Microsoft is een goed voorbeeld van wat in Buffet/ Graham termen een 'wide moat' company is. Ze hebben een uniek product dat iedereen nodig heeft en niemand anders kan maken. Daarnaast hebben ze ook nog eens het voordeel van schaal. Het is alleen wel zo dat MS in een markt opereert (technologie) waar soms enorme omwentelingen plaats kunnen vinden door nieuwe innovaties die worden gedaan.quote:Op zondag 8 juli 2007 12:21 schreef Kwarkie het volgende:
[..]
Moet ik dan denken aan Microsoft, RDS, Philips en dat soort fondsen ?
Jawel hoor. Alleen hebben kleinere bedrijven meestal niet de schaalvoordelen die grote bedrijven hebben. De 'protective moat' is dan belangrijker. Die kan bijvoorbeeld bestaan uit een zeer gewilde merknaam en hele unieke producten, of een technologische voorsprong die moeilijk te overbruggen is.quote:Zoja, ben je derhalve beperkt tot fondsen uit de hoofd indices of bestaan er ook van deze fondsen in de rest van het veld?
Hier 1/3 cash, 2/3 kortlopende staatsobligaties (6 mnd)quote:Op zondag 8 juli 2007 13:58 schreef elcastel het volgende:
Ik zit inmiddels bijna helemaal cash. Game on.
Lees goed wat SeLang schreefquote:Op zondag 8 juli 2007 01:46 schreef Lassekjus het volgende:
Ha, Misschien heb je wel gelijk ook=)
Nog tips?
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat Coca Cola een ijzersterke merknaam heeft. Ik geloof dat in Businessweek stond dat de merknaam een waarde vertegenwoordigt van tegen de 70 miljard euro en daarmee op #1 staat. Tegelijkertijd zou ik nooit in Coca Cola voor de langere termijn gaan. Het is namelijk een van de grootste dikmakers die er bestaat en het zou zomaar mogelijk zijn dat er op termijn in de westerse landen processen op gang komen die het gebruik van frisdranken willen beperken. Het is wat dat betreft wachten op de verdere ontwikkeling van de obesitas in de VS.quote:Op zondag 8 juli 2007 14:09 schreef SeLang het volgende:Een schoolvoorbeeld van een aantrekkelijk soort business is Coca Cola. Het is niks anders dan een geheim recept + een marketing machine/ merknaam. Coca Cola gaat bestaat al meer dan 100 jaar en het gaat nooit uit de mode. Over 100 jaar drinken mensen nog steeds Coca Cola. De vraag droogt ook nooit op, als de fles leeg is koop je weer een nieuwe. Ik las een paar dagen geleden dat Coca Cola de prijzen enorm had verhoogd in NL. Daar komen ze gewoon mee weg, mensen blijven het kopen, ook al staat er een huismerk fles naast die bijna hetzelfde smaakt en de helft kost
Ik zou zeggen, lees alle topics door en ga zelf op zoek. Stel gerichte vragen.quote:Op maandag 9 juli 2007 10:29 schreef Guppie19 het volgende:
Is er ook iemand die bereid is mij wat uitleg en informatie te geven hoe je kan beginnen met aandelen en wat er allemaal bij komt kijken? zoja, stuur ff een pm
Wacht ook al enige tijd af...quote:Op maandag 9 juli 2007 16:09 schreef SnuggLe het volgende:
Ik blijf wachten op ING....las ergens in een bericht dat een analist verwachtte dat een andere marktpartij zijn/haar positie in ING aan het afbouwen was en dat ING de de 2e helft van het jaar wel MOEST gaan stijgen. Ik moet het nog zien....
ze hebben gewoon een k/w van 10 iets dat fortis, ing en aegon ook hebbenquote:Op dinsdag 10 juli 2007 12:56 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Ik verwacht zelf meer van SNS/Reaal tov de andere verzekeraars staat deze erg laag en heeft ook nog leuk 4% divident rendement
Koersverloop sinds 2006: http://www.behr.nl/Beurs/Fondsh/GIFmulti/nl.financials.html Qua koersverloop zou je verwachten dat hij wel aan gaat trekken. Tevens is een dividend rendement van 4% erg lekkerquote:Op dinsdag 10 juli 2007 14:13 schreef dop het volgende:
[..]
ze hebben gewoon een k/w van 10 iets dat fortis, ing en aegon ook hebben
dus laag staan ze niet
KPN kun je zo kopen momenteel (vind ik). Prima fonds, ik heb er jaren diverse ritjes op en als je een keer je doel mist, dan pak je keurig rendement. Belangrijkste : ik vind de bedrijfsvoering echt perfect, outperformer !quote:Op dinsdag 10 juli 2007 12:20 schreef Atyla het volgende:
Hoe denken jullie over de overnamekandidaten genoemd in het Iris rapport? (Ahold, Akzo Nobel, DSM, Hagemeyer, KPN en Reed Elsevier)
Ze hebben inderdaad een jaar of 2 nagenoeg stil gestaan. Maar ondertussen was er wel een aandelen inkoop programma gestart en werd er dividend uitgekeerd. De zooi raakte eruit en op dit moment doen ze het gewoon prima. Maar een slecht gevoel mag, maar kun je het ook uitleggen ?quote:Op dinsdag 10 juli 2007 16:45 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Heb ze in een ver verleden gehad maar deed nooit iets (6 euro toen) en zie dat ze nu op 12 staan, maar kpn geeft mij altijd een slecht gevoel.
Ben benieuwd eigenlijk, ik zie Akzo niet zo snel als overnamekandidaat. Eerder om zelf op bad te gaan (zie nu met ICI). Die organon-miljarrden branden in hun zak....quote:Op dinsdag 10 juli 2007 12:20 schreef Atyla het volgende:
Hoe denken jullie over de overnamekandidaten genoemd in het Iris rapport? (Ahold, Akzo Nobel, DSM, Hagemeyer, KPN en Reed Elsevier)
Als je nagaat dat mensen ooit 80 euro voor KPN neertelde zou ik van de huidige koers ook een naar gevoel krijgenquote:Op dinsdag 10 juli 2007 17:33 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ze hebben inderdaad een jaar of 2 nagenoeg stil gestaan. Maar ondertussen was er wel een aandelen inkoop programma gestart en werd er dividend uitgekeerd. De zooi raakte eruit en op dit moment doen ze het gewoon prima. Maar een slecht gevoel mag, maar kun je het ook uitleggen ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |