abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 juli 2007 @ 13:58:06 #1
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_51258652
In navolging van :

[Centraal] Beleggen & Aandelen deel 20
[Centraal] Beleggen & Aandelen deel 18
[centraal] Beleggen & Aandelen deel 17

etc.

Ik zit inmiddels bijna helemaal cash. Game on.

De stand van zaken momenteel :

AEX 555,00
AMX 746,65
FTSE 100 6.690,10
CAC-40 6.102,69
DAX 8.048,32
SMI 9.263,97
DOW JONES 13.611,68
NASDAQ 2.666,51
NIKKEI 18.140,94
HANG SENG 22.531,74
EUR/USD 1,3628
NYMEX 72,65
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 8 juli 2007 @ 14:09:56 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_51258947
quote:
Op zondag 8 juli 2007 12:21 schreef Kwarkie het volgende:

[..]

Moet ik dan denken aan Microsoft, RDS, Philips en dat soort fondsen ?
Microsoft is een goed voorbeeld van wat in Buffet/ Graham termen een 'wide moat' company is. Ze hebben een uniek product dat iedereen nodig heeft en niemand anders kan maken. Daarnaast hebben ze ook nog eens het voordeel van schaal. Het is alleen wel zo dat MS in een markt opereert (technologie) waar soms enorme omwentelingen plaats kunnen vinden door nieuwe innovaties die worden gedaan.

Een schoolvoorbeeld van een aantrekkelijk soort business is Coca Cola. Het is niks anders dan een geheim recept + een marketing machine/ merknaam. Coca Cola gaat bestaat al meer dan 100 jaar en het gaat nooit uit de mode. Over 100 jaar drinken mensen nog steeds Coca Cola. De vraag droogt ook nooit op, als de fles leeg is koop je weer een nieuwe. Ik las een paar dagen geleden dat Coca Cola de prijzen enorm had verhoogd in NL. Daar komen ze gewoon mee weg, mensen blijven het kopen, ook al staat er een huismerk fles naast die bijna hetzelfde smaakt en de helft kost

Maar of dit als aandeel aantrekkelijk is hangt dan weer af van de prijs waartegen je het kunt kopen. Bedrijven die door iedereen worden bewonderd hebben meestal ook een prijskaartje dat daarmee in overeenstemming is.
quote:
Zoja, ben je derhalve beperkt tot fondsen uit de hoofd indices of bestaan er ook van deze fondsen in de rest van het veld?
Jawel hoor. Alleen hebben kleinere bedrijven meestal niet de schaalvoordelen die grote bedrijven hebben. De 'protective moat' is dan belangrijker. Die kan bijvoorbeeld bestaan uit een zeer gewilde merknaam en hele unieke producten, of een technologische voorsprong die moeilijk te overbruggen is.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld retailers zoals Wallmart of Amazon.com dan doen die eigenlijk niks moeilijks. Iedereen kan een (online) winkel beginnen. Maar je zult niet snel de schaalvoordelen hebben zoals zij die hebben, dus een prijzenslag (en daar gaat het om in dit soort retail) ga je altijd van hun verliezen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 8 juli 2007 @ 14:13:22 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_51259028
quote:
Op zondag 8 juli 2007 13:58 schreef elcastel het volgende:
Ik zit inmiddels bijna helemaal cash. Game on.
Hier 1/3 cash, 2/3 kortlopende staatsobligaties (6 mnd)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_51264947
Toch Vooral (blijven) Prutsen
Een pessimist is een goed geinformeerde optimist.
  zondag 8 juli 2007 @ 19:52:11 #5
545 dop
:copyright: dop
pi_51267904
quote:
Op zondag 8 juli 2007 01:46 schreef Lassekjus het volgende:
Ha, Misschien heb je wel gelijk ook=)
Nog tips?
Lees goed wat SeLang schreef

en bedenk je dan hoe je wilt beleggen
wil je er echt werk van maken zou ik eens beginnen met lezen over Buffet je komt dan vanzelf bij andere namen uit zoals Graham die Selang al noemde

het gaat er uiteindelijk niet om dat je precies op hun manier belegd maar wel dat je je realiseerd dat je opzoek moet naar kennis, en niet naar adviezen over welk aandeel wel of niet te kopen
met kennis kun je de risico's beperken en je rendementen verhogen.
en realiseer je ook dat je niet elke dag een goede belegging tegenkomt soms moet je de markt even van een afstandje bekijken.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 8 juli 2007 @ 19:58:27 #6
545 dop
pi_51268081
dan nog 1 tip om te volgen maar nu niet te kopen Fugro, ze zijn momenteel gewoon te duur maar als de markt straks weer eens onderuit gaat of een niewe hype heeft dan is het een mooi aandeel om te kopen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_51272672
quote:
Op zondag 8 juli 2007 14:09 schreef SeLang het volgende:Een schoolvoorbeeld van een aantrekkelijk soort business is Coca Cola. Het is niks anders dan een geheim recept + een marketing machine/ merknaam. Coca Cola gaat bestaat al meer dan 100 jaar en het gaat nooit uit de mode. Over 100 jaar drinken mensen nog steeds Coca Cola. De vraag droogt ook nooit op, als de fles leeg is koop je weer een nieuwe. Ik las een paar dagen geleden dat Coca Cola de prijzen enorm had verhoogd in NL. Daar komen ze gewoon mee weg, mensen blijven het kopen, ook al staat er een huismerk fles naast die bijna hetzelfde smaakt en de helft kost
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat Coca Cola een ijzersterke merknaam heeft. Ik geloof dat in Businessweek stond dat de merknaam een waarde vertegenwoordigt van tegen de 70 miljard euro en daarmee op #1 staat. Tegelijkertijd zou ik nooit in Coca Cola voor de langere termijn gaan. Het is namelijk een van de grootste dikmakers die er bestaat en het zou zomaar mogelijk zijn dat er op termijn in de westerse landen processen op gang komen die het gebruik van frisdranken willen beperken. Het is wat dat betreft wachten op de verdere ontwikkeling van de obesitas in de VS.

Het is inderdaad wachten op die correctie. Als de opkomende kwartaalcijfers ook maar een beetje tegenvallen zal het best snel kunnen gaan. Dat zal dan wel weer een mooi instapmoment zijn om door te stomen naar de 570-600 die we ongetwijfeld gaan halen aan het einde van het jaar.
pi_51282702
Stel de dollar gaat weer naar een record binnen een week (zal wel iets langer gaan duren maar het zou kunnen) zeg 1.3680, zou dit het begin van de correctie kunnen betekenen of zal het niet een grote invloed hebben op de markt (vooral europese en aziatische) of hoe kijken jullie daar tegen aan?
pi_51283182
Is er ook iemand die bereid is mij wat uitleg en informatie te geven hoe je kan beginnen met aandelen en wat er allemaal bij komt kijken? zoja, stuur ff een pm
  maandag 9 juli 2007 @ 10:53:18 #10
12012 arexes
Oei LALA
pi_51283820
quote:
Op maandag 9 juli 2007 10:29 schreef Guppie19 het volgende:
Is er ook iemand die bereid is mij wat uitleg en informatie te geven hoe je kan beginnen met aandelen en wat er allemaal bij komt kijken? zoja, stuur ff een pm
Ik zou zeggen, lees alle topics door en ga zelf op zoek. Stel gerichte vragen.
pi_51287124
In de dip begin dit jaar flink wat aandelen Univar ingekocht. Niet verwacht zo snel al zo veel rendement daaruit te kunnen halen

Maar eens kijken wat we dan weer met die centen gaan doen.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  maandag 9 juli 2007 @ 16:09:35 #12
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_51294403
Fugro, die had je 2 maanden geleden moeten kopen. Mijn moeder nog wel lekker wat rendement op behaald: vijrdag namelijk verkocht.

Ik blijf wachten op ING....las ergens in een bericht dat een analist verwachtte dat een andere marktpartij zijn/haar positie in ING aan het afbouwen was en dat ING de de 2e helft van het jaar wel MOEST gaan stijgen. Ik moet het nog zien....

Verder Akzo binnenkort maar eens van de hand doen.
pi_51320333
De speculaties van overnames waren gisteren toch wel zichtbaar. Veel handel in bepaalde aandelen. Maar vandaag, Numico
pi_51320479
Hoe denken jullie over de overnamekandidaten genoemd in het Iris rapport? (Ahold, Akzo Nobel, DSM, Hagemeyer, KPN en Reed Elsevier)
pi_51320650
Koffiedik kijken uiteraard, ik bedoel, Univar stond niet hoog in dat lijstje, maar toch.

Ik acht van de genoemde AEX fondsen Hagemeyer, KPN en Ahold de meest waarschijnlijke.
In de AMX is Binck wel een aardige overname kandidaat (doet het vandaag dan ook weer goed op de beurs)
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  dinsdag 10 juli 2007 @ 12:44:27 #16
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_51321182
quote:
Op maandag 9 juli 2007 16:09 schreef SnuggLe het volgende:
Ik blijf wachten op ING....las ergens in een bericht dat een analist verwachtte dat een andere marktpartij zijn/haar positie in ING aan het afbouwen was en dat ING de de 2e helft van het jaar wel MOEST gaan stijgen. Ik moet het nog zien....
Wacht ook al enige tijd af...
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 12:56:49 #17
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_51321583
Ik verwacht zelf meer van SNS/Reaal tov de andere verzekeraars staat deze erg laag en heeft ook nog leuk 4% divident rendement
  dinsdag 10 juli 2007 @ 13:15:33 #18
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_51322220
Go Numico
FCT
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:13:11 #19
545 dop
pi_51324244
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 12:56 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Ik verwacht zelf meer van SNS/Reaal tov de andere verzekeraars staat deze erg laag en heeft ook nog leuk 4% divident rendement
ze hebben gewoon een k/w van 10 iets dat fortis, ing en aegon ook hebben
dus laag staan ze niet
  dinsdag 10 juli 2007 @ 14:27:50 #20
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_51324688
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 14:13 schreef dop het volgende:

[..]

ze hebben gewoon een k/w van 10 iets dat fortis, ing en aegon ook hebben
dus laag staan ze niet
Koersverloop sinds 2006: http://www.behr.nl/Beurs/Fondsh/GIFmulti/nl.financials.html Qua koersverloop zou je verwachten dat hij wel aan gaat trekken. Tevens is een dividend rendement van 4% erg lekker
  dinsdag 10 juli 2007 @ 16:21:33 #21
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_51328367
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 12:20 schreef Atyla het volgende:
Hoe denken jullie over de overnamekandidaten genoemd in het Iris rapport? (Ahold, Akzo Nobel, DSM, Hagemeyer, KPN en Reed Elsevier)
KPN kun je zo kopen momenteel (vind ik). Prima fonds, ik heb er jaren diverse ritjes op en als je een keer je doel mist, dan pak je keurig rendement. Belangrijkste : ik vind de bedrijfsvoering echt perfect, outperformer !
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 16:45:21 #22
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_51329381
Heb ze in een ver verleden gehad maar deed nooit iets (6 euro toen) en zie dat ze nu op 12 staan, maar kpn geeft mij altijd een slecht gevoel.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 17:33:58 #23
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_51330937
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 16:45 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Heb ze in een ver verleden gehad maar deed nooit iets (6 euro toen) en zie dat ze nu op 12 staan, maar kpn geeft mij altijd een slecht gevoel.
Ze hebben inderdaad een jaar of 2 nagenoeg stil gestaan. Maar ondertussen was er wel een aandelen inkoop programma gestart en werd er dividend uitgekeerd. De zooi raakte eruit en op dit moment doen ze het gewoon prima. Maar een slecht gevoel mag, maar kun je het ook uitleggen ?
  dinsdag 10 juli 2007 @ 18:35:23 #24
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_51332962
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 12:20 schreef Atyla het volgende:
Ben benieuwd eigenlijk, ik zie Akzo niet zo snel als overnamekandidaat. Eerder om zelf op bad te gaan (zie nu met ICI). Die organon-miljarrden branden in hun zak....

Ik ga op papier wel even een lijstje bijhouden met deze kandidaten. Even bijhouden waar ze vandaag op eindigden en wat er van terecht komt...altijd leuk.
pi_51336396
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 17:33 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ze hebben inderdaad een jaar of 2 nagenoeg stil gestaan. Maar ondertussen was er wel een aandelen inkoop programma gestart en werd er dividend uitgekeerd. De zooi raakte eruit en op dit moment doen ze het gewoon prima. Maar een slecht gevoel mag, maar kun je het ook uitleggen ?
Als je nagaat dat mensen ooit 80 euro voor KPN neertelde zou ik van de huidige koers ook een naar gevoel krijgen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')