Ik geloof niet in een god maar áls er een is dan is dit inderdaad wat ik denk dat "god" zou zijn. Zo'n geloof heet volgens mij deisme, trouwens.quote:Op maandag 2 juli 2007 01:33 schreef Jihad-Joe het volgende:
Mijn definitie van "God" is althans theorie:
Degene die de Big Bang heeft geïnitiëerd, met allerlei materie, tijdskrommingen, dimensies en allerlei andere fenomenen, die wij nog niet hebben waargenomen, van dien. <- here it ends.
However.. wat was er voor "God"? Wie of wat heeft God gemaakt?
Een entiteit die menselijke gevoelens heeft? I doubt it.
Deïsme is het idee dat er wel een god bestaat en mogelijk ook een hiernamaals, maar dat deze god zich niet (meer) bemoeit met ons planeetje na de creatie ervan, dat god is weggegaan of zelfs niet meer bestaat/dood is gegaan.quote:Op maandag 2 juli 2007 11:36 schreef archgallo het volgende:
[..]
Ik geloof niet in een god maar áls er een is dan is dit inderdaad wat ik denk dat "god" zou zijn. Zo'n geloof heet volgens mij deisme, trouwens.
Hmm, is dat dan "een god" of God (als in de christelijke/moslim/joodse God)?quote:Op maandag 2 juli 2007 13:50 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Deïsme is het idee dat er wel een god bestaat en mogelijk ook een hiernamaals, maar dat deze god zich niet (meer) bemoeit met ons planeetje na de creatie ervan, dat god is weggegaan of zelfs niet meer bestaat/dood is gegaan.
Heet gewoon theisme.quote:Op maandag 2 juli 2007 11:36 schreef archgallo het volgende:
[..]
Ik geloof niet in een god maar áls er een is dan is dit inderdaad wat ik denk dat "god" zou zijn. Zo'n geloof heet volgens mij deisme, trouwens.
Theisme is iets anders dan deisme. De theist gelooft dat "God" zich nog steeds met ons bemoeid, de deist niet.quote:
"gewoon" een god. In ieder geval een niet-trancendente god.quote:Op maandag 2 juli 2007 14:11 schreef archgallo het volgende:
[..]
Hmm, is dat dan "een god" of God (als in de christelijke/moslim/joodse God)?
Okee, dat komt dan het dichtst in de buurt van wat ik me als god voorstel, áls het zou bestaan. Ik kan me niet voorstellen dat een wezen dat het universum schept zich druk kan maken om het feit dat ik stoute gedachtes heb over die ene buurvrouw of dat ik op zondag werk.quote:Op maandag 2 juli 2007 15:56 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
"gewoon" een god. In ieder geval een niet-trancendente god.
Oeps, niet helemaal correct. Deïsten geloven [normaal gesproken] wel in een almachtige, alwetende en overal aanwezig zijnde god (meerdere goden mag ook) en dus ook in een transcendente god. Deze god heeft echter geen naam en zou in principe van elke religie kunnen komen of zelfs een totaal andere zijn. Ook stelt de deïst de reden op de eerste plaats, en gelooft ook niet in wonderen etc. Hij stelt dat de creatie van god te zien is in de natuur en zo kan worden bewezen (deze laatste in combi met het vooropstellen van reden vind ik de meest vreemde gedachtegang van de deïst).quote:Op maandag 2 juli 2007 15:56 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
"gewoon" een god. In ieder geval een niet-transcendente god.
Okay, dank je wel.quote:Op maandag 2 juli 2007 16:12 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Oeps, niet helemaal correct. Deïsten geloven [normaal gesproken] wel in een almachtige, alwetende en overal aanwezig zijnde god (meerdere goden mag ook) en dus ook in een transcendente god.
Als hij alle gelovigen in één keer tot zich neemt middels spontane zelfontbranding, en daarna nooit meer iets van zich laat zien of horen. Dan zou er bij mij wel een dankgebedje af kunnen vanwege de Grote Schoonmaak Der Idioten.quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Voor alle Atheïsten onder ons, wanneer is het duidelijk dat Hij (Het Spagettimonster, Allah, Jahweh, of hoe je hem ook noemen wilt) wel bestaat.
Haleluja!quote:Op maandag 2 juli 2007 16:14 schreef Zwartkijken het volgende:
[..]
Als hij alle gelovigen in één keer tot zich neemt middels spontane zelfontbranding, en daarna nooit meer iets van zich laat zien of horen. Dan zou er bij mij wel een dankgebedje af kunnen vanwege de Grote Schoonmaak Der Idioten.
Props voor hem dan.quote:Op maandag 2 juli 2007 16:14 schreef Zwartkijken het volgende:
[..]
Als hij alle gelovigen in één keer tot zich neemt middels spontane zelfontbranding, en daarna nooit meer iets van zich laat zien of horen. Dan zou er bij mij wel een dankgebedje af kunnen vanwege de Grote Schoonmaak Der Idioten.
Is goed, dan kijken wij vanuit de hemel toe hoe de aarde naar de klote gaat.quote:Op maandag 2 juli 2007 16:14 schreef Zwartkijken het volgende:
[..]
De aarde is nu anders ook aardig op weg hoorquote:Op maandag 2 juli 2007 17:16 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Is goed, dan kijken wij vanuit de hemel toe hoe de aarde naar de klote gaat.![]()
- mensen verdoen geen tijd meer met biddenquote:Op maandag 2 juli 2007 17:16 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Is goed, dan kijken wij vanuit de hemel toe hoe de aarde naar de klote gaat.![]()
Ik kan ook wat nadelen noemen hoor:quote:Op maandag 2 juli 2007 17:33 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
- mensen verdoen geen tijd meer met bidden
- mensen gaan af op feiten en bewijzen, in plaats van waanbeelden.
- mensen moorden elkaar niet meer uit vanwege hun verschillende imaginaire vriendjes
Toch vreemd, ik zie alleen maar voordelen aan een wereld zonder religie en zijn dwazen.
Gelukkig niet, ligt eindelijk de weg open voor abortus, euthanasie, inentingen, voorbehoedsmiddelen en stamcelonderzoek en wordt het niet langer tegengehouden door mensen die hun moreel besef uit een eeuwenoud boek halen.quote:Op maandag 2 juli 2007 17:40 schreef koningdavid het volgende:
Er is geen hoger moreel-besef dat een tegenwicht kan bieden aan deze oorlogen.
En als dat wondertje nou door gebedsgenezer Oeba Doeba wordt gedaan met behulp van een goocheltruuk? Zonder dat je in de gaten hebt dat het om een goocheltruuk gaat? Want laten we wel wezen, we zijn allemaal heel makkelijk voor de gek te houden...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 09:49 schreef Knipoogje het volgende:
Ik ga in God geloven als ik een wonder voor mijn neus zie plaatsvinden. Een Echt Wonder(tm) natuurlijk. En dat hoeft maar iets belachelijks kleins te zijn. Een vingertopje dat voor mijn ogen aangroeit, een klein sneetje dat zich voor mijn ogen dicht, mezelf eventjes laten zweven... iets kleins.
Gelovigen zeggen altijd dat atheisten toch nooit God zullen aannemen, maar hierboven bewijs ik het tegendeel. Zo'n klein wondertje en ik ben om. Zo simpel is het.
Ja, wat doe je hier nog?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:06 schreef lionsguy18 het volgende:
Dom volk hier op FOK.
Ons er van proberen te overtuigen dat zijn imaginaire vriendje echt bestaat. En als we dat niet doen, komt dat vriendje ons in elkaar slaan na schooltijdquote:
quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:16 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Ons er van proberen te overtuigen dat zijn imaginaire vriendje echt bestaat. En als we dat niet doen, komt dat vriendje ons in elkaar slaan na schooltijd.
Je beledigt nu alweer mensen zonder enige aanleiding. Of is de aanleiding dat ze een andere visie dan jij hebben? Anyhoo, ik vind dat jij een schande voor je geloof bentquote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:06 schreef lionsguy18 het volgende:
Dom volk hier op FOK.
Er wordt hier zeker wel es ongenuanceerd gereageerd op Fok als het religie betreft. Dat jij hier vervolgens ook in meegaat, is dan weer kortzichtig van je. Ik zie jou namelijk ook erg weinig inhoudelijk reageren, jij lijkt de religietopics hier ook te gebruiken om je frustraties te spuien.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:06 schreef lionsguy18 het volgende:
Dom volk hier op FOK.
"U zult uw naaste liefhebben."quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:06 schreef lionsguy18 het volgende:
Dom volk hier op FOK.
Ha, Strijder van God.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:06 schreef lionsguy18 het volgende:
Dom volk hier op FOK.
of - alla dokter Katz-:quote:Op donderdag 28 juni 2007 10:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zou dan een semi-grappige opmerking maken in de trant van "Ah, joh, toe nou, 1tje extra merken ze daar binnen toch niet?"
ahhh.. het grote Balkon , verdieping 700, geheel en al in het leven geroepen om de onderdrukte lammetjes op aarde een vals geloof in rechtvaardigheid te geven.quote:Op maandag 2 juli 2007 17:16 schreef koningdavid het volgende:
[..]
"God" heeft ons gemaakt om hem/haar/het te bekritiseren samen met de creaties die hij/zij/het heeft gemaakt. Dit maakt ons nuchter.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:06 schreef lionsguy18 het volgende:
Dom volk hier op FOK.
Ik zie niet in waarom. Het zit nu eenmaal in de natuur van de mens om voor zijn zwakkere soortgenoten te zorgen. Dat heeft niets met religie te maken. Enkele goede doelen zullen verdwijnen en er zullen nieuwe voor in de plaats komen.quote:Op maandag 2 juli 2007 17:40 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik kan ook wat nadelen noemen hoor:
- miljoenen kerken zullen genoodzaakt zijn te stoppen met diaconie en opbouwwerk
- Ongelooflijk veel goede doelen zullen ophouden te bestaan
- Het tekort aan vrijwilligerswerk wordt nog groter
De mens heeft van nature een moreel besef. Het is niet alsof niet-gelovigen het verschil niet weten tussen goed en fout.quote:- Mensen voeren hoe dan ook oorlog, religie is maar een van de drijfveren. De meest bloedige oorlogen hadden niks met religie te maken, maar meer met politieke ideologiën of geo-strategie.
Er is geen hoger moreel-besef dat een tegenwicht kan bieden aan deze oorlogen.
En omgekeerd kennen mensen een goddelijke inspiratie toe aan volkomen normale eigenschappen, zoals de zorg voor zwakkeren en een moreel besef.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:33 schreef k3vil het volgende:
Het is altijd hetzelfde, mensen verlenen menselijke eigenschappen aan hun godsbeeld.
We hebben het dan ook over een Echt Wonder(tm), niet over een situatie die eventueel verklaard kan worden als zijnde een goocheltruuk. Enfin, je weet wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 09:58 schreef onemangang het volgende:
En als dat wondertje nou door gebedsgenezer Oeba Doeba wordt gedaan met behulp van een goocheltruuk? Zonder dat je in de gaten hebt dat het om een goocheltruuk gaat? Want laten we wel wezen, we zijn allemaal heel makkelijk voor de gek te houden...
Zoals ik al eerder zei: de tijd stilzetten vind ik persoonlijk vrij overtuigend en moet voor onze almachtige vrind toch een makkie zijn?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 17:04 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
We hebben het dan ook over een Echt Wonder(tm), niet over een situatie die eventueel verklaard kan worden als zijnde een goocheltruuk. Enfin, je weet wat ik bedoel.
Dat doet ie constant, jammer genoeg merkt niemand het omdat de tijd stilstaatquote:Op dinsdag 3 juli 2007 17:06 schreef Frollo het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei: de tijd stilzetten vind ik persoonlijk vrij overtuigend en moet voor onze almachtige vrind toch een makkie zijn?
'Enkele' goede doelen? Je hebt duidelijk geen idee waarover je praat.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:14 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom. Het zit nu eenmaal in de natuur van de mens om voor zijn zwakkere soortgenoten te zorgen. Dat heeft niets met religie te maken. Enkele goede doelen zullen verdwijnen en er zullen nieuwe voor in de plaats komen.
Zeg ik ook niet. Ik durf alleen best te beweren dat veel christenen wel iets 'moreler' leven en, ook historisch gezien, die moraliteit in sommige situaties positief laten gelden.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:14 schreef DionysuZ het volgende:
De mens heeft van nature een moreel besef. Het is niet alsof niet-gelovigen het verschil niet weten tussen goed en fout.
Volgens de eigen moraal jaquote:Op dinsdag 3 juli 2007 17:38 schreef koningdavid het volgende:
Zeg ik ook niet. Ik durf alleen best te beweren dat veel christenen wel iets 'moreler' leven en, ook historisch gezien, die moraliteit in sommige situaties positief laten gelden.
Mijn standpunt is dus dat atheïsten wellicht een belangrijkere en positievere rol hebben in de wereld. Dat wordt ook vaak vergeten, zoals in dit topicquote:Mijn standpunt is dus dat veel gelovigen een belangrijke en ook wel positieve rol hebben in deze wereld. Dat wordt wel eens vergeten, zoals in dit topic.
Mwah, weer van die mooie 'symboolargumenten' die altijd weer naar voren komen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 17:49 schreef JeRa het volgende:
[..]
Volgens de eigen moraal jadie niet vanzelfsprekend met die van de maatschappij overeenkomt. Zie ook de vele heikele agendapunten zoals abortus en euthanasie.
Wij verschillen hierover heel erg van mening denk ik. Alleen jouw mening is heersend in het seculiere Staphorst dat Nederland heet, daarom verbaast het me dat je zegt dat jouw mening 'ook wordt vergeten'.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 17:49 schreef JeRa het volgende:
Mijn standpunt is dus dat atheïsten wellicht een belangrijkere en positievere rol hebben in de wereld. Dat wordt ook vaak vergeten, zoals in dit topic
quote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:59 schreef Frollo het volgende:
[..]
En omgekeerd kennen mensen een goddelijke inspiratie toe aan volkomen normale eigenschappen, zoals de zorg voor zwakkeren en een moreel besef.
Er word minder euthanasie gepleegt en er word meer aan pallitieve sedatie gedaan. Er worden mensen maanden voor ze een natuurlijke dood zouden sterven al op deze manier behandelt. Een verkapte vorm van euthanasie waar minder ingewikkelde regelgeving aan hangt. Dus je kan je op de borst kloppen dat er minder euthanasie gepleegt word maar het resultaat is hetzelfde. Wat heb je nu bereikt als Christen zijnde?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 18:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Mwah, weer van die mooie 'symboolargumenten' die altijd weer naar voren komen.
Volgens mij hebben wij nu een grotendeels christelijke regering, en volgens mij is zowel euthanasie als abortus nog toegestaan. Al is het gelukkig niet meer zo eenvoudig en vrijblijvend als eerst.
Christenen worden vaak afgezeken door atheïsten, ik maak het zo vaak mee. Omgekeerd gebeurt het veel minder.
Misschien toch weer iets van dat moreel besef he?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |