Heel grappig, hier stopte ik met lezen.quote:Ik kan me er erg over frustreren
Ik krijg een redelijk hoge stagevergoeding, maar heb vanwege me stage mijn bijbaantje moeten opzeggen.. dus naar dat geld kon ik fluiten. Moet wel eerlijk bekeken dat het 'beter' betaald dan bijbaantje dwz, ik verdien maandelijks nu meer dan mijn toenmalige bijbaantje.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:31 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Je hebt stage om te leren, wees blij dat je wat krijgt.
Door zo'n hoge vergoeding zullen redelijk wat mensen de grens voor stufi overschrijden, met boetes ed. tot gevolg. Dat kan niet betaald worden want al het geld moet uitgegeven worden --> nog meer schulden.
Je hebt idd ook nog zoiets als een sociaal leven wat je graag wilt houden, vandaar dan ik op de zaterdag overdag werkquote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:20 schreef Swiffer het volgende:
je hebt helemaal gelijk,
ik heb mijn opleiding 2,5 jaar geleden afgerond, en liep 6 maanden stage.. kon daardoor mijn bijbaan praktisch niet meer uitoefenen (ik moest het hebben van de avondjes van 5 tot 9 uur ofzo) en verloor mijn inkomsten (ookal woonde ik thuis, ik wou wel LEVEN) en wstond dus na verloop van tijd ook in t rood...
quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:15 schreef B-J-O-R-N het volgende:
vind ik het grootste wat je kan vormen het loon
Mijn 1e stage heb ik zelf geregeld (Leuk bedrijf, redelijke vergoeding) 2e bedrijf door school omdat ik na een aantal pogingen in tijdsnood kwam (brak kut bedrijf)quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:45 schreef El_Psycho het volgende:
Ik weet niet hoe het bij jou geregeld is, maar ik kon in mijn tijd ( 2 en 4 jaar geleden) kiezen tussen zelf een plaats regelen of een door de Hogeschool geregelde plaats (waarbij je ook nog je voorkeur kon aangeven).
Als jij braaf je eigen plek geregeld zou hebben, had je zelfs nog kunnen proberen te onderhandelen over de vergoeding. Maar jij zal zeker (net als ik overigens) gewoon de school het hebben laten regelen. En dan heb je de pech gehad dat jij een van de naai-opdrachten hebt gekregen.
Is geld verdienen niet een zeer goeie motivatie om te leren?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:51 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Vraag om een algehele regeling voor alle bedrijven. Moet je echt doen, dan kan je er vanuit gaan dat je helemaal niks meer krijgt.
Het is dan ook een stage; je bent daar om te leren, niet om geld te verdienen
Heb een maquette (2 weken) gemaakt die mijn stagebedrijf 5000 euro opleverde, dat is geloof ik ietsje meer dan ik krijgquote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:55 schreef ANWB het volgende:
Je kost het bedrijf meer als dat je oplevert.
Ow OK, je kost in 99% van de gevallen meer als dat je opbrengt.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:58 schreef B-J-O-R-N het volgende:
[..]
Heb een maquette (2 weken) gemaakt die mijn stagebedrijf 5000 euro opleverde, dat is geloof ik ietsje meer dan ik krijg
al zou je alle onkosten er nog vanaf halen
Ik vind die hele stage als nut binnen je opleiding als een lul op een drumstelquote:Op dinsdag 12 juni 2007 14:06 schreef MouseOver het volgende:
Minder dan 200 euro is inderdaad wel erg weinig. Neem dan geen stagiair of geef hem een dag per week vri j zodat hij tenminste kans heeft met een bijbaantje de financien wat op peil te houden.
De argumentatie in je verhaal slaat echter als een lul op een drumstel.
Ben je nou echt zo dom?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 14:14 schreef B-J-O-R-N het volgende:
Ik vind die hele stage als nut binnen je opleiding als een lul op een drumstel
Laat ik het maar even bij mbo stages houden danquote:Op dinsdag 12 juni 2007 14:20 schreef ANWB het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo dom?
Wil jij je laten helpen door een beginnende arts die geen stage heeft gelopen?![]()
Kloptquote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:55 schreef ANWB het volgende:
Je kost het bedrijf meer als dat je oplevert.
Waar jij volledig aan voorbij gaat is dat je dan wel doorhebt hoe zo'n kantoor werkt / in elkaar steekt. Kijken naar The Office of lezen uit een boekje is gewoonweg niet voldoende; je zal toch enige praktijkervaring moeten hebben (en idd: alleen kopieerwerk is geen stage te noemen. Gebeurt dat echt bij joud an zou ik een klacht indienen bij school; dat mag niet eens, je stage meot wel een echt doel te hebben (tenzij het een meeloopstage is utieraard...)quote:Op dinsdag 12 juni 2007 14:23 schreef B-J-O-R-N het volgende:
Maar ik laat me niet graag helpen door een arts die tijdens zijn stages alleen maar kopieerwerk en ander bulkwerk heeft gedaan
Is discutabel. Mijn ervaring met mijn eigen stages en verhalen rond om mij heen is dat er altijd klussen klaar liggen waar de FT's niet aan toekomen. Dat zijn de bekende klussen als archiefkasten uitruimem enz. Het verhaal van te groot voor een tafellaken te klein voor een servet is hier vaak ook van toepassing.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 14:25 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Klopt
Over het algemeen zijn ze meer last dan lust.
De begleiding voor ervaren mensen kost ook geld aangezien die niet door kunnen werken.
Dan zoek je een bijbaantje vlakbij je stageplekquote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:02 schreef Swiffer het volgende:
*verkapte kijk mij stoer vliegen elk weekend post*
als je sochtends om 6 uur in de trein moet klimmen en er savonds om half 9 weer uit komt rollen, en dan nog 3 kwartier met de bus moet voordat je thuis bent, dan ga je niet nog ff lekker in de horeca werken ofzo...
Ja niet dus, doe nu eik een beetje werk op afstand, nog steeds voor dezelfde baas. TS moet niet zeiken op zaterdag werken is nog nooit iemand dood aan gegaan...quote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:02 schreef Swiffer het volgende:
*verkapte kijk mij stoer vliegen elk weekend post*
als je sochtends om 6 uur in de trein moet klimmen en er savonds om half 9 weer uit komt rollen, en dan nog 3 kwartier met de bus moet voordat je thuis bent, dan ga je niet nog ff lekker in de horeca werken ofzo...
en het gaat ook niet over ''rijk worden van mijn stage''quote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:36 schreef Swiffer het volgende:
das waar
maar het gaat niet om het op zaterdag werken dacht ik..
Ik kan de bron niet meer vinden, maar ik heb kort geleden de resultaten van een enquete onder werkgevers langs zien komen. Meer dan 2/3 was van mening de stagiairs iets meer binnenbrachten dan ze kosten, of minstens kostendekkend waren. De overige 1/3 vond ofwel dat ze veel meer kosten, ofwel dat ze veel meer opleverden.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 14:25 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Klopt
Over het algemeen zijn ze meer last dan lust.
De begleiding voor ervaren mensen kost ook geld aangezien die niet door kunnen werken.
Ik heb meer geleerd tijdens mijn mbo stages, dan tijdens mijn gehele mbo opleiding..quote:Op dinsdag 12 juni 2007 14:22 schreef B-J-O-R-N het volgende:
[..]
Laat ik het maar even bij mbo stages houden dan
Met de huidige vergoedingen zal dat vast kloppen.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 16:45 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ik kan de bron niet meer vinden, maar ik heb kort geleden de resultaten van een enquete onder werkgevers langs zien komen. Meer dan 2/3 was van mening de stagiairs iets meer binnenbrachten dan ze kosten, of minstens kostendekkend waren. De overige 1/3 vond ofwel dat ze veel meer kosten, ofwel dat ze veel meer opleverden.
Werkgevers lijken me op zich de laatsten om hierover ten onrechte optimistisch te zijn.
is wel erg veel natuurlijk. Ik krijg nu op mijn stage 185¤ per maand en dat vind ik een redelijke vergoeding. Het is niet veel, ik word er niet rijk van, maar je krijgt als staigiare toch een beloning voor je werk. Op mijn vorige stage werkte ik meer als 40 uur in de week maar kreeg ik niks betaald, maar ik had ook een nog een bijbaan van 13 uur in de week. Voor ongeveer nog geen 200 euro in de maand werkte ik dus meer als 200 uur voor. Dat vind ik voor een student a: teveel uur, sowieso is dat voor iedereen teveel, en b: veel te weinig geld. Daar zou dus wel iets voor moeten worden geregeld.quote:Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 16-jarigen bedraagt ¤ 2,80 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 17-jarigen bedraagt ¤ 3,20 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 18-jarigen bedraagt ¤ 3,71 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 19-jarigen bedraagt ¤ 4,25 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 20-jarigen bedraagt ¤ 4,98 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 21-jarigen bedraagt ¤ 5,88 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 22-jarigen bedraagt ¤ 6,89 bruto per uur.
Vanaf 23 jaar bedraagt het minimumloon per 1 januari 2007 ¤ 8,10 bruto per uur.
Dat is wel het kenmerk van het minimumloon jaquote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:15 schreef B-J-O-R-N het volgende:
Als we nou eens het minimum jeugdloon toepassen (trouwens ik praat over MBO HBO en WO stages) allemaal stages in een beroepenwereld waar het gemidelde loon boven het minimum ligt..
Ja, goed.. maar ts krijgt duidelijk ondergemiddeld betaald. Ook voor een stage. Dus al is z'n onderbouwing ruk, hij heeft inderdaad wel gelijk dat hij waarschijnlijk wel iets beter betaald zou mogen krijgen, en dat ze op hem verdienen. Dit ten opzichte van degenen die roepen dat hij alleen maar geld kost en dat hij blij mag zijn dat hij daar 40 uur/week mag doorbrengenquote:Op dinsdag 12 juni 2007 19:01 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
Met de huidige vergoedingen zal dat vast kloppen.
Dus als de prijs omhoog moet zal de vraag vermoedelijk sterk afnemen omdat de kosten en baten niet meer in verhouding zijn.
En het resultaat is dat bedrijven dus geen stagaires meer nemen?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 23:20 schreef janjosti het volgende:
hm ik vind dat geen gek idee van een minimum loon voor stages oid. Loop nu bijna een jaar stage en ik krijg ook niks en voor 24 uur per week vind dat toch best weinig.
Mijn chef neemt nu 2 dagen in de week vrij omdat er toch wel een stagiaire is om de storingen op te lossen (werk op een it afdeling die bestaat uit 1 systeembeheerder en eventueel een stagiaire). Denk je dat het bedrijf daar niets aan verdient?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 23:24 schreef Godlike02 het volgende:
[..]
En het resultaat is dat bedrijven dus geen stagaires meer nemen?
Want het is immer nog steeds vrije keuze en kan je lastig mensen dwingen iemand aan te nemen (al verbaasd mij niks meer in dit land).
Dat er ausnützers zijn van stagiares (misschien wel veel te veel, ZEKER in de zorg waar stagiaires de gaten moeten vullen) heeft niks te maken met het stageprincipe. Dat heeft met de slechte stageplaats te maken en een stagiaire die niet voor zichzelf durft op te komen.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 23:32 schreef janjosti het volgende:
[..]
Mijn chef neemt nu 2 dagen in de week vrij omdat er toch wel een stagiaire is om de storingen op te lossen (werk op een it afdeling die bestaat uit 1 systeembeheerder en eventueel een stagiaire). Denk je dat het bedrijf daar niets aan verdient?
Jij bent gewoon een lijpo die super veel geld uitgeeft aan je kleertjes en drank. Leer eens omgaan met je geld.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:37 schreef -Muse- het volgende:
Ik krijg helemaal nietsBen ook nog eens ontslagen bij het bedrijf waar ik voorheen werkte! Puur omdat ik niet meer aan mijn uren kan komen icm stage
70 euro stufi is waar ik ALLES van moet doen. (ok ben inwonend maar zelfs dan stelt 70 euro geen fuck voor)
70 euro per maand super veel noemen.quote:Op woensdag 13 juni 2007 09:22 schreef nokia6200 het volgende:
[..]
Jij bent gewoon een lijpo die super veel geld uitgeeft aan je kleertjes en drank. Leer eens omgaan met je geld.![]()
En dat heb je nķet omhoog kunnen pratenquote:Op woensdag 13 juni 2007 00:19 schreef StupidByNature het volgende:
Ik als uni student kreeg voor mijn eindstage niks, terwijl HBO en MBOers 275 euro kregen. De reden is em een groot raadsel. Maar goed, ik had wel een goede stageplek die alle tijd in me wilde investeren, en als ik een paar dagen thuis wilde werken iod, was dat ook geen probleem, aangezien ik geen verplichtingen had aan de stageplek.
Stagebedrijven zijn helemaal niet verplicht stagairs te betalen. Dus je kunt wel een leuk lijstje over jeugdlonen opratelen maar je valt in geen enkele van die categorie omdat je stage geen werk is maar officieel nog altijd een leerproces.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:15 schreef B-J-O-R-N het volgende:
Dan zou een stagevergoeding er als volgt uitzien:
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 16-jarigen bedraagt ¤ 2,80 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 17-jarigen bedraagt ¤ 3,20 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 18-jarigen bedraagt ¤ 3,71 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 19-jarigen bedraagt ¤ 4,25 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 20-jarigen bedraagt ¤ 4,98 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 21-jarigen bedraagt ¤ 5,88 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 22-jarigen bedraagt ¤ 6,89 bruto per uur.
Vanaf 23 jaar bedraagt het minimumloon per 1 januari 2007 ¤ 8,10 bruto per uur.
40 uur per week * 4,33(Maand) =173 uur *
Maar als je thuis woont en dus vrijwel geen onkosten hebt dan kan 70euro meer dan genoeg zijnquote:
Dat is 2,33 per dag.......quote:Op woensdag 13 juni 2007 12:30 schreef Niek. het volgende:
[..]
Maar als je thuis woont en dus vrijwel geen onkosten hebt dan kan 70euro meer dan genoeg zijn
Ik heb maar 70euro in de maand hoorquote:Op woensdag 13 juni 2007 12:34 schreef ANWB het volgende:
[..]
Dat is 2,33 per dag.......
Genoeg om niks te kunnen doen.![]()
Uitgaan en hobby's doe je niet aan?quote:Op woensdag 13 juni 2007 12:55 schreef Niek. het volgende:
[..]
Ik heb maar 70euro in de maand hoor
Eten+drinken+kleding(waar ik niet veel aan uitgeef) betalen mn ouders, alle luxe dingen moet ik zelf betalen en tot nu toe kom ik elke maand goed uit of houd ik geld over
Jawel, uitgaan doe ik niet veel, meestal gewoon met vrienden wat drinken, als ik uitga ben ik geen 40euro ofzo kwijt. Hobby's heb ik zat hoor, maarja, games zijn 60euro per stuk dus wacht ik liever een maandje en koop ze voor 30, of ruil games waar ik op ben uitgekeken voor andere. Echt waar, als je wil kan je echt makkelijk rondkomen voor een laag bedrag per maand.quote:
Dan ben je gewoon een randdebiel. Dus jij wist dat je weinig geld had, maar dat boeide je niet, want hey, jij wilde dus wel LEVEN, en dus wist jij dat je in het rood ging. M.a.w., jij gaf geld uit dat je niet had, omdat je wilde LEVEN terwijl dat er even niet in zat op de manier die jij voor ogen hebt. Prima, maar ga daar dan achteraf niet over zeiken. Als jij niet had GELEEFD zoals jij dat wilde, dan had je w.s. ook niet rood gestaan, en dus was er wat dat betreft geen probleem geweest. Mensen zoals jij zijn denk ik het doel van reclames zoals Frisia Financieringen en zo. Mensen die vanalles willen, maar het geld er niet voor hebben, en dan maar oogkleppen voordoen, en dan toch gewoon wél doen.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:20 schreef Swiffer het volgende:
je hebt helemaal gelijk,
ik heb mijn opleiding 2,5 jaar geleden afgerond, en liep 6 maanden stage.. kon daardoor mijn bijbaan praktisch niet meer uitoefenen (ik moest het hebben van de avondjes van 5 tot 9 uur ofzo) en verloor mijn inkomsten (ookal woonde ik thuis, ik wou wel LEVEN) en wstond dus na verloop van tijd ook in t rood...
Daar had jouw school vol-le-dig gelijk in. Stage is niet bedoeld om geld te verdienen. Een stagiair kost veel tijd en energie (en dus ook uiteindelijk ook geld). Jij bent daar om ervaring op te doen, waar je wat aan hebt als je later het bedrijfsleven in gaat. Dat is het primaire doel. Dat jij vind dat je het beter wist is prima, maar jij moet je bek houden, want jij bent een stagiair en zij werken daar, dus waar blijf je nou met 'ik wist het beter'.quote:ik kreeg alleen van mijn school terug te horen dat ik dankbaar moest zijn dat ik daar stage kon lopen, want ik kostte veel tijd en energie (ik wist het soms beter dan de echte werknemers).
Hier mag je dan eventueel je twijfels bij hebben, maar de rest slaat helemaal nergens op. Echt, mensen die denken dat ze stage lopen om geld te verdienenquote:zelfs als we vergoeding kregen, moest dit naat de school toe, alles he!! (het bedrijf betaalde 15 euro per week voor een stagiaire aan school, kun je t je voorstellen))
Ik weet dat er geen minimumloon is en juist daarom pleit ik ervoor om van die scheven verhoudingen te voorkomen Vb:quote:Op woensdag 13 juni 2007 12:06 schreef Kaap het volgende:
[..]
Stagebedrijven zijn helemaal niet verplicht stagairs te betalen. Dus je kunt wel een leuk lijstje over jeugdlonen opratelen maar je valt in geen enkele van die categorie omdat je stage geen werk is maar officieel nog altijd een leerproces.
Dan zit je bij het verkeerde bedrijf.... Ik had een topstage, leuk werk, leuke collega's en aan het eind kreeg ik een onverwachte bonus mee naar huisquote:Op vrijdag 15 juni 2007 15:47 schreef Isdatzo het volgende:
zoals eerder opgemerkt is:
stage = uitgezogen worden.
rotklusjes doen waar je niets van (het vak) leert. Amper betaald krijgen (als je al iets krijgt). En je stagebegeleider wil ook nergens aan meewerken.
zonder bijbaan valt 't niet te betalen hoor..quote:Op vrijdag 15 juni 2007 16:17 schreef oor het volgende:
stagevergoeding is anders dan een minimum loon..
als je afspraken maakt met je stagebegeleider over een vergoeding omdat je je normale inkomsten kwijt zou raken, wat eigenlijk hellemaal niet mogenlijk is.
want je word op school verwacht van 8 uur tot 17 uur, wat ook in je welkomsboekje van je school staat. dus als jouw school wil dat je van 8 tot half 5 naar school moet komen dan ben je dat verplicht. en kan je je normale bijbaan ook niet uitvoeren. een bijbaan is dan altijd krantenwijk in de vroege ochtend, avond werkzaamheden, of in het weekend.
nu dat de scholen zo vaak vrije tijd geven aan de leerlingen kunnen de leerlingen makkenlijk werken tijdens de schooluren.
Nee, je werkt niet. Je loopt stage, onderdeel van je opleiding, dus je leert !!!!!quote:Op dinsdag 12 juni 2007 13:15 schreef B-J-O-R-N het volgende:
Kijk nu wordt stagelopen een belevenis en een uitdaging! omdat je ook het resultaat ziet en daar werken we toch voor?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |