Wie in Den Haag woont, of een bedrijf heeft, moet gemeentebelastingen betalen. Dat is nodig om allerlei voorzieningen in de stad te betalen, zoals aanleg en onderhoud van wegen, plantsoenen en riolering en het aantrekkelijk maken en veilig houden van uitgaansgebieden. Ook het toezicht in de stad en het optreden van politie en brandweer worden betaald van geinde belastinggelden. Door belasting te betalen leveren alle inwoners en bedrijven van Den Haag een bijdrage aan de stad.
Naam
Afvalstoffenheffing
Omschrijving
Wat is afvalstoffenheffing?
Voor het wekelijks ophalen en verwerken van huisvuil betaalt ieder huishouden in Den Haag een afvalstoffenheffing. Bedrijven, winkels e.d. betalen deze heffing dus niet.
Hoeveel betalen?
Voor de afvalstoffenheffing gelden verschillende tarieven. Deze zijn afhankelijk van het aantal personen dat in een huis woont. Er zijn tarieven voor eenpersoons-, tweepersoons- en drie- of meerpersoonshuishoudens. Voor de bepaling van het tarief is de grootte van het huishouden op 1 januari bepalend. Of vanaf het moment dat u in Den Haag gaat wonen. Voor het te betalen bedrag maakt het geen verschil of u veel, weinig of zelfs helemaal geen afval aan de straat zet. Alleen de grootte van het huishouden is hierbij van belang.
Wanneer kunt u de aanslag verwachten?
De aanslag afvalstoffenheffing krijgt u normaal gesproken in de tweede helft van februari. Maar het blijft altijd mogelijk dat u het biljet op een later tijdstip krijgt. Als u eigenaar bent van een woning, dan wordt de aanslag veelal in combinatie met de OZB, het rioolrecht en de WOZ-beschikking opgelegd.
Naam
Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
Omschrijving
Wat is OZB?
OZB staat voor onroerende zaakbelastingen. Dit is een belasting die wordt geheven over alle onroerende zaken (bijvoorbeeld een woonhuis of een bedrijfspand), gelegen in de gemeente Den Haag. De OZB wordt geheven van degenen die op 1 januari eigenaar en/ of gebruiker zijn. De basis om de aanslag te berekenen is de WOZ-waarde van de onroerende zaak.
NB: Sinds 2006 is de OZB-gebruikersbelasting voor woningen afgeschaft.
Situatie op 1 januari
Voor de heffing van OZB telt de situatie op 1 januari van het belastingjaar. Wie dán eigenaar of gebruiker is, krijgt de aanslag. Als u later in het jaar verhuist of uw pand verkoopt, moet u toch de gehele aanslag betalen. Dit betekent ook dat als u in de loop van het jaar een pand koopt of in gebruik neemt, u pas voor het jaar daarop een aanslag voor het pand ontvangt.
Wanneer kunt u de aanslag verwachten?
Het aanslag-/beschikkingsbiljet krijgt u normaal gesproken in de tweede helft van februari. Maar het blijft altijd mogelijk dat u het biljet op een later tijdstip krijgt.
De aanslag OZB wordt veelal in combinatie met de WOZ-beschikking, het rioolrecht (eigenaren) en de afvalstoffenheffing opgelegd.
Wanneer moet u betalen?
Het aanslagbiljet waarop de aanslag OZB staat, heeft twee betalingstermijnen. Minimaal de helft van het bedrag moet één maand na de dagtekening van het biljet betaald zijn en het restant uiterlijk drie maanden na de dagtekening. Kiest u echter voor betaling via automatische incasso, dan is gespreide betaling in maximaal zes maandelijkse termijnen mogelijk.
Naam
Rioolrecht eigenaren
Omschrijving
Iedere eigenaar van een (on)roerende zaak met een aansluiting op de gemeentelijke riolering moet rioolrecht eigenaren betalen. Dat is een vast bedrag per aansluiting.
Situatie op 1 januari
Voor de heffing van rioolrecht eigenaren telt de situatie op 1 januari van het belastingjaar. Wie dán eigenaar of gebruiker is, krijgt de aanslag. Als u later in het jaar verhuist of uw pand verkoopt, moet u toch de gehele aanslag betalen. Dit betekent ook dat als u in de loop van het jaar een pand koopt of in gebruik neemt, u pas voor het jaar daarop een aanslag voor het pand ontvangt.
Wanneer kunt u de aanslag verwachten?
Het aanslag-/beschikkingsbiljet krijgt u normaal gesproken in de tweede helft van februari. Maar het blijft altijd mogelijk dat u het biljet op een later tijdstip krijgt. De aanslag rioolrecht eigenaren wordt veelal in combinatie met de OZB, de afvalstoffenheffing en de WOZ-beschikking opgelegd.
Wanneer moet u betalen?
Het aanslagbiljet waarop de aanslag rioolrecht eigenaren staat, heeft twee betalingstermijnen. Minimaal de helft van het bedrag moet één maand na de dagtekening van het biljet betaald zijn en het restant uiterlijk drie maanden na de dagtekening. Kiest u echter voor betaling via automatische incasso, dan is gespreide betaling in maximaal zes maandelijkse termijnen mogelijk.
Naam
WOZ-waarde
Omschrijving
Wat is de Wet WOZ?
De Wet WOZ staat voor Wet waardering onroerende zaken. De WOZ-waarde is de prijs die een onroerende zaak (bijvoorbeeld een woning of bedrijfspand) zou opbrengen als het op de waardepeildatum leeg en vrij van hypotheek zou worden verkocht. De gemeente deelt de waarde van een onroerende zaak mee aan de belanghebbenden via een zogenaamde ' WOZ-beschikking'. De WOZ-waarde is voor de gemeente de basis voor de berekening van de onroerende-zaakbelastingen (OZB). De WOZ-waarde wordt ook gebruikt door het waterschap (omslagheffing) en de landelijke Belastingdienst (box 3 inkomstenbelasting).
Vanaf 2007 wordt de WOZ-waarde jaarlijks vastgesteld. Voor 2007 is de waardepeildatum 1 januari 2005.
Voor wie?
Belanghebbenden zijn eigenaren of gebruikers van onroerende zaken. Voor woningen hoeft sinds 2006 geen OZB-gebruikersbelasting meer te worden betaald. Woninggebruikers ontvangen voor 2007 daarom uitsluitend ter informatie de WOZ-waarde van hun woning. Iemand die alleen gebruiker is van een woning kan tegen de WOZ-waarde géén bezwaar maken.
Wanneer?
Het aanslag-/beschikkingsbiljet met de vermelding van de WOZ-waarde van uw onroerende zaak, ontvangt u als regel in de tweede helft van februari. Het is mogelijk dat u het biljet op een later tijdstip krijgt, bijvoorbeeld indien tussentijds iets aan het object is gewijzigd.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.