abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51092828
(Speciaal voor de vriendelijke beheerders van FOK!!!)

Boeddhisme is een duizenden jaren oude religie/filosofische stroming, die afstamt van het Hindoeisme. Centraal staat de zoektocht naar verlichting oftwel nirvana. Het voornaamste middel om verlichting te bereiken is door middel van mediatie. Alhoewel er vele richtlijnen zijn voor gedrag en ethiek, vastgelegd in geschriften, wordt er altijd benadrukt dat je voor jezelf nadenkt en toepast wat jou het beste lijkt.

De vijf voornaamste richtlijnen van het boeddhisme zijn:

1. niet te doden
2. niet te nemen wat niet gegeven is
3. geen sexueel misbruik
4. geen valse spraak
5. geen alcohol of andere substansies die kunnen leiden tot ondoordachtzaamheid

Een ander belangrijk element van het boeddhisme is karma = oorzaak en gevolg, wie goed doet wie goed ontmoet etc.

Nu is dit slecht een summiere samenvatting van dit geloof, er bestaan vele verschillende stromingen met elk ook weer hun eigen opvattingen. Ik ben benieuwd naar de mening van jullie allen. Zijn sommige onder jullie boeddhisten, schrijven jullie het af als onzin? Of heb je er iets anders over te vertellen.

zelf ben ik zo'n vier jaar bezig met het lezen van boeken over dit onderwerp en ik mediteer als het even kan één tot twee keer per dag. Sinds ik hiermee bezig ben is mijn kijk op het leven erg veranderd.

vertel en discussieer, maar probeer het netjes te houden, op ruziezoekers die niks toe te voegen hebben reageer ik niet.
pi_51092990
Als iedereen boeddhist zou zijn, dan zou er eindelijk vrede op aarde zijn... Helaas is dat niet het geval en is het wat naïef om boeddhist te zijn (makkelijke prooi)...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_51093072
Makkelijke prooi maar wel iets waar je naar moet streven.
Als ze die regeltjes nou eens gewoon in het wetboek zetten is dat niet veel makkelijker?
  dinsdag 3 juli 2007 @ 14:10:25 #4
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_51093081
de vijfde richtlijn is er één waar ik wel een beetje moeite mee zou hebben...

Verders wil ik me ook graag gaan verdiepen in het mediteren. Hoe ik dat het beste kan doen, en hiervoor zoek ik dus ook al een tijdje begeleiding maar weet niet waar. ik heb al wel wat informatie per e-mail opgestuurd gekregen maar dat is erg summier.

dus informatie over meditatie is in deze voor mij meer dan welkom.

voor mijn gevoel is mijn karma wel oke. Ik kan best van mezelf zeggen dan ik een goed persoon ben, en ook mensen om mij heen een goed gevoel kan geven door mijn positieve uitstraling.

ik vindt het zeker geen onzin, en ben blij dat je dit topic hebt geopend!
[b]www.berryblueeyes.nl [/b][b]Berry Blue Eyes[/b].
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
  dinsdag 3 juli 2007 @ 14:15:16 #5
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_51093217
sorry, maar deze vindt ik te leuk om niet te plaatsen:

pi_51093447
mediteren is in principe heel belangrijk, maar ook hierin bestaan allerlei verschillende vormen

Zo kan je bevoorbeeld loving-kindness meditatie beoefenen, waarbij je gevoelens van compassie en begrip naar alle mensen toe ( ook degenen die je compleet niet mag) ontwikkeld..

Je kan met je ogen open (zen) of met je ogen dicht mediteren, en er bestaan allerlei verschillende posturen waarin je kan zitten (hele lotus houding, halve lotus houding, op een stoel, met een krukje etc.)

het belangrijkste van mediatie (vind ik) is WAAROM je mediteert. De volgende link richt zich op het laatste:

http://www.buddhanet.net/e-learning/advicemed.htm

De volgende link richt zich op zazen, de meditatie van zen en laat goed verschillende houdingen zien en beschrijft de techniek van het ademhalen...

http://www.mro.org/zmm/teachings/meditation.php

hoop je hiermee te helpen recomserv
pi_51093489
haha idd leuk plaatje....

grappig is ook de veronderstelling dat je enorm gaat zweven en een filosofische dromer word van mediatie, ik zie het juist als met je beide benen op de grond komen
  dinsdag 3 juli 2007 @ 14:28:26 #8
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_51093630
ik heb ze toegevoegd aan mijn favorieten. deze ga ik even op mijn gemak lezen, dankjewel ts!
  dinsdag 3 juli 2007 @ 14:28:40 #9
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_51093639
ik ken aardig wat mensen die hun problemen of verslavingen hebben overkomen met boedhisme. zie er geen kwaad in.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_51093661
Tijdverspilling. Net als dit topic.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 14:29:23 #11
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_51093672
@ iamthezenmaster
je had het niet beter kunnen zeggen.
pi_51093879
mijn belangrijkste tip vanuit ervaring van meditatie:

-alles komt en gaat, (opkomende

-gedudld en discipline
  dinsdag 3 juli 2007 @ 14:39:44 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_51094015
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 14:07 schreef -PatrickO- het volgende:
Als iedereen boeddhist zou zijn, dan zou er eindelijk vrede op aarde zijn... Helaas is dat niet het geval en is het wat naïef om boeddhist te zijn (makkelijke prooi)...
Mahatma Ghandi heeft het als makkelijke prooi anders lang uitgehouden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_51094715
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 14:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ze hebben hem dan ook nooit echt tegen durven houden...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_51094756
In stukjes gehakt:

Tijdverspilling want zelfverheerlijking op de meest geniepige wijze die er bestaat, namelijk door de overtuiging dat het zelf/ego steeds kleiner wordt, terwijl men zichzelf wel wijsmaakt dat men god is of goddelijk kan worden in dit leven of in één of meerdere volgende reïncarnaties.

Het is een manier om emoties te reguleren en artificële compassie in jezelf naar anderen en de wereld toe te creeëren, terwijl de werkelijke manifestatie van die emoties ontbreekt, omdat deze compassie en emoties beredeneerd zijn vanuit een pragmatisch oogpunt, welke het bereiken van de goddelijke status en balans met het universum is, welke op hun beurt een absoluut rationele insteek in het vormen van het zelf impliceren, omdat de emoties en compassie er om mee te beginnen al niet waren.

Dit beredeneerde pragmatische gevoel van compassie en wijsheid heet verlichting en is zuiver rationeel en daarom niet oprecht vanuit het hart. Een voorbeeld van het pragmatische karakter van boeddhisme is het begrip 'karma', waarbij er, wanneer men zich hier naar gaat gedragen, geen sprake is van zuiver compassie maar een in het leven geroepen natuurwet, waaraan niet te ontsnappen zou zijn en welke dus vereist dat men naar deze natuurwet gaat leven, in plaats van dat men uit vrije wil besluit zich op een dergelijke sociale manier te gedragen.

Een ander probleem met boeddhisme is het gegeven 'nirvana', wat de ervaring van het oplossende ego in het universum zou zijn, waardoor de goddelijkheid en eenheid van het al ervaren kan worden, terwijl dit in werkelijkheid een euforische bewustzijnstoestand is welke voortkomt uit onbalansen in de neurotransmittersystemen van de hersenen.

Men ervaart geen goddelijkheid maar een licht psychotische aanval, waarbij men de ervaring van individualiteit verliest, met als gevolg dat men nog meer overtuigd raakt van het geloof dat alles één is en het ego door boeddhisme kleiner wordt, terwijl het rechtevenredig stijgt met de tijd en mate waarin boeddhisme beoefend wordt.

En mooier kan ik het niet zeggen edit Zo duidelijker?

Een ander probleem is het feit dat de Dalai Lama een beetje in de war is, aangezien die in 2 reincarnaties gemanifesteerd is, de huidige maar ook zijn successor, een klein kind, ze hebben immers vast een nieuwe leider nodig zodra de oude dalai lama dood is. Je kan je afvragen of hier nou werkelijk sprake is van reïncarnatie of gewoon training door mensen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 03-07-2007 15:21:08 ]
  dinsdag 3 juli 2007 @ 15:06:06 #16
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_51094968
zou je het in stukjes kunnen hakken? het is vreselijk irritant lezen zo!
  dinsdag 3 juli 2007 @ 15:06:33 #17
pi_51094990
Ali, zulke lange teksten pleiten niet voor je intelligentie. Dat kan in veel minder woorden: "Ik ben Ali, ik geloof in God dus de rest vind ik onzin."
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  dinsdag 3 juli 2007 @ 15:10:15 #18
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_51095120
Het is mij te moeilijk, een simpele manier om te komen tot geluk lijkt me veel beter dan allemaal technieken en regels, teveel methodes om vervolgens niet eens meer te weten waar je mee bezig bent. Leef je leven als enige regel lijkt me meer dan voldoende En hoe je je leven leeft dat is dan een tweede maar heeft vervolgens te maken met het leven dat bij je past.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 15:13:18 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_51095210
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 14:07 schreef -PatrickO- het volgende:
Een samurai zou ik in zijn tijd niet als een makkelijke prooi zien. Wat de TS zegt het boeddhisme kent vele stromingen. Waaronder Zen bijvoorbeeld.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_51095215
hahaha ja ik wilde even heel slim doen.
pi_51095374
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 15:10 schreef Dromenvanger het volgende:
Het is mij te moeilijk, een simpele manier om te komen tot geluk lijkt me veel beter dan allemaal technieken en regels, teveel methodes om vervolgens niet eens meer te weten waar je mee bezig bent. Leef je leven als enige regel lijkt me meer dan voldoende En hoe je je leven leeft dat is dan een tweede maar heeft vervolgens te maken met het leven dat bij je past.
juistem

al die prietpraat over verlichting het is niet meer dan jezelf wijs maken dat je beter bent dan een ander omdat je zoveel beter leeft dan een ander en zoveel verlichter bent dan een ander, verpakt in een wollen deken van 'bewuster zijn van je goddelijkheid en daar naar willen leven'.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 15:19:27 #22
pi_51095443
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
hahaha ja ik wilde even heel slim doen.
Ik vind dat deze beschrijving ook opgaat voor een religie met een God. En ik vind het oordeel dat e.e.a. niet uit het hart zou komen zeer subjectief. Je kan net zo goed volledig beredeneert naar de kerk gaan wat mij betreft.
pi_51095546
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 15:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik vind dat deze beschrijving ook opgaat voor een religie met een God. En ik vind het oordeel dat e.e.a. niet uit het hart zou komen zeer subjectief. Je kan net zo goed volledig beredeneert naar de kerk gaan wat mij betreft.
Vaak is dat denk ik ook het geval ja, jammergenoeg, terwijl dat absoluut niet de bedoeling is. Verder is het menselijk ego is een zeer stiekeme constructie die probeert alle eer op te eisen terwijl juist alle credits naar de hogere macht zouden moeten gaan. Het probleem met boeddhisme is dat er helemaal geen hogere macht is, je bent immers zelf een onderdeel van de goddelijkheid, en alle credits kunnen naar jezelf toe. Op zich heeft het boeddhisme een goede insteek, maar in de praktijk werkt het niet omdat het gevolg van deze gedachte is dat we een collectieve egotrip krijgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 03-07-2007 15:31:30 ]
  dinsdag 3 juli 2007 @ 15:51:28 #24
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51096488
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 14:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hij was dan ook een Hindoe.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_51096749
Interessante vraag! Ik ben zelf christelijk maar voel me erg aangetrokken tot het boeddhisme. Ook al zijn er veel verschillen tussen het boeddhisme en christendom, belangrijkste overeenkomst vind ik de inspanning om er een betere wereld van te maken, niet alleen in het groot maar ook in het klein. Op http://www.reliflex.nl/list.aspx?lStrAction=project staan echt zeer interessante afleveringen die de moeite waard zijn. Maar ook op andere sites kun je terecht voor goede informatie, bijvoorbeeld www.boeddhisme.nl.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 15:59:05 #26
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51096782
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 15:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
juistem

al die prietpraat over verlichting het is niet meer dan jezelf wijs maken dat je beter bent dan een ander omdat je zoveel beter leeft dan een ander en zoveel verlichter bent dan een ander, verpakt in een wollen deken van 'bewuster zijn van je goddelijkheid en daar naar willen leven'.
Right. Ik denk niet dat je het begrijpt. Ik bedoel: je begrijpt het vanuit het verkeerde standpunt. Jij stelt verlichting voor als een wedstrijdje met een doel. Volgens mij is er wel degelijk een doel, maar er zijn geen stadia, alleen het te bereiken doel en als je dat eenmaal bereikt hebt, het verwerpen van het doel an sich. Ik kan niet ontkennen dat er een heleboel mensen rondlopen die doen alsof ze verlichter zijn dan anderen, waar jou kritiek ook wel op van toepassing is, maar je beschrijft hiermee niet degenen die daadwerkelijk verlicht zijn.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:02:10 #27
pi_51096861
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 15:51 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Hij was dan ook een Hindoe.
Streep zijn basiswaarden eens af tov het boeddhisme.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:02:18 #28
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51096864
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Vaak is dat denk ik ook het geval ja, jammergenoeg, terwijl dat absoluut niet de bedoeling is. Verder is het menselijk ego is een zeer stiekeme constructie die probeert alle eer op te eisen terwijl juist alle credits naar de hogere macht zouden moeten gaan. Het probleem met boeddhisme is dat er helemaal geen hogere macht is, je bent immers zelf een onderdeel van de goddelijkheid, en alle credits kunnen naar jezelf toe. Op zich heeft het boeddhisme een goede insteek, maar in de praktijk werkt het niet omdat het gevolg van deze gedachte is dat we een collectieve egotrip krijgen.
Daar valt nog wel enige nuance in aan te brengen. De credits gaan niet naar jezelf toe. Je kunt je namelijk niet identificeren met het geheel. Je kunt het wel doen, maar dan ben je jezelf niet meer. Het enige wat tussen jou en verlichting instaat ben jij zelf. Die egotrip is er wel bij sommigen, maar dat is meer een fase.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:02:19 #29
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_51096867
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 15:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

juistem

Of het uitgaat van beter zijn dan de ander weet ik niet, denk dat ze ook veel met zichzelf bezig zijn bij boeddisme tijdens het bereiken van het hoogste. Heb vaker vernomen dat ze juist uitgaan van gelijkwaardigheid onder mensen.

Nogmaals zoek ik de meest eenvoudige weg naar geluk, en dan zoek ik geen verlichting maar ontspanning Ontspanning als woord zegt mij veel meer dan verlichting, maar dan kan zijn dat ontspanning en verlichting dicht bij elkaar liggen

Dan kan ik me wel vervolgens afvragen wat de meest eenvoudige manier is richting geluk en ontspanning, en volgens mij is dat eerder een actief leven leiden zodat je geen tijd hebt om stil te staan bij alles.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:06:40 #30
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51097043
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Streep zijn basiswaarden eens af tov het boeddhisme.
Dus? Binnen het hindoeisme gelden gelijksoortige basiswaarden.
Het enige boek dat hij bezat ten tijde van zijn dood was de Baghavad Gita.

Wiki:
quote:
Gandhi was born a Hindu and practised Hinduism all his life, deriving most of his principles from Hinduism.
overtuigd?
pi_51097272
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:02 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Of het uitgaat van beter zijn dan de ander weet ik niet, denk dat ze ook veel met zichzelf bezig zijn bij boeddisme tijdens het bereiken van het hoogste. Heb vaker vernomen dat ze juist uitgaan van gelijkwaardigheid onder mensen.

Nogmaals zoek ik de meest eenvoudige weg naar geluk, en dan zoek ik geen verlichting maar ontspanning Ontspanning als woord zegt mij veel meer dan verlichting, maar dan kan zijn dat ontspanning en verlichting dicht bij elkaar liggen

Dan kan ik me wel vervolgens afvragen wat de meest eenvoudige manier is richting geluk en ontspanning, en volgens mij is dat eerder een actief leven leiden zodat je geen tijd hebt om stil te staan bij alles.
Het doet me goed te zien dat je terug op aarde bent hehe
pi_51097310
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 15:58 schreef IRW het volgende:
Interessante vraag! Ik ben zelf christelijk maar voel me erg aangetrokken tot het boeddhisme. Ook al zijn er veel verschillen tussen het boeddhisme en christendom, belangrijkste overeenkomst vind ik de inspanning om er een betere wereld van te maken, niet alleen in het groot maar ook in het klein. Op http://www.reliflex.nl/list.aspx?lStrAction=project staan echt zeer interessante afleveringen die de moeite waard zijn. Maar ook op andere sites kun je terecht voor goede informatie, bijvoorbeeld www.boeddhisme.nl.
Als je leest wat Jezus allemaal zei dan verschilt hij nauwelijks van de buddha...
pi_51097384
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:02 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

als je verlicht bent ben je waarschijnlijk ook erg ontspannen, als je ontspannen bent ben je daarintegen niet verlicht...
pi_51097431
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:13 schreef iamthezenmaster het volgende:

[..]

Als je leest wat Jezus allemaal zei dan verschilt hij nauwelijks van de buddha...
Het verschil is dat Jezus zelf de poort naar God is en boeddha beweerde zelf goddelijk te zijn/worden door middel van bepaalde praktijken.
pi_51097598
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

ego trippen door te proberen niet egoistisch te zijn???

Ik lees wel eens op boeddhistische forums over lui die zich terugtrekken op hun kamer omdat ze zich continu ergeren aan 'domme en nutteloze' opmerkingen van niet-zo-spirituele mensen, maar dat is dus echt niet de bedoeling!
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:21:29 #36
pi_51097641
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:06 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Dus? Binnen het hindoeisme gelden gelijksoortige basiswaarden.
Het enige boek dat hij bezat ten tijde van zijn dood was de Baghavad Gita.

Wiki:
[..]

overtuigd?
Dus Ghandi's basiswaarden zijn globaal gelijk aan het Boeddhisme?
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:21:49 #37
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51097654
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het verschil is dat Jezus zelf de poort naar God is en boeddha beweerde zelf goddelijk te zijn/worden door middel van bepaalde praktijken.
1. Dus daarom vereren Christenen Jezus als God?
2. Waar beweert Boeddha dat? Hij laat alleen zien wat de manier/weg is om nirvana te bereiken en laat daarmee zien hoe wij als mens bepaalde fouten maken die ons geluk in de weg staan.
3. Als je bekijkt hoeveel van de verschillen tussen Jezus en Boeddha cultureel contextgebonden zijn dan blijven er weinig over.
pi_51097766
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

ik dacht dat we volgens het christendom naar het evenbeeld van god geschapen zijn (net zoals Islam trouwens), ons lichaam is de tempel god's....maakt ons dat vanuit die invalshoek ook niet 'goddelijk' ??

ik denk trouwens dat het begrip 'goddelijk' ook het bekijken waard is....heeft ons ego niet een beeld gegeven van het begrip god (oppermachtig, alles het beste weten, ultieme kracht etc. etc.)...

god is dead - nietsche
nietsche is dead - god

dat idee...
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:25:32 #39
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_51097791
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:15 schreef iamthezenmaster het volgende:

[..]

als je verlicht bent ben je waarschijnlijk ook erg ontspannen, als je ontspannen bent ben je daarintegen niet verlicht...
Alsnog is ontspannen genoeg voor mij

Ontspannen en verder niet doorgaan want iedere inspanning meer gaat weer ten kostte van die ontspanning.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:26:37 #40
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51097823
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus Ghandi's basiswaarden zijn globaal gelijk aan het Boeddhisme?
Gandhi was een syncretist, dus volgens hemzelf wel.
zelfde wiki:
quote:
Later in his life when he was asked whether he was a Hindu, he replied:

"Yes I am. I am also a Christian, a Muslim, a Buddhist and a Jew."
en
quote:
9 Gandhi's principles
9.1 Truth
9.2 Nonviolence
9.3 Vegetarianism
9.4 Brahmacharya - celibaat/ascetisme
9.5 Simplicity
9.6 Faith
pi_51097836
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:20 schreef iamthezenmaster het volgende:

[..]

ego trippen door te proberen niet egoistisch te zijn???
Juist.
'Proberen niet egoistisch te zijn' impliceert dat je egoïstisch bent. Mee eens. Maar zodra je dat kan onderdrukken brengt dat een gevoel van zelfbevrediging mee, omdat je jezelf blijkbaar overstegen bent en een stapje verder richting perfectie. Het werkelijke egoisme verdwijnt daar echter niet door, dat maak je jezelf alleen maar wijs.
quote:
Ik lees wel eens op boeddhistische forums over lui die zich terugtrekken op hun kamer omdat ze zich continu ergeren aan 'domme en nutteloze' opmerkingen van niet-zo-spirituele mensen, maar dat is dus echt niet de bedoeling!
Bij de één zullen dergelijke gedachten zichzelf sterker manifesteren dan bij de ander, een ander zal het nog kunnen relativeren maar het onderliggende idee van gradaties in verlichting/bewustzijn zal altijd meespelen aangezien de een nou eenmaal nog niet zo ver gevorderd is in het pad naar perfectie als de ander.
pi_51097878
klinkt wel lekker relaxed ja

maar ik ga liever eerst sporten om vervolgens te genieten van het feit dat ik daardoor bekaf ben haha...ieder zn ding
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:31:41 #43
pi_51098027
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:26 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Gandhi was een syncretist, dus volgens hemzelf wel.
zelfde wiki:
[..]

en
[..]
Dan zijn we het eens!
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:31:52 #44
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_51098039
Eerst sporten en dan genieten van ontspanning inderdaad, maar zelfs sporten kan ontspanning zijn als je het met plezier doet ondanks dat het inspanning is.

Bekaf hoef ik overigens niet te zijn na lichaamsbeweging, 30 minuten rustig lopen met de hond is al voldoende om daarna een relaxte staat van ontspanning te bereiken. Ik hoef niet zonodig 10 KM te hardlopen op hoog tempo om ontspannen te worden.

Hoet zit het overigens met sporten? Sporten boeddisten doorgaans veel of zijn ze alleen zittend bezig? Of een combinatie van die 2?
pi_51098109
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:24 schreef iamthezenmaster het volgende:

[..]

ik dacht dat we volgens het christendom naar het evenbeeld van god geschapen zijn (net zoals Islam trouwens), ons lichaam is de tempel god's....maakt ons dat vanuit die invalshoek ook niet 'goddelijk' ??
Nee. Het evenbeeld wil zeggen dat we op aarde een zelfde rol bedeeld hebben gekregen als God, creatieve eigenschappen hebben en een vrije wil. Het verschil tussen boeddshisme en christendom is dat bij boeddhisme alles (de schepping noem ik het voor het gemak) goddelijk is, terwijl in het christendom God een entiteit is die los van de schepping staat.
quote:
ik denk trouwens dat het begrip 'goddelijk' ook het bekijken waard is....heeft ons ego niet een beeld gegeven van het begrip god (oppermachtig, alles het beste weten, ultieme kracht etc. etc.)...
Ik zie het ego altijd als een losse constructie gefixeerd op het zelf. Boeddhisme is de ultieme egotrip omdat het de vergoddelijking van het zelf is, het streven naar de perfecte mens, de god-mens en zo worden sommige mensen dan ook aanbeden. In het christendom erken je dat je helemaal niet goddelijk bent maar een zondaar en dat je God nodig hebt om een goed mens te worden.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:33:42 #46
pi_51098114
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Juist.
'Proberen niet egoistisch te zijn' impliceert dat je egoïstisch bent. Mee eens. Maar zodra je dat kan onderdrukken brengt dat een gevoel van zelfbevrediging mee, omdat je jezelf blijkbaar overstegen bent en een stapje verder richting perfectie. Het werkelijke egoisme verdwijnt daar echter niet door, dat maak je jezelf alleen maar wijs.
[..]
zelfbevrediging
  dinsdag 3 juli 2007 @ 16:34:48 #47
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51098143
quote:

[..]

Juist.
Als het boeddhisme zou zijn wat jij denkt dat het is, dan zou je natuurlijk gelijk hebben. Maar dat is het niet. Het gaat er niet om om te proberen niet egoistisch te zijn. Het gaat er juist om om in te zien dat je egoistisch bent en dat niet goed te blijven praten voor jezelf. Dus gewoon accepteren dat het er is. Pas als die acceptatie er is, is het mogelijk om het los te laten.
quote:
Bij de één zullen dergelijke gedachten zichzelf sterker manifesteren dan bij de ander, een ander zal het nog kunnen relativeren maar het onderliggende idee van gradaties in verlichting/bewustzijn zal altijd meespelen aangezien de een nou eenmaal nog niet zo ver gevorderd is in het pad naar perfectie als de ander.
Kun je mij aanwijzen waar in de boeddhistische teksten wordt gesproken van gradaties van verlichting?
pi_51098144
quote:

[..]

Juist.
[..]

interessant...

het is juist de bedoeling dat je andere mensen helpt en dat je compassie toont, vrijgevig bent en respect hebt voor iedereen....ik zie daar geen egoisme in...ik snap wel dat dit mensen ongemakkelijk kan maken...
Ik snap dat je die conclusies betreft egocentrisme adhv. verlichting trekt, maar er is een factor die je over het hoofd ziet..

karma...het creeren van positieve of minstens neutrale karma...

key-factor hierbij is het begrip intentie....als je goed probeert (lange termijn is nooi te overzien) te doen, om jezelf beter te maken, dan creeer je negatieve karma...in elk geval geen positieve...
pi_51098149
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

zelfbevrediging
Self-improvement is masturbation
pi_51098236
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 16:34 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Als het boeddhisme zou zijn wat jij denkt dat het is, dan zou je natuurlijk gelijk hebben. Maar dat is het niet. Het gaat er niet om om te proberen niet egoistisch te zijn. Het gaat er juist om om in te zien dat je egoistisch bent en dat niet goed te blijven praten voor jezelf. Dus gewoon accepteren dat het er is. Pas als die acceptatie er is, is het mogelijk om het los te laten.
Hoe kun je iets loslaten wat ingebakken zit in ieder mens?
quote:
Kun je mij aanwijzen waar in de boeddhistische teksten wordt gesproken van gradaties van verlichting?
Ik heb het over de normale omgang tussen mensen, hoe de één op kan kijken tegen de ander en andersom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')