Is dat niet 'stoere forumpraat'?quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:08 schreef Creutton-dar het volgende:
Ook dat zou ik zelf doen.
nee. is geen onzin.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:07 schreef Creutton-dar het volgende:
[..]
Dus een levenlang opgesloten zitten is geen onzin?
Dat je tegen de doodstraf ben was me al duidelijk.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:10 schreef sneakypete het volgende:
Levenslang kan bij herziening van een zaak ongedaan gemaakt worden, de doodstraf is onomkeerbaar.
Waar mensen werken worden fouten gemaakt, en het is beter om voor het geval dat, de fout te kunnen herstellen, dat is toch logisch?
En wat betreft detentiekosten: die kun je compenseren door gediteneerden iets maatschappelijk nuttigs te laten doen.
waarom voor dan?quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:13 schreef Creutton-dar het volgende:
[..]
Dat je tegen de doodstraf ben was me al duidelijk.
Ik ben er voor.
Dus blijven we tegenover elkaar staan.
Het tegenargument is duidelijk: levenslang zitten verwijdert de veroordeelde ook uit de maatschappij en de straf is bij herziening van de zaak ongedaan te maken.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:13 schreef Creutton-dar het volgende:
[..]
Dat je tegen de doodstraf ben was me al duidelijk.
Ik ben er voor.
Dus blijven we tegenover elkaar staan.
Misschien omdat ieder zijn eigen mening heeft hoe het recht zegeviert?quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:14 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
waarom voor dan?
Landen die het hebben zijn veelal totalitair en weinig democratisch.
Daarnaast zie ik niet dat het afschikt, het is niet goedkoper en niet humaner.
Omdat je een gevangenis straf altijd nog ongedaan kan maken.quote:
We hebben het nu over schuldigen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:15 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het tegenargument is duidelijk: levenslang zitten verwijdert de veroordeelde ook uit de maatschappij en de straf is bij herziening van de zaak ongedaan te maken.
Maar wat is jouw pro-argument? Wat vind je ervan dat onschuldigen gedood worden (en dat gebeurt!) ?
Neenee, daarmee doe je je er te gemakkelijk van af. Pro-doodstraf zijn is ook weerwoord kunnen geven op het doden van onschuldigen. Je kunt het nooit met zekerheid hebben over schuldigen. Rechtspraak kan falen. En zeker de rechtspraak in de VS met een volksjury.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:18 schreef Creutton-dar het volgende:
We hebben het nu over schuldigen.
DIe veroordeeld zijn.
We kunnen wel allerlei situaties gaan bedenken, maar veranderd niets aan onze mening.
maar op wat voor manier viert het recht meer zijn zegen dan bij levenslang, op welke punten?quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:16 schreef Creutton-dar het volgende:
[..]
Misschien omdat ieder zijn eigen mening heeft hoe het recht zegeviert?
Er zijn genoeg mogelijkheden in onze ogen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:18 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Omdat je een gevangenis straf altijd nog ongedaan kan maken.
Met als als zijn er zoveel mogelijkheden. Ook dat er fouten worden gemaakt. Om jezelf tegen de misdadigers te beschermen kan je ze levenslang opsluiten. Om te voorkomen dat je mensen onterecht dood kan je dus niet de doodstraf toepassen.
Bij als als zit je met de doodstraf altijd zo dat je het niet terug kan draaien, dat heb je niet met levenslang. Er zijn zoveel mogelijkheden die niet langs zijn gekomen bij 1 beslissing om iemand te doden, dat het onzinnig is om ze te doden. Bij de beslissing van levenslang kan je er tenminste op terugkomen.
Noem eens een een stuk of tien mensen die onschuldig ter dood zijn gebracht in de VS.quote:Op woensdag 27 juni 2007 23:58 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wat dus ongewijfeld enorm vaak gebeurd is. Nog regelmatig hoor je verhalen over bijv. rechtenstudenten die zich op oude zaken storten en een onschuldige uit de dodencel krijgen.
dat is dus helemaal niet onmenselijk. Het is juist heel menselijk.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:53 schreef Karina het volgende:
Ik ben sowieso tegen de doodstraf, maar het feit dat iemand 11 jaar in de gevangenis zit te wachten totdat hij ter dood wordt veroordeeld is helemaal onmenselijk.
En waarom iemand nu dan opeens wel ter dood brengen? Hadden ze opeens haast of zo?
er zijn hele volkstammen in de USA niets anders proberen als de Smoking Gun te vinden. Een Onschuldige die ter dood is veroordeelt.quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:39 schreef __Saviour__ het volgende:
Je weet niet van specifieke mensen of ze onschuldig waren. Maar simpel met gezond verstand nadenken levert op dat wel degelijk onschuldigen ter dood gebracht zijn.
quote:Op woensdag 27 juni 2007 20:05 schreef tong80 het volgende:
Als terminale Kankerpatient moet je dus je arts doodschieten om euthanasie te krijgen.
Dat is veel te veel vertrouwen op de onfeilbaarheid van rechtspraak. Nou, dat is het niet hoor. Zeker niet door het absurde systeem van de VS met volksjury. Onschuldigen worden wel degelijk veroordeeld, zoals ik al zei. Met gezond verstand even nadenken. Bij meer dan genoeg zaken is nog alle reden tot twijfel. Maar alleen mensen met keiharde poen weten zich te redden met dure advocaten.quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:58 schreef CANARIS het volgende:
[..]
er zijn hele volkstammen in de USA niets anders proberen als de Smoking Gun te vinden. Een Onschuldige die ter dood is veroordeelt.
Tiot nu is er 1 geval van een voorbestrafte Moordenaar (!) die in de staat Louisiane misschien ter dood is veroordeelt en gexecuteerd.
Verder is er niet 1 geval waar zelfs twijfel bestaat.
er zijn verschrikkelijk veel gevallen waarbij ENORM veel twijfel bestaat over de schuld van de terdoodveroordeelden. ik heb onlangs nog een reportage gezien op canvas van een zwarte vrouw uit Texas ( de naam ontglipt me) waarvan bijna zeker is dat ze de moord niet kon gepleegd hebben. toch is ze nu dood. En zo zijn er nog talrijke gevallen...quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:58 schreef CANARIS het volgende:
er zijn hele volkstammen in de USA niets anders proberen als de Smoking Gun te vinden. Een Onschuldige die ter dood is veroordeelt.
Tiot nu is er 1 geval van een voorbestrafte Moordenaar (!) die in de staat Louisiane misschien ter dood is veroordeelt en gexecuteerd.
Verder is er niet 1 geval waar zelfs twijfel bestaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |