abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 juni 2007 @ 20:10:23 #102
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_50870952
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 19:59 schreef gias het volgende:
iedereen heeft zijn eigen keuze om te geloven wat hij wil. Het is niet zo dat God in de hand heeft waar jij voor kiest en als jij je laat verleiden om de makkelijkste weg te kiezen is dat dus ook jou keuze en zal je daar straks voor moeten instaan.
Als je dit gelooft, staat god niet buiten de tijd en is hij dus niet almachtig.

Geloof je wel dat god buiten de tijd staat, dan heb je slechts schijn-vrije wil. god is dan nu, in het verleden en in de toekomst tegelijk. Op het moment dat hij je maakt, weet hij wat er met je gaat gebeuren en waar je voor kiest.

Hij weet dat ik atheïst zou worden en doet daar niks aan. Prima. Maar als hij je daarvoor straft, dan is hij een sadist.

Stel je voor dat een vrouw zou weten dat het kind wat ze in haar buik draagt een superslecht persoon zou worden die miljoenen onschuldige mensen zou folteren en afmaken. In eenzelfde positie zit god. Op het moment dat hij niet ingrijpt (vrije wil en zo) hoef ik niks met zo'n persoon te maken te hebben.

Het is een van de vele "god is almachtig/alwetend/algoed-paradoxen waar je niet omheen kan.
pi_50878215
met die redenering kom je nergens. als alles al voorbestemd is, waarom ga je dan nog iets ondernemen. beter besluit je dan om niks meer te doen, dat is makkelijker en vervolgens roep je gewoon heel hard dat het al vast stond en dat je er niks aan kunt doen.

Ik geloof dat mensen zullen kunnen kiezen en dat God in zekere mate dingen onder controle heeft, daarnaast is er ook nog de kwade kant (duivel/satan, hoe je het wil noemen) die ook invloed op ons heeft en die probeert met zijn invloed niet gelovigen van God weg te houden.

althans zo zie ik het.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 22:44:15 #104
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_50878370
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 22:40 schreef gias het volgende:
met die redenering kom je nergens. als alles al voorbestemd is, waarom ga je dan nog iets ondernemen. beter besluit je dan om niks meer te doen, dat is makkelijker en vervolgens roep je gewoon heel hard dat het al vast stond en dat je er niks aan kunt doen.
Nee, waar jij over hebt is het fatalisme. Dat is slechts een van de stromingen die je kunt aanhangen nadat je accepteert dat vrije wil (in de zin van: een individu kan kiezen wat hij wil in zijn pure vorm, afgezien van de van nature onmogelijkheden zoals bijvoorbeeld vliegen zonder hulpmiddelen ) niet bestaat. Er zijn vele andere manieren om hiermee om te gaan, weet je (en te veel werk om het hele verhaal hier uit te werken in GC).

Daarbij is er ook nog eens een verschil tussen predestinatie (alles is voorbestemd) en determinisme (alles komt voort uit het voorgaande). Het een hoeft niet per sé samen te gaan met het andere. Er kan best determinisme bestaan zonder dat het gepredestineerd is. Heavy shit, maar wel razend interessant.

[ Bericht 7% gewijzigd door StupidByNature op 26-06-2007 22:51:53 ]
pi_50883318
Determinisme is volgens mij een feit, men doet nooit iets zonder daar een rede voor te hebben, hoe onbewust of onzinnig deze soms mag lijken.
Geen referral hier.
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:17:23 #106
172358 oddman
Introspecteur
pi_50891652
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 19:59 schreef gias het volgende:
Hoe komt iedereen er bij dat God hier alles stuurt en in de hand heeft,
als alles hier perfect was noemden we dit wel Hemel.

iedereen heeft zijn eigen keuze om te geloven wat hij wil. Het is niet zo dat God in de hand heeft waar jij voor kiest en als jij je laat verleiden om de makkelijkste weg te kiezen is dat dus ook jou keuze en zal je daar straks voor moeten instaan.
....maar God is toch almachtig? En alwetend? En perfect Goed?
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:15:26 #107
170036 Klit
In medio virtus
pi_50902910
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:17 schreef oddman het volgende:

....maar God is toch almachtig? En alwetend? En perfect Goed?
Ja natuurlijk, maar dat houdt niet in dat hij ons hele leven gaat bepalen, Hij laat je vrij in je denken en handelen en zal na afloop over je oordelen.
Als Hij vindt dat je er klaar voor bent zal je naar een hoger niveau gaan, als Hij vindt dat je nog het nodige te leren en/of te ondervinden hebt zal Hij je wederom een plekje op de aarde geven, net zolang totdat je genoeg hebt laten zien dat je klaar bent voor je volgende levensfase.
Laedere facile, mederi difficile
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:19:26 #108
138448 PeZu
Suspended animation
pi_50903050
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 16:15 schreef Klit het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, maar dat houdt niet in dat hij ons hele leven gaat bepalen, Hij laat je vrij in je denken en handelen en zal na afloop over je oordelen.
Als Hij vindt dat je er klaar voor bent zal je naar een hoger niveau gaan, als Hij vindt dat je nog het nodige te leren en/of te ondervinden hebt zal Hij je wederom een plekje op de aarde geven, net zolang totdat je genoeg hebt laten zien dat je klaar bent voor je volgende levensfase.
al zou Hij bestaan, het zou mij mijn derriére oxideren wat Hij er van vindt
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:35:12 #109
170036 Klit
In medio virtus
pi_50903583
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 16:19 schreef PeZu het volgende:

al zou Hij bestaan, het zou mij mijn derriére oxideren wat Hij er van vindt
PeZu is dus echt zo'n voorbeeld die nog niet klaar is voor de volgende fase, die moet nog een hoop leren.
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:37:45 #110
138448 PeZu
Suspended animation
pi_50903679
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 16:35 schreef Klit het volgende:

[..]

PeZu is dus echt zo'n voorbeeld die nog niet klaar is voor de volgende fase, die moet nog een hoop leren.
ik moet helemaal niks

en dta moeten jullie stelletje trieste droeftoeters eens goed in jullie oren knopen met je geestvervuiling
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:47:19 #111
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_50904056
quote:

[..]

Ik wist niet dat god ook aan reincarnatie deed. Hoeveel levens moet je god ontkennen voordat je definitief naar de hel gaat?
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:52:52 #112
170036 Klit
In medio virtus
pi_50904241
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 16:37 schreef PeZu het volgende:

ik moet helemaal niks

en dta moeten jullie stelletje trieste droeftoeters eens goed in jullie oren knopen met je geestvervuiling
Jazeker, ook voor PeZu is er nog hoop, maar dat gaat wel een aantal levens kosten ben ik bang.
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:53:59 #113
170036 Klit
In medio virtus
pi_50904285
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 16:47 schreef bigshadow het volgende:

Ik wist niet dat God ook aan reincarnatie deed. Hoeveel levens moet je God ontkennen voordat je definitief naar de hel gaat?
Waar is de hel dan en waarom wil je er heen, ben je de vorige keer iets vergeten of zo?
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:57:36 #114
138448 PeZu
Suspended animation
pi_50904447
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 16:52 schreef Klit het volgende:

[..]

Jazeker, ook voor PeZu is er nog hoop, maar dat gaat wel een aantal levens kosten ben ik bang.
ik ben al lang opgegeven en uitgekots door jullie god, dus bespaar je de moeite
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:59:48 #115
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_50904540
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 16:53 schreef Klit het volgende:

[..]

Waar is de hel dan en waarom wil je er heen, ben je de vorige keer iets vergeten of zo?
Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar goed. Er is geen hel, opgelost. Slotje.
  woensdag 27 juni 2007 @ 17:11:22 #116
170036 Klit
In medio virtus
pi_50904912
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 16:57 schreef PeZu het volgende:

ik ben al lang opgegeven en uitgekots door jullie God, dus bespaar je de moeite
God geeft nooit op en zal er altijd zijn en voor je zorgen.
  woensdag 27 juni 2007 @ 17:19:04 #117
138448 PeZu
Suspended animation
pi_50905195
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 17:11 schreef Klit het volgende:

[..]

God geeft nooit op en zal er altijd zijn en voor je zorgen.
nope,

ik ben een keer bijna dood gegaan (helaas heh) en toen had ik dus zo moment, dat ik al zwevend door zo;n witte licht tunnel en aan het eind van de tunnel zat een man, door al het felle licht kon ik hem niet goed zien

ik vroeg, wie ben j een wat heeft deze ongein te beteken, hij zei ik ben god, je verlosser

ik zei rot op en laat me verder slapen jij oproerkraaier, en op dat momnet schoot ik bij nav de reanimatie
  woensdag 27 juni 2007 @ 17:22:29 #118
170036 Klit
In medio virtus
pi_50905320
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 17:19 schreef PeZu het volgende:

nope,

ik ben een keer bijna dood gegaan (helaas heh) en toen had ik dus zo moment, dat ik al zwevend door zo;n witte licht tunnel en aan het eind van de tunnel zat een man, door al het felle licht kon ik hem niet goed zien

ik vroeg, wie ben j een wat heeft deze ongein te beteken, hij zei ik ben God, je verlosser

ik zei rot op en laat me verder slapen jij oproerkraaier, en op dat momnet schoot ik bij nav de reanimatie
Gelukkig sprak Hij wel Nederlands dan.
God zal namelijk niet spreken, Hij doet dat met gevoel.
Maar wacht jij maar totdat je aan de beurt ben.
  woensdag 27 juni 2007 @ 17:24:33 #119
138448 PeZu
Suspended animation
pi_50905389
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 17:22 schreef Klit het volgende:

[..]

Gelukkig sprak Hij wel Nederlands dan.
God zal namelijk niet spreken, Hij doet dat met gevoel.
Maar wacht jij maar totdat je aan de beurt ben.
ik wacht helemaal nergens op

wat wil die narcistische rotzak doen wat ik al niet heb meegemaakt, come on, die pussy in zijn jurk
  woensdag 27 juni 2007 @ 17:28:19 #120
172358 oddman
Introspecteur
pi_50905545
quote:

[..]

Dus Hij kiest er voor om mij op een wereld te plaatsen die geheel door hem gecontroleerd wordt (hij is immers alwetend en almachtig), kiest er voor om mij zelfbewustzijn te geven en dan vervolgens moet ik voor Hem kiezen.
Ik heb hier problemen mee, en wel hierom:
- Als Hij Zijn Woord aan ons gegeven heeft, waarom is niet iedereen het daar over eens? D'r zijn meer Semitisch-monotheïstische religies (geweest) dan je in een mensenleven kunt achterhalen.
- Hij heeft mij zelfbewustzijn gegeven, maar Hij weet van tevoren precies hoe ik ga reageren (Hij is immers alwetend). Hij is dus gewoon een spelletje met me aan het spelen. Sterker nog, ik kan niet anders dan zijn marionet zijn. Immers: als ik een knikker aan de bovenkant van een heuvel loslaat, gaat die knikker zijn eigen weg.
Maar wel altijd naar beneden, en als ik weet hoe de contouren van de heuvel gaan, weet ik ook precies waar de knikker terecht komt. Zo weet God dat dan ook, en Hij heeft immers toch het beste met ons voor, dus dan maakt het niet uit of ik een Satanist of kinderverkrachter wordt.
Hij weet immers toch van tevoren dat ik dat ga doen. Daar consequenties aan verbinden (Hemel, Hel of jouw leuke onorthodoxe reïncarnatieidee (overigens een verbetering op de standaard Judeo-Christelijke opties)) is zinloos. Het is toch allemaal gepredestineerd (want God weet en kan alles).

P.S. Ik weet dat je gaat zeggen dat wij mensen geen knikkers zijn 'want wij hebben vrije wil'. Daar wil ik graag op in gaan:
1. Alles wat ik doe, gebeurt om een reden.
2. Die reden is:
* óf fysisch consequentieel, dat wil zeggen een reactie, zij het reactie op iets externs (een gebeurtenis of een genetisch effect zoals een auto-ongeluk of het feit dat ik bruine ogen heb meegekregen van mijn ouders) of een reactie op iets interns (acties vanuit dingen die ik geleerd heb, zoals oppassen bij het de straat oversteken of een onderbewuste angst voor kleine ruimtes omdat ik vast heb gezeten in een lift).
Consequentiële effecten zijn aanwijsbaar, fysisch en meetbaar, theoretisch gezien, maar misschien niet practisch (op dit moment, zoals bijvoorbeeld met subtiele dingen zoals activiteit in de hersenen. Uiteindelijk zijn hersenen een fysiek orgaan en dus zijn dingen die in je hersenen gebeuren fysische consequentiële zaken).
Als het consequentieel is, is het niet vrije wil want het is veroorzaakt door iets anders en dus niet vrij.
* Niet consequentieel, dus niet veroorzaakt door iets externs: 'vrije wil'.
3. Vrije wil is dus niet fysisch consequentieel.
4. Vrije wil kan alleen effect hebben op wat ik doe als het een reactie teweeg brengt, dus consequentieel is. Het moet dan 'niet-fysisch' consequentieel zijn. Het is dus geen fysiek deel van ons, want dan zou het fysisch consequentieel zijn en dus niet vrije wil.
5. Vrije wil is dus een niet-fysische kracht van buitenaf.
6. Als het van buitenaf is, is het niet van ons en dus ook niet vrij.
7. Vrije wil bestaat dus niet.
(Losjes Dr. Sleutels parafraserend; hij brengt het beter en véél netter.)

Zie ook dit bewijs dat ook God geen vrije wil kan hebben.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
  woensdag 27 juni 2007 @ 17:55:40 #121
170036 Klit
In medio virtus
pi_50906507
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 17:24 schreef PeZu het volgende:

ik wacht helemaal nergens op

wat wil die narcistische rotzak doen wat ik al niet heb meegemaakt, come on, die pussy in zijn jurk
jurk?
  woensdag 27 juni 2007 @ 18:05:03 #122
170036 Klit
In medio virtus
pi_50906792
quote:
Immers: als ik een knikker aan de bovenkant van een heuvel loslaat, gaat die knikker zijn eigen weg.
Maar wel altijd naar beneden, en als ik weet hoe de contouren van de heuvel gaan, weet ik ook precies waar de knikker terecht komt. Zo weet God dat dan ook, en Hij heeft immers toch het beste met ons voor, dus dan maakt het niet uit of ik een Satanist of kinderverkrachter wordt.
In alle fasen van je bestaan zul je dingen oppakken en leren, je zult ook alle fasen moeten doorlopen en doorgronden om uiteindelijk alle kennis en ervaring te hebben om naar de volgende fase te kunnen gaan.

Ook negatieve ervaringen en hoe je daarmee om moet en zult gaan horen daarbij, het goede bestaat tenslotte nog altijd door het slechte, als het ene er niet is zal het andere er ook niet zijn.

Dus ja, God weet waar je zult uitkomen onderaan die heuvel, maar het van de heuvel afrollen is nodig om de juiste bagage mee te krijgen en om je leerproces te voltooien.
En ja, daar horen ook de fasen in waarin PeZu nu zit.
pi_50906873
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 18:05 schreef Klit het volgende:
Dus ja, God weet waar je zult uitkomen onderaan die heuvel,
Waarom komt 'ie dat ons niet even vertellen?
  woensdag 27 juni 2007 @ 18:08:49 #124
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_50906905
Dus als ik het goed begrijp beschouw jij jezelf verder "gefaseerd" dan PeZu of iedere andere niet-gelovende?
  woensdag 27 juni 2007 @ 18:12:36 #125
170036 Klit
In medio virtus
pi_50907018
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 18:08 schreef bigshadow het volgende:
Dus als ik het goed begrijp beschouw jij jezelf verder "gefaseerd" dan PeZu of iedere andere niet-gelovende?
Nee, zeker niet, ik zit alleen in een andere fase, alhoewel is het niet helemaal eerlijk om PeZu als voorbeeld te nemen, die staat volgens mij nog helemaal in het begin.
Maar ook de ontkenningsfase is natuurlijk van belang om mee om te leren gaan.
  woensdag 27 juni 2007 @ 18:13:34 #126
170036 Klit
In medio virtus
pi_50907051
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 18:07 schreef Kadoc het volgende:

Waarom komt 'ie dat ons niet even vertellen?
Dat staat er dus m'n beste Kadoc, dat staat er.
  woensdag 27 juni 2007 @ 18:18:38 #127
138448 PeZu
Suspended animation
pi_50907215
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 18:12 schreef Klit het volgende:

[..]

Nee, zeker niet, ik zit alleen in een andere fase, alhoewel is het niet helemaal eerlijk om PeZu als voorbeeld te nemen, die staat volgens mij nog helemaal in het begin.
Maar ook de ontkenningsfase is natuurlijk van belang om mee om te leren gaan.
_!

ik ben alle fases al gepasseerd en heb een realistische kijk op het leven
pi_50907253
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 18:13 schreef Klit het volgende:

[..]

Dat staat er dus m'n beste Kadoc, dat staat er.
Waarom hoor ik dan niks van hem?
  woensdag 27 juni 2007 @ 19:20:32 #129
170036 Klit
In medio virtus
pi_50909238
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 18:19 schreef Kadoc het volgende:

Waarom hoor ik dan niks van hem?
Ook dat staat er beste Kadoc, ook dat staat er.
Misschien moet je eerst even lezen en dan pas posten.

Als jij je open stelt voor Onze Vader, dan zal je Hem horen en voelen.
Als dit je niet lukt zul je Zijn aanwezigheid ook niet kunnen ervaren.
Dat is ook de reden dat niet alle mensen gelovigen zijn, sommige hebben een openbaring, zelfs op latere leeftijd en voelen dan de kracht die Onze Vader hen kan geven.
Vrij vertaald wordt er dan gezegd: "Hij heeft het Licht gezien" ofwel hij was eraan toe om deel te mogen uitmaken van de gelukkigen die dit kunnen.

Ik begrijp dat dit voor ongelovige mensen best wel raar in de oren klinkt, tenslotte, als je de ervaring niet hebt gehad kun je er moeilijk in geloven. Heb je die wel gehad, dan weet je dus beter en weet je ook waar je in geloofd.
  woensdag 27 juni 2007 @ 19:22:54 #130
170036 Klit
In medio virtus
pi_50909318
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 18:18 schreef PeZu het volgende:

_!

ik ben alle fases al gepasseerd en heb een realistische kijk op het leven
Als je alle fasen bent gepasseerd zou je geen deel meer uitmaken van dit leven m'n beste PeZu, je praat wederom poep.
  woensdag 27 juni 2007 @ 19:25:00 #131
138448 PeZu
Suspended animation
pi_50909410
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 19:22 schreef Klit het volgende:

[..]

Als je alle fasen bent gepasseerd zou je geen deel meer uitmaken van dit leven m'n beste PeZu, je praat wederom poep.
ik leef ook al heel lang niet meer

ik ben slechts een echo van mijn vorige bestaan en galm lekker na
pi_50910810
Klit, wat is jouw definitie van God?
pi_50915071
Het hangt ervan af welke god ik aantref, de streng gereformeerde god, de protestantse god, wellicht een humanistische god

Maar met de God zoals de meeste die definiëren met zijn homofobie, tegen seks voor het huwelijk, tegen voorbehoedsmiddelen etc, die hoef ik niet eens te kennen, laat mij dan maar lekker naar de hel gaan.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_50915350
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 21:26 schreef Tomatenboer het volgende:
Het hangt ervan af welke god ik aantref, de streng gereformeerde god, de protestantse god, wellicht een humanistische god

Maar met de God zoals de meeste die definiëren met zijn homofobie, tegen seks voor het huwelijk, tegen voorbehoedsmiddelen etc, die hoef ik niet eens te kennen, laat mij dan maar lekker naar de hel gaan.
Dat maak jij er weer van,sommige mensen maken het erger dan het is,
en er is maar 1 god.
Life is Music
  woensdag 27 juni 2007 @ 23:04:57 #135
170036 Klit
In medio virtus
pi_50919844
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 19:25 schreef PeZu het volgende:

ik leef ook al heel lang niet meer

ik ben slechts een echo van mijn vorige bestaan en galm lekker na
Je zet jezelf alleen maar neer voor schut, m'n beste PeZu, je bevestigd slechts wat vele hier al denken.
  woensdag 27 juni 2007 @ 23:10:04 #136
170036 Klit
In medio virtus
pi_50920101
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 21:26 schreef Tomatenboer het volgende:

Zoals Freda55 hier al zo treffend wist te zeggen, er is maar één God, alleen wordt hij in verschillende stromingen anders genoemd.
En wat is er mis met seks na het huwelijk? Als iedereen dit alleen maar zou doen dan zouden er veel minder, of zelfs bijna geen geslachtelijk overdraagbare ziektes meer voorkomen en dat lijkt me helemaal geen slecht streven.
En dat geen voorbehoedsmiddelen ga ik al niet eens meer op in m'n beste Tomatenboer.
En die hel, tja, die is er dus niet.
  woensdag 27 juni 2007 @ 23:15:09 #137
138448 PeZu
Suspended animation
pi_50920340
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 23:04 schreef Klit het volgende:

[..]

Je zet jezelf alleen maar neer voor schut, m'n beste PeZu, je bevestigd slechts wat vele hier al denken.
dat jij compleet gestoord bent ja
  woensdag 27 juni 2007 @ 23:17:06 #138
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_50920434
Als er wel een god is, dan wil ik hem niet kennen. Dan is hij namelijk een kwaadaardige god. Iedere god die ziet hoe de wereld naar de klote gaat en geen reet uitvoert is:

A Niet almachtig, geen god dus.
B Wel almachtig maar onwetend, geen god dus.
C Wel almachtig én alwetend, maar hij laat dingen gebeuren (kinderen die kanker krijgen etc)

...en dan is hij geen god, maar een duivel.
  woensdag 27 juni 2007 @ 23:20:07 #139
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_50920566
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 23:10 schreef Klit het volgende:

[..]

Zoals Freda55 hier al zo treffend wist te zeggen, er is maar één God, alleen wordt hij in verschillende stromingen anders genoemd.
Dat sprookje gaat niet op, want de god van de Islam is echt radicaal anders dan die van de christenen, als je beide boekjes naast elkaar legt.

Waarom denk je dat er één god is dan? Waarom niet meerdere, zoals bij het Hinduisme? Waarom ben je er zo van overtuigd dat jouw religie - of zelfs jouw STROMING de juiste is?

Er zijn echt zoveel religies dat het niet grappig meer is. Hoe iemand kan denken dat zijn specifieke ''clubje'' de enige waarheid kent, dat snap ik niet.

Maar ja, ik ben geen gelovige, ik heb die arrogante mentaliteit niet.
  woensdag 27 juni 2007 @ 23:23:11 #140
170036 Klit
In medio virtus
pi_50920716
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 23:17 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Als er wel een god is, dan wil ik hem niet kennen. Dan is hij namelijk een kwaadaardige god. Iedere god die ziet hoe de wereld naar de klote gaat en geen reet uitvoert is:

A Niet almachtig, geen god dus.
B Wel almachtig maar onwetend, geen god dus.
C Wel almachtig én alwetend, maar hij laat dingen gebeuren (kinderen die kanker krijgen etc)

...en dan is hij geen god, maar een duivel.
Beste Vader_Aardbei, dat is dus net hetgeen ik probeerde uit te leggen in dit topic, het is een proces van fasen die je moet doorlopen en daar horen ook de minder leuke dingen bij, dit doet Onze Vader niet om ons te pesten of om ons te straffen ofzo, dit is nodig om je te kunnen ontwikkelen tot een volwaardig persoon.
Geen goed zonder kwaad en andersom, dus om het goed te kennen zal het kwaad er toch moeten zijn.
  woensdag 27 juni 2007 @ 23:32:00 #141
170036 Klit
In medio virtus
pi_50921123
quote:
Dat sprookje gaat niet op, want de god van de Islam is echt radicaal anders dan die van de christenen, als je beide boekjes naast elkaar legt.
Die God is helemaal niet radicaal (logisch ook, want het is allemaal één en dezelfde God) Hij wordt radicaal gemaakt door de manier waarop de gelovigen ermee om gaan.
En nee, ik weet niet of alles uit "mijn clubje" de enige en juiste waarheid is, sterker nog, ik ga er vanuit dat dit niet zo is, want met zoveel stromingen zou het wel heel toevallig zijn als jouw stroming precies alles bij het rechte eind zou hebben.
Ik ga er vanuit dat er in elke stroming waarheden zitten, maar dat er ook genoeg onwaarheden in voorkomen.
Vandaar ook dat er volgens mij maar één God is die alleen op vele wijzen wordt geïnterpreteerd.
Maar als je eenmaal het gevoel heb mogen meemaken dat alleen Onze Vader je kan geven, dan weet je dat Hij er is en dat Hij het beste met je voor heeft.
Maar dat kan je dus niet beschrijven, probeer iemand die zijn hele leven al blind is maar eens uit te leggen hoe de kleur rood eruit ziet. Dat gaat dus niet.
  donderdag 28 juni 2007 @ 02:00:19 #142
172358 oddman
Introspecteur
pi_50925401
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 18:05 schreef Klit het volgende:

[..]

In alle fasen van je bestaan zul je dingen oppakken en leren, je zult ook alle fasen moeten doorlopen en doorgronden om uiteindelijk alle kennis en ervaring te hebben om naar de volgende fase te kunnen gaan.

Ook negatieve ervaringen en hoe je daarmee om moet en zult gaan horen daarbij, het goede bestaat tenslotte nog altijd door het slechte, als het ene er niet is zal het andere er ook niet zijn.

Dus ja, God weet waar je zult uitkomen onderaan die heuvel, maar het van de heuvel afrollen is nodig om de juiste bagage mee te krijgen en om je leerproces te voltooien.
En ja, daar horen ook de fasen in waarin PeZu nu zit.
Als God al weet waar je uitkomt heb je dus geen vrije wil en is het dus allemaal irrelevant wat ik kies religieus gezien.

Wat overigens precies de doctrine is die ik aanhoud: niet geloven maar weten. Als je 't niet weet, zeg dat dan gewoon.

Volgens Den Bijbel, Het Woord Van God, is er maar één fase: je leven. Daarna word je be- danwel veroordeeld.
Wat jij beschrijft heeft meer weg van hindoeïsme, met al die reïncarnatie.

Overigens zijn goed en slecht geheel subjectieve begrippen, puur menselijke labeltjes en als zodanig niet anders dan cultureel relevant.
- Bertrand Russell
pi_50925476
mensen die geloven dat een god na 2000 jaar alsnog gaat laten zien.

donderdag 28 juni 2007 @ 02:11:42 #144
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_50925556
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 02:06 schreef Future_Boxing_Champion het volgende:
mensen die geloven dat een god na 2000 jaar alsnog gaat laten zien.

Ja zelfde als mensen die geloven dat morgen cecar van zich laat horen

Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_50925629
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 02:11 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Ja zelfde als mensen die geloven dat morgen cecar van zich laat horen

mensen die geloven zijn bekrompen en kunnen niet inzien dat ze ongelijk hebben.
  donderdag 28 juni 2007 @ 02:20:43 #146
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_50925663
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 02:17 schreef Future_Boxing_Champion het volgende:

[..]

quote uit mijn fotoboek:

"Het geloof begint waar men zich niet verdiept in de geschiedenis"
pi_50925936
jullie mogen mij ook gerust bij mijn naam noemen hoor
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:05:26 #148
170036 Klit
In medio virtus
pi_50954908
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 02:17 schreef Future_Boxing_Champion het volgende:

[..]

Ach...
Ieder zijn ding zeg ik altijd maar en als jij anders over dingen wil denken dan heb ik daar respect voor, want zo gaat dat bij het geloof.
Respect opbrengen voor elkaar.

Eens zal ook jij dit begrijpen, later als je eraan toe bent en heb mogen ervaren wat het is om te voelen dat Onze Vader bij je is.
Wat ik voel kan ik niet uitleggen, dat weet je als het zover is.
Dat heeft niets te maken met ongelijk of gelijk hebben.
God houdt van ons allemaal, ook als je niet geloofd zal hij je dat niet kwalijk nemen, je geloofd ook niet voor hem, je geloofd voor jezelf.
Je gevoel zegt je dat het goed zit en daar voel je je ook goed bij, er wordt net gedaan alsof het een straf is om te leven met Onze Vader. Dat zal het zeker ook zijn als je er niets bij zou voelen, dan zegt het je niets en is het iets dat je krijgt opgelegd, maar voor mij is het geloof iets dat alleen maar een woord is dat mijn gevoel weergeeft.
pi_50955255
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:05 schreef Klit het volgende:

[..]

Ach...
[knip]
Vervang "god" door "heroïne" en je hebt het verhaal van een junk.
Helaas, als je eenmaal in die onzin geloofd zie je zelf niet meer hoe krom het allemaal is.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_50956193
Voor sommige mensen is god misschien wel heroine of een andere drug...
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:44:26 #151
170036 Klit
In medio virtus
pi_50956306
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:14 schreef SuperRembo het volgende:

Vervang "god" door "heroïne" en je hebt het verhaal van een junk.
Helaas, als je eenmaal in die onzin geloofd zie je zelf niet meer hoe krom het allemaal is.
ook al zou het onzin en krom zijn, wat is er dan helemaal mis mee als ik daarbij het gevoel heb dat ik er gelukkig van wordt?
Ergo wat is er mis mee als iemand gelukkig is met wat hij voelt en beleefd?
Niks toch?
  vrijdag 29 juni 2007 @ 00:27:45 #152
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_50957346
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:44 schreef Klit het volgende:

[..]

ook al zou het onzin en krom zijn, wat is er dan helemaal mis mee als ik daarbij het gevoel heb dat ik er gelukkig van wordt?
Niks toch?
Helemaal niks, totdat diegene besluit zijn doctrine op te dringen aan anderen.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 00:56:18 #153
170036 Klit
In medio virtus
pi_50957923
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 00:27 schreef StupidByNature het volgende:

Helemaal niks, totdat diegene besluit zijn doctrine op te dringen aan anderen.
Opdringen is nooit goed natuurlijk, alhoewel je natuurlijk wel zoveel mogelijk mensen mee wilt laten delen in het gevoel van God, dus lijkt me er niets verkeerds aan als je de mensen in ieder geval probeert duidelijk te maken hoeveel plezier, geluk, kracht en liefde je uit het Geloof kunt halen, want waarom zou je het alleen voor jezelf houden tenslotte?

Maar zoals ik hiervoor ook al schreef, als je het gevoel hebt, dan is Geloof slechts de naam van dat gevoel.
Als je er niet open voor staat en dus "niets" voelt, dan is het Geloof nog niets voor jou.
pi_50958403
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 23:44 schreef Klit het volgende:

[..]

Niks toch?
daar is helemaal niks mis mee maar ga dan ook niet lopen zeggen dat god bestaat het is een verzinsel om mensen goed te laten voelen.
"The sailor does not pray for wind, he learns to sail."
pi_50958431
quote:
Op zondag 24 juni 2007 09:35 schreef Klit het volgende:
Veel Fokkers gaan er van uit dat God niet bestaat, maar wat nu als hij er wel blijkt te zijn, wat doe je dan, en hoe ga je hier dan mee om?
Vraag hem op bezoek en wil dan van hem weten waarom hij mijn leven zo kut maakt.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 01:35:47 #156
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_50958583
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 00:56 schreef Klit het volgende:

[..]

Opdringen is nooit goed natuurlijk, alhoewel je natuurlijk wel zoveel mogelijk mensen mee wilt laten delen in het gevoel van God, dus lijkt me er niets verkeerds aan als je de mensen in ieder geval probeert duidelijk te maken hoeveel plezier, geluk, kracht en liefde je uit het Geloof kunt halen, want waarom zou je het alleen voor jezelf houden tenslotte?

Maar zoals ik hiervoor ook al schreef, als je het gevoel hebt, dan is Geloof slechts de naam van dat gevoel.
Als je er niet open voor staat en dus "niets" voelt, dan is het Geloof nog niets voor jou.
Ik heb er 24 jaarvoor opengestaan en heb niets gevoeld. Lijkt me ruim voldoende. Ik heb genoeg van dit soort lege woorden. Overigens verwar je steeds "voelen" (als in "met je hart voelen") en "waarnemen" (als in: met je zintuigen waarnemen). Voor mij ben je een telemarketer die mij precies tijdens het eten belt of ik geïnteresseerd ben in zijn product. Want ik zou zo veel beter af zijn als ik dat product zou kopen! En ja, natuurlijk bel ik, want ik weet van tevoren niet wie er geïnteresseerd is en wie niet En dit gebeurt dan een paar keer per avond met verschillende telemarketers, allemaal met verschillende "producten".

Ergo: lekker je eigen visie op religie voor jezelf houden. Zo niet dan bevestig je alleen maar mijn visie op evangelische christenen.

PS: Klit, ben jij toevallig van de ClittenUnie? (sorry, kon het niet laten...)

[ Bericht 2% gewijzigd door StupidByNature op 29-06-2007 01:45:59 ]
  vrijdag 29 juni 2007 @ 17:42:02 #157
170036 Klit
In medio virtus
pi_50976910
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 01:35 schreef StupidByNature het volgende:

Ik heb er 24 jaarvoor opengestaan en heb niets gevoeld. Lijkt me ruim voldoende. Ik heb genoeg van dit soort lege woorden. Overigens verwar je steeds "voelen" (als in "met je hart voelen") en "waarnemen" (als in: met je zintuigen waarnemen). Voor mij ben je een telemarketer die mij precies tijdens het eten belt of ik geïnteresseerd ben in zijn product. Want ik zou zo veel beter af zijn als ik dat product zou kopen! En ja, natuurlijk bel ik, want ik weet van tevoren niet wie er geïnteresseerd is en wie niet En dit gebeurt dan een paar keer per avond met verschillende telemarketers, allemaal met verschillende "producten".

PS: Klit, ben jij toevallig van de ClittenUnie? (sorry, kon het niet laten...)
Als jij er 24 jaar voor open heb gestaan en er niets bij gevoeld heb ben je toch niet heel erg handig bezig lijkt mij, wie gaat er nu 24 jaar fanatiek met het geloof bezig terwijl het je niks doet?
Ik weet niet wie er nu slechter af is hoor.

En van die telemarketeers kun je gewoon afkomen door jezelf op een kijst te laten zetten dat je dat niet meer wilt, schijnt wel aardig goed te werken.
quote:
Ergo: lekker je eigen visie op religie voor jezelf houden. Zo niet dan bevestig je alleen maar mijn visie op evangelische christenen.
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 01:24 schreef roburt het volgende:
daar is helemaal niks mis mee maar ga dan ook niet lopen zeggen dat God bestaat het is een verzinsel om mensen goed te laten voelen.
Waarom zou ik mijn visie op het geloof niet mogen geven en jij wel?
Zolang je dit gewoon met respect doet en niet gaat lopen drammen aan de deur is hier volgens mij niets mis mee.
En ach, nu hebben ze iets verzonnen waardoor mensen zich goed voelen, dat is inderdaad wel erg
Als er in het winkelcentrum weer zo'n krantenjongen vraagt of je een gratis Telegraaf wilt hebben dan zeg je toch ook gewoon "nee, dank je" of "leuk, wat heb je dan voor een proefabbonnementje", de keuze of je wel of niet in gesprek gaat met iemand bepaal je toch ook zelf en dat hoeft echt geen 24 jaar te duren hoor.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 18:11:25 #158
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_50977745
Tja, dan sta ik wel ff zo te kijken.

Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 18:36:39 #159
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_50978386
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 17:42 schreef Klit het volgende:

[..]

Als jij er 24 jaar voor open heb gestaan en er niets bij gevoeld heb ben je toch niet heel erg handig bezig lijkt mij, wie gaat er nu 24 jaar fanatiek met het geloof bezig terwijl het je niks doet?
Ik weet niet wie er nu slechter af is hoor.
Opvoeding en zo weet je wel. Het voor zoete koek slikken en hiernaar leven. Totdat er een punt kwam waarop ik vragen ben gaan stellen en heb besloten dat religie niets voor mij is. Ik vind het nog steeds de beste beslissing van mijn leven tot nu toe.
quote:
En van die telemarketeers kun je gewoon afkomen door jezelf op een kijst te laten zetten dat je dat niet meer wilt, schijnt wel aardig goed te werken.
Bestaat zo'n lijst ook tegen evangelisten? Ik woon in een buurt waarin ik zo vaak wordt aangesproken dat het gewoon niet leuk meer is. Ook mijn geduld raakt wel eens op.
quote:
Waarom zou ik mijn visie op het geloof niet mogen geven en jij wel?
Zolang je dit gewoon met respect doet en niet gaat lopen drammen aan de deur is hier volgens mij niets mis mee.
En ach, nu hebben ze iets verzonnen waardoor mensen zich goed voelen, dat is inderdaad wel erg
Als er in het winkelcentrum weer zo'n krantenjongen vraagt of je een gratis Telegraaf wilt hebben dan zeg je toch ook gewoon "nee, dank je" of "leuk, wat heb je dan voor een proefabbonnementje", de keuze of je wel of niet in gesprek gaat met iemand bepaal je toch ook zelf en dat hoeft echt geen 24 jaar te duren hoor.
Je mag je visie geven natuurlijk, maar zodra jij gaat verkondigen dat ik die visie maar beter over zou kunnen nemen omdat dat beter voor mij is, kom je in mijn "gebied" en gaan mijn nekharen omhoog staan. Jouw vrijheid houdt op waar de mijne begint (en vice versa natuurlijk!), het blijft moeilijk voor sommigen om dat te begrijpen. Kun je je überhaupt iets voorstellen bij dit verhaal?
pi_50979283
De moslims zeggen 'geloof in Allah of ga nar de hel' De christenen zeggen 'Geloof in Christus of ga naar de hel'. Vanaf deze aarde kan ik niet zien wie gelijk heeft. Kiezen voor de God van de een is kiezen voor de hel van de ander. Als ik verkeerd kies (ik wordt moslim. maar de christenen hadden gelijk) Beland ik ik de christelijke hel. Of andersom. Maar God is vergeving, hij vergeeft zelfs massamoordenaars. Maar de mensen die verkeerd gegokt hebben gaan wel naar de hel.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 19:11:34 #161
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_50979478
God, wil je mij vergeven dat ik vanacht op een baby zn hoofd heb gescheten?
  vrijdag 29 juni 2007 @ 19:19:37 #162
242 Pinball
Electric Monk
pi_50979759
Als het allah is moordt hij alle christenen uit, en als het god is ruimt hij de islamietjes op.

Win-win situatie lijkt mij.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_50980176
Dan heeft hij mij gemaakt zoals ik nu ben. De ongelofige, de geile, de af en toe dronken en vreterige ik zou dan zijn werk zijn. Ik zou dus een godskindje zijn, net als jullie. Wat je ook doet.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 01:07:12 #164
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_50990396
geloof.. niks voor mij
Cue, het komkommermeisje!
Het moet niet mooi zijn, het moet functioneel zijn!
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
  zaterdag 30 juni 2007 @ 02:11:51 #165
170036 Klit
In medio virtus
pi_50991773
quote:
Je mag je visie geven natuurlijk, maar zodra jij gaat verkondigen dat ik die visie maar beter over zou kunnen nemen omdat dat beter voor mij is, kom je in mijn "gebied" en gaan mijn nekharen omhoog staan. Jouw vrijheid houdt op waar de mijne begint (en vice versa natuurlijk!), het blijft moeilijk voor sommigen om dat te begrijpen. Kun je je überhaupt iets voorstellen bij dit verhaal?
Natuurlijk kan ik me dat goed voorstellen, helemaal als je bij jou in de buurt constant wordt lastig gevallen door opdringerige bekeerlingen, ik zou daar persoonlijk ook niet goed van worden.
Of ze moeten meteen afhaken als je zegt, bedankt, geen interesse. Dan maakt het verder niet echt uit.

En ja, over je opvoeding, 24 jaar lang moeten leven naar de normen van Onze Vader (zoals ze door jouw ouders worden geinterpreteerd), dan heb je er niet voor open gestaan, dus dat telt eigenlijk niet echt, je moet rekenen vanaf het moment dat je zelf vragen bent gaan stellen en vervolgens heb je je er niet voor open gesteld, maar door je opvoeding ben je je er juist tegen af gaan zetten omdat je allemaal dingen moest en niet omdat je het zelf wilde.
Daarom ben ik er ook op tegen dat kinderen meteen na de geboorte worden gedoopt, wat weet zo'n kind, helemaal niets.
Laat je kind ruiken aan wat geloof is, beantwoord zoveel mogelijk de vragen en laat het op latere leeftijd zelf beslissen of het wil worden gedoopt.
Geloof moet een bewuste keuze zijn, opgedrongen Geloof heeft geen enkele zin. Je geloofd pas echt als je het gevoel erbij hebt en dat zal je toch zelf moeten ontwikkelen/meemaken, dat kan een ander nooit voor jou doen.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 02:18:25 #166
170036 Klit
In medio virtus
pi_50991878
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 19:06 schreef zwemmerseczeem het volgende:
De moslims zeggen 'geloof in Allah of ga nar de hel' De christenen zeggen 'Geloof in Christus of ga naar de hel'. Vanaf deze aarde kan ik niet zien wie gelijk heeft. Kiezen voor de God van de een is kiezen voor de hel van de ander. Als ik verkeerd kies (ik wordt moslim. maar de christenen hadden gelijk) Beland ik ik de christelijke hel. Of andersom. Maar God is vergeving, hij vergeeft zelfs massamoordenaars. Maar de mensen die verkeerd gegokt hebben gaan wel naar de hel.
Ik weet niet waar de woorden, dan ga je naar de hel in de Bijbel staan, voor zover je de Bijbel helemaal serieus moet nemen, maar dat is wat mensen er van maken, angst creeren om zieltjes te binden, slechte zaak vind ik, Je krijgt dan zo'n postcodeloterij effect, ik koop maar een lot want stel je voor dat de straatprijs hier valt en ik heb geen lot. Geloof moet je beleven en dat zouden ook heel veel mensen kunnen als ze zichzelf er voor open zouden stellen, als ze de moeite zouden nemen om dit te doen.
Maar als mensen niet dat geluk willen kennen en de steun van Onze Vader willen ervaren, dan is dat natuurlijk hun eigen keuze en ook voor die keuze moet je respect opbrengen.
pi_50991915
Nou God is er dus?
So What?
Niets nieuws onder de zon erboven ook niet
of denken mensen nu echt........dat we zomaar met elkaar communiceren via internet bv??????
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_50991988
ALs er echt een god zou bestaan, dan vind ik het wel zo eerlijk om ook de duivel te laten bestaan. En tja, ik heb nooit geloofd in een god dus dan kom ik in de hel.
Maar ach. 99,9% van de mensen om me heen zouden er ook komen, dus in principe verandert er niets ten opzichte van nu
Ik weiger iets over mijzelf te vertellen, je vraagt het maar mooi zelf
  zaterdag 30 juni 2007 @ 02:27:27 #169
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_50992006
Als er een God bestaat dan heeft Bush een probleem.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_50992046
Bush was toch God? of was dat alleen in zijn eigen denkbeelden
pi_50992125
stroom is energie
energie is god
internet is ook goddelijk
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zaterdag 30 juni 2007 @ 10:50:11 #172
170036 Klit
In medio virtus
pi_50994800
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 02:26 schreef student_van_het_leven het volgende:
ALs er echt een god zou bestaan, dan vind ik het wel zo eerlijk om ook de duivel te laten bestaan.
Hoezo zou er een duivel moeten bestaan dan?
Wat is daar eerlijk aan?
  zaterdag 30 juni 2007 @ 10:53:56 #173
242 Pinball
Electric Monk
pi_50994830
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 10:50 schreef Klit het volgende:

Wat is daar eerlijk aan?
Omdat er zonder wolf geen ene ruk aan heel die Roodkapje is, daarom.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_50996280
quote:

[..]

Wat is daar eerlijk aan?
Waarom zou "het goede" wel mogen bestaan en "het kwade" niet?
Er moet toch iets zijn die dan de strijd aangaat met god. zonder het kwaad zou men niet weten wat goed is en vica versa.

Stel dat er een God is, dan is het toch een onwijze dictator. Het maakt mij juist ontzettend depressief als ik hier in dit leven ben gekomen omdat het dat wilde.. En wat er ook gebeurt het heeft uiteindelijk al beslist wat er met je gebeurt als je dood bent..Alles wat om je heen gebeurd is zijn/haar plan.

Er zou geen zin zijn om verder te leven, je bent tenslotte toch maar een robot in zijn plan, maar doodgaan is ook geen optie, aangezien je dan nog niet van hem/haar afbent. Wat moet je dan?
  zaterdag 30 juni 2007 @ 13:25:38 #175
170036 Klit
In medio virtus
pi_50998539
God is liefde.
pi_51001122
Hmm.

Als je in God gelooft moet je ook de Duivel erbij nemen.
Tenslotte is dat de gevallen engel Lucifer die vanwege zijn hoogmoed in het vagevuur werd geworpen.

Of je gelooft of niet. Niet van dat halfzachte gedoe. Oh, dit hoofdstuk is eng, nu dat geloof ik dan net en de rest wel???
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 15:14:46 #177
170036 Klit
In medio virtus
pi_51001454
Ik moet dus helemaal niets, ik Geloof wat ik zelf Geloof en ja, dat is in een God.
Dat is namelijk wat mijn gevoel me ingeeft, en nee, ik geloof niet in de duivel.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 15:25:29 #178
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_51001699
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 15:14 schreef Klit het volgende:
Ik moet dus helemaal niets, ik Geloof wat ik zelf Geloof en ja, dat is in een God.
Dat is namelijk wat mijn gevoel me ingeeft, en nee, ik geloof niet in de duivel.
Hoor je dan wel bij een kerk? Lees je de bijbel?
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
  zaterdag 30 juni 2007 @ 15:38:06 #179
170036 Klit
In medio virtus
pi_51002020
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 15:25 schreef MichielPH het volgende:

Hoor je dan wel bij een kerk? Lees je de bijbel?
Natuurlijk heb ik de Bijbel vaak gelezen en er is wel een Kerk waar ik heenga, maar de Bijbel kun je natuurlijk op vele manieren interpreteren, ik neem niet alles wat in de Bijbel staat gewoon aan of zo, ik denk zelf ook na. Daarnaast voel ik de liefde van God en die leidt me dan ook door dit leven.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 19:45:30 #180
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_51009047
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 15:38 schreef Klit het volgende:

[..]

Natuurlijk heb ik de Bijbel vaak gelezen en er is wel een Kerk waar ik heenga, maar de Bijbel kun je natuurlijk op vele manieren interpreteren, ik neem niet alles wat in de Bijbel staat gewoon aan of zo, ik denk zelf ook na. Daarnaast voel ik de liefde van God en die leidt me dan ook door dit leven.
En waar trek je dan de grens, wanneer ga je zelf nadenken? Bijvoorbeeld, God of Darwin?
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juni 2007 @ 20:12:02 #181
862 Arcee
Look closer
pi_51010061
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 15:38 schreef Klit het volgende:
Natuurlijk heb ik de Bijbel vaak gelezen en er is wel een Kerk waar ik heenga, maar de Bijbel kun je natuurlijk op vele manieren interpreteren
Hoezo? Wil de onfeilbare God ons op een dwaalspoor zetten?
quote:
ik neem niet alles wat in de Bijbel staat gewoon aan of zo, ik denk zelf ook na.
Waar baseer je die keuze op? Als God ons een leidraad wil geven, waarom zet-ie er dan ook dingen in die we toch maar niet moeten doen en dingen die we anders moeten interpreteren dan hij ze heeft op laten schrijven?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 20:22:20 #182
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_51010418
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:12 schreef Arcee het volgende:

[..]

[..]

Waar baseer je die keuze op? Als God ons een leidraad wil geven, waarom zet-ie er dan ook dingen in die we toch maar niet moeten doen en dingen die we anders moeten interpreteren dan hij ze heeft op laten schrijven?
Heb de bijbel nooit gelezen, maar kan miss liggen aan dat het geschreven is in een heel ander tijdperk en er sindsdien veel veranderd is. Ja ik zeg ook maar wat hoor
Verliefdheid is een uitvinding voor mensen zonder geld zodat ze gratis seks kunnen hebben..
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juni 2007 @ 20:31:32 #183
862 Arcee
Look closer
pi_51010712
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:22 schreef Cuegirllie het volgende:
Heb de bijbel nooit gelezen, maar kan miss liggen aan dat het geschreven is in een heel ander tijdperk en er sindsdien veel veranderd is. Ja ik zeg ook maar wat hoor
Inderdaad, mensen wisten toen nog niet beter. De mensen die dat boek toen geschreven hebben dus.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_51010749
Dan heb ik ongelijk, geef ik t toe en leven we allemaal rustig verder.
KU-slotje-CH
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juni 2007 @ 20:36:43 #185
862 Arcee
Look closer
pi_51010843
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:33 schreef mien-moeke het volgende:
Dan heb ik ongelijk, geef ik t toe en leven we allemaal rustig verder.
Zou jij rustig verder leven als er een God is die ziet wat jij allemaal doet en weet wat jij allemaal denkt?
  zaterdag 30 juni 2007 @ 20:37:47 #186
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_51010868
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:31 schreef Arcee het volgende:

[..]

Inderdaad, mensen wisten toen nog niet beter. De mensen die dat boek toen geschreven hebben dus.
Maar wat ik me dan afvraag. Je leest dan zo'n stuk, denk je van dat bevalt me wel, dat ga ik 'volgen'. Het volgende stuk. Neh dat is toch eig niet meer van deze tijd, of vind ik wat minder. Ach dat laat ik mooi voor wat t is..?
  zaterdag 30 juni 2007 @ 20:39:14 #187
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_51010914
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:36 schreef Arcee het volgende:

[..]

Zou jij rustig verder leven als er een God is die ziet wat jij allemaal doet en weet wat jij allemaal denkt?
Als 'Hij' het er allemaal niet mee eens is, dan moet ie er wat aan doen. En anders ga ik er eig vanuit dat ie niet bestaat.
pi_51012382
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:36 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja.

Wat kan mij het schelen dat er God zou bestaan die alles van me weet. Ik heb niets te verbergen, wat dat betreft.
En God word altijd beschreven als zijnde lief en aardig enzo... dus wat zou het?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 juni 2007 @ 21:47:52 #189
862 Arcee
Look closer
pi_51012658
Laat-ie maar mooi niet bestaan, zoals nu.
pi_51012924
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 21:36 schreef mien-moeke het volgende:

[..]

Ja.

Wat kan mij het schelen dat er God zou bestaan die alles van me weet. Ik heb niets te verbergen, wat dat betreft.
En God word altijd beschreven als zijnde lief en aardig enzo... dus wat zou het?
tja... maar er is niemand die het ooit daadwerkelijk weet. Ik kan ook dingen schrijven, hoeft het nog niet waar te zijn.
pi_51013233
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 21:56 schreef student_van_het_leven het volgende:

[..]

tja... maar er is niemand die het ooit daadwerkelijk weet. Ik kan ook dingen schrijven, hoeft het nog niet waar te zijn.
Laat ik m'n reply even nuanceren:
Zoals ik er nu over denk maakt het me niets uit.
pi_51020861
of hij wel of niet bestaat? neu, mij ook niet. Hoewel de aanwijzingen er voor mij op wijzen dat ie vooral niet bestaat.
MAar mocht het wel zo zijn, nou ja.. bedankt dat ik mag bestaan dan maar.
  zondag 1 juli 2007 @ 06:39:47 #193
39297 Tichelaar
4 8 15 16 23 42
pi_51020892
quote:
Op zondag 24 juni 2007 09:35 schreef Klit het volgende:
Veel Fokkers gaan er van uit dat God niet bestaat, maar wat nu als hij er wel blijkt te zijn, wat doe je dan, en hoe ga je hier dan mee om?
Hij zal iig niet almachtig zijn, want z'n test is allang mislukt, een almachtige had dat kunnen weten.
Asjemenou
  zondag 1 juli 2007 @ 09:40:23 #194
170036 Klit
In medio virtus
pi_51021245
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:37 schreef Cuegirllie het volgende:

Maar wat ik me dan afvraag. Je leest dan zo'n stuk, denk je van dat bevalt me wel, dat ga ik 'volgen'. Het volgende stuk. Neh dat is toch eig niet meer van deze tijd, of vind ik wat minder. Ach dat laat ik mooi voor wat t is..?
Laat het duidelijk zijn dat God de Bijbel niet heeft geschreven, dit is door vele mensen gedaan en is vaak herschreven met andere inzichten en pas veel later zijn deze verhalen gebundeld tot één boek.

Dat neemt niet weg dat er natuurlijk wel een kern van waarheid in moet en zal zitten, ik doe dan ook wat m'n gevoel me ingeeft. Het gevoel dat wordt begeleid door Onze Vader, maar waar ik zeker zelf genoeg aan zal moeten bijdragen. Tenslotte ben en blijf ik wel gewoon verantwoordelijk voor mijn eigen daden en denkwijze.
Wat voor mij dus betekent dat ik me er erg prettig bij voel en dat ik me ontwikkel om deze fase goed af te kunnen sluiten en over een aantal jaren aan een nieuwe fase te kunnen beginnen. Dit alles totdat ik genoeg levenservaring heb opgedaan om door te kunnen gaan naar de laatste fase.

Maar eigenlijk had ik dat hier ook al min of meer beschreven.
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 23:32 schreef Klit het volgende:

Die God is helemaal niet radicaal (logisch ook, want het is allemaal één en dezelfde God) Hij wordt radicaal gemaakt door de manier waarop de gelovigen ermee om gaan.
En nee, ik weet niet of alles uit "mijn clubje" de enige en juiste waarheid is, sterker nog, ik ga er vanuit dat dit niet zo is, want met zoveel stromingen zou het wel heel toevallig zijn als jouw stroming precies alles bij het rechte eind zou hebben.
Ik ga er vanuit dat er in elke stroming waarheden zitten, maar dat er ook genoeg onwaarheden in voorkomen.
Vandaar ook dat er volgens mij maar één God is die alleen op vele wijzen wordt geïnterpreteerd.
Maar als je eenmaal het gevoel heb mogen meemaken dat alleen Onze Vader je kan geven, dan weet je dat Hij er is en dat Hij het beste met je voor heeft.
Maar dat kan je dus niet beschrijven, probeer iemand die zijn hele leven al blind is maar eens uit te leggen hoe de kleur rood eruit ziet. Dat gaat dus niet.
  zondag 1 juli 2007 @ 12:26:18 #195
166818 restafval
no soup for you
pi_51023846
quote:
wat als er nu wel een god is?
dan is blijkbaar iedereen de dupe van massahysterie.
''should it help if we run away a bit more?''
''shut up and go change your armor''
pi_51024146
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:12 schreef Arcee het volgende:

[..]

Neuh, daar heeft die onfeilbare God niks mee te maken. De bijbel is een poging van de mens om God te beschrijven, en dat gebeurde in een hele andere tijd; andere manier van vertellen, andere talen, ander idee over rechtspraak, andere cultuur... en dan probeer je de lijn te trekken naar het hedendaagse. Da's lastig, en levert een boel verschillende interpretaties op.

Daarom is het ook in mijn ogen vrij idioot om dingen letterlijk te gaan nemen in de bijbel. Het is een blind vertrouwen op iets wat overduidelijk niet te vertrouwen is in dat opzicht. Je baseert je geloof dan niet op een God, maar op een vertrouwen op iets wat geschiedkundig gezien praktisch niet te handhaven valt. Dat mensen omwille van hun geloof zo in staat zijn hun logisch denken uit te zetten, is denk ik hoogst merkwaardig. Voorbeelden daarvan zijn creationistische topics in WFL
quote:

[..]

Wat is daar eerlijk aan?
Omdat Goed en Slecht complementair zijn. God heeft met het goede ook het slechte geschapen. Daar verbinden mensen dan een entiteit aan, net zoals bij het Goede. Er is in bijna elk geloof een expliciete voorkeur naar het Goede, maar waarom die weegschaal die kant op moet hellen en niet in het midden blijft staan, snap ik niet.
  zondag 1 juli 2007 @ 13:31:45 #197
170036 Klit
In medio virtus
pi_51025633
Het slechte is alleen maar in het leven geroepen omdat de mensen dan een keuze hadden.
En ja, je moet dan dus kiezen tussen goed en kwaad, wat zou jij dan kiezen?

Nee, voor mij is er geen kwaad, God is voor mij de coördinator en bedenker van dit hele gebeuren die ons leidt door de verschillende fasen die we moeten doorgronden om uiteindelijk in de laatste fase te kunnen belanden, Het Koninkrijk Gods.
pi_51025726
quote:
Op zondag 1 juli 2007 13:31 schreef Klit het volgende:
Het slechte is alleen maar in het leven geroepen omdat de mensen dan een keuze hadden.
En ja, je moet dan dus kiezen tussen goed en kwaad, wat zou jij dan kiezen?

Nee, voor mij is er geen kwaad, God is voor mij de coördinator en bedenker van dit hele gebeuren die ons leidt door de verschillende fasen die we moeten doorgronden om uiteindelijk in de laatste fase te kunnen belanden, Het Koninkrijk Gods.
en wat verwacht je daar aan te treffen? HEt eeuwige leven, iedereen weer zien die je in je aardse leven bent kwijtgeraakt?
  zondag 1 juli 2007 @ 14:00:33 #199
170036 Klit
In medio virtus
pi_51026540
quote:
Op zondag 1 juli 2007 13:35 schreef student_van_het_leven het volgende:

en wat verwacht je daar aan te treffen? HEt eeuwige leven, iedereen weer zien die je in je aardse leven bent kwijtgeraakt?
Geen idee, iets in de trant van een spiritueel leven of zo, een leven waarin tijd en ruimte niet meer bestaan.
  zondag 1 juli 2007 @ 14:17:46 #200
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_51027041
@ klit..
Je spreekt in t hele topic over fasen die je moet bereiken enzo, maar kun je die fasen ook benoemen?
En geloof je in ook in reincarnatie? want dat haal ik ook uit je verhalen.
  zondag 1 juli 2007 @ 14:48:25 #201
170036 Klit
In medio virtus
pi_51027998
De fasen zijn niet te benoemen, als je genoeg gevormd bent, ben je klaar voor de laatste fase, wellicht dat het aantal fasen die je moet doorlopen verschillen van persoon tot persoon.
En of je dat dan reïncarnatie kunt noemen, ik weet het niet, ja, volgens mij kom je wel terug in een ander lichaam, dus dat zou je dan reïncarnatie kunnen noemen.
Zie het als een soort scholing die je moet doorlopen.
  zondag 1 juli 2007 @ 14:57:50 #202
163064 Cuegirllie
Vreemd, maar lekker!
pi_51028295
toch vind ik t dan erg onduideijk. Dat er een laatste fase is oke. en een eerste fase, miss die van dat je 't licht ziet' ofzo. Maar daartussen, doorloop je je leven.. Evt volgende fase die van reincarnatie en dan zit je al op drie.
Maar in je leven als een bepaald persoon zijn daar ook meerdere fasen in?

Maar wat heeft reincarnatie voor zin als je je het niet kan herinneren. Dat je niet weet dat je je nog verder moet ontwikkelen voordat je die laatste fase in mag.

Sorry voor vele vragen haha.. maar ik probeer het net iets uhm duidelijker te krijgen. Doordat ik zelf niet gelovig ben, vind ik het wel boeiend om te zien hoe andere wel sterk gelovige erover denken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')