Ik heb het nieuws hier in Brazilië op de voet gevolgd. deze ochtend bij het ochtend journaal werden alle namen van de slachtoffers die geidentificeerd zijn voorgelezen door de nieuwslezer. Indrukwekkend was dat en het deed mij veel verdriet om de beelden van de nabestaanden te zien die in wanhoop waren. Sterke volwassen mannen die huilden, de vuisten tegen de muur sloegen etc.
De President heeft nu 3 dagen van nationale rouw afgekondigd.
Zeker tweehonderd doden door vliegtuigcrash Brazilië
door Kieran Kaal
SAO PAULO - UPDATE 14:15 De kans dat iemand de vliegtuigcrash in Sao Paulo heeft overleefd is 'nul'. De temperatuur in het vliegtuig is volgens de reddingswerkers duizend graden geweest.
Vliegtuigcrash in Sao Paolo, Brazilië.
Reddingswerkers zijn nog steeds bezig met het bergen van de lijken.
Zeker 195 mensen zijn maandagavond gedood bij een vliegtuigcrash in São Paulo die in geschokt Brazilië als ‘de aangekondigde tragedie’ is onthaald. Op de passagierslijst stonden geen Nederlandse namen.
Een Airbus 320 van de maatschappij TAM gleed in de regen met 176 inzittenden van de landingsbaan, kruiste een drukke autoweg en boorde zich in een opslagdepot met vracht en brandstof van hetzelfde TAM. Getuigen hoorden een enorme knal, waarna reddingswerkers machteloos stonden in de urenlange vlammenzee. Ooggetuige Jesus Rodrigues: 'Plots hoorde ik een enorme klap. de grond onder mijn voeten beefde. Ik keek omhoog en zag een enorme vuurbal. Daarna kwam de stank van kerosine en zwavel'.
De geschokte gouverneur van São Paulo, José Serra, acht de kans op overlevenden nihil. De laatste woorden van de piloot op de radio waren “keer om, keer om, keer om.” Volgens luchtvaartkenner Ivan Sant’Anna een ultieme poging om een doorstart te maken. “Ik denk dat hij te veel snelheid had om te remmen en te weinig om op te stijgen”.
In het getroffen TAM-gebouw waren tijdens de crash 100 à 200 mensen aan het werk. Twee mensen verbrandden in hun auto op een tankstation naast het gebouw. De brandstofinstallaties ontploften wonderwel niet.
Inmiddels is de passagierslijst van vlucht JJ 3054 uit de zuidelijke stad Porto Alegre bekend gemaakt. Onder de doden is de Braziliaanse parlementariër Júlio Redecker.
Vliegveld Congonhas in hartje São Paulo is het overbelaste, zwakke hart van het binnenlandse vliegverkeer. De landingsbaan in kwestie was na vier eerdere glijpartijen juist opgeknapt vorige maand vanwege het slipgevaar in natte omstandigheden. Dat kon niet voorkomen dat tijdens een bui een dag voor het ongeluk een kleiner vliegtuig van de baan gleed. Meerdere piloten hadden zich ook na de renovatie beklaagd over de korte landingsbaan, waarop nog geen antisliplaag (zogeheten ‘grooving’) was aangebracht. Volgens de vliegveldautoriteit Infraero zou deze in september, na de doorgaans droge Braziliaanse winter, gereed zijn en bestond onderwijl geen gevaar. “Het was al duidelijk dat het bij regen veel te gevaarlijk is om op deze baan te landen”, stelt Sant'Anna. “Dit is een aangekondigde tragedie.”
Al bestond vannacht nog onduidelijkheid over de oorzaken, naast immens verdriet klonk alvast veel woede over het stuntelende optreden van regering en luchtvaartautoriteiten in de al bijna tien maanden aanhoudende luchtvaartcrisis. Sinds september vorig jaar een Gol-vliegtuig in botsing kwam met een privé-vliegtuigje en met 154 mensen aan boord neerstortte in het Amazonewoud, is het luchtruim één grote puinhoop van continue vertragingen, bijna botsingen en zwarte gaten in het radarsysteem. Investeringen in infrastructuur en luchtverkeersleiding zijn ver achtergebleven bij de snelle groei van de Braziliaanse luchtvaart. De verkeersleiders, die in Brazilië militairen zijn, legden het vliegverkeer meermaals vast met illegale stakingen.
De ramp is de grootste uit de Braziliaanse luchtvaartgeschiedenis. President Lula heeft drie dage van nationale rouw afgekondigd.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.