede grote Braziliaanse vliegtuigongeluk in een jaar tijd en het ziet er naar uit dat er eindelijk iets gebeuren gaat. Vertragingen, cancellations, verkeersleiders die geen engels spreken, gebrek aan onderhoud en investeringen, een totaal corrupte en incapabele overheid: hopelijk gaat het nu eindelijk eens veranderen. De verantwoordelijke minister is al op straat gezet, nou de president nog ...

En helaas ken ik twee van de omgekomen 199 mensen.
D1dinsdag 31 juli 2007 @ 18:04
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 18:02 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Volgens "Veja" van afgelopen zondag, het weekblad dat jij noemt:
De gezagvoerder Kleyber Lima wist dat de straalomkeerder aan de rechtermotor defect was. De routine in zo'n geval is de linker turbine in reverse zetten en de rechter op langzaam vooruit. Door onbekende oozaak heeft hij verzuimd dat laatste te doen, met als gevolg dat de ene motor volop remde en de andere volop accelereerde.
Identieke ongevallen, met precies dezelfde oorzaak vonden plaats in 1998 op de Filippijnen en in 2004 in Taipei.
Er is nu grote kritiek op Airbus dat ze dit euvel nog steeds niet hebben verholpen.

Echter, de andere twee ongelukken hadden een veel minder aantal slachtoffers: op de Filippijnen 3 doden, allen op de grond en in Taipei niet één. Dit omdat deze vliegvelden veel meer ruimte en een emergency "stopbaan" hebben. Congonhas heeft dit alles niet en daarom had de gezagvoerder geen tijd / mogelijkheid z'n fout te herstellen.

Dit is het tweede grote Braziliaanse vliegtuigongeluk in een jaar tijd en het ziet er naar uit dat er eindelijk iets gebeuren gaat. Vertragingen, cancellations, verkeersleiders die geen engels spreken, gebrek aan onderhoud en investeringen, een totaal corrupte en incapabele overheid: hopelijk gaat het nu eindelijk eens veranderen. De verantwoordelijke minister is al op straat gezet, nou de president nog ...

En helaas ken ik twee van de omgekomen 199 mensen.
Gecondoleerd