abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51272021
quote:
Op zondag 8 juli 2007 21:45 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Als de huizengroei gelijke tred hield met de bevolkingsgroei zou je hier ook stabiele prijzen hebben, daar heb je volgens mij geen stabiel bevolkingsaantal voor nodig.
Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is. En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_51272368
quote:
Op zondag 8 juli 2007 21:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is. En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.
In een vrije markt had dit met gemak gegaan.
pi_51272427
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:06 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dan was het anders gegaan niet direct beter ofzo. De vrije markt deed het ook zeer matig voor de overheid zich met eisen aan woningen enzo begon te bemoeien.
  zondag 8 juli 2007 @ 22:08:58 #204
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51272461
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:06 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ook in de USofA, het land met de meest vrije huizenmarkt, schieten de huizenprijzen de pan uit. So?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51272832
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:08 schreef gronk het volgende:

[..]

Ook in de USofA, het land met de meest vrije huizenmarkt, schieten de huizenprijzen de pan uit. So?
Ook een vrije markt kan zeepbellen helaas niet voorkomen. Alleen spatten ze veel eerder uiteen zodat de schade relatief beperkt blijft.
pi_51272855
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan was het anders gegaan niet direct beter ofzo. De vrije markt deed het ook zeer matig voor de overheid zich met eisen aan woningen enzo begon te bemoeien.
Dat was in een tijd dat de consument nog geen vuist kon maken. We leven niet meer in 1920, tijden veranderen.
  zondag 8 juli 2007 @ 22:23:32 #207
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51272984
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:19 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ook een vrije markt kan zeepbellen helaas niet voorkomen. Alleen spatten ze veel eerder uiteen zodat de schade relatief beperkt blijft.
Erm, economen *hopen* dat de fall-out van de verziekte huizenmarkt niet overslaat naar de amerikaanse economie, en van daaruit naar de wereldeconomie...

en nu de amerikanen hun huis niet meer als 'cash-cow' kunnen gebruiken, met gelijkblijvende of dalende huizenprijzen is dat nog niet helemaal zeker...
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_51272994
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:20 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat was in een tijd dat de consument nog geen vuist kon maken. We leven niet meer in 1920, tijden veranderen.
tijden veranderen inderdaad maar mensen die voor snelle winst gaan ten koste van anderen zijn er altijd.
pi_51273209
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:23 schreef gronk het volgende:

[..]

Erm, economen *hopen* dat de fall-out van de verziekte huizenmarkt niet overslaat naar de amerikaanse economie, en van daaruit naar de wereldeconomie...

en nu de amerikanen hun huis niet meer als 'cash-cow' kunnen gebruiken, met gelijkblijvende of dalende huizenprijzen is dat nog niet helemaal zeker...
Let op het woordje relatief. De klap in Nederland zal veel groter zijn, in de VS is in principe alleen de onderlaag getroffen.
pi_51273233
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

tijden veranderen inderdaad maar mensen die voor snelle winst gaan ten koste van anderen zijn er altijd.
Dan zou je naar een andere huisbaas kunnen gaan.
pi_51273300
quote:
Op zondag 8 juli 2007 21:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja maar het is makkelijker gelijke tred te houden met de bevolingsgroei als die erg laag is.
Waarom alleen bij een lage bevolkingsgroei? Als de bevolking wat sneller groeit dan verwacht ontstaat er op korte termijn natuurlijk wel druk op de prijzen maar als het bouwtempo netjes wordt aangepast aan de bevolkingsgroei dan duurt het maar enkele jaren voordat vraag en aanbod weer in evenwicht zijn.

Hoe verklaar je dat in Nederland de huizengroei structureel lager is dan de bevolkingsgroei en individualisering? Zitten ze soms te slapen bij het CPB?
quote:
En je moet meer bouwen dan de bevolkingsgroei omdat de samenstelling van de huishoudens verandert.
Volgens mij is dat niet typisch Nederlands.
pi_51273503
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:29 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dan zou je naar een andere huisbaas kunnen gaan.
Dat zou in sommige gevallen kunnen maar die zal duurder en niet veel beter zijn
  † In Memoriam † zondag 8 juli 2007 @ 22:37:31 #213
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51273537
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:36 schreef du_ke het volgende:
Dat zou in sommige gevallen kunnen maar die zal duurder en niet veel beter zijn
Gelukkig hebben we de overheid om de huurder te beschermen.
Carpe Libertatem
pi_51273576
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:37 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we de overheid om de huurder te beschermen.
Die heeft er wel voor gezorgd dat de krotwoningen en vele wantoestanden zijn verdwenen. Je gelooft het niet maar zonder overheidsingrijpen was echt niet alles beter hoor .
  † In Memoriam † zondag 8 juli 2007 @ 22:40:23 #215
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51273637
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:38 schreef du_ke het volgende:
Die heeft er wel voor gezorgd dat de krotwoningen en vele wantoestanden zijn verdwenen. Je gelooft het niet maar zonder overheidsingrijpen was echt niet alles beter hoor .
Nu is alles goed.
Carpe Libertatem
pi_51273647
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:31 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Waarom alleen bij een lage bevolkingsgroei?
Omdat er dan veel minder nieuwe woningen gebouwd moeten worden om de vraag bij te benen.
quote:
Als de bevolking wat sneller groeit dan verwacht ontstaat er op korte termijn natuurlijk wel druk op de prijzen maar als het bouwtempo netjes wordt aangepast aan de bevolkingsgroei dan duurt het maar enkele jaren voordat vraag en aanbod weer in evenwicht zijn.

Hoe verklaar je dat in Nederland de huizengroei structureel lager is dan de bevolkingsgroei en individualisering? Zitten ze soms te slapen bij het CPB?
[..]
Dit heeft onder andere te maken met de problemen in de jaren 80. Het is een complexe combinatie van factoren.
quote:
Volgens mij is dat niet typisch Nederlands.
Dat is niet typisch Nederlands maar de grote bevolkingsgroei is wel vrij Nederlands.
pi_51273681
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:40 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nu is alles goed.
Beter dan voor het ingrijpen, iedereen kan nu in een kwalitatief redelijk tot goede woning wonen voor een redelijke prijs. Dat alles goed is zul je mij niet horen beweren .
  † In Memoriam † zondag 8 juli 2007 @ 22:43:19 #218
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_51273740
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:41 schreef du_ke het volgende:
Beter dan voor het ingrijpen, iedereen kan nu in een kwalitatief redelijk tot goede woning wonen voor een redelijke prijs. Dat alles goed is zul je mij niet horen beweren .
Heb je wellis woningbouw huurhuizen gezien? Die zijn echt verschrikkelijk.
Carpe Libertatem
  zondag 8 juli 2007 @ 22:51:22 #219
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_51274026
Overigens, ik vind 't wel amusant dat altijd de overheid de schuld krijgt van de hoge huizenprijzen. Mongolen die blind boven de vraagprijs bieden omdat ze bang zijn naast de pot te piesen hebben het nooit gedaan.
pi_51274064
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:43 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Heb je wellis woningbouw huurhuizen gezien? Die zijn echt verschrikkelijk.
Vaak zat gezien en een deel is inderdaad niet geweldig, een ander deel is prima en doet niet onder voor koopwoningen
pi_51274927
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

Omdat er dan veel minder nieuwe woningen gebouwd moeten worden om de vraag bij te benen.
Daarom schreef ik ook dat dit alleen speelt op de korte termijn.
Op de wat langere termijn maakt het niet uit of de vraag naar woningen nu stabiel blijft, licht groeit of sterk groeit: een regering die het probleem serieus neemt heeft immers genoeg tijd om obstakels weg te halen zodat het woningaanbod mee kan groeien met de bevolking en dus stabiele prijzen ipv die eeuwige prijsstijgingen ver boven inflatieniveau.
quote:
Dit heeft onder andere te maken met de problemen in de jaren 80. Het is een complexe combinatie van factoren.
Bijzonder hardnekkige problemen blijkbaar als die anno 2007 nog steeds niet zijn verholpen.
Ik vraag me trouwens af welke factoren je bedoelt. Volgens mij is de economische crisis van destijds al een tijdje voorbij...
pi_51289565
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:08 schreef gronk het volgende:
Schoten is het woord.

Opeens moest in de VS iedereen aan het koophuis vanaf eind jaren 90. Daardoor, en doordat er aardig wat lieden waren die uit speculatiezucht meerdere huizen opkochten om later weer door te verkopen met winst, was er in eerste instantie een schaarste aan koopwoningen.

Omdat de huizenbouwmarkt daar inderdaad relatief vrij is, werden er de afgelopen jaren ladingen woningen bijgebouwd. De prijsstijgingen vlakten daardoor al af.
De instromers met de risicovolle hypotheken die voor 2000 niet eens een hypotheek hadden kunnen krijgen, konden op een gegeven moment hun hypotheek niet meer opbrengen -> massale dumping van huizen op de markt.

Gevolg: er is nu een enorm overschot aan huizen op de markt in de VS. Verkopen dalen, prijzen dalen.
  maandag 9 juli 2007 @ 13:56:17 #223
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_51289788
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 19:05 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Die is inderdaad iets gestegen en zal ook nog wel wat verder stijgen door de aantrekkende economie.
Maar of dit genoeg impact heeft om de huizenmarkt serieus te bedreigen, ik moet het nog zien...
IETS gestegen? ik heb begin vorig jaar mijn huis gekocht tegen 3,5% rente. Het staat momenteel geloof ik op 5,5% Dat is een enorme stijging in zo'n korte periode. Wou dat ik mijn rentevast periode wat langer had gemaakt
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 9 juli 2007 @ 14:00:35 #224
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_51289936
quote:
Op zondag 8 juli 2007 01:45 schreef Arcee het volgende:
Ja, dan woon je mooi goedkoop en dan kijk je hier tegenaan, of zo:

[afbeelding]

Geen wonder dat je dan bijna niks hoeft te betalen.

Nederland.

Elies.
Keek ik daar maar tegenaan , zou ik héél wat voor over hebben!
Als ik nu naar buiten kijk zie ik alleen maar beton, staal, glas en dat soort spul.
Natuur is amper te bekennen
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_51289964
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:51 schreef gronk het volgende:
Overigens, ik vind 't wel amusant dat altijd de overheid de schuld krijgt van de hoge huizenprijzen.
Mongolen die blind boven de vraagprijs bieden omdat ze bang zijn naast de pot te piesen hebben het nooit gedaan.
Misschien wel handig als je eerst de rest van het topic eens doorleest? Daar worden verschillende oorzaken aangehaald, waaronder ook de rol van overheid (waar we inderdaad niet allemaal een verregaande liefdesverhouding mee hebben).

Inderdaad, zonder die lieden die veel te veel bieden -omdat ze denken dat ze enorm rijk gaan worden met hun huis- zijn die prijsstijgingen ook niet mogelijk. En hier in Nederland: zonder overheid die de huizenvoorraad lang schaars heeft gehouden -waar ze zelf ook weer extra mee verdienen- valt er uberhaupt weinig te speculeren met huizen, te dromen van enorme winsten en daarom maar ver boven de vraagprijs te bieden. Evenals dat er zoiets mogelijk is zonder de gracieuze medewerking van hypotheekverstrekkers.
pi_51350668
Lekker door laten stijgen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_52027891
Kadaster: aantal hypotheken daalt 19,6% in tweede kwartaal
01-08-2007 16:20:09

Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - In Nederland zijn in het tweede kwartaal van 2007 in totaal 116.725 particuliere hypotheken afgesloten. Dat betekent een daling van 19,6% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder toen nog 145.102 hypotheken werden afgesloten. Dat blijkt woensdag uit het kwartaalbericht van het Kadaster.

De gemiddelde hypotheeksom die door particulieren werd opgenomen bij de aankoop van een woning steeg in het tweede kwartaal met 5,52% naar EUR 279.864, ten opzichte van dezelfde periode in 2006. Ten opzichte van het eerste kwartaal was sprake van een stijging van de hypotheeksom van 1,37%. De gemiddelde hypotheekrente steeg in het tweede kwartaal op jaarbasis van 4,29% naar 4,75%.

Het totaal aantal onvrijwillige veilingen kwam in het vorige kwartaal uit op 436, tegen 453 een jaar eerder. Er is sprake van een onvrijwillige veiling als onroerend goed in opdracht van een hypothecaire schuldeiser wordt geveild.
----
bijna 20 procent, is best veel. Een vaag teken aan de wand? of teveel aanbod?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 1 augustus 2007 @ 21:41:34 #228
862 Arcee
Look closer
pi_52028640
quote:
Op maandag 9 juli 2007 14:00 schreef Metro2005 het volgende:
Als ik nu naar buiten kijk zie ik alleen maar beton, staal, glas en dat soort spul.
Beton, staal en glas.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_52035700
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 21:18 schreef PietPrak het volgende:

De gemiddelde hypotheeksom die door particulieren werd opgenomen bij de aankoop van een woning steeg in het tweede kwartaal met 5,52% naar EUR 279.864,
613000 ouderwetse guldens. Wat is de intrinsieke waarde van die woningen? 100000 euro? De rest is lucht. En niets anders. Ik zal zo hard lachen als die bubbel barst....
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_52035735
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 03:17 schreef StefanP het volgende:
613000 ouderwetse guldens. Wat is de intrinsieke waarde van die woningen? 100000 euro? De rest is lucht. En niets anders. Ik zal zo hard lachen als die bubbel barst....
Ik heb ook nog wel een lijstje met potentieële bubbels in de VS. En nee, het is niet leuk als die bubbels barsten.
pi_52035931
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 03:21 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik heb ook nog wel een lijstje met potentieële bubbels in de VS. En nee, het is niet leuk als die bubbels barsten.
En dat heeft WAT te maken met mijn post of dit onderwerp? Houd je VS-gebash voor je in topics waar dat irrelevant is.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  donderdag 2 augustus 2007 @ 04:19:40 #232
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_52035935
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 04:17 schreef StefanP het volgende:

[..]

En dat heeft WAT te maken met mijn post of dit onderwerp? Houd je VS-gebash voor je in topics waar dat irrelevant is.
Doe eens niet altijd zo kortzichtig. Niet iedereen met kritiek is altijd meteen een VS-basher.

En pak een doekje, er zit wat kwijl op je spatieknop.

Groetjes, vanuit de semi-communischte heilstaat Nederland.
Ten percent faster with a sturdier frame
  donderdag 2 augustus 2007 @ 04:30:57 #233
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_52035967
quote:

[..]

Het heeft er meer mee te maken dat jouw Corvette.
2000 light years from home
  donderdag 2 augustus 2007 @ 08:39:58 #234
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_52036601
quote:

[..]

Vooralsnog gaat het een stuk minder goed met de bubble in de VS dan de bubble in nederland. Het aantal omgevallen hypotheekverstrekkers in de VS ligt boven de 100, in nederland zijn dat er 0.

Maar goed, tegen de tijd dat de bubble in nederland barst kun je ons alles vertellen over hoe kut dat is.
pi_52041642
Aanbodskwestie, that is. Mijn ouders zijn gescheiden, en moesten 2 jaar noodgedwongen met elkaar in één huis wonen, vanwege de hypotheeklasten. Nu heeft mijn moeder een ander huis, maar het huidige huis moet verkocht worden. Het staat nu al bijna 2,5 jaar te koop, en we zijn laatst 30000 in koopprijs gezakt. Het is een prachtig vrijstaand huis, en toch kunnen we het niet kwijt. Hoe zou dat komen? Omdat in de omringende omgeving bijna 900 tot 1000 huizen te koop staan. Het is echt bizar. Sommige huizen staan bijna meer dan 3 jaar te koop. Het huis staat wel in Friesland - niet echt een aantrekkelijke regio - maar dat is toch niet normaal, of wel dan? Mijn vader gaat gebukt onder de hoge hypotheeklasten. De huizenmarkt zit danig op slot, en er is geen beweging in te krijgen.

Het huis heeft dan ook een vraagprijs onder de drie ton.

Zie ook deze link: http://forum.fok.nl/topic/933326/4/50#52043112

[ Bericht 6% gewijzigd door _Qmars_ op 02-08-2007 13:12:27 ]
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_52043256
quote:

Knip
----
bijna 20 procent, is best veel. Een vaag teken aan de wand? of teveel aanbod?
Zag van de week ook op het Kadaster dat de woningverkopen tov een jaar geleden 6% lager zaten. De rek lijkt er dus inmiddels wel aardig uit.
pi_52043366
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 08:39 schreef gronk het volgende:
Vooralsnog gaat het een stuk minder goed met de bubble in de VS dan de bubble in nederland. Het aantal omgevallen hypotheekverstrekkers in de VS ligt boven de 100, in nederland zijn dat er 0.

Maar goed, tegen de tijd dat de bubble in nederland barst kun je ons alles vertellen over hoe kut dat is.
Tja, een redelijk aantal beleggers in Europa -die een deel van hun geld in Amerikaans onroerend goed of de financiering van hypotheken (vooral de subprimes) hadden zitten- zal inmiddels toch wel voelen dat een barstende bubble, zelfs aan de andere kant van de oceaan, vrij kut is.
pi_52043633
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 12:14 schreef _Qmars_ het volgende:
Aanbodskwestie, that is. Mijn ouders zijn gescheiden, en moesten 2 jaar noodgedwongen met elkaar in één huis wonen, vanwege de hypotheeklasten. Nu heeft mijn moeder een ander huis, maar het huidige huis moet verkocht worden. Het staat nu al bijna 2,5 jaar te koop, en we zijn laatst 30000 in koopprijs gezakt. Het is een prachtig vrijstaand huis, en toch kunnen we het niet kwijt. Hoe zou dat komen? Omdat in de omringende omgeving bijna 900 tot 1000 huizen te koop staan. Het is echt bizar. Sommige huizen staan bijna meer dan 3 jaar te koop. Het huis staat wel in Friesland - niet echt een aantrekkelijke regio - maar dat is toch niet normaal, of wel dan? Mijn vader gaat gebukt onder de hoge hypotheeklasten. De huizenmarkt zit danig op slot, en er is geen beweging in te krijgen.

Het huis heeft dan ook een vraagprijs onder de drie ton.

Zie ook deze link: http://forum.fok.nl/topic/933326/4/50#52043112
Toevallig hoorde ik van de week dat de huizenprijzen in een stad als Den Helder (ook niet echt aantrekkelijk, maar toch...) flink onder druk staan en dalen omdat er veel aanbod is. Wat dat betreft is de markt -in ieder geval buiten de Randstad- al aardig veranderd. De tijd dat je bij het plaatsen van een Te koop-bordje meteen 10 belangstellenden had, is al een poos voorbij.
pi_52043718
TVP
  donderdag 2 augustus 2007 @ 14:22:45 #240
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_52045270
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 13:16 schreef watchers het volgende:

Tja, een redelijk aantal beleggers in Europa -die een deel van hun geld in Amerikaans onroerend goed of de financiering van hypotheken (vooral de subprimes) hadden zitten- zal inmiddels toch wel voelen dat een barstende bubble, zelfs aan de andere kant van de oceaan, vrij kut is.
Da's een hele andere discussie. D'r zijn nog wel meer dingen die 'vrij kut' zijn, maar die ga ik ook niet allemaal noemen in dit topic.
pi_52060948
Ik zat zelf te denken om op termijn een huis te gaan kopen, maar met die verder oplopende rente en huizenprijzen, weer ik het even niet meer.

Toch is huren geen geweldige alternatief, vooral als je geen non-particuliere huurwoning kan krijgen.
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 11:52:32 #242
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_52069232
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 20:37 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Huren is niet bepaald een optie, want ook daar verstoord de overheid de markt.
Wat een onzin, je zou er neer moeten zetten 'daar voorkomt de overheid dat dit ook absurd duur wordt gemaakt'
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 11:58:00 #243
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_52069378
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 11:52 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Wat een onzin, je zou er neer moeten zetten 'daar voorkomt de overheid dat dit ook absurd duur wordt gemaakt'
Dat lijkt maar, dit betalen we gewoon weer terug via de belastingen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_52069607
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 16:49 schreef pberends het volgende:

[..]

Bron: RTLZ

.

Altijd mooi om te zien hoe huizen die steeds vaker in verval komen meer waard worden. Bij geen enkel aan product heb je dit . Bos kan weer een mooie tegenvaller verwachten: de hypotheekrente aftrek gaat nog veel meer geld kosten dan de 15 miljard die het nu al kost .
frapant ja dat terwijl de woningbouwvereningen zitten op miljarden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_52069719
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:51 schreef gronk het volgende:
Overigens, ik vind 't wel amusant dat altijd de overheid de schuld krijgt van de hoge huizenprijzen. Mongolen die blind boven de vraagprijs bieden omdat ze bang zijn naast de pot te piesen hebben het nooit gedaan.
daar zit ook een punt in de tweeverdieners economie toen het goed ging kocht iedereen maar en maakte het niet uit voor welke prijs
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_52083312
iets minder grappig, in de VS welteverstaan:
quote:
Jim Rogers, één van de Amerikaanse topbeleggers, is zeer verontrust over de huizenmarkt in de VS.

Krach
Volgens Rogers moet het ergste nog komen op de Amerikaanse huizenmarkt. Hij voorziet een verdere krach. Hij spreekt van de grootste huizenbubbel uit de geschiedenis. Hij vermijdt dan ook financiële instellingen en huizenbouwers.

Soros
Jim Rogers richtte met George Soros het Quantum Fund op. Hij wist in 1992 1 miljard pond te verdienen door het pond uit het EMS te speculeren.

Trend gekeerd
De huizenprijzen in de VS vertoonden jarenlang een stijging. Nu is de trend gekeerd, de huizenprijzen maken pas op de plaats. Veel mensen zijn gelokt met lage rentetarieven in de eerste paar jaar van de hypotheek. Nú stijgen de rentetarieven en daardoor komen sommige huizenbezitters in de problemen. Betalingsachterstanden nemen toe en deze leiden in een aantal gevallen in gedwongen verkopen. Deze nemen zelfs toe. De angst is dat de onrust in het zogeheten sub-primesegment overslaat naar andere segmenten van de hypotheekmarkt.
Bron: rtlz
pi_52085126
Grote Amerikaanse hypotheekverstrekker omgevallen
De hypotheekcrisis in de VS heeft een nieuw slachtoffer geëist.

Opdoeken
De Amerikaanse hypotheekverstrekker American Home Mortgage Investment gaat het grootste gedeelte van zijn activiteiten opdoeken. Het concern is tot nu toe één van de grootste slachtoffers van de crisis op de Amerikaanse hypotheekmarkt.

Faillissement
Van de ongeveer 7500 medewerkers, worden er per direct bijna 7000 ontslagen. Volgens analisten zal het concern uiterlijk aanstaande maandag faillisementsbescherming aanvragen. Dit is echter nog niet bevestigd door het bedrijf.

Hoger segment
American Home Mortgage zette in het afgelopen jaar voor 59 miljard dollar (43 miljard euro) aan leningen uit. Het grootste deel van de klanten bevond zich in een hoger segment dan de zogenoemde 'subprime-market', de markt voor klanten met een lage kredietwaardigheid.

Besmet
De Amerikaanse hypotheekmarkt verkeert al enige tijd in een crisis, omdat een grote groep huizenbezitters hun hypotheek niet meer kan afbetalen. De problemen doen zich vooral voor bij mensen met weinig onderpand. Inmiddels heeft de hypotheekcrisis ook de kredietmarkt besmet. Amerikaanse bedrijven hebben meer moeite met het krijgen van een lening voor investeringen dan voorheen.

bron rtlz
----

vraag mij af hoe dit zal eindigen? En wat voor invloed zal dit in Nederland hebben?

Overigens in de US kon het ook niet "verkeerd" gaan. Jammer genoeg hebben de meeste huizenbezitters in de US hun overwaarde geconsumeerd.
pi_52100714
Mooi. Goed dat ik net even heel diep in de buidel heb getast om een nieuw huis te kopen. Groei maar lekker door
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 18:00:43 #250
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_52100843
quote:

Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - In Nederland zijn in het tweede kwartaal van 2007 in totaal 116.725 particuliere hypotheken afgesloten. Dat betekent een daling van 19,6% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder toen nog 145.102 hypotheken werden afgesloten. Dat blijkt woensdag uit het kwartaalbericht van het Kadaster.

...
De gemiddelde hypotheekrente steeg in het tweede kwartaal op jaarbasis van 4,29% naar 4,75%.

...
Het aantal afgesloten hypotheken daalt dus. De rente is gestegen. Misschien worden er daarom wel veel minder hypotheken overgesloten!? Er wordt nl. in dit verhaaltje geen onderscheid gemaakt tussen nieuwe en overgesloten hypotheken. Zegt dus op zich waarschijnlijk niet zoveel over de woningmarkt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_52100881
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 18:00 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Het aantal afgesloten hypotheken daalt dus. De rente is gestegen. Misschien worden er daarom wel veel minder hypotheken overgesloten!? Er wordt nl. in dit verhaaltje geen onderscheid gemaakt tussen nieuwe en overgesloten hypotheken. Zegt dus op zich waarschijnlijk niet zoveel over de woningmarkt.
Binnen nu en een week zal het Kadaster daar in haar kwartaalbericht over schrijven.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')