Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is. En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.quote:Op zondag 8 juli 2007 21:45 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Als de huizengroei gelijke tred hield met de bevolkingsgroei zou je hier ook stabiele prijzen hebben, daar heb je volgens mij geen stabiel bevolkingsaantal voor nodig.
In een vrije markt had dit met gemak gegaan.quote:Op zondag 8 juli 2007 21:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is. En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.
Dan was het anders gegaan niet direct beter ofzo. De vrije markt deed het ook zeer matig voor de overheid zich met eisen aan woningen enzo begon te bemoeien.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:06 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
In een vrije markt had dit met gemak gegaan.
Ook in de USofA, het land met de meest vrije huizenmarkt, schieten de huizenprijzen de pan uit. So?quote:Op zondag 8 juli 2007 22:06 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
In een vrije markt had dit met gemak gegaan.
Ook een vrije markt kan zeepbellen helaas niet voorkomen. Alleen spatten ze veel eerder uiteen zodat de schade relatief beperkt blijft.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:08 schreef gronk het volgende:
[..]
Ook in de USofA, het land met de meest vrije huizenmarkt, schieten de huizenprijzen de pan uit. So?
Dat was in een tijd dat de consument nog geen vuist kon maken. We leven niet meer in 1920, tijden veranderen.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan was het anders gegaan niet direct beter ofzo. De vrije markt deed het ook zeer matig voor de overheid zich met eisen aan woningen enzo begon te bemoeien.
Erm, economen *hopen* dat de fall-out van de verziekte huizenmarkt niet overslaat naar de amerikaanse economie, en van daaruit naar de wereldeconomie...quote:Op zondag 8 juli 2007 22:19 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ook een vrije markt kan zeepbellen helaas niet voorkomen. Alleen spatten ze veel eerder uiteen zodat de schade relatief beperkt blijft.
tijden veranderen inderdaad maar mensen die voor snelle winst gaan ten koste van anderen zijn er altijd.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:20 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dat was in een tijd dat de consument nog geen vuist kon maken. We leven niet meer in 1920, tijden veranderen.
Let op het woordje relatief. De klap in Nederland zal veel groter zijn, in de VS is in principe alleen de onderlaag getroffen.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:23 schreef gronk het volgende:
[..]
Erm, economen *hopen* dat de fall-out van de verziekte huizenmarkt niet overslaat naar de amerikaanse economie, en van daaruit naar de wereldeconomie...
en nu de amerikanen hun huis niet meer als 'cash-cow' kunnen gebruiken, met gelijkblijvende of dalende huizenprijzen is dat nog niet helemaal zeker...
Dan zou je naar een andere huisbaas kunnen gaan.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
tijden veranderen inderdaad maar mensen die voor snelle winst gaan ten koste van anderen zijn er altijd.
Waarom alleen bij een lage bevolkingsgroei? Als de bevolking wat sneller groeit dan verwacht ontstaat er op korte termijn natuurlijk wel druk op de prijzen maar als het bouwtempo netjes wordt aangepast aan de bevolkingsgroei dan duurt het maar enkele jaren voordat vraag en aanbod weer in evenwicht zijn.quote:Op zondag 8 juli 2007 21:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is.
Volgens mij is dat niet typisch Nederlands.quote:En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.
Dat zou in sommige gevallen kunnen maar die zal duurder en niet veel beter zijnquote:Op zondag 8 juli 2007 22:29 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dan zou je naar een andere huisbaas kunnen gaan.
Gelukkig hebben we de overheid om de huurder te beschermen.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:36 schreef du_ke het volgende:
Dat zou in sommige gevallen kunnen maar die zal duurder en niet veel beter zijn
Die heeft er wel voor gezorgd dat de krotwoningen en vele wantoestanden zijn verdwenen. Je gelooft het niet maar zonder overheidsingrijpen was echt niet alles beter hoorquote:Op zondag 8 juli 2007 22:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we de overheid om de huurder te beschermen.![]()
Nu is alles goed.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:38 schreef du_ke het volgende:
Die heeft er wel voor gezorgd dat de krotwoningen en vele wantoestanden zijn verdwenen. Je gelooft het niet maar zonder overheidsingrijpen was echt niet alles beter hoor.
Omdat er dan veel minder nieuwe woningen gebouwd moeten worden om de vraag bij te benen.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:31 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Waarom alleen bij een lage bevolkingsgroei?
Dit heeft onder andere te maken met de problemen in de jaren 80. Het is een complexe combinatie van factoren.quote:Als de bevolking wat sneller groeit dan verwacht ontstaat er op korte termijn natuurlijk wel druk op de prijzen maar als het bouwtempo netjes wordt aangepast aan de bevolkingsgroei dan duurt het maar enkele jaren voordat vraag en aanbod weer in evenwicht zijn.
Hoe verklaar je dat in Nederland de huizengroei structureel lager is dan de bevolkingsgroei en individualisering? Zitten ze soms te slapen bij het CPB?
[..]
Dat is niet typisch Nederlands maar de grote bevolkingsgroei is wel vrij Nederlands.quote:Volgens mij is dat niet typisch Nederlands.
Beter dan voor het ingrijpen, iedereen kan nu in een kwalitatief redelijk tot goede woning wonen voor een redelijke prijs. Dat alles goed is zul je mij niet horen bewerenquote:
Heb je wellis woningbouw huurhuizen gezien? Die zijn echt verschrikkelijk.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:41 schreef du_ke het volgende:
Beter dan voor het ingrijpen, iedereen kan nu in een kwalitatief redelijk tot goede woning wonen voor een redelijke prijs. Dat alles goed is zul je mij niet horen beweren.
Vaak zat gezien en een deel is inderdaad niet geweldig, een ander deel is prima en doet niet onder voor koopwoningenquote:Op zondag 8 juli 2007 22:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Heb je wellis woningbouw huurhuizen gezien? Die zijn echt verschrikkelijk.
Daarom schreef ik ook dat dit alleen speelt op de korte termijn.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Omdat er dan veel minder nieuwe woningen gebouwd moeten worden om de vraag bij te benen.
Bijzonder hardnekkige problemen blijkbaar als die anno 2007 nog steeds niet zijn verholpen.quote:Dit heeft onder andere te maken met de problemen in de jaren 80. Het is een complexe combinatie van factoren.
Schoten is het woord.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:08 schreef gronk het volgende:
Ook in de USofA, het land met de meest vrije huizenmarkt, schieten de huizenprijzen de pan uit. So?
IETS gestegen? ik heb begin vorig jaar mijn huis gekocht tegen 3,5% rente. Het staat momenteel geloof ik op 5,5% Dat is een enorme stijging in zo'n korte periode. Wou dat ik mijn rentevast periode wat langer had gemaaktquote:Op vrijdag 6 juli 2007 19:05 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Die is inderdaad iets gestegen en zal ook nog wel wat verder stijgen door de aantrekkende economie.
Maar of dit genoeg impact heeft om de huizenmarkt serieus te bedreigen, ik moet het nog zien...
Keek ik daar maar tegenaanquote:Op zondag 8 juli 2007 01:45 schreef Arcee het volgende:
Ja, dan woon je mooi goedkoop en dan kijk je hier tegenaan, of zo:
[afbeelding]
Geen wonder dat je dan bijna niks hoeft te betalen.
Nederland.
Elies.
Misschien wel handig als je eerst de rest van het topic eens doorleest? Daar worden verschillende oorzaken aangehaald, waaronder ook de rol van overheid (waar we inderdaad niet allemaal een verregaande liefdesverhouding mee hebben).quote:Op zondag 8 juli 2007 22:51 schreef gronk het volgende:
Overigens, ik vind 't wel amusant dat altijd de overheid de schuld krijgt van de hoge huizenprijzen.
Mongolen die blind boven de vraagprijs bieden omdat ze bang zijn naast de pot te piesen hebben het nooit gedaan.
Beton, staal en glas.quote:Op maandag 9 juli 2007 14:00 schreef Metro2005 het volgende:
Als ik nu naar buiten kijk zie ik alleen maar beton, staal, glas en dat soort spul.
quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:18 schreef PietPrak het volgende:
De gemiddelde hypotheeksom die door particulieren werd opgenomen bij de aankoop van een woning steeg in het tweede kwartaal met 5,52% naar EUR 279.864,
Ik heb ook nog wel een lijstje met potentieële bubbels in de VS. En nee, het is niet leuk als die bubbels barsten.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 03:17 schreef StefanP het volgende:613000 ouderwetse guldens. Wat is de intrinsieke waarde van die woningen? 100000 euro? De rest is lucht. En niets anders. Ik zal zo hard lachen als die bubbel barst....
En dat heeft WAT te maken met mijn post of dit onderwerp? Houd je VS-gebash voor je in topics waar dat irrelevant is.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 03:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb ook nog wel een lijstje met potentieële bubbels in de VS. En nee, het is niet leuk als die bubbels barsten.
Doe eens niet altijd zo kortzichtig. Niet iedereen met kritiek is altijd meteen een VS-basher.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 04:17 schreef StefanP het volgende:
[..]
En dat heeft WAT te maken met mijn post of dit onderwerp? Houd je VS-gebash voor je in topics waar dat irrelevant is.
Het heeft er meer mee te maken dat jouw Corvette.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 04:17 schreef StefanP het volgende:
[..]
En dat heeft WAT te maken met mijn post of dit onderwerp? Houd je VS-gebash voor je in topics waar dat irrelevant is.
Vooralsnog gaat het een stuk minder goed met de bubble in de VS dan de bubble in nederland. Het aantal omgevallen hypotheekverstrekkers in de VS ligt boven de 100, in nederland zijn dat er 0.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 04:17 schreef StefanP het volgende:
[..]
Zag van de week ook op het Kadaster dat de woningverkopen tov een jaar geleden 6% lager zaten. De rek lijkt er dus inmiddels wel aardig uit.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:18 schreef PietPrak het volgende:
Kadaster: aantal hypotheken daalt 19,6% in tweede kwartaal
01-08-2007 16:20:09
Knip
----
bijna 20 procent, is best veel. Een vaag teken aan de wand? of teveel aanbod?
Tja, een redelijk aantal beleggers in Europa -die een deel van hun geld in Amerikaans onroerend goed of de financiering van hypotheken (vooral de subprimes) hadden zitten- zal inmiddels toch wel voelen dat een barstende bubble, zelfs aan de andere kant van de oceaan, vrij kut is.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 08:39 schreef gronk het volgende:
Vooralsnog gaat het een stuk minder goed met de bubble in de VS dan de bubble in nederland. Het aantal omgevallen hypotheekverstrekkers in de VS ligt boven de 100, in nederland zijn dat er 0.
Maar goed, tegen de tijd dat de bubble in nederland barst kun je ons alles vertellen over hoe kut dat is.
Toevallig hoorde ik van de week dat de huizenprijzen in een stad als Den Helder (ook niet echt aantrekkelijk, maar toch...) flink onder druk staan en dalen omdat er veel aanbod is. Wat dat betreft is de markt -in ieder geval buiten de Randstad- al aardig veranderd. De tijd dat je bij het plaatsen van een Te koop-bordje meteen 10 belangstellenden had, is al een poos voorbij.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 12:14 schreef _Qmars_ het volgende:
Aanbodskwestie, that is. Mijn ouders zijn gescheiden, en moesten 2 jaar noodgedwongen met elkaar in één huis wonen, vanwege de hypotheeklasten. Nu heeft mijn moeder een ander huis, maar het huidige huis moet verkocht worden. Het staat nu al bijna 2,5 jaar te koop, en we zijn laatst 30000 in koopprijs gezakt. Het is een prachtig vrijstaand huis, en toch kunnen we het niet kwijt. Hoe zou dat komen? Omdat in de omringende omgeving bijna 900 tot 1000 huizen te koop staan. Het is echt bizar. Sommige huizen staan bijna meer dan 3 jaar te koop. Het huis staat wel in Friesland - niet echt een aantrekkelijke regio - maar dat is toch niet normaal, of wel dan? Mijn vader gaat gebukt onder de hoge hypotheeklasten. De huizenmarkt zit danig op slot, en er is geen beweging in te krijgen.
Het huis heeft dan ook een vraagprijs onder de drie ton.
Zie ook deze link: http://forum.fok.nl/topic/933326/4/50#52043112
Da's een hele andere discussie. D'r zijn nog wel meer dingen die 'vrij kut' zijn, maar die ga ik ook niet allemaal noemen in dit topic.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 13:16 schreef watchers het volgende:
Tja, een redelijk aantal beleggers in Europa -die een deel van hun geld in Amerikaans onroerend goed of de financiering van hypotheken (vooral de subprimes) hadden zitten- zal inmiddels toch wel voelen dat een barstende bubble, zelfs aan de andere kant van de oceaan, vrij kut is.
Wat een onzin, je zou er neer moeten zetten 'daar voorkomt de overheid dat dit ook absurd duur wordt gemaakt'quote:Op donderdag 21 juni 2007 20:37 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Huren is niet bepaald een optie, want ook daar verstoord de overheid de markt.
Dat lijkt maar, dit betalen we gewoon weer terug via de belastingen.quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 11:52 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Wat een onzin, je zou er neer moeten zetten 'daar voorkomt de overheid dat dit ook absurd duur wordt gemaakt'
frapant ja dat terwijl de woningbouwvereningen zitten op miljardenquote:Op donderdag 21 juni 2007 16:49 schreef pberends het volgende:
[..]
Bron: RTLZ.
Altijd mooi om te zien hoe huizen die steeds vaker in verval komen meer waard worden. Bij geen enkel aan product heb je dit. Bos kan weer een mooie tegenvaller verwachten: de hypotheekrente aftrek gaat nog veel meer geld kosten dan de 15 miljard die het nu al kost
.
daar zit ook een punt in de tweeverdieners economie toen het goed ging kocht iedereen maar en maakte het niet uit voor welke prijsquote:Op zondag 8 juli 2007 22:51 schreef gronk het volgende:
Overigens, ik vind 't wel amusant dat altijd de overheid de schuld krijgt van de hoge huizenprijzen. Mongolen die blind boven de vraagprijs bieden omdat ze bang zijn naast de pot te piesen hebben het nooit gedaan.
Bron: rtlzquote:Jim Rogers, één van de Amerikaanse topbeleggers, is zeer verontrust over de huizenmarkt in de VS.
Krach
Volgens Rogers moet het ergste nog komen op de Amerikaanse huizenmarkt. Hij voorziet een verdere krach. Hij spreekt van de grootste huizenbubbel uit de geschiedenis. Hij vermijdt dan ook financiële instellingen en huizenbouwers.
Soros
Jim Rogers richtte met George Soros het Quantum Fund op. Hij wist in 1992 1 miljard pond te verdienen door het pond uit het EMS te speculeren.
Trend gekeerd
De huizenprijzen in de VS vertoonden jarenlang een stijging. Nu is de trend gekeerd, de huizenprijzen maken pas op de plaats. Veel mensen zijn gelokt met lage rentetarieven in de eerste paar jaar van de hypotheek. Nú stijgen de rentetarieven en daardoor komen sommige huizenbezitters in de problemen. Betalingsachterstanden nemen toe en deze leiden in een aantal gevallen in gedwongen verkopen. Deze nemen zelfs toe. De angst is dat de onrust in het zogeheten sub-primesegment overslaat naar andere segmenten van de hypotheekmarkt.
Het aantal afgesloten hypotheken daalt dus. De rente is gestegen. Misschien worden er daarom wel veel minder hypotheken overgesloten!? Er wordt nl. in dit verhaaltje geen onderscheid gemaakt tussen nieuwe en overgesloten hypotheken. Zegt dus op zich waarschijnlijk niet zoveel over de woningmarkt.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 21:18 schreef PietPrak het volgende:
Kadaster: aantal hypotheken daalt 19,6% in tweede kwartaal
01-08-2007 16:20:09
Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - In Nederland zijn in het tweede kwartaal van 2007 in totaal 116.725 particuliere hypotheken afgesloten. Dat betekent een daling van 19,6% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder toen nog 145.102 hypotheken werden afgesloten. Dat blijkt woensdag uit het kwartaalbericht van het Kadaster.
...
De gemiddelde hypotheekrente steeg in het tweede kwartaal op jaarbasis van 4,29% naar 4,75%.
...
Binnen nu en een week zal het Kadaster daar in haar kwartaalbericht over schrijven.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:00 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Het aantal afgesloten hypotheken daalt dus. De rente is gestegen. Misschien worden er daarom wel veel minder hypotheken overgesloten!? Er wordt nl. in dit verhaaltje geen onderscheid gemaakt tussen nieuwe en overgesloten hypotheken. Zegt dus op zich waarschijnlijk niet zoveel over de woningmarkt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |