Is dat niet 'stoere forumpraat'?quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:08 schreef Creutton-dar het volgende:
Ook dat zou ik zelf doen.
nee. is geen onzin.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:07 schreef Creutton-dar het volgende:
[..]
Dus een levenlang opgesloten zitten is geen onzin?
Dat je tegen de doodstraf ben was me al duidelijk.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:10 schreef sneakypete het volgende:
Levenslang kan bij herziening van een zaak ongedaan gemaakt worden, de doodstraf is onomkeerbaar.
Waar mensen werken worden fouten gemaakt, en het is beter om voor het geval dat, de fout te kunnen herstellen, dat is toch logisch?
En wat betreft detentiekosten: die kun je compenseren door gediteneerden iets maatschappelijk nuttigs te laten doen.
waarom voor dan?quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:13 schreef Creutton-dar het volgende:
[..]
Dat je tegen de doodstraf ben was me al duidelijk.
Ik ben er voor.
Dus blijven we tegenover elkaar staan.
Het tegenargument is duidelijk: levenslang zitten verwijdert de veroordeelde ook uit de maatschappij en de straf is bij herziening van de zaak ongedaan te maken.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:13 schreef Creutton-dar het volgende:
[..]
Dat je tegen de doodstraf ben was me al duidelijk.
Ik ben er voor.
Dus blijven we tegenover elkaar staan.
Misschien omdat ieder zijn eigen mening heeft hoe het recht zegeviert?quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:14 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
waarom voor dan?
Landen die het hebben zijn veelal totalitair en weinig democratisch.
Daarnaast zie ik niet dat het afschikt, het is niet goedkoper en niet humaner.
Omdat je een gevangenis straf altijd nog ongedaan kan maken.quote:
We hebben het nu over schuldigen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:15 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het tegenargument is duidelijk: levenslang zitten verwijdert de veroordeelde ook uit de maatschappij en de straf is bij herziening van de zaak ongedaan te maken.
Maar wat is jouw pro-argument? Wat vind je ervan dat onschuldigen gedood worden (en dat gebeurt!) ?
Neenee, daarmee doe je je er te gemakkelijk van af. Pro-doodstraf zijn is ook weerwoord kunnen geven op het doden van onschuldigen. Je kunt het nooit met zekerheid hebben over schuldigen. Rechtspraak kan falen. En zeker de rechtspraak in de VS met een volksjury.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:18 schreef Creutton-dar het volgende:
We hebben het nu over schuldigen.
DIe veroordeeld zijn.
We kunnen wel allerlei situaties gaan bedenken, maar veranderd niets aan onze mening.
maar op wat voor manier viert het recht meer zijn zegen dan bij levenslang, op welke punten?quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:16 schreef Creutton-dar het volgende:
[..]
Misschien omdat ieder zijn eigen mening heeft hoe het recht zegeviert?
Er zijn genoeg mogelijkheden in onze ogen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:18 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Omdat je een gevangenis straf altijd nog ongedaan kan maken.
Met als als zijn er zoveel mogelijkheden. Ook dat er fouten worden gemaakt. Om jezelf tegen de misdadigers te beschermen kan je ze levenslang opsluiten. Om te voorkomen dat je mensen onterecht dood kan je dus niet de doodstraf toepassen.
Bij als als zit je met de doodstraf altijd zo dat je het niet terug kan draaien, dat heb je niet met levenslang. Er zijn zoveel mogelijkheden die niet langs zijn gekomen bij 1 beslissing om iemand te doden, dat het onzinnig is om ze te doden. Bij de beslissing van levenslang kan je er tenminste op terugkomen.
Noem eens een een stuk of tien mensen die onschuldig ter dood zijn gebracht in de VS.quote:Op woensdag 27 juni 2007 23:58 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wat dus ongewijfeld enorm vaak gebeurd is. Nog regelmatig hoor je verhalen over bijv. rechtenstudenten die zich op oude zaken storten en een onschuldige uit de dodencel krijgen.
dat is dus helemaal niet onmenselijk. Het is juist heel menselijk.quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:53 schreef Karina het volgende:
Ik ben sowieso tegen de doodstraf, maar het feit dat iemand 11 jaar in de gevangenis zit te wachten totdat hij ter dood wordt veroordeeld is helemaal onmenselijk.
En waarom iemand nu dan opeens wel ter dood brengen? Hadden ze opeens haast of zo?
er zijn hele volkstammen in de USA niets anders proberen als de Smoking Gun te vinden. Een Onschuldige die ter dood is veroordeelt.quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:39 schreef __Saviour__ het volgende:
Je weet niet van specifieke mensen of ze onschuldig waren. Maar simpel met gezond verstand nadenken levert op dat wel degelijk onschuldigen ter dood gebracht zijn.
quote:Op woensdag 27 juni 2007 20:05 schreef tong80 het volgende:
Als terminale Kankerpatient moet je dus je arts doodschieten om euthanasie te krijgen.
Dat is veel te veel vertrouwen op de onfeilbaarheid van rechtspraak. Nou, dat is het niet hoor. Zeker niet door het absurde systeem van de VS met volksjury. Onschuldigen worden wel degelijk veroordeeld, zoals ik al zei. Met gezond verstand even nadenken. Bij meer dan genoeg zaken is nog alle reden tot twijfel. Maar alleen mensen met keiharde poen weten zich te redden met dure advocaten.quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:58 schreef CANARIS het volgende:
[..]
er zijn hele volkstammen in de USA niets anders proberen als de Smoking Gun te vinden. Een Onschuldige die ter dood is veroordeelt.
Tiot nu is er 1 geval van een voorbestrafte Moordenaar (!) die in de staat Louisiane misschien ter dood is veroordeelt en gexecuteerd.
Verder is er niet 1 geval waar zelfs twijfel bestaat.
er zijn verschrikkelijk veel gevallen waarbij ENORM veel twijfel bestaat over de schuld van de terdoodveroordeelden. ik heb onlangs nog een reportage gezien op canvas van een zwarte vrouw uit Texas ( de naam ontglipt me) waarvan bijna zeker is dat ze de moord niet kon gepleegd hebben. toch is ze nu dood. En zo zijn er nog talrijke gevallen...quote:Op donderdag 28 juni 2007 09:58 schreef CANARIS het volgende:
er zijn hele volkstammen in de USA niets anders proberen als de Smoking Gun te vinden. Een Onschuldige die ter dood is veroordeelt.
Tiot nu is er 1 geval van een voorbestrafte Moordenaar (!) die in de staat Louisiane misschien ter dood is veroordeelt en gexecuteerd.
Verder is er niet 1 geval waar zelfs twijfel bestaat.
perfecte actie...quote:Op woensdag 27 juni 2007 09:49 schreef Elfletterig het volgende:
Onderstaand bericht (bron: NOS) lijkt me voldoende stof voor discussie:
[..]
Kan dit, in een beschaafd westers land? Heeft justitie in Oklahoma gelijk? Waarom heeft die executie 11 jaar moeten duren?
http://web.amnesty.org/pages/deathpenalty-facts-engquote:10. Execution of the innocent
As long as the death penalty is maintained, the risk of executing the innocent can never be eliminated.
Since 1973, 124 prisoners have been released in the USA after evidence emerged of their innocence of the crimes for which they were sentenced to death. There were six such cases in 2004, two in 2005, one in 2006 and one so far in 2007. Some prisoners had come close to execution after spending many years under sentence of death. Recurring features in their cases include prosecutorial or police misconduct; the use of unreliable witness testimony, physical evidence, or confessions; and inadequate defence representation. Other US prisoners have gone to their deaths despite serious doubts over their guilt. The state of Florida has the highest number of exonerations: 22.
The then Governor of the US state of Illinois, George Ryan, declared a moratorium on executions in January 2000. His decision followed the exoneration of the 13th death row prisoner found to have been wrongfully convicted in the state since the USA reinstated the death penalty in 1977. During the same period, 12 other Illinois prisoners had been executed. In January 2003 Governor Ryan pardoned four death row prisoners and commuted all 167 other death sentences in Illinois.
Twee dagen voor zijn vertrek als gouverneur en niet lang voordat hij wegens corruptie tot 6,5 jaar cel werd veroordeeld. Een goeie manier om je reputatie nog snel even op te poetsen zodat je niet als dief zal worden herinnerd maar als kampioen voor de goeie zaak.quote:In January 2003 Governor Ryan pardoned four death row prisoners and commuted all 167 other death sentences in Illinois.
okay, die man was niet helemaal zuiver op de graat .. bestquote:Op donderdag 28 juni 2007 12:13 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Twee dagen voor zijn vertrek als gouverneur en niet lang voordat hij wegens corruptie tot 6,5 jaar cel werd veroordeeld. Een goeie manier om je reputatie nog snel even op te poetsen zodat je niet als dief zal worden herinnerd maar als kampioen voor de goeie zaak.
edit: Een van de corruptie zaken was het verstrekken van vergunningen aan vrachtwagenchauffeurs die niet gekwalificeerd waren. Een van die lieden heeft zes kinderen doodgereden, iemand die alleen Spaans sprak maar toch voor het Engelstalige schriftelijke examen was geslaagd. Misschien was Ryan wel zelf een beetje bang voor de strop.
Ik zie nergens feiten. en boel mening en een hoop polemiek , maar nergens zie ik een onschuldig geexecuteerdequote:Op donderdag 28 juni 2007 12:20 schreef moussie het volgende:
[..]
okay, die man was niet helemaal zuiver op de graat .. best
en nu nog je reactie op het feit dat er 124 mensen onschuldig in death-row zaten, en een onbekend aantal wel geëxecuteerd is ondanks twijfels over hun schuld
Bull Shitquote:Op donderdag 28 juni 2007 10:22 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
er zijn verschrikkelijk veel gevallen waarbij ENORM veel twijfel bestaat over de schuld van de terdoodveroordeelden. ik heb onlangs nog een reportage gezien op canvas van een zwarte vrouw uit Texas ( de naam ontglipt me) waarvan bijna zeker is dat ze de moord niet kon gepleegd hebben. toch is ze nu dood. En zo zijn er nog talrijke gevallen...
Je lult over iets waar je geen donder van weet.quote:Op donderdag 28 juni 2007 10:24 schreef __Saviour__ het volgende:
het zijn vaak vooral arme zwarte mensen bij wie de twijfel doorslaat naar 'schuldig'. Met dank aan het amerikaanse jurysysteem.
Zomaar even wat linkjes he.
http://www.exonerate.org/facts/
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Calvin_Tillman
http://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Wyniemko
wacht even.. je erkent dus dat in het Amerikaanse systeem de mogelijkheid bestaat dat iemand onschuldig veroordeeld wordt.. maa rje weigert te geloven dat er dan iemand onschuldig terechtgesteld wordtquote:Op donderdag 28 juni 2007 14:26 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Je lult over iets waar je geen donder van weet.
Het is aan elke verdediging accord te gaan met een jury.
Niets is in de USA zo goed gereeld als het Jury stysteem.
Kunnen wij met onze 5.Kolonne die zich rechters noemen nog een boel van leren.
Je komt niet met 1 onschuldig geexecuteerde. Je komt met onschuldig veroordeelden. Iets wat wij in Nederland ook kennen .
Het jurysysteem van de VS is gewoon klote. Normale burgers, die geen zak weten, laten oordelen over verdachten. Slaat echt nergens op. Daarbij spelen persoonlijke en rascistische gevoelen een grote rol. Arme zwarte verdachten tegenover een volledig blanke jury bijvoorbeeld maakt erg weinig kans.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:26 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Je lult over iets waar je geen donder van weet.
Het is aan elke verdediging accord te gaan met een jury.
Niets is in de USA zo goed gereeld als het Jury stysteem.
Kunnen wij met onze 5.Kolonne die zich rechters noemen nog een boel van leren.
Een kleine greep van onschuldig veroordeelden die zat in de dodencel ja. Mensen die geexecuteerd zouden zijn als er niet wat rechtenstudenten zich met de zaken zouden bemoeien. Ze kunnen zich maar met een klein aantal zaken bezig houden. En als je ziet wat voor resultaat ze daar al mee boeken, kun je door met gezond verstand beredeneren dat er ook onschuldigen gedood zijn.quote:Je komt niet met 1 onschuldig geexecuteerde. Je komt met onschuldig veroordeelden. Iets wat wij in Nederland ook kennen .
toen men aan aan de man van het OPENBAAR MINISTERIE vroeg, in een interview na de executie, of de schuld wel voldoende bewezen was, stond die man met zijn mond vol tanden.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:22 schreef CANARIS het volgende:
Bull Shit
je gaat weer op het lijm van een docu die met een mening begint een docu te maken.
Men ... wie is de "Men" die zo zeker ware an de onschudl?
Nog Talrijke gevallen.... waar dan ?
Inderdaad. Achterlijk systeem.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:33 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het jurysysteem van de VS is gewoon klote. Normale burgers, die geen zak weten, laten oordelen over verdachten. Slaat echt nergens op. Daarbij spelen persoonlijke en rascistische gevoelen een grote rol. Arme zwarte verdachten tegenover een volledig blanke jury bijvoorbeeld maakt erg weinig kans.
[..]
Ook in Belgie is juryrechtspraak hoor.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:33 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het jurysysteem van de VS is gewoon klote. Normale burgers, die geen zak weten, laten oordelen over verdachten. Slaat echt nergens op. Daarbij spelen persoonlijke en rascistische gevoelen een grote rol. Arme zwarte verdachten tegenover een volledig blanke jury bijvoorbeeld maakt erg weinig kans.
Met het feit dat in Nederland onschuldigen tenminste nog levend de gevangenis uitkomen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:26 schreef CANARIS het volgende:
Je komt niet met 1 onschuldig geexecuteerde. Je komt met onschuldig veroordeelden. Iets wat wij in Nederland ook kennen .
Echt?quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ook in Belgie is juryrechtspraak hoor.
Wordt het trauma minder na zijn dood, dan?quote:Op donderdag 28 juni 2007 10:58 schreef desiredbard het volgende:
[..]
perfecte actie...
Dader een nog verder verkort leven ..... de familieleden van zijn slachtoffers en het trauma van zijn collega's wordt weer efrfe vergeten.
nee natuurlijk niet, die is dan ook dood voor zijn onschuld net als in de 124 andere gevallen bewezen kon wordenquote:Op donderdag 28 juni 2007 14:20 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ik zie nergens feiten. en boel mening en een hoop polemiek , maar nergens zie ik een onschuldig geexecuteerde
Uiteraard, jij weet dat allemaal en kende alle dossiers. Heel goed.quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:47 schreef moussie het volgende:
[..]
nee natuurlijk niet, die is dan ook dood voor zijn onschuld net als in de 124 andere gevallen bewezen kon worden
Jaquote:
Nou, ik heb wel flink gekankerd op het Belgische rechtssysteem (Dutroux et. al.), maar dat van die jury wist ik niet.quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jury_(rechtspraak)
(en daar hoor ik dan nooit iemand over kankeren.....)
Dit gaat over de VS omdat daar absolute lekenjuryrechtspraak icm doodstraf speelt. Een erg ongelukkige combinatie.quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jury_(rechtspraak)
(en daar hoor ik dan nooit iemand over kankeren.....)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |