Ik wil me graag even laten gaan over iets wat wij stage of formeel beroepspraktijkvorming (BPV) noemen.
Een korte toelichting hierop: Een beroepspraktijkvorming is zoals het woord al zegt jezelf een beeld vormen van de praktijk van je evt toekomstige beroep door het een korte periode uit te voeren met begeleiding daar waar nodig..
Nu snap ik wel dat je als staigaire niet gelijk in staat bent om werkzaamheden op je te nemen waar andere al meerdere jaren ervaring in hebben, vandaar dat de verantwoordelijkheden van een staigaire ook minimaal zijn en dat ze van het bekwame personeel een mate van begeleiding krijgen..
Op deze wijze kan het zowel voor de stagaire als het bedrijf een intressante periode zijn dit omdat een stagaire op goedkope (kom ik zo op terug) wijze een deel van de minder leuke klusjes kan doen, en voor de stagaire omdat hij / zij een stukje kennis opdoet van bekwaam personeel en mischien zelfs kan meedraaien in projecten of opdrachten en op deze wijze een volwaardige aanwinst voor een bedrijf is..
Waar gaat het dan mis:
Nou hier:
Waarom krijgt piet bij bedrijf X een vergoeding van 400 euro netto terwijl jan voor 50 euro per maand (En daar nog een 30% belasting over) en dat ook nog eens pas aan het eind van zijn stage krijgt omdat het intern allemaal zo heerlijk geregeld is!
Als het dan zonodig een beroepspraktijkvorming is vind ik het grootste wat je kan vormen het loon immers: daar werk je toch (grote)deels voor, het is tussen werknemer en werkgever een btje geven en nemen tussen werk en geld daar wordt naar een eerlijke verhouding gezocht..
Je snapt mischien wel dat de jan uit mijn verhaal van toepassing is op mijzelf
Ik kan me er erg over frustreren dat iemand met de zelfde opleiding en ambities bij een bedrijf een leuke vergoeding krijgt terwijl hij nog thuis woont, en ik ben uitwonend met veel onkosten en kan 4 maand wachten op amper 140 euro, en na een 40 urige werkweek heb ik nog net de puf om de zaterdag te werken, wat bij lange na niet genoeg is om alle kosten te dekken!
(Jeugd werkt zich te gemakelijk in de schulden) ik zie het zo weer in de krant staan,
Maar dat is ook niet zo vreemd, studenten krijgen standaard een krediet van 1000 aangeboden, ze mogen niet meer dan 10.000 bij verdienen, en kunnen makkelijk lenen bij de ib-groep.. Tel daar een onderbetaalde (Zo mag ik het noemen want als je 30 cent in het ''Echte'' bedrijfsleven verdiend werk je niet in Nederland)
En jah dan heb je snel een aantal studenten die tijdens hun stage schulden maken.. zelfs in de gevangenis krijg je meer voor luciferdoosjes in elkaar zetten
Ik zal een simpel voorbeeld geven hoe ik het graag zou zien ( we zijn een sociale samenleving, dat betekent gelijke rechten) om daar mee te beginnen wil ik dat iedereen een gelijke vergoeding krijgt zo weet je als staigaire waar je aan toe bent en als bedrijf kun je een vast bedrag reserveren voor je slaafjes
Deze vergoeding zou er naar mijn idee als volgt uit moeten zien:
geen volwaardig loon (want je bent ook geen volwaardig werknemer omdat je begeleiding enz nodig hebt)
Geen onderbetaald loon want je volgt een opleiding en bent mede doordat je af en toe ook kut klusjes doet een aandeel voor het bedrijf
Als we nou eens het minimum jeugdloon toepassen (trouwens ik praat over MBO HBO en WO stages) allemaal stages in een beroepenwereld waar het gemidelde loon boven het minimum ligt..
Dan zou een stagevergoeding er als volgt uitzien:
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 16-jarigen bedraagt ¤ 2,80 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 17-jarigen bedraagt ¤ 3,20 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 18-jarigen bedraagt ¤ 3,71 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 19-jarigen bedraagt ¤ 4,25 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 20-jarigen bedraagt ¤ 4,98 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 21-jarigen bedraagt ¤ 5,88 bruto per uur.
Het minimum(jeugd)loon per 1 januari 2007 voor 22-jarigen bedraagt ¤ 6,89 bruto per uur.
Vanaf 23 jaar bedraagt het minimumloon per 1 januari 2007 ¤ 8,10 bruto per uur.
40 uur per week * 4,33(Maand) =173 uur *
In mijn geval zou dat het volgende maandloon opleveren: ¤ 861,- bruto (als je een ander wit bijbaantje erbij hebt moet je rekenen op 30% belastingheffing) Dan houd je dus nog ongeveer ¤ 568,- over (Daar gaat een bedrijf toch ook niet kappot van, als ik kijk van mijn stagebegeleiders verdienen is dit voor een gemiddeld bedrijf op deze niveaus echt helemaal niets)
Btw de ingehouden heffing kan je eind van het jaar wel grotendeels terugvragen..
Als laatste nog even de vakantiedagen, gewoon hetzelfde als elke andere werknemer van een bedrijf.. dus half jaar is helft vrije dagen van een normaal mederwerker.
Zelfde geld voor overuren betalen (daar kan je dan nog je extra verdiensten uithalen)
Kijk nu wordt stagelopen een belevenis en een uitdaging! omdat je ook het resultaat ziet en daar werken we toch voor?