abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 juli 2007 @ 14:14:05 #151
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_51593027
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 13:52 schreef __Saviour__ het volgende:
Zonder die dichte bebouwing zou er niks ernstigs gebeurd zijn.
Zonder vliegtuigen zouden ze ook niet neerstorten...

Wat een nutteloze reactie.
Ten percent faster with a sturdier frame
  Donald Duck held woensdag 18 juli 2007 @ 14:14:55 #152
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_51593068
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 13:59 schreef Nytro het volgende:
idd

Waarom had dat ding aan het eind van de baan nog steeds zoveel snelheid vraag ik me af... er is dan totaal niet geremt.
Dat gaan ze dus onderzoeken. Maar het is sowieso al een korte landingsbaan. Dat in combinatie met slecht weer, gladheid, nog niet voltooide waterafvoer, wellicht de captain die een bepaalde remhandeling vergat of te laat inzette. Het is altijd een opeenstapeling van omstandigheden
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  Donald Duck held woensdag 18 juli 2007 @ 14:16:13 #153
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_51593118
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 14:14 schreef TC03 het volgende:

[..]

Zonder vliegtuigen zouden ze ook niet neerstorten...

Wat een nutteloze reactie.
Nee, niet nutteloos. Het is maar om aan te geven dat zo dicht bouwen rond een vliegveld (een bezinestation nog wel!) vroeg of laat gewoon om problemen vraagt. Doorschietende vliegtuigen gebeurt soms gewoon. Dan hoort een vliegtuig die ruimte ook te hebben, iets wat hier duidelijk niet was.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 18 juli 2007 @ 14:30:07 #154
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_51593626
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 13:59 schreef Nytro het volgende:
idd

Waarom had dat ding aan het eind van de baan nog steeds zoveel snelheid vraag ik me af... er is dan totaal niet geremt.
samenloop van omstandigheden...

http://www.youtube.com/watch?v=YHtkrWP6Mjo
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
  woensdag 18 juli 2007 @ 14:37:33 #155
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_51593922
Ik heb het nieuws hier in Brazilië op de voet gevolgd. deze ochtend bij het ochtend journaal werden alle namen van de slachtoffers die geidentificeerd zijn voorgelezen door de nieuwslezer. Indrukwekkend was dat en het deed mij veel verdriet om de beelden van de nabestaanden te zien die in wanhoop waren. Sterke volwassen mannen die huilden, de vuisten tegen de muur sloegen etc.

De President heeft nu 3 dagen van nationale rouw afgekondigd.

Zeker tweehonderd doden door vliegtuigcrash Brazilië
door Kieran Kaal
SAO PAULO - UPDATE 14:15 De kans dat iemand de vliegtuigcrash in Sao Paulo heeft overleefd is 'nul'. De temperatuur in het vliegtuig is volgens de reddingswerkers duizend graden geweest.


Vliegtuigcrash in Sao Paolo, Brazilië.
Reddingswerkers zijn nog steeds bezig met het bergen van de lijken.

Zeker 195 mensen zijn maandagavond gedood bij een vliegtuigcrash in São Paulo die in geschokt Brazilië als ‘de aangekondigde tragedie’ is onthaald. Op de passagierslijst stonden geen Nederlandse namen.

Een Airbus 320 van de maatschappij TAM gleed in de regen met 176 inzittenden van de landingsbaan, kruiste een drukke autoweg en boorde zich in een opslagdepot met vracht en brandstof van hetzelfde TAM. Getuigen hoorden een enorme knal, waarna reddingswerkers machteloos stonden in de urenlange vlammenzee. Ooggetuige Jesus Rodrigues: 'Plots hoorde ik een enorme klap. de grond onder mijn voeten beefde. Ik keek omhoog en zag een enorme vuurbal. Daarna kwam de stank van kerosine en zwavel'.

De geschokte gouverneur van São Paulo, José Serra, acht de kans op overlevenden nihil. De laatste woorden van de piloot op de radio waren “keer om, keer om, keer om.” Volgens luchtvaartkenner Ivan Sant’Anna een ultieme poging om een doorstart te maken. “Ik denk dat hij te veel snelheid had om te remmen en te weinig om op te stijgen”.

In het getroffen TAM-gebouw waren tijdens de crash 100 à 200 mensen aan het werk. Twee mensen verbrandden in hun auto op een tankstation naast het gebouw. De brandstofinstallaties ontploften wonderwel niet.

Inmiddels is de passagierslijst van vlucht JJ 3054 uit de zuidelijke stad Porto Alegre bekend gemaakt. Onder de doden is de Braziliaanse parlementariër Júlio Redecker.

Vliegveld Congonhas in hartje São Paulo is het overbelaste, zwakke hart van het binnenlandse vliegverkeer. De landingsbaan in kwestie was na vier eerdere glijpartijen juist opgeknapt vorige maand vanwege het slipgevaar in natte omstandigheden. Dat kon niet voorkomen dat tijdens een bui een dag voor het ongeluk een kleiner vliegtuig van de baan gleed. Meerdere piloten hadden zich ook na de renovatie beklaagd over de korte landingsbaan, waarop nog geen antisliplaag (zogeheten ‘grooving’) was aangebracht. Volgens de vliegveldautoriteit Infraero zou deze in september, na de doorgaans droge Braziliaanse winter, gereed zijn en bestond onderwijl geen gevaar. “Het was al duidelijk dat het bij regen veel te gevaarlijk is om op deze baan te landen”, stelt Sant'Anna. “Dit is een aangekondigde tragedie.”

Al bestond vannacht nog onduidelijkheid over de oorzaken, naast immens verdriet klonk alvast veel woede over het stuntelende optreden van regering en luchtvaartautoriteiten in de al bijna tien maanden aanhoudende luchtvaartcrisis. Sinds september vorig jaar een Gol-vliegtuig in botsing kwam met een privé-vliegtuigje en met 154 mensen aan boord neerstortte in het Amazonewoud, is het luchtruim één grote puinhoop van continue vertragingen, bijna botsingen en zwarte gaten in het radarsysteem. Investeringen in infrastructuur en luchtverkeersleiding zijn ver achtergebleven bij de snelle groei van de Braziliaanse luchtvaart. De verkeersleiders, die in Brazilië militairen zijn, legden het vliegverkeer meermaals vast met illegale stakingen.

De ramp is de grootste uit de Braziliaanse luchtvaartgeschiedenis. President Lula heeft drie dage van nationale rouw afgekondigd.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 18 juli 2007 @ 14:41:38 #156
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_51594107
Ik hoop nu dat er snel een doorbraak komt in het Braziliaanse luchtvaartsysteem en dat er snel geld vrijgemaakt word om de luchtvaart veilig te maken naar de standaard die er nu is.

Deze crisis duurt al vele manden, bijna een jaar. Erg erg veel vertragingen, stakingen van luchtverkeersleiders, en frustraties bij velen.

Hopelijk dat de politiek nu ook inziet dat ze gewoon moeten doen wat ze moeten doen ipv hun eigen zakken te vullen.
Politici hier kun je vergelijken met fraudeurs.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 18 juli 2007 @ 14:52:19 #157
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_51594582
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 13:59 schreef Nytro het volgende:
idd

Waarom had dat ding aan het eind van de baan nog steeds zoveel snelheid vraag ik me af... er is dan totaal niet geremt.
Misschien probeerde ze een doorstart (of hoe dat ook heet) te maken, maar hadden ze te weinig snelheid en landingsbaan over.
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 14:41 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik hoop nu dat er snel een doorbraak komt in het Braziliaanse luchtvaartsysteem en dat er snel geld vrijgemaakt word om de luchtvaart veilig te maken naar de standaard die er nu is.

Deze crisis duurt al vele manden, bijna een jaar. Erg erg veel vertragingen, stakingen van luchtverkeersleiders, en frustraties bij velen.
Dat terwijl Brazilië een van de vroege pioniers was in de luchtvaart.
quote:
Hopelijk dat de politiek nu ook inziet dat ze gewoon moeten doen wat ze moeten doen ipv hun eigen zakken te vullen.
Politici hier kun je vergelijken met fraudeurs.
Waar is dit anders.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  woensdag 18 juli 2007 @ 14:59:53 #158
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_51594870
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 14:52 schreef Quarks het volgende:

[..]

Misschien probeerde ze een doorstart (of hoe dat ook heet) te maken, maar hadden ze te weinig snelheid en landingsbaan over.
[..]

Dat terwijl Brazilië een van de vroege pioniers was in de luchtvaart.
[..]

Waar is dit anders.
Idd, Santos Dumont was een Braziliaanse luchtvaart pionier.
Maar waar het om gaat is dat de modernisering van de systemen, waaronder ook de luchtverkeersradars zijn achtergeblijven bij de snelle groei van het nationale luchtverkeer. Dus ee bottleneck.

Nu staat dit incident daar los van, maar het zegt wel veel over wat er allemaal speelt hier op dit gebied.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 18 juli 2007 @ 15:06:34 #159
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_51595128
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 14:41 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik hoop nu dat er snel een doorbraak komt in het Braziliaanse luchtvaartsysteem en dat er snel geld vrijgemaakt word om de luchtvaart veilig te maken naar de standaard die er nu is.

Deze crisis duurt al vele manden, bijna een jaar. Erg erg veel vertragingen, stakingen van luchtverkeersleiders, en frustraties bij velen.

Hopelijk dat de politiek nu ook inziet dat ze gewoon moeten doen wat ze moeten doen ipv hun eigen zakken te vullen.
Politici hier kun je vergelijken met fraudeurs.
ja idd, Zuid-Amerika loopt nogal achter...

gemiddeld aantal 'fatal events' per miljoen vluchten:

Amerika = 0.4
Europa = 1
Zuid-Amerika = 2.6
Australie/Azie = 2.7
Afrika = 3.3


Met Cubana en Aeroperu als maatschappijen met meeste 'fatal events' ter wereld:

Cubana
= 8 per 0.33 miljoen vluchten
Aeroperu = 2 per 0.12 miljoen vluchten

Goede 3de en 4de zijn:


Air Zimbabwe = 2 per 0.16 miljoen vluchten
China Airlines = 7 per 0.69 miljoen vluchten

[ Bericht 11% gewijzigd door C21H23NO5 op 18-07-2007 15:20:10 ]
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
  Moderator / Miss SHO woensdag 18 juli 2007 @ 15:58:05 #160
22592 crew  Ole
pi_51596567
Dat Aeroplof niet bij de 'toppers'staat.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Trouwste user 2022 woensdag 18 juli 2007 @ 18:37:54 #161
7889 tong80
Spleenheup
pi_51601124
Erg de beelden van familie en vrienden die in wanhoop naar het laatste nieuws luisteren op de vlieghaven

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_51601481
Wat een vage en aparte gebeurtenis....Maar wie moet je hier nou de schuld voor geven? De piloot? Lijk me niet....bestuur van het vliegveld misschien?

Hoop wel dat er iemand hiervoor aansprakelijk wordt gesteld want dit is gewoon te bizar, kijk dat die door kan schuiven okay, maar dan ook meteen tegen een opslag waar brandstof lig en ook nog over een drukke weg.
  Trouwste user 2022 woensdag 18 juli 2007 @ 18:51:05 #163
7889 tong80
Spleenheup
pi_51601504
Er waren al jarenlang protesten tegen deze vlieghaven midden in een woonwijk. Lees het topic maar terug

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_51601578
Pff, en dan nog niks aan gedaan, wat slecht hoor, geld ging weer zeker voor veiligheid, zeer triets dit

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2007 18:54:11 ]
  woensdag 18 juli 2007 @ 18:57:57 #165
262 Re
Kiss & Swallow
pi_51601661
moet dan toch een aardige vuurgolf door dat viegtuig gegaan zijn als iedereen dood is , meestal zijn er wel overlevenden bij en schuiver...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 18 juli 2007 @ 19:03:23 #166
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_51601797
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 18:57 schreef Re het volgende:
moet dan toch een aardige vuurgolf door dat viegtuig gegaan zijn als iedereen dood is , meestal zijn er wel overlevenden bij en schuiver...
Door die crash schijnt het vliegtuig geexplodeerd te zijn, althans dat zeggen ooggetuigen hier op het nieuws vanwege de harde explosie die ze hoorden.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_51601853
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:03 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Door die crash schijnt het vliegtuig geexplodeerd te zijn, althans dat zeggen ooggetuigen hier op het nieuws vanwege de harde explosie die ze hoorden.
en waarschijnelijk de brandstof opslagplaats?
  woensdag 18 juli 2007 @ 19:11:17 #168
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_51602026
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:05 schreef Syd het volgende:

[..]

en waarschijnelijk de brandstof opslagplaats?
Precies. Dan is 't snel gedaan .
En temperaturen tot 1000 graden...

Damn .
  woensdag 18 juli 2007 @ 19:16:34 #169
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_51602205
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 19:05 schreef Syd het volgende:

[..]

en waarschijnelijk de brandstof opslagplaats?
De brandstof instalatie van het tankstation is niet geexplodeerd als ik het nieuws hier zo lees.
De impact plus de aanwezige brandstof in het vliegtuig hebben de explosie veroorzaakt.
Ik denk, en hoop, dat allen opslag door waren door de impact.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_51606081
Ik werk op Schiphol-Rijk en vliegtuigen komen heel laag over.... We hebben ons weleens afgevraagd: Wat als het nou een keer mis gaat?
  donderdag 19 juli 2007 @ 01:32:56 #171
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_51614363
178 doden die tot op heden zijn geteld. Dat is het als ik het nieuws hier mag geloven.
Dus hopelijk een correctie van het dodental.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 19 juli 2007 @ 02:35:14 #172
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_51615098
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 19 juli 2007 @ 21:53:33 #173
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_51640813
Zijn de vluchten nu volledig hervat of wordt er nog steeds maar een deel van het vliegveld gebruikt? En wat als het nu weer zo hard gaat regenen? Die banen zijn nog steeds niet gedaan

Het gaat zoals gewoonlijk weer eens om het geld
  donderdag 19 juli 2007 @ 22:07:06 #174
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_51641402
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 21:53 schreef poohy het volgende:
Zijn de vluchten nu volledig hervat of wordt er nog steeds maar een deel van het vliegveld gebruikt? En wat als het nu weer zo hard gaat regenen? Die banen zijn nog steeds niet gedaan

Het gaat zoals gewoonlijk weer eens om het geld
Justitie wilt het vliegveld Congonhas sluiten is het aatste nieuws. Echter of dat zal gebeuren is maar de vraag gezien het een luchthaven is met de meeste vliegbewegingen in Latijns Amerika, 600 plus per dag.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 19 juli 2007 @ 22:58:44 #175
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_51643586
Vandaag op het Journaal, een vliegtuig van dezelfde maatschappij wat de landing ingezet had, maar toch doorvloog.
silence can say more than thousand words
  donderdag 19 juli 2007 @ 23:00:59 #176
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_51643693
Nou nou nou.. wat een idiooot gedoe. Ik zou het wel weten als passagier! Ik zou direct de vlucht cancellen..
  Moderator vrijdag 20 juli 2007 @ 10:10:40 #177
8781 crew  Frutsel
pi_51652614
Straalomkeerder stond uit (Nieuws.nl)

Een van de twee straalomkeerders van het vliegtuig dat dinsdag in Brazilië crashte, was uitgeschakeld. Straalomkeerders worden gebruikt om een toestel te laten remmen nadat het is geland. De straalomkeerder was volgens de procedures uitgeschakeld toen onderhoud aan het vliegtuig moest worden gepleegd.

De Braziliaanse televisiezender Globo TV meldt dat er vier dagen voor het ongeluk problemen waren met de rechter straalomkeerder van het toestel. De oorzaak van het probleem werd onderzocht. De luchtvaartmaatschappij TAM zegt in de uitzending dat het de bedoeling was binnen tien dagen het probleem op te sporen, maar dat het vliegtuig tot die tijd gewoon kon worden gebruikt.

Op beelden die een beveiligingscamera van het vliegtuig heeft gemaakt is te zien dat de Airbus A320 met hoge snelheid over de baan raast, waarna het aan het eind van de baan over een drukke weg schoot, een benzinestation ramde en tegen een gebouw botste. Zeker 189 mensen kwamen om. Het vliegtuig ging zeker vier keer zo snel als een toestel dat vlak daarvoor landde op de luchthaven van Sao Paulo.

Het ongeluk gebeurde op een natte en gladde landingsbaan. Critici waarschuwen al jaren voor mogelijke ongelukken op de luchthaven Congonhas, omdat de landingsbaan te kort zou zijn om te landen wanneer het asfalt nat is.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 13:02:57 #178
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_51658048
Jemig, dat ding gaat nog hard zeg...moet haast wel een doorstart aan het maken zijn:

http://www.cnn.com/video/(...)ane.landing.televisa
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 13:14:06 #179
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_51658433
Zie ik nu voor het vliegtuig uit beeld gaat al een stuk vonken/vlammen?
  vrijdag 20 juli 2007 @ 13:16:53 #180
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_51658551
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 13:14 schreef poohy het volgende:
Zie ik nu voor het vliegtuig uit beeld gaat al een stuk vonken/vlammen?
ja lijkt het wel op he? een kleine lichtflits zie je

maar valt misschien hieruit wel te verklaren:

http://www.youtube.com/watch?v=Sw3JxmdlaWY&mode=related&search=
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 13:34:41 #181
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_51659232
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 13:14 schreef poohy het volgende:
Zie ik nu voor het vliegtuig uit beeld gaat al een stuk vonken/vlammen?
Daar zal ie wel al iets raken, lantaarnpaal ofzo.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 14:58:28 #182
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_51662398
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 13:16 schreef C21H23NO5 het volgende:

[..]

ja lijkt het wel op he? een kleine lichtflits zie je

maar valt misschien hieruit wel te verklaren:

http://www.youtube.com/watch?v=Sw3JxmdlaWY&mode=related&search=
Ja, inderdaad.. hij gaat daar de baan al af.
Hier is nog een filmpje, maar deze doet t bij mij niet 'zo goed vanwege mijn trage computer denk ik..
  maandag 23 juli 2007 @ 21:14:45 #183
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_51761796
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 13:02 schreef C21H23NO5 het volgende:
Jemig, dat ding gaat nog hard zeg...moet haast wel een doorstart aan het maken zijn:

http://www.cnn.com/video/(...)ane.landing.televisa
Het vliegtuig werd zonder straalomkeerder ingedeeld.

Maar goed, Brazilië kun je vergelijken met Indonesië. Alleen 'verdwijnen' in Indonesië meer vliegtuigen.
pi_51774096
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:47 schreef LintuxCx het volgende:
Dan is statistisch gezien de kans dat er morgen een neerstort kleiner, en dat is mooi, want ik moet morgen vliegen.
Helaas voor jou, maar die kans blijft even groot. Al krijg je 100x achter elkaar rood op de roulettetafel, de volgende keer is de kans dat je het krijgt nog steeds iets minder dan 50%.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_51774846
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 10:10 schreef Frutsel het volgende:
Straalomkeerder stond uit (Nieuws.nl)

Een van de twee straalomkeerders van het vliegtuig dat dinsdag in Brazilië crashte, was uitgeschakeld. Straalomkeerders worden gebruikt om een toestel te laten remmen nadat het is geland. De straalomkeerder was volgens de procedures uitgeschakeld toen onderhoud aan het vliegtuig moest worden gepleegd.

De Braziliaanse televisiezender Globo TV meldt dat er vier dagen voor het ongeluk problemen waren met de rechter straalomkeerder van het toestel. De oorzaak van het probleem werd onderzocht. De luchtvaartmaatschappij TAM zegt in de uitzending dat het de bedoeling was binnen tien dagen het probleem op te sporen, maar dat het vliegtuig tot die tijd gewoon kon worden gebruikt.

Op beelden die een beveiligingscamera van het vliegtuig heeft gemaakt is te zien dat de Airbus A320 met hoge snelheid over de baan raast, waarna het aan het eind van de baan over een drukke weg schoot, een benzinestation ramde en tegen een gebouw botste. Zeker 189 mensen kwamen om. Het vliegtuig ging zeker vier keer zo snel als een toestel dat vlak daarvoor landde op de luchthaven van Sao Paulo.

Het ongeluk gebeurde op een natte en gladde landingsbaan. Critici waarschuwen al jaren voor mogelijke ongelukken op de luchthaven Congonhas, omdat de landingsbaan te kort zou zijn om te landen wanneer het asfalt nat is.
Er mag gewoon gevlogen worden met een uitgeschakelde thrust reverser, alleen komen er wel weight penalties bij. Je mag bijvoorbeeld 10 ton minder meenemen. Maar ook voor de landing zijn er aparte procedures. Als de piloot wist dat hij een reverser miste en hij was op de hoogte van het slechte weer en de korte baan... tja... Uitwijken zou ik zeggen.
  zaterdag 28 juli 2007 @ 22:37:23 #186
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_51923924
quote:
SAO PAULO - Een fout van de piloot is de oorzaak van de vliegtuigcrash die half juli in Brazilië bijna tweehonderd mensen het leven kostte.
ANP2

Onderzoekers stellen dat ook een korte landingsbaan en een nauwe ruimte die het moeilijk maakte voor inzittenden om te ontsnappen, hebben bijgedragen aan het hoge dodental. Dat meldde een Braziliaans tijdschrift zaterdag.

De Airbus A320 met 187 mensen aan boord schoot op 17 juli tijdens de landing van de baan, schoot over een weg en boorde zich in een luchthavengebouw.

Nog maar 89 lichamen zijn geïdentificeerd, maar de autoriteiten gaan er vanuit dat het dodental zal oplopen tot bijna tweehonderd.

Motoren

Een straalomkeerder in een van de motoren stond verkeerd, aldus de onderzoekers. Terwijl de linkermotor in de achteruitstand stond en hielp af te remmen, gaf de andere juist gas.

Anders dan eerdere berichten slipte het toestel van de nationale maatschappij TAM niet op de gladde baan en deden de remmen hun werk ook goed.
Dus de piloot heeft de straalomkeerder verkeerd gezet
  dinsdag 31 juli 2007 @ 18:02:12 #187
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_51995119
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 22:37 schreef poohy het volgende:

[..]

Dus de piloot heeft de straalomkeerder verkeerd gezet
Volgens "Veja" van afgelopen zondag, het weekblad dat jij noemt:
De gezagvoerder Kleyber Lima wist dat de straalomkeerder aan de rechtermotor defect was. De routine in zo'n geval is de linker turbine in reverse zetten en de rechter op langzaam vooruit. Door onbekende oozaak heeft hij verzuimd dat laatste te doen, met als gevolg dat de ene motor volop remde en de andere volop accelereerde.
Identieke ongevallen, met precies dezelfde oorzaak vonden plaats in 1998 op de Filippijnen en in 2004 in Taipei.
Er is nu grote kritiek op Airbus dat ze dit euvel nog steeds niet hebben verholpen.

Echter, de andere twee ongelukken hadden een veel minder aantal slachtoffers: op de Filippijnen 3 doden, allen op de grond en in Taipei niet één. Dit omdat deze vliegvelden veel meer ruimte en een emergency "stopbaan" hebben. Congonhas heeft dit alles niet en daarom had de gezagvoerder geen tijd / mogelijkheid z'n fout te herstellen.

Dit is het tweede grote Braziliaanse vliegtuigongeluk in een jaar tijd en het ziet er naar uit dat er eindelijk iets gebeuren gaat. Vertragingen, cancellations, verkeersleiders die geen engels spreken, gebrek aan onderhoud en investeringen, een totaal corrupte en incapabele overheid: hopelijk gaat het nu eindelijk eens veranderen. De verantwoordelijke minister is al op straat gezet, nou de president nog ...

En helaas ken ik twee van de omgekomen 199 mensen.
zonnig Brasil
  dinsdag 31 juli 2007 @ 18:04:10 #188
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_51995160
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 18:02 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Volgens "Veja" van afgelopen zondag, het weekblad dat jij noemt:
De gezagvoerder Kleyber Lima wist dat de straalomkeerder aan de rechtermotor defect was. De routine in zo'n geval is de linker turbine in reverse zetten en de rechter op langzaam vooruit. Door onbekende oozaak heeft hij verzuimd dat laatste te doen, met als gevolg dat de ene motor volop remde en de andere volop accelereerde.
Identieke ongevallen, met precies dezelfde oorzaak vonden plaats in 1998 op de Filippijnen en in 2004 in Taipei.
Er is nu grote kritiek op Airbus dat ze dit euvel nog steeds niet hebben verholpen.

Echter, de andere twee ongelukken hadden een veel minder aantal slachtoffers: op de Filippijnen 3 doden, allen op de grond en in Taipei niet één. Dit omdat deze vliegvelden veel meer ruimte en een emergency "stopbaan" hebben. Congonhas heeft dit alles niet en daarom had de gezagvoerder geen tijd / mogelijkheid z'n fout te herstellen.

Dit is het tweede grote Braziliaanse vliegtuigongeluk in een jaar tijd en het ziet er naar uit dat er eindelijk iets gebeuren gaat. Vertragingen, cancellations, verkeersleiders die geen engels spreken, gebrek aan onderhoud en investeringen, een totaal corrupte en incapabele overheid: hopelijk gaat het nu eindelijk eens veranderen. De verantwoordelijke minister is al op straat gezet, nou de president nog ...

En helaas ken ik twee van de omgekomen 199 mensen.
Gecondoleerd
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')