abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50296439
En het feit dat het er te veel hoogopgeleiden zijn, draagt enorm bij aan de diplomainflatie.

Zag ergens een vacature, waarbij gezocht werd naar een webdeveloper. MBO-baantje. Een doorgewinterde vMBO-er zou het ook kunnen.

Wat vroegen die lui: MINIMAAL HBO. Dat impliceert dat afgestudeerden van een uni ook worden uitgenodigd om te solliciteren....

Als dit geen (ultieme) voorbeeld is van enorme diploma inflatie, dan weet ik het niet meer.

Je bent vandaag de dag knetter gek als je nog doorstudeert.

De enige die zich kapot lachen zijn de werkgevers die hier enorm misbruik van maken.

[ Bericht 32% gewijzigd door EchtGaaf op 10-06-2007 14:09:08 ]
  FOK!fotograaf zondag 10 juni 2007 @ 14:43:36 #202
13368 NiGeLaToR
pi_50297412
Misbruik maken van wat? Dat wij ons allemaal gek hebben laten maken een opleiding te gaan doen.
Je onderschat het niveau van veel opleidingen enorm, er zijn er genoeg die door vrijwel iedereen met een IQ van 100 met behulp van voldoende inspanning voltooid kunnen worden.

Er is ook nog zoiets als vraag en aanbod. Als we simpelweg langer en meer studeren, maar er is geen werk voor die mensen, dan houd het op. Daarbij wil ik ook nog optekenen dat het de arogantie van studenten is die bepaald dat als je bent afgestudeerd je topsalarissen en banen dient te krijgen. Diploma is de mogelijkheid tot dat alles en dus geen garantie.
  zondag 10 juni 2007 @ 14:46:39 #203
156645 ijsbrekertje
ijsbrekertje
pi_50297494
quote:
Op zondag 10 juni 2007 14:02 schreef EchtGaaf het volgende:
En het feit dat het er te veel hoogopgeleiden zijn, draagt enorm bij aan de diplomainflatie.

Zag ergens een vacature, waarbij gezocht werd naar een webdeveloper. MBO-baantje. Een doorgewinterde vMBO-er zou het ook kunnen.

Wat vroegen die lui: MINIMAAL HBO. Dat impliceert dat afgestudeerden van een uni ook worden uitgenodigd om te solliciteren....

Als dit geen (ultieme) voorbeeld is van enorme diploma inflatie, dan weet ik het niet meer.

Je bent vandaag de dag knetter gek als je nog doorstudeert.

De enige die zich kapot lachen zijn de werkgevers die hier enorm misbruik van maken.
Je geeft het voorbeeld van een (v)MBO-baan, waarvoor minimaal HBO gevraagd wordt.
Stel je solliciteert als HBO'er dan heb je volgens jou een baan onder je niveau. Als je dat niet wilt, dan moet je een andere baan zoeken.
Stel je solliciteert als MBO'er dan word je of afgewezen omdat ze liever een HBO'er in jouw plaats hebben. Of je wordt alsnog aangenomen omdat er geen HBO'ers zijn die dit werk willen doen.

Waarom ben je dan gek als je nog doorstudeert? Als HBO'er kun je banen krijgen die beter aansluiten bij je niveau. Als je die banen niet kunt krijgen, dan geeft dit voorbeeld juist aan dat je als MBO' er al helemaal niet aan de bak komt, omdat werkgevers de voorkeur geven aan hoger opgeleiden.
Ik kan aan dit voorbeeld geen reden ontlenen om GEEN HBO te gaan doen.
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
pi_50297619
quote:
Op zondag 10 juni 2007 14:02 schreef EchtGaaf het volgende:
Niet het aantal hoogopgeleiden is het probleem maar de manier hoe Nederland tot dat hoge aantal hoogopgeleiden is gekomen. Daarvoor hebben ze namelijk de universiteit en vooral het HBO veel makkelijker moeten maken.
pi_50297639
quote:
Op zondag 10 juni 2007 14:46 schreef ijsbrekertje het volgende:

[..]

Je geeft het voorbeeld van een (v)MBO-baan, waarvoor minimaal HBO gevraagd wordt.
Stel je solliciteert als HBO'er dan heb je volgens jou een baan onder je niveau. Als je dat niet wilt, dan moet je een andere baan zoeken.
dit is slechts een voorbeeld uit velen....Je ziet over de hele linie dat ze voor dezelfde functies steeds hogere diploma's gaan vragen....Waarmee ik het verschijnsel diploma inflatie illustreer.
quote:
Stel je solliciteert als MBO'er dan word je of afgewezen omdat ze liever een HBO'er in jouw plaats hebben. Of je wordt alsnog aangenomen omdat er geen HBO'ers zijn die dit werk willen doen.
De praktijk is dat er geen mbo-e maar een hbo-er of zelfs iemand met uni wordt aangenomen....Er vind immers al jarenlang een grote verdringing neerwaarts plaats...
quote:
Waarom ben je dan gek als je nog doorstudeert?
Omdat de concurrentie ronduit zwaar moordend is....Je mag blij zijn als je je investering nog überhaupt terugverdiend. (als ik zie wat ambachtelijk lui vandaag de dag verdienen, dat zijn de rijken van tegenwoordig.
quote:
Als HBO kun je banen krijgen die beter aansluiten bij je niveau. Als je die banen niet kunt krijgen, dan geeft dit voorbeeld juist aan dat je als MBO' er al helemaal niet aan de bak komt, omdat werkgevers de voorkeur geven aan hoger opgeleiden.
Ik kan aan dit voorbeeld geen reden ontlenen om GEEN HBO te gaan doen.
Ik zou mijn leven nimmer meer vergooien aan een waardeloze opleiding.
pi_50297683
quote:
Op zondag 10 juni 2007 14:51 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Niet het aantal hoogopgeleiden is het probleem maar de manier hoe Nederland tot dat hoge aantal hoogopgeleiden is gekomen.
Het gaat om het eindresultaat: verhouding vraag-aanbod. Dat bepaald immers de prijs, idg het loon.
quote:
Daarvoor hebben ze namelijk de universiteit en vooral het HBO veel makkelijker moeten maken.
En dat was een doodzonde, ja.... Eerder afgestudeerden zagen hun diploma fors in waarde dalen.
pi_50297777
quote:
Op zondag 10 juni 2007 14:53 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het gaat om het eindresultaat: verhouding vraag-aanbod. Dat bepaald immers de prijs, idg het loon.
Nee hoor. Je gaat er namelijk vanuit dat het niveau van iedereen gelijk is. Dat is gewoon niet zo. Diegene die eigenlijk te hoog zaten die doen dus het MBO-werk waar ze een HBO-er voor vragen. Dat corrigeert zichzelf dus.
quote:
[..]

En dat was een doodzonde, ja.... Eerder afgestudeerden zagen hun diploma fors in waarde dalen.
Weet het niet zo. Als je een keer werkervaring hebt dan is dat diploma maar een (min of meer verplichte) formaliteit.
pi_50297841
quote:
Op zondag 10 juni 2007 14:43 schreef NiGeLaToR het volgende:
Misbruik maken van wat?
Dat werkgevers door de enorme aantallen afgestudeerden je veel makkelijker kunnen onderbetalen. Voor jou tig anderen.
quote:
Dat wij ons allemaal gek hebben laten maken een opleiding te gaan doen.
Klopt. En jarenlang elkaar onzin te hebben verkocht. En we ook ons zelf maar al te graag bedonderen.
quote:
Je onderschat het niveau van veel opleidingen enorm, er zijn er genoeg die door vrijwel iedereen met een IQ van 100 met behulp van voldoende inspanning voltooid kunnen worden.
En daar zit de ALLERGROOTSTE fout van het klote systeem. Tig keren kunnen herkansen voor een examen....Ik ken een hbo die zo ongeveer examens en diploma's weggaf....
quote:
Er is ook nog zoiets als vraag en aanbod. Als we simpelweg langer en meer studeren, maar er is geen werk voor die mensen, dan houd het op. Daarbij wil ik ook nog optekenen dat het de arogantie van studenten is die bepaald dat als je bent afgestudeerd je topsalarissen en banen dient te krijgen. Diploma is de mogelijkheid tot dat alles en dus geen garantie.
Een diploma was vroeger een bijna garantie op succes. Tegenwoordig is het maar een kansje. Zoals een lot. Of een pre-pre-pre-selectiemiddel....(en je blij mag zijn dat een werkgever je een kans geeft)
pi_50298047
quote:
Op zondag 10 juni 2007 14:00 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Welkom anno 2007.

Het stikt hier van de academici en hbo-ers...Ambachtelijk lui lijken veel zeldzamer te zijn vandaag de dag (en dat zijn de nieuwe rijken)

1 op de 3 Nederlanders is hoogopgeleid. Dat pct is veel te hoog.

Hoezo uitzonderlijk?
Hoe kom je er bij dat 1 op de 3 Nederlanders hoogopgeleid is? Ik zou zeggen: raadpleeg StatLine van het CBS en kom tot de conclusie dat dat aantal veel kleiner is.

Let wel: ik doel niet op de velen die een poging wagen om een hoge opleiding te volgen. Ik doel op het aantal dat ook daadwerkelijk is afgestudeerd.
pi_50298132
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:05 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat 1 op de 3 Nederlanders hoogopgeleid is? Ik zou zeggen: raadpleeg StatLine van het CBS en kom tot de conclusie dat dat aantal veel kleiner is.
Nee hoor.

http://www.kennisnet.nl/n(...)leid_dan_mannen.html

Gemiddelde van 32 en 36 % is 33 %
pi_50298159
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:05 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Let wel: ik doel niet op de velen die een poging wagen om een hoge opleiding te volgen. Ik doel op het aantal dat ook daadwerkelijk is afgestudeerd.
Een op de drie studeert af aan het hoger onderwijs.
pi_50298240
Ahaaa, ja, dan moet je wel de leeftijdscategorie erbij vermelden. 33% in de leeftijd van 25 tot en met 34 jaar is heel wat anders dan 33% van de Nederlanders.
pi_50298293
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:12 schreef floris.exe het volgende:
Ahaaa, ja, dan moet je wel de leeftijdscategorie erbij vermelden. 33% in de leeftijd van 25 tot en met 34 jaar is heel wat anders dan 33% van de Nederlanders.
Wat je ziet is de duidelijke tendens dat het pct hoogopgeleiden steeds verder doorstijgt......En dat is niet gezond.
pi_50298304
En 1 op de 3 is overigens nog niet eens zo heel veel, eerder logisch. Het onderwijs bestel is ingedeeld in laag, midden en hoog, dus een verdeling van rond de 33% proces per onderdeel valt te verwachten. Daarbij komt ook nog eens de vele mogelijkheden die mensen hebben om door te studeren. Competenties tellen helemaal niet zwaar. Iedereen kan op zijn dooie gemakkie een poging wagen en er gewoon wat langer over doen. Als er selectie bij de poort zou plaatsvinden, dan zouden veel minder mensen hoog opgeleid raken en wat mij betreft komt er zo'n selectie.
pi_50298332
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:14 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Wat je ziet is de duidelijke tendens dat het pct hoogopgeleiden steeds verder doorstijgt......En dat is niet gezond.
Dat zal niet doorstijgen, omdat er al ander beleid wordt ingevoerd. Met name de mensen die 'omdat ze geen zin hebben in werken nog, nog maar even een studietje er achteraan plakken' zullen straks niet zo snel meer besluiten om verder te studeren.
pi_50298397
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:16 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Dat zal niet doorstijgen, omdat er al ander beleid wordt ingevoerd. Met name de mensen die 'omdat ze geen zin hebben in werken nog, nog maar even een studietje er achteraan plakken' zullen straks niet zo snel meer besluiten om verder te studeren.
Knap lullig voor die lui die in de mainstream afstuderen. Je wordt heerlijk kapot geconcurreerd.
  zondag 10 juni 2007 @ 15:21:20 #217
156645 ijsbrekertje
ijsbrekertje
pi_50298477
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:08 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee hoor.

http://www.kennisnet.nl/n(...)leid_dan_mannen.html

Gemiddelde van 32 en 36 % is 33 %
Het percentage is vooral gestegen omdat vrouwen nu veel vaker een hoge opleiding afronden.
quote:
Jonge vrouwen veel hoger opgeleid dan vroeger
Vrouwen van 25–34 jaar hebben inmiddels vaker een hoog opleidingsniveau dan mannen. Het opleidingsniveau van vrouwen is de laatste decennia hard omhooggegaan. Van de vrouwen van 55–64 jaar heeft 17 procent een hoge opleiding, tegen 29 procent van de mannen. Van de vrouwen van 25–34 jaar heeft 36 procent een hoge opleiding, van de mannen 32 procent. In één generatie is het aandeel vrouwen met een hoge opleiding meer dan verdubbeld, terwijl het bij de mannen slechts licht is gestegen.
cbs
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
  FOK!fotograaf zondag 10 juni 2007 @ 15:22:49 #218
13368 NiGeLaToR
pi_50298500
quote:
Op zondag 10 juni 2007 14:58 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat werkgevers door de enorme aantallen afgestudeerden je veel makkelijker kunnen onderbetalen. Voor jou tig anderen.
Snap je marktwerking nou niet of zie ik het verkeerd?
quote:
En daar zit de ALLERGROOTSTE fout van het klote systeem. Tig keren kunnen herkansen voor een examen....Ik ken een hbo die zo ongeveer examens en diploma's weggaf....
Tjah, ik ook. Die gratis diploma-mensen zijn schoonmaker, beveiliger en bakkershulp geworden. Prima toch, de praktijk selecteert.
quote:
Een diploma was vroeger een bijna garantie op succes. Tegenwoordig is het maar een kansje. Zoals een lot. Of een pre-pre-pre-selectiemiddel....(en je blij mag zijn dat een werkgever je een kans geeft)
Welnee, dat is iets wat bij studenten graag blijft hangen. Tuurlijk wil je dat geloven. Niets is minder waar, na vijf jaar werk is je diploma bijna niet eens meer relevant op je CV. Geloof mij, voor mij zijn er al geen duizend anderen meer door alles wat ik wel en niet gedaan heb naast mijn studies.

Als je als student maar verwacht dat de wereld op je zit te wachten na je studie - vergeet het maar. Of de kwaliteit of kwantiteit heel anders zou liggen maakt weinig uit, nu heb je een overschot, anders heb je 'tekort'... shit happens. Voor mij is dit nou het echte leven
  zondag 10 juni 2007 @ 15:28:09 #219
156645 ijsbrekertje
ijsbrekertje
pi_50298663
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:18 schreef EchtGaaf het volgende:
Knap lullig voor die lui die in de mainstream afstuderen. Je wordt heerlijk kapot geconcurreerd.
Is dat nou echt waar? Waarop baseer je dat er mensen kapot worden geconcurreerd?

Ik hoor in mijn omgeving juist dat afgestudeerden (van technische universiteit) uit drie banen kunnen kiezen, de startsalarissen niet slecht zijn (ca. 2300-2600 bruto per maand) en dat er bonussen zijn voor werknemers die nieuwe werknemers weten binnen te halen. De klachten die ik hoor zijn juist van mensen, die te hard moeten werken omdat ze te weinig collega's hebben. Of die geen tijd hebben om hun vakantiedagen op te nemen.

Is het probleem niet dat er teveel hoogopgeleiden zijn in de verkeerde opleidingen? Er is wel vraag naar hoogopgeleiden, maar niet in alle richtingen.
  FOK!fotograaf zondag 10 juni 2007 @ 15:40:52 #220
13368 NiGeLaToR
pi_50298980
Als je nu in ene ontdekt dat jouw richting niet zo gevraagd is kun je altijd het systeem nog de schuld geven
pi_50299081
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 10:42 schreef Megumi het volgende:
Je kan natuurliijk ook zeggen dat de kwaliteit van het onderwijs wat je volgt om naar de universiteit te gaan slecht is. Als ik zie hoe mensen voorlezen hakelend enz denk ik ongelofelijk dat die door het VWO heen kwamen.
Als ik zie hoe je schrijft, schat ik je op hoogstens HAVO.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_50299139
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:18 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Moet je maar een technische studie gaan doen. Oh nee, dan ben je een nerd
pi_50299250
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 10:39 schreef FJD het volgende:
Hoge uitvalcijfers? Bij de eerste bijeenkomst van m'n opleiding werd al doodleuk gezegd "kijk eens links en kijk eens rechts, 1 van jullie drie haalt het einde maar"

Helaas het is niet anders, universiteit is niet voor niets het hoogst haalbare qua opleiding.
Het is kennelijk een heel bekende grap. Ik hoorde hem in 1971, toen ik begon. En verdomd, hij klopte!
Maar of dat erg is?
Overigens heb ik veel geleerd van de HBO-sudenten die bij ons instroomden: veel praktischer dan wij, die van de HBS of het gymnasium afkwamen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_50299363
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:50 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Het is kennelijk een heel bekende grap. Ik hoorde hem in 1971, toen ik begon. En verdomd, hij klopte!
Maar of dat erg is?
Overigens heb ik veel geleerd van de HBO-sudenten die bij ons instroomden: veel praktischer dan wij, die van de HBS of het gymnasium afkwamen.
Die 'praktijkervaring' van die HBO-ers begin ik inmiddels ook een beetje irritant te vinden. Daar hebben ze ongeveer 6 maanden voordeel van, tegenover 40 jaar voordeel als je gestudeerd hebt.
pi_50304364
quote:
Op zondag 10 juni 2007 15:28 schreef ijsbrekertje het volgende:

[..]

Is dat nou echt waar? Waarop baseer je dat er mensen kapot worden geconcurreerd?
Veel mensen komen niet terecht op hun wensbaan en moeten genoegen nemen met het zoveelste alternatief.
quote:

Ik hoor in mijn omgeving juist dat afgestudeerden (van technische universiteit) uit drie banen kunnen kiezen, de startsalarissen niet slecht zijn (ca. 2300-2600 bruto per maand) en dat er bonussen zijn voor werknemers die nieuwe werknemers weten binnen te halen. De klachten die ik hoor zijn juist van mensen, die te hard moeten werken omdat ze te weinig collega's hebben. Of die geen tijd hebben om hun vakantiedagen op te nemen.
2300 euro verdient een slecht bouwvakker al....Zeer laag dus.

Er zullen zeker sectoren zijn (vb IT) waar sprake kan zijn van een (tijdelijke) krapte. Die afgestudeerden hebben dan ongelofelijk veel mazzel.
quote:
Is het probleem niet dat er teveel hoogopgeleiden zijn in de verkeerde opleidingen? Er is wel vraag naar hoogopgeleiden, maar niet in alle richtingen.
Klopt deel denk ik. Zelden dat de arbeidsmarkt in evenwicht is. Vraag en aanbod kloppen zelden tot nooit. Systeem is dan ook failliet, maar ik lijk de enige die dat ziet.

Maar 1 op de 3 mensen die nu van school komen is hoger opgeleid. Het % vacatures is daar niet mee in overeen stemming. Grosso modo kan je dus spreken van een forse concurrentie in de bovenlaag.

Heb je wel eens uitgerekend wat een studie iemand kost? Break even analyse?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')