Slecht idee. De kennis van Wiskunde of Nederlands onder ouders ligt natuurlijk veel verder uiteen dan in een gespecialiseerd onderwijssysteem. Je ontneemt kinderen de kans uiteindelijk te kiezen wat ze zelf als beroepsperspectief zien. Dat is verre van liberaal.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom ouders geen rekenen of schrijver zouden bijbrengen. Dat zijn basisfuncties die je nodig hebt om om te gaan met andere mensen.
Wel libertair natuurlijk. er zelf bewust voor kiezen de boel naar de tering te werkenquote:
Waarom weet je zo zeker dat we dat soort gevallen zeker krijgen?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:17 schreef du_ke het volgende:
Als ouders dat niet nodig achten voor hun kind dan doen ze het toch lekker niet? Dat soort gevallen ga je zeker krijgen. Daarom moeten er naar mijn idee gewoon minimumeisen gesteld worden.
Behalve dan voor de VWO-leerlingen. Die vreten het laatste jaar alleen maar uit hun neusquote:Op donderdag 12 juli 2007 16:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
mij ook niet echt maar dat is nu eenmaal zo. Daarom is het Nederlandse schoolsysteem waar iedereen min of meer het zelfde moet leren de eerste 8 jaar ook zo slecht nog niet.
Wie is er hier libertair dan?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wel libertair natuurlijk. er zelf bewust voor kiezen de boel naar de tering te werken![]()
Boze_Appelquote:
Had je Natuurkunde 2 en Scheikunde 2?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:22 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Behalve dan voor de VWO-leerlingen. Die vreten het laatste jaar alleen maar uit hun neus![]()
Omdat de praktijk in andere landen dat uitwijst.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:20 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Waarom weet je zo zeker dat we dat soort gevallen zeker krijgen?
in mijn tijd kregen die bijvoorbeeld extra rekenopgaven in groep 8.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:22 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Behalve dan voor de VWO-leerlingen. Die vreten het laatste jaar alleen maar uit hun neus![]()
Dat stuk fruit denkt de libertaire gedachte uit te dragen.quote:
We hebben het over de basisschool. Maar goed ik heb ook N&T gedaan en ook op het VWO heb ik uit mijn neus gevreten. Daar ben ik trouwens wel tegenaan gelopen op de TU.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:25 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Had je Natuurkunde 2 en Scheikunde 2?
De kinderen uit het artikel uit de openingspost gaan niet naar school. Die "mogen" thuis leren, maar hoeven niet. Ik betwijfel of ze dan op hun 12de alle basisschoolleerdoelen hebben bereikt.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:04 schreef Golradir het volgende:
Kul. Niemand die dat doet. Iedereen wil het beste voor zijn kind, dus iedereen stuurt zijn kind naar school.
Thuisonderwijs is meestal alleen lagereschoolwerk.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:28 schreef Repeat het volgende:
Ik vind het bizar dat dit toegestaan is. Wat weet zo'n moeder nou? En daarbij maak je het voor kinderen onmogelijk om ooit verder te studeren ofzo, alhoewel ik niet weet hoe dit soort hippiegezinnen het doen met middelbaar onderwijs?
Ja dat maakte ik hieruit op ja. Maar dan kan je je toch niet zomaar inschrijven op een VWO als je denkt dat je dat wel lukt. Hoe kan je dat beoordelen als je geen vergelijking hebt met je andere klasgenootjes ofzo. Laat staan de middelbare school, ik moet nog maar zien of ze zo'n kind toelaten...quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:29 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Thuisonderwijs is meestal alleen lagereschoolwerk.
Inmiddels? Zoveel is daar volgens mij niet in veranderd hoor. Als je dat soort verhalen mag geloven is het onderwijs nu slechter dan in 1374.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:28 schreef Fastmatti het volgende:
Het niveau van vrijwel al het onderwijs is inmiddels te laag.
Ja, maar die waren in de verste verte niet te vergelijken met Wiskunde in de brugklas. De overgang van groep 8 naar brugklas is voor veel kinderen gewoon te groot. Ik heb echt mijn best moeten doen in de 1e, daarna vijf jaar kalmpjes aan gedaan op het Gymnasium.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
in mijn tijd kregen die bijvoorbeeld extra rekenopgaven in groep 8.
En de wiskunde op de TU is niet te vergelijken met de wiskunde op het VWO. Die overgangsproblemen zul je gewoon houden. Sowieso denk ik dat het beter is om groep 8 gewoon helemaal af te schaffen en dus een jaar eerder met de middelbare school te beginnen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:31 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ja, maar die waren in de verste verte niet te vergelijken met Wiskunde in de brugklas. De overgang van groep 8 naar brugklas is voor veel kinderen gewoon te groot. Ik heb echt mijn best moeten doen in de 1e, daarna vijf jaar kalmpjes aan gedaan op het Gymnasium.
Ik heb het eerste jaar van de Tweede Fase mee gemaakt, toen is er dus heel wat veranderd vriend. Zes tussenuren, nauwelijks klassikaal les en zelfstudieschema's. Ik heb als lid van de scholierenraad zelfs nog gelobbyd voor meer natuurkunde-uren omdat leerlingen met Natuurkunde 1 die man maar 1 uur per week zagen, maar wel 5 uur zelfstudie hadden.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inmiddels? Zoveel is daar volgens mij niet in veranderd hoor. Als je dat soort verhalen mag geloven is het onderwijs nu slechter dan in 1374.
De mensen die het eerste jaar TF hebben gehad die hebben nog wel enig niveau meegekregen. Zo door de jaren heen zijn de eisen (en het aantal lesuuur) steeds verder naar beneden gegaan.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:34 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik heb het eerste jaar van de Tweede Fase mee gemaakt, toen is er dus heel wat veranderd vriend. Zes tussenuren, nauwelijks klassikaal les en zelfstudieschema's. Ik heb als lid van de scholierenraad zelfs nog gelobbyd voor meer natuurkunde-uren omdat leerlingen met Natuurkunde 1 die man maar 1 uur per week zagen, maar wel 5 uur zelfstudie hadden.
bronquote:Volgens artikel 23 van de Grondwet mag iedereen in Nederland een school oprichten. Een voorwaarde is dat leerplichtige kinderen naar een voor de leerplicht erkende school gaan. Een particuliere basisschool moet dus worden erkend.
Dat gebeurt als de school volgens de inspectie voldoende bevoegdheid heeft en goed is ingericht. Dit houdt in dat een privé-school bevoegde leraren moet aanstellen en lesmateriaal moet gebruiken dat de leerlingen tot het niveau van het middelbare onderwijs opleidt. Tevens moet de school gevestigd zijn in een gebouw dat voldoet aan de norm van de inspectie.
Maar wat zijn we er mee opgeschoten? Het idee was spreiding van kansen, maar het niveau is naar beneden gehold en juist de zwakke leerlingen worden kaltgestellt omdat ze nauwelijks meer contact hebben met de leraar.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:37 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De mensen die het eerste jaar TF hebben gehad die hebben nog wel enig niveau meegekregen. Zo door de jaren heen zijn de eisen (en het aantal lesuuur) steeds verder naar beneden gegaan.
Gymnasium ---> Propedeuse Rechten ---> Geneeskundequote:Op donderdag 12 juli 2007 16:38 schreef Golradir het volgende:
@Zwaardvisch
Heb jij ooit eens natuurkunde gestudeerd?
Eigenlijk denk ik dat het dit keer niet aan het systeem op zichzelf ligt. Het moet gewoon weer terug naar de kernvakken. Al die achterlijke onzin als CKV, ANW, etc kost allemaal tijd en als je geen prioriteiten kunt stellen dan haal je het VWO dus niet.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:40 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Maar wat zijn we er mee opgeschoten? Het idee was spreiding van kansen, maar het niveau is naar beneden gehold en juist de zwakke leerlingen worden kaltgestellt omdat ze nauwelijks meer contact hebben met de leraar.
Hoe zit het dan met educatieve kinderprogramma's of educatieve software voor kinderen, etc. mag dat dan ook niet? Of mag een kind thuis wel bijleren, of moet dat ook door de overheid gecontroleerd worden?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:17 schreef du_ke het volgende:
Als ouders dat niet nodig achten voor hun kind dan doen ze het toch lekker niet? Dat soort gevallen ga je zeker krijgen. Daarom moeten er naar mijn idee gewoon minimumeisen gesteld worden.
Niks natuurlijk. Het idee achter de Tweede Fase was een betere aansluiting met het hoger onderwijs en DUS ook een verzwaring van het programma. Het werd ingevoerd en toen vonden leerlingen het zwaarder. Het was precies de bedoeling dat het zwaarder werd, maar de politiek zwichtte voor de klachten en heeft toegestemd met een daling van het niveau.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:40 schreef Zwaardvisch het volgende:
Maar wat zijn we er mee opgeschoten? Het idee was spreiding van kansen, maar het niveau is naar beneden gehold en juist de zwakke leerlingen worden kaltgestellt omdat ze nauwelijks meer contact hebben met de leraar.
Het werd zwaarder omdat je ontzettend veel tijd kwijt was aan projectmatig werken, vakken als ANW en CKV en doodgegooid werd met tussenuren die de meeste scholieren helemaal niet kunnen invullen. Zoals Fastmatti al aangaf moest je je eigen schooltijd gaan managen in plaats van zoveel mogelijk kennis opdoen. Dus meer tijd besteden aan kernvakken als Wiskunde en Scheikunde, dan minder tijd voor ANW en Maatschappijleer. Het is gewoon debiel dat je scholieren die verantwoordelijkheid geeft.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:44 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Niks natuurlijk. Het idee achter de Tweede Fase was een betere aansluiting met het hoger onderwijs en DUS ook een verzwaring van het programma. Het werd ingevoerd en toen vonden leerlingen het zwaarder. Het was precies de bedoeling dat het zwaarder werd, maar de politiek zwichtte voor de klachten en heeft toegestemd met een daling van het niveau.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |