Een op de drie studeert af aan het hoger onderwijs.quote:Op zondag 10 juni 2007 15:05 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat 1 op de 3 Nederlanders hoogopgeleid is? Ik zou zeggen: raadpleeg StatLine van het CBS en kom tot de conclusie dat dat aantal veel kleiner is.
Let wel: ik doel niet op de velen die een poging wagen om een hoge opleiding te volgen. Ik doel op het aantal dat ook daadwerkelijk is afgestudeerd.
Wat je ziet is de duidelijke tendens dat het pct hoogopgeleiden steeds verder doorstijgt......En dat is niet gezond.quote:Op zondag 10 juni 2007 15:12 schreef floris.exe het volgende:
Ahaaa, ja, dan moet je wel de leeftijdscategorie erbij vermelden. 33% in de leeftijd van 25 tot en met 34 jaar is heel wat anders dan 33% van de Nederlanders.
Dat zal niet doorstijgen, omdat er al ander beleid wordt ingevoerd. Met name de mensen die 'omdat ze geen zin hebben in werken nog, nog maar even een studietje er achteraan plakken' zullen straks niet zo snel meer besluiten om verder te studeren.quote:Op zondag 10 juni 2007 15:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wat je ziet is de duidelijke tendens dat het pct hoogopgeleiden steeds verder doorstijgt......En dat is niet gezond.![]()
Knap lullig voor die lui die in de mainstream afstuderen. Je wordt heerlijk kapot geconcurreerd.quote:Op zondag 10 juni 2007 15:16 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Dat zal niet doorstijgen, omdat er al ander beleid wordt ingevoerd. Met name de mensen die 'omdat ze geen zin hebben in werken nog, nog maar even een studietje er achteraan plakken' zullen straks niet zo snel meer besluiten om verder te studeren.
Het percentage is vooral gestegen omdat vrouwen nu veel vaker een hoge opleiding afronden.quote:Op zondag 10 juni 2007 15:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee hoor.
http://www.kennisnet.nl/n(...)leid_dan_mannen.html
Gemiddelde van 32 en 36 % is 33 %![]()
cbsquote:Jonge vrouwen veel hoger opgeleid dan vroeger
Vrouwen van 25–34 jaar hebben inmiddels vaker een hoog opleidingsniveau dan mannen. Het opleidingsniveau van vrouwen is de laatste decennia hard omhooggegaan. Van de vrouwen van 55–64 jaar heeft 17 procent een hoge opleiding, tegen 29 procent van de mannen. Van de vrouwen van 25–34 jaar heeft 36 procent een hoge opleiding, van de mannen 32 procent. In één generatie is het aandeel vrouwen met een hoge opleiding meer dan verdubbeld, terwijl het bij de mannen slechts licht is gestegen.
Snap je marktwerking nou niet of zie ik het verkeerd?quote:Op zondag 10 juni 2007 14:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat werkgevers door de enorme aantallen afgestudeerden je veel makkelijker kunnen onderbetalen. Voor jou tig anderen.
Tjah, ik ook. Die gratis diploma-mensen zijn schoonmaker, beveiliger en bakkershulp geworden. Prima toch, de praktijk selecteert.quote:En daar zit de ALLERGROOTSTE fout van het klote systeem. Tig keren kunnen herkansen voor een examen....Ik ken een hbo die zo ongeveer examens en diploma's weggaf....
Welnee, dat is iets wat bij studenten graag blijft hangen. Tuurlijk wil je dat geloven. Niets is minder waar, na vijf jaar werk is je diploma bijna niet eens meer relevant op je CV. Geloof mij, voor mij zijn er al geen duizend anderen meer door alles wat ik wel en niet gedaan heb naast mijn studies.quote:Een diploma was vroeger een bijna garantie op succes. Tegenwoordig is het maar een kansje. Zoals een lot. Of een pre-pre-pre-selectiemiddel....(en je blij mag zijn dat een werkgever je een kans geeft)
Is dat nou echt waar? Waarop baseer je dat er mensen kapot worden geconcurreerd?quote:Op zondag 10 juni 2007 15:18 schreef EchtGaaf het volgende:
Knap lullig voor die lui die in de mainstream afstuderen. Je wordt heerlijk kapot geconcurreerd.
Als ik zie hoe je schrijft, schat ik je op hoogstens HAVO.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 10:42 schreef Megumi het volgende:
Je kan natuurliijk ook zeggen dat de kwaliteit van het onderwijs wat je volgt om naar de universiteit te gaan slecht is. Als ik zie hoe mensen voorlezen hakelend enz denk ik ongelofelijk dat die door het VWO heen kwamen.
Moet je maar een technische studie gaan doen. Oh nee, dan ben je een nerdquote:Op zondag 10 juni 2007 15:18 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Knap lullig voor die lui die in de mainstream afstuderen. Je wordt heerlijk kapot geconcurreerd.
Het is kennelijk een heel bekende grap. Ik hoorde hem in 1971, toen ik begon. En verdomd, hij klopte!quote:Op vrijdag 8 juni 2007 10:39 schreef FJD het volgende:
Hoge uitvalcijfers? Bij de eerste bijeenkomst van m'n opleiding werd al doodleuk gezegd "kijk eens links en kijk eens rechts, 1 van jullie drie haalt het einde maar"
Helaas het is niet anders, universiteit is niet voor niets het hoogst haalbare qua opleiding.
Die 'praktijkervaring' van die HBO-ers begin ik inmiddels ook een beetje irritant te vinden. Daar hebben ze ongeveer 6 maanden voordeel van, tegenover 40 jaar voordeel als je gestudeerd hebt.quote:Op zondag 10 juni 2007 15:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het is kennelijk een heel bekende grap. Ik hoorde hem in 1971, toen ik begon. En verdomd, hij klopte!
Maar of dat erg is?
Overigens heb ik veel geleerd van de HBO-sudenten die bij ons instroomden: veel praktischer dan wij, die van de HBS of het gymnasium afkwamen.
Veel mensen komen niet terecht op hun wensbaan en moeten genoegen nemen met het zoveelste alternatief.quote:Op zondag 10 juni 2007 15:28 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Is dat nou echt waar? Waarop baseer je dat er mensen kapot worden geconcurreerd?
2300 euro verdient een slecht bouwvakker al....Zeer laag dus.quote:
Ik hoor in mijn omgeving juist dat afgestudeerden (van technische universiteit) uit drie banen kunnen kiezen, de startsalarissen niet slecht zijn (ca. 2300-2600 bruto per maand) en dat er bonussen zijn voor werknemers die nieuwe werknemers weten binnen te halen. De klachten die ik hoor zijn juist van mensen, die te hard moeten werken omdat ze te weinig collega's hebben. Of die geen tijd hebben om hun vakantiedagen op te nemen.
Klopt deel denk ik. Zelden dat de arbeidsmarkt in evenwicht is. Vraag en aanbod kloppen zelden tot nooit. Systeem is dan ook failliet, maar ik lijk de enige die dat ziet.quote:Is het probleem niet dat er teveel hoogopgeleiden zijn in de verkeerde opleidingen? Er is wel vraag naar hoogopgeleiden, maar niet in alle richtingen.
Het aantal vakatures is daar WEL mee in overeenstemming, anders zou er wel een grote werkloosheid onder hoger geschoolden zijn. Dat veel hoger geschoolden onder hun niveau zouden werken is een onbewezen stelling, ik denk eerder dat veel mensen zichzelf zwaar overschatten en denken "dat kan ik met mijn MBO ook wel".quote:Op zondag 10 juni 2007 18:39 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar 1 op de 3 mensen die nu van school komen is hoger opgeleid. Het % vacatures is daar niet mee in overeen stemming. Grosso modo kan je dus spreken van een forse concurrentie in de bovenlaag.
Daarmee heb je wel een punt. Techneuten, juristen, financiele mensen, etc. kunnen in het algemeen zo aan de slag. De pijn zit vooral in allerlei kunstzinnige opleidingen, vage management opleidingen, toeristische opleidingen, etc.quote:Op zondag 10 juni 2007 15:28 schreef ijsbrekertje het volgende:
Is het probleem niet dat er teveel hoogopgeleiden zijn in de verkeerde opleidingen? Er is wel vraag naar hoogopgeleiden, maar niet in alle richtingen.
Hoe kan dat nou?quote:Op zondag 10 juni 2007 15:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee hoor.
Ik heb het vaker gelezen. Let wel, vele afvallers beginnen gewoon aan een nieuwe studie.quote:Op zondag 10 juni 2007 20:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou?
Ik zit de eerste dag in de collegebanken en de prof zegt: "Kijk links van U en kijk rechts van U. Over zes jaar is er nog maar een van U drieën over." Dat is dus 33 %, dus dan zou alle jongeren van dat jaar in de collegebanken gezeten moeten hebben! Gelukkig is dat niet waar.
Kijk, dat is nou het voordeel als je veel leert: dan word je niet z snel vor de gek gehouden!!![]()
Inderdaad, cijfers zijn vaak misleidend en worden vaak ook bewust misleidend gebruikt. Een percentage betekent bij verder doorrekenen of dieper graven soms heel wat anders, dan dat het in beginsel deed voorkomen.quote:Op zondag 10 juni 2007 20:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou?
Ik zit de eerste dag in de collegebanken en de prof zegt: "Kijk links van U en kijk rechts van U. Over zes jaar is er nog maar een van U drieën over." Dat is dus 33 %, dus dan zou alle jongeren van dat jaar in de collegebanken gezeten moeten hebben! Gelukkig is dat niet waar.
Kijk, dat is nou het voordeel als je veel leert: dan word je niet z snel vor de gek gehouden!!![]()
Iemand die al een HBO opleiding heeft afgerond heeft een andere blik op de zaken dan iemand die rechtstreeks van het VWO komt. Die (andere/ frisse) blik wordt gewaardeerd kan ik je vertellenquote:Op zondag 10 juni 2007 15:53 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Die 'praktijkervaring' van die HBO-ers begin ik inmiddels ook een beetje irritant te vinden. Daar hebben ze ongeveer 6 maanden voordeel van, tegenover 40 jaar voordeel als je gestudeerd hebt.
Ik weet niet welke blik (on)frisser is.quote:Op zondag 10 juni 2007 22:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
Iemand die al een HBO opleiding heeft afgerond heeft een andere blik op de zaken dan iemand die rechtstreeks van het VWO komt. Die (andere/ frisse) blik wordt gewaardeerd kan ik je vertellen.
Helaas zullen ze de denkwijze van een WO-er niet krijgen.quote:Op zondag 10 juni 2007 22:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
Iemand die al een HBO opleiding heeft afgerond heeft een andere blik op de zaken dan iemand die rechtstreeks van het VWO komt. Die (andere/ frisse) blik wordt gewaardeerd kan ik je vertellen.
Zeker. En om bang te maken. Zo jongens: wel aanpakken geblazen. (anders kost het ons geldquote:Op zondag 10 juni 2007 21:37 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Inderdaad, cijfers zijn vaak misleidend en worden vaak ook bewust misleidend gebruikt. Een percentage betekent bij verder doorrekenen of dieper graven soms heel wat anders, dan dat het in beginsel deed voorkomen.
Daar ben ik het niet mee eens.quote:Op zondag 10 juni 2007 15:53 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Die 'praktijkervaring' van die HBO-ers begin ik inmiddels ook een beetje irritant te vinden. Daar hebben ze ongeveer 6 maanden voordeel van, tegenover 40 jaar voordeel als je gestudeerd hebt.
Veel WO-ers hollen teveel achter de feiten aan...... HBO-ers zijn veel pragmatischer in hun oplossingen en excelleren in ozo kortzichtige bedrijfleven (het wahalla van de ozo kort door de bocht oplossingenquote:Op zondag 10 juni 2007 23:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens.
Van die praktijkervaring hebben ze altijd voordeel, omdat ze al heel vroeg met de neus op de feiten worden gedrukt. In het bedrijfsleven telt output. Of jij een sommetje binnen vijf minuten kunt oplossen telt niet. Maar of jij een probleem doorziet en met een juiste oplossing komt, telt wel. Zoiets kun je domweg op school niet leren. In het WO worden studenten te lang in de waan gelaten dat ze de rest van hun leven te maken krijgen met "een trein verlaat Amsterdam om half drie en passeert de tegemoetkomende trein vanuit Rotterdam om ...".
Helaas - en ik schrijf dit met pijn in het hart - is een groot deel van de studenten op het HBO niet ambitieus, niet gemotiveerd en lui. Het niveau van het HBO kan best wel wat hoger.
Bedoelen ze met hoge opleiding niet HBO en WO? Aangezien ze in het vervolg van het artikel ook ingaan op zowel HBO als WO.. maar dan is het toch helemaal niet zo enorm veel..quote:Op zondag 10 juni 2007 15:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee hoor.
quote:Op vrijdag 8 juni 2007 10:42 schreef Megumi het volgende:
Je kan natuurliijk ook zeggen dat de kwaliteit van het onderwijs wat je volgt om naar de universiteit te gaan slecht is. Als ik zie hoe mensen voorlezen hakelend enz denk ik ongelofelijk dat die door het VWO heen kwamen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |