Contactgestoordenfabriek.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Ik zie het doomscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
duidelijk een onderbouwing van een hoog begaafd iemand.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:
http://www.ad.nl/groenehart/article1467877.ece
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
je moet een IQ van 130 of hoger hebben. Kids die gepusht worden door hun ouders maar niet echt hoogbegaafd zijn komen er niet op.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Ik zie het doemscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
Dat is half fok als je de topics over uitslagen van iq-testen moet geloven.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:12 schreef zwemmerseczeem het volgende:
je moet een IQ van 130 of hoger hebben. Kids die gepusht worden door hun ouders maar niet echt hoogbegaafd zijn komen er niet op.
Lijkt me dat ouders sowieso een opvoedcursus verdienen, of de kinderen nou slim zijn of niet, of ze nou goed kunnen tennissen of niet.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Ik zie het doemscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
Nee, dat is namelijk niet iets wat in de dagelijkse omgang en sociale processen constant meespeelt.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:15 schreef Aasgier het volgende:
Moet je kinderen die bv heel goed in sporten zijn ook in aparte scholen onderbrengen?
Precies.quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:54 schreef Dementor het volgende:
Ik zie het doemscenario van pushende ouders en kinderen die 8 uur per dag moeten blokken omdat ze volgens hun ouders hoogbegaafd zijn al opkomen.
Het zal wel big business zijn. En alleen toegankelijk voor kinderen uit bepaalde contreien. Beetje op de leest van Mensa dus.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:21 schreef Thomas B. het volgende:
ik neem aan dat ze niet een standaard internet iq-test gebruiken om hun leerlingen op te screenen.
Een kind opzwepen om al zijn tijd in leren/vioolles/voetbal te steken en alle activiteiten die daar niet aan bijdragen verbieden omdat het ' tijdverspilling' is.. heet pushen.quote:
Heel erg met je eens!quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:48 schreef Pool het volgende:
knip
Ik word een beetje ziek van al die zgn. hoogbegaafde kinderen. Echt een uit z'n voegen gegroeide modeterm, waar vaak een behoorlijke dosis frustratie en arrogantie, snobisme en decadentie (van ouders) aan ten grondslag ligt.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Een kind opzwepen om al zijn tijd in leren/vioolles/voetbal te steken en alle activiteiten die daar niet aan bijdragen verbieden omdat het ' tijdverspilling' is.. heet pushen.
Een hoogbegaafd kind sturen naar een school sturen die bij zijn eigen ontwikkelingsnivo past en hem laten zijn wie hij is is GEEN pushen.
Een hoogbegaafd kind naar een school sturen waar het jarenlang onder zijn nivo moet werken (in het beste geval met wat extra werk/klas overslaan) en tegen zijn zin bij zijn boeken en dino speelgoed wegsleuren omdat hij buiten moet spelen om in het plaatje van ' lekker kind zijn' te passen is AFREMMEN.
Alle kinderen die het sociaal moeilijk hebben moeten daar een begeleiding in krijgen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:48 schreef Pool het volgende:
Wel moeten hoogbegaafden speciale begeleiding krijgen als ze het sociaal moeilijk hebben in de klas.
Ik vind eigenlijk dat er best wat eigen initiatief mag worden verwacht. Zeker op de basisschool heb ik natuurkunde heel erg gemist, dus ik ben zelf proefjes gaan doen, en uit gaan zoeken welk principe daar nou achter zat. Of wat dacht je van zelfstandig een boek opzoeken dat aansluit bij je intresses. Juist dat wakkert inventiviteit aan en dat is iets wat je niet leert met al dat gepamper.quote:Enerzijds speciale opdrachtjes geven, zodat ze wel worden uitgedaagd en zich niet vervelen.
Ik vind dat niet zo'n probleem als het het functioneren in een groep niet in de weg staat. Maar dat sluit weer aan bij het hebben van sociale problemen.quote:Anderzijds extra opletten dat ze niet buiten de groep vallen en stimuleren dat ze met iedereen kunnen omgaan.
Er is wel een flink verschil in leeftijd he.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:17 schreef Isabeau het volgende:
Dat is half fok als je de topics over uitslagen van iq-testen moet geloven.
Er is ook een gulden middenweg.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:45 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Een kind opzwepen om al zijn tijd in leren/vioolles/voetbal te steken en alle activiteiten die daar niet aan bijdragen verbieden omdat het ' tijdverspilling' is.. heet pushen.
Een hoogbegaafd kind sturen naar een school sturen die bij zijn eigen ontwikkelingsnivo past en hem laten zijn wie hij is is GEEN pushen.
Een hoogbegaafd kind naar een school sturen waar het jarenlang onder zijn nivo moet werken (in het beste geval met wat extra werk/klas overslaan) en tegen zijn zin bij zijn boeken en dino speelgoed wegsleuren omdat hij buiten moet spelen om in het plaatje van ' lekker kind zijn' te passen is AFREMMEN.
IQ wordt aan de hand van leeftijdsgenoten berekend.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er is wel een flink verschil in leeftijd he.
Aha, zeg maar het aantal standaardafwijkingen ten opzicht van het gemiddelde van je eigen leeftijdsklasse.quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:09 schreef Zyggie het volgende:
[..]
IQ wordt aan de hand van leeftijdsgenoten berekend.
Als iemand met een universitaire bul inpakwerk moet doen begrijpt iedereen dat hij ander werk wil. Tegen zo iemand zeg je niet 'dan ga je maar op de schaakclub of naar de bibliotheek.' Maar kinderen moeten wel onder hun nivo werken. Waarom? Oh ja, omdat ze met iedereen om moeten kunnen gaan. Daarom moeten ze vooral op de normale basisschool zitten, want dat is tenslotte DE afspiegeling van onze samenleving (op mijn bassischool zaten wel 5-niet nederlandse kindjes, echt een getrouwe afspiegeling, zeg)quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het maar overdreven. Als je behoefte hebt aan extra kennis zijn er legio mogelijkheden om dat naast school op te doen. Je kan interessante boeken lenen van de bibliotheek, je kunt lid worden van een organisatie waar je je intresse kan bevredigen (ik heb een tijd bij een vereniging gezeten waarbij we natuurkunde en scheikunde proeven deden), enzovoort. Ik heb dan ook weinig op school geleerd, school was vooral gezellig, leren doe je omdat je ergens intresse in hebt.
Dat is dus optie 2: Laten zijn wie het is, niet afremmen en buiten laten spelen..als het daar zelf behoefte aan heeft.quote:
het Hp is de universitaire versie van deze school, en daar wordt juist heel veel eigen initiatief verwacht!. We hebben onze eerste exursie inmiddels zelf geregeld.quote:Op donderdag 28 juni 2007 20:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind eigenlijk dat er best wat eigen initiatief mag worden verwacht. Zeker op de basisschool heb ik natuurkunde heel erg gemist, dus ik ben zelf proefjes gaan doen, en uit gaan zoeken welk principe daar nou achter zat. Of wat dacht je van zelfstandig een boek opzoeken dat aansluit bij je intresses. Juist dat wakkert inventiviteit aan en dat is iets wat je niet leert met al dat gepamper.
Het is veel belangrijker je in de maatschappij te leren handhaven als hoogbegaafde. Te leren communiceren als hoogbegaafde en aardig en sociaal leren zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:35 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Als iemand met een universitaire bul inpakwerk moet doen begrijpt iedereen dat hij ander werk wil. Tegen zo iemand zeg je niet 'dan ga je maar op de schaakclub of naar de bibliotheek.' Maar kinderen moeten wel onder hun nivo werken. Waarom? Oh ja, omdat ze met iedereen om moeten kunnen gaan. Daarom moeten ze vooral op de normale basisschool zitten, want dat is tenslotte DE afspiegeling van onze samenleving (op mijn bassischool zaten wel 5-niet nederlandse kindjes, echt een getrouwe afspiegeling, zeg)
Hoogbegaafdheid is nou eenmaal een handicap. Je kunt je omgeving er niet op aan blijven laten passen. Dus leer er maar mee omgaan. Wen eraan. Leer nivelleren. Dat doe je in een "normale" omgeving.quote:Het is een mooi ideaal , dat geef ik toe. Maar houden we zwakzinnige kinderen uit naam van dit ideaal op de gewone basisschool? Nee. Waarom? Omdat het dus gewoon niet werkt. Bij hoogbegaafde kinderen werkt het ook niet, maar die worden ongelukkig, en de meester heeft minder last van een ongelukkig kind dan van een zwakzinnig kind met gedragsproblemen. Dus kunnen we deze kinderen wel ons mooie ideaal opdringen. Idealen zijn mooi, maar ga er geen kinderen mee pesten.
Een fabeltje.quote:Op een ander forum las ik talloze verhalen van hoogbegaafde kinderen die gepest werden op school.
Volgens sommige reacties was dit het bewijs dat hoogbegaafden vooral op de gewone basischool moesten blijven, want daar zouden ze sociale vaardigheden aanleren. Het enige wat ze daar aanleren, is dat gewone kinderen kennelijk pestkoppen zijn! En voordat hier weer triomfantelijk geroepen wordt dat dit het bewijs is voor het lage EQ van hoogbegaafde kids, denk in hoe kinderen zijn. Anders is vreemd. En als een kind zegt ' Mag ik dat leuke plaatjes boek even 5 minuutjes van je lenen' .i.p.v het gewoon afpakt, dan is dat vreemd en moet het sterk in zijn schoentjes staan om pesterijen te weerstaan..
Met je hoogbegaafdheid bezig zijn? Wat houdt dat in?quote:Een hoogbegaafde die ik ken doet naast de gewone colleges ook het Hounoursprogramma (net als ik.) Ze zei eens tegen mij: In de gewone colleges voel ik me altijd ' die hoogbegaafde'. Ik voelde me altijd anders. In het HP ben ik gewoon een van de groep. Ik voel me niet anders en ben nu veel minder met mijn hoogbegaafdheid bezig.
Op gewoon onderwijs zijn ze de klas ver vooruit. Op die speciale school zullen de meesten tot de middelmaat behoren. En dat maakt ze arrogant? ik denk eerder bescheiden.
Ik typ langzaam dus er zijn intussen vast weer meer reacties.
Die tests zijn ook zo relatief als wat zeg. Die mensen weten vaak niet eens waar ze mee bezig zijn. En wat ook een leuke is, kinderen net zo lang testen tot het resultaat als gewenst is. Op initiatief van de ouders.quote:Op donderdag 28 juni 2007 22:14 schreef zwemmerseczeem het volgende:
98% van de mensen is niet hoogbegaafd. Dus tenzij je naar een kostschool voor hoogbegaafden gaat, kom je in je dagelijks leven genoeg niet-hoogbegaafden tegen om ermee om te leren gaan.
Gepeste kids waarvan men denkt dat ze hoogbegaafd zijn? Die worden getest. Een school neemt echt niet aan dat Roderick-Jan hoogbegaafd zal zijn, ze willen het zwart op wit. Als een 'raar' kind niet hoogbegaafd is komt men daar wel achter.
Lukt het dan echt niet daar vrede mee te krijgen? Echt, er zit niks anders op dan dat. Doe je best en maak er iets van.quote:Em met je hoogbegaafdheid bezig zijn is constant voelen dat je anders bent en beseffen dat het waarschijnlik daar aan ligt. (jij bent vast ook anders dan het gemiddelde lid van de jostiband) Het is trouwens vastgesteld met een test door een psycholoog, en nee niet omdat haar ouders dachten dat ze het was, maar gewoon omdat er problemen waren.
Waaruit zou blijken dat jij tot die 2% van de allerslimsten behoort dan?quote:Zelf weet ik niet of ik hoogbegaafd ben, ik zou het kunnen zijn.
Die mensen zijn een stuk makkelijker te vinden als je mensen om je heen hebt met jou IQ. Denk je dat jij het makkelijk vind vrienden te maken op een school met debieltjes en mongooltjes? Zo moet je het wel vergelijken,quote:Op donderdag 28 juni 2007 22:59 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Lukt het dan echt niet daar vrede mee te krijgen? Echt, er zit niks anders op dan dat. Doe je best en maak er iets van.
Zoek wat mensen op die jouw grapjes begrijpen etc.
[..]
Ik ben bang dat het inderdaad zoiets zal gaan worden.quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:42 schreef mrbomb het volgende:
Een school voor kinderen waarvan de ouders denken dat ze hoogbegaafd zijn?
![]()
Het is inderdaad een keuze tussen twee uitersten. Ik denk echter dat zulke leerlingen toch het meest gebaat zijn bij een 'normale' opvoeding, omdat ze hierdoor een veel beter beeld van de samenleving kunnen vormen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die mensen zijn een stuk makkelijker te vinden als je mensen om je heen hebt met jou IQ. Denk je dat jij het makkelijk vind vrienden te maken op een school met debieltjes en mongooltjes? Zo moet je het wel vergelijken,
Ik weet dat sommige ouders hun kind graag als hoogbegaafd zien, maar er zijn wel echt hoogbegaafde kinderen en die zouden het liefste net zo dom zijn als hun klasgenootjes. Dom maar gelukkig. Het is niet tof om ze in een dommere omgeving te dwingen van : "wen er maar aan en zo leer je met domme mensen om gaan". Dan moet je je de hele tijd aanpassen en kan je niet jezelf zijn, want dan ben je anders, word je gepest en heb je geen gelijkwaardig mensen om je heen om vrienden mee te maken.
Ik heb wel vrienden gemaakt op de basisschool. Vooral oudere kinderen trouwens.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die mensen zijn een stuk makkelijker te vinden als je mensen om je heen hebt met jou IQ. Denk je dat jij het makkelijk vind vrienden te maken op een school met debieltjes en mongooltjes? Zo moet je het wel vergelijken,
Minder slimme mensen zijn wel sneller gelukkig heb ik het idee. Dus die wens is begrijpelijk.quote:Ik weet dat sommige ouders hun kind graag als hoogbegaafd zien, maar er zijn wel echt hoogbegaafde kinderen en die zouden het liefste net zo dom zijn als hun klasgenootjes. Dom maar gelukkig. Het is niet tof om ze in een dommere omgeving te dwingen van : "wen er maar aan en zo leer je met domme mensen om gaan". Dan moet je je de hele tijd aanpassen en kan je niet jezelf zijn, want dan ben je anders, word je gepest en heb je geen gelijkwaardig mensen om je heen om vrienden mee te maken.
Een hoogbegaafd kind ziet de wereld ruimer en anders. Er is een handjevol wetenschappers die zich zo diep met natuurkunde wiskunde of techniek bezighouden dat ze mijlenver van het gewone aardse bestaan hun brood verdienen. Dat soort mensen zijn anders en dat los je niet op door ze af te remmen en net te doen of ze normaal zijn. Daar worden ze niet gelukkiger van. Je zou ze juist als een gek moeten stimuleren.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:10 schreef deneuro het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het inderdaad zoiets zal gaan worden.
Ik las net even snel het artikel door en daarin vertelde een of andere vrouw dat haar zoon van 5 jaar hoogbegaafd was. Ik vraag me af of zoiets al op een dergelijke leeftijd geconstateerd kan worden. Ik krijg dan al snel het gevoel dat de ouders graag willen dat hun kind hoogbegaafd is en het zullen dwingen om hard te werken. Ik vraag me af of dat een goede zaak is. Voorts is er een grote kans dat de leerlingen van een dergelijke school geheel vervreemd zullen raken van de werkelijkheid. De leerlingen op zo'n school zullen een geheel verkeerd beeld van de samenleving vormen en zich lastig kunnen aanpassen aan de middelbare school, waar zij het 'normale' volk weer zullen ontmoeten.
Ik vraag me daarnaast af wat de daadwerkelijke bijdrage van zo'n school op een hoogbegaafd kind is. Ik ken legio voorbeelden van slimme mensen die de tweede fase van de middelbare school niet of slechts ternauwernood wisten door te komen. Mensen kunnen op de middelbare school compleet omslaan, ondanks verpletterende resultaten op de basisschool en de onderbouw van de middelbare school. Waarom dan zulke mensen op een speciale school plaatsen als het totale voordeel voor zo'n kind nihil zal zijn? Niemand kan immers ontkennen dat kinderen op de basisschool relatief weinig leren, op rekenen en taalbeheersing na. Op een dergelijke school zal men slechts op enkele dingen wat gedetailleerder ingaan.
Een grote NEE.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:10 schreef deneuro het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het inderdaad zoiets zal gaan worden.
Ik las net even snel het artikel door en daarin vertelde een of andere vrouw dat haar zoon van 5 jaar hoogbegaafd was. Ik vraag me af of zoiets al op een dergelijke leeftijd geconstateerd kan worden.
Ja. En dat is echt om te janken. Zou die mensen wel naar de strot kunnen vliegen. Wat een walgelijke vertoning. Die weten echt niet waar ze over praten.quote:Ik krijg dan al snel het gevoel dat de ouders graag willen dat hun kind hoogbegaafd is en het zullen dwingen om hard te werken. Ik vraag me af of dat een goede zaak is. Voorts is er een grote kans dat de leerlingen van een dergelijke school geheel vervreemd zullen raken van de werkelijkheid. De leerlingen op zo'n school zullen een geheel verkeerd beeld van de samenleving vormen en zich lastig kunnen aanpassen aan de middelbare school, waar zij het 'normale' volk weer zullen ontmoeten.
Zo gaat het inderdaad. En dat is echt niet leuk.quote:Ik vraag me daarnaast af wat de daadwerkelijke bijdrage van zo'n school op een hoogbegaafd kind is. Ik ken legio voorbeelden van slimme mensen die de tweede fase van de middelbare school niet of slechts ternauwernood wisten door te komen. Mensen kunnen op de middelbare school compleet omslaan, ondanks verpletterende resultaten op de basisschool en de onderbouw van de middelbare school. Waarom dan zulke mensen op een speciale school plaatsen als het totale voordeel voor zo'n kind nihil zal zijn? Niemand kan immers ontkennen dat kinderen op de basisschool relatief weinig leren, op rekenen en taalbeheersing na. Op een dergelijke school zal men slechts op enkele dingen wat gedetailleerder ingaan.
Het mag er ook echt niet komen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:28 schreef Messenga het volgende:
Belachelijk idee. Standenmaatschappij all the way.
Zeker. Niet alleen vanwege de afscheiding van mensen, maar what's next? Kom op zeg. Kinderen horen gemixt basischool te hebben.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:28 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Het mag er ook echt niet komen.
Misschien was je helemaal gelukkig en handelbaar geweest als je op een school van jouw niveau had gezeten. Dan kon je je tanden zetten in zinnige dingen ipv gefrustreerd om je heen slaan.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:20 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
[..]
Minder slimme mensen zijn wel sneller gelukkig heb ik het idee. Dus die wens is begrijpelijk.
Ik zou die kinderen niet laten beseffen dat ze geestelijk superieur zijn. Als ik dat op die leeftijd beseft had, was ik nog minder hanteerbaar geweest dan ik al was toen.![]()
Ik heb geen flauw idee of ik hoogbegaafd ben of niet, en dat interesseert me eigenlijk ook niet, het gaat om de resultaten immers. Maar ik moet zeggen dat dat het enige punt is waarop aangepast onderwijs bij mij kan scoren, als ze zorgen dat je ook echt wat moet doen. Voor alle niet talen haalde ik zonder leren, gewoon al vanuit kennis opgedaan door interesse, echt prima cijfers op de middelbare school. De talen heb ik nooit iets voor gedaan want ik kon ze compenseren met mijn cijfers voor mijn profiel. Nu ben ik erg lui en dus beviel mij dat wel. Maar toen ik naar de universiteit ging moest ik ineens toch wel wat leren om de tentamens te halen. Ik denk dat ik wel 2 jaar heb gedaan over die omschakeling.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:27 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Wat wel handig zou zijn voor hoogbegaafde kinderen, is zich ergens voor in leren spannen. Ergens moeite voor leren doen. Want ja, dat hoeft dus nooit op regulier onderwijs.
Precies, iedereen hetzelfde onderwijs. Geen technische scholen en MEAO's meer. Eenheidsworst. Alle universiteiten afschaffen want dat veroorzaakt een klassenmaatschappij. Iedereen (ook mongooltjes) van de basisschool naar de havo en verder alles afschaffen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:28 schreef Messenga het volgende:
Belachelijk idee. Standenmaatschappij all the way.
Of wat dacht je van vrijwillig maken van onderwijs. Waarbij je zelf kiest welke vakken je wilt volgen en waarbij je ook de auto-didactische weg kan bewandelen (ik ken een auto-didact die is aangenomen om te promoveren zonder dat hij ooit enig onderwijs in die richting gevolgd heeft). Dat is onderwijs dat zich perfect toespitst op ieders behoefte. Alleen dan nog een manier vinden om al die kut-pubers zover te krijgen dat onderwijs belangrijk is.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Precies, iedereen hetzelfde onderwijs. Geen technische scholen en MEAO's meer. Eenheidsworst. Alle universiteiten afschaffen want dat veroorzaakt een klassenmaatschappij. Iedereen (ook mongooltjes) van de basisschool naar de havo en verder alles afschaffen.
Hmm, dat valt je te prijzen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee of ik hoogbegaafd ben of niet, en dat interesseert me eigenlijk ook niet, het gaat om de resultaten immers. Maar ik moet zeggen dat dat het enige punt is waarop aangepast onderwijs bij mij kan scoren, als ze zorgen dat je ook echt wat moet doen. Voor alle niet talen haalde ik zonder leren, gewoon al vanuit kennis opgedaan door interesse, echt prima cijfers op de middelbare school. De talen heb ik nooit iets voor gedaan want ik kon ze compenseren met mijn cijfers voor mijn profiel. Nu ben ik erg lui en dus beviel mij dat wel. Maar toen ik naar de universiteit ging moest ik ineens toch wel wat leren om de tentamens te halen. Ik denk dat ik wel 2 jaar heb gedaan over die omschakeling.![]()
Wie zal het zeggen. Basisonderwijs wat is gericht op het individu is wellicht een beter alternatief. En waar je wel klassikaal tussen alle lagen van de bevolking zit. Of ouwerwets een klasje overslaan.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien was je helemaal gelukkig en handelbaar geweest als je op een school van jouw niveau had gezeten. Dan kon je je tanden zetten in zinnige dingen ipv gefrustreerd om je heen slaan.
Dat is de hele andere kant op. Dan krijg je iederwijs schooltjes, en ROC's die ook op die basis werken.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Of wat dacht je van vrijwillig maken van onderwijs. Waarbij je zelf kiest welke vakken je wilt volgen en waarbij je ook de auto-didactische weg kan bewandelen (ik ken een auto-didact die is aangenomen om te promoveren zonder dat hij ooit enig onderwijs in die richting gevolgd heeft). Dat is onderwijs dat zich perfect toespitst op ieders behoefte. Alleen dan nog een manier vinden om al die kut-pubers zover te krijgen dat onderwijs belangrijk is.![]()
Er zijn ook hoogbegaafden uit pauperwijken. Die hebben nog meer druk op zich om zich dom voor te doen, want die worden op straat helemaal geterroriseerd. Voor die kinderen met je zeker WEL zo'n school beginnen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:39 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Wie zal het zeggen. Basisonderwijs wat is gericht op het individu is wellicht een beter alternatief. En waar je wel klassikaal tussen alle lagen van de bevolking zit. Of ouwerwets een klasje overslaan.
Er zijn inderdaad redenen om zo'n school in overweging te nemen, maar er zijn nog veel meer redenen om dat juist niet te doen. Een dergelijke school belemmert de latere samenwerking met 'normale' mensen en om te kunnen slagen moet men ook kunnen samenwerken. Veel hoogbegaafde leerlingen zijn geheel in zichzelf gekeerd en moeten er haast uitgetrokken worden om met andere te kunnen communiceren. Door ze bij elkaar in een klas te stoppen wordt het isolement alleen maar gestimuleerd.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een hoogbegaafd kind ziet de wereld ruimer en anders. Er is een handjevol wetenschappers die zich zo diep met natuurkunde wiskunde of techniek bezighouden dat ze mijlenver van het gewone aardse bestaan hun brood verdienen. Dat soort mensen zijn anders en dat los je niet op door ze af te remmen en net te doen of ze normaal zijn. Daar worden ze niet gelukkiger van. Je zou ze juist als een gek moeten stimuleren.
In nederland hebben we een cultuur "doe maar normaal...." Daarin past zo'n school niet. En ouders die er alles voor over hebben om hun kind op zo'n school te krijgen omdat ze dan trots kunnen zijn bestaan helaas ook.
Toch zijn er echte hoogbegaafde kinderen waarvan maar een relatief klein deel zijn potentie waar kan maken. De meeste proberen zich in hun omgeving te verschuilen, halen zesjes en komen op een saai kantoor of achter een lopende band terecht waar ze geen echte vrienden maken en waar iedereen over ze praat als de verstrooide professor of gekke filosoof.
Als je dat soort echt hoogbegaafde kinderen een eigen school geeft kunnen ze vrienden maken met kinderen die net zo raar zijn als zijzelf en waar het normaal is en word aangemoedigt om veel te weten en hard te leren.
Als een jongetje heel goed kan voetballen word iedereen blij en moet hij zo snel mogelijk van zijn clubje naar Ajax om daar samen met andere top-voetballertjes in de dop te trainen, maar als het om
hersenen gaat mag het plotseling niet. Voor dat supervoetballertje is het ook niet leuk om de hele tijd met kreupele kindjes te trainen.
Dat is wel heel zwart/wit. Hoogbegaafde kinderen zijn niet per definitie smalle, bebrilde nerds hoor. Ik denk dat ze zich in die lagen ook prima kunnen handhaven.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn ook hoogbegaafden uit pauperwijken. Die hebben nog meer druk op zich om zich dom voor te doen, want die worden op straat helemaal geterroriseerd. Voor die kinderen met je zeker WEL zo'n school beginnen.
Mee eens.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:45 schreef deneuro het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad redenen om zo'n school in overweging te nemen, maar er zijn nog veel meer redenen om dat juist niet te doen. Een dergelijke school belemmert de latere samenwerking met 'normale' mensen en om te kunnen slagen moet men ook kunnen samenwerken. Veel hoogbegaafde leerlingen zijn geheel in zichzelf gekeerd en moeten er haast uitgetrokken worden om met andere te kunnen communiceren. Door ze bij elkaar in een klas te stoppen wordt het isolement alleen maar gestimuleerd.
Ik geloof niet in zulke scholen. Sterker nog: van die hoogbegaafde mensen kan ik geen enkel voorbeeld noemen van iemand die het daadwerkelijk gemaakt heeft. Alle grote mensen binnen natuurkunde, wiskunde et cetera zijn 'gewone' mensen, waarvan er veel (Faraday, Tartaglia) zelfs gewoon uit boerengezinnen kwamen. Het komt de ontwikkeling van een kind zeker niet ten goede als het al op zeer jonge leeftijd (vijf, zes jaar) tussen kinderen geplaatst wordt die eventueel hoogbegaafd zouden kunnen zijn.
quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies, iedereen hetzelfde onderwijs. Geen technische scholen en MEAO's meer. Eenheidsworst. Alle universiteiten afschaffen want dat veroorzaakt een klassenmaatschappij. Iedereen (ook mongooltjes) van de basisschool naar de havo en verder alles afschaffen.
Die kinderen zitten in dat isolement omdat ze niet met domme mensen kunnen communiceren. Niet om dat ze niet sociaal genoeg zijn, maar omdat de gewone kinderen absoluut niet begrijpen waar de slimme kinderen het over hebben als ze het over dingen hebben die voor hun heel normaal zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:45 schreef deneuro het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad redenen om zo'n school in overweging te nemen, maar er zijn nog veel meer redenen om dat juist niet te doen. Een dergelijke school belemmert de latere samenwerking met 'normale' mensen en om te kunnen slagen moet men ook kunnen samenwerken. Veel hoogbegaafde leerlingen zijn geheel in zichzelf gekeerd en moeten er haast uitgetrokken worden om met andere te kunnen communiceren. Door ze bij elkaar in een klas te stoppen wordt het isolement alleen maar gestimuleerd.
Ik geloof niet in zulke scholen. Sterker nog: van die hoogbegaafde mensen kan ik geen enkel voorbeeld noemen van iemand die het daadwerkelijk gemaakt heeft. Alle grote mensen binnen natuurkunde, wiskunde et cetera zijn 'gewone' mensen, waarvan er veel (Faraday, Tartaglia) zelfs gewoon uit boerengezinnen kwamen. Het komt de ontwikkeling van een kind zeker niet ten goede als het al op zeer jonge leeftijd (vijf, zes jaar) tussen kinderen geplaatst wordt die eventueel hoogbegaafd zouden kunnen zijn.
Precies. Dus dat moet je goed aanpakken. Ze hebben wel speciaal onderwijs uitgevonden voor domme en gedragsgestoorde mensen. Dat kan ook voor hele slimme. En ik denk dat dat net zo hard nodig is.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:49 schreef Messenga het volgende:
[..]
. Enig realisme? Kom op zeg, het basisonderwijs is de vorming van een kind voor de rest van zijn/haar leven.
Ben er echt falikant op tegen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies. Dus dat moet je goed aanpakken. Ze hebben wel speciaal onderwijs uitgevonden voor domme en gedragsgestoorde mensen. Dat kan ook voor hele slimme. En ik denk dat dat net zo hard nodig is.
Ik ben er zelf 1.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies. Dus dat moet je goed aanpakken. Ze hebben wel speciaal onderwijs uitgevonden voor domme en gedragsgestoorde mensen. Dat kan ook voor hele slimme. En ik denk dat dat net zo hard nodig is.
Ken je eigelijk wel hoogbegaafden?
Ik ben het niet eens met je argumenten.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:02 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Ben er echt falikant op tegen.
Ik had op de basisschool en mavo geen vrienden en moest pas halverwege de MTS gaan leren. Ik had graag een hoogbegaafdenschool gehad.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:09 schreef Messenga het volgende:
[..]
Ik ben er zelf 1.
Anyway, je wordt op de middelbare school genoeg gesplitst.
En ik niet met de jouwe. Maar dat verwacht ik ook van niemand verder.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben het niet eens met je argumenten.
Ook met elkaar kunnen ze niet communiceren hoor, maak je je daar maar geen zorgen over. Zoals ik trouwens al eerder aangaf: geef zulke leerlingen op een normale basisschool gewoon meer uitdaging.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die kinderen zitten in dat isolement omdat ze niet met domme mensen kunnen communiceren. Niet om dat ze niet sociaal genoeg zijn, maar omdat de gewone kinderen absoluut niet begrijpen waar de slimme kinderen het over hebben als ze het over dingen hebben die voor hun heel normaal zijn.
De slimme kinderen moeten alles wat ze denken vertalen in hele simpel begrippen. Ze moeten zichzelf afremmen terwijl ze juist meer en verder willen. Dus ze houden zich dom of ze houden hun mond. Een tussenweg is wel mogelijk voor een volwassenen maar niet voor een kind.
Een kind merkt dat zijn omgeving raar op hem reageert en word onzeker. Terwijl het de wereld juist beter begrijpt dan de noormale kinderen. Het kind doet zich dom voor om zelfvertrouwen te krijgen terwijl het op een hoogbegaafde school zelfvertrouwen zou krijgen door juist slimmer te worden.
Als een kind zelfvertrouwen heeft kan ie makkelijker met mensen communiceren die anders zijn. Volgens mij heeft oefening daar niets mee te maken.
Dat jij geen echte hoogbegaafden kent (of herkent) is geen argument.
Precies. Daarom lijkt me het ook een plan dat gedoemd is om (deels) te mislukken.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:09 schreef Messenga het volgende:
[..]
Ik ben er zelf 1.
Anyway, je wordt op de middelbare school genoeg gesplitst.
Dat is helemaal niet waar. Kunnen prima met elkaar communiceren.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:14 schreef deneuro het volgende:
[..]
Ook met elkaar kunnen ze niet communiceren hoor, maak je je daar maar geen zorgen over. Zoals ik trouwens al eerder aangaf: geef zulke leerlingen op een normale basisschool gewoon meer uitdaging.
Zal wel wat meevallen allemaal. Maar wat ik al zei, slecht idee.quote:Herkennen en kennen doe ik hoogbegaafden wel degelijk. Je zou mij in feite zelfs hoogbegaafd kunnen noemen, want mijn IQ blijkt ruim boven de 130 uit te komen (de betrouwbaarheid van zo'n test valt natuurlijk te betwijfelen). Zelf heb ik de laatste drie jaar van de basisschool spreekwoordelijk vrijwel alleen maar uit mijn neus zitten peuteren, maar dat is, nu ik zo terug kijk, beter geweest dan mijn hele periode op een basisschool door te brengen in een klas waarin 29 andere leerlingen zich precies hetzelfde zouden gedragen. Communiceren met elkaar? Ik dacht het niet hoor. Iedereen gaat daar voor eigen succes, mede door de hoge druk die veel ouders daar op hun kinderen zullen uitoefenen om de beste in de klas te zijn, want dat is natuurlijk de absolute eer voor zo'n leerling(e).
Maakt niet uit. Als ze het beestje maar begrijpen.quote:Als laatste nog een vraagje dat verder niet direct betrekking heeft op de discussie: wie moet die kinderen op zo'n school gaan onderwijzen? De universitair geschoolden niet (neem ik aan), want die gaan veelal het bedrijfsleven in of geven de voorkeur aan de middelbare school. Worden het dan simpele basisschooldocenten?
Het gaat mij niet eens zozeer om het talent. Het gaat mij om het geluk van het kind. Natuurlijk moeten ze het zelf doen, maar mensen hebben de neiging om bij een groep te willen horen. Als je te slim bent moet je je dom houden of alleen verder. Tenzij je omgeving net zo is als jij. Dat kan je elitair vinden, maar kinderen moeten hun weg nog vinden en als volwassene zijn dat soort keuzes al moeilijk genoeg.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:48 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Dat is wel heel zwart/wit. Hoogbegaafde kinderen zijn niet per definitie smalle, bebrilde nerds hoor. Ik denk dat ze zich in die lagen ook prima kunnen handhaven.
Dus je wilt ze uit dat milieu onttrekken, omdat er anders talent verloren gaat. Nobel, maar onhaalbaar vrees ik. Ze zullen het zelf moeten doen, wellicht met hulp van leerkrachten op de basisschool. Gelukkig heeft elk kind in Nederland een kans er iets van te maken.
Je zult op zo'n school een stevig programma moeten hebben om de leerlingen goed bezig te houden. Die programma's bestaan. Als ze alleen maar uit hun neus gaan eten kan je ze idd net zo goed op een gewone school laten zitten.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:14 schreef deneuro het volgende:
[..]
Ook met elkaar kunnen ze niet communiceren hoor, maak je je daar maar geen zorgen over. Zoals ik trouwens al eerder aangaf: geef zulke leerlingen op een normale basisschool gewoon meer uitdaging.
Herkennen en kennen doe ik hoogbegaafden wel degelijk. Je zou mij in feite zelfs hoogbegaafd kunnen noemen, want mijn IQ blijkt ruim boven de 130 uit te komen (de betrouwbaarheid van zo'n test valt natuurlijk te betwijfelen). Zelf heb ik de laatste drie jaar van de basisschool spreekwoordelijk vrijwel alleen maar uit mijn neus zitten peuteren, maar dat is, nu ik zo terug kijk, beter geweest dan mijn hele periode op een basisschool door te brengen in een klas waarin 29 andere leerlingen zich precies hetzelfde zouden gedragen. Communiceren met elkaar? Ik dacht het niet hoor. Iedereen gaat daar voor eigen succes, mede door de hoge druk die veel ouders daar op hun kinderen zullen uitoefenen om de beste in de klas te zijn, want dat is natuurlijk de absolute eer voor zo'n leerling(e).
Als laatste nog een vraagje dat verder niet direct betrekking heeft op de discussie: wie moet die kinderen op zo'n school gaan onderwijzen? De universitair geschoolden niet (neem ik aan), want die gaan veelal het bedrijfsleven in of geven de voorkeur aan de middelbare school. Worden het dan simpele basisschooldocenten?
Er zijn genoeg middelbare scholen waar spaans gegeven word en er zijn plannen voor chinees.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:38 schreef Gabry het volgende:
Ach, als ouders behoefte hebben hun 'hoogbegaafde' kind af te scheiden.
Waarom leert dat kind uit de OP eigenlijk Spaans? Dat sluit niet aan op de talen die gegeven worden op de meeste middelbare scholen.
Maar niet in Woerden en omstreken waar de Leonardo School gevestigd gaat worden. Pas in VWO 5.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn genoeg middelbare scholen waar spaans gegeven word
Of verhuizen. Er is behoefte aan meer en gevarieerder onderwijs. Als dat er niet is maakt men het zelf of verhuist als het ff kan.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:55 schreef Gabry het volgende:
[..]
Maar niet in Woerden en omstreken waar de Leonardo School gevestigd gaat worden.
Waarschijnlijk moeten ze het na de basisschool weer afleren.
Geloof je het zelf?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Of verhuizen. Er is behoefte aan meer en gevarieerder onderwijs. Als dat er niet is maakt men het zelf of verhuist als het ff kan.
O jee. Binnen een jaar hoor je de politiek-correcte Marxisten moord en doodslag krijsen omdat het 'witte' scholen zijn...quote:Op donderdag 28 juni 2007 19:50 schreef zwemmerseczeem het volgende:
http://www.ad.nl/groenehart/article1467877.ece
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat precies de reden is slimme kinderen te blijven stimuleren, in plaats van ze elke keer weer op de andere te laten wachten. Ik zie alleen niets in de IQ 130 eisen, maar veeleer in of ze zich vervelen met de standaardstof.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:39 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Hmm, dat valt je te prijzen.
Die omschakeling heb ik nooit kunnen maken.
Ik zeg niet dat ik hoogbwegaafd ben, het zou kunnen zijn dat ik hoogbegaafd ben. Ik weet het niet. En volgens mij is het echt onmogelijk om een niet hoogbegaafd kind hoogbegaafd te laten scoren op een test, of het is een kind met een IQ van 128 dat toevallig zijn dag had.quote:Op donderdag 28 juni 2007 22:59 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Die tests zijn ook zo relatief als wat zeg. Die mensen weten vaak niet eens waar ze mee bezig zijn. En wat ook een leuke is, kinderen net zo lang testen tot het resultaat als gewenst is. Op initiatief van de ouders.
En dat duidt op grenzeloze domheid. Die mensen weten echt niet waar ze over praten. Het ambieren van het predikaat "hoogbegaafd" is voor mij een sollicitiatie naar een handicap. Je wilt het echt niet zijn, of iets wat in die richting komt.
Ervan leren houden is makkelijker gezegd dan gedaan. Het betekent gewoon een gevecht voor de rest van je leven. Je aanpassen aan die meerderheid van (jouw schatting) 98%.
[..]
Lukt het dan echt niet daar vrede mee te krijgen? Echt, er zit niks anders op dan dat. Doe je best en maak er iets van.
Zoek wat mensen op die jouw grapjes begrijpen etc.
[..]
Waaruit zou blijken dat jij tot die 2% van de allerslimsten behoort dan?
De school houdt op om 3 uur! Daarna gaan ze naar huis.. Buurtkinderen, broertjes, zusjes, de bakker, tante die een bakkie komt doen.. Zulke kinderen gaan echt niet denken dat de wereld alleen uit hoogbegaafden bestaat, ze zien genoeg mensen die dat niet zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:10 schreef deneuro het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het inderdaad zoiets zal gaan worden.
Ik las net even snel het artikel door en daarin vertelde een of andere vrouw dat haar zoon van 5 jaar hoogbegaafd was. Ik vraag me af of zoiets al op een dergelijke leeftijd geconstateerd kan worden. Ik krijg dan al snel het gevoel dat de ouders graag willen dat hun kind hoogbegaafd is en het zullen dwingen om hard te werken. Ik vraag me af of dat een goede zaak is. Voorts is er een grote kans dat de leerlingen van een dergelijke school geheel vervreemd zullen raken van de werkelijkheid. De leerlingen op zo'n school zullen een geheel verkeerd beeld van de samenleving vormen en zich lastig kunnen aanpassen aan de middelbare school, waar zij het 'normale' volk weer zullen ontmoeten.
Ik vraag me daarnaast af wat de daadwerkelijke bijdrage van zo'n school op een hoogbegaafd kind is. Ik ken legio voorbeelden van slimme mensen die de tweede fase van de middelbare school niet of slechts ternauwernood wisten door te komen. Mensen kunnen op de middelbare school compleet omslaan, ondanks verpletterende resultaten op de basisschool en de onderbouw van de middelbare school. Waarom dan zulke mensen op een speciale school plaatsen als het totale voordeel voor zo'n kind nihil zal zijn? Niemand kan immers ontkennen dat kinderen op de basisschool relatief weinig leren, op rekenen en taalbeheersing na. Op een dergelijke school zal men slechts op enkele dingen wat gedetailleerder ingaan.
Jawel. Dat kan wel. Als je die testen gemaakt hebt dan weet je dat. Je kunt die tests ook oefenen en je er op voorbereiden.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:14 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik hoogbwegaafd ben, het zou kunnen zijn dat ik hoogbegaafd ben. Ik weet het niet. En volgens mij is het echt onmogelijk om een niet hoogbegaafd kind hoogbegaafd te laten scoren op een test, of het is een kind met een IQ van 128 dat toevallig zijn dag had.
Ja maar hij heeft tenminste op school gezeten met gewone kinderen he, en dat is BELANGRIJK. Daar mogen we best zoiets futiels als een latere schoolcarriere en positie in het leven best voor opofferen..Als hij maar leert dat er ook gewone mensen zijn.. aanpassen tegen elke prijs!quote:Op vrijdag 29 juni 2007 05:14 schreef justshutup het volgende:
Goed iniatief. Het zou bv. voor mijn broer erg handig geweest zijn, en voor velen anderen die met school stopten door allerlei tekortkomingen in het onderwijs en de begeleiding. Hoogbegaafdheid is nl. niet alleen maar slim zijn, of een enorm hoog IQ hebben, er komt zoveel meer bij kijken. Er zitten veel nadelen aan, die mijn broer hard heeft ondervonden. Hij heeft nu geen enkele vorm van een afgeronde opleiding (ja, basisschool) en hopt daardoor van het ene kutbaantje naar de andere. Hij wordt snel ontslagen omdat hij het altijd beter weet dan de baas, maar vervolgens ook net zo snel weer ergens anders aangenomen omdat hij zo'n slimme vent is.
Kortom, misschien is dit een klein stapje de goede richting in.
Jawel hoor. Als jij een beetje aan je woordenschat werkt, wat met cijferreeksen oefent, een idee krijgt bij abstracte tekeningetjes. Tevoren weet wat er van je verwacht wordt. Daarnaast de factor motivatie/stimulatie, die zeker van invloed is.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:35 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Tests zijn zo gemaakt dat ze het effect van oefening proberen 'af te vangen' je kunt wel een paar punten hoger scoren. maar jezelf van 100 naar 140 oefenen lijkt mij bijzonder sterk..
Een fatsoenlijke iq test (iig mijn persoonlijk ervaring) omvat ook een psychologisch deel + dat het persoonlijk afgenomen wordt. Lijkt me dat je iemand die oefent er zo uitpikt.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:42 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Jawel hoor. Als jij een beetje aan je woordenschat werkt, wat met cijferreeksen oefent, een idee krijgt bij abstracte tekeningetjes. Tevoren weet wat er van je verwacht wordt. Daarnaast de factor motivatie/stimulatie, die zeker van invloed is.
Is je IQ ineens een stuk hoger!
Zo relatief zijn die tests. Ik sta ook niet helemaal achter het begrip IQ in relatie met intelligentie in de zin van talent/potentieel. Uberhaupt het stukje kennis wat van je verwacht wordt, vind ik zeer omstreden.
Uiteraard persoonlijk. Daarom kan je er nog wel mee oefenen. Je kunt ze zo van internet afplukken of in de boekwinkel aanschaffen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:49 schreef znarch het volgende:
[..]
Een fatsoenlijke iq test (iig mijn persoonlijk ervaring) omvat ook een psychologisch deel + dat het persoonlijk afgenomen wordt. Lijkt me dat je iemand die oefent er zo uitpikt.
waarmee je dus het argument bij uitstek aan levert waaruit blijkt dat dit soort scholen er juist wel moeten komen .. als je de neurologische paden pas gaat stimuleren na de pubertijd ben je gewoon te laat en heb je een talent van ongekende grootte voorgoed beknot en gereduceerd tot "gemiddeld"quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:39 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Als je tentamens of examens haalt, zonder te leren. Leer je nooit meer. Maar dan zak je ook wel eens, want je kunt niet alles weten. Voornamelijk theorie en definities. Ga er dan maar weer eens voor zitten. Mij lukte het in ieder geval niet.
Met persoonlijk bedoelt ie onder begeleiding van een psycholoog, waar je dan een dag lang allemaal activiteiten moet doen. Niet zo'n test met patroonherkenning bijvoorbeeld. Ik heb ze beide gehad, en de eerste hang ik inderdaad wel iets meer fiducie aan (alhoewel ik in de tweede beter scoorde).quote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:56 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Uiteraard persoonlijk. Daarom kan je er nog wel mee oefenen. Je kunt ze zo van internet afplukken of in de boekwinkel aanschaffen.
De gedachte daarachter is, dat iemand die slimmer is meer kennis oppikt. Moet hij wel de kans hebben gehad de kennis op te pikken die de test vraagt. Vandaar dat het een oneerlijk is voor allochtonen, mensen uit bijvoorbeeld achterstandswijken., enzz.. Voor de mesen die wel die kans hebben gehad levert een test met kennisvragen een betrouwbaarder resultaat op.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:42 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Zo relatief zijn die tests. Ik sta ook niet helemaal achter het begrip IQ in relatie met intelligentie in de zin van talent/potentieel. Uberhaupt het stukje kennis wat van je verwacht wordt, vind ik zeer omstreden.
Dat ja, zon iq test duurt ook vaak 1 a 2 volle dagen, en is niet zoals veel mensen denken wat standaard vragen maken.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Met persoonlijk bedoelt ie onder begeleiding van een psycholoog, waar je dan een dag lang allemaal activiteiten moet doen. Niet zo'n test met patroonherkenning bijvoorbeeld. Ik heb ze beide gehad, en de eerste hang ik inderdaad wel iets meer fiducie aan (alhoewel ik in de tweede beter scoorde).
edit: de eerste werd ik bijvoorbeeld geinterviewd over allemaal dingen, moest ik met blokken een stad nabouwen, enz.
Omdat mensen niet zo graag hun kroost naar een school voor moeilijk lerende kinderen sturen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Okay, vraagje: waarom is het wel maatschappelijk geaccepteerd om een kind wat moeilijk leert naar een school voor moeilijk lerende kinderen te sturen maar is het een grote NONO om een zeer goed lerend kind naar een school voor zeer goed lerende kinderen te sturen?
Omdat het voor "normale" mensen moelijk te accepteren is dat andere mensen echt veel slimmer zijn en meer weten dan zij. Het is lekker om hoogbegaafden af te schilderen als freaks en contaktgestoord. Domme mensen zijn gewoon bang.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Okay, vraagje: waarom is het wel maatschappelijk geaccepteerd om een kind wat moeilijk leert naar een school voor moeilijk lerende kinderen te sturen maar is het een grote NONO om een zeer goed lerend kind naar een school voor zeer goed lerende kinderen te sturen?
En dan wordt het gros van de kids afgewezen omdat ze niet door de test komen, so what?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:49 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Omdat mensen niet zo graag hun kroost naar een school voor moeilijk lerende kinderen sturen.
Maar als er een school voor hoogbegaafde kinderen komt, dan staan al die zure pseudo-intellectuele NRC-lezers in de rij om hun kroost daar te dumpen.
Ik denk niet dat dat gaat werken.
Ik heb het idee dat onze vriend Johnny de Footballhero een beetje verbitterd en teleurgesteld is dat ie zelf niet de kans heeft gekregen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 19:05 schreef moussie het volgende:
het lijkt me anyway een goed idee om intelligente mensen te stimuleren waar je maar kan ipv ze aan te leren om met het hoofd onder het maaiveld te blijven, zich aan te passen aan de grootste gemene deler ..
je bent als maatschappij toch ronduit achterlijk bezig als je je slimste mensen de mogelijkheid ontneemt om zich te ontwikkelen in een op hun niveau afgestemde omgeving, we stimuleren wel de minder bedeelden om het maximum eruit te halen maar de beter dan gemiddeld bedeelden niet ?
het enige wat ik kan concluderen uit dit topic is dat het diegenen die tegen dit soort scholen zijn aan intelligentie ontbreekt om de noodzaak in te zien![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |