die doet vaag hier in zeeland rommelt en flits het en er staat niksquote:Op maandag 16 juli 2007 22:59 schreef kepler het volgende:
er komt weer wat richting Delft, maar volgens buienradar geen onweer
quote:Op maandag 16 juli 2007 22:59 schreef kepler het volgende:
er komt weer wat richting Delft, maar volgens buienradar geen onweer
En dat is in Emmen? Oosten van het land toch?quote:Op maandag 16 juli 2007 23:03 schreef pekel het volgende:
Als het goed is gaat het straks flink tekeer hier. Bliksem wordt steeds heviger.
Echter nog geen druppels gezien..
Op een dag heb jij het noodweer en hebben wij helemaal nietsquote:
Zie je wel, hier in Ede ook.quote:
neuh, noodweer loopt altijd vast bij de Rijn of IJsselquote:Op maandag 16 juli 2007 23:04 schreef X-fi het volgende:
[..]
Op een dag heb jij het noodweer en hebben wij helemaal niets
Verplaats hem anders ofzoquote:Op maandag 16 juli 2007 23:04 schreef TommyGun het volgende:
Hm denk dat Eindhoven vannacht nog wel wat regen mee krijgt. Opletten dus dat m'n laptop niet nat wordt
Yep, en via weeronline en google earth kan je de exacte inslagen zien, maar ook die ligt er al vanaf 18.45u uitquote:Op maandag 16 juli 2007 23:03 schreef X-fi het volgende:
Wanneer kan je zien dat er onweer bij ziet op buienradar.nl? aan de plusjes?
Dat was dan een exacte inslag.quote:Op maandag 16 juli 2007 23:09 schreef Qebbel het volgende:
[..]
Yep, en via weeronline en google earth kan je de exacte inslagen zien, maar ook die ligt er al vanaf 18.45u uit![]()
hm, blids.de laat ook niets zien daar, maar misschien hetzelfde detectienetwerk?quote:Op maandag 16 juli 2007 23:00 schreef hondenfokker het volgende:
[..]
die doet vaag hier in zeeland rommelt en flits het en er staat niks
maarja die heeft heel de maand al kuren de buienradar![]()
Weerkaart doet het iigquote:Op maandag 16 juli 2007 23:08 schreef TommyGun het volgende:
Lol, zijn er een hoop weerstations uitgevallen ofzo?Zeker technische storing @ KNMI
[afbeelding]
Wat is precies het verschil?quote:
hier is het al geweest.quote:Op maandag 16 juli 2007 23:17 schreef Crazykill het volgende:
Het regent nu best hard in Rotterdam.
Rolwolk hangt los voor een bui, shelfcloud zit aan de onweersbui vast.quote:
Welke is vernietigender?quote:Op maandag 16 juli 2007 23:22 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Rolwolk hangt los voor een bui, shelfcloud zit aan de onweersbui vast.
Wat is nou precies de overeenkomst? Ze zitten beide voor een bui en onstaan ongeveer op de zelfde wijze. Maar verder ook niet veel.quote:
Oke, dus een rolwolk is alleen maar een wolk die ervoor kan hangen, die zegmaar niet voor de regen/onweer zorgt. De wolk die dat wel doet is de shelfcloud?quote:Op maandag 16 juli 2007 23:22 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Rolwolk hangt los voor een bui, shelfcloud zit aan de onweersbui vast.
Delft nu ookquote:Op maandag 16 juli 2007 23:17 schreef Crazykill het volgende:
Het regent nu best hard in Rotterdam.
en waar mag dat wezen?quote:Op maandag 16 juli 2007 23:27 schreef The_Terminator het volgende:
Hmm, er komt onweer deze kant op. In de verte flitst het maar achter elkaar door, om de 3 sec wel een flits.
Hier een foto van een tijdje terug. Shelf en rolwolk samen.quote:Op maandag 16 juli 2007 23:25 schreef Zotheid het volgende:
[..]
Oke, dus een rolwolk is alleen maar een wolk die ervoor kan hangen, die zegmaar niet voor de regen/onweer zorgt. De wolk die dat wel doet is de shelfcloud?
Dat is zeker heel uniek?quote:Op maandag 16 juli 2007 23:29 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Hier een foto van een tijdje terug. Shelf en rolwolk samen.
[afbeelding]
Blauw is shelf, rood is rolwolk. Waarschijnlijk is hier de shelf losgekomen, of is de rolwolk vast gegroeid.
Helemaal niets meer in het zuiden? Terwijl een kwartier geleden nog met bakken uit de hemel vioel!quote:
Is het onweer, niet de neerslag. Zie buienradar.nl voor neerslag.quote:Op maandag 16 juli 2007 23:31 schreef X-fi het volgende:
[..]
Helemaal niets meer in het zuiden? Terwijl een kwartier geleden nog met bakken uit de hemel vioel!
Wel een heerlijke foto zegquote:Op maandag 16 juli 2007 23:34 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Valt wel mee denk ik.
Idd.quote:
Hele mooie foto's. Jammer van de lataarnpalen. anders was hij nog mooierquote:Op maandag 16 juli 2007 23:35 schreef Sasami het volgende:
Stadskanaal 10 min geleden.
[afbeelding]
[afbeelding]
Profiel openen is toch niet zoveel moeite. Het is in Gasselternijveenschemond (Drenthe)quote:Op maandag 16 juli 2007 23:37 schreef MaximusF1 het volgende:
[..]
Idd.
Als je een situatie neerpent, zet er dan ook even de locatie (stad of gemeente, eventueel wat extra uitleg als het iets relatief onbekend is) bij.
"Hier nu ook zware storm" worden we minder wijzer van dan "Hier in Rotterdam nu ook zware storm."
Just my 2 cents.
Sja ik weet het maar ze staan daar nu eenmaalquote:Op maandag 16 juli 2007 23:37 schreef X-fi het volgende:
[..]
Hele mooie foto's. Jammer van de lataarnpalen. anders was hij nog mooier!
Kan dat ?quote:Op maandag 16 juli 2007 23:41 schreef Sasami het volgende:
[..]
Sja ik weet het maar ze staan daar nu eenmaalIk kan ze wel weg shoppen
Het lijkt trouwens heel wat maar er is hier niet echt veel onweer geweest.
Das een risico. Helaas heeft het noodweer hier niet goed uitgepakt. (alweer niet)quote:Op maandag 16 juli 2007 23:44 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Wat ik net heb meegemaakt was echt niet normaal. Je kon niet met je ogen knipperen of er was een nieuwe flits. Toen het echt begon los te komen hoorde ik in 1 klap 3 brandweerwagens.
Groningen?quote:Op maandag 16 juli 2007 23:44 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Wat ik net heb meegemaakt was echt niet normaal. Je kon niet met je ogen knipperen of er was een nieuwe flits. Toen het echt begon los te komen hoorde ik in 1 klap 3 brandweerwagens.
Ik zie het in de verte flitsen, maar veel meer dan een flits zie ik niet omdat er bomen in de weg staanquote:Op maandag 16 juli 2007 23:44 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Oke, dank je wel, ik snap het!quote:Op maandag 16 juli 2007 23:29 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Hier een foto van een tijdje terug. Shelf en rolwolk samen.
[afbeelding]
Blauw is shelf, rood is rolwolk. Waarschijnlijk is hier de shelf losgekomen, of is de rolwolk vast gegroeid.
Was vast deze:quote:Op maandag 16 juli 2007 23:44 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
quote:23:06:27 16-07-07 10 G BRAN Pr 1 BRAND IN SPINNERIJ INDUSTRIE PPG Industries Chemicals BV Rijksweg West 22 WESTERBROEK (WESTERBROE) Eenheden: 556 536
Die is verdomd dichtbijquote:Op maandag 16 juli 2007 23:59 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
http://nl.youtube.com/watch?v=ofuasTXzYnE is door iemand gemaakt in grun
Wtf, moet je de 21e seconden bekijken. Best helder zo.quote:Op maandag 16 juli 2007 23:59 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Ik schok me levenloos idd. Had hem al hard staanquote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:04 schreef Cassius het volgende:
Ja die knal, daarna heb ik m'n pc maar even uitgezet
quote:Op maandag 16 juli 2007 23:59 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Het is gewoon overdagquote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:08 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
00;21 van het filmpje. Leuke lichtbron is het.![]()
Lekker veilig, tochquote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:12 schreef Cassius het volgende:
Staan daar nou mensen onder die boom?
Mooie beeldenquote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:25 schreef Qebbel het volgende:
Ik zit nu ff naar deze webcam te kijken, van het Duitse Waddeneiland Norderney waar die bui nu hangt (tja...ik heb vakantie...). Maar dat beeld ververst zich elke 2 seconden, soms met bliksem, dan zie je ineens waar je eigenlijk naar aant kijken bent, want dan is het eiland ineens overdag..
![]()
Komt nog aardig wat aan:quote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:55 schreef garnage-patrick het volgende:
hoezo? ziet op rader tamelijk saai uit..
Ja die regen hier in de omgeving leiden-schiphol helemaal leeg ofzo..quote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:57 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Komt nog aardig wat aan:
www.meteox.nl/
We wachten het af!quote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:57 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Komt nog aardig wat aan:
www.meteox.nl/
Ik wacht nog wel eventjes dan met slapen gaanquote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:45 schreef botterfly het volgende:
Het regent nu in Eindhoven.
En al nat? Of blijft het hangen bij het kanaal?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:47 schreef X-fi het volgende:
[..]
Ik wacht nog wel eventjes dan met slapen gaan
Had je in haarlem moeten wezen...quote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:58 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ja die regen hier in de omgeving leiden-schiphol helemaal leeg ofzo..
Geen gedonder trouwens.
Ja echt he... eerst lekker zonnig... dan licht bewolkt... en komt er zo'n fucking rokwolk aan enzo die alles verpest//quote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:58 schreef Bloody_Hell het volgende:
uit het niets hele harde regen, flink wat wind en onder het typen hoor ik ver weg een donder
![]()
Daar ben ik dus altijd zo bang voor, zo'n harde knalquote:Op maandag 16 juli 2007 23:59 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Waar woon je??quote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:58 schreef Bloody_Hell het volgende:
uit het niets hele harde regen, flink wat wind en onder het typen hoor ik ver weg een donder
![]()
Ja duh ik zit er tussen zeg maarquote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:59 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Had je in haarlem moeten wezen...
-knip-
In Elsloo, in zuid-limburg. Tussen Maastricht en Sittard plusminus ongeveer. Ondertussen is de regen alweer minder geworden trouwensquote:
quote:
Yep, zie het. Heb er overheen gekeken denk ik. Niet in mijn richting (A'dam) in ieder geval, dus ik ga maar eens een rustig tukje doen!quote:Op dinsdag 17 juli 2007 02:08 schreef Bloody_Hell het volgende:
[..]
In Elsloo, in zuid-limburg. Tussen Maastricht en Sittard plusminus ongeveer. Ondertussen is de regen alweer minder geworden trouwenshet waait wel flink.
[..]
Er kan echt helemaal niets gebeuren, als je maar veilig bent. (huis, auto)quote:Op dinsdag 17 juli 2007 02:00 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Daar ben ik dus altijd zo bang voor, zo'n harde knalDat is de reden waarom ik bang ben voor onweer, gewoon het geluid
![]()
En nu ineens bijna heel Nederland met regen![]()
Blijft een mooi fenomeen, het weer!
Hier dus helemaal niet, zelfs geen plassen!quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:03 schreef Againzender het volgende:
Rustige nacht gehad. Net op de fiets viel mij wel op dat er enkele bomen flink te grazen zijn genomen door windvlagen en/of blikseminslag.
Lijkt op een MCS.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:29 schreef IkWilbert het volgende:
Vrijdag a.s. weer wateroverlast voor het westen?
[afbeelding]
Wie weet...
Net voorbij Flevoland toch? (ten noorden).quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:51 schreef i2Them2 het volgende:
Onstaat nu toch een leuk buienlijntje.
Hier de één na beste zomersedag van het jaar. Maar wel met één van de beste onweer dat ik ooit heb meegemaakt.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:51 schreef pfaf het volgende:
Toen ik vanmorgen in de krant las dat het gisteren noodweer geweest was in het westen kon ik het nauwlijks geloven! Gisteren was in Twente in ieder geval de mooiste zomerse dag van het jaar!![]()
Er is weinig aan te snappen. Gewoon kijken. En als je een beetje ervaren wordt kan je ook wel zien waar er iets gaat aangroeien ed.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:53 schreef X-fi het volgende:
[..]
Net voorbij Flevoland toch? (ten noorden).
kijken of ik het een beetje snap
kloptquote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:51 schreef pfaf het volgende:
Toen ik vanmorgen in de krant las dat het gisteren noodweer geweest was in het westen kon ik het nauwlijks geloven! Gisteren was in Twente in ieder geval de mooiste zomerse dag van het jaar!![]()
Precies, vannacht vielen er pas een paar druppels.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:51 schreef pfaf het volgende:
Maar ik snap nog steeds niet hoe je aan een bui kan zien dat er onweer bij zit.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:54 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Er is weinig aan te snappen. Gewoon kijken. En als je een beetje ervaren wordt kan je ook wel zien waar er iets gaat aangroeien ed.
We hebben gewoon de hele avond buiten kunnen zitten, 2 kleine buitjes gehadquote:Op maandag 16 juli 2007 17:54 schreef tralalala het volgende:
Mijn moeder wil vanavond met haar verjaardag buiten zittenIk ben benieuwd
Ede btw
Moet je bij www.buienradar.nl rechts op de pagina kijken. Daar staat iets over 'laatste bliksemwaarnemingen'. Klik daarop. Of linksboven, nog beter, daar kun je ook ergens op klikken, waardoor de bliksem met gele kruisjes aangegeven wordt in het lopende radarbeeld. Het wordt aangegeven met gele kruisjes. (nu is niks te zien)quote:Op dinsdag 17 juli 2007 12:02 schreef X-fi het volgende:
[..]
Maar ik snap nog steeds niet hoe je aan een bui kan zien dat er onweer bij zit.
Moeite van het registeren waard?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:15 schreef X-fi het volgende:
Heb me even geregistreerd op onweer-online.nl. Zie dat er op de noordzee wat onweert. Wat gaaf!
Graag gedaan! Leuk he?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:12 schreef X-fi het volgende:
Bedankt QebbelHeb de links opgeslagen
Bedantk voor je uitleg!!
Ja klopt, heb het zelf ook al een aantal keer gezien. Maar het geeft in ieder geval wel een indicatie en volgens mij staat dit nog een beetje in de kinderschoenen; het wordt alleen maar beter. Die inslag bij kinderdijk was trouwens wel te zien! Ik zag toen het gebeurde de inslagen bij de molens staan en zei meteen; het zou me niks verbazen als daar mensen bij betrokken waren. En ja hoor, paar uur later op het nieuws!quote:Op dinsdag 17 juli 2007 14:25 schreef Taliesin-DS het volgende:
Mja, dat klopt niet altijd, vorige week waren er hier een paar inslagen waarvan ik zeker weet dat ze hier waren en zelfs de grond hebben bereikt (eentje ervan heeft wat netwerk apparatuur geroosterd)
Er was niks van te zien op google earth
Grappig in elkaar gezet. Jouw foto zat er ook in zag ikquote:Op dinsdag 17 juli 2007 14:47 schreef IedeK. het volgende:
Filmpje van Weerwoord-user Robert uit Emmeloord van gister.
Shelfclouds
Trok ook over Zwolle. Behealve flinke windstoten en even een enorme stortbui was het in 10 - 15 minuten overgetrokken. Maar de straten stonden wel blank.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:25 schreef Eveli het volgende:
Ja fuckzooi, die rolwolk van gisteren trok precies boven Deventer langs.![]()
![]()
Wel begon het op een gegeven moment ineens hard te waaien.Verder niks gemerkt of wat dan ook.
Mooi!quote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:48 schreef i2Them2 het volgende:
Hier wat foto's van de shelf:
[afbeelding]
[afbeelding]
Rest staat op weerwoord: http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=681021&tid=681021
Mooie foto's zegquote:Op dinsdag 17 juli 2007 18:48 schreef i2Them2 het volgende:
Hier wat foto's van de shelf:
[afbeelding]
[afbeelding]
Rest staat op weerwoord: http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=681021&tid=681021
cool, vooral die ene met die golven boven in de shelf! Ik heb daar laatst iets over gelezen, dat die aardig zeldzaam zijn. Iets van Hugenholtz waves ofzoquote:
Mooi verslagquote:
Kelvin Helmholtzquote:Op dinsdag 17 juli 2007 21:38 schreef kepler het volgende:
[..]
cool, vooral die ene met die golven boven in de shelf! Ik heb daar laatst iets over gelezen, dat die aardig zeldzaam zijn. Iets van Hugenholtz waves ofzoKan het niet meer zo snel vinden...
WTF meen je nietquote:Op dinsdag 17 juli 2007 21:38 schreef kepler het volgende:
[..]
cool, vooral die ene met die golven boven in de shelf! Ik heb daar laatst iets over gelezen, dat die aardig zeldzaam zijn. Iets van Hugenholtz waves ofzoKan het niet meer zo snel vinden...
Thnxquote:Op dinsdag 17 juli 2007 21:39 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Mooi verslag![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
shelf in drachten
foto's zijn trouwens niet door mij geschoten
hier staan nog meer http://www.bel.demon.nl/16juli2007.htm
lijkt wel hierop toch:quote:Op dinsdag 17 juli 2007 21:42 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
WTF meen je nietdus ik heb iets zeldzaam op de foto gezet? En dat in combi met een shelf?
wauwie
![]()
Mothershipquote:Op dinsdag 17 juli 2007 21:39 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
hier staan nog meer http://www.bel.demon.nl/16juli2007.htm
Iddquote:
Je bedoeld deze?:quote:Op dinsdag 17 juli 2007 21:38 schreef kepler het volgende:
[..]
Hitte? Valt reuzemee vandaagquote:Op dinsdag 17 juli 2007 22:43 schreef Jojoortje het volgende:
Mooie foto's mensen!
Bohh ik ga maar eens slapen in deze hitte
Lijkt wel een cirkelzaagquote:Op dinsdag 17 juli 2007 22:04 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Je bedoeld deze?:
[afbeelding]
Maar ik vraag me af of die van speedy ook Kelvin-Helmholtz golfen zijn. Ze zijn toch minder puntig. Zal wel mooi wezen trouwens.
Dankquote:
Ik weet het nietquote:Op dinsdag 17 juli 2007 22:04 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Je bedoeld deze?:
[afbeelding]
Maar ik vraag me af of die van speedy ook Kelvin-Helmholtz golfen zijn. Ze zijn toch minder puntig. Zal wel mooi wezen trouwens.
ehm... wat was er toen ook alweer??quote:Op dinsdag 17 juli 2007 22:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
Vandaag een memorabele dag trouwens: precies 3 jaar na de geweldige 17de juli 2004.
Dat en boven de rest van Nederlandquote:
quote:2006 - Hoogste etmaalgemiddelde temperatuur 24,1 C
2006 - Langste zonneschijnduur 15 uur
2006 - Laagste etmaalgemiddelde relatieve vochtigheid 52 %
Geen mammatus, ik heb geen idee wat voor wolken dit zijn, zal het wel eens opzoeken, hoewel ik ook een boekje heb gezien over allemaal verschillende wolkensoorten met betekennissen erbijquote:
mammatus of niet, nice verslag!quote:Op dinsdag 17 juli 2007 23:57 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Geen mammatus, ik heb geen idee wat voor wolken dit zijn, zal het wel eens opzoeken, hoewel ik ook een boekje heb gezien over allemaal verschillende wolkensoorten met betekennissen erbijmisschien dat ik die eens ga halen
Dankquote:Op woensdag 18 juli 2007 00:06 schreef kepler het volgende:
@speedy: http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=681081&tid=681081
er zijn dus Helmholtz golven waargenomen, dus grote kans dat jij ze ook op de foto hebt staan
Dankquote:
quote:Op woensdag 18 juli 2007 00:18 schreef hondenfokker het volgende:
wat zijn helmholtz golven gewoon soort op en neer bewegende shelf of rol wolk?
quote:Kelvin-Helmholtz golfwolken
Deze (zeer zeldzame) wolken ontstaan als twee luchtlagen van verschillende dichtheid met verschillende snelheden over elkaar stromen. Als een warme luchtlaag, met lagere dichtheid, over een koude luchtlaag, met grotere dichtheid, stroomt, en het verschil in snelheid is groot genoeg, ontstaan deze golfvormige wolken op het grensvlak.Komt voor in Stratus.
quote:Op woensdag 18 juli 2007 00:18 schreef hondenfokker het volgende:
wat zijn helmholtz golven gewoon soort op en neer bewegende shelf of rol wolk?
Niks volgend jaarquote:
verrek, ja!quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:52 schreef SpeedyGJ het volgende:
Er ontstaan trouwens onweersbuien. De wolken schieten de lucht in!
En zo te zien gaat die weer precies boven mijn woonplaats langs.quote:Op woensdag 18 juli 2007 12:08 schreef IkWilbert het volgende:
Mooi te zien op buienradar hoe zich een mooi lijntje begint te vormen
Die buienlijn wilde ik net ff bekijken. Ben ik na 3km fietsen op me bestemming, kijk ik achterom; onweersbui boven mijn huisquote:Op woensdag 18 juli 2007 12:39 schreef highway101 het volgende:
Die handel trekt nu over Zwolle volgens de buienradar. Hier in Noord is het echter half bewolkt. Richting zuiden wel donkere wolken.
quote:Op woensdag 18 juli 2007 13:06 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Die buienlijn wilde ik net ff bekijken. Ben ik na 3km fietsen op me bestemming, kijk ik achterom; onweersbui boven mijn huis.
Ach, iig weer een onweersdag erbij. Juli heeft er hier nu 9. Die gaat juni nog wel voorbij. Die had er 10. Totaal nu 26 onweersdagenquote:
Ik moet zo even kijken hoeveel ik deze maand hebquote:Op woensdag 18 juli 2007 13:10 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Ach, iig weer een onweersdag erbij. Juli heeft er hier nu 9. Die gaat juni nog wel voorbij. Die had er 10. Totaal nu 26 onweersdagen.
Zou mooi zijn al s er een MCS zou over komen.quote:Op woensdag 18 juli 2007 14:06 schreef IkWilbert het volgende:
Kaarten voor vrijdag zien er goed uit![]()
Beetje onweer erbij en ik ben blij![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
ja, het is nog even afwachten... kan natuurlijk ook nog weer te ver naar oosten verplaatsen of over de noordzee trekken.quote:Op woensdag 18 juli 2007 14:16 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Zou mooi zijn al s er een MCS zou over komen.
en dat is waar???quote:Op woensdag 18 juli 2007 14:04 schreef Eveli het volgende:
Toenet tijdens het eten:
*flits*
ik tegen vader: "was dat een flits?"
vader: "weet niet, niets gezien"
....
*rommelderommelderommel*
En dat was het dan.Daarna nog beetje hagel gehad en nu straalt de zon weer. Maar volgens Buienradar krijgen we straks om 16:00 uur wel de volle laag en vlak na die bui nog een andere bui.
echte bikkels blijven gewoon in het waterquote:Op woensdag 18 juli 2007 16:06 schreef pfaf het volgende:
Ik moest het zwembad uit omdat het begon te onweren!
BEetje onweer, beetje regen, beetje wind etcquote:Op woensdag 18 juli 2007 16:11 schreef INViCTuS het volgende:
Volgens mij wordt het vrijdag k*t weer?!ik hoop wel in de vorm van buien en niet de hele dag regen.
Heeft te maken met de verschillende stromingen in de bovenluchtquote:Op woensdag 18 juli 2007 18:58 schreef X-fi het volgende:
LOL
Op buienradar zie ik een wolkpluim (het westen van Zeeland) naar het Zuiden gaan en de rest van de wolken richting het Noorden
Speelt bij mij niet goed af.quote:Op woensdag 18 juli 2007 21:12 schreef SpeedyGJ het volgende:
Filmpje 1:
We stonden op de heuvel, dreigende wolken kwamen over ons heen.
Filmpje 2:
Overzicht van de shelfcloud, op het laatste moment nog een bliksemstraal.
Filmpje 3:
De shelfcloud komt dichterbij, de kinderen waren nogal veel aan het praten helaas, maar goed.
Filmpje 4:
De kinderen zijn weg, eindelijk wat rustigerOp dit filmpje kijkt mijn maat dus naar de lucht, dikke flits en een behoorlijke schrik reactie! En dan de knal, hierbij moet je boxen even wat harder zetten
Filmpje 5:
Thuis voor het ruit, camera op statief en wij zaten in een andere kamer, op deze manier probeer ik de video zo min mogelijk met stemmen te doenEen felle flits, 4sec later gevolgt door een enorme Amerikaanse knal! Heerlijk was dat.
Ik krijg aantal e-mails hoe het afgelopen is met mijn windmeter paal. Laat ik het zo zeggen: Ik maakte me niet eens druk om, en idd, je hoefde je niet druk te maken![]()
Veel plezier![]()
Het uitgebreide film samenvatting met alle flitsen en geouwehoer zal later komen![]()
Klik hier om het filmpje te bekijken/downloaden.
Het 'filmpje' moet waarschijnlijk ff bufferen. Is 120mbquote:Op woensdag 18 juli 2007 21:20 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Speelt bij mij niet goed af.![]()
Als ik het download krijg ik alleen dat eerste stukje, en op die site kijken lukt ook niet?
quote:Depressie in aantocht
18.07.07 16:01
Dinsdag en woensdag was het echt Hollands weer met zon, stapelwolken en op een aantal plaatsen ook één of meerdere buien. Ook donderdag zien we van die mooie luchten, maar in de loop van vrijdag gaat het weerbeeld veranderen.
Donderdag is misschien nog wel de mooiste dag van de week met nog wat meer zon, minder wind en nog wat hogere temperaturen. Misschien is het voor een aantal wandelaars bij de 4-daagse in Nijmegen alweer te warm. Aan de andere kant scheelt het weer wat tegenwind.
Echt warm is het echter nog steeds in delen van Oost- en Zuidoost-Europa. Ten zuidoosten van de lijn Zuid-Polen richting de Alpen ligt de heetste lucht. In het noorden en oosten van Italië, in de landen uit voormalig-Joegoslavië, Hongarije, het zuiden van Polen en ook landen als Roemenië en Bulgarije liggen de temperaturen ook de komende dagen tussen 35 en 41 graden. In Hongarije betekent dat het kwik tegen de hoogst gemeten waarden ooit ligt.
Op de overgang tussen die hele hete lucht en wat minder warme lucht ten noordwesten ervan komen regen- en onweersbuien voor. In de loop van donderdag en vrijdag ontwikkelt zich op die grens van hete en minder warme lucht een lagedrukgebiedje. Dat gebeurt aan de noordwestzijde van de Alpen. Met winden in de bovenlucht die draaien van zuidwest naar meer zuidelijke richting, wordt deze depressie naar het noorden toe getransporteerd en richting ons land. Aan de oostzijde daarvan wordt een deel van de zeer warme lucht meegevoerd.
Vrijdag start in Nederland vervolgens nog met perioden met zon, vooral in het noorden van het land. Het zuiden heeft al meer bewolking en er kan een enkel buitje vallen. Met een aantrekkende oosten- tot noordoostenwind kondigt de komst van de depressie zich echter al aan. In de loop van de middag en in de avond volgen dan vanuit het zuiden regen- en onweersbuien. Daarbij wordt met de eerst nog oostelijke wind warme lucht aangezogen, zodat het voor de buien uit nog 20 tot 24 graden wordt.
Voor de 4-daagsewandelaars en -feestvierders komt dit wat minder uit. De exacte timing van de buiigheid is nu nog onzeker, maar zoals het er nu naar uitziet zouden de eerste buien zich in de eerste helft van de middag vanuit het zuidoosten aankondigen in het gebied rond Nijmegen. Gezien de koude bovenlucht (en daarbij opgeteld de warme lucht die aan de grond wordt ingezogen) zouden de buien wel eens behoorlijk pittig kunnen gaan uitpakken. De precieze timing en de heftigheid van de buien zal in de loop van donderdag en vrijdag duidelijk worden.
Bron: METEO CONSULT
Laat maar komenquote:Op woensdag 18 juli 2007 22:01 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Die MCS staat nog steeds op de kaarten voor het oosten.
Nog welquote:Op woensdag 18 juli 2007 22:01 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Die MCS staat nog steeds op de kaarten voor het oosten.
Ziet er best grappig uit om het zo te zienquote:Op woensdag 18 juli 2007 19:23 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Heeft te maken met de verschillende stromingen in de bovenlucht
Hm, raar pad voor een depressie.... duidelijk eentje om in de gaten te houdem.quote:
Dat vlekje op de noordzee ten hoogte van den Helder? Ah joh, die is zo pleiten. Dokkum zal ie niet halenquote:Op woensdag 18 juli 2007 23:35 schreef SpeedyGJ het volgende:
Heheh kijk eens in het westen, daar onstaat een bui die maar niet weg wil trekken
Nee in Frankrijkquote:Op woensdag 18 juli 2007 23:40 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dat vlekje op de noordzee ten hoogte van den Helder? Ah joh, die is zo pleiten. Dokkum zal ie niet halen![]()
Joh effe lezen hequote:
quote:Voor vrijdag laten alle modellen de neerslag sterk in intensiteit
toenemen om vervolgens in de loop van de dag ons land binnen te komen.
Positie van de maxima van de neerslag lopen uiteen enigszins uiteen van
run tot run en van model tot model. Dat is inherent aan de synoptische
situatie. Lagedrukgebieden die vanuit het zuiden komen opzetten zijn
tamelijk "onbetrouwbaar". Modellen gaan hier vaak wat springerig mee om
en positioneren de neerslagmaxima van run tot run op een net andere
positie. Op deze termijn dus niet gaan regionaliseren luidt het
advies.
zijn inderdaad lastige systemen dit. Paar jaar geleden trok er volgens mij ook zoiets iets oostelijker over Duitsland: bakken met water kwamen er toen naar beneden.quote:Op donderdag 19 juli 2007 06:31 schreef aloa het volgende:
Guidance modelbeoordeling voor Nederland
[..]
deze kaart is van vandaag tot en met vrijdagochtend 06:00 uur. De verwachtingen voor de tijd zijn ook dat het droog blijft.quote:Op donderdag 19 juli 2007 08:54 schreef Drugshond het volgende:
[afbeelding]
Niet bij ons met een enkele uitschieter nagelaten..... Maar wel een flink gebied.
Ga maar uit van het oosten (de hele linie). De neerslag gaat vallen uit een termischlaag wat vandaag onstaat boven het warme frankrijk. Het grote probleem bij dit soort laagjes is dat deze slecht te voorspellen zijn. Het kan dus nog alle kanten op morgen, je ziet ook aan de kaarten dat ze er moeite mee hebben, elke run wordt de neerslag ergens anders berekend.quote:Op donderdag 19 juli 2007 09:31 schreef kepler het volgende:
hmm:
[afbeelding]
vooral het (zuid)oosten kan te maken krijgen met zware buien dus?
ik 's avonds met een boot varenquote:Op donderdag 19 juli 2007 09:33 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Ga maar uit van het oosten (de hele linie). De neerslag gaat vallen uit een termischlaag wat vandaag onstaat boven het warme frankrijk. Het grote probleem bij dit soort laagjes is dat deze slecht te voorspellen zijn. Het kan dus nog alle kanten op morgen, je ziet ook aan de kaarten dat ze er moeite mee hebben, elke run wordt de neerslag ergens anders berekend.
tja, zoals je zelf al zei: deze systemen laten zich lastig voorspellen. Het wordt weer eens ouderwets afwachten....quote:Op donderdag 19 juli 2007 12:00 schreef IkWilbert het volgende:
mmm waarschijnlijk pissen we weer naast de post, meeste neerslag en zwaarste buien toch voor engeland en de noordzee. Morgen wel wat buien hier maar niet de hele zware zoals verspeld waarschijnlijk.
quote:donderdag 19 juli 2007 13.34 uur, geldig tot zaterdag 21 juli 2007, 00 UTC.
John Kambeel
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
SYNOPTISCHE SITUATIE: Een lagedrukgebied boven Ierland vult langzaam op, terwijl de druk relatief hoog is boven de Benelux en Duitsland. Een barokliene zone boven Frankrijk trekt morgen naar het noorden toe. Daarin ontwikkelt vanavond een actieve golf en ligt rond middernacht nabij Parijs. Golf met bijbehorend laag trekt morgen verder noordwaarts en wordt in de avond boven onze omgeving verwacht. nabij Parijs. Golf met bijbehorend laag trekt morgen verder noordwaarts en wordt in de avond boven onze omgeving verwacht.
BEOORDELING:
Modellen zijn het goed eens voor wat betreft het naderen van de barokliene zone vandaag. Tot dichtbij het zuidoosten van ons land. Ook het activeren en uitslaan van de golf vanavond en vrijdag is in alle modellen terug te vinden. Het daarna noordwaarts trekken van het laag levert ook geen noemenswaardige verschillen meer op. Natuurlijk nog wel subtiele verschillen in de positie van de neerslagmaxima. Dat er lokaal veel neerslag gaat vallen komt in alle modellen wel naar voren.
Aandachtspunten
NEERSLAG:
Modellen zijn het nu goed eens geworden wat betreft het noordwaarts opdringen van de neerslag behorende bij de barokliene band boven Frankrijk. Het zuidoosten maakt nog een kleine kans wat van de buiige neerslag mee te krijgen. Hirlam geeft verder als enige nog een licht convectief signaal elders boven ons land. Iets niet geheel uit te sluiten. Voor vrijdag laten alle modellen de neerslag sterk in intensiteit toenemen om vervolgens in de loop van de dag (eind ochtend in het zuiden) ons land binnen te komen. Positie van de maxima van de neerslag lopen uiteen enigszins uiteen van run tot run en van model tot model. Dat is inherent aan de synoptische situatie. Lagedrukgebieden die vanuit het zuiden komen opzetten zijn tamelijk "onbetrouwbaar". Modellen gaan hier vaak wat springerig mee om en positioneren de neerslagmaxima van run tot run op een net andere positie. Op deze termijn dus niet gaan regionaliseren luidt het advies. Verder zijn de progtemps in het zuidoosten morgenmiddag vanaf de grond onstabiel (daar ook kans op hagel); i.t.t. tot elders waar de temps vanaf zo'n 5000 vt onstabiel zijn. Onweerskansen (KOUW-kaartjes): rond 40% kans op zwaar onweer (> 200 ontladingen per 5 min). Het merendeel zal wel weer wolk-wolk zijn (mogelijk het zuidoosten dus uitgezonderd).
WIND:
Hirlamwinden OK. V.w.b. de windstoten: TKE geeft zo'n 25-30 kts, Ivens gemiddeld met 40-50 kts. Gezien de situatie van afgelopen maandag zal het lokaal wel degelijk tot zware windstoten kunnen komen. In het zuidoosten lijkt de kans daarop het grootst.
BEWOLKING/
ZICHT:
Modelscenario OK. De stratus vannacht is in de nieuwe verticale doorsnedes niet terug te vinden, maar gezien de progtemps nog steeds mogelijk.
TEMPERATUUR:
KTG en DMO binnen een graad ok.
En precies boven mijn huis is er inderdaad een klein buitje ontstaanquote:Hirlam geeft verder als enige nog een licht convectief signaal elders boven ons land. Iets niet geheel uit te sluiten.
Neerslag totalen volgens meteoconsult.quote:Zwaar weer nadert
19.07.07 12:15
Een zeer onstuimige dag staat voor morgen op het programma met flink wat wind en veel, regionaal héél veel regen. Starten we in de ochtend nog rustig met in het noorden zelfs nog behoorlijk wat zon, in de middag en avond zijn vanuit het zuiden wateroverlast, onweer, en zware windstoten in delen van het land waarschijnlijk. Geen goed nieuws voor onder meer campinggangers en ook de 4-daagsewandelaars die morgen hun laatste parcours afleggen.
De plotselinge weersomslag heeft te maken met een klein maar in de buurt van ons land steeds verder activerend lagedrukgebiedje dat vanuit Frankrijk en België binnentrekt. Vanmiddag is boven Frankrijk aanvankelijk nog maar weinig te zien. Meer dan enkele regen- en onweersbuien die daar actief zijn, valt er zo op het eerste oog niet waar te nemen.
Belangrijk is echter dat deze regen- en onweersbuien de markering zijn van de overgang tussen hele warme lucht ten oosten en zuiden ervan, en minder warme lucht ten noordwesten ervan. In de warme lucht wordt het ruim 30 graden, in delen van Midden- en Zuidoost-Europa op veel plaatsen zelfs dicht bij 40 graden, tot Hongarije aan toe. Morgen gaat het kwik ook in oosten van Oostenrijk richting 40 graden, mogelijk dat het Oostenrijkste temperatuurrecord (39,7 graden in het plaatsje Dellach in 1983) gebroken wordt.
Aanvankelijk vormt de grens tussen de warme en minder warme lucht een nagenoeg rechte lijn vanuit het zuidwesten van Frankrijk richting het midden van Duitsland. In de bovenlucht waaien zuidwestenwinden die ervoor zorgen dat hier geen verandering in komt, omdat deze evenwijdig aan deze scheidslijn waaien.
In de loop van vanmiddag draaien de winden echter meer naar zuidelijke richtingen. De buien komen in beweging richting ons land. Dat verklaart echter nog niet meteen het ontstaan van een depressie. Het belangrijkste van alles is nog dat de winden in de bovenlucht verder in kracht toenemen en precies zodanig komen te liggen dat een lagedrukgebiedje zich kan vormen dat daarbij ook nog eens precies in de richting van Nederland trekt.
Vrijdagochtend is er nog weinig aan de hand met aanvankelijk slechts een zwakke tot matige oost- tot noordoostenwind en overwegend droge omstandigheden. Bovendien kan de zon vooral in het noorden nog even goed voor de dag komen. In het zuiden is het al bewolkt maar valt niet meer dan een enkele bui. De wind oost- tot noordoostenwind trekt gedurende de ochtend wel al aan.
Vanaf rond het middaguur gaat het vanuit het zuiden op steeds meer plaatsen in Nederland flink tekeer, allereerst in de zuidelijke helft van het land. Daarbij komen zware regen-, en op een aantal plaatsen ook onweersbuien voor, sommige met hagel en zware windstoten. In de avond volgt uiteindelijk ook het uiterste noorden van het land. In de zuidelijke provincies wordt het later op de avond weer droger. Het noorden houdt de hele nacht naar zaterdag toe nog flink wat regen.
De grootste neerslaghoeveelheden zijn daarbij waarschijnlijk bestemd voor de oostelijke helft van het land met daar 30 tot 70 liter water per vierkante meter, regionaal valt een maandhoeveelheid aan regen. Maar ook elders komt tussen vrijdagmiddag en zaterdag ochtend nog altijd 10 tot 30 millimeter regen naar beneden. Bovendien zou een kleine koerswijziging van het lagedrukgebiedje van enkele tientallen kilometers, en dat is weerkundig gezien echt een heel klein verschil in afstand, betekenen dat juist in het midden of westen de grootste hoeveelheden vallen. Het grootste risico op extreem grote regenhoeveelheden heeft echter de oostelijke helft van het land. De laatste twee hoofdberekeningen van het belangrijkste weermodel, het Europese ECMWF, zijn hier behoorlijk consistent in.
Dat het noorden morgenmiddag nog lange tijd droog blijft, wil overigens niet zeggen dat het daar morgen dan rustig is. In het hele land trekt namelijk ook buiten de buien om de oost- tot noordoostenwind flink aan. Langs de noordkust en op het IJsselmeer komt een soms harde wind te staan, windkracht 7. Ook elders in het land staat nog altijd een matig tot krachtige wind. In de avond draait de wind, na passage van het lagedrukgebied, naar het zuidwesten. Eerst neemt de wind af, maar zodra die naar het zuidwesten is gedraaid, neemt deze weer toe naar vrij krachtig tot krachtig, kracht 5 tot 6. Het eerste gebeurt dit in het zuiden, later op de avond of in de nacht pas in het noorden van het land.
Volg de laatste ontwikkelingen op de voet via optie 1 van de Meteo Consult Weerlijn: 0900-9725 (50 cent/ minuut). Morgen zal deze actuele weersverwachting voor Nederland extra vaak worden ge-update.
Afbeelding homepage:
Bron: Meteo Consult
quote:Op donderdag 19 juli 2007 16:34 schreef IkWilbert het volgende:
Voorwaarschuwing Weeralarm
OVERVLOEDIGE REGENVAL
Vrijdag trekt in de loop van de dag een actieve storing van zuid naar noord over ons land. Er vallen dan enkele stevige (onweers)buien en lokaal is veel neerslag mogelijk en zijn zware windstoten niet uitgesloten.
donderdag 19 juli 2007 16.06 uur
knmi.nl
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |