abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51315180
Ik zelf vind het veiliger om altijd met lichten aan te rijden. Ik weet ook dat het extra brandstofverbruik met lichten aan minimaal is. Kan iemand mij vertrekken hoeveel extra brandstof precies wordt verbruikt met de lichten aan t.o.v. het verbruik met lichten uit?
pi_51315302
is denk wel verwaarloosbaar (weet het natuurlijk niet zeker)

maar hoeveel is je veiligheid je waard. Die ene euro op een tank valt denk wel mee
  dinsdag 10 juli 2007 @ 08:57:20 #3
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_51315354
Het maakt geen kloot uit.
A.F.C. Ajax
pi_51315360
Het is natuurlijk niet verwaarloosbaar, want het gaat om miljoenen auto's bij elkaar en dus miljoenen liters brandstof per jaar. Het nut is ook nog niet bewezen. Onder slecht zicht helpt het uiteraard wel, maar onder die omstandigheden is het al verplicht om dimlicht te voeren. Het gaat puur om de vraag of je bij goed licht een auto sneller ziet.

Over het verbruik. Twee koplampen en twee achterlichten zijn samen 152 watt. Ga uit van een rendement van 90% van de dynamo, dan moet de motor dus 170 watt aan extra vermogen leveren voor de lampen. Ik moet even uitrekenen hoeveel brandstof dat kost...

Edit: ik heb het uitgerekend. Een automotor heeft een rendement van ongeveer 30%. Om 170 watt te leveren moet dus 566 watt (=J/s) aan extra brandstof worden verbruikt. De enthalpie van benzine is 34,8MJ/l (bron: Wikipedia). Dat betekent dat er: 566 J/s / 34.800.000 J/l = 1,62e-5 l/s aan brandstof nodig is. Per uur dat de lampen branden is dat 0,0586 l benzine.

Dat lijkt natuurlijk erg weinig, maar als je 300 dagen per jaar 2 uur per dag overdag rijdt, dan gebruik je dus elk jaar 35 liter benzine alleen voor de lampen. En als alle auto's ter wereld dat doen...

[ Bericht 35% gewijzigd door R16 op 10-07-2007 09:15:09 ]
pi_51315378
2 a 3 % extra
pi_51315388
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 08:58 schreef bbtb77 het volgende:
2 a 3 % extra
Bron?
pi_51315434
De lampen werken toch op de accu en niet op benzine?
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:02:49 #8
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_51315445
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 08:59 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Bron?
Je benzinetank ... duh

ghehehe...


Maar ff OT: Het is wel degelijk veiliger om met lampen aan te rijden. Heb tijdens mijn theorie lessen eens een filmpje gezien...

2 auto's overdag, de voorste wit, de achterste zwart. die achterste had zijn verlichting aan. die witte voorste niet. en toch zag je die zwarte auto veel eerder (was een redelijk donkere weg overdag)
[b]www.berryblueeyes.nl [/b][b]Berry Blue Eyes[/b].
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:05:40 #9
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_51315485
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 08:57 schreef R16 het volgende:
Over het verbruik. Twee koplampen en twee achterlichten zijn samen 152 watt. Ga uit van een rendement van 90% van de dynamo, dan moet de motor dus 170 watt aan extra vermogen leveren voor de lampen. Ik moet even uitrekenen hoeveel brandstof dat kost...
Rendement is eerder 50 tot 60%.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:06:00 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_51315494
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:02 schreef Devlinsect het volgende:
De lampen werken toch op de accu en niet op benzine?
Waar komt de stroom vandaan om je accu op te laden?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_51315503
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 08:59 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Bron?
Even snel gegoogeld..
pi_51315507
Nee, dat kan je niet precies uitreken, want dat is afhankelijk van 100.000 dingen waar je geen informatie over geeft.
Schatting: je hebt gemiddeld circa 20 kW nodig om rond te rijden. Lampen ca. 200 W = 1% van het vermogen.
pi_51315519
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:05 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Rendement is eerder 50 tot 60%.
Klopt.
pi_51315555
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:02 schreef Devlinsect het volgende:
De lampen werken toch op de accu en niet op benzine?
En de accu blijft vanzelf vol zeker
Op het moment dat de accu bijgeladen wordt door de dynamo, gaat de dynamo zwaarder draaien.
Dit kost extra brandstof.

Als je het niet gelooft; pak een willekeurige electromotor of fietsdynamo en verbind de + en - met elkaar.
Draai ze vervolgens maar eens rond. Ze gaan een stuk zwaarder rond dan wanneer de + en - los zijn van elkaar.

Maar ik rij altijd met mijn lichten aan; veiligheid gaat bij mij vóór die paar % besparing.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:13:06 #15
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_51315590
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 08:57 schreef R16 het volgende:
Het gaat puur om de vraag of je bij goed licht een auto sneller ziet.
Met lampen aan: ja
pi_51315651
volgens mij is daar al eens een topic over geweest en daar kwam ook uit dat het minimaal is, mij staat iets bij van een tank per jaar bij 15000 km per jaar
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_51315704
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En de accu blijft vanzelf vol zeker
Op het moment dat de accu bijgeladen wordt door de dynamo, gaat de dynamo zwaarder draaien.
Dit kost extra brandstof.

Als je het niet gelooft; pak een willekeurige electromotor of fietsdynamo en verbind de + en - met elkaar.
Draai ze vervolgens maar eens rond. Ze gaan een stuk zwaarder rond dan wanneer de + en - los zijn van elkaar.

Maar ik rij altijd met mijn lichten aan; veiligheid gaat bij mij vóór die paar % besparing.
Je kunt het zelfs horen bij sommige auto's, welliswaar met motorkap open. Auto stationair laten draaien en vervolgens lichten aanzetten. Gaat de motor iets langzamer van lopen
pi_51315734
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 08:57 schreef R16 het volgende:
Het is natuurlijk niet verwaarloosbaar, want het gaat om miljoenen auto's bij elkaar en dus miljoenen liters brandstof per jaar. Het nut is ook nog niet bewezen. Onder slecht zicht helpt het uiteraard wel, maar onder die omstandigheden is het al verplicht om dimlicht te voeren. Het gaat puur om de vraag of je bij goed licht een auto sneller ziet.

Over het verbruik. Twee koplampen en twee achterlichten zijn samen 152 watt. Ga uit van een rendement van 90% van de dynamo, dan moet de motor dus 170 watt aan extra vermogen leveren voor de lampen. Ik moet even uitrekenen hoeveel brandstof dat kost...

Edit: ik heb het uitgerekend. Een automotor heeft een rendement van ongeveer 30%. Om 170 watt te leveren moet dus 566 watt (=J/s) aan extra brandstof worden verbruikt. De enthalpie van benzine is 34,8MJ/l (bron: Wikipedia). Dat betekent dat er: 566 J/s / 34.800.000 J/l = 1,62e-5 l/s aan brandstof nodig is. Per uur dat de lampen branden is dat 0,0586 l benzine.

Dat lijkt natuurlijk erg weinig, maar als je 300 dagen per jaar 2 uur per dag overdag rijdt, dan gebruik je dus elk jaar 35 liter benzine alleen voor de lampen. En als alle auto's ter wereld dat doen...
Tja, maar 't kost natuurlijk ook weer een hoop brandstof om een brandweerwagen, ambulance en vier politiewagens te laten komen om jou uit je auto te komen knippen op de A2 .

Bedankt voor je berekening in ieder geval. Bij een gemiddelde snelheid van 60 km/u kom ik op 36000km p/j op basis van die twee uur per dag, 300 dagen per jaar. Dan is 35 liter inderdaad verwaarloosbaar.

Overigens rijden wij op gas. Ben je dan meer of minder kwijt?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2007 09:23:46 ]
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:22:59 #19
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_51315773
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:16 schreef Deetch het volgende:
volgens mij is daar al eens een topic over geweest en daar kwam ook uit dat het minimaal is, mij staat iets bij van een tank per jaar bij 15000 km per jaar
Zoiets is het inderdaad. Tank per jaar extra.
Dus ongeveer 5% meer brandstofverbruik.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_51315816
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:22 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Zoiets is het inderdaad. Tank per jaar extra.
Dus ongeveer 5% meer brandstofverbruik.
Dit soort beweringen zijn wel erg kort door de bocht. De ene auto rijdt 1 op 20, de ander 1 op 10. Er zullen ook vast grote verschillen zijn in zowel dynamo's als accu's. De één rijdt 5000 km p/j, de ander 35000.

En je gaat me niet vertellen dat vier lullige lampjes aanhebben 5% meer brandstof kost.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:28:17 #21
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_51315871
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:21 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Overigens rijden wij op gas. Ben je dan meer of minder kwijt?
In liters gas meer, in Euro's minder.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_51315878
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:28 schreef D-FENS het volgende:

[..]

In liters gas meer, in Euro's minder.
Ik bedoelde de liters, ja .
pi_51315965
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:21 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Tja, maar 't kost natuurlijk ook weer een hoop brandstof om een brandweerwagen, ambulance en vier politiewagens te laten komen om jou uit je auto te komen knippen op de A2 .
Haha, ik moest lachen. Maar serieus, op de A2 zal het weinig uitmaken of je je lampen nu aanhebt of niet. Het biedt alleen verbetering op wegen met tegenliggers.
quote:
Overigens rijden wij op gas. Ben je dan meer of minder kwijt?
Net zoveel meer als je gas verbruikt ipv benzine

Overigens bestaan er auto's waarbij je de koplampen gescheiden van de achterlampen kunt schakelen. Overdag alleen de koplampen aan, dat scheelt toch weer bijna 1/3 van die 35 liter...
pi_51316064
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En de accu blijft vanzelf vol zeker
Op het moment dat de accu bijgeladen wordt door de dynamo, gaat de dynamo zwaarder draaien.
Dit kost extra brandstof.

Als je het niet gelooft; pak een willekeurige electromotor of fietsdynamo en verbind de + en - met elkaar.
Draai ze vervolgens maar eens rond. Ze gaan een stuk zwaarder rond dan wanneer de + en - los zijn van elkaar.

Maar ik rij altijd met mijn lichten aan; veiligheid gaat bij mij vóór die paar % besparing.
Tuurlijk! Zover dacht ik niet. Kheb weinig technische kennis van die dingen.
pi_51316065
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:33 schreef R16 het volgende:

[..]

Net zoveel meer als je gas verbruikt ipv benzine
Gas heeft dezelfde enthalpie als bezine?
quote:
Overigens bestaan er auto's waarbij je de koplampen gescheiden van de achterlampen kunt schakelen. Overdag alleen de koplampen aan, dat scheelt toch weer bijna 1/3 van die 35 liter...
Dat lijkt me inderdaad een goede middenweg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')