Mahatma Ghandi heeft het als makkelijke prooi anders lang uitgehouden.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:07 schreef -PatrickO- het volgende:
Als iedereen boeddhist zou zijn, dan zou er eindelijk vrede op aarde zijn... Helaas is dat niet het geval en is het wat naïef om boeddhist te zijn (makkelijke prooi)...
Ze hebben hem dan ook nooit echt tegen durven houden...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mahatma Ghandi heeft het als makkelijke prooi anders lang uitgehouden.
Een samurai zou ik in zijn tijd niet als een makkelijke prooi zien. Wat de TS zegt het boeddhisme kent vele stromingen. Waaronder Zen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:07 schreef -PatrickO- het volgende:
Als iedereen boeddhist zou zijn, dan zou er eindelijk vrede op aarde zijn... Helaas is dat niet het geval en is het wat naïef om boeddhist te zijn (makkelijke prooi)...
juistemquote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:10 schreef Dromenvanger het volgende:
Het is mij te moeilijk, een simpele manier om te komen tot geluk lijkt me veel beter dan allemaal technieken en regels, teveel methodes om vervolgens niet eens meer te weten waar je mee bezig bent. Leef je leven als enige regel lijkt me meer dan voldoendeEn hoe je je leven leeft dat is dan een tweede maar heeft vervolgens te maken met het leven dat bij je past.
Ik vind dat deze beschrijving ook opgaat voor een religie met een God. En ik vind het oordeel dat e.e.a. niet uit het hart zou komen zeer subjectief. Je kan net zo goed volledig beredeneert naar de kerk gaan wat mij betreft.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
hahaha ja ik wilde even heel slim doen.
Vaak is dat denk ik ook het geval ja, jammergenoeg, terwijl dat absoluut niet de bedoeling is. Verder is het menselijk ego is een zeer stiekeme constructie die probeert alle eer op te eisen terwijl juist alle credits naar de hogere macht zouden moeten gaan. Het probleem met boeddhisme is dat er helemaal geen hogere macht is, je bent immers zelf een onderdeel van de goddelijkheid, en alle credits kunnen naar jezelf toe. Op zich heeft het boeddhisme een goede insteek, maar in de praktijk werkt het niet omdat het gevolg van deze gedachte is dat we een collectieve egotrip krijgen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind dat deze beschrijving ook opgaat voor een religie met een God. En ik vind het oordeel dat e.e.a. niet uit het hart zou komen zeer subjectief. Je kan net zo goed volledig beredeneert naar de kerk gaan wat mij betreft.
Hij was dan ook een Hindoe.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mahatma Ghandi heeft het als makkelijke prooi anders lang uitgehouden.
Right. Ik denk niet dat je het begrijpt. Ik bedoel: je begrijpt het vanuit het verkeerde standpunt. Jij stelt verlichting voor als een wedstrijdje met een doel. Volgens mij is er wel degelijk een doel, maar er zijn geen stadia, alleen het te bereiken doel en als je dat eenmaal bereikt hebt, het verwerpen van het doel an sich. Ik kan niet ontkennen dat er een heleboel mensen rondlopen die doen alsof ze verlichter zijn dan anderen, waar jou kritiek ook wel op van toepassing is, maar je beschrijft hiermee niet degenen die daadwerkelijk verlicht zijn.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
juistem
al die prietpraat over verlichtinghet is niet meer dan jezelf wijs maken dat je beter bent dan een ander omdat je zoveel beter leeft dan een ander en zoveel verlichter bent dan een ander, verpakt in een wollen deken van 'bewuster zijn van je goddelijkheid en daar naar willen leven'.
Streep zijn basiswaarden eens af tov het boeddhisme.quote:
Daar valt nog wel enige nuance in aan te brengen. De credits gaan niet naar jezelf toe. Je kunt je namelijk niet identificeren met het geheel. Je kunt het wel doen, maar dan ben je jezelf niet meer. Het enige wat tussen jou en verlichting instaat ben jij zelf. Die egotrip is er wel bij sommigen, maar dat is meer een fase.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vaak is dat denk ik ook het geval ja, jammergenoeg, terwijl dat absoluut niet de bedoeling is. Verder is het menselijk ego is een zeer stiekeme constructie die probeert alle eer op te eisen terwijl juist alle credits naar de hogere macht zouden moeten gaan. Het probleem met boeddhisme is dat er helemaal geen hogere macht is, je bent immers zelf een onderdeel van de goddelijkheid, en alle credits kunnen naar jezelf toe. Op zich heeft het boeddhisme een goede insteek, maar in de praktijk werkt het niet omdat het gevolg van deze gedachte is dat we een collectieve egotrip krijgen.
Of het uitgaat van beter zijn dan de ander weet ik niet, denk dat ze ook veel met zichzelf bezig zijn bij boeddisme tijdens het bereiken van het hoogste. Heb vaker vernomen dat ze juist uitgaan van gelijkwaardigheid onder mensen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
juistem
al die prietpraat over verlichtinghet is niet meer dan jezelf wijs maken dat je beter bent dan een ander omdat je zoveel beter leeft dan een ander en zoveel verlichter bent dan een ander, verpakt in een wollen deken van 'bewuster zijn van je goddelijkheid en daar naar willen leven'.
Dus? Binnen het hindoeisme gelden gelijksoortige basiswaarden.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Streep zijn basiswaarden eens af tov het boeddhisme.
overtuigd?quote:Gandhi was born a Hindu and practised Hinduism all his life, deriving most of his principles from Hinduism.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |