abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 juli 2007 @ 01:42:37 #141
862 Arcee
Look closer
pi_51222137
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 01:34 schreef Dani-L het volgende:
Het moet sowieso 1 van de 2 zijn though, en beiden zijn naar mijn mening fouten. Klein beetje meer zelf reflectie is misschien verstandig
Waarom? Omdat mijn mening niet tussen die 2 in zit zoals jouw mening dat wel doet? Wat is jouw mening anyway? Te moe om 't nu op te zoeken, mocht 't al ergens staan.

Dat van die meerdere universums vind ik ook erg interessant, trouwens. Wel grappig trouwens dat het woordenboek geen meervoud voor universum geeft.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_51222227
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 01:42 schreef Arcee het volgende:

[..]

Waarom? Omdat mijn mening niet tussen die 2 in zit zoals jouw mening dat wel doet? Wat is jouw mening anyway? Te moe om 't nu op te zoeken, mocht 't al ergens staan.

Dat van die meerdere universums vind ik ook erg interessant, trouwens. Wel grappig trouwens dat het woordenboek geen meervoud voor universum geeft.
Mja je uit je mening als iets waar je in gelooft. Vandaar..
Ik heb me post ookal weer geedit aangezien we nogal topsport in miscommunicatie aan het bedrijven waren

http://nl.wikipedia.org/wiki/Multiversum
maar das binnen ons eigen universum, ik doelde meer hoe wij een planeet zijn binnen ons universum, zo is wellicht ons universum een universum binnen ...

mja we draven af xD
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 juli 2007 @ 01:51:18 #143
862 Arcee
Look closer
pi_51222304
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 01:47 schreef Dani-L het volgende:
Mja je uit je mening als iets waar je in gelooft. Vandaar..
Je had de stukken over feiten, bewijzen en wetenschap niet gemist, neem ik aan?
quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Multiversum
maar das binnen ons eigen universum, ik doelde meer hoe wij een planeet zijn binnen ons universum, zo is wellicht ons universum een universum binnen ...

mja we draven af xD
Misschien is ons universum (samen met honderden miljarden andere universums) wel een bacterie in de dikke darm van een hoger wezen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 7 juli 2007 @ 02:58:10 #144
170036 Klit
In medio virtus
pi_51223304
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 22:25 schreef Kees22 het volgende:

Ik heb je elders al laten weten, dat ik dat wel sterk vind. Niks geen gezeik van argumenten en zo, maar gewoon: ik voel het zo dus is het mijn waarheid. En leef ik ernaar.

Voor mij is dat niet voldoende, maar waarom zouden we het in deze zaak eens moeten zijn?
Wij hoeven het ook niet eens te zijn, liever niet zelfs, want het zou wel heel erg eng zijn als we allemaal hetzelfde zouden denken en voelen.
Ieder zijn eigen gevoel en zijn eigen waarheid en alsjeblieft vooral niet proberen elkaar te bekeren.
Maar daarnaast probeer ik wel mijn gedachtegoed uit te leggen en volgens mij begrijp jij dat uitstekend.
Laedere facile, mederi difficile
pi_51223518
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 01:42 schreef Arcee het volgende:

Het meervoud van universum is universa. Net als de meervouden van museum, medium en datum.
Maar er is natuurlijk maar een enkel universum: het onze.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 juli 2007 @ 10:19:33 #146
862 Arcee
Look closer
pi_51225302
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 02:58 schreef Klit het volgende:
Ieder zijn eigen gevoel en zijn eigen waarheid en alsjeblieft vooral niet proberen elkaar te bekeren.
Maar daarnaast probeer ik wel mijn gedachtegoed uit te leggen en volgens mij begrijp jij dat uitstekend.
Ieder z'n eigen gevoel.

Ieder z'n eigen waarheid? Er is maar 1 waarheid.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 juli 2007 @ 10:31:38 #147
862 Arcee
Look closer
pi_51225432
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 03:19 schreef Kees22 het volgende:
Het meervoud van universum is universa. Net als de meervouden van museum, medium en datum.

Meervoud van museum kan museums of musea zijn.
Meervoud van medium is mediums als het om een paranormaal begaafde gaat en media als het om een informatiemiddel gaat.
Meervoud van datum is datums of data. Ik gebruik zelf datums. Data gebruik ik alleen als het om gegevens gaat en dan gebruik ik ook nog liever gewoon gegevens.
Van universum is geen meervoud. Universums klinkt, kijkende naar bovenstaande drie woorden, echter niet onaannemelijk, mocht je toch over meerdere willen spreken.
pi_51226698
"Religie draait niet om waarheid, maar om zekerheid." Dat vind ik wel een mooie uitspraak. Ik heb soms het idee dat gelovigen het feit dat hun religie hun gelukkig maakt, er voor laat zorgen dat het waarheidsgehalte minder belangrijk wordt voor ze. Daar is niks mis mee eigenlijk, want ik denk dat het in het leven vooral draait om gelukkig zijn en ervoor zorgen dat anderen dat ook zijn/blijven Maar ja, dan zit je nog met dat heikele punt dat veel religies claimen absolute waarheden te zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 juli 2007 @ 11:59:42 #149
862 Arcee
Look closer
pi_51226933
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 11:48 schreef Haushofer het volgende:
"Religie draait niet om waarheid, maar om zekerheid." Dat vind ik wel een mooie uitspraak. Ik heb soms het idee dat gelovigen het feit dat hun religie hun gelukkig maakt, er voor laat zorgen dat het waarheidsgehalte minder belangrijk wordt voor ze. Daar is niks mis mee eigenlijk, want ik denk dat het in het leven vooral draait om gelukkig zijn en ervoor zorgen dat anderen dat ook zijn/blijven
Inderdaad! Daar is ook helemaal niks mee. Mooi juist.
quote:
Maar ja, dan zit je nog met dat heikele punt dat veel religies claimen absolute waarheden te zijn.
Precies, en daar gaat de discussie om.
  zaterdag 7 juli 2007 @ 13:38:30 #150
185261 Scaurus
Memento mori
pi_51229607
quote:
"Religie draait niet om waarheid, maar om zekerheid." Dat vind ik wel een mooie uitspraak. Ik heb soms het idee dat gelovigen het feit dat hun religie hun gelukkig maakt, er voor laat zorgen dat het waarheidsgehalte minder belangrijk wordt voor ze. Daar is niks mis mee eigenlijk, want ik denk dat het in het leven vooral draait om gelukkig zijn en ervoor zorgen dat anderen dat ook zijn/blijven Maar ja, dan zit je nog met dat heikele punt dat veel religies claimen absolute waarheden te zijn.
Ligt er aan over welke religie je spreekt. Natuurgodsdiensten hebben vaak geen absolute waarheden zoals het christendom en de islam hebben, ze steunen niet op de waarheid van een heilig schrift op openbaring van een profeet.

Dat geloof gelukkig kan maken valt niet te ontkennen. Vraag is hoe je tegenover geluk en waarheid staat. Is het beter om een gelukkige domme dan een depressief genie te zijn? Moeten wij het geluk zoeken of zijn wij verplicht de buitenwereld in de treden op zoek naar de waarheid en feiten (wetenschap), daarmee ons openstellend voor mogelijk ongeluk? Ik vind dat als je kiest voor het geluk, je geen waarheidsclaims mag maken. Aangezien christenen en moslims aan de lopende band waarheidsclaims maken, is het hun plicht om de zoektocht naar de waarheid boven de zoektocht naar het geluk te kiezen.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zaterdag 7 juli 2007 @ 14:01:07 #151
170036 Klit
In medio virtus
pi_51230186
quote:
"Maar ja, dan zit je nog met dat heikele punt dat veel religies claimen absolute waarheden te zijn.
Voor mij is mijn religie een absolute waarheid, ik geloof namelijk in wat ik zelf denk en voel.
Volgens mij is daar dus helemaal niets mis mee, want wat is het probleem dat mijn Geloof de absolute waarheid is?
Een ander kan toch een andere waarheid hebben, dat is niet mijn waarheid maar wel de zijne.
Je kunt toh respect opbrengen voor de gedachtegang van anderen, ook al ga je er vanuit dat het niet klopt?
Daarom is de ander toch niet ineens minder geworden of zo?
Kijk voor mij is er maar één waarheid, maar dat geldt net zo goed voor die ander.
Ergo er is maar één waarheid, alleen zijn ze niet hetzelfde bij verschillende personen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 juli 2007 @ 14:02:43 #152
862 Arcee
Look closer
pi_51230240
Er is maar 1 waarheid, maar er zijn verschillende meningen. Noem een waarheid van een persoon dus een mening en dan zijn we het wel eens.
  zaterdag 7 juli 2007 @ 14:12:45 #153
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_51230490
Als pasen en pinksteren op 1 dag vallen vind ik het toch wel een bijzondere gebeurtenis en zal ik gaan denken dat er wellicht iets aan de hand kan zijn.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 7 juli 2007 @ 14:46:24 #154
185261 Scaurus
Memento mori
pi_51231205
quote:
Voor mij is mijn religie een absolute waarheid, ik geloof namelijk in wat ik zelf denk en voel.
Volgens mij is daar dus helemaal niets mis mee, want wat is het probleem dat mijn Geloof de absolute waarheid is?
quote:
Een ander kan toch een andere waarheid hebben, dat is niet mijn waarheid maar wel de zijne.
quote:
Kijk voor mij is er maar één waarheid, maar dat geldt net zo goed voor die ander.
Ergo er is maar één waarheid, alleen zijn ze niet hetzelfde bij verschillende personen.
Je spreekt jezelf aan de lopende band tegen. Je religie is de absolutie, enige waarheid, maar een ander kan ook een andere waarheid hebben, maar voor jou is er maar één waarheid, die ook voor de ander geldt, maar niet hetzelfde is?
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_51231962
zzz

er is 1 OBJECTIEVE waarheid
er zijn ontelbare SUBJECTIEVE waarheden

wat kan de mens altijd alleen maar doen ? Precies SUBJECTIEF.
Daarin is het opstellen dat er 1 waarheid is, ongeacht of jij dat gelijkstelt aan de jouwe of niet een subjectieve waarheid(mening) en daarbij dus geheid onmogelijk. (Want subjectief)
Ergo zeggen dat God bestaat is subjectief en daarmee never nooit bewezen als objectieve waarheid. (Omdat alles wat men interpreteert subjectief is, en daarbij dus God is nooit objectieve waarheid, want het interpreteren en perceptueren is altijd subjectief)

Geloof is dus subjectief, vindt je het gek dat er zoveel verschillende meningen over geloof bestaan? Omdat er meerdere subjectieve waarheden/meningen zijn. Daarin kan iets nooit als absoluut worden verheven, je gelooft in je eigen religie.
pi_51232453
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 15:17 schreef koffiegast het volgende:
zzz

er is 1 OBJECTIEVE waarheid Malachi 3:6 "For I, the LORD, do not change
er zijn ontelbare SUBJECTIEVE waarheden De diverse namen van G'd

wat kan de mens altijd alleen maar doen ? Precies SUBJECTIEF. Truth said, "Let him not be created, for he is all lies." (Midrash Rabba 6)
Daarin is het opstellen dat er 1 waarheid is, ongeacht of jij dat gelijkstelt aan de jouwe of niet een subjectieve waarheid(mening) en daarbij dus geheid onmogelijk. (Want subjectief) Allesomvattend

Ergo zeggen dat God bestaat is subjectief en daarmee never nooit bewezen als objectieve waarheid. (Omdat alles wat men interpreteert subjectief is, en daarbij dus God is nooit objectieve waarheid, want het interpreteren en perceptueren is altijd subjectief) Iets wat niet emperisch verkregen is bestaat niet, en blijft vooralsnog een theorie

Geloof is dus subjectief, vindt je het gek dat er zoveel verschillende meningen over geloof bestaan? Omdat er meerdere subjectieve waarheden/meningen zijn. Daarin kan iets nooit als absoluut worden verheven, je gelooft in je eigen religie.

[ Bericht 11% gewijzigd door k3vil op 07-07-2007 15:44:08 ]
  zaterdag 7 juli 2007 @ 15:38:40 #157
170036 Klit
In medio virtus
pi_51232504
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 14:02 schreef Arcee het volgende:
Er is maar 1 waarheid, maar er zijn verschillende meningen. Noem een waarheid van een persoon dus een mening en dan zijn we het wel eens.
Dat bedoel ik inderdaad.
pi_51232506
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 14:01 schreef Klit het volgende:

[..]

Je kunt toh respect opbrengen voor de gedachtegang van anderen, ook al ga je er vanuit dat het niet klopt?
Je spreekt jezelf tegen Er bestaat niet zoiets als "een absolute waarheid voor een individu", dat is een innerlijke tegenspraak. Met een absolute waarheid wordt vaak een idee bedoelt wat voor iedereen geldt, en dus niet afhangt van de persoon die het idee stelt. Een "absolute waarheid die alleen voor jou geldt" is zoiets als "een openbare bibliotheek die alleen bedoelt is voor moslims."

Een religie claimt vaak zo'n absolute waarheid te zijn. God, de Christelijke God, wordt door Christenen aangehangen. Maar volgens die Christenen oordeelt die God ook over de mensen die niet in Hem geloven. Tenminste, ik denk dat veel Christenen dit beeld aanhangen. Dan kun je niet meer correct proberen te stellen dat "God voor jou waarheid is, maar voor iemand anders wellicht niet" of iets dergelijks. Dat zijn dan loze uitspraken.

En natuurlijk kun je respect opbrengen voor een idee waarvan je denkt dat het niet klopt. Ik heb ook respect voor het Christendom. Tenminste, voor bepaalde aspecten ervan.
pi_51232526
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 15:17 schreef koffiegast het volgende:
zzz

er is 1 OBJECTIEVE waarheid
Da's nog maar de vraag.
pi_51233890
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 15:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's nog maar de vraag.
waarheid = waarheid, wat daarom heen gebeurt is toebehorend aan die waarheid en dus ook een waarheid (wat een andere waarheid is)

vraag me af of ik hem zelf nog volg

het is hoe dan ook..weer..subjectief lol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')