Oeps bijna vergetenquote:Op donderdag 21 juni 2007 22:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
De vrije markt reikt zo ver als het eerste bidkleed, dat weet je toch.
Bij FBTO kun je je aanvullende verzekering samenstellen uit verschillende modules:quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:10 schreef cultheld het volgende:
[..]
Maar vaak bieden ze maar één aanvullende verzekering aan. Ik ben bijv. aanvullend verzekerd bij Menzis, maar er zit genoeg onzin in dat pakket waarvan ik denk: Wáárom.
Natuurlijk komt een D66'er er tien jaar te laat achter.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:44 schreef nonzz het volgende:
Hej PJ zal ik je nog eens wat ergers vertellen. Sony Ericsson verkoopt ook mobile telefoons waarmee je in Mekka kunt bellen. Ook belachelijk als je het mij vraagt.
Wat is dit nou weer voor een kul-reactie? Neem je altijd automatisch aan dat wanneer mensen een observatie doen dat ze daarmee ook meteen hebben gezegd wat hun eigen mening is?quote:Op donderdag 21 juni 2007 14:32 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat heb jij niet voor hen te bepalen, of ben je Imam? in dat geval moet je het niet hier gaan beweren maar van de kansel of preekstoel in de moskee...
Iig is het een non-argument in deze discussie, het maakt voor de vraag wat een private verzekeraar allemaal mag aanbieden in een aanvullend pakket, en of de overheid zich daarbij heeft te bemoeien, geen flikker uit.
"verzekeren" is "zeker zijn van iets". In dit geval sluit je blijkbaar een verzekering af waardoor je zeker een trip naar Mekka zal kunnen ondernemen. Ook als je daar later door bv een 'onzekere gebeurtenis' het geld niet voor hebt.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 02:03 schreef Kees22 het volgende:
Nou ik al dat gesteggel zo eens lees, komt er iets anders in me op. Je verzekert je tegen de schadelijke gevolgen van een onzekere gebeurtenis. Maar een bedevaart is toch niet onzeker? Die maak je toch op eigen initiatief?
Overigens vind ik die opsplitsing in allerlei aanvullende paketten merkwaardig. Waar blijft de onderlinge solidariteit? Als ik alleen het aanvullend pakket "rolstoelzorg" kan nemen als ik door een ongeluk in een rolstoel beland, kan ik toch net zo goed alles zelf betalen.
Maar goed, dat is een ander onderwerp.
Als iemand de module "Hadzj" wil nemen, neemt hij die maar.
Nee, je "verzekert je tegen". Tegen brand, overstroming, doodgaan (voortijdig doodgaan dus!), ziekte, diefstal, inbraak etc. Dingen waarvan je hoopt dat ze je niet overkomen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 02:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
"verzekeren" is "zeker zijn van iets". In dit geval sluit je blijkbaar een verzekering af waardoor je zeker een trip naar Mekka zal kunnen ondernemen. Ook als je daar later door bv een 'onzekere gebeurtenis' het geld niet voor hebt.
De winst van de verzekeraar zit dan in het feit dat niet alle verzekerden die trip effectief zullen ondernemen , veronderstel ik.
Dat ligt er maar net aan hoeveel jij maandelijks betaald voor je polis, en zelfs dan nog....quote:Op vrijdag 22 juni 2007 02:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
"verzekeren" is "zeker zijn van iets".
Met een CDA en CU in de regering zou me dat ook niet eens verbazenquote:Op donderdag 21 juni 2007 19:10 schreef cultheld het volgende:
[..]
Zo lang het bij een aanvullende verzekering blijft is het voor mij geen punt, maar ik erger me wel aan de tendens die in gang is gezet: Het zou me niks verbazen als dit soort reli-producten vroeg of laat in het basispakket terug te vinden is.
Dat je dood gaat is toch ook niet onzeker? Toch bied elke verzekeraar verzekeringen aan die dit veel voorkomend fenomeen dekken. Het zijn niet alleen onzekere zaken die je kan verzekeren hoor.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 02:03 schreef Kees22 het volgende:
Nou ik al dat gesteggel zo eens lees, komt er iets anders in me op. Je verzekert je tegen de schadelijke gevolgen van een onzekere gebeurtenis. Maar een bedevaart is toch niet onzeker? Die maak je toch op eigen initiatief?
De onderlinge solidariteit geldt voor de basisbehoeften, de extraatjes zitten in een aanvullend pakket, waarvoor mensen zelf kunnen kiezen. De een geeft liever z'n geld uit aan bv. sigaretten, dan aan premies voor alternatieve geneeswijzen, etc.quote:Overigens vind ik die opsplitsing in allerlei aanvullende paketten merkwaardig. Waar blijft de onderlinge solidariteit? Als ik alleen het aanvullend pakket "rolstoelzorg" kan nemen als ik door een ongeluk in een rolstoel beland, kan ik toch net zo goed alles zelf betalen.
Zolang de basis medisch georienteerd is ja, daarom heet het ook zorgverzekering. Een religieus uitstapje past in geen enkel pakket ben ik bang.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 08:45 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat je dood gaat is toch ook niet onzeker? Toch bied elke verzekeraar verzekeringen aan die dit veel voorkomend fenomeen dekken. Het zijn niet alleen onzekere zaken die je kan verzekeren hoor.
[..]
De onderlinge solidariteit geldt voor de basisbehoeften, de extraatjes zitten in een aanvullend pakket, waarvoor mensen zelf kunnen kiezen. De een geeft liever z'n geld uit aan bv. sigaretten, dan aan premies voor alternatieve geneeswijzen, etc.
Er is niets mis met mensen een eigen keuze te laten, zolang de basis gewaarborgt is.
Dat bepaalt de verzekeraar. De verzekeraar ziet er een markt voor en in Nederland is er nog altijd de vrijheid zelf te bepalen wat je wel en niet wilt verzekeren.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 08:58 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zolang de basis medisch georienteerd is ja, daarom heet het ook zorgverzekering. Een religieus uitstapje past in geen enkel pakket ben ik bang.
Je moet niet vergeten dat de hadj werd gelijkgeschakeld met de bedevaart naar Lourdes in de aankondiging van die verzekering. Dat suggereert dat het verzekeringselement hierin zit dat je op de hadj kunt gaan op een moment dat je het 'onverwacht' nodig hebt. Ik stel me hierbij voor dat dit betekent dat je zou gaan als er zich een gezondheidscrisis voor heeft gedaan of dat het plots urgent wordt (dokter heeft je verteld dat je nog 3 maanden te leven hebt of zo).quote:Op vrijdag 22 juni 2007 03:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, je "verzekert je tegen". Tegen brand, overstroming, doodgaan (voortijdig doodgaan dus!), ziekte, diefstal, inbraak etc. Dingen waarvan je hoopt dat ze je niet overkomen.
Mede daarom zijn moslims ertegen en strenge christenen ook. Die zeggen, dat god de beproeving op je pad brengt en dat een verzekering tegen de gevolgen ervan dus niet juist is, omdat je zijn plan probeert te omzeilen.
Volgens jouw uitleg zou een moslim dus zowel verzekeren als sparen voor de hadzj. En als zijn spaargeld dan gestolen zou worden, kan hij een beroep doen op de verzekering.
Lijkt me niet.
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 02:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een kul-reactie? Neem je altijd automatisch aan dat wanneer mensen een observatie doen dat ze daarmee ook meteen hebben gezegd wat hun eigen mening is?
Oh wacht, ja, dat is jouw denkmethode, dat deed je ook al in dat topic over de euro eerder deze week.
Bv mensen met een bepaalde langdurige en chronische aandoening als MS, hebben ook zorgkosten die zeker niet 'onverwacht' komen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 02:03 schreef Kees22 het volgende:
Zoek een verzekeraar die daar brood in ziet.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 03:23 schreef Mikkie het volgende:
Dit zou toch wel te idioot voor woorden zijn.
Verzeker voor mij maar een drieweekse reis naar een strandbed in Hawaii. Daardoor word ik ook genezen van iets. Stress of zonne-allergie ofzo..
Het staat een verzekeraar vrij om zaken te betalen die buiten het 'verzekerde' liggen. Juist zaken die *niet* in de polis staan vallen daar onder. De verzekerde heeft zich daar dan dus ook niet van of tegen verzekerd.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 02:03 schreef Kees22 het volgende:
Overigens vind ik die opsplitsing in allerlei aanvullende paketten merkwaardig. Waar blijft de onderlinge solidariteit? Als ik alleen het aanvullend pakket "rolstoelzorg" kan nemen als ik door een ongeluk in een rolstoel beland, kan ik toch net zo goed alles zelf betalen.
Maar de hadzj heb je niet onverwacht nodig. Van een moslim wordt verwacht, dat hij op bedevaart naar Mekka gaat, als hij zich dat kan veroorloven. Asl hij hoort dat hij snel zal sterven, en hij kan het zich veroorloven, kan hij op bedevaart gaan. Ik vraag me af of een verzekering daarvor gebruikt kan worden. Zal het morgen vragen!quote:Op vrijdag 22 juni 2007 09:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je moet niet vergeten dat de hadj werd gelijkgeschakeld met de bedevaart naar Lourdes in de aankondiging van die verzekering. Dat suggereert dat het verzekeringselement hierin zit dat je op de hadj kunt gaan op een moment dat je het 'onverwacht' nodig hebt. Ik stel me hierbij voor dat dit betekent dat je zou gaan als er zich een gezondheidscrisis voor heeft gedaan of dat het plots urgent wordt (dokter heeft je verteld dat je nog 3 maanden te leven hebt of zo).
Dat is iets heel anders natuurijk dan een spaarplan, waarbij slechts het 'risico' van rente moet worden uitgeschakeld.
Nou, een van miin broertjes heeft een sluitende redenering, waaruit blijkt dat de overljdenskans maar 50 % is! Maar goed: het tijdstip van overlijden is onzeker. Dus niet het overlijden zelf wordt gedekt, maar het overlijden voor een bepaalde datum.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 08:45 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat je dood gaat is toch ook niet onzeker? Toch bied elke verzekeraar verzekeringen aan die dit veel voorkomend fenomeen dekken. Het zijn niet alleen onzekere zaken die je kan verzekeren hoor.
Dat ben ik met je eens. Maar er is een tendens naar steeds gefragmenteerdere pakketten, en dat vind ik zorgelijk.quote:[..]
De onderlinge solidariteit geldt voor de basisbehoeften, de extraatjes zitten in een aanvullend pakket, waarvoor mensen zelf kunnen kiezen. De een geeft liever z'n geld uit aan bv. sigaretten, dan aan premies voor alternatieve geneeswijzen, etc.
Er is niets mis met mensen een eigen keuze te laten, zolang de basis gewaarborgt is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |