abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51262039
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 22:35 schreef wok het volgende:

[..]

daar hebben we um weer. De bekende reli-dooddoener (ik zeg niet dat je reli bent, maar het 'uit het niets kan niet iets ontstaan' wordt vaak door reli's gebruikt als 'argument' tegen de oerknal)

Als je even de moeite neemt om wat informatie op te doen, weet je dat niemand beweert dat er 'iets uit niets onstaat', maar dat het heelal uit een singulariteit moet zijn ontstaan. Wat 'daarvoor' moet zijn gebeurd is een beetje een moeilijke vraag, aangezien er technisch gezien geen 'voor de oerknal' is, tijd is ontstaan met de oerknal.

en leg eens uit: 'het heelal is de oneindigheid'. kun je dat beargumenteren?
Wat is een reli

Ik bekijk het eerder filosofisch. Ik ben niet wetenschappelijk genoeg om degelijke argumenten te geven dat het heelal eeuwig zal bestaan en altijd bestaan heeft. En met het heelal bedoel ik alles.
Alles is eindig, behalve het heelal. Het zou maar vreemd zijn dat er op een bepaald moment niets meer is, nooit meer...
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 juli 2007 @ 16:16:13 #82
862 Arcee
Look closer
pi_51262059
quote:
Op zondag 8 juli 2007 16:14 schreef Dani-L het volgende:
Desondanks er (veel) logica in dat wat jij zegt zit, hoeft het nog niet waar te zijn
Staat dat ergens dan?

Leer eens lezen. Er staan vraagtekens achter.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_51262078
quote:
Op zondag 8 juli 2007 16:15 schreef katerwater het volgende:

Het zou maar vreemd zijn dat er op een bepaald moment niets meer is, nooit meer...
Het is de afgelopen eeuw wel duidelijk geworden dat de natuur zich niet echt aantrekt van wat de mens vreemd vindt en wat niet.
pi_51262224
quote:
Op zondag 8 juli 2007 16:16 schreef Arcee het volgende:

[..]

Staat dat ergens dan?

Leer eens lezen. Er staan vraagtekens achter.
Staat dat wat jij zegt ergens in mijn post dan?
Kan zijn dat je et uit m´n smiley haalt.. die was juist bedoeld op het concept en niet op jou persoonlijk

Waarom treffen wij elkaar altijd als ik onscherp ben? Laatst was het om 2 uur snachts ofzo en nu is het omdat ik juist net wakker ben l0l.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 juli 2007 @ 16:24:45 #85
862 Arcee
Look closer
pi_51262261
quote:
Op zondag 8 juli 2007 16:23 schreef Dani-L het volgende:
Staat dat wat jij zegt ergens in mijn post dan?
Kan zijn dat je et uit m´n smiley haalt.. die was juist bedoeld op het concept en niet op jou persoonlijk
Aaaaah, okee. Duidelijk.

Blij dat er veel logica volgens jou in zit.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 8 juli 2007 @ 16:26:47 #86
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_51262300
quote:
Op zondag 8 juli 2007 12:41 schreef Haushofer het volgende:
Gaat iemand hier ook nog een ander scheppingsverhaal erbij pakken, of draait een topic over de oerknal weer uit op een mogelijke vereniging met het bijna drieduizend jaar oude boek Genesis? Ik ken nog wel een leuk scheppingsverhaal van de Aboriginals
Vertel!

Ik heb r een keer 1 gehoord maar ik ben m weer vergeten
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_51263530
Creatiemythes

Nou, wie doet er een poging om deze verhalen overeen te laten stemmen met de huidige wetenschappelijke kennis?
  zondag 8 juli 2007 @ 21:26:23 #88
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_51270874
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 10:11 schreef Lucille het volgende:
Heeft Bojowald een verklaring voor de 2.7 K achtergrond straling die we wel degelijk kunnen waarnemen in het heelal? Dat was namelijk het sterke punt van de Big Bang theorie. Die straling kwam uit theoretish oogpunt naar voren en is pas naderhand gemeten. Zo'n voorspellende theorie is vrij sterk.
Waarom sluit de achtergrondsstraling uit dat de oerknal ontstaan is door/in een andere heelal?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_51277115
quote:
Op zondag 8 juli 2007 17:11 schreef Haushofer het volgende:
Creatiemythes

Nou, wie doet er een poging om deze verhalen overeen te laten stemmen met de huidige wetenschappelijke kennis?
Aftrapje dan maar? Wat me opviel aan dit verhaal, was dat de dieren niet geschapen zijn, maar dat ze voort zijn gekomen uit slapende geesten. De dieren zijn dus gewekte geesten. Dat doet een beetje denken aan een morfogenetisch veld.
Maar wat dat met wetenschap te maken heeft, ben ik nu weer even kwijt.

Het veranderen van de vorm van de dieren kan duiden op evolutie.
Ook raar, dat het vogelbekdier raar gevonden wordt. Want dat is toch inheems en een doodnormaal dier, daar. En zijn er wel bevers in Australië? M.a.w.: hoe authentiek is dit verhaal?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_51386594
Ik denk nog steeds dat toen het heelal nog extreem jong en klein was, de tijd zo langzaam liep dat de ontploffing heel langzaam verliep. Ik denk ook dat er geen absoluut begin was, maar dat naarmate je verder teruggaat het heelal steeds kleiner wordt. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
pi_51411528
Een mooie gedachte is wel dat het heelal - al dan niet geschapen - uit energie en informatie bestaat.
Materie is dan op informatie berustende gestructureerde energie.
Je kunt je dan nog altijd afvragen waar komen die dan weer vandaan?
Ik heb het hier al eens eerder geopperd: Alles is niets, want materie is zo leeg als het maar zijn kan.
Ook kun je bedenken als er dan een oerknal is geweest dan kan het best nog wel een keer gebeuren.
De achtergrondstraling vertoont overigens niet het beeld van meerdere oerknallen.
  donderdag 12 juli 2007 @ 23:07:45 #92
pi_51412410
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 22:46 schreef Schonedal het volgende:
Een mooie gedachte is wel dat het heelal - al dan niet geschapen - uit energie en informatie bestaat.
Materie is dan op informatie berustende gestructureerde energie.
Je kunt je dan nog altijd afvragen waar komen die dan weer vandaan?
Ik heb het hier al eens eerder geopperd: Alles is niets, want materie is zo leeg als het maar zijn kan.
Ook kun je bedenken als er dan een oerknal is geweest dan kan het best nog wel een keer gebeuren.
De achtergrondstraling vertoont overigens niet het beeld van meerdere oerknallen.
De achtergrondstraling is van dit universum (ruimte-tijd). Een andere oerknal zou een andere ruimte-tijd creëeren met z'n eigen achtergrondstraling. Het hoeft niet persé zo te zijn dat je in dit universum iets van een andere kan meten.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_51416953
Big Bang and science: "What you do is you open up a whole new world of excuses"

Vortex ipv Big Bang - systeem dat zichzelf in stand houdt en vernieuwt

Selfsustaining system

Vortex als basis??

Al met al vind ik de Big Bang een theorie die ons bestaan verklaren wil, maar daarin wel een centrale plaats voor ons mensheid vrij probeert te houden. En tegelijkertijd het bestaan van God wil uitsluiten. Terwijl er tegenwoordig al zo veel alternatieven zijn, houdt de wetenschap zich ogenschijnlijk vast aan bepaalde theorieën die niet verklaard kunnen worden, noch ontkent kunnen worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Boswachtertje op 13-07-2007 02:26:26 ]
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  vrijdag 13 juli 2007 @ 08:44:56 #94
pi_51419978
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 01:49 schreef Boswachtertje het volgende:
Big Bang and science: "What you do is you open up a whole new world of excuses"

[afbeelding]
Vortex ipv Big Bang - systeem dat zichzelf in stand houdt en vernieuwt
[afbeelding]
Selfsustaining system

Vortex als basis??

Al met al vind ik de Big Bang een theorie die ons bestaan verklaren wil, maar daarin wel een centrale plaats voor ons mensheid vrij probeert te houden. En tegelijkertijd het bestaan van God wil uitsluiten. Terwijl er tegenwoordig al zo veel alternatieven zijn, houdt de wetenschap zich ogenschijnlijk vast aan bepaalde theorieën die niet verklaard kunnen worden, noch ontkent kunnen worden.
Leuk heelal! Is zo'n heelal aantoonbaar/meetbaar of een creationistisch truukje om God een plek te geven?
  vrijdag 13 juli 2007 @ 08:53:22 #95
124655 DarkManta
Tiepvouten onder voorbehout
pi_51420088
Ik heb altijd wel gelooft in de theorie dat er meerdere universa zijn. Ik geloof ook dat het heelal zelf ook rond met gaten. Deze gaten, zogenaamde wormgaten zijn de ingang naar een nieuwe heelal, etc.
Dus jah, ik geloof ook dat het heelal oneindig is.
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
pi_51423597
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 01:49 schreef Boswachtertje het volgende:
Al met al vind ik de Big Bang een theorie die ons bestaan verklaren wil, maar daarin wel een centrale plaats voor ons mensheid vrij probeert te houden. En tegelijkertijd het bestaan van God wil uitsluiten.
De BB-theorie doet geen uitspraak over de mensheid dan wel God, dus ik begrijp niet helemaal waar je dit op baseert
De BB-theorie in het kort:

• Je stelt dat op grote schaal alleen zwaartekracht ertoe doet ( gezien de andere krachten is dit een juiste aanname )
  • Je stelt dat zwaartekracht wordt beschreven door de veldvergelijkingen uit de algemene relativiteitstheorie
  • Je neemt bepaalde symmetrieen aan van het universum, die door metingen worden bevestigd
  • Je ziet het universum als ideale vloeistof, wat, gezien de metingen, een hele goeie benadering is
  • Voor deze aannames los je de veldvergelijkingen op
  • Het resultaat is de metriek van het universum, die je vertelt hoe het universum zich evolueert

Als je dit doet, blijkt er een singulariteit op te treden in het begin, en blijkt de ruimte-tijd uit te zetten of in te krimpen. Metingen betreft roodverschuivingen impliceren dat het eerste het geval is, en zo kom je op een big bang uit. Nou heeft deze theorie een paar problemen, en die kun je oplossen met zogenaamde inflatie. Of dit een juiste theorie is voor de kosmologie moet denk ik de komende decennia blijken, maar de meeste kosmologen nemen deze theorie al voor waar aan.

En in dit hele verhaal wordt er niet 1 keer een mensheid of een God genoemd.
    quote:
    Terwijl er tegenwoordig al zo veel alternatieven zijn, houdt de wetenschap zich ogenschijnlijk vast aan bepaalde theorieën die niet verklaard kunnen worden, noch ontkent kunnen worden.
    De BB-theorie wordt door talloze metingen bevestigd, en er zijn verder geen alternatieven die zo succesvol zijn in het verklaren van zaken als de achtergrondstraling ( bestaan en temperatuur ) en de verdeling van elementen. Je hebt denk ik een verkeerd beeld van de BB-theorie, en dat schijnen een heleboel mensen te hebben
  •   vrijdag 13 juli 2007 @ 11:36:50 #97
    pi_51424138
    quote:
    Op vrijdag 6 juli 2007 22:10 schreef Schonedal het volgende:
    Of je nu in de oerknal gelooft of in het oscillerende heelal, het probleem blijft hetzelfde:
    Waar komt alles vandaan?
    Er is nog zo`n probleem:
    Hoe komt het dat alle natuurkundige constanten zo nauwkeurig op elkaar afgestemd zijn dat het heelal al zo`n lange tijd kan bestaan?
    Ik persoonlijk denk dat we er gewoon nog te weinig van weten om een zinnig antwoord te kunnen geven.
    Als de natuurkundige constanten anders waren geweest had dit heelal niet bestaan en hadden we deze discussie niet gehad. We bestaan omdat het heelal is zoals het is. Je moet de zaken niet omdraaien en denken dat het heelal voor de mens geschapen is.
      vrijdag 13 juli 2007 @ 12:03:26 #98
    94617 Ps2K
    And his space hamster Skeletor
    pi_51425076
    quote:
    Op vrijdag 13 juli 2007 11:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als de natuurkundige constanten anders waren geweest had dit heelal niet bestaan en hadden we deze discussie niet gehad. We bestaan omdat het heelal is zoals het is. Je moet de zaken niet omdraaien en denken dat het heelal voor de mens geschapen is.
    Om er aan toe te voegen:

De kans is aanwezig dat er meerdere universa bestaan. De kans is ook erg groot dat onze natuurwetten daar waarschijnlijk niet zullen gelden.
    http://www.last.fm/user/psych02k
    Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
    pi_51425188
    quote:
    Op vrijdag 13 juli 2007 12:03 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Om er aan toe te voegen:

De kans is aanwezig dat er meerdere universa bestaan. De kans is ook erg groot dat onze natuurwetten daar waarschijnlijk niet zullen gelden.
    't Is een beetje vreemd om in deze context over kansen te spreken. Statistiek is iets wat kennelijk in ons universum geldt, maar dergelijke wetmatigheden zijn ook alleen in ons universum gedefinieerd. Je kunt dus niet spreken van een kans dat er andere universa zijn, totdat je weet in welke context deze staan met ons universum, wat voor wetmatigheden daar gelden etc
      vrijdag 13 juli 2007 @ 12:10:10 #100
    pi_51425315
    quote:
    Op vrijdag 13 juli 2007 12:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

't Is een beetje vreemd om in deze context over kansen te spreken. Statistiek is iets wat kennelijk in ons universum geldt, maar dergelijke wetmatigheden zijn ook alleen in ons universum gedefinieerd. Je kunt dus niet spreken van een kans dat er andere universa zijn, totdat je weet in welke context deze staan met ons universum, wat voor wetmatigheden daar gelden etc
    Er zijn filosofieën (heb je The Secret gezien) waarin gesteld word dat je creëert waar je aan denkt. Je hebt zojuist een statistiek-loos universum geschapen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')