Bron.quote:DEN HAAG - Als Soline Weidema met haar zoons onder schooltijd op pad gaat, voelt ze de priemende blik van wildvreemden in haar rug.
Hoofdschuddend wordt de Groningse nagekeken, slechts een enkeling spreekt haar aan. ,,Mag dat wel?'', klinkt het dan.
,,Die kinderen horen toch in de klas te zitten?''
Dat zou inderdaad moeten, ware het niet dat Pim Djuna (11) en zijn broertje Kasim (7) vrijstelling hebben van de leerplicht. Officieel hebben ze die gekregen omdat moeder Soline er een levensovertuiging op na houdt die niet aansluit bij die van scholen in de buurt: holisme, pacifisme en ecologische duurzaamheid. Bovendien is Weidema wars van alles wat met school te maken heeft. Ze wil dat haar kinderen zichzelf ontwikkelen en dat kan volgens haar het beste thuis.
,,Schoolonderwijs is negentiende-eeuws", zegt Weidema stellig. ,,Waarom zouden kinderen per se op hun zevende al moeten kunnen lezen? Niet ieder kind is daar op hetzelfde moment aan toe."
Bij Weidema in de huiskamer zijn geen schoolse leerboekjes te vinden, laat staan schoolmeubilair. Wel staat de kast vol met naslagwerken waarin haar kinderen naar hartelust mogen grasduinen. Om vriendjes te maken hebben haar kinderen geen school nodig, bezweert Weidema. 'Ze spelen gewoon op straat met de buurtkinderen en we gaan regelmatig op stap met andere kinderen die ook thuis les krijgen."
Weidema's belangrijkste stelregel: geen dwang. ,,Ik ben de hele dag bij ze en geef ondersteuning als ze daar om vragen. Je moet kinderen niet voeden met kennis, ze gaan zelf wel op zoek."
In de politiek ligt het thuisonderwijs onder vuur. Want dat 170 kinderen zijn vrijgesteld van de leerplicht zou niet mogen inhouden dat ze helemaal geen onderwijs krijgen. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) komt na de zomer met een plan om het toezicht op thuisonderwijs te verbeteren. Door een mogelijke wetswijziging zou de onderwijsinspectie dan ook de lessen in de huiskamers mogen toetsen.
Volgens onderwijssocioloog Wim Meijnen van de Universiteit van Amsterdam is dat nodig. Hij vindt het merkwaardig dat thuisonderwijs in Nederland in de huidige vorm nog wordt getolereerd. ,,Terwijl we op scholen de teugels aanhalen zodat leerlingen beter toegerust zijn op het vervolgonderwijs, is er op de ontwikkeling van déze kinderen geen enkel zicht."
Wat hem betreft gaat Dijksma van de thuisonderwijzers ook eisen dat ze zich houden aan de wettelijke kerndoelen die voor scholen gelden.
Soline Weidema is niet bang dat haar onderwijs als ondermaats wordt beoordeeld, ook al gebruikt ze onrothodxe leermethodes als televisiekijken. ,,De inspecteur is zeker welkom, zolang hij maar niet wekelijks komt."
De ene keer bakken ze koekjes, de andere dag gaan ze de tuin in om insecten te bestuderen. Kale feiten, zoals je op school leert, krijgen daardoor meer betekenis.
De kwaliteit of afwezigheid daarvan vind ik een zaak van de ouder. Niet de overheid.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:11 schreef Xith het volgende:
Zolang de kwaliteit gewaarborgd blijft..
Maar vind je niet dat het kind beschermt moet worden voor zijn ouders? Ieder kind moet recht hebben op goed onderwijs.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De kwaliteit of afwezigheid daarvan vind ik een zaak van de ouder. Niet de overheid.
ik ben van mening dat een overheid best mag eisen dat kinderen die daartoe in staat zijn (dus niet ernstig gehandicapt) minstens leren rekenen, schrijven en lezen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:29 schreef Golradir het volgende:
@Xith
Vind je het niet merkwaardig dat de overheid bepaalt wat kinderen moeten leren (en wat niet)? Je moet als ouder zelf kunnen bepalen wat je je kinderen voorschotelt, daar heeft de overheid niks mee te maken.
Als ik naar het niveau van VMBO-ers en de rekenkunsten van pabo-ers kijk dan doet de overheid weinig goeds om dat 'recht' te beschermen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:25 schreef Xith het volgende:
Maar vind je niet dat het kind beschermt moet worden voor zijn ouders? Ieder kind moet recht hebben op goed onderwijs.
Omdat kinderen recht hebben op kwaliteit en op onderwijs. Als je als overheid geen enkele eis meer stelt, dan kunnen ouders hun kinderen weer aan het werk zetten net als in de 19e eeuw.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:35 schreef Boze_Appel het volgende:
Je kan nu al allerlei soorten onderwijs kiezen voor je kinderen, waarom zouden ouders niet meer ruimte mogen hebben om dat onderwijs zelf thuis te geven.
Goedkoop populistisch gezeur natuurlijk dit. Ook deze leerlingen hebben gewoon een bepaald minimumniveau. Ondanks alle tekortkomingen is het klassikale onderwijs in Nederland echt niet slecht.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als ik naar het niveau van VMBO-ers en de rekenkunsten van pabo-ers kijk dan doet de overheid weinig goeds om dat 'recht' te beschermen.
Er zijn van die iederwijsscholen enzo, dat is toch een soort tussenvorm maar de prestaties zijn erg mager.quote:Je kan nu al allerlei soorten onderwijs kiezen voor je kinderen, waarom zouden ouders niet meer ruimte mogen hebben om dat onderwijs zelf thuis te geven.
Dat is natuurlijk niet waar, iedereen heeft recht op onderwijs volgens het EVRM. De nakoming van verdragen is een verantwoordelijkheid van de staat. Ouders kunnen de vraag of en de manier waarop kinderen onderwijs volgen dus niet volledig zelfstandig invullen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:29 schreef Golradir het volgende:
@Xith
Vind je het niet merkwaardig dat de overheid bepaalt wat kinderen moeten leren (en wat niet)? Je moet als ouder zelf kunnen bepalen wat je je kinderen voorschotelt, daar heeft de overheid niks mee te maken.
idd om ze maar niet slecht te noemenquote:Op donderdag 12 juli 2007 15:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Goedkoop populistisch gezeur natuurlijk dit. Ook deze leerlingen hebben gewoon een bepaald minimumniveau. Ondanks alle tekortkomingen is het klassikale onderwijs in Nederland echt niet slecht.
[..]
Er zijn van die iederwijsscholen enzo, dat is toch een soort tussenvorm maar de prestaties zijn erg mager.
Ach er zijn natuurlijk altijd mensen die vinden dat hun kinderen niet in het reguliere onderwijs thuis horen. opzich ook niks mis mee zolang hun kinderen er maar niet de dupe van worden. Stuur ze dan naar de vrije school ofzo, ook gezellig zweverig maar de kinderen leren er tenminste wel wat.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd om ze maar niet slecht te noemen![]()
overigens wel weer een geitenwollensokkenfiguur![]()
Kul. Niemand die dat doet. Iedereen wil het beste voor zijn kind, dus iedereen stuurt zijn kind naar school.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:44 schreef ijsbrekertje het volgende:
Als je als overheid geen enkele eis meer stelt, dan kunnen ouders hun kinderen weer aan het werk zetten net als in de 19e eeuw.
van die hippiescholen als iederwijs enzo zijn privescholen dat kan je je met een bijstandsuitkering helemaal niet veroorloven hoorquote:Op donderdag 12 juli 2007 16:01 schreef Fastmatti het volgende:
Thuisonderwijs zou mogelijk moeten zijn. Helaas zijn er momenteel maar twee groepen die dit doen, hippie's en christenfundamentalisten. Vooral in de eerste groep heb ik heel weinig vertrouwen. Die kinderen worden opgeleid tot de bijstand, net als moeder, waarschijnlijk. Dit soort hoeft echt geen recht op thuisonderwijs te hebben.
Was dat maar altijd het gevalquote:Op donderdag 12 juli 2007 16:04 schreef Golradir het volgende:
[..]
Kul. Niemand die dat doet. Iedereen wil het beste voor zijn kind, dus iedereen stuurt zijn kind naar school.
Het idee dat ouders impliciet de toekomst van hun kinderen bepalen ligt me niet zo.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach er zijn natuurlijk altijd mensen die vinden dat hun kinderen niet in het reguliere onderwijs thuis horen. opzich ook niks mis mee zolang hun kinderen er maar niet de dupe van worden. Stuur ze dan naar de vrije school ofzo, ook gezellig zweverig maar de kinderen leren er tenminste wel wat.
Precies, je kunt wel het beste voor hebben met je kind maar daarom mag een kind nog wel zelf zijn toekomstperspectief bepalen. Ik moet een beetje denken aan het boek Wonderkinderen van Thea Beckman, waarin de vader van een hoogbegaafde jongen eist dat hij naar de LTS gaat.quote:
Recht op onderwijs staat natuurlijk niet gelijk aan het door de overheid opleggen en controleren wat er geleerd wordt.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:51 schreef Zwaardvisch het volgende:
Dat is natuurlijk niet waar, iedereen heeft recht op onderwijs volgens het EVRM. De nakoming van verdragen is een verantwoordelijkheid van de staat. Ouders kunnen de vraag of en de manier waarop kinderen onderwijs volgen dus niet volledig zelfstandig invullen.
Het hele probleem is natuurlijk dat die kinderen helemaal geen onderwijs hebben. Er zijn in dit geval niet eens schoolboekenquote:Op donderdag 12 juli 2007 16:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
van die hippiescholen als iederwijs enzo zijn privescholen dat kan je je met een bijstandsuitkering helemaal niet veroorloven hoor. En thuisonderwijs al helemaal niet dat is namelijk nog veel duurder.
mij ook niet echt maar dat is nu eenmaal zo. Daarom is het Nederlandse schoolsysteem waar iedereen min of meer het zelfde moet leren de eerste 8 jaar ook zo slecht nog niet.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:05 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Het idee dat ouders impliciet de toekomst van hun kinderen bepalen ligt me niet zo.
Net als bijvoorbeeld in het wat gereguleerdere iederwijs of democratische scholen of weet ik het. Ik ben ook echt niet voorquote:Op donderdag 12 juli 2007 16:08 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het hele probleem is natuurlijk dat die kinderen helemaal geen onderwijs hebben. Er zijn in dit geval niet eens schoolboeken![]()
Het gaat mij er ook niet zozeer om of het in de klas lesgeven goed of slecht is. Het gaat mij er meer om dat de ouder volledig zelf moet kunnen bepalen wat en hoe het kind les in krijgt. Bij een HBO is het kind veelal al meerderjarig geworden en kan dan zelf bepalen wat het wil leren en/of worden.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:45 schreef du_ke het volgende:
Goedkoop populistisch gezeur natuurlijk dit. Ook deze leerlingen hebben gewoon een bepaald minimumniveau. Ondanks alle tekortkomingen is het klassikale onderwijs in Nederland echt niet slecht.
Mhhh, nee dat is niet echt een tussenvorm, dat is gewoon hippiegelul. Maar als de ouders willen dat dat hun kind bijgebracht wordt, prima.quote:Er zijn van die iederwijsscholen enzo, dat is toch een soort tussenvorm maar de prestaties zijn erg mager.
Nee, maar de overheid kent wel de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:08 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Recht op onderwijs staat natuurlijk niet gelijk aan het door de overheid opleggen en controleren wat er geleerd wordt.
Een kind dat wel onderwijs heeft maar nooit leert rekenen of schrijven en op die manier dus nooit goed kan functioneren in de maatschappij vind je geen enkel probleem?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:08 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Recht op onderwijs staat natuurlijk niet gelijk aan het door de overheid opleggen en controleren wat er geleerd wordt.
Ik zou niet weten waarom ouders geen rekenen of schrijver zouden bijbrengen. Dat zijn basisfuncties die je nodig hebt om om te gaan met andere mensen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:12 schreef du_ke het volgende:
Een kind dat wel onderwijs heeft maar nooit leert rekenen of schrijven en op die manier dus nooit goed kan functioneren in de maatschappij vind je geen enkel probleem?
Jij vindt het dus geen enkel probleem als ouders besluiten dat het nergens voor nodig is dat een kind bepaalde vaardigheden als lezen, rekenen, schrijven of de verkeersregels leren? En wie draait er dan voor op als zo'n kind uiteindelijk buiten alles valt?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:11 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het gaat mij er ook niet zozeer om of het in de klas lesgeven goed of slecht is. Het gaat mij er meer om dat de ouder volledig zelf moet kunnen bepalen wat en hoe het kind les in krijgt. Bij een HBO is het kind veelal al meerderjarig geworden en kan dan zelf bepalen wat het wil leren en/of worden.
[..]
Dat is wel degelijk een tussenvorm waarbij de ouders een flink deel van het onderwijs voor hun rekening nemen. Althans bij de school die ik ken (met wel 2quote:Mhhh, nee dat is niet echt een tussenvorm, dat is gewoon hippiegelul. Maar als de ouders willen dat dat hun kind bijgebracht wordt, prima.
Als ouders dat niet nodig achten voor hun kind dan doen ze het toch lekker niet? Dat soort gevallen ga je zeker krijgen. Daarom moeten er naar mijn idee gewoon minimumeisen gesteld worden.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom ouders geen rekenen of schrijver zouden bijbrengen. Dat zijn basisfuncties die je nodig hebt om om te gaan met andere mensen.
Slecht idee. De kennis van Wiskunde of Nederlands onder ouders ligt natuurlijk veel verder uiteen dan in een gespecialiseerd onderwijssysteem. Je ontneemt kinderen de kans uiteindelijk te kiezen wat ze zelf als beroepsperspectief zien. Dat is verre van liberaal.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom ouders geen rekenen of schrijver zouden bijbrengen. Dat zijn basisfuncties die je nodig hebt om om te gaan met andere mensen.
Wel libertair natuurlijk. er zelf bewust voor kiezen de boel naar de tering te werkenquote:
Waarom weet je zo zeker dat we dat soort gevallen zeker krijgen?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:17 schreef du_ke het volgende:
Als ouders dat niet nodig achten voor hun kind dan doen ze het toch lekker niet? Dat soort gevallen ga je zeker krijgen. Daarom moeten er naar mijn idee gewoon minimumeisen gesteld worden.
Behalve dan voor de VWO-leerlingen. Die vreten het laatste jaar alleen maar uit hun neusquote:Op donderdag 12 juli 2007 16:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
mij ook niet echt maar dat is nu eenmaal zo. Daarom is het Nederlandse schoolsysteem waar iedereen min of meer het zelfde moet leren de eerste 8 jaar ook zo slecht nog niet.
Wie is er hier libertair dan?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wel libertair natuurlijk. er zelf bewust voor kiezen de boel naar de tering te werken![]()
Boze_Appelquote:
Had je Natuurkunde 2 en Scheikunde 2?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:22 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Behalve dan voor de VWO-leerlingen. Die vreten het laatste jaar alleen maar uit hun neus![]()
Omdat de praktijk in andere landen dat uitwijst.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:20 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Waarom weet je zo zeker dat we dat soort gevallen zeker krijgen?
in mijn tijd kregen die bijvoorbeeld extra rekenopgaven in groep 8.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:22 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Behalve dan voor de VWO-leerlingen. Die vreten het laatste jaar alleen maar uit hun neus![]()
Dat stuk fruit denkt de libertaire gedachte uit te dragen.quote:
We hebben het over de basisschool. Maar goed ik heb ook N&T gedaan en ook op het VWO heb ik uit mijn neus gevreten. Daar ben ik trouwens wel tegenaan gelopen op de TU.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:25 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Had je Natuurkunde 2 en Scheikunde 2?
De kinderen uit het artikel uit de openingspost gaan niet naar school. Die "mogen" thuis leren, maar hoeven niet. Ik betwijfel of ze dan op hun 12de alle basisschoolleerdoelen hebben bereikt.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:04 schreef Golradir het volgende:
Kul. Niemand die dat doet. Iedereen wil het beste voor zijn kind, dus iedereen stuurt zijn kind naar school.
Thuisonderwijs is meestal alleen lagereschoolwerk.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:28 schreef Repeat het volgende:
Ik vind het bizar dat dit toegestaan is. Wat weet zo'n moeder nou? En daarbij maak je het voor kinderen onmogelijk om ooit verder te studeren ofzo, alhoewel ik niet weet hoe dit soort hippiegezinnen het doen met middelbaar onderwijs?
Ja dat maakte ik hieruit op ja. Maar dan kan je je toch niet zomaar inschrijven op een VWO als je denkt dat je dat wel lukt. Hoe kan je dat beoordelen als je geen vergelijking hebt met je andere klasgenootjes ofzo. Laat staan de middelbare school, ik moet nog maar zien of ze zo'n kind toelaten...quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:29 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Thuisonderwijs is meestal alleen lagereschoolwerk.
Inmiddels? Zoveel is daar volgens mij niet in veranderd hoor. Als je dat soort verhalen mag geloven is het onderwijs nu slechter dan in 1374.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:28 schreef Fastmatti het volgende:
Het niveau van vrijwel al het onderwijs is inmiddels te laag.
Ja, maar die waren in de verste verte niet te vergelijken met Wiskunde in de brugklas. De overgang van groep 8 naar brugklas is voor veel kinderen gewoon te groot. Ik heb echt mijn best moeten doen in de 1e, daarna vijf jaar kalmpjes aan gedaan op het Gymnasium.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
in mijn tijd kregen die bijvoorbeeld extra rekenopgaven in groep 8.
En de wiskunde op de TU is niet te vergelijken met de wiskunde op het VWO. Die overgangsproblemen zul je gewoon houden. Sowieso denk ik dat het beter is om groep 8 gewoon helemaal af te schaffen en dus een jaar eerder met de middelbare school te beginnen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:31 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ja, maar die waren in de verste verte niet te vergelijken met Wiskunde in de brugklas. De overgang van groep 8 naar brugklas is voor veel kinderen gewoon te groot. Ik heb echt mijn best moeten doen in de 1e, daarna vijf jaar kalmpjes aan gedaan op het Gymnasium.
Ik heb het eerste jaar van de Tweede Fase mee gemaakt, toen is er dus heel wat veranderd vriend. Zes tussenuren, nauwelijks klassikaal les en zelfstudieschema's. Ik heb als lid van de scholierenraad zelfs nog gelobbyd voor meer natuurkunde-uren omdat leerlingen met Natuurkunde 1 die man maar 1 uur per week zagen, maar wel 5 uur zelfstudie hadden.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inmiddels? Zoveel is daar volgens mij niet in veranderd hoor. Als je dat soort verhalen mag geloven is het onderwijs nu slechter dan in 1374.
De mensen die het eerste jaar TF hebben gehad die hebben nog wel enig niveau meegekregen. Zo door de jaren heen zijn de eisen (en het aantal lesuuur) steeds verder naar beneden gegaan.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:34 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik heb het eerste jaar van de Tweede Fase mee gemaakt, toen is er dus heel wat veranderd vriend. Zes tussenuren, nauwelijks klassikaal les en zelfstudieschema's. Ik heb als lid van de scholierenraad zelfs nog gelobbyd voor meer natuurkunde-uren omdat leerlingen met Natuurkunde 1 die man maar 1 uur per week zagen, maar wel 5 uur zelfstudie hadden.
bronquote:Volgens artikel 23 van de Grondwet mag iedereen in Nederland een school oprichten. Een voorwaarde is dat leerplichtige kinderen naar een voor de leerplicht erkende school gaan. Een particuliere basisschool moet dus worden erkend.
Dat gebeurt als de school volgens de inspectie voldoende bevoegdheid heeft en goed is ingericht. Dit houdt in dat een privé-school bevoegde leraren moet aanstellen en lesmateriaal moet gebruiken dat de leerlingen tot het niveau van het middelbare onderwijs opleidt. Tevens moet de school gevestigd zijn in een gebouw dat voldoet aan de norm van de inspectie.
Maar wat zijn we er mee opgeschoten? Het idee was spreiding van kansen, maar het niveau is naar beneden gehold en juist de zwakke leerlingen worden kaltgestellt omdat ze nauwelijks meer contact hebben met de leraar.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:37 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De mensen die het eerste jaar TF hebben gehad die hebben nog wel enig niveau meegekregen. Zo door de jaren heen zijn de eisen (en het aantal lesuuur) steeds verder naar beneden gegaan.
Gymnasium ---> Propedeuse Rechten ---> Geneeskundequote:Op donderdag 12 juli 2007 16:38 schreef Golradir het volgende:
@Zwaardvisch
Heb jij ooit eens natuurkunde gestudeerd?
Eigenlijk denk ik dat het dit keer niet aan het systeem op zichzelf ligt. Het moet gewoon weer terug naar de kernvakken. Al die achterlijke onzin als CKV, ANW, etc kost allemaal tijd en als je geen prioriteiten kunt stellen dan haal je het VWO dus niet.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:40 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Maar wat zijn we er mee opgeschoten? Het idee was spreiding van kansen, maar het niveau is naar beneden gehold en juist de zwakke leerlingen worden kaltgestellt omdat ze nauwelijks meer contact hebben met de leraar.
Hoe zit het dan met educatieve kinderprogramma's of educatieve software voor kinderen, etc. mag dat dan ook niet? Of mag een kind thuis wel bijleren, of moet dat ook door de overheid gecontroleerd worden?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:17 schreef du_ke het volgende:
Als ouders dat niet nodig achten voor hun kind dan doen ze het toch lekker niet? Dat soort gevallen ga je zeker krijgen. Daarom moeten er naar mijn idee gewoon minimumeisen gesteld worden.
Niks natuurlijk. Het idee achter de Tweede Fase was een betere aansluiting met het hoger onderwijs en DUS ook een verzwaring van het programma. Het werd ingevoerd en toen vonden leerlingen het zwaarder. Het was precies de bedoeling dat het zwaarder werd, maar de politiek zwichtte voor de klachten en heeft toegestemd met een daling van het niveau.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:40 schreef Zwaardvisch het volgende:
Maar wat zijn we er mee opgeschoten? Het idee was spreiding van kansen, maar het niveau is naar beneden gehold en juist de zwakke leerlingen worden kaltgestellt omdat ze nauwelijks meer contact hebben met de leraar.
Het werd zwaarder omdat je ontzettend veel tijd kwijt was aan projectmatig werken, vakken als ANW en CKV en doodgegooid werd met tussenuren die de meeste scholieren helemaal niet kunnen invullen. Zoals Fastmatti al aangaf moest je je eigen schooltijd gaan managen in plaats van zoveel mogelijk kennis opdoen. Dus meer tijd besteden aan kernvakken als Wiskunde en Scheikunde, dan minder tijd voor ANW en Maatschappijleer. Het is gewoon debiel dat je scholieren die verantwoordelijkheid geeft.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:44 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Niks natuurlijk. Het idee achter de Tweede Fase was een betere aansluiting met het hoger onderwijs en DUS ook een verzwaring van het programma. Het werd ingevoerd en toen vonden leerlingen het zwaarder. Het was precies de bedoeling dat het zwaarder werd, maar de politiek zwichtte voor de klachten en heeft toegestemd met een daling van het niveau.
Inderdaad. Besef je wel dat de tweede fase door de overheid is opgedrongen? Als ik de keuze had, zou ik mijn kinderen nooit naar zo'n school sturen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:47 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Het werd zwaarder omdat je ontzettend veel tijd kwijt was aan projectmatig werken, vakken als ANW en CKV en doodgegooid werd met tussenuren die de meeste scholieren helemaal niet kunnen invullen. Zoals Fastmatti al aangaf moest je je eigen schooltijd gaan managen in plaats van zoveel mogelijk kennis opdoen. Dus meer tijd besteden aan kernvakken als Wiskunde en Scheikunde, dan minder tijd voor ANW en Maatschappijleer. Het is gewoon debiel dat je scholieren die verantwoordelijkheid geeft.
Natuurlijk hoeft de overheid dat niet te controleren. School is niet de enige plaats waar je kunt leren. En ondanks de leerplicht is de invloed van ouders op de leerprestaties van kinderen groot.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:43 schreef Boze_Appel het volgende:
Hoe zit het dan met educatieve kinderprogramma's of educatieve software voor kinderen, etc. mag dat dan ook niet? Of mag een kind thuis wel bijleren, of moet dat ook door de overheid gecontroleerd worden?
Je hebt geen keuze, want er is in Nederland geen privaat onderwijs van noemenswaardig niveau. Ook het Luzac College werkt met het TF-systeem. Er zal dus echt wat moeten veranderen op centraal niveau.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:51 schreef Golradir het volgende:
[..]
Inderdaad. Besef je wel dat de tweede fase door de overheid is opgedrongen? Als ik de keuze had, zou ik mijn kinderen nooit naar zo'n school sturen.
ja maar of het inhoudelijk ook echt simpeler is geworden vraag ik me af.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:34 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik heb het eerste jaar van de Tweede Fase mee gemaakt, toen is er dus heel wat veranderd vriend. Zes tussenuren, nauwelijks klassikaal les en zelfstudieschema's. Ik heb als lid van de scholierenraad zelfs nog gelobbyd voor meer natuurkunde-uren omdat leerlingen met Natuurkunde 1 die man maar 1 uur per week zagen, maar wel 5 uur zelfstudie hadden.
Dat heeft er toch niets mee te maken?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met educatieve kinderprogramma's of educatieve software voor kinderen, etc. mag dat dan ook niet? Of mag een kind thuis wel bijleren, of moet dat ook door de overheid gecontroleerd worden?
je hebt dus gewoon op een kut school gezetenquote:Op donderdag 12 juli 2007 16:34 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik heb het eerste jaar van de Tweede Fase mee gemaakt, toen is er dus heel wat veranderd vriend. Zes tussenuren, nauwelijks klassikaal les en zelfstudieschema's. Ik heb als lid van de scholierenraad zelfs nog gelobbyd voor meer natuurkunde-uren omdat leerlingen met Natuurkunde 1 die man maar 1 uur per week zagen, maar wel 5 uur zelfstudie hadden.
Ieder vak heeft moeten inleveren; lesuren, curriculum en hoeveelheid. Er is zoveel goeds kapot gemaakt, zonder enige noodzaak en zonder enig resultaat.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
ja maar of het inhoudelijk ook echt simpeler is geworden vraag ik me af.
dat denk ik ook al die onzin vakken als anw en ckv zijn misschien leuk voor alpha studenten maar zelfs daar hebben de meeste er niets aan.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:42 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Eigenlijk denk ik dat het dit keer niet aan het systeem op zichzelf ligt. Het moet gewoon weer terug naar de kernvakken. Al die achterlijke onzin als CKV, ANW, etc kost allemaal tijd en als je geen prioriteiten kunt stellen dan haal je het VWO dus niet.
Waardoor je er eigenlijk geen één leertquote:Op donderdag 12 juli 2007 17:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat denk ik ook al die onzin vakken als anw en ckv zijn misschien leuk voor alpha studenten maar zelfs daar hebben de meeste er niets aan.
En dan niet te vergeten dat je 4 talen moest leren die ook nog allemaal uren nodig hadden.
Vroeger.. voor de mammoetwet in 1968 toen hadden leerlingen op HBS en Gymnasium allemaal vier talen en 12 tot 14 vakken. Het kon wel ooit..quote:Op donderdag 12 juli 2007 17:18 schreef Fastmatti het volgende:
Waardoor je er eigenlijk geen één leert![]()
Er zijn nu eenmaal dingen waar de overheid zich mee moeit. Je mag je kind ook niet misbruiken. Ook al zijn beide ouders akkoord.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De kwaliteit of afwezigheid daarvan vind ik een zaak van de ouder. Niet de overheid.
quote:Omdat kinderen recht hebben op kwaliteit en op onderwijs. Als je als overheid geen enkele eis meer stelt, dan kunnen ouders hun kinderen weer aan het werk zetten net als in de 19e eeuw.
Ik heb als ik mn diploma bekijk ook gewoon 14 vakken gedaan hoor...quote:Op donderdag 12 juli 2007 17:33 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Vroeger.. voor de mammoetwet in 1968 toen hadden leerlingen op HBS en Gymnasium allemaal vier talen en 12 tot 14 vakken. Het kon wel ooit..
Dat was dan Tweede Fase neem ik aan?quote:Op donderdag 12 juli 2007 17:52 schreef Repeat het volgende:
Ik heb als ik mn diploma bekijk ook gewoon 14 vakken gedaan hoor...
Uiteraard wel. Dat is immers educatie thuis.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:58 schreef du_ke het volgende:
Dat heeft er toch niets mee te maken?
Misbruiken of mishandeling is gewoon via ons rechtssysteem geregeld.quote:Op donderdag 12 juli 2007 17:50 schreef zuiderbuur het volgende:
Er zijn nu eenmaal dingen waar de overheid zich mee moeit. Je mag je kind ook niet misbruiken. Ook al zijn beide ouders akkoord.
Dat is kindermishandeling en heeft niets met vrijheid zelf te bepalen wat je je kinderen wilt leren. In het huidige systeem kan een ouder niet zo makkelijk thuis educatie geven als het bv. op school heel erg gepest wordt en daardoor achterstanden krijgt.quote:En dat zullen ze ook. Ik ken mensen die hun kinderen tot een uur 's nachts lieten werken voor hen in hun zaak, zelfs de dag voor een examen. Welke fantastische misbruiken zou je niet zien als je die mensen thuisonderwijs laat doen.
![]()
quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:19 schreef Boze_Appel het volgende:
Uiteraard wel. Dat is immers educatie thuis.
Leerplicht ook.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:23 schreef Boze_Appel het volgende:
Misbruiken of mishandeling is gewoon via ons rechtssysteem geregeld.
Ouders hebben de vrijheid om zelf een school op te richten.quote:Dat is kindermishandeling en heeft niets met vrijheid zelf te bepalen wat je je kinderen wilt leren. In het huidige systeem kan een ouder niet zo makkelijk thuis educatie geven als het bv. op school heel erg gepest wordt en daardoor achterstanden krijgt.
Met of zonder overheidsingrijpen zullen dingen als mishandeling of misbruik van het kind altijd blijven bestaan. Maar omdat een handje vol niet met die vrijheid om kan gaan is geen reden om die vrijheid voor anderen af te pakken.
quote:Artikel 5. Gronden voor vrijstelling van inschrijving
De in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen zijn vrijgesteld van de verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school onderscheidenlijk een instelling is ingeschreven, zolang
()
b. zij tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning - of, indien zij geen vaste verblijfplaats hebben, op alle binnen Nederland - gelegen scholen onderscheidenlijk instellingen waarop de jongere geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen hebben;
()
Artikel 8. Bedenkingen tegen richting van school
1.
Een beroep op vrijstelling op grond van artikel 5 onder b kan slechts worden gedaan, indien de kennisgeving de verklaring bevat, dat tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning - of, bij het ontbreken van een vaste verblijfplaats, op alle binnen Nederland - gelegen scholen onderscheidenlijk instellingen waarop de jongere geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen bestaan.
2.
Deze verklaring is niet geldig, indien de jongere in het jaar, voorafgaande aan de dagtekening van de kennisgeving, geplaatst is geweest op een school onderscheidenlijk een instelling van de richting waartegen bedenkingen worden geuit.
Als die voldoet aan de regels van de overheid, waarin eisen staan wat wel en niet geleerd moet worden aan kinderen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:27 schreef ijsbrekertje het volgende:
Ouders hebben de vrijheid om zelf een school op te richten.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=94572quote:Een oud-gereformeerde inwoner van Bunschoten stuurt vier van zijn achttien kinderen niet naar het voortgezet onderwijs. Zelfs de reformatorische zuil voldoet niet aan zijn principes. Dat leverde hem in 2006 een geldboete op. De gemeente Bunschoten voorziet inmiddels in een alternatief leerplan voor thuisonderwijs. Maar omdat de man in hoger beroep was gegaan, diende de zaak donderdag bij het gerechtshof.
ARNHEM - Op advies van de kinderrechter heeft de gemeente Bunschoten een convenant gesloten met H.J. Koelewijn, een ouder die vier van zijn achttien kinderen niet naar het Van Lodensteincollege in Amersfoort stuurt. Hij acht de grondslag te breed en de praktijk van het onderwijs te verwaterd. Het convenant voorziet in een leerprogramma met toetsingsmomenten én sancties in geval Koelewijn de afspraken niet naleeft.
Het in nauw overleg met diverse betrokkenen opgestelde leerplan vormt onderdeel van een gedoogsituatie van de gemeente, ,,om niet de thans lopende procedures te doorkruisen’’, bleek donderdagvond uit de toelichting van de advocaat van Koelewijn, mr. M.R. Tierie. Hoewel er aan een oplossing wordt gewerkt, ging de hoger beroepszaak bij het gerechtshof in Arnhem gewoon door. Daar stelde de advocaat-generaal zich in eerste instantie achter de kantonrechter van Utrecht. Die had Koelewijn in september vorig jaar tot een geldboete van 600 euro veroordeeld voor overtreding van de Leerplichtwet. De uiteindelijke beoordeling liet ze over aan het hof. Ook besefte ze dat haar verhaal ,,mosterd na de maaltijd’’ is, vanwege het convenant ,,dat tot ieders tevredenheid’’ is gesloten. Op basis daarvan is er gerede kans dat de gemeente weer vrijstelling verleent.
Die vrijstelling - Koelewijn hoeft sinds 1995 zijn kinderen niet langer onderwijs te laten volgen aan een reguliere onderwijsinstelling - werd in 2005 plotseling ingetrokken door de nieuw aangetreden CDA-wethouder
M. Nagel, die inmiddels vervangen is door W. Heinen van de ChristenUnie.
Koelewijn kreeg twee jaar geleden te horen dat de ,,richting’’ van ‘Van Lodenstein’ niet verschilt met die van de basisschool Eben Haëzer in Barneveld, waar zijn kinderen lager onderwijs genoten. De Eben Haëzerschool gaat uit van de zeer behoudende Gereformeerde Gemeenten in Nederland Buiten Verband, een kerkgenootschap dat begin jaren tachtig ontstond.
Het oordeel van de wethouder had grote gevolgen. Wilde Koelewijn zijn kinderen niet naar Amersfoort sturen, dan zouden ze door de Kinderbescherming onder toezicht worden gesteld. Deze dreiging is binnen het gezin ,,als een bom’’ ingeslagen, aldus donderdag een nog steeds geëmotioneerde Koelewijn. Het voelde aan als het afpakken van zijn kinderen.
Te rekkelijk
De voorzitter van het gerechtshof begreep dat de Spakenburger het reformatorische onderwijs ,,te rekkelijk’’ vond. Koelewijn heeft eerder al gewezen op het gebruik van internet en op het ,,halfnaakt’’ gymnastiekonderwijs volgen.
,,Waar zit volgens u nu precies de pijn?’’ wilde de rechter toch nog weten, waarop Koelewijn wees op het Bijbelse verbod op inenting. Een bij het Van Lodensteincollege betrokken predikant benadrukte dat ieder daarin naar zijn eigen geweten moet handelen, maar volgens Koelewijn is er geen compromis mogelijk.
Verder voerde hij - om het verschil in ,,richting’’ aan te geven - het bestaan van een medezeggenschapsraad aan. De voorzitter van het gerechtshof: ,,Omdat dat volgens u te democratisch is?” Koelewijn: ,,Ja.’’
Zijn advocaat mr. Tierie vulde nog aan dat in de visie van Koelewijn medezeggenschap gezagsrelaties veronachtzaamt, uitholt en doorkruist. De ,,gewetensnood’’ is bij gedaagde alleen maar vergroot na de recente publicatie De onschuld voorbij, van de antropologe drs. Baars-Blom. Daaruit bleek dat leerlingen van het reformatorisch onderwijs in Kampen veel ge-seculariseerder zijn dan geacht.
Mr. Tierie ging in zijn pleitnota uitvoerig in op het verschil in ,,richting’’ tussen enerzijds de Eben Haëzer-school en het Van Lodensteincollege. Daartoe had hij de papieren vergeleken.
Beide scholen hanteren Gods woord en de drie Formulieren van Enigheid als grondslag, maar het grote verschilpunt zit hem in de toevoeging ‘en de nadere akten die in 1953 zijn opgesteld’. Het is de zogenoemde ‘Goudse Akte’, waarin de dogmatische geschilpunten zijn weergegeven, die ontbreekt in de grondslag van het breed-kerkelijke ‘Van Lodenstein’. Dat het in die akte om diepgaande verschillen van inzicht gaat, blijkt volgens Tierie uit de twee kerkscheuringen die er uit voortvloeiden.
Dit verschil in richting met betrekking tot deze Goudse Akte en andere reformatorische scholen wordt ,,naar constante jurisprudentie erkend’’, maar ook door de Nederlandse overheid. De advocaat staafde dat aan de hand van diverse voorbeelden. Het is niet zomaar, betoogde hij verder, dat in het bestuur van het ‘Van Lodenstein’ een vertegenwoordiging van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland Buiten Verband ontbreekt.
Koelewijn heeft zich dus, volgens zijn advocaat, ,,terecht’’ op het verschil in richting beroepen en ,,op goede gronden’’ een beroep gedaan op de vrijstelling van de Leerplichtwet. ,,Dit stoelt op zijn religieuze overtuiging die door de wetgever is voorzien. Daarom dient vrijspraak te volgen.’’
De voorzitter van het gerechtshof sprak over ,,een complexe zaak’’, en zegde toe op 28 juni uitspraak te doen.
Dan moet je eerst een takke-eind van de dichtsbijzijnde school gaan wonen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:29 schreef sigme het volgende:
Hier ook al eens aan de orde geweest: Sharon Dijksma sluit drie Islamitische scholen Millieuvriendelijke postrecycling:
Thuisonderwijs komt ook in Nederland voor, en is wettelijk toegestaan op grond van artikel 5b uit de leerplichtwet (met inachtneming van artikel 8)
[..]
Ik hoop dat er vooral in staat wat er WEL geleerd moet worden en niet wat er NIET geleerd moet worden. Maar als je dit soort eisen niet stelt, dan zijn er dus kinderen die belangrijke zaken niet leren.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:29 schreef Boze_Appel het volgende:
Als die voldoet aan de regels van de overheid, waarin eisen staan wat wel en niet geleerd moet worden aan kinderen.
Dat ben ik dus totaal niet met je eens. Als die ouders hun eigen leven willen verneuken moeten ze het zelf weten, het zijn volwassen mensen en dragen hiervoor eigen verantwoordelijkheid. Maar kinderen hebben het recht op onderwijs zodat zij in ieder geval een minimum aan basiskennis hebben als ze de maatschappij ingestuurd worden.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:11 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het gaat mij er ook niet zozeer om of het in de klas lesgeven goed of slecht is. Het gaat mij er meer om dat de ouder volledig zelf moet kunnen bepalen wat en hoe het kind les in krijgt. Bij een HBO is het kind veelal al meerderjarig geworden en kan dan zelf bepalen wat het wil leren en/of worden.
Nee, van de dichtsbijzijnde school met een 'acceptabele' "richting". Kies een fundamenteel bizarre richting en klaar ben je. Rechters hechten in het algemeen meer waarde aan zelfbeschikkingsrecht en individuele vrijheid dan het grote publiek of 'de media' inschat.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan moet je eerst een takke-eind van de dichtsbijzijnde school gaan wonen.
die moet zn kinderen naar een moslimschool sturen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:30 schreef sigme het volgende:
En het gaat niet alleen over basisonderwijs:
[..]
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=94572
Waarom krijgen alleen de mafkezen dit soort uitzonderingen?quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:44 schreef sigme het volgende:
Nee, van de dichtsbijzijnde school met een 'acceptabele' "richting". Kies een fundamenteel bizarre richting en klaar ben je. Rechters hechten in het algemeen meer waarde aan zelfbeschikkingsrecht en individuele vrijheid dan het grote publiek of 'de media' inschat.
Ik moest gelijk denken aan: thuisonderwijs.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:28 schreef Repeat het volgende:
Ik vind het bizar dat dit toegestaan is. Wat weet zo'n moeder nou? En daarbij maak je het voor kinderen onmogelijk om ooit verder te studeren ofzo, alhoewel ik niet weet hoe dit soort hippiegezinnen het doen met middelbaar onderwijs?
die ze moslimnamen heeft gegeven zodat ze de kleine kans die ze al hadden op een baan helemaal heeft afgenomenquote:Op donderdag 12 juli 2007 19:12 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Mijn god, wat heb ik een medelijden met de kinderen van Soline Weidema
Omdat mafkezen de uitzondering zijn?quote:Op donderdag 12 juli 2007 19:10 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Waarom krijgen alleen de mafkezen dit soort uitzonderingen?
Echter niet als vervanging van gewone educatie.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:19 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Uiteraard wel. Dat is immers educatie thuis.
Waarschijnlijk helpt het ook niet als je hippekleding aan moetquote:Op donderdag 12 juli 2007 19:29 schreef sneakypete het volgende:
En even ingaand op dat pesten, dat is vaak juist al een probleem dat thuis begint. Als je onvoldoende sociale vaardigheden meekrijgt om weerbaar te zijn, wordt je sneller gepest. Ga je zo'n kind dan ook nog eens afzonderen van de maatschappij zal het later des te rampzaliger worden wanneer zoiemand het (net zogoed harde) bedrijfsleven induikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |