Kan dit, in een beschaafd westers land? Heeft justitie in Oklahoma gelijk? Waarom heeft die executie 11 jaar moeten duren?quote:VS executeert terminale patiënt
In de Amerikaanse staat Oklahoma is een terminale kankerpatiënt met een injectie ter dood gebracht. Het is een 49-jarige man die elf jaar geleden werd veroordeeld omdat hij zijn werkgever had doodgeschoten.
Tegenstanders van de doodstraf noemen de executie nutteloos omdat de man nog maar een half jaar te leven had. Zijn advocaat had het hooggerechtshof gevraagd de executie tegen te houden omdat die in strijd met de grondwet zou zijn, die wrede straffen verbiedt. Justitie in Oklahoma oordeelde dat ziekte geen vrijspraak kan betekenen van een misdaad.
Beroepprocedures etc, etc.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:49 schreef Elfletterig het volgende:
Kan dit, in een beschaafd westers land? Heeft justitie in Oklahoma gelijk? Waarom heeft die executie 11 jaar moeten duren?
Omdat er allerlei beroepsmogelijkheden zijn die iha worden gebruikt. Dit natuurlijk om te voorkomen dat iemand ten onrechte ter dood wordt veroordeeld (niet dat het bullitproof is...).quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:49 schreef Elfletterig het volgende:
Waarom heeft die executie 11 jaar moeten duren?
Ze willen het wel graag zeker weten lijkt me...quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:49 schreef Elfletterig het volgende:
Onderstaand bericht (bron: NOS) lijkt me voldoende stof voor discussie:
[..]
Kan dit, in een beschaafd westers land? Heeft justitie in Oklahoma gelijk? Waarom heeft die executie 11 jaar moeten duren?
quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:53 schreef Karina het volgende:
Ik ben sowieso tegen de doodstraf, maar het feit dat iemand 11 jaar in de gevangenis zit te wachten totdat hij ter dood wordt veroordeeld is helemaal onmenselijk.
En waarom iemand nu dan opeens wel ter dood brengen? Hadden ze opeens haast of zo?
Zo gaat dat. Een ter dood veroordeelde heeft nog meerdere opties om in beroep te gaan. Zijn die mogelijkheden allemaal uitgeput, dan wordt een datum voor de executie vastgesteld. Gezondheid is daarbij blijkbaar irrelevant.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:53 schreef Karina het volgende:
Ik ben sowieso tegen de doodstraf, maar het feit dat iemand 11 jaar in de gevangenis zit te wachten totdat hij ter dood wordt veroordeeld is helemaal onmenselijk.
En waarom iemand nu dan opeens wel ter dood brengen? Hadden ze opeens haast of zo?
In een beschaafd westers land zou dat niet kunnen. De VS daarentegen is alles behalve beschaafd.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bizar eigenlijk ja.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:56 schreef teamlead het volgende:
[..]
[/b]
Gek dat dit wél mag, maar euthanesie in dat zelfde land verboden is...
Huh? Waarvoor dat dan?quote:Op woensdag 27 juni 2007 10:00 schreef Echo99 het volgende:
Jammer dat Floripas een ban heeft
dat dus...quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:53 schreef Karina het volgende:
Maar dan neem ik aan dat er meerderen een ban hebben gekregen, want die onzin kan ik mij wel voor de geest halen ja... Wie allemaal?quote:Op woensdag 27 juni 2007 10:03 schreef Echo99 het volgende:
De gemoederen liepen wat hoog op in een GS topic
Wanneer stop je eens met lijmsnuiven?quote:Op woensdag 27 juni 2007 10:05 schreef Sant het volgende:
Net goed, hij moet boeten voor zijn daad..
Of die nu terminaal is of niets, doet niets af aan zijn straf die hij al dan niet terecht heeft gekregen..
Maar indien schuldig, boeie, voor mijn part was ie dubbel terminaal en moest ie pissen door zijn neus... STERF!
Armeggedon en nog een paar... Kijk effe in MEDquote:Op woensdag 27 juni 2007 10:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar dan neem ik aan dat er meerderen een ban hebben gekregen, want die onzin kan ik mij wel voor de geest halen ja... Wie allemaal?
Als het meteen wordt gedaan heet het "onzorgvuldig". Nee, die tijd wordt gebruikt om te bekijken of alle procedures goed zijn doorlopen en voor gratieverzoeken, enz.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:53 schreef Karina het volgende:
Dat dus.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:56 schreef teamlead het volgende:
[..]
Maar áls je als land de doodstraf hanteert, dan is het niet meer dan logisch dat die straf ook voltrokken wordt als de veroordeelde ziek is ja.
Je kan beter kapot gaan door een executie dan door de pijnlijke laatste fase van je kankerstadium.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat mensen moeten wachten op hun executie, is een onderdeel van hun straf.quote:Op woensdag 27 juni 2007 11:47 schreef Bigs het volgende:
Als ze die man nou niet 11 jaar hadden laten wachten op z'n executie dan was deze hele discussie niet nodig geweest
Ik kan je helemaal volgen tot aan het stuk "en dus niet relaxt voor de nabestaanden van het slachtoffer".quote:Op woensdag 27 juni 2007 11:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat mensen moeten wachten op hun executie, is een onderdeel van hun straf.
Zomaar meteen geexecuteerd worden, is natuurlijk een easy-way-out voor de dader en dus niet relaxt voor de nabestaanden van het slachtoffer.
Hoe kan je dit vergelijken met euthanesie? Hij heeft de doodstraf gekregen en dat wordt nu uitgevoerd.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:56 schreef teamlead het volgende:
[..]
[/b]
ja.. want anders zou de patient zelf zijn overleden....
Maar áls je als land de doodstraf hanteert, dan is het niet meer dan logisch dat die straf ook voltrokken wordt als de veroordeelde ziek is ja.
quote:Op woensdag 27 juni 2007 12:25 schreef JoeRokocoko het volgende:
![]()
[..]
Ik kan je helemaal volgen tot aan het stuk "en dus niet relaxt voor de nabestaanden van het slachtoffer".
Is dat zo? Vraag ik me dan af. Vaak hoor ik nabestaanden van een slachtoffer na een executie zeggen: "Nu kunnen we het hoofdstuk pas echt afsluiten".
Is er wel eens onderzoek gedaan onder de nabestaanden, naar wat zij liever willen met de dader: direct de doodstraf, of pas na 11 a 18 jaar. Lijkt me wel interessant.
Je weet het antwoord al uit eigen beleving beweer je, want jij kent veel mensen die dat hebben meegemaakt.quote:
Ik ben juist degene die er ver van af staat. Ik ken helemaal niet veel nabestaanden die een executie van de dader hebben meegemaakt, ik zie ze alleen wel op het nieuws. Daar lijken ze hetzelfde te zeggen, maar het kan ook net zo goed mijn beleving zijn en berusten op toeval. Bovendien beweer jij het tegenovergestelde en daar zul je zo ook wel je redenen voor hebben.quote:Op woensdag 27 juni 2007 12:33 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je weet het antwoord al uit eigen beleving beweer je, want jij kent veel mensen die dat hebben meegemaakt.
Dan is een onderzoek - dat waarschijnlijk door een blanke politieke correcte intellectueel, die ver van de samenleving afstaat wordt uitgevoerd - overbodig.
Het bizarre aan deze situatie vind ik dat diezelfde patient zonder doodstraf niet dood mag gaan als hij dat zou willen en dat de overheid in deze situatie éérst geld pompt in zijn behandeling om hem vervolgens te doden.quote:Op woensdag 27 juni 2007 12:26 schreef Roi het volgende:
[..]
Hoe kan je dit vergelijken met euthanesie? Hij heeft de doodstraf gekregen en dat wordt nu uitgevoerd.
Stomme discussie.
Dat weet ik wel zeker. De meeste nabestaanden zien het liefst zo'n figuur wegrotten.quote:Op woensdag 27 juni 2007 12:38 schreef JoeRokocoko het volgende:
[..]
maar het kan ook net zo goed mijn beleving zijn en berusten op toeval.
nou nee hoor, dat is de wereld omdraaien. dat deze persoon iemand heeft doodgeschoten is onmenselijk. wat mijn betreft verliezen dit soort mensen al hun rechten.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:53 schreef Karina het volgende:
Ik ben mijn vader verloren aan kanker, als je ziet wat dat met je doet dan denk ik dat de doodstraf in dit geval een flinke bevrijding was ipv een straf.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:53 schreef Fugie het volgende:
Lijkt me niet dat een ziekte, hoe ernstig ook, invloed zou mogen hebben op een uitspraak. Daarnaast is het wellicht voor de man zelf ook een opluchting. Wie weet hoeveel hij al heeft geleden door zijn ziekte.
tsja, daar sta je dan als arts met je eedquote:Op woensdag 27 juni 2007 10:43 schreef __Saviour__ het volgende:
Waarschijnlijk kreeg ie nog wel medische zorg voor die kanker. Da's wel een rare gedachte eigenlijk. Hem in leven houden om te kunnen doden.
Precies.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:49 schreef Creutton-dar het volgende:
De doodstraf is de doodstraf.
Dat het zolang duurt heeft met de procedures te maken, zoals al een paar keer eerder vermeld is.
Dat iemand terminaal ziek is, is niet van belang.
Hij heeft die misdaad begaan en daarvoor is deze straf opgelegd.
Er is vaak genoeg een doodvonnis teruggedraaid in het verleden, met valide redenen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:55 schreef Gia het volgende:
.
Als hij vanzelf was dood gegaan, dan had dat niet meer gekund.
Maar goed, ik ben niet per se tegen de doodstraf, maar wel tegen dat uitstel iedere keer. Ook al doen ze het zichzelf aan.
In Nederland staat die eed in ieder geval nergens meer voor, artsen mogen hier immers palliatieve sedatie en euthanasie uitvoeren.quote:Op woensdag 27 juni 2007 15:15 schreef Re het volgende:
tsja, daar sta je dan als arts met je eed
Aan de andere kant. Bij ons is euthanesie wel mogelijk en de doodstraf niet. Maar ja, wij hebben nog de vrije keus. Daar niet. Goed puntquote:Op woensdag 27 juni 2007 09:56 schreef teamlead het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |