Als je dit gelooft, staat god niet buiten de tijd en is hij dus niet almachtig.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 19:59 schreef gias het volgende:
iedereen heeft zijn eigen keuze om te geloven wat hij wil. Het is niet zo dat God in de hand heeft waar jij voor kiest en als jij je laat verleiden om de makkelijkste weg te kiezen is dat dus ook jou keuze en zal je daar straks voor moeten instaan.
Nee, waar jij over hebt is het fatalisme. Dat is slechts een van de stromingen die je kunt aanhangen nadat je accepteert dat vrije wil (in de zin van: een individu kan kiezen wat hij wil in zijn pure vorm, afgezien van de van nature onmogelijkheden zoals bijvoorbeeld vliegen zonder hulpmiddelen ) niet bestaat. Er zijn vele andere manieren om hiermee om te gaan, weet je (en te veel werk om het hele verhaal hier uit te werken in GC).quote:Op dinsdag 26 juni 2007 22:40 schreef gias het volgende:
met die redenering kom je nergens. als alles al voorbestemd is, waarom ga je dan nog iets ondernemen. beter besluit je dan om niks meer te doen, dat is makkelijker en vervolgens roep je gewoon heel hard dat het al vast stond en dat je er niks aan kunt doen.
....maar God is toch almachtig? En alwetend? En perfect Goed?quote:Op dinsdag 26 juni 2007 19:59 schreef gias het volgende:
Hoe komt iedereen er bij dat God hier alles stuurt en in de hand heeft,
als alles hier perfect was noemden we dit wel Hemel.
iedereen heeft zijn eigen keuze om te geloven wat hij wil. Het is niet zo dat God in de hand heeft waar jij voor kiest en als jij je laat verleiden om de makkelijkste weg te kiezen is dat dus ook jou keuze en zal je daar straks voor moeten instaan.
Ja natuurlijk, maar dat houdt niet in dat hij ons hele leven gaat bepalen, Hij laat je vrij in je denken en handelen en zal na afloop over je oordelen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 11:17 schreef oddman het volgende:
....maar God is toch almachtig? En alwetend? En perfect Goed?
al zou Hij bestaan, het zou mij mijn derriére oxideren wat Hij er van vindtquote:Op woensdag 27 juni 2007 16:15 schreef Klit het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, maar dat houdt niet in dat hij ons hele leven gaat bepalen, Hij laat je vrij in je denken en handelen en zal na afloop over je oordelen.
Als Hij vindt dat je er klaar voor bent zal je naar een hoger niveau gaan, als Hij vindt dat je nog het nodige te leren en/of te ondervinden hebt zal Hij je wederom een plekje op de aarde geven, net zolang totdat je genoeg hebt laten zien dat je klaar bent voor je volgende levensfase.
PeZu is dus echt zo'n voorbeeld die nog niet klaar is voor de volgende fase, die moet nog een hoop leren.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:19 schreef PeZu het volgende:
al zou Hij bestaan, het zou mij mijn derriére oxideren wat Hij er van vindt
ik moet helemaal niksquote:Op woensdag 27 juni 2007 16:35 schreef Klit het volgende:
[..]
PeZu is dus echt zo'n voorbeeld die nog niet klaar is voor de volgende fase, die moet nog een hoop leren.
Ik wist niet dat god ook aan reincarnatie deed. Hoeveel levens moet je god ontkennen voordat je definitief naar de hel gaat?quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:15 schreef Klit het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, maar dat houdt niet in dat hij ons hele leven gaat bepalen, Hij laat je vrij in je denken en handelen en zal na afloop over je oordelen.
Als Hij vindt dat je er klaar voor bent zal je naar een hoger niveau gaan, als Hij vindt dat je nog het nodige te leren en/of te ondervinden hebt zal Hij je wederom een plekje op de aarde geven, net zolang totdat je genoeg hebt laten zien dat je klaar bent voor je volgende levensfase.
Jazeker, ook voor PeZu is er nog hoop, maar dat gaat wel een aantal levens kosten ben ik bang.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:37 schreef PeZu het volgende:
ik moet helemaal niks
en dta moeten jullie stelletje trieste droeftoeters eens goed in jullie oren knopen met je geestvervuiling
Waar is de hel dan en waarom wil je er heen, ben je de vorige keer iets vergeten of zo?quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:47 schreef bigshadow het volgende:
Ik wist niet dat God ook aan reincarnatie deed. Hoeveel levens moet je God ontkennen voordat je definitief naar de hel gaat?
ik ben al lang opgegeven en uitgekots door jullie god, dus bespaar je de moeitequote:Op woensdag 27 juni 2007 16:52 schreef Klit het volgende:
[..]
Jazeker, ook voor PeZu is er nog hoop, maar dat gaat wel een aantal levens kosten ben ik bang.
Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar goed. Er is geen hel, opgelost. Slotje.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:53 schreef Klit het volgende:
[..]
Waar is de hel dan en waarom wil je er heen, ben je de vorige keer iets vergeten of zo?
God geeft nooit op en zal er altijd zijn en voor je zorgen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:57 schreef PeZu het volgende:
ik ben al lang opgegeven en uitgekots door jullie God, dus bespaar je de moeite![]()
nope,quote:Op woensdag 27 juni 2007 17:11 schreef Klit het volgende:
[..]
God geeft nooit op en zal er altijd zijn en voor je zorgen.
Gelukkig sprak Hij wel Nederlands dan.quote:Op woensdag 27 juni 2007 17:19 schreef PeZu het volgende:
nope,
ik ben een keer bijna dood gegaan (helaas heh) en toen had ik dus zo moment, dat ik al zwevend door zo;n witte licht tunnel en aan het eind van de tunnel zat een man, door al het felle licht kon ik hem niet goed zien
ik vroeg, wie ben j een wat heeft deze ongein te beteken, hij zei ik ben God, je verlosser
ik zei rot op en laat me verder slapen jij oproerkraaier, en op dat momnet schoot ik bij nav de reanimatie
ik wacht helemaal nergens opquote:Op woensdag 27 juni 2007 17:22 schreef Klit het volgende:
[..]
Gelukkig sprak Hij wel Nederlands dan.
God zal namelijk niet spreken, Hij doet dat met gevoel.
Maar wacht jij maar totdat je aan de beurt ben.
Dus Hij kiest er voor om mij op een wereld te plaatsen die geheel door hem gecontroleerd wordt (hij is immers alwetend en almachtig), kiest er voor om mij zelfbewustzijn te geven en dan vervolgens moet ik voor Hem kiezen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:15 schreef Klit het volgende:
[..]
jurk?quote:Op woensdag 27 juni 2007 17:24 schreef PeZu het volgende:
ik wacht helemaal nergens op
wat wil die narcistische rotzak doen wat ik al niet heb meegemaakt, come on, die pussy in zijn jurk
In alle fasen van je bestaan zul je dingen oppakken en leren, je zult ook alle fasen moeten doorlopen en doorgronden om uiteindelijk alle kennis en ervaring te hebben om naar de volgende fase te kunnen gaan.quote:Immers: als ik een knikker aan de bovenkant van een heuvel loslaat, gaat die knikker zijn eigen weg.
Maar wel altijd naar beneden, en als ik weet hoe de contouren van de heuvel gaan, weet ik ook precies waar de knikker terecht komt. Zo weet God dat dan ook, en Hij heeft immers toch het beste met ons voor, dus dan maakt het niet uit of ik een Satanist of kinderverkrachter wordt.
Waarom komt 'ie dat ons niet even vertellen?quote:Op woensdag 27 juni 2007 18:05 schreef Klit het volgende:
Dus ja, God weet waar je zult uitkomen onderaan die heuvel,
Nee, zeker niet, ik zit alleen in een andere fase, alhoewel is het niet helemaal eerlijk om PeZu als voorbeeld te nemen, die staat volgens mij nog helemaal in het begin.quote:Op woensdag 27 juni 2007 18:08 schreef bigshadow het volgende:
Dus als ik het goed begrijp beschouw jij jezelf verder "gefaseerd" dan PeZu of iedere andere niet-gelovende?
Dat staat er dus m'n beste Kadoc, dat staat er.quote:Op woensdag 27 juni 2007 18:07 schreef Kadoc het volgende:
Waarom komt 'ie dat ons niet even vertellen?
quote:Op woensdag 27 juni 2007 18:12 schreef Klit het volgende:
[..]
Nee, zeker niet, ik zit alleen in een andere fase, alhoewel is het niet helemaal eerlijk om PeZu als voorbeeld te nemen, die staat volgens mij nog helemaal in het begin.
Maar ook de ontkenningsfase is natuurlijk van belang om mee om te leren gaan.
Waarom hoor ik dan niks van hem?quote:Op woensdag 27 juni 2007 18:13 schreef Klit het volgende:
[..]
Dat staat er dus m'n beste Kadoc, dat staat er.
Ook dat staat er beste Kadoc, ook dat staat er.quote:
Als je alle fasen bent gepasseerd zou je geen deel meer uitmaken van dit leven m'n beste PeZu, je praat wederom poep.quote:Op woensdag 27 juni 2007 18:18 schreef PeZu het volgende:_!
ik ben alle fases al gepasseerd en heb een realistische kijk op het leven![]()
ik leef ook al heel lang niet meerquote:Op woensdag 27 juni 2007 19:22 schreef Klit het volgende:
[..]
Als je alle fasen bent gepasseerd zou je geen deel meer uitmaken van dit leven m'n beste PeZu, je praat wederom poep.
Dat maak jij er weer van,sommige mensen maken het erger dan het is,quote:Op woensdag 27 juni 2007 21:26 schreef Tomatenboer het volgende:
Het hangt ervan af welke god ik aantref, de streng gereformeerde god, de protestantse god, wellicht een humanistische god
Maar met de God zoals de meeste die definiëren met zijn homofobie, tegen seks voor het huwelijk, tegen voorbehoedsmiddelen etc, die hoef ik niet eens te kennen, laat mij dan maar lekker naar de hel gaan.
Je zet jezelf alleen maar neer voor schut, m'n beste PeZu, je bevestigd slechts wat vele hier al denken.quote:Op woensdag 27 juni 2007 19:25 schreef PeZu het volgende:
ik leef ook al heel lang niet meer
ik ben slechts een echo van mijn vorige bestaan en galm lekker na
Zoals Freda55 hier al zo treffend wist te zeggen, er is maar één God, alleen wordt hij in verschillende stromingen anders genoemd.quote:Op woensdag 27 juni 2007 21:26 schreef Tomatenboer het volgende:
Het hangt ervan af welke god ik aantref, de streng gereformeerde god, de protestantse god, wellicht een humanistische god
Maar met de God zoals de meeste die definiëren met zijn homofobie, tegen seks voor het huwelijk, tegen voorbehoedsmiddelen etc, die hoef ik niet eens te kennen, laat mij dan maar lekker naar de hel gaan.
dat jij compleet gestoord bent jaquote:Op woensdag 27 juni 2007 23:04 schreef Klit het volgende:
[..]
Je zet jezelf alleen maar neer voor schut, m'n beste PeZu, je bevestigd slechts wat vele hier al denken.
Dat sprookje gaat niet op, want de god van de Islam is echt radicaal anders dan die van de christenen, als je beide boekjes naast elkaar legt.quote:Op woensdag 27 juni 2007 23:10 schreef Klit het volgende:
[..]
Zoals Freda55 hier al zo treffend wist te zeggen, er is maar één God, alleen wordt hij in verschillende stromingen anders genoemd.
Beste Vader_Aardbei, dat is dus net hetgeen ik probeerde uit te leggen in dit topic, het is een proces van fasen die je moet doorlopen en daar horen ook de minder leuke dingen bij, dit doet Onze Vader niet om ons te pesten of om ons te straffen ofzo, dit is nodig om je te kunnen ontwikkelen tot een volwaardig persoon.quote:Op woensdag 27 juni 2007 23:17 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Als er wel een god is, dan wil ik hem niet kennen. Dan is hij namelijk een kwaadaardige god. Iedere god die ziet hoe de wereld naar de klote gaat en geen reet uitvoert is:
A Niet almachtig, geen god dus.
B Wel almachtig maar onwetend, geen god dus.
C Wel almachtig én alwetend, maar hij laat dingen gebeuren (kinderen die kanker krijgen etc)
...en dan is hij geen god, maar een duivel.
Die God is helemaal niet radicaal (logisch ook, want het is allemaal één en dezelfde God) Hij wordt radicaal gemaakt door de manier waarop de gelovigen ermee om gaan.quote:Dat sprookje gaat niet op, want de god van de Islam is echt radicaal anders dan die van de christenen, als je beide boekjes naast elkaar legt.
Als God al weet waar je uitkomt heb je dus geen vrije wil en is het dus allemaal irrelevant wat ik kies religieus gezien.quote:Op woensdag 27 juni 2007 18:05 schreef Klit het volgende:
[..]
In alle fasen van je bestaan zul je dingen oppakken en leren, je zult ook alle fasen moeten doorlopen en doorgronden om uiteindelijk alle kennis en ervaring te hebben om naar de volgende fase te kunnen gaan.
Ook negatieve ervaringen en hoe je daarmee om moet en zult gaan horen daarbij, het goede bestaat tenslotte nog altijd door het slechte, als het ene er niet is zal het andere er ook niet zijn.
Dus ja, God weet waar je zult uitkomen onderaan die heuvel, maar het van de heuvel afrollen is nodig om de juiste bagage mee te krijgen en om je leerproces te voltooien.
En ja, daar horen ook de fasen in waarin PeZu nu zit.
Ja zelfde als mensen die geloven dat morgen cecar van zich laat horenquote:Op donderdag 28 juni 2007 02:06 schreef Future_Boxing_Champion het volgende:
mensen die geloven dat een god na 2000 jaar alsnog gaat laten zien.
![]()
quote:Op donderdag 28 juni 2007 02:11 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ja zelfde als mensen die geloven dat morgen cecar van zich laat horen
quote uit mijn fotoboek:quote:Op donderdag 28 juni 2007 02:17 schreef Future_Boxing_Champion het volgende:
[..]
mensen die geloven zijn bekrompen en kunnen niet inzien dat ze ongelijk hebben.
Ach...quote:Op donderdag 28 juni 2007 02:17 schreef Future_Boxing_Champion het volgende:
[..]
mensen die geloven zijn bekrompen en kunnen niet inzien dat ze ongelijk hebben.
Vervang "god" door "heroïne" en je hebt het verhaal van een junk.quote:
ook al zou het onzin en krom zijn, wat is er dan helemaal mis mee als ik daarbij het gevoel heb dat ik er gelukkig van wordt?quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:14 schreef SuperRembo het volgende:
Vervang "god" door "heroïne" en je hebt het verhaal van een junk.
Helaas, als je eenmaal in die onzin geloofd zie je zelf niet meer hoe krom het allemaal is.
Helemaal niks, totdat diegene besluit zijn doctrine op te dringen aan anderen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:44 schreef Klit het volgende:
[..]
ook al zou het onzin en krom zijn, wat is er dan helemaal mis mee als ik daarbij het gevoel heb dat ik er gelukkig van wordt?
Ergo wat is er mis mee als iemand gelukkig is met wat hij voelt en beleefd?
Niks toch?
Opdringen is nooit goed natuurlijk, alhoewel je natuurlijk wel zoveel mogelijk mensen mee wilt laten delen in het gevoel van God, dus lijkt me er niets verkeerds aan als je de mensen in ieder geval probeert duidelijk te maken hoeveel plezier, geluk, kracht en liefde je uit het Geloof kunt halen, want waarom zou je het alleen voor jezelf houden tenslotte?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:27 schreef StupidByNature het volgende:
Helemaal niks, totdat diegene besluit zijn doctrine op te dringen aan anderen.
daar is helemaal niks mis mee maar ga dan ook niet lopen zeggen dat god bestaat het is een verzinsel om mensen goed te laten voelen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:44 schreef Klit het volgende:
[..]
ook al zou het onzin en krom zijn, wat is er dan helemaal mis mee als ik daarbij het gevoel heb dat ik er gelukkig van wordt?
Ergo wat is er mis mee als iemand gelukkig is met wat hij voelt en beleefd?
Niks toch?
Vraag hem op bezoek en wil dan van hem weten waarom hij mijn leven zo kut maakt.quote:Op zondag 24 juni 2007 09:35 schreef Klit het volgende:
Veel Fokkers gaan er van uit dat God niet bestaat, maar wat nu als hij er wel blijkt te zijn, wat doe je dan, en hoe ga je hier dan mee om?
Ik heb er 24 jaarvoor opengestaan en heb niets gevoeld. Lijkt me ruim voldoende. Ik heb genoeg van dit soort lege woorden. Overigens verwar je steeds "voelen" (als in "met je hart voelen") en "waarnemen" (als in: met je zintuigen waarnemen). Voor mij ben je een telemarketer die mij precies tijdens het eten belt of ik geïnteresseerd ben in zijn product. Want ik zou zo veel beter af zijn als ik dat product zou kopen! En ja, natuurlijk bel ik, want ik weet van tevoren niet wie er geïnteresseerd is en wie nietquote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:56 schreef Klit het volgende:
[..]
Opdringen is nooit goed natuurlijk, alhoewel je natuurlijk wel zoveel mogelijk mensen mee wilt laten delen in het gevoel van God, dus lijkt me er niets verkeerds aan als je de mensen in ieder geval probeert duidelijk te maken hoeveel plezier, geluk, kracht en liefde je uit het Geloof kunt halen, want waarom zou je het alleen voor jezelf houden tenslotte?
Maar zoals ik hiervoor ook al schreef, als je het gevoel hebt, dan is Geloof slechts de naam van dat gevoel.
Als je er niet open voor staat en dus "niets" voelt, dan is het Geloof nog niets voor jou.
Als jij er 24 jaar voor open heb gestaan en er niets bij gevoeld heb ben je toch niet heel erg handig bezig lijkt mij, wie gaat er nu 24 jaar fanatiek met het geloof bezig terwijl het je niks doet?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:35 schreef StupidByNature het volgende:
Ik heb er 24 jaarvoor opengestaan en heb niets gevoeld. Lijkt me ruim voldoende. Ik heb genoeg van dit soort lege woorden. Overigens verwar je steeds "voelen" (als in "met je hart voelen") en "waarnemen" (als in: met je zintuigen waarnemen). Voor mij ben je een telemarketer die mij precies tijdens het eten belt of ik geïnteresseerd ben in zijn product. Want ik zou zo veel beter af zijn als ik dat product zou kopen! En ja, natuurlijk bel ik, want ik weet van tevoren niet wie er geïnteresseerd is en wie nietEn dit gebeurt dan een paar keer per avond met verschillende telemarketers, allemaal met verschillende "producten".
PS: Klit, ben jij toevallig van de ClittenUnie? (sorry, kon het niet laten...)
quote:Ergo: lekker je eigen visie op religie voor jezelf houden. Zo niet dan bevestig je alleen maar mijn visie op evangelische christenen.
Waarom zou ik mijn visie op het geloof niet mogen geven en jij wel?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:24 schreef roburt het volgende:
daar is helemaal niks mis mee maar ga dan ook niet lopen zeggen dat God bestaat het is een verzinsel om mensen goed te laten voelen.
Opvoeding en zo weet je wel. Het voor zoete koek slikken en hiernaar leven. Totdat er een punt kwam waarop ik vragen ben gaan stellen en heb besloten dat religie niets voor mij is. Ik vind het nog steeds de beste beslissing van mijn leven tot nu toe.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 17:42 schreef Klit het volgende:
[..]
Als jij er 24 jaar voor open heb gestaan en er niets bij gevoeld heb ben je toch niet heel erg handig bezig lijkt mij, wie gaat er nu 24 jaar fanatiek met het geloof bezig terwijl het je niks doet?
Ik weet niet wie er nu slechter af is hoor.
Bestaat zo'n lijst ook tegen evangelisten? Ik woon in een buurt waarin ik zo vaak wordt aangesproken dat het gewoon niet leuk meer is. Ook mijn geduld raakt wel eens op.quote:En van die telemarketeers kun je gewoon afkomen door jezelf op een kijst te laten zetten dat je dat niet meer wilt, schijnt wel aardig goed te werken.
Je mag je visie geven natuurlijk, maar zodra jij gaat verkondigen dat ik die visie maar beter over zou kunnen nemen omdat dat beter voor mij is, kom je in mijn "gebied" en gaan mijn nekharen omhoog staan. Jouw vrijheid houdt op waar de mijne begint (en vice versa natuurlijk!), het blijft moeilijk voor sommigen om dat te begrijpen. Kun je je überhaupt iets voorstellen bij dit verhaal?quote:Waarom zou ik mijn visie op het geloof niet mogen geven en jij wel?
Zolang je dit gewoon met respect doet en niet gaat lopen drammen aan de deur is hier volgens mij niets mis mee.
En ach, nu hebben ze iets verzonnen waardoor mensen zich goed voelen, dat is inderdaad wel erg![]()
Als er in het winkelcentrum weer zo'n krantenjongen vraagt of je een gratis Telegraaf wilt hebben dan zeg je toch ook gewoon "nee, dank je" of "leuk, wat heb je dan voor een proefabbonnementje", de keuze of je wel of niet in gesprek gaat met iemand bepaal je toch ook zelf en dat hoeft echt geen 24 jaar te duren hoor.
Natuurlijk kan ik me dat goed voorstellen, helemaal als je bij jou in de buurt constant wordt lastig gevallen door opdringerige bekeerlingen, ik zou daar persoonlijk ook niet goed van worden.quote:Je mag je visie geven natuurlijk, maar zodra jij gaat verkondigen dat ik die visie maar beter over zou kunnen nemen omdat dat beter voor mij is, kom je in mijn "gebied" en gaan mijn nekharen omhoog staan. Jouw vrijheid houdt op waar de mijne begint (en vice versa natuurlijk!), het blijft moeilijk voor sommigen om dat te begrijpen. Kun je je überhaupt iets voorstellen bij dit verhaal?
Ik weet niet waar de woorden, dan ga je naar de hel in de Bijbel staan, voor zover je de Bijbel helemaal serieus moet nemen, maar dat is wat mensen er van maken, angst creeren om zieltjes te binden, slechte zaak vind ik, Je krijgt dan zo'n postcodeloterij effect, ik koop maar een lot want stel je voor dat de straatprijs hier valt en ik heb geen lot. Geloof moet je beleven en dat zouden ook heel veel mensen kunnen als ze zichzelf er voor open zouden stellen, als ze de moeite zouden nemen om dit te doen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 19:06 schreef zwemmerseczeem het volgende:
De moslims zeggen 'geloof in Allah of ga nar de hel' De christenen zeggen 'Geloof in Christus of ga naar de hel'. Vanaf deze aarde kan ik niet zien wie gelijk heeft. Kiezen voor de God van de een is kiezen voor de hel van de ander. Als ik verkeerd kies (ik wordt moslim. maar de christenen hadden gelijk) Beland ik ik de christelijke hel. Of andersom. Maar God is vergeving, hij vergeeft zelfs massamoordenaars. Maar de mensen die verkeerd gegokt hebben gaan wel naar de hel.
Hoezo zou er een duivel moeten bestaan dan?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 02:26 schreef student_van_het_leven het volgende:
ALs er echt een god zou bestaan, dan vind ik het wel zo eerlijk om ook de duivel te laten bestaan.
Omdat er zonder wolf geen ene ruk aan heel die Roodkapje is, daarom.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 10:50 schreef Klit het volgende:
Hoezo zou er een duivel moeten bestaan dan?
Wat is daar eerlijk aan?
Waarom zou "het goede" wel mogen bestaan en "het kwade" niet?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 10:50 schreef Klit het volgende:
[..]
Wat is daar eerlijk aan?
Hoor je dan wel bij een kerk? Lees je de bijbel?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 15:14 schreef Klit het volgende:
Ik moet dus helemaal niets, ik Geloof wat ik zelf Geloof en ja, dat is in een God.
Dat is namelijk wat mijn gevoel me ingeeft, en nee, ik geloof niet in de duivel.
Natuurlijk heb ik de Bijbel vaak gelezen en er is wel een Kerk waar ik heenga, maar de Bijbel kun je natuurlijk op vele manieren interpreteren, ik neem niet alles wat in de Bijbel staat gewoon aan of zo, ik denk zelf ook na. Daarnaast voel ik de liefde van God en die leidt me dan ook door dit leven.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 15:25 schreef MichielPH het volgende:
Hoor je dan wel bij een kerk? Lees je de bijbel?
En waar trek je dan de grens, wanneer ga je zelf nadenken? Bijvoorbeeld, God of Darwin?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 15:38 schreef Klit het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik de Bijbel vaak gelezen en er is wel een Kerk waar ik heenga, maar de Bijbel kun je natuurlijk op vele manieren interpreteren, ik neem niet alles wat in de Bijbel staat gewoon aan of zo, ik denk zelf ook na. Daarnaast voel ik de liefde van God en die leidt me dan ook door dit leven.
Hoezo? Wil de onfeilbare God ons op een dwaalspoor zetten?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 15:38 schreef Klit het volgende:
Natuurlijk heb ik de Bijbel vaak gelezen en er is wel een Kerk waar ik heenga, maar de Bijbel kun je natuurlijk op vele manieren interpreteren
Waar baseer je die keuze op? Als God ons een leidraad wil geven, waarom zet-ie er dan ook dingen in die we toch maar niet moeten doen en dingen die we anders moeten interpreteren dan hij ze heeft op laten schrijven?quote:ik neem niet alles wat in de Bijbel staat gewoon aan of zo, ik denk zelf ook na.
Heb de bijbel nooit gelezen, maar kan miss liggen aan dat het geschreven is in een heel ander tijdperk en er sindsdien veel veranderd is. Ja ik zeg ook maar wat hoorquote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
Hoezo? Wil de onfeilbare God ons op een dwaalspoor zetten?
[..]
Waar baseer je die keuze op? Als God ons een leidraad wil geven, waarom zet-ie er dan ook dingen in die we toch maar niet moeten doen en dingen die we anders moeten interpreteren dan hij ze heeft op laten schrijven?
Inderdaad, mensen wisten toen nog niet beter. De mensen die dat boek toen geschreven hebben dus.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:22 schreef Cuegirllie het volgende:
Heb de bijbel nooit gelezen, maar kan miss liggen aan dat het geschreven is in een heel ander tijdperk en er sindsdien veel veranderd is. Ja ik zeg ook maar wat hoor![]()
Zou jij rustig verder leven als er een God is die ziet wat jij allemaal doet en weet wat jij allemaal denkt?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:33 schreef mien-moeke het volgende:
Dan heb ik ongelijk, geef ik t toe en leven we allemaal rustig verder.
Maar wat ik me dan afvraag. Je leest dan zo'n stuk, denk je van dat bevalt me wel, dat ga ik 'volgen'. Het volgende stuk. Neh dat is toch eig niet meer van deze tijd, of vind ik wat minder. Ach dat laat ik mooi voor wat t is..?quote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:31 schreef Arcee het volgende:
[..]
Inderdaad, mensen wisten toen nog niet beter. De mensen die dat boek toen geschreven hebben dus.
Als 'Hij' het er allemaal niet mee eens is, dan moet ie er wat aan doen. En anders ga ik er eig vanuit dat ie niet bestaat.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zou jij rustig verder leven als er een God is die ziet wat jij allemaal doet en weet wat jij allemaal denkt?
Ja.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zou jij rustig verder leven als er een God is die ziet wat jij allemaal doet en weet wat jij allemaal denkt?
tja... maar er is niemand die het ooit daadwerkelijk weet. Ik kan ook dingen schrijven, hoeft het nog niet waar te zijn.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:36 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Ja.
Wat kan mij het schelen dat er God zou bestaan die alles van me weet. Ik heb niets te verbergen, wat dat betreft.
En God word altijd beschreven als zijnde lief en aardig enzo... dus wat zou het?
Laat ik m'n reply even nuanceren:quote:Op zaterdag 30 juni 2007 21:56 schreef student_van_het_leven het volgende:
[..]
tja... maar er is niemand die het ooit daadwerkelijk weet. Ik kan ook dingen schrijven, hoeft het nog niet waar te zijn.
Hij zal iig niet almachtig zijn, want z'n test is allang mislukt, een almachtige had dat kunnen weten.quote:Op zondag 24 juni 2007 09:35 schreef Klit het volgende:
Veel Fokkers gaan er van uit dat God niet bestaat, maar wat nu als hij er wel blijkt te zijn, wat doe je dan, en hoe ga je hier dan mee om?
Laat het duidelijk zijn dat God de Bijbel niet heeft geschreven, dit is door vele mensen gedaan en is vaak herschreven met andere inzichten en pas veel later zijn deze verhalen gebundeld tot één boek.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:37 schreef Cuegirllie het volgende:
Maar wat ik me dan afvraag. Je leest dan zo'n stuk, denk je van dat bevalt me wel, dat ga ik 'volgen'. Het volgende stuk. Neh dat is toch eig niet meer van deze tijd, of vind ik wat minder. Ach dat laat ik mooi voor wat t is..?
quote:Op woensdag 27 juni 2007 23:32 schreef Klit het volgende:
Die God is helemaal niet radicaal (logisch ook, want het is allemaal één en dezelfde God) Hij wordt radicaal gemaakt door de manier waarop de gelovigen ermee om gaan.
En nee, ik weet niet of alles uit "mijn clubje" de enige en juiste waarheid is, sterker nog, ik ga er vanuit dat dit niet zo is, want met zoveel stromingen zou het wel heel toevallig zijn als jouw stroming precies alles bij het rechte eind zou hebben.
Ik ga er vanuit dat er in elke stroming waarheden zitten, maar dat er ook genoeg onwaarheden in voorkomen.
Vandaar ook dat er volgens mij maar één God is die alleen op vele wijzen wordt geïnterpreteerd.
Maar als je eenmaal het gevoel heb mogen meemaken dat alleen Onze Vader je kan geven, dan weet je dat Hij er is en dat Hij het beste met je voor heeft.
Maar dat kan je dus niet beschrijven, probeer iemand die zijn hele leven al blind is maar eens uit te leggen hoe de kleur rood eruit ziet. Dat gaat dus niet.
dan is blijkbaar iedereen de dupe van massahysterie.quote:wat als er nu wel een god is?
Neuh, daar heeft die onfeilbare God niks mee te maken. De bijbel is een poging van de mens om God te beschrijven, en dat gebeurde in een hele andere tijd; andere manier van vertellen, andere talen, ander idee over rechtspraak, andere cultuur... en dan probeer je de lijn te trekken naar het hedendaagse. Da's lastig, en levert een boel verschillende interpretaties op.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 20:12 schreef Arcee het volgende:
[..]
Hoezo? Wil de onfeilbare God ons op een dwaalspoor zetten?
Omdat Goed en Slecht complementair zijn. God heeft met het goede ook het slechte geschapen. Daar verbinden mensen dan een entiteit aan, net zoals bij het Goede. Er is in bijna elk geloof een expliciete voorkeur naar het Goede, maar waarom die weegschaal die kant op moet hellen en niet in het midden blijft staan, snap ik niet.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 10:50 schreef Klit het volgende:
[..]
Wat is daar eerlijk aan?
en wat verwacht je daar aan te treffen? HEt eeuwige leven, iedereen weer zien die je in je aardse leven bent kwijtgeraakt?quote:Op zondag 1 juli 2007 13:31 schreef Klit het volgende:
Het slechte is alleen maar in het leven geroepen omdat de mensen dan een keuze hadden.
En ja, je moet dan dus kiezen tussen goed en kwaad, wat zou jij dan kiezen?
Nee, voor mij is er geen kwaad, God is voor mij de coördinator en bedenker van dit hele gebeuren die ons leidt door de verschillende fasen die we moeten doorgronden om uiteindelijk in de laatste fase te kunnen belanden, Het Koninkrijk Gods.
Geen idee, iets in de trant van een spiritueel leven of zo, een leven waarin tijd en ruimte niet meer bestaan.quote:Op zondag 1 juli 2007 13:35 schreef student_van_het_leven het volgende:
en wat verwacht je daar aan te treffen? HEt eeuwige leven, iedereen weer zien die je in je aardse leven bent kwijtgeraakt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |