Actueel satelietbeeld:quote:Op zondag 15 juli 2007 15:37 schreef Coelho het volgende:
iemand een idee waar op dit moment de lijn bewolking/zonneschijn ligt? Apeldoorn heeft nog steeds dikke bewolking en ik wil nog wat zon vandaag...
Tis maar wat je lekker noemt. Ik heb toestraks staan tennissen en ik zweette me de pleuris. > 25 graden hoeft voor mij niet.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:12 schreef Adelante het volgende:
30 graden in arnhem en lekker broeierig...
Van 25 tot 33/34 graden, klein beetje wind, niet te vochtig, vind ik wel oké.quote:Op zondag 15 juli 2007 15:46 schreef Eveli het volgende:
[..]
Tis maar wat je lekker noemt. Ik heb toestraks staan tennissen en ik zweette me de pleuris. > 25 graden hoeft voor mij niet.
quote:Op zondag 15 juli 2007 17:30 schreef garnage-patrick het volgende:
warm weer in groningen!
net helemaal toen ik me auto ff stukje moest duwen...
versnellingsbak stuk... staat vast in zijn 5....
godskolere! anderhalf week voor me vakantie...
wie weet trouwens wat voor soort weer het vaak in de zuidelijke gedeelte van de vogezen is?
veel regen? lekkerder dan hier? want das me vakantieadres namelijk.
Verder kan ik er weinig over vinden. De temperatuur zal wel oké zijn, maar ook zeker kans op onweersbuien.quote:Er zijn verschillende meteorologische verschillen tussen de oostelijke en westelijke gebieden van de keten. De jaarlijkse regenval is veel hoger en de gemiddelde temperatuur is veel lager in het westen dan in het oosten.
Hier helemaal niksquote:Op zondag 15 juli 2007 18:18 schreef kepler het volgende:
vandaag veel onweer in Delft begreep ikNet toen ik een weekend in Roosendaal zat
volgens de NS iig 1 inslag in Delft, want het spoor was een beetje van slag door een blikseminslag in Delftquote:
Hier de 7e onweersdag. 24 totaal dit jaar. Dus regelmatig onweer in de buurt. Maar meestal waren het maar een paar flitsen of donders. Maar mag zeker niet klagen.quote:Op zondag 15 juli 2007 18:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
Wow ging effe lekker los, vanmiddag in de verte dikke rommels, ik stond foto's te maken toen het helaas begon te regenen. Van een shelf was nog maar weinig van over gebleven. Toen moest ik maar naar huis, maar mijn maat kwam er ook aan en besloot maar even mee te gaan. Op gegeven moment een enorme flits, 2 sec later enorme knalprachtig
6de onweersdag deze maand. Opvallend was de neerslag: 4.8mm met max rainrate van 86.0mm.
ja, gaat hard he? Was hier onder de bewolking net 20, maar toe de zon doorbrak voelde je je gelijk in een broeikas. Misschien dat mijn vader daarom zo in z'n element wasquote:Op zondag 15 juli 2007 19:17 schreef Evil-Cherry het volgende:
Warm zeg, nu het zonnetje er weer is..
En dus maak je maar een TVP?quote:Op zondag 15 juli 2007 20:16 schreef TommyGun het volgende:
TVP, warm in 't zuiden
Wowquote:Op zondag 15 juli 2007 20:51 schreef DemonRage het volgende:
Nog steeds mooi weer in Eindhoven...
Zoek de 16 luchtballonnen op deze panoramafoto...
Zou dat het verwachte MCS zijn?quote:Op zondag 15 juli 2007 20:56 schreef DemonRage het volgende:
Btw... hier is nu altocumulus floccus met virga te zien.
Op het moment ontstaat er bij de zuidwest-kust van Frankrijk een lekker onweerscomplex.
quote:Op zondag 15 juli 2007 22:27 schreef highway101 het volgende:
Estofex:
A risk exists that storms develop further east along the frontal zone. If they do, they may become supercells with a threat of tornadoes and large hail. This threat is conditional, but if storms form, they may produce large hail, severe downbursts and even tornadoes.
voor vannacht. Ben benieuwd.
quote:Op zondag 15 juli 2007 22:39 schreef DemonRage het volgende:
ff wat warmlopertjes (uit Amerika natuurlijk):
Erg actief onweersbuitje #1
Erg actief onweersbuitje #2 (lekker harde knal opeens)
Erg actief onweersbuitje #3
Onweersbuitje vanuit een vliegtuigje
Mooie time lapse van een LP supercell. (rotatie van de mesocycloon is goed te zien)
Zeer mooie time lapse van een roterende supercell met een dikke mesocycloon.
Indrukwekkende squall line.
Veel kijkplezier.
die squall line lijkt op 17/07/04quote:Op zondag 15 juli 2007 22:59 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat laatste filmpje is zeker indrukwekkend. Squall line.
![]()
Die laatstequote:Op zondag 15 juli 2007 22:39 schreef DemonRage het volgende:
ff wat warmlopertjes (uit Amerika natuurlijk):
Erg actief onweersbuitje #1
Erg actief onweersbuitje #2 (lekker harde knal opeens)
Erg actief onweersbuitje #3
Onweersbuitje vanuit een vliegtuigje
Mooie time lapse van een LP supercell. (rotatie van de mesocycloon is goed te zien)
Zeer mooie time lapse van een roterende supercell met een dikke mesocycloon.
Indrukwekkende squall line.
Veel kijkplezier.
quote:OPFLITSENDE SATELLIET
Vanavond weerspiegelt de zon op een Iridium-satelliet.Vooral nabij de lijn Drachten-Venlo is dit goed te zien. Kijk om 23.27 uur naar het NO op 35 graden hoogte waar gedurende enkele seconden een heldere 'ster' verschijnt.
tnx zo ff kijken dusquote:Op zondag 15 juli 2007 23:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
Tip voor zometeen:
http://teletekst.nos.nl/tekst/718-01.html
[..]
Vanuit Eindhoven heb ik 'm niet kunnen zien, maar zo ver kon ik ook niet de lucht in kijken.quote:Op zondag 15 juli 2007 23:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
Tip voor zometeen:
[..]
Ook ff gekeken, maar niks te zien hier. Of te bewolkt of er was gewoon niks te zien in Maastrichtquote:Op zondag 15 juli 2007 23:12 schreef Roel_Jewel het volgende:
Tip voor zometeen:
[..]
Volgens mij hangt ook zoiets over Nederland. Het lijkt met sterk dat het al uren lang regent boven midden Nederland. Het ziet eruit als een cirkel als op de buienradar gadget van Vista kijkt....quote:Op zondag 15 juli 2007 23:14 schreef DemonRage het volgende:
Ik zie op de radar opeens een vochtexplosie boven de zuidelijke helft van Frankrijk. Kan zijn dat er zoveel condensatie optreedt dat de radar het nčt als lichte neerslag ziet: een soort van ruis.
Morgen ochtend vroeg bij Zeeland. Trekt waarschijnlijk over het westen van het land.quote:Op zondag 15 juli 2007 23:38 schreef Xenwolfie het volgende:
[..]
Volgens mij hangt ook zoiets over Nederland. Het lijkt met sterk dat het al uren lang regent boven midden Nederland. Het ziet eruit als een cirkel als op de buienradar gadget van Vista kijkt....
Dat Franse buiensysteem heeft haast. ETA voordat die hier is?
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAquote:
WTF!!!! Damn dat maar snel een nieuwe raam in mijn dakraampje komt, die is gister op een 1 of andere manier gebarstquote:
lijkt het vooralsnog wel op ja. Laat ik maar eens snel naar mijn werk fietsen danquote:Op maandag 16 juli 2007 07:25 schreef michiel_merk het volgende:
Volgens het knmi trekt de bui over het westen heen , maar ik denk zelf dat de bui meer landinwaarts gaat trekken (meest actieve stuk) check de zwarte pitten![]()
Leuk buitje danquote:Op maandag 16 juli 2007 07:39 schreef DarkElf het volgende:
mij hemel wat een geweld net hier(boven Antwerpen)
het leek wel een verduistering, keihard regenen en hagelstenen zo groot als best flinke knikkers.. (vroeg me serieus af of mij ramen dit wel leuk vonden) ik zag de overkant van de straat gewoon even niet meer
de straat is iig te goed gevoed met water, er is van alles omgewaaid ...
klopt Rtificial rijdt richting rotterdam, heeft bij roosendaal wel enorme regen gehad maar al niet meer die enorme windstoten en enorme hagelstenen die we hier haddenquote:Op maandag 16 juli 2007 08:08 schreef E.T. het volgende:
Vlak voor Rotterdam stort die bui helemaal in![]()
Wat jij zegt. Gaat flink tekeer.quote:Op maandag 16 juli 2007 08:19 schreef yvonne het volgende:
Flinke onweersbui en behoorlijk wat regen in Dordrecht
ik wil dat in twentequote:Op maandag 16 juli 2007 08:15 schreef Hi_flyer het volgende:
Er is wel een flinke paarse pit te zien op de buienradar. Zal wel flink los gaan daar in.
gebied is veels te klein voor een weeralarm.quote:Op maandag 16 juli 2007 08:23 schreef Xenwolfie het volgende:
WAAR BLIJFT HET WEERALARM VANN HET KNMI, JEZUS
Edit: goh het stort in... hier zijn 2x de stoppen gesprongen door een dichte blikseminslag...
Dank voor het meldenquote:Op maandag 16 juli 2007 08:33 schreef Hi_flyer het volgende:
YESYESYEEEES, prachtige windhozen te zien hier vlak na de bui!!!!! Foto's komen zo, het was PRACHTIG. De vochtige lucht stijgt extreem snel op na passage van de MCS.!
Hier schijnt nog lekker het zonnetjequote:Op maandag 16 juli 2007 08:37 schreef Againzender het volgende:
Het wordt flink donker in Amsterdam.
Geeft nietquote:Op maandag 16 juli 2007 08:41 schreef Hi_flyer het volgende:
En ook al op weerwoord, zo te zienMerci, ik heb daar geen account.
Als reactie op degene die zegt dat het geen windhoos is; foto twee is 8 minuten later genomenquote:
Nummer 1 zou je zeggen, maar is hetzelfde als 2.quote:Op maandag 16 juli 2007 08:45 schreef maniack28 het volgende:
Ik wou net zeggen, die eerste is kantje boord (zag ikop ww) maar die 2e is geen hoos!
Ziet er naar uit dat het alweer over is! Viel tegenquote:Op maandag 16 juli 2007 08:44 schreef Marsepein het volgende:
Utrecht begint al aardig te knallen, en het is redelijk donker.
Toch zat er genoeg rotatie in. En niet alleen in wat ik voor een hoos aanzie, maar ook in de fragmenten er omheen.quote:Op maandag 16 juli 2007 08:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
Was die nu anders om geweest, dan had het idd een windhoos kunnen zijn, hier gaat het idd om een gewone wolk. Zolang je reen rotatie ziet, is het ook geen windhoosanders moet dit wel een hele speciale windhoos zijn
We vergissen ons allemaal wel eens. Geen nekel probleem.quote:Op maandag 16 juli 2007 08:57 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Toch zat er genoeg rotatie in. En niet alleen in wat ik voor een hoos aanzie, maar ook in de fragmenten er omheen.Het had voor mij alle kenmerken, beweging, rotatie etc. Hij verdween in 1a2 minuten.
het ziet er mooi uit in ieder gevalquote:Op maandag 16 juli 2007 08:57 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Toch zat er genoeg rotatie in. En niet alleen in wat ik voor een hoos aanzie, maar ook in de fragmenten er omheen.Het had voor mij alle kenmerken, beweging, rotatie etc. Hij verdween in 1a2 minuten.
Zag de valstrrepen hier hangen idd. Hier droog en vrijwel onbewolkt nu. Dat na een minimum van 23 graden!!!quote:Op maandag 16 juli 2007 08:54 schreef Roel_Jewel het volgende:
Er vielen wat druppels net. Verder zonnig en redelijk blauw hier.
Ik vraag me af of het geen smalle wallcloud geweest is. Datgeen waar een windhoos uiteindelijk uitkomt. Je ziet namelijk wel een "slurfachtig" iets, maar daaronder zit een uitzakking, wat dus bij een windhoos meestal niet is... het heeft voor mn gevoel iets weg van een wallcloud, maar dan veel kleiner en smaller.quote:Op maandag 16 juli 2007 08:57 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Zou lullig zijn als de bliksem in de server van FOK! slaatquote:Op maandag 16 juli 2007 08:57 schreef SpeedyGJ het volgende:
KLABAM!!!!!!!!!!!!!
Blikseminslag in het FOK!forum![]()
lijkt het op die foto's hierboven?quote:Op maandag 16 juli 2007 09:10 schreef SnowDoggg het volgende:
Er lijkt hier in Utrecht iets te ontstaan wat op een windhoos leek, maar het is nu al weer weg! Ik kan het mis hebben !
Mijn vriendin meldde in de Bilt iig veel neerslag in korte tijd, straten konden het niet aan. Gezien de berichten, al dan niet wel of geen windhoos, is iig duidelijk dat er flink wat activiteit is en dat een windhoos met touchdown uit deze bui zeker niet onlogisch lijkt!quote:Op maandag 16 juli 2007 09:10 schreef SnowDoggg het volgende:
Er lijkt hier in Utrecht iets te ontstaan wat op een windhoos leek, maar het is nu al weer weg! Ik kan het mis hebben !
Niet zo groot en ontwikkeld! Hij was helaas weer snel weg!quote:Op maandag 16 juli 2007 09:11 schreef Againzender het volgende:
[..]
lijkt het op die foto's hierboven?
misschien dat die bui zo boven het IJsselmeer wel tot waterhozen komt.quote:Op maandag 16 juli 2007 09:11 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Mijn vriendin meldde in de Bilt iig veel neerslag in korte tijd, straten konden het niet aan. Gezien de berichten, al dan niet wel of geen windhoos, is iig duidelijk dat er flink wat activiteit is en dat een windhoos met touchdown uit deze bui zeker niet onlogisch lijkt!
Die uitzakking is inderdaad iets waar ik mijn twijfels bij had. Naja, er komt vast nog wat aan vandaag, fototoestel en auto staan klaarquote:Op maandag 16 juli 2007 09:08 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het geen smalle wallcloud geweest is. Datgeen waar een windhoos uiteindelijk uitkomt. Je ziet namelijk wel een "slurfachtig" iets, maar daaronder zit een uitzakking, wat dus bij een windhoos meestal niet is... het heeft voor mn gevoel iets weg van een wallcloud, maar dan veel kleiner en smaller.
Gaat te westelijk, maar zoals xenwolfie zegt, het tweede gedeelte van dat gebied ligt prachtig op ramkoers en activeert een beetje.quote:Op maandag 16 juli 2007 09:15 schreef Againzender het volgende:
[..]
misschien dat die bui zo boven het IJsselmeer wel tot waterhozen komt.
Tweede lijn onweer is ook behoorlijk actief zo te zien, ligt boven Rotterdam nu zo te zien?
Ik vraag me bijna af of dat wel klopt? Het ziet er net niet realistisch genoeg uit, maar van mij mag het komen (hier recht over zoals het er nu uitziet)quote:Op maandag 16 juli 2007 09:18 schreef Roel_Jewel het volgende:
Letterlijk buienlijntjes op de radar.
Nou, die is weg... wij mogen ook eens een jaartjequote:Op maandag 16 juli 2007 09:33 schreef IkWilbert het volgende:
Het is wel vaak raak in het westen de laatste tijd of niet? Waar is die goeie ouwe tijd dat het oosten mooi onweer kreeg![]()
Gaaf die schaduw!!!quote:Op maandag 16 juli 2007 09:32 schreef SnowDoggg het volgende:
Ok, de video was kort, rommelig en overhaast! Dan maar een captured image!
Die eerste bui is al helemaal ingezakt. Zit geen pit meer inquote:Op maandag 16 juli 2007 09:15 schreef Againzender het volgende:
[..]
misschien dat die bui zo boven het IJsselmeer wel tot waterhozen komt.
Tweede lijn onweer is ook behoorlijk actief zo te zien, ligt boven Rotterdam nu zo te zien?
ik gok dat het vanavond wel gaat spokenquote:
Idd. Echt zware buien boven het westen.quote:Op maandag 16 juli 2007 09:52 schreef kepler het volgende:
wauw, tis dat ik geen auto heb anders was ik echt gaan 'chasen'
Kan je hiet niet ff langs komenquote:Op maandag 16 juli 2007 09:47 schreef Hi_flyer het volgende:
Mooie shelf te zien van de nieuwe buien uit België.
Ik ga de auto pakken en lekker chasen![]()
gij ook alquote:Op maandag 16 juli 2007 10:12 schreef Xenwolfie het volgende:
OGMWTFBBQ IK SCH RIK ME TE TUFS OPEENS KEIHARDE BOEM JEZUS
De brandweer kwam zelfs net aanrijden hier, geen idee wat er aan de hand is. Heerlijk weertjequote:Op maandag 16 juli 2007 10:11 schreef zakjapannertje het volgende:
het is op dit moment echt patat hier in Zoetermeer, constant geflits en gerommel dichtbij, net een klapper vlak bij mij
Er is nog kans:quote:Op maandag 16 juli 2007 10:11 schreef garnage-patrick het volgende:
nou de prov. groningen gaat alles weer missen lijkt het nu op...
hopelijks komt er nog wat leuks vandaag.
Ja een half uurtje rust. Hier begint het inmiddels weer.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:22 schreef zakjapannertje het volgende:
inmiddels lijkt het wat rustiger geworden te zijn hier in Zoetermeer, het is ook lichter geworden
En dan maar raak opkijken als ie dadelijk als het zoveelste dodelijke bliksemslachtoffer op de voorpagina van de Telegraaf staatquote:Op maandag 16 juli 2007 10:10 schreef kepler het volgende:
het trekt langs Delft zo te zien
En er loopt nu een of andere gek op het dak te werken! Terwijl het onweert
Hier ook in Zwijndrechtquote:Op maandag 16 juli 2007 10:41 schreef star_gazer het volgende:
Flinke knallen op enige afstand hier in Papendrecht
Dat vind ik alleen maar beter ^^quote:Op maandag 16 juli 2007 10:43 schreef star_gazer het volgende:
Het gebied trekt volgens de radar ook pal noordwaarts: de bwegingsrichting is parallel aan de lengterichting. Conclusie: we krijgen de volle mep
Schuild maar in Krimpenquote:Op maandag 16 juli 2007 10:21 schreef Robin2130 het volgende:
En ik ga zo 22km fietsen(Zwijndrecht-Krimpen a/d IJssel) heerlijk met dat onweer
Uiteraard zal ik wel ergens gaan schuilen als ik een bui tegen kom
Mijn camera houd ik op zak ^^
Te populairquote:Op maandag 16 juli 2007 10:49 schreef Robin2130 het volgende:
Buienradar is momenteel offlineIs dit pure ironie of?
Buienradar is weer online.quote:Op maandag 16 juli 2007 11:29 schreef Qebbel het volgende:
In amsterdam toch een paar dreunen!! Het huis trilt op zijn grondvesten!Balen dat die radars eruit liggen!!!
12 kilomter verderop was het niet veel anders...quote:Op maandag 16 juli 2007 11:37 schreef Remzz het volgende:
Almelo meld weer eens 30 graden... vanacht behoorlijk beroerd geslapen met 30 graden in de kamer
Ik hoop dat het hier ook nog een keer los gaat
in het westen is het een graadje of 20quote:Op maandag 16 juli 2007 12:10 schreef tralalala het volgende:
Wat een hitte zeg, ik had beter vandaag aan het water kunnen liggen ipv gisteren.![]()
quote:A second trough is expected to move into southwestern France around noon local time.
The approach of the system should cause upward motion steepening the lapse rates on top of the moist air thereby creating a poorly-capped 1000 J/kg MLCAPE over W-France, Belgium and later the Netherlands. Widespread renewed storm initiation is expected over western France during the afternoon and later over the western Benelux as well.
Given that deep-layer shear on the order of 30 m/s is expected, the storms will likely include supercells with a threat of large hail in addition to severe straight-line gusts.
As the low-level wind field strengthens over the Benelux during the evening hours a few tornadoes may form as well
Coolquote:Op maandag 16 juli 2007 12:33 schreef kepler het volgende:
hmm, ze voorspellen supercells voor vanavond:
[..]
Vanavond supercellen en tornado's, right... ik moet het nog zien. Altijd grote praat vooraf en dan uiteindelijk een onweersbuitje van een half uur waarna het over isquote:Op maandag 16 juli 2007 12:33 schreef kepler het volgende:
[..]
Idd. De kans er zeker. Kaartjes van de vorige pagina:quote:Op maandag 16 juli 2007 12:33 schreef kepler het volgende:
[..]
Laten we het hopenquote:Op maandag 16 juli 2007 12:48 schreef Hi_flyer het volgende:
Trouwens prachtig gebied in midden-Frankrijk, dat gaat nog wat moois opleveren later vandaag!
laten we het hopen. Voorlopig houden we hem in de gatenquote:Op maandag 16 juli 2007 12:48 schreef Hi_flyer het volgende:
Trouwens prachtig gebied in midden-Frankrijk, dat gaat nog wat moois opleveren later vandaag!
Ik vind hem iets te westelijk, ik denk dat op deze manier niet heel Nederland geraakt wordt.quote:Op maandag 16 juli 2007 12:48 schreef Hi_flyer het volgende:
hier schijnt de zon intussen en het begint steeds benauwder te worden...quote:Op maandag 16 juli 2007 12:57 schreef Mindlight het volgende:
In ruim 1,5 uur toch alweer 6 graden warmer, het wordt alweer klef.
Hier ookquote:Op maandag 16 juli 2007 12:58 schreef kepler het volgende:
[..]
hier schijnt de zon intussen en het begint steeds benauwder te worden...
De andere buien zijn volgens mij op ongeveer dezelfde plaats ontstaan? De richting is ook niet zuiver noordwaarts, dus ik denk dat we uitstekend zitten.quote:Op maandag 16 juli 2007 12:57 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Ik vind hem iets te westelijk, ik denk dat op deze manier niet heel Nederland geraakt wordt.
Laat dat ding maar mooi de Noordzee op gaan. Heb liever wat felle buien, dan zo'n regen gebied. Zal vast ook wel wat onweer in zitten maar het brengt ook veel bewolking met zich mee.quote:Op maandag 16 juli 2007 12:57 schreef IedeK. het volgende:
[..]
Ik vind hem iets te westelijk, ik denk dat op deze manier niet heel Nederland geraakt wordt.
mochten er inderdaad leuke buien over de noordzee gaan dan ga ik misschien ook wel naar Scheveningenquote:Op maandag 16 juli 2007 13:06 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
De andere buien zijn volgens mij op ongeveer dezelfde plaats ontstaan? De richting is ook niet zuiver noordwaarts, dus ik denk dat we uitstekend zitten.
Mocht onze supercell over de noordzee gaan, dan neem ik effe de trein naar Scheveningen![]()
Vooral in het westen dus weer feest vanavond/vannachtquote:Modellenbeoordeling
SYNOPTISCHE SITUATIE: Sturend lagedrukgebied ten zuidwesten van Ierland trekt heel langzaam noordoostwaarts. Drukdalingen boven Scandinavie doen daar ook een laag ontstaan wat dan morgenavond resulteert in een hoofdlaag boven midden-Scandinavie met een uitloper richting Noord-Ierland. Een koufront, voorafgegaan door een convergentielijn boven Britse Eilanden en West-Frankrijk passeren later vanavond en vannacht ons land. Achter het koufront morgen aanvoer van minder warme maar nog wel onstabiele lucht. Bovenlucht is in deze situatie ook belangrijk. Komende avond en nacht zien we op hoogte een trog naderbij komen en passeren met de bijbehorende vorticiteitsadvectie.
BEOORDELING:
De uitvoer is vwb druk- en hoogtevelden grootschalig gezien consistent met die van vorige runs en die van andere modellen.
Aandachtspunten
NEERSLAG:
De stevige onweersbuien van vanmorgen worden in Hirlam nu wel "gezien"maar wel te westelijk gepositioneerd. Vanmiddag opleving van de buiigheid boven noordwest Frankrijk. Later vanmiddag, vanavond en een deel van de nacht krijgen we met nieuwe stevige onweersbuien te maken, lokaal is zwaar onweer mogelijk. Voornaamste trigger is de bovenlucht waarin we een trog zien naderen met vanavond en vannacht positieve vorticiteitsadvectie boven onze omgeving. Progtemps vertonen grote onstabiliteit vanaf middelbaar niveau. De dan al opgetreden windruiming onderin heeft de grenslaag doen afkoelen waardoor convectie vanaf de grond onwaarschijnlijk is. Zwaartepunt van de buien lijkt weer voor de westelijke helft van het land te zijn weggelegd, hoewel UKMO nu ook tijdelijk een stuk oostelijker komt met zijn neerslag. Morgen allemaal een stuk rustiger wat de buien betreft, maar zeken geen droge dag. Nog wel een enkele bui, kleine kans op onweer daarbij. Zie kanskaartjes.
WIND:
Hirlamwinden worden aangehouden. Wat de windstoten betreft is het lastiger. Omdat de convectie vanaf middelbaar niveau plaatsvindt zal het met de reguliere windstoten inderdaad meevallen. Wel is het zo dat de progtemps een flinke windschering laten zien hetgeen bevorderlijk is voor de vorming van buien in lijnvorm en mogelijks zelfs bow-echo's. Zeer lokaal kunnen er m.i. heftige weersverschijnselen voorkomen.
BEWOLKING/
ZICHT:
Vanmiddag tijdelijk wat opklaringen, daarna vanuit het zuidwesten naderende onweersbuien met de daarbij karakteristieke bewolking. Vannacht van het westen uit wat opklaringen, wel kans op lokaal stratus. Overdag een wisselende bewolking. Wolkenplaatjes en progtemps geven het m.i. allemaal aardig weer.
TEMPERATUUR:
Komende nacht rond 17 gr, dinsdag rond 22 gr. KTG (voor zover die binnen is) en Hirlam zijn het redelijk eens.
KNMI
Gelukkig ben dan ook geen Fries.quote:Op maandag 16 juli 2007 13:42 schreef Hi_flyer het volgende:
Friezen zijn zeikerds.
Ik ook nietquote:
dan moet het wel een heel grote bui worden. Maar wie weet, een flinke buienlijn die over het land trekt zoals 17 juli 2004... kan altijd natuurlijk.quote:Op maandag 16 juli 2007 13:46 schreef JohnFoK het volgende:
Ik zeg weeralarmkansje?
quote:Op maandag 16 juli 2007 13:48 schreef SpeedyGJ het volgende:
WEERALARM:
Een supercell ter grote van Duitsland trekt de komende uren over Nederland heen.
Idd. Lijkt wat actiever te worden.quote:Op maandag 16 juli 2007 13:58 schreef Party_P het volgende:
Er beginnen wat kleine heftige cellen te onstaan ten oosten van de MCS (?) in Frankrijk.
Wat is de tijdplanning van dit allesquote:Op maandag 16 juli 2007 14:04 schreef Hi_flyer het volgende:
Nog 300 km af te leggen voordat het Franse zooitje binnenkomt. Het voorste gedeelte ziet er serieus uit!
lastig, lastig. Dit soort weer is moeilijk te voorspellen... ik verwacht een enkele bui (kans op een zware bui). Het zwaartepunt ligt helaas (weer) in het westen van het land.quote:Op maandag 16 juli 2007 13:47 schreef JohnFoK het volgende:
@ikwilbert..wat zijn de kansen voor het oosten?![]()
maar dat lijkt toch gewoon ver westelijk over de noordzee te gaanquote:Op maandag 16 juli 2007 14:04 schreef Hi_flyer het volgende:
Nog 300 km af te leggen voordat het Franse zooitje binnenkomt. Het voorste gedeelte ziet er serieus uit!
16:43 aankomst zuid-Nederlandquote:Op maandag 16 juli 2007 14:13 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Wat is de tijdplanning van dit alles
Wat loop je nou te klagenquote:Op maandag 16 juli 2007 14:26 schreef Xenwolfie het volgende:
Volgens mij dondert alles de noordzee in.
MOET JE EEN STOOT?quote:Op maandag 16 juli 2007 14:27 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Wat loop je nou te klagendit is nog langn iet alles hoor
Kom maar danquote:
Geniet ervanquote:Op maandag 16 juli 2007 14:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Kom maar dan![]()
![]()
Anyway, zomers warm hier ineensgewoon bizar
Laat het dan meteen 50 graden worden, dan krijg je pas leuk onweerquote:
Lol en een grote opruiming in Nederland. Zullen heel wat mensen het loodje leggen dan.quote:Op maandag 16 juli 2007 14:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Laat het dan meteen 50 graden worden, dan krijg je pas leuk onweer
verwacht je niet in de zomer hequote:Op maandag 16 juli 2007 14:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Kom maar dan![]()
![]()
Anyway, zomers warm hier ineensgewoon bizar
Indd dat welquote:Op maandag 16 juli 2007 14:38 schreef Party_P het volgende:
[..]
Lol en een grote opruiming in Nederland. Zullen heel wat mensen het loodje leggen dan.
Up Down Up downquote:Op maandag 16 juli 2007 14:38 schreef appelsientje het volgende:
[..]
verwacht je niet in de zomer he
redelijk ver de noordzee op ook, dus niet de moeite om naar scheveningen te gaan helaasquote:Op maandag 16 juli 2007 14:22 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
16:43 aankomst zuid-Nederland![]()
Helaas ziet het er idd naar uit dat het mooiste stuk aan onze neus voorbij gaat![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |