Dat was nou juist het probleem van dezelfde wet. Als ze namelijk vorig jaar rookvrij was gegaan, dan waren er een groot aantal klanten vertrokken naar een kroeg waar nog wel gerookt mocht worden.quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:08 schreef Chewie het volgende:
Ze mag dan wel blij zijn maar erg slim is ze niet als mede-eigenaar van een bar. Dit had ze natuurlijk ook zelf in kunnen voeren, daar heb je de overheid niet voor nodig. Illinois vond ik juist zo prettig omdat je daar de keus had, in 2001 kon je daar al rookvrije, gedeeltelijk rookvrij en niet rookvrije horeca vinden.
Dat stoort me ook het meest aan deze wet, het is niet nodig. Ik gun iedereen rookvrije of juist niet rookvrije horeca maar de keus hoort te liggen bij de ondernemer eventueel onder druk van zijn klanten niet bij de overheid.
Mijn voorstel zou de Amerikanen toch meer aan moeten spreken, die gaat namelijk uit van marktwerking en vrij ondernemersschap. Een totaal verbod opgelegt door de overheid niet.quote:Op donderdag 3 januari 2008 16:02 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat was nou juist het probleem van dezelfde wet. Als ze namelijk vorig jaar rookvrij was gegaan, dan waren er een groot aantal klanten vertrokken naar een kroeg waar nog wel gerookt mocht worden.
Wat blijkt nu? In de kroeg aan de andere kant van de straat kan ook niet gerookt worden, dus komt men gewoon naar dezelfde kroeg terug. Zij runt een echte "stamkroeg" met veel vaste gasten, en voor haar was de wet een uitkomt, want ze is op deze wijze namelijk geen klanten kwijt geraakt. Zelfs in ijskoud Chicago komen de klanten toch gewoon, en roken ze wel even buiten of roken ze niet.
Vooralsnog, in de eerste dagen na het algehele rookverbod is het er niet rustiger op geworden in die kroeg, dus de financiële impact lijkt daar in ieder geval mee te vallen.
De keuze die je had in Chicago gaf juist meer problemen voor bareigenaren dan dat ze oploste. Een all-or-nothing situatie, blijkt toch het beste te werken, wat ook de reden is trouwens dat de meeste staten en provincies in Noord Amerika, en landen in de EU voor die oplossing hebben gekozen.
Five mornings a week for the past 30 years, Toby Spradling has ordered biscuits, gravy and eggs at Tippey's in Murphysboro, Ill.quote:Op donderdag 3 januari 2008 16:23 schreef Chewie het volgende:
http://www.suntimes.com/business/719431,smoke123007.article
En gelijk heeft zequote:Debbie Hill, the owner of Debbie's Diner in Decatur, doesn't know what to expect on Tuesday.
Some regular customers, devoted to having a smoke after they eat the diner's onion rings, burgers and pancakes, have told her they won't be back. Others say they just won't hang around as long.
Hill said she doesn't plan to do anything special to accommodate the smokers who make up most of her clientele. And she isn't sure what she'll do if someone lights up, even if she may be fined.
But she resents being told what she and her customers can do.
''I've never smoked in my life, but I don't like the government or the state or whoever's making this law telling me what I can do with my business.''
Nee, hij zit daar met een aantal vaste klanten en er zullen wel wat koppen koffie en andere zaken gebruikt worden in die paar uur. Als die hele club niet meer komt zit er niemand.quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Oftewel, hij eet er nog steeds, maar houdt niet meer zolang een plaats bezet. Toch alleen maar gunstig voor die eetgelegenheid!
Kun jij mij een goed voorbeeld geven waar de marktwerking met betrekking tot een rookverbod wel goed werkt? In België werkt het voor geen meter, en gaan ze ook naar een algeheel verbod.quote:Op donderdag 3 januari 2008 16:23 schreef Chewie het volgende:
Mijn voorstel zou de Amerikanen toch meer aan moeten spreken, die gaat namelijk uit van marktwerking en vrij ondernemersschap. Een totaal verbod opgelegt door de overheid niet.
Nah, de rokers blijven een paar maanden boos op de bank zitten, en realiseren zich dan opeens dat je thuis op de bank prima dronken kunt worden, maar de gezelligheid ontbreekt..... en nu kun je wel "illegale parties" gaan houden zoals jij graag wil, maar ik denk dat in de praktijk dat men (net zoals in de andere landen) gewoon weer terug gaat naar de kroeg.quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De anti-rokers gaan ervan uit dat de rokers vervangen worden door niet rokers, maar niet rokers houden er dit soort gewoontes helemaal niet op na.
Nederland, de laatste keer dat een bar rookvrij was, kwam er geen fuck, gezeur van die mensen.quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:42 schreef maartena het volgende:
[..]
Kun jij mij een goed voorbeeld geven waar de marktwerking met betrekking tot een rookverbod wel goed werkt? In België werkt het voor geen meter, en gaan ze ook naar een algeheel verbod.
En inderdaad.... er is altijd heel makkelijk commentaar te vinden in de media, maar het feit is wel dat het na een jaar of wellicht twee de meerderheid altijd VOOR een rookverbod is in de horeca.
En eigenlijk is het ook een zinloze discussie: De wet is aangenomen en wordt ingevoerd.
Marktwerking werkt prima, blijkbaar is de vraag naar een volledig rookvrije kroeg niet zo groot.quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:42 schreef maartena het volgende:
[..]
Kun jij mij een goed voorbeeld geven waar de marktwerking met betrekking tot een rookverbod wel goed werkt? In België werkt het voor geen meter, en gaan ze ook naar een algeheel verbod.
En inderdaad.... er is altijd heel makkelijk commentaar te vinden in de media, maar het feit is wel dat het na een jaar of wellicht twee de meerderheid altijd VOOR een rookverbod is in de horeca.
En eigenlijk is het ook een zinloze discussie: De wet is aangenomen en wordt ingevoerd.
Het wetsvoorstel geldt voor alle horecagelegenheden, met of zonder personeel.quote:Op donderdag 3 januari 2008 15:12 schreef Chewie het volgende:
Vraag het me af, het rookverbod is er namelijk niet om de klanten te "beschermen" maar voor het personeel. heb je geen personeel dan gaat het niet op. Of het wetsvoorstel moet weer aangepast zijn.
Ja, de besloten club geloof ik..... maar ik denk niet dat dat echt aan zal slaan. Toen ik nog veel uitging, was ik elk weekend wel in andere kroegen te vinden, vaak in andere steden en plaatsen.....als ik aan het einde van de maand in 15 verschillende kroegen was geweest, en in de maand daarop in nog eens 10 andere, dan was het niet ongewoon. En ik zie liefhebbers van de kroegentocht nou niet echt met 25 pasjes op zak lopen, zeker niet gezien je tussen de kroegen door gewoon kunt roken.quote:Er zijn overigens ook nog andere trucjes om het te omzeilen.
Ja dat is nou precies de essentie van het verhaal. De rokers in een groep bepalen toch vaak waar men heen gaat in zo'n geval, waardoor de rookvrije kroegen financieel negatief benadeeld worden. Bij een algeheel rookverbod blijft dat meer gelijk, omdat men niet kiest voor een wel-roken of niet-roken kroeg, maar gewoon een kroegquote:Op donderdag 3 januari 2008 17:57 schreef raptorix het volgende:
Nederland, de laatste keer dat een bar rookvrij was, kwam er geen fuck, gezeur van die mensen.
Goed, we zullen zien. De marktwerking houdt namelijk OOK in dat je ZELF een besloten vereniging mag starten, in een ruimte waar dan WEL gerookt mag worden. Als 30% van de mensen (de rokers dus) dat graag willen, dan zouden we dus zo ongeveer NU een FLINKE groei moeten zien in besloten rokers verenigingen.quote:Elk beroep heeft ze voor en nadelen, moet ik straks als programmeur gaan eisen dat ik niet meer in een omgeving wil zitten waar elektrische straling is? Of mensen die bij de hema werken niet meer in de vette lucht willen zitten? Er is niemand in nederland die gedwongen wordt om een bepaalde baan te hebben, dus JA die marktwerking is er gewoon.
Das flauwekul natuurlijk omdat je nu uitgaat van een verbod wat omzeilt moet worden.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:16 schreef maartena het volgende:
Goed, we zullen zien. De marktwerking houdt namelijk OOK in dat je ZELF een besloten vereniging mag starten, in een ruimte waar dan WEL gerookt mag worden. Als 30% van de mensen (de rokers dus) dat graag willen, dan zouden we dus zo ongeveer NU een FLINKE groei moeten zien in besloten rokers vereniging.
Dat is OOK marktwerking natuurlijk, dus we zullen zien of de rokers de marktwerking gaan gebruiken met dit verbod.
Je moet wel flink dooreten met de sluitingstijden die je in je hoofd hebt.quote:Op donderdag 3 januari 2008 18:20 schreef Gia het volgende:
Ik zal in elk geval met veel meer plezier uit gaan eten.
Marktwerking werkt omdat er blijkbaar te weinig vraag is naar rookvrije horeca, zo simpel is het. Dat rookvrije horeca pas uitkan door overheidsingrijpen zegt toch genoeg.quote:Op donderdag 3 januari 2008 17:42 schreef maartena het volgende:
[..]
En? Dat is toch verdorie geen reden om het te verbieden? Als de meerderheid echt voor een rookverbod is dan is een verbod niet nodig.quote:En inderdaad.... er is altijd heel makkelijk commentaar te vinden in de media, maar het feit is wel dat het na een jaar of wellicht twee de meerderheid altijd VOOR een rookverbod is in de horeca.
Jawohl!quote:En eigenlijk is het ook een zinloze discussie: De wet is aangenomen en wordt ingevoerd.
Ja in Ierland werkt het prima, op het platteland trekt niemand zich er wat van aan en in Dublin is de pub inclusief publiek naar buiten verplaatst (nou ja buitenquote:Op donderdag 3 januari 2008 18:09 schreef maartena het volgende:
In Ierland hebben ze ook creatieve oplossingen bedacht, zoals bijvoorbeeld een verwarmde BUS naast de country pub waarin gerookt mocht worden..... maar van wat ik hoorde van een Ierse vriendin van me werd dit in de eerste paar maanden nog wel eens gedaan, maar tegenwoordig zijn er nog nauwelijks kroegen te vinden die echt iets "speciaals" hebben bedacht.
Men zoekt de mazen op en leven en roken vrolijk verder. Het verbieden van producten die mensen toch willen gebruiken heeft nog nooit gewerkt.quote:Men accepteert het uiteindelijk, en ze leven door.
In dit topic kan dat natuurlijk alleen Ab Klink zijnquote:Op donderdag 3 januari 2008 20:17 schreef kos5000 het volgende:
Wie vinden jullie de belachelijkste en domste politicus van 2007
en als we pagina 6 hebben bereikt worden de stemmen geteld....... en krijgen jullie te horen wie de slechste politicus is....
zie de slechste politicus van 2007 (wereldwijd )
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |