Mahatma Ghandi heeft het als makkelijke prooi anders lang uitgehouden.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:07 schreef -PatrickO- het volgende:
Als iedereen boeddhist zou zijn, dan zou er eindelijk vrede op aarde zijn... Helaas is dat niet het geval en is het wat naïef om boeddhist te zijn (makkelijke prooi)...
Ze hebben hem dan ook nooit echt tegen durven houden...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mahatma Ghandi heeft het als makkelijke prooi anders lang uitgehouden.
Een samurai zou ik in zijn tijd niet als een makkelijke prooi zien. Wat de TS zegt het boeddhisme kent vele stromingen. Waaronder Zen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:07 schreef -PatrickO- het volgende:
Als iedereen boeddhist zou zijn, dan zou er eindelijk vrede op aarde zijn... Helaas is dat niet het geval en is het wat naïef om boeddhist te zijn (makkelijke prooi)...
juistemquote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:10 schreef Dromenvanger het volgende:
Het is mij te moeilijk, een simpele manier om te komen tot geluk lijkt me veel beter dan allemaal technieken en regels, teveel methodes om vervolgens niet eens meer te weten waar je mee bezig bent. Leef je leven als enige regel lijkt me meer dan voldoendeEn hoe je je leven leeft dat is dan een tweede maar heeft vervolgens te maken met het leven dat bij je past.
Ik vind dat deze beschrijving ook opgaat voor een religie met een God. En ik vind het oordeel dat e.e.a. niet uit het hart zou komen zeer subjectief. Je kan net zo goed volledig beredeneert naar de kerk gaan wat mij betreft.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
hahaha ja ik wilde even heel slim doen.
Vaak is dat denk ik ook het geval ja, jammergenoeg, terwijl dat absoluut niet de bedoeling is. Verder is het menselijk ego is een zeer stiekeme constructie die probeert alle eer op te eisen terwijl juist alle credits naar de hogere macht zouden moeten gaan. Het probleem met boeddhisme is dat er helemaal geen hogere macht is, je bent immers zelf een onderdeel van de goddelijkheid, en alle credits kunnen naar jezelf toe. Op zich heeft het boeddhisme een goede insteek, maar in de praktijk werkt het niet omdat het gevolg van deze gedachte is dat we een collectieve egotrip krijgen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind dat deze beschrijving ook opgaat voor een religie met een God. En ik vind het oordeel dat e.e.a. niet uit het hart zou komen zeer subjectief. Je kan net zo goed volledig beredeneert naar de kerk gaan wat mij betreft.
Hij was dan ook een Hindoe.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mahatma Ghandi heeft het als makkelijke prooi anders lang uitgehouden.
Right. Ik denk niet dat je het begrijpt. Ik bedoel: je begrijpt het vanuit het verkeerde standpunt. Jij stelt verlichting voor als een wedstrijdje met een doel. Volgens mij is er wel degelijk een doel, maar er zijn geen stadia, alleen het te bereiken doel en als je dat eenmaal bereikt hebt, het verwerpen van het doel an sich. Ik kan niet ontkennen dat er een heleboel mensen rondlopen die doen alsof ze verlichter zijn dan anderen, waar jou kritiek ook wel op van toepassing is, maar je beschrijft hiermee niet degenen die daadwerkelijk verlicht zijn.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
juistem
al die prietpraat over verlichtinghet is niet meer dan jezelf wijs maken dat je beter bent dan een ander omdat je zoveel beter leeft dan een ander en zoveel verlichter bent dan een ander, verpakt in een wollen deken van 'bewuster zijn van je goddelijkheid en daar naar willen leven'.
Streep zijn basiswaarden eens af tov het boeddhisme.quote:
Daar valt nog wel enige nuance in aan te brengen. De credits gaan niet naar jezelf toe. Je kunt je namelijk niet identificeren met het geheel. Je kunt het wel doen, maar dan ben je jezelf niet meer. Het enige wat tussen jou en verlichting instaat ben jij zelf. Die egotrip is er wel bij sommigen, maar dat is meer een fase.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vaak is dat denk ik ook het geval ja, jammergenoeg, terwijl dat absoluut niet de bedoeling is. Verder is het menselijk ego is een zeer stiekeme constructie die probeert alle eer op te eisen terwijl juist alle credits naar de hogere macht zouden moeten gaan. Het probleem met boeddhisme is dat er helemaal geen hogere macht is, je bent immers zelf een onderdeel van de goddelijkheid, en alle credits kunnen naar jezelf toe. Op zich heeft het boeddhisme een goede insteek, maar in de praktijk werkt het niet omdat het gevolg van deze gedachte is dat we een collectieve egotrip krijgen.
Of het uitgaat van beter zijn dan de ander weet ik niet, denk dat ze ook veel met zichzelf bezig zijn bij boeddisme tijdens het bereiken van het hoogste. Heb vaker vernomen dat ze juist uitgaan van gelijkwaardigheid onder mensen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
juistem
al die prietpraat over verlichtinghet is niet meer dan jezelf wijs maken dat je beter bent dan een ander omdat je zoveel beter leeft dan een ander en zoveel verlichter bent dan een ander, verpakt in een wollen deken van 'bewuster zijn van je goddelijkheid en daar naar willen leven'.
Dus? Binnen het hindoeisme gelden gelijksoortige basiswaarden.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Streep zijn basiswaarden eens af tov het boeddhisme.
overtuigd?quote:Gandhi was born a Hindu and practised Hinduism all his life, deriving most of his principles from Hinduism.
Het doet me goed te zien dat je terug op aarde bent hehequote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:02 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Of het uitgaat van beter zijn dan de ander weet ik niet, denk dat ze ook veel met zichzelf bezig zijn bij boeddisme tijdens het bereiken van het hoogste. Heb vaker vernomen dat ze juist uitgaan van gelijkwaardigheid onder mensen.
Nogmaals zoek ik de meest eenvoudige weg naar geluk, en dan zoek ik geen verlichting maar ontspanningOntspanning als woord zegt mij veel meer dan verlichting, maar dan kan zijn dat ontspanning en verlichting dicht bij elkaar liggen
Dan kan ik me wel vervolgens afvragen wat de meest eenvoudige manier is richting geluk en ontspanning, en volgens mij is dat eerder een actief leven leiden zodat je geen tijd hebt om stil te staan bij alles.
Als je leest wat Jezus allemaal zei dan verschilt hij nauwelijks van de buddha...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:58 schreef IRW het volgende:
Interessante vraag! Ik ben zelf christelijk maar voel me erg aangetrokken tot het boeddhisme. Ook al zijn er veel verschillen tussen het boeddhisme en christendom, belangrijkste overeenkomst vind ik de inspanning om er een betere wereld van te maken, niet alleen in het groot maar ook in het klein. Op http://www.reliflex.nl/list.aspx?lStrAction=project staan echt zeer interessante afleveringen die de moeite waard zijn. Maar ook op andere sites kun je terecht voor goede informatie, bijvoorbeeld www.boeddhisme.nl.
als je verlicht bent ben je waarschijnlijk ook erg ontspannen, als je ontspannen bent ben je daarintegen niet verlicht...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:02 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Of het uitgaat van beter zijn dan de ander weet ik niet, denk dat ze ook veel met zichzelf bezig zijn bij boeddisme tijdens het bereiken van het hoogste. Heb vaker vernomen dat ze juist uitgaan van gelijkwaardigheid onder mensen.
Nogmaals zoek ik de meest eenvoudige weg naar geluk, en dan zoek ik geen verlichting maar ontspanningOntspanning als woord zegt mij veel meer dan verlichting, maar dan kan zijn dat ontspanning en verlichting dicht bij elkaar liggen
Dan kan ik me wel vervolgens afvragen wat de meest eenvoudige manier is richting geluk en ontspanning, en volgens mij is dat eerder een actief leven leiden zodat je geen tijd hebt om stil te staan bij alles.
Het verschil is dat Jezus zelf de poort naar God is en boeddha beweerde zelf goddelijk te zijn/worden door middel van bepaalde praktijken.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:13 schreef iamthezenmaster het volgende:
[..]
Als je leest wat Jezus allemaal zei dan verschilt hij nauwelijks van de buddha...
ego trippen door te proberen niet egoistisch te zijn???quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vaak is dat denk ik ook het geval ja, jammergenoeg, terwijl dat absoluut niet de bedoeling is. Verder is het menselijk ego is een zeer stiekeme constructie die probeert alle eer op te eisen terwijl juist alle credits naar de hogere macht zouden moeten gaan. Het probleem met boeddhisme is dat er helemaal geen hogere macht is, je bent immers zelf een onderdeel van de goddelijkheid, en alle credits kunnen naar jezelf toe. Op zich heeft het boeddhisme een goede insteek, maar in de praktijk werkt het niet omdat het gevolg van deze gedachte is dat we een collectieve egotrip krijgen.
Dus Ghandi's basiswaarden zijn globaal gelijk aan het Boeddhisme?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:06 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Dus? Binnen het hindoeisme gelden gelijksoortige basiswaarden.
Het enige boek dat hij bezat ten tijde van zijn dood was de Baghavad Gita.
Wiki:
[..]
overtuigd?
1. Dus daarom vereren Christenen Jezus als God?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het verschil is dat Jezus zelf de poort naar God is en boeddha beweerde zelf goddelijk te zijn/worden door middel van bepaalde praktijken.
ik dacht dat we volgens het christendom naar het evenbeeld van god geschapen zijn (net zoals Islam trouwens), ons lichaam is de tempel god's....maakt ons dat vanuit die invalshoek ook niet 'goddelijk' ??quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het verschil is dat Jezus zelf de poort naar God is en boeddha beweerde zelf goddelijk te zijn/worden door middel van bepaalde praktijken.
Alsnog is ontspannen genoeg voor mijquote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:15 schreef iamthezenmaster het volgende:
[..]
als je verlicht bent ben je waarschijnlijk ook erg ontspannen, als je ontspannen bent ben je daarintegen niet verlicht...
Gandhi was een syncretist, dus volgens hemzelf wel.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus Ghandi's basiswaarden zijn globaal gelijk aan het Boeddhisme?
enquote:Later in his life when he was asked whether he was a Hindu, he replied:
"Yes I am. I am also a Christian, a Muslim, a Buddhist and a Jew."
quote:9 Gandhi's principles
9.1 Truth
9.2 Nonviolence
9.3 Vegetarianism
9.4 Brahmacharya - celibaat/ascetisme
9.5 Simplicity
9.6 Faith
Juist.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:20 schreef iamthezenmaster het volgende:
[..]
ego trippen door te proberen niet egoistisch te zijn???
Bij de één zullen dergelijke gedachten zichzelf sterker manifesteren dan bij de ander, een ander zal het nog kunnen relativeren maar het onderliggende idee van gradaties in verlichting/bewustzijn zal altijd meespelen aangezien de een nou eenmaal nog niet zo ver gevorderd is in het pad naar perfectie als de ander.quote:Ik lees wel eens op boeddhistische forums over lui die zich terugtrekken op hun kamer omdat ze zich continu ergeren aan 'domme en nutteloze' opmerkingen van niet-zo-spirituele mensen, maar dat is dus echt niet de bedoeling!
Dan zijn we het eens!quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:26 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Gandhi was een syncretist, dus volgens hemzelf wel.
zelfde wiki:
[..]
en
[..]
Nee. Het evenbeeld wil zeggen dat we op aarde een zelfde rol bedeeld hebben gekregen als God, creatieve eigenschappen hebben en een vrije wil. Het verschil tussen boeddshisme en christendom is dat bij boeddhisme alles (de schepping noem ik het voor het gemak) goddelijk is, terwijl in het christendom God een entiteit is die los van de schepping staat.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:24 schreef iamthezenmaster het volgende:
[..]
ik dacht dat we volgens het christendom naar het evenbeeld van god geschapen zijn (net zoals Islam trouwens), ons lichaam is de tempel god's....maakt ons dat vanuit die invalshoek ook niet 'goddelijk' ??
Ik zie het ego altijd als een losse constructie gefixeerd op het zelf. Boeddhisme is de ultieme egotrip omdat het de vergoddelijking van het zelf is, het streven naar de perfecte mens, de god-mens en zo worden sommige mensen dan ook aanbeden. In het christendom erken je dat je helemaal niet goddelijk bent maar een zondaar en dat je God nodig hebt om een goed mens te worden.quote:ik denk trouwens dat het begrip 'goddelijk' ook het bekijken waard is....heeft ons ego niet een beeld gegeven van het begrip god (oppermachtig, alles het beste weten, ultieme kracht etc. etc.)...
quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Juist.
'Proberen niet egoistisch te zijn' impliceert dat je egoïstisch bent. Mee eens. Maar zodra je dat kan onderdrukken brengt dat een gevoel van zelfbevrediging mee, omdat je jezelf blijkbaar overstegen bent en een stapje verder richting perfectie. Het werkelijke egoisme verdwijnt daar echter niet door, dat maak je jezelf alleen maar wijs.
[..]
Als het boeddhisme zou zijn wat jij denkt dat het is, dan zou je natuurlijk gelijk hebben. Maar dat is het niet. Het gaat er niet om om te proberen niet egoistisch te zijn. Het gaat er juist om om in te zien dat je egoistisch bent en dat niet goed te blijven praten voor jezelf. Dus gewoon accepteren dat het er is. Pas als die acceptatie er is, is het mogelijk om het los te laten.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Juist.
'Proberen niet egoistisch te zijn' impliceert dat je egoïstisch bent. Mee eens. Maar zodra je dat kan onderdrukken brengt dat een gevoel van zelfbevrediging mee, omdat je jezelf blijkbaar overstegen bent en een stapje verder richting perfectie. Het werkelijke egoisme verdwijnt daar echter niet door, dat maak je jezelf alleen maar wijs.
Kun je mij aanwijzen waar in de boeddhistische teksten wordt gesproken van gradaties van verlichting?quote:Bij de één zullen dergelijke gedachten zichzelf sterker manifesteren dan bij de ander, een ander zal het nog kunnen relativeren maar het onderliggende idee van gradaties in verlichting/bewustzijn zal altijd meespelen aangezien de een nou eenmaal nog niet zo ver gevorderd is in het pad naar perfectie als de ander.
interessant...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Juist.
[..]
Bij de één zullen dergelijke gedachten zichzelf sterker manifesteren dan bij de ander, een ander zal het nog kunnen relativeren maar het onderliggende idee van gradaties in verlichting/bewustzijn zal altijd meespelen aangezien de een nou eenmaal nog niet zo ver gevorderd is in het pad naar perfectie als de ander.
Hoe kun je iets loslaten wat ingebakken zit in ieder mens?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:34 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Als het boeddhisme zou zijn wat jij denkt dat het is, dan zou je natuurlijk gelijk hebben. Maar dat is het niet. Het gaat er niet om om te proberen niet egoistisch te zijn. Het gaat er juist om om in te zien dat je egoistisch bent en dat niet goed te blijven praten voor jezelf. Dus gewoon accepteren dat het er is. Pas als die acceptatie er is, is het mogelijk om het los te laten.
Ik heb het over de normale omgang tussen mensen, hoe de één op kan kijken tegen de ander en andersom.quote:Kun je mij aanwijzen waar in de boeddhistische teksten wordt gesproken van gradaties van verlichting?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |