Onzin. Nogmaals: voorkennis is overgewaardeerd. In een stage leer je hoe je een onderzoek (methode) opzet. Wat is belangrijk en wat is niet belangrijk. Wat doe je eerst en wat kun je uitstellen tot later. Hoe ga je om met lastige mensen. Hoe ga je om met frustratie. Wanneer is het zinvol om met je begleider te praten en wanneer bikkel je zelf tot in de late uurtjes door. In jouw onderzoeksprojecten wordt alles netjes gepland, maar in de praktijk zit alles tegen.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 23:49 schreef Tangarine het volgende:
Ennuh, wat is de toegevoegde waarde van veel stages? Ik heb veel onderzoeksprojecten gedaan, dat is praktisch met je studie bezig zijn en wel zinvol/leerzaam, om zinnig stage te kunnen lopen moet je een flinke dosis voorkennis hebben... daarom zit de stage ook doorgaans pas in de master.
Of wel.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 18:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Lang niet bij alle supermarkten in elk geval. Loop er midden overdag maar 1 binnen in een buitenwijk en kijk naar de dames aldaar. Die hebben echt niet gemiddeld Havo
.
Tja, dat zou kunnen. 25 jaar geleden hadden ze nog geen scans en toen vroeg men HAVO, omdat Havisten geacht mochten worden wel een paar prijzen uit hun hoofd te kunnen leren. Tegenwoordig hoeft dat niet meer en nog steeds worden Havisten gevraagd, dat geeft wel te denken idd.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 10:23 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Of wel.
Wat dan weer heel veel zegt over het steeds maar dalende niveau van het onderwijs.
En daar schieten ze meteen ook in tekort. Die meiden met HAVO die HBO doen en een bijbaantje hebben bij de Appie, laten jou als klant vrijwel meteen voelen dat ze eigenlijk veels en veels te goed zijn om jou als klant van dienst te zijn. Zulks heb je trouwens niet bij de vaste cassières van de Appie, die gewoon degelijk huishoudschool hebben gedaan.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 10:37 schreef Fastmatti het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat het tegenwoordig een stukje representativiteit is. Daarom denk ik ook dat AH als enige supermarkt deze eis nog heeft.
Dat zou goed zijnquote:Op vrijdag 8 juni 2007 10:40 schreef Dementor het volgende:
Het collegegeld moet dan ook weer flink omhoog.
5.000 euro per jaar klinkt goed.
Oh wacht dan valt er een nog grotere groep af![]()
Ja, wrs is dát een probleem, weet het echter niet zeker, ben er al 27 jaar vanaf, en het feit dat men ook op de universiteit graag een beetje klaagt.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
Tsja, en dat alles omdat het VWO geen goede voorselectie meer vormt. Juist van het VWO moet het niveau omhoog (meer diepgang in de vakken en wiskunde B1,2 voor E&M, N&G en N&T). Een VWO diploma moet onbeperkte toegang tot de universiteit geven, zonder dat je dan alsnog allerlei selecties moet doorlopen.
Men klaagt zelf heel graag. Heb de afgelopen jaren al heel vaak te horen gekregen "de studenten van nu kunnen niks meer". Maar ik vrees toch dat ze nu een punt hebben. De fundamentele kennis ontbreekt toch als je van het VWO af komt.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wrs is dát een probleem, weet het echter niet zeker, ben er al 27 jaar vanaf, en het feit dat men ook op de universiteit graag een beetje klaagt.
Ja, als jij stil staat dan wel minder hard groeit en anderen groeien tijdelijk door een bpallde reden de pan uit dan verlies je relatief ook punten natruulijk. Ik heb er geen kijk op, anders dat men 25 jaar geleden ook al dito klaagde. Ik zie ook geen echte cijfers daarover, die echt die conclusie hard maken.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:19 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Men klaagt zelf heel graag. Heb de afgelopen jaren al heel vaak te horen gekregen "de studenten van nu kunnen niks meer". Maar ik vrees toch dat ze nu een punt hebben. De fundamentele kennis ontbreekt toch als je van het VWO af komt.
De universiteiten doen trouwens zelf ook mee aan de daling van het niveau. Als ik naar de TU kijken die zakt internationaal gewoon steeds verder af. Dit geldt voor de andere universiteiten nog veel sterker.
Ben toch benieuwd, hoe oud je bent en wat jij voor opleiding doetquote:Mijn punt: wat mij betreft vallen er nóg meer mensen voortijdig uit, worden de selectieprocedures nog véél strenger en worden de universiteiten weer waar ze voor bedoeld zijn: een broedplaats van kennis en innovatie, bedoeld voor de intellectuele elite en niemand anders. Laat de sub-top maar papiertjes halen op het HBO.
Het onderwijs is tegenwoordig voornamelijk ingericht op vrouwen en alfa's. Het begint al op de kleuterschool. Daar wordt meisjesgedrag als voorbeeldig gezien simpelweg omdat ze rustiger zijn. Daarna is bijvoorbeeld de wiskunde gericht op het leren van trucjes en niet het krijgen van inzicht.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:29 schreef NiGeLaToR het volgende:
En dat de vrouwen het goed doen - tjah, die ontdekken ook eindelijk dat hun brein - vrij van ego en mannelijke hormonen - erg goed functioneert na eeuwen van onderdrukking
Wat, de cassières bij de Appie?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:34 schreef HAL9000S het volgende:
Ik vind het eigenlijk allemaal wel meevallen.
nee dat zie ik aan de mensen die alpha studies zijn gaan doen die bij mij in de klas hebben gezeten..quote:Op vrijdag 8 juni 2007 17:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat dan? Gewoon algemeen, omdat je voor een gemiddelde bèta studie meer verstand nodig hebt, zeg maar?
[..]
Ja, dat jumpen hè.
Inderdaad. Het stomme is dat de Tweede Fase was ingevoerd om het vwo zwaarder te maken om leerlingen beter op de universiteit voor te bereiden. Het zwaarder maken van het vwo was ook wel gelukt. Totdat de scholieren stenen gooiden in Den Haag, omdat het zwaarder was en de politiek daar nog naar luisterde ook nog...quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
Tsja, en dat alles omdat het VWO geen goede voorselectie meer vormt. Juist van het VWO moet het niveau omhoog (meer diepgang in de vakken en wiskunde B1,2 voor E&M, N&G en N&T). Een VWO diploma moet onbeperkte toegang tot de universiteit geven, zonder dat je dan alsnog allerlei selecties moet doorlopen.
Daarvoor zijn dus opdrachten uitgevonden als onderzoeksmethologie en praktijkprojecten.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 00:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Onzin. Nogmaals: voorkennis is overgewaardeerd. In een stage leer je hoe je een onderzoek (methode) opzet. Wat is belangrijk en wat is niet belangrijk. Wat doe je eerst en wat kun je uitstellen tot later. Hoe ga je om met lastige mensen. Hoe ga je om met frustratie. Wanneer is het zinvol om met je begleider te praten en wanneer bikkel je zelf tot in de late uurtjes door. In jouw onderzoeksprojecten wordt alles netjes gepland, maar in de praktijk zit alles tegen.
Ik ken genoeg MS/PhD kandidaten die enorm veel moeite hebben met de harde werkelijkheid. Onderzoek is minder leuk dan je denkt. Wel helemaal te gek als je je eerste manuscript gepubliceerd hebt, of voor 1000 mensen op een congres een verhaal mag houden, maar voordat je er bent heb je wel een paar nachten wakker gelegen. Een stage in hun eerste jaar had ze een stuk wijzer kunnen maken.
Lolquote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:34 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Het onderwijs is tegenwoordig voornamelijk ingericht op vrouwen en alfa's. Het begint al op de kleuterschool. Daar wordt meisjesgedrag als voorbeeldig gezien simpelweg omdat ze rustiger zijn. Daarna is bijvoorbeeld de wiskunde gericht op het leren van trucjes en niet het krijgen van inzicht.
welk onderzoek bedoel je dan want ik zie de TU/e alleen maar stijgen op die lijstjesquote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:19 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Men klaagt zelf heel graag. Heb de afgelopen jaren al heel vaak te horen gekregen "de studenten van nu kunnen niks meer". Maar ik vrees toch dat ze nu een punt hebben. De fundamentele kennis ontbreekt toch als je van het VWO af komt.
De universiteiten doen trouwens zelf ook mee aan de daling van het niveau. Als ik naar de TU kijken die zakt internationaal gewoon steeds verder af. Dit geldt voor de andere universiteiten nog veel sterker.
zitten soms best lekkere bijquote:
denk het ook zoals gezegd de romeinen klaagden alquote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, als jij stil staat dan wel minder hard groeit en anderen groeien tijdelijk door een bpallde reden de pan uit dan verlies je relatief ook punten natruulijk. Ik heb er geen kijk op, anders dat men 25 jaar geleden ook al dito klaagde. Ik zie ook geen echte cijfers daarover, die echt die conclusie hard maken.
Ik vind het eigenlijk vooralsnog dus gezeur. Past wel bij TS tegenwoordig, geloof ik ook, en de tijdgeest.
Precies, ik heb ook de indruk dat het wel mee valt. Je kunt overigens als pislandje niet op alle vakgebieden hoog scoren, dus als land zijnde een beetje nadenken over welke kerncompetenties je wilt hebben kan geen kwaad. Zo snap ik niet waarom we niet meer investeren in het worden van een kennisbroeinest voor diensten, diensteninnovatie en derivaten (ICT dienstverlening) daarvan. Maar das dan weer mijn eigen, persoonlijke en ronduit bescheiden meningkjequote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
welk onderzoek bedoel je dan want ik zie de TU/e alleen maar stijgen op die lijstjes![]()
Zeker op het gebied van scheikunde werktuigbouw en biomedischetechnologie
ah daaraan lag het dat ik voor jan lul b1,2 gedaan hebquote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:44 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Inderdaad. Het stomme is dat de Tweede Fase was ingevoerd om het vwo zwaarder te maken om leerlingen beter op de universiteit voor te bereiden. Het zwaarder maken van het vwo was ook wel gelukt. Totdat de scholieren stenen gooiden in Den Haag, omdat het zwaarder was en de politiek daar nog naar luisterde ook nog...
De invoering van wiskunde B1&2 was bedoeld om een betere wiskundebasis te beiden voor beta en techniekstudies. Het totale aantal uren wiskunde voor leerlingen met Wiskunde B1&2 was dan ook groter in de Tweede Fase dan voor invoering van deze hervorming. Er wordt dus niet minder maar meer wiskunde gegeven.
Toen bleek dat relatief veel leerlingen alleen wiskunde B1 kozen en geen wiskunde B2 hebben de technische universiteiten hun ingangseisen verlaagd naar alleen wiskunde B1. Dit alles om niet nog minder studenten aan te trekken. Waarop vervolgens iedere noodzaak van vwo-leerlingen om nog wiskunde B2 te kiezen wegvalt. Tsja en dan hebben de leerlingen dus niet meer, maar minder wiskunde gehad dan voor de invoering van de Tweede Fase.
Deze twee voorbeelden geven aan waarom er zo weinig terechtkomt van onderwijshervormingen. Bij de eerste tegenslag worden wijzigingen aangebracht, die lijnrecht ingaan tegen de doelstelling van de maatregelen.
quote:
Maar let niet op mijn post verder, 't was meer een verkapte tvpquote:De hogere uitval is onder meer te verklaren doordat universiteiten strenger zijn geworden voor slecht presterende studenten
De afzakkende TU Delft natuurlijk. Het is een schande dat we ingehaald worden door Eindhovenquote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
welk onderzoek bedoel je dan want ik zie de TU/e alleen maar stijgen op die lijstjes![]()
Zeker op het gebied van scheikunde werktuigbouw en biomedischetechnologie
Waar baseer je dat op? Sinds de invoering van de Tweede Fase ligt de nadruk juist meer op inzicht. Het goed toepassen van trucjes is juist minder belangrijk, nu er grafische rekenmachines mogen worden gebruikt. Ook moeten leerlingen bij wiskunde nu stellingen bewijzen, dat werd vroeger nooit gevraagd.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:34 schreef Fastmatti het volgende:
Het onderwijs is tegenwoordig voornamelijk ingericht op vrouwen en alfa's. Het begint al op de kleuterschool. Daar wordt meisjesgedrag als voorbeeldig gezien simpelweg omdat ze rustiger zijn. Daarna is bijvoorbeeld de wiskunde gericht op het leren van trucjes en niet het krijgen van inzicht.
toch klopt het wel enigzins was een paar geleden op tv in zo`n onderwijs special.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:45 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Lol![]()
Tja, mijn vriendin is cum laude afgestuurd Scheikundige, dus je hoeft bij niet aan te komen met dit verhaal natuurlijk. Wellicht geldt dat voor de rest, maar die van mij heeft er gewoon keihard voor gestudeerd en haar opleiding als praktisch de enige in de gestelde 5 jaar afgerond.
Overigens doe je wel erg badinerend over een onderwijssysteem wat nota bene bedacht is en wordt door veelal mannen...
Je leert toch voor jezelf/je levenquote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ah daaraan lag het dat ik voor jan lul b1,2 gedaan heb![]()
*proest*quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
toch klopt het wel enigzins was een paar geleden op tv in zo`n onderwijs special.
Er zijn teveel vrouwelijke leraaressen ipv leraren zodat jongetjes geen goed rolmodel hebben.
Klopt trouwens we stonden 10 plekken hoger dan de TUd vorig jaarquote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:51 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De afzakkende TU Delft natuurlijk. Het is een schande dat we ingehaald worden door Eindhoven![]()
klopt cond ik het moeillijkste van heel b1,2.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:52 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Sinds de invoering van de Tweede Fase ligt de nadruk juist meer op inzicht. Het goed toepassen van trucjes is juist minder belangrijk, nu er grafische rekenmachines mogen worden gebruikt. Ook moeten leerlingen bij wiskunde nu stellingen bewijzen, dat werd vroeger nooit gevraagd.
voor jongens dan he.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:53 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
*proest*
Wie heeft bepaald dat mannen het juiste rolmodel zijn?
Gelukkig zit ik wel bij een masterrichting die nationaal en internationaal heel goed bekend staat. Maar die is niet echt gericht op het fundamenteel onderzoek.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt trouwens we stonden 10 plekken hoger dan de TUd vorig jaar![]()
En 3des in een of ander onderzoek van de EU net achter cambridge en oxford![]()
![]()
denk dat dat het vooral is. Het waren DAF en Phillips die een technische school nodig hadden in Eindhoven.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:55 schreef NiGeLaToR het volgende:
Eindhoven doet het leuk, na zoveel injectie van kapitaal door de regio in die regio, samenwerking me Philips, Belastingdienst etc is Eindhoven niet langer 't boerengehucht
Overigens mag dat wedijveren natuurlijk prima - zolang er maar NL Universiteiten goed scoren internationaal gezien
Hallooo, het doen van promotieonderzoek en je doctoraat (PhD) behalen doe je niet zo maar even! Diegenen die dat halen bezitten een behoorlijk mate van doorzettingsvermogen ook als het hun tegen zit. Ze hebben een groot logisch, analytisch, en kritisch denkvermogen. Ze kunnen zelfstandig projecten managen, mensen begeleiden, en zo kan ik nog wel doorgaan! Alemaal eigenschappen zeer waardevol voor in het bedrijfsleven. Het is dus niet alleen maar eventjes een boekje schrijven over een gespecialiseerd onderwerp, het omvat meer!quote:Op vrijdag 8 juni 2007 23:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het graduate onderwijs (MS/PhD) wordt te veel waarde toegedicht. Vooral in de techniek heb ik liever een BS die over een logisch denkraam beschikt en kan communiceren dan een MS/PhD die iets geschreven heeft. Niet dat het doen van een project en het schrijven van een thesis/boekje niet waardevol is, maar dat kan iemand met een BS diploma on the fly leren. Als je eenmaal aan het werk bent, dan is het veel lastiger om je wiskundekennis bij te spijkeren.
Onderwijs moet je vooral zien als het aanleren van tools en methoden. Ik ben dan ook voor een gigantische verzwaring van het wiskundepakket op het VWO en een focus op basisvaardigheden (wis- en natuurkunde) in het hoger onderwijs. Minder de nadruk op specifieke kennis. Het heeft weinig zin om alles over de oerknal te leren als je in je eerste baan aan LEDs gaat werken. Ik noem maar wat.
Dit is oorspronkelijk ook hoe de bachelor master in bedoelt is. Dus eerst je bachelor halen dan gaan werken en tijdens je werk doe je een master (of niet).quote:Op zaterdag 9 juni 2007 12:01 schreef NiGeLaToR het volgende:
Maarum, sinds ik een executieve Master heb gedaan ben ik wel de waarde van studeren - werken - studeren in gaan zien. Een paar jaar werken om daarna weer wat te gaan leren geeft zoveel meer houvast aan de materie. Zou dat niet iets zijn om het bedrijfsleven in te stimuleren?
alleen jammer dat je bachelor dan weinig nut heeft want dan had je net zo goed hbo kunnen gaan doenquote:Op zaterdag 9 juni 2007 12:07 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dit is oorspronkelijk ook hoe de bachelor master in bedoelt is. Dus eerst je bachelor halen dan gaan werken en tijdens je werk doe je een master (of niet).
Volgens mij kun je niet afzakken in natuurwetenschap, toch?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 11:51 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De afzakkende TU Delft natuurlijk. Het is een schande dat we ingehaald worden door Eindhoven![]()
zwaartekrachtquote:Op zaterdag 9 juni 2007 12:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij kun je niet afzakken in natuurwetenschap, toch?
Wie beweert dan dat het niveau te hoog ligt?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 13:29 schreef -scorpione- het volgende:
Niveau te hoog...Het niveau mag juist wel wat hoger, wat meer gezond verstand gebruiken en dergelijke, dat doen studenten veels te weinig.
Welkom anno 2007.quote:Op zondag 10 juni 2007 11:07 schreef floris.exe het volgende:
En zo zie je maar weer dat het aantal WO-studenten weinig zegt over het uiteindelijk aantal WO-afgestudeerden. Het is nog steeds tamelijk uitzonderlijk, gelukkig, om een academische titel te dragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |