abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 juni 2007 @ 11:25:30 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50054759
Ik wel. Ze mogen alles van me hebben, maar niet mijn hoornvlies.
Op de een of andere manier kan ik de gedachte niet verdragen dat ze dat van mijn lichaam afroppen.

Ben ik daarin zeldzaam?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_50054787
Waarom je hoornvlies niet dan dat snap ik niet. Van mij mogen ze alles hebben, ik leef toch niet meer.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  zondag 3 juni 2007 @ 11:28:17 #3
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_50054811
Van mij ook alles.
pi_50054822
Van mij mogen ze alles hebben. Ik merk er toch niets meer van en mijn nabestaanden ook niet dus .
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
  zondag 3 juni 2007 @ 11:29:25 #5
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_50054828
Penis.

Ik ga niet iemand met een klein piemeltje helpen om een grote toverstok te krijgen
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zondag 3 juni 2007 @ 11:31:22 #6
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50054873
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:27 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
Waarom je hoornvlies niet dan dat snap ik niet. Van mij mogen ze alles hebben, ik leef toch niet meer.
Als ik één kostbaar lichaamsdeel zou moeten noemen, zijn het mijn ogen. Ik ben erg visueel ingesteld, en zou graag willen dat ik mét ogen verbrand of begraven wordt. Afnemen van mijn hoornvlies, ook na mijn dood, voelt als ontvreemding.

Er is geen enkel rationeel argument hiervoor, maar ik heb recht op die emotie. Mijn lichaam, jeweettoch.
  zondag 3 juni 2007 @ 11:33:07 #7
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_50054915
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:31 schreef Ringo het volgende:

[..]

Als ik één kostbaar lichaamsdeel zou moeten noemen, zijn het mijn ogen. Ik ben erg visueel ingesteld, en zou graag willen dat ik mét ogen verbrand of begraven wordt. Afnemen van mijn hoornvlies, ook na mijn dood, voelt als ontvreemding.

Er is geen enkel rationeel argument hiervoor, maar ik heb recht op die emotie. Mijn lichaam, jeweettoch.
Ik wil echt niet zien hoe al die spinnen en mieren over mijn gezicht heen kruipen daar onder de grond hoor.
  zondag 3 juni 2007 @ 11:34:40 #8
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50054948
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:33 schreef Sanderrrr het volgende:

[..]

Ik wil echt niet zien hoe al die spinnen en mieren over mijn gezicht heen kruipen daar onder de grond hoor.
Daarom ga ik ook voor verbranding. En dan mijn as uitstrooien in de duinen, bij oostenwind.
  zondag 3 juni 2007 @ 11:48:39 #9
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_50055244
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:29 schreef poepeneesje het volgende:
Van mij mogen ze alles hebben. Ik merk er toch niets meer van en mijn nabestaanden ook niet dus .
Wat dacht je er van als je opgebaard ligt? Beetje raar gezicht zonder ogen of huid. Denk je niet?
pi_50055336
Van mij mogen ze niets hebben.Ik wil niet dat iemand sta te popelen om mijn dood.
Dan moet je ook nog in het ziekenhuis overlijden.Overlijd een donor op straat kunnen ze al niets meer met je organen

Ik ben bang dat als je als donor ziek bent en in ziekenhuis ligt ,de behandeling minder goed is omdat je donor bent
pi_50055752
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:52 schreef tlepel het volgende:
Van mij mogen ze niets hebben.Ik wil niet dat iemand sta te popelen om mijn dood.
Dan moet je ook nog in het ziekenhuis overlijden.Overlijd een donor op straat kunnen ze al niets meer met je organen

Ik ben bang dat als je als donor ziek bent en in ziekenhuis ligt ,de behandeling minder goed is omdat je donor bent
Irrationele gedachte, jouw leven is evenveel waard als die van degene die op een orgaan wacht.
pi_50055765
Ik ben het ook met Ringo eens, maar ook op gevoel en irrationeel.
pi_50055854
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:48 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Wat dacht je er van als je opgebaard ligt? Beetje raar gezicht zonder ogen of huid. Denk je niet?
Als er iets weggehaald wordt bij je, dan wordt het altijd zo gedaan dat het niet zichtbaar is.

Daarnaast liggen de meeste opgebaarde mensen met gesloten ogen dus .

Oja en je ogen worden er niet uitgehaald ofzo hoor . Ze schrapen het gewoon van je oog af als ze het er al afhalen.
pi_50055859
quote:
Prima hoor. Als je dan maar niet zo hypocriet bent wel een orgaan te accepteren.
quote:
Dat heeft toch niets met jouw keuze voor/tegen te maken?? Je zit gewoon smoesjes te verzinnen.
quote:
Wat moet jij een paranoide kutleven hebben.
pi_50055899
quote:

men gaat pas na je dood kijken of je donor bent. niet terwijl je nog leeft.
pi_50055916
Stel men denkt dat je dood bent, maar je bent niet dood en toch zijn al je organen weg.

Lijkt me best kut.

Is dat ooit voorgekomen?
  zondag 3 juni 2007 @ 12:17:25 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50055918
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:14 schreef poepeneesje het volgende:
Ze schrapen het gewoon van je oog af als ze het er al afhalen.

Blijf. Met. Je. Poten. Van. Mijn. Ogen. Af.
pi_50055940
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:17 schreef IHVK het volgende:
Stel men denkt dat je dood bent, maar je bent niet dood en toch zijn al je organen weg.

Lijkt me best kut.

Is dat ooit voorgekomen?
Als al je organen weg zijn ben je dood, geen zorgen
pi_50055978
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:18 schreef Zpottr het volgende:

[..]

True, maar ik bedoel, dat ze opmerken dat je nog leeft terwijl ze je organen eruit halen.

Je hebt vast wel nog een paar minuten te leven hoor.
pi_50056003
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:18 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Daarnaast is het zo dat niet al je organen, hergebruikt kunnen worden.
pi_50056037
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:20 schreef IHVK het volgende:

[..]

True, maar ik bedoel, dat ze opmerken dat je nog leeft terwijl ze je organen eruit halen.

Je hebt vast wel nog een paar minuten te leven hoor.
Je bent sowieso hersendood. Je lichaam wordt alleen nog kunstmatig in leven gehouden. Je voelt helemaal niets meer, omdat je hersenen niet meer functioneren.
pi_50056101
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:22 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Je bent sowieso hersendood. Je lichaam wordt alleen nog kunstmatig in leven gehouden. Je voelt helemaal niets meer, omdat je hersenen niet meer functioneren.
Er zijn wel vaker mensen waarvan gedacht wordt dat ze hersendood zijn die op eens "tot leven komen".
pi_50056116
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:21 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Daarnaast is het zo dat niet al je organen, hergebruikt kunnen worden.
Ik had in een column ook nog gelezen, dat de meeste organen ook gewoon afgekeurd worden.
pi_50056178
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:24 schreef IHVK het volgende:

[..]

Er zijn wel vaker mensen waarvan gedacht wordt dat ze hersendood zijn die op eens "tot leven komen".
Sowieso duurt het even voordat ze kunnen beginnen met verwijderen van organen. Ook omdat de familie enzo afscheid wil nemen en ze controleren vast wel voordat je open gesneden wordt of je nu daadwerkelijk hersendood bent of niet.
pi_50056191
quote:

[..]

Ik had in een column ook nog gelezen, dat de meeste organen ook gewoon afgekeurd worden.
Maar organen zoals longen enzo kunnen naar mij weten niet hergebruikt worden .
pi_50056216
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:26 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Sowieso duurt het even voordat ze kunnen beginnen met verwijderen van organen. Ook omdat de familie enzo afscheid wil nemen en ze controleren vast wel voordat je open gesneden wordt of je nu daadwerkelijk hersendood bent of niet.

Hoopt het ook.
pi_50056253
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:27 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Maar organen zoals longen enzo kunnen naar mij weten niet hergebruikt worden .
Dat zal vast ook waar zijn, maar ik had het over organen die wel gebruikt worden.

Verder ga ik waarschijnlijk ook een codicil invullen binnenkort , maar ik moet eerst duidelijkheid over bepaalde kwesties.
  zondag 3 juni 2007 @ 12:32:00 #28
44906 merino
World of Sleepers
pi_50056310
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:17 schreef IHVK het volgende:

Lijkt me best kut.

Is dat ooit voorgekomen?
ENORM vaak zelfs (althans dat men denkt dat die persoon dood is maar dat niet werkelijk is. Als je organen weg zijn ben je gewoon echt dood )

zoek maar bvb op Tetrodotoxin vergifitiging
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_50056328
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:29 schreef IHVK het volgende:

[..]

Dat zal vast ook waar zijn, maar ik had het over organen die wel gebruikt worden.

Verder ga ik waarschijnlijk ook een codicil invullen binnenkort , maar ik moet eerst duidelijkheid over bepaalde kwesties.
Wat dan precies?
pi_50056377
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:16 schreef snellejelle het volgende:

[..]

men gaat pas na je dood kijken of je donor bent. niet terwijl je nog leeft.
Ik weet er te weinig van af om te kunnen zeggen of ik wel of niet donor wil worden
pi_50056404
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:34 schreef tlepel het volgende:

[..]

Ik weet er te weinig van af om te kunnen zeggen of ik wel of niet donor wil worden
Zoek eens informatie op het internet zou ik zeggen.
pi_50056466
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:32 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Wat dan precies?
Al gedaan.

Vergissingen over de dood is voor mij de belangrijkste kwestie.
  zondag 3 juni 2007 @ 12:38:44 #33
44906 merino
World of Sleepers
pi_50056502
quote:

[..]

hoe lang wachten ze eigenlijk?
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_50056536
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:14 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Prima hoor. Als je dan maar niet zo hypocriet bent wel een orgaan te accepteren.
[..]

Dat heeft toch niets met jouw keuze voor/tegen te maken?? Je zit gewoon smoesjes te verzinnen.
[..]

Wat moet jij een paranoide kutleven hebben.
Smoesjes verzinnen
een kutleven hebben

jij bent in iedergeval niet de persoon die mij over de drempel kan krijgen
Einde discussie

ik donor NEE

wel hypocriet genoeg om er 1 te willen ontvangen
pi_50056638
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:37 schreef IHVK het volgende:

[..]

Al gedaan.

Vergissingen over de dood is voor mij de belangrijkste kwestie.
Ik denk dat wel mee zal vallen. Daarnaast als jij daar ligt, dan denk ik niet dat je het bewust meemaakt.

Ben je bang om dood te gaan of ben je bang voor de pijn?
pi_50056658
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:38 schreef merino het volgende:

[..]

hoe lang wachten ze eigenlijk?
Al sla je me dood, ik denk dat ze het wel zo snel mogelijk willen afronden.
  zondag 3 juni 2007 @ 12:44:13 #37
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_50056661
Van mij mogen ze ook alles hebben, geen uitzonderingen dus.
pi_50056689
quote:
Dat is echt een hele achterhaalde gedachte, en een excuus dat je voor jezelf maakt.
pi_50056695
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:43 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Ik denk dat wel mee zal vallen. Daarnaast als jij daar ligt, dan denk ik niet dat je het bewust meemaakt.

Ben je bang om dood te gaan of ben je bang voor de pijn?
Ik ben bang om dood te gaan terwijl ik eigenlijk nog een heel leven voor me gehad zou hebben.

Vrij logische gedachte eigenlijk.
  zondag 3 juni 2007 @ 12:46:45 #40
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_50056718
Als ik het me goed herinner heb ik ingevuld dat mijn lichaam ook voor de wetenschap gebruikt mag worden, of iets dergelijks. Dat ga ik binnenkort maar eens veranderen. Verder mogen ze alles hebben.
  zondag 3 juni 2007 @ 12:48:26 #41
44906 merino
World of Sleepers
pi_50056758
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:44 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Al sla je me dood, ik denk dat ze het wel zo snel mogelijk willen afronden.
extra gevaarlijk dus met Tetradotoxin vergifitiging
dacht dat je pas na een week echt zeker kon zijn dat iemand dood is
pi_50056804
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:45 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ik ben bang om dood te gaan terwijl ik eigenlijk nog een heel leven voor me gehad zou hebben.

Vrij logische gedachte eigenlijk.
Ik geef je geen ongelijk . Maar ach ik geloof het allemaal wel, als ik dood ben ben ik dood.
pi_50056827
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:39 schreef tlepel het volgende:

[..]

Smoesjes verzinnen
een kutleven hebben

Einde discussie

ik donor NEE

wel geholpen willen worden maar zelf niet helpen...
pi_50056834
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:50 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Ik geef je geen ongelijk . Maar ach ik geloof het allemaal wel, als ik dood ben ben ik dood.
Ok, ik ga het eerst onderzoeken denk ik.
pi_50056920
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:48 schreef merino het volgende:

[..]

extra gevaarlijk dus met Tetradotoxin vergifitiging
dacht dat je pas na een week echt zeker kon zijn dat iemand dood is
Hoe groot is nou de kans dat je vergifitigd wordt ? Je moet daarvoor trouwens iets "aparts" hebben gegeten.
pi_50056951
Ik begin me echt kapot te ergeren aan de discussie. Er wordt gesuggereerd dat iedereen zijn organen geschikt zijn. Terwijl het er eigenlijk op neer komt dat alleen jonge verkeersslachtoffers in aanmerking komen. Het argument dat je pas zou moeten mogen ontvangen als je orgaandonor bent is dan ook echt flauwekul. Want zodra je een orgaan moet ontvangen ben je eigenlijk meteen niet meer geschikt als donor.

Dat TS het hoornvlies er niet uit laat halen is ook wel verstandig hoor. Want dit zie je dus wel behoorlijk goed. Sowieso wordt je lichaam behoorlijk geel.
pi_50056983
Mijn oom is een keer onderweg naar het mortuatorium van een ziekenhuis opgestaan. (voormijn geboorte)

Dus ik denk wel dat het wel eens voorkomt.
pi_50057000
quote:

[..]

Even
Bij de vitale organen wordt vrijwel meteen begonnen met snijden. Anders heb je er niks aan.
pi_50057010
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:54 schreef Fastmatti het volgende:
Ik begin me echt kapot te ergeren aan de discussie. Er wordt gesuggereerd dat iedereen zijn organen geschikt zijn. Terwijl het er eigenlijk op neer komt dat alleen jonge verkeersslachtoffers in aanmerking komen. Het argument dat je pas zou moeten mogen ontvangen als je orgaandonor bent is dan ook echt flauwekul. Want zodra je een orgaan moet ontvangen ben je eigenlijk meteen niet meer geschikt als donor.

Dat TS het hoornvlies er niet uit laat halen is ook wel verstandig hoor. Want dit zie je dus wel behoorlijk goed. Sowieso wordt je lichaam behoorlijk geel.
Er is teveel onduidelijk, misschien had BNN in de show een voorlichtingscampagne moeten verwerken.
pi_50057064
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:55 schreef IHVK het volgende:

Natuurlijk gebeurt het. Sowieso vertrouw ik niet zo op de artsen, vooral niet als het orgaan naar een bekende van hem of haar moet.
  zondag 3 juni 2007 @ 12:59:49 #51
44906 merino
World of Sleepers
pi_50057109
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:53 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Hoe groot is nou de kans dat je vergifitigd wordt ? Je moet daarvoor trouwens iets "aparts" hebben gegeten.
in Nederland niet zo groot nee. Maar ging puur in op een post hierbij of het voor kan komen en blijkbaar is dat dus mogelijk. Gelukkig komen hier niet zoveel tetrodotoxin voor
  zondag 3 juni 2007 @ 12:59:49 #52
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_50057110
Paranoia-topic
pi_50057115
Wat wel een feit is voor de nabestaanden is dat je de halve dag in het ziekenhuis moet blijven tot de organen opgehaald worden en je allemaal papieren moet tekenen. Anders kan je een uur na overlijden naar huis..(of je moet terugkomen)

Maar geen huid of hoornvlies sta ik af. voor de rest mogen ze alles hebben..
Hell To The Liars
  zondag 3 juni 2007 @ 13:00:52 #54
44906 merino
World of Sleepers
pi_50057137
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:55 schreef IHVK het volgende:
Mijn oom is een keer onderweg naar het mortuatorium van een ziekenhuis opgestaan. (voormijn geboorte)

quote:
Mistakes in the diagnoses of death were not limited to inexperienced doctors. Vesalius, the founder of modern anatomy and personal physician to both Charles V and Phillip II of Spain, carried out an autopsy on a man reputedly dead only to find the heart still beating. He was charged formally with homicide and taken before the tribunal of the Inquisition. Only the direct intervention of the king saved his life.
pi_50057161
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:50 schreef snellejelle het volgende:

[..]

wel geholpen willen worden maar zelf niet helpen...
Valt mee wel hoor.
Als ik aangeef waar ik bang voor ben en ik word daarop aangevallen met het hebben van een kutleven en een hypocriet te moeten zijn is voor mij de discussie voorbij .

Dat is nu niet de manier om mensen te laten nadenken over het wel of niet doen in je keuze.
Het is niet voor niets dat er een tv programma aandacht vraagt om de discussie hierin aan te kaarten.
pi_50057167
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:58 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Natuurlijk gebeurt het. Sowieso vertrouw ik niet zo op de artsen, vooral niet als het orgaan naar een bekende van hem of haar moet.
Dat lijkt me eigenlijk wel ster. Het lijkt me wel heel toevallig dat de arts een patiënt heeft waarvan de organen naar bekenden van hem of haar gaan.
pi_50057168
bij mij mogen ze ook niet aan mijn hoornvlies komen. kan me niks schelen dat ze me helemaal opensnijden maar als ik in mijn kissie lig wil ik een nog enigszins herkenbaar gezicht.
r.e.d.h.e.a.d.
ready, erotic, desirable, horny, excellent, attractive, damn good
pi_50057218
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:01 schreef smammela het volgende:
bij mij mogen ze ook niet aan mijn hoornvlies komen. kan me niks schelen dat ze me helemaal opensnijden maar als ik in mijn kissie lig wil ik een nog enigszins herkenbaar gezicht.
hoornvlies+huid bedoel je dus.
  zondag 3 juni 2007 @ 13:03:39 #59
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_50057222
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:00 schreef merino het volgende:

[..]

[..]
En welk jaartal hebben we het hier over?
pi_50057249
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:03 schreef IHVK het volgende:

[..]

hoornvlies+huid bedoel je dus.
r.e.d.h.e.a.d.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 3 juni 2007 @ 13:05:32 #61
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_50057285
Je ziet er helemaal niets van als het hoornvlies weg is. En huid halen ze ook niet van zichtbare plekken af (rug, bovenbenen).

Van mij mogen ze alles wat bruikbaar is hebben. Graag zelfs, ik zou blij zijn als iemand dank zij mijn organen en weefsels een beter leven krijgt. Ik heb er toch niks meer aan.

O en voor degene die dacht dat je longen niet kunt hergebruiken: weleens van (hart)longtransplantaties gehoord?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_50057411
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:05 schreef Rewimo het volgende:
Je ziet er helemaal niets van als het hoornvlies weg is. En huid halen ze ook niet van zichtbare plekken af (rug, bovenbenen).

Van mij mogen ze alles wat bruikbaar is hebben. Graag zelfs, ik zou blij zijn als iemand dank zij mijn organen en weefsels een beter leven krijgt. Ik heb er toch niks meer aan.

O en voor degene die dacht dat je longen niet kunt hergebruiken: weleens van (hart)longtransplantaties gehoord?
veel succes met mijn rokerslongetjes
r.e.d.h.e.a.d.
  zondag 3 juni 2007 @ 13:12:39 #63
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_50057522
Misschien een domme vraag, maar naar aanleiding van de BNN uitzending vroeg ik me af of ze organen van een kankerpatiënt wel transplanteren. Zoals bij 'Lisa' met haar hersentumor dus... Bestaat er dan geen zwaar verhoogde kans dat je de ontvanger van een orgaan ook met kanker opzadelt? Je weet immers nooit zeker of zich ergens uitzaaiïngen bevinden. Nou weet je dat bij een op het oog gezonde persoon natuurlijk ook niet, maar bij iemand waarbij al kanker is vastgesteld lijkt het me toch een groot risico. (of ben ik nu vreselijk dom aan het lullen )
pi_50057525
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:54 schreef Fastmatti het volgende:

Lol waar haal jij je informatie vandaan man .

Waarom zouden alleen verkeersslachtoffer in aanmerking komen voor het geven van organen .

Wat betreft het hoornvlies, dit zie je écht niet. Ook niet als je in je kist ligt met je ogen open .
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:56 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Even
Bij de vitale organen wordt vrijwel meteen begonnen met snijden. Anders heb je er niks aan.
Dode mensen die mogelijk in aanmerking komen voor het geven van organen die worden (lichamelijk) kunstmatig in leven gehouden.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:58 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Denk je dat artsen nou zelf mogen bepalen naar wie een orgaan gaat. Kerel, ik weet niet wie jou zo paranoïa heeft gemaakt .
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:05 schreef Rewimo het volgende:

My thoughts exactly.

Nee, ik heb nog nooit gehoord van (succesvolle) longtransplantaties.
  zondag 3 juni 2007 @ 13:14:28 #65
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_50057567
Longen worden wel degelijk getransplanteerd: http://www.hlcu.nl/Ziektebeelden/longtransplantatie_03.htm
pi_50057585
van mij mogen ze ook alles hebben
pi_50057590
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:12 schreef twentemeisje het volgende:
Misschien een domme vraag, maar naar aanleiding van de BNN uitzending vroeg ik me af of ze organen van een kankerpatiënt wel transplanteren. Zoals bij 'Lisa' met haar hersentumor dus... Bestaat er dan geen zwaar verhoogde kans dat je de ontvanger van een orgaan ook met kanker opzadelt? Je weet immers nooit zeker of zich ergens uitzaaiïngen bevinden. Nou weet je dat bij een op het oog gezonde persoon natuurlijk ook niet, maar bij iemand waarbij al kanker is vastgesteld lijkt het me toch een groot risico. (of ben ik nu vreselijk dom aan het lullen )
Organen worden doorgaans alleen uit gezonde mensen gehaald. Mensen met een "groot afwijkend" medisch dossier hebben, worden meestal niet als donor aangenomen.
  zondag 3 juni 2007 @ 13:20:25 #68
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_50057723
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:15 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Organen worden doorgaans alleen uit gezonde mensen gehaald. Mensen met een "groot afwijkend" medisch dossier hebben, worden meestal niet als donor aangenomen.
Dit was nl. de enige reden waarom ik even twijfelde bij die donorshow, het lijkt mij vrij scary om een donor van een (terminale) kankerpatiënt te krijgen, vroeg me dus ook af of dit in de praktijk wel gebeurd.
  zondag 3 juni 2007 @ 13:20:36 #69
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_50057728
van mij mogen ze alles hebben
ik heb liever dat ze terwijl ik nog leef me open snijden en me organen verwijderen zodat ik binnen 10 min. dood ben, dan dat ik levend in coma lig,d ingen kan horen maar nix kan zegen (GETVERDERRIE) of levend begraven wordt!
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_50058056
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:20 schreef twentemeisje het volgende:

[..]

Dit was nl. de enige reden waarom ik even twijfelde bij die donorshow, het lijkt mij vrij scary om een donor van een (terminale) kankerpatiënt te krijgen, vroeg me dus ook af of dit in de praktijk wel gebeurd.
Ik denk niet dat ze een kankerpatient laten doneren. Daarnaast weet ik niet of jij uitzaaiing kan krijgen van een orgaan van een ander...
  zondag 3 juni 2007 @ 13:49:19 #71
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50058677
Ik zonder uit:
Hoornvlies, bloedvaten en huid.
pi_50059166
Ik zonder uit:
Hoornvlies en huid.

Voor de rest mogen ze alles hebben.
  zondag 3 juni 2007 @ 14:07:09 #73
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_50059214
quote:
Te laat
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_50059485
Nog een transplantatie-bangmaaktopic.
pi_50061163
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:15 schreef Repeat het volgende:
Ik denk niet dat het topic er is om mensen bang te maken, alhoewel ik wel merk dat men in het algemeen weinig weet over donatie in het algemeen. Niet dat ik alles weet .
pi_50062760
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:12 schreef twentemeisje het volgende:

Je weet immers nooit zeker of zich ergens uitzaaiïngen bevinden.
Dat klopt niet. Je kan wel degelijk m.b.v. laboratoriumtests nagaan of een tumor rijp is voor metastase. Het is inderdaad moeilijker om te achterhalen óf er ook daadwerkelijk uitzaaiingen zijn en waar ze dan zitten. Maar als er in eerste instantie al uit de test komt dat er geen uitzaaiingen kunnen zijn is er niks aan de hand lijkt me.

Het is nl. zo dat kanker zich eerst moet ontwikkelen om te kunnen uitzaaien (metastaseren). Een kankercel die daar niet rijp voor is kan je zonder risico in de bloedbaan injecteren: dan gaat de cel namelijk gewoon dood.
pi_50062899
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:39 schreef tlepel het volgende:

[..]

Smoesjes verzinnen
Het feit dat je organen niet in elk geval gebruikt zullen worden aanwenden om maar helemaal geen formulier in te vullen is een rotsmoesje ja. Er zit geen enkel logisch verband tuusen de twee (als de situatier er niet naar is wordt er niets getransplanteerd en zijn er dus ook geen nadelen aan je codicil)
quote:
een kutleven hebben
Als jij echt denkt dat ze je eerder laten overlijden omdat je donor bent... dan kun je ook maar beter helemaal niet meer naar buiten. Voor je het weet sleuren "ze" je een busje in en jatten je nieren. Oftewel, een paranoide kutleven, ja.
quote:
Einde discussie
OK.
quote:
ik donor NEE

Paranoide, onlogisch, a-sociaal. Je zult door mij niet gemist worden als het geblindeerde busje langs geweest is...

[ Bericht 1% gewijzigd door Zpottr op 03-06-2007 16:27:33 ]
pi_50063042
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:15 schreef Repeat het volgende:
en het zoveelste "ben jij donor of niet" topic...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_50063980
Doneren word je opgedrongen
Omdat je niet doneert ,mag jezelf ook niets hebben

Je bent asociaal als je niets geeft..dat zeggen sommige voorstanders

Al met Al.Over 20 jaar hebben ze nog te weinig donoren.Enkel omdat er geen normale discusie mogelijk is zonder mensen voor dingen uit te maken als je nee zegt

Trouwens je kan ook sommige dingen doneren terwijl je nog leeft

Een nier kan je geven en een stuk lever
pi_50064386
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:57 schreef tlepel het volgende:
Doneren word je opgedrongen
Omdat je niet doneert ,mag jezelf ook niets hebben

Je bent asociaal als je niets geeft..dat zeggen sommige voorstanders

Al met Al.Over 20 jaar hebben ze nog te weinig donoren.Enkel omdat er geen normale discusie mogelijk is zonder mensen voor dingen uit te maken als je nee zegt

Trouwens je kan ook sommige dingen doneren terwijl je nog leeft

Een nier kan je geven en een stuk lever
Doneren wordt niet opgedrongen, maar "ze" willen dat je er over nadenkt, niet dat je op het allerlaatste moment er nog/pas over nadenkt.

Het klopt dat je bepaalde lichaamsdelen kunt doneren zonder dat je dood bent, alleen daar twijfel ik dan meer over, dan over donatie na mijn dood. Dit komt waarschijnlijk gewoon omdat ik me er weinig in hebt verdiept.

Ik vind trouwens dat iedereen recht heeft op donatie.
pi_50067121
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:11 schreef poepeneesje het volgende:

Doneren wordt niet opgedrongen
Tsja... Ik kreeg twee weken na mijn eerste brief of ik donor wilde worden een tweede brief getiteld "herinnering". Het is dat ik weet dat ik niet de Donorstichting, maar andere mensen ermee heb als ik geen donor ben, maar anders had die herinneringsbrief er wellicht toe geleid dat ik het erbij had laten zitten.

Twee weken vind ik niet echt tijd geven om erover na te denken. En dit soort beslissingen neem ik niet graag lichtvaardig.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:29:02 #82
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50068389
Het zal de hype wel zijn (of niet), maar ik vind sommige pro-donor lieden nogal fanatiek en sektarisch reageren. Donor-zijn is en blijft een persoonlijke overweging, daar heeft de rest van de samenleving geen ene reet mee te maken. Je bent echt geen beter mens als jij wél een voddig ja-papiertje in je portemonnee hebt zitten. Hoogstens dat je een bepaalde nonchalance ten opzichte van je lichaam hebt ontwikkeld die een ander tot voordeel kan strekken.
pi_50068806
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:29 schreef Ringo het volgende:
Donor-zijn is en blijft een persoonlijke overweging, daar heeft de rest van de samenleving geen ene reet mee te maken.
Toch wel, aangezien 'de rest van de samenleving' wel een donororgaan wil ontvangen mochten ze eens ernstig ziek worden.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:46:19 #84
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_50068868
Ze mogen niks van mij hebben, ze maken maar een kind en stropen die af ofzo.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_50069395
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:44 schreef LinkseFrieseVegeta... het volgende:

[..]

Toch wel, aangezien 'de rest van de samenleving' wel een donororgaan wil ontvangen mochten ze eens ernstig ziek worden.
think again...
Pulp Fiction
pi_50069486
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:04 schreef David Letterman het volgende:

[..]

think again...
Please elaborate.
pi_50069793
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:29 schreef Ringo het volgende:
Het zal de hype wel zijn (of niet), maar ik vind sommige pro-donor lieden nogal fanatiek en sektarisch reageren. Donor-zijn is en blijft een persoonlijke overweging, daar heeft de rest van de samenleving geen ene reet mee te maken. Je bent echt geen beter mens als jij wél een voddig ja-papiertje in je portemonnee hebt zitten. Hoogstens dat je een bepaalde nonchalance ten opzichte van je lichaam hebt ontwikkeld die een ander tot voordeel kan strekken.
Precies. Beginnen ze meteen te roepen dat je egoïstisch bent als je geen donor bent, en hypocriet bent als je wel een donor orgaan wilt ontvangen. Maar wie is hier nou echt hypocriet? De mensen die netjes geregistreerd staan als niet-donor, of de mensen die die mensen er op aanvallen, maar zelf te lam zijn geweest om zo'n formulier in te vullen. Dankzij die mensen was zo'n programma nodig, niet dankzij de mensen die gewoon netjes die formulieren in vullen.
pi_50069879
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:07 schreef LinkseFrieseVegeta... het volgende:

[..]

Please elaborate.
donor zijn blijft een persoonlijke keuze, daar heeft de samenleving geen reet mee te maken...
dat je keuze invloed kan hebben op mensen in onze samenleving is nog geen reden dat mensen geen eigen keuze mogen maken...
Pulp Fiction
pi_50070386
Van mij mag er best serieus worden overwogen om een soort opt-outsysteem te maken, waarbij je dus moet aangeven dat je GEEN organen wilt afstaan, itt zoals het nu is dat je moet aangeven dat je het wel wilt. Voor veel mensen is het toch een soort gemakzucht om het niet te doen en ze willen daar gewoon niet aan denken of mee bezig zijn. Het gaat immers toch over je eigen dood en je hoopt dat dat nog heel lang gaat duren en dus is het eigenlijk helemaal niet nodig dat je het formulier invult . Als je het omkeert zullen veel mensen met diezelfde gemakzucht nog steeds geen actie ondernemen omdat het toch na hun dood is en het ze eigenlijk niet uitmaakt.

Ben zelf ook geen donor en dat is eigenlijk om de genoemde reden. Vind het gewoon best een naar onderwerp wat ik liever vermijd. Al zou ik best wel bereid willen zijn om donor te worden.
  zondag 3 juni 2007 @ 20:45:15 #90
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50070609
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:44 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Je mag best "de rest van de samenleving" in overweging nemen, als je besluit om wel of niet te doneren na je dood. Maar dat wil niet zeggen dat de anderen jou vooraf een keuze moeten opdringen. Er ontstaat nu zo'n goed-fout sfeertje, de holier-than-thou types staan al weer klaar om over elke afvallige te oordelen.
pi_50070683
uit een ander topic:
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:10 schreef P8 het volgende:

[..]

misschien vond je het geweldig, en ben je daardoor maar snel je codicil gaan invullen Geen donor zijn betekent niet meteen dat je de show niet goed vond.
[..]

Ik heb er ook geen goede reden voor waarom ik ze niet wil afstaan. De gedachte dat iemand in mijn ogen zit te snijden, ookal ben ik dood, zie ik totaal niet zitten (wat een slechte woordgrap ). Het feit dat ik dan toch al dood ben, onderdrukt de logische beredenering.

Daarnaast kunnen hoornvliezen toch geen levens redden (volgens mij), en blind worden is kut, maar dat is een handicap waarmee men goed kan leren leven.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:42 schreef P8 het volgende:

[..]

een fijn idee zou ik het niet noemen, maar je brandt wel minder lang zonder al die organen. En verbranden staat me nog meer tegen Wegrotten nog meer trouwens.

Maar ik denk dat ik het zo zie:
Als jij een plaats zou moeten noemen, waar jij in je lichaam zit, dan zou je toch vooral zeggen dat jij in je hoofd zit? Achter je ogen en tussen je oren? Ik wel tenminste.
Dus daar blijven ze maar mooi uit de buurt.

Daarnaast heb ik nu ook een soort van fobie voor dingen die naar mijn ogen wijzen. Afhankelijk van hoe moe ik ben, kan ik al gek worden van de pen die (een beetje) naar mijn ogen gericht staat als ik aan het schrijven ben
Ieder zijn fobie
dus net als de TS alles behalve mijn ogen.
Extremistisch gematigd.
pi_50071417
Don't get me wrong.

Maar ik probeer helemaal niemand iets op te dringen. Je moet zelf weten of je donor wilt zijn of niet, ik vind het harstikke okay als je het niet bent/wilt zijn. Maar het is fijn voor je nabestaanden, als jij erover hebt nagedacht wat jij wilt. Zodat op het moment dat jij overlijdt, dat je nabestaanden niet nog eens met de vraag hoeven te worden geconfronteerd of ze toestemming willen geven. Ik be- en veroordeel helemaal niemand.

Ik vond het tevens bullshit dat mensen die zelf niet doneren, geen recht hebben op donatie.

Zelf sta ik al een aantal jaren geregistreerd, mijn ouders vinden het een "walgelijk" idee, waar ze niet aan willen denken...
  zondag 3 juni 2007 @ 21:18:41 #93
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_50071605
Ik ga het binnenkort ook maar eens met m'n nabestaanden bespreken. Zou toch wel lullig zijn als ze het dan op het laatste moment blokkeren. Misschien ook een tipje voor de donors hier.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_50072115
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:12 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Lol waar haal jij je informatie vandaan man .

Waarom zouden alleen verkeersslachtoffer in aanmerking komen voor het geven van organen .
Klopt idd niet; het overgrote merendeel betreft mensen met CVA's (=o.a. hersenbloedingen)
quote:
Wat betreft het hoornvlies, dit zie je écht niet. Ook niet als je in je kist ligt met je ogen open .
[..]
Er worden protheses geplaatst. Ik vind het zelf ook niet een fantastisch idee, maar niemand ligt met z'n ogen open in de kist.
quote:
Denk je dat artsen nou zelf mogen bepalen naar wie een orgaan gaat. Kerel, ik weet niet wie jou zo paranoïa heeft gemaakt .
[..]
Inderdaad, dat wordt bepaald door de Nederlandse TransplantatieStichting aan de hand van duidelijke protocollen. De chirurgen weten tijdens de donatie niet eens waar de organen naar toe gaan; dit is vaak pas bekend tegen het einde van de operatie. De reden hiervoor, is dat eerst bloed van de donor naar de transplantatieziekenhuizen wordt gestuurd om zgn 'kruisproeven' te verrichten: bij het mengen van het bloed van de donor en de ontvanger in een reageerbuis zie je soms een acute afweerreactie. Dan is het orgaan niet bruikbaar.
quote:
Nee, ik heb nog nooit gehoord van (succesvolle) longtransplantaties.
Toch worden ze al jaren succesvol uitgevoerd. Met name patienten met taaislijmziekte komen hiervoor in aanmerking. Zelf longen van donoren die matige rokers waren kunnen soms gebruikt worden

Om mijn punt te bewijzen wilde ik een foto uploaden van net verwijderde longen, maar ik weet niet of dat zo gepast is...
pi_50072320
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:12 schreef poepeneesje het volgende:
Ik vond het tevens bullshit dat mensen die zelf niet doneren, geen recht hebben op donatie.
Heb je hier een onderbouwing voor?
Extremistisch gematigd.
pi_50073663
P8, ik begrijp poepeneesje wel. Er zijn voldoende mensen die daadwerkelijk denken dat ze naar de hel zullen gaan als ze organen afstaan. Daarnaast zijn er kennelijk ook genoeg mensen die weinig vertrouwen in medici (of überhaupt in de mensheid) hebben. Ik denk niet dat iedereen werkelijk zijn diepste angsten zal uiten op een openbaar forum, en dat daarom veel niet-donoren drogredenen of 'stoere' hardheid aanvoeren als argument om tegen donatie te zijn.

Het grootste probleem met orgaandonatie is dan ook niet die ca 20% mensen die daadwerkelijk tegen zijn, maar het overgrote merendeel van de bevolking die (gematigd) positief tegenover donatie staan, maar die zich niet registreren. Bij deze groep weigert de familie in verreweg het grootste deel van gevallen, en dit zouden we kunnen voorkomen door een 'opt-out' systeem in te voeren. Ik was ook niet geregistreerd totdat ik een bijbaan kreeg in het veld van donaties/transplantaties (mijn ouders wisten overigens wel dat ik voor donatie was).

Ik zou me overigens nog best kunnen voorstellen dat we de 'ja' keuze in 2 opties opsplitsen: 1) ja, en de familie kan het niet meer tegenhouden 2) ja, maar de familie mag de keuze wijzigen.
Zo creëer je ook een optie voor paranoïde mensen.
pi_50074471
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:18 schreef soylent het volgende:
Ik ga het binnenkort ook maar eens met m'n nabestaanden bespreken. Zou toch wel lullig zijn als ze het dan op het laatste moment blokkeren. Misschien ook een tipje voor de donors hier.
Dit kunnen ze officieel niet. In de praktijk zullen ze echter niks doen als de familie bezwaar maakt.
  zondag 3 juni 2007 @ 22:53:22 #98
165383 BettyR
Prehistorisch plaatje
pi_50074763
Ik zonder huid en hoornvlies uit. Verder mogen ze mijn organen uitdelen, maar aangezien ik van plan ben heel oud te worden hebben ze er wrs. toch niks aan.
History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
pi_50075144
quote:
Op zondag 3 juni 2007 22:21 schreef anastomose het volgende:
P8, ik begrijp poepeneesje wel. Er zijn voldoende mensen die daadwerkelijk denken dat ze naar de hel zullen gaan als ze organen afstaan.
Wel mogen ontvangen van het geloof, maar niet weggeven? Beetje tegenstrijdig.
quote:
Daarnaast zijn er kennelijk ook genoeg mensen die weinig vertrouwen in medici (of überhaupt in de mensheid) hebben.
Maar ze hebben er wel weer genoeg vertrouwen in dat ze een donororgaan zouden willen ontvangen?
quote:
Ik denk niet dat iedereen werkelijk zijn diepste angsten zal uiten op een openbaar forum, en dat daarom veel niet-donoren drogredenen of 'stoere' hardheid aanvoeren als argument om tegen donatie te zijn.
juist op een forum kunnen makkelijker eerlijke redenen verteld worden. Dit is onpersoonlijker dan face to face.
quote:
Het grootste probleem met orgaandonatie is dan ook niet die ca 20% mensen die daadwerkelijk tegen zijn, maar het overgrote merendeel van de bevolking die (gematigd) positief tegenover donatie staan, maar die zich niet registreren. Bij deze groep weigert de familie in verreweg het grootste deel van gevallen, en dit zouden we kunnen voorkomen door een 'opt-out' systeem in te voeren.
Ik vraag me ook af waarom dat er nog niet is eigenlijk.
quote:
Ik zou me overigens nog best kunnen voorstellen dat we de 'ja' keuze in 2 opties opsplitsen: 1) ja, en de familie kan het niet meer tegenhouden 2) ja, maar de familie mag de keuze wijzigen.
Zo creëer je ook een optie voor paranoïde mensen.
Maar een familie kan nu geen bezwaar meer maken als de overledene heeft gezegd zijn organen af te willen staan? Of zouden paranoide mensen juist willen dat de familie hun keuze wél belemmert?
Extremistisch gematigd.
pi_50075701
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:04 schreef P8 het volgende:
[...]
Maar een familie kan nu geen bezwaar meer maken als de overledene heeft gezegd zijn organen af te willen staan? Of zouden paranoide mensen juist willen dat de familie hun keuze wel belemmert?
Officieel heeft de familie er geen invloed meer op; als ze echter weigeren en niet kunnen worden overtuigd, dan zal de donatie over het algemeen niet doorgaan.

Wat ik dus bedoel is: paranoide mensen zijn bang dat de artsen hun eerder zullen laten sterven als ze als donor geregistreerd staan. Hoewel ze misschien voor donatie zijn, zullen ze toch 'dit risico niet durven nemen'. Als je ze dan de optie geeft dat de familie toch nog de keuze mag veranderen, dan zullen ze gerustgesteld zijn dat de famlie altijd het proces nog kan stopzetten.

Aan de andere kant, bij mensen die registreren dat hun keuze niet meer door familie kan worden geweigerd, hebben de artsen een extra handvat tegen familieleden die de donatie willen tegenhouden: als de familie zegt dat ze niet willen dat donatie plaats vindt, kan de arts zeggen: 'uw man/vrouw/ouder/kind heeft er bewust voor gekozen dat u niet meer het proces mag beinvloeden'
pi_50076284
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:40 schreef P8 het volgende:

[..]

Heb je hier een onderbouwing voor?
Ik weet niet of je het opgevat hebt zoals ik het bedoelde, maar nog even voor de duidelijkheid -omdat ik het hierboven nogal onduidelijk heb opgeschreven-, ieder mens heeft naar mijn inziens recht op organen indien hij/zij dat nodig heeft, ongeacht of je zelf een doner bent of niet.

Waarom? Omdat we het hebben over levens, ik ben bereid iets af te staan aan mensen die dat niet (willen) doen. Zo ben ik nu eenmaal, ik geef aan mensen die mij niets geven. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar zo ben ik altijd al geweest... Dat ben ik...

Ik vind niet dat iemand meer recht heeft op organen dan een ander, omdat hij/zij uit een bepaalde visie een keuze heeft gemaakt.

Ik weet niet hoe ik het precies uit moet leggen...
pi_50076396
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:34 schreef anastomose het volgende:

-knip-
quote:
Op zondag 3 juni 2007 22:21 schreef anastomose het volgende:
-knip-
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:21 schreef anastomose het volgende:
-knip-
anastromose, hoekomt het dat je hier zoveel over weet en dit zo helder kan uitleggen? Kom je uit de medische wereld?
pi_50076752
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:04 schreef P8 het volgende:
[quote]
Wel mogen ontvangen van het geloof, maar niet weggeven? Beetje tegenstrijdig.
Vaak willen deze (gelovige) mensen ook niet ontvangen, omdat ze dan vinden dat de mensheid dan ingrijpt in het werk van God. Je ziet dit ook wel bij bepaalde (gelovige) mensen die hun kinderen niet laten inenten of medicijnen geven.
quote:
Maar ze hebben er wel weer genoeg vertrouwen in dat ze een donororgaan zouden willen ontvangen?
Blijkbaar schat men de kans toch groot genoeg in om het te wagen...
quote:
juist op een forum kunnen makkelijker eerlijke redenen verteld worden. Dit is onpersoonlijker dan face to face.
Toch blijft het voor sommige mensen moeilijk om over hun diepste gedachten te praten, maar dat is ook hun goed recht. De een is de ander nog niet.
quote:
Ik vraag me ook af waarom dat er nog niet is eigenlijk.
Omdat er ethisch waarschijnlijk nog teveel mensen hier tegen zijn. Ik denk dat dit komt door pure informatie gebrek, onwettendheid, bang voor hetgeen dat men niet kent.
quote:
Maar een familie kan nu geen bezwaar meer maken als de overledene heeft gezegd zijn organen af te willen staan? Of zouden paranoide mensen juist willen dat de familie hun keuze wél belemmert?
Wat je eigelijk doet met een donorregistratie is een testament opstellen over je lichaam. Je familie kan natuurlijk altijd bezwaar maken, maar wat hier mee precies gebeurd weet ik niet.

Je laatste zin snap ik niet helemaal... Tenminste de gedachte die er achter zit .
pi_50079828
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:55 schreef poepeneesje het volgende:

Vaak willen deze (gelovige) mensen ook niet ontvangen, omdat ze dan vinden dat de mensheid dan ingrijpt in het werk van God. Je ziet dit ook wel bij bepaalde (gelovige) mensen die hun kinderen niet laten inenten of medicijnen geven.
[..]
Bepaalde geloven, zoals Jehova's, doen inderdaad ook niet aan ontvangen. Neemt echter niet weg dat er zat mensen zijn die hun organen niet willen afstaan, omdat het niet mag van god enzo. Dan vind ik het hypocriet dat ze wel iets willen ontvangen. Om die reden vind ik dat een donor eerder recht heeft op een orgaan, dan een nietdonor.
quote:
Omdat er ethisch waarschijnlijk nog teveel mensen hier tegen zijn. Ik denk dat dit komt door pure informatie gebrek, onwettendheid, bang voor hetgeen dat men niet kent.
[..]
Gelukkig praten ze hier nu weer over in de politiek
quote:
Wat je eigelijk doet met een donorregistratie is een testament opstellen over je lichaam. Je familie kan natuurlijk altijd bezwaar maken, maar wat hier mee precies gebeurd weet ik niet.

Je laatste zin snap ik niet helemaal... Tenminste de gedachte die er achter zit .
Gelukkig snapte anastomose oid het wel Wellicht dat jij het ook snapt als je zijn reply leest
Extremistisch gematigd.
pi_50083360
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:21 schreef David Letterman het volgende:

[..]

donor zijn blijft een persoonlijke keuze, daar heeft de samenleving geen reet mee te maken...
dat je keuze invloed kan hebben op mensen in onze samenleving is nog geen reden dat mensen geen eigen keuze mogen maken...
Ze mogen wel een eigen keuze maken. Maar de keuze 'nee' betekent imo ook dat je zelf je recht op organen verspeelt. Zo werkt het nu eenmaal in het leven/in deze maatschappij. Je betaalt je verzekeringsmaatschappij, en als er iets mis gaat betalen zij jou. Je stelt je organen ter beschikking, en als er iets mis gaat ontvang jij zelf een orgaan.
  maandag 4 juni 2007 @ 10:33:08 #106
39114 Angst
pi_50084557
quote:
Op maandag 4 juni 2007 09:46 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Ze mogen wel een eigen keuze maken. Maar de keuze 'nee' betekent imo ook dat je zelf je recht op organen verspeelt. Zo werkt het nu eenmaal in het leven/in deze maatschappij. Je betaalt je verzekeringsmaatschappij, en als er iets mis gaat betalen zij jou. Je stelt je organen ter beschikking, en als er iets mis gaat ontvang jij zelf een orgaan.
volgens mij was er ook met homo's de questie dat ze ook geen organen mochten afstaan vanwege hiv. Toen de discussie hierover ontspon, waren deze zeer verontwaardigd, dit zou betekenen dat ze geen recht op organen hebben, omdat afgeraden wordt ze afstaan.
Dit zal overigens voor veel groepen gelden.
Je weet niet waarom mensen geen donor willen zijn, dus moet je ze er ook niet op veroordelen.
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
pi_50084653
quote:
Op maandag 4 juni 2007 10:33 schreef Angst het volgende:

[..]

volgens mij was er ook met homo's de questie dat ze ook geen organen mochten afstaan vanwege hiv. Toen de discussie hierover ontspon, waren deze zeer verontwaardigd, dit zou betekenen dat ze geen recht op organen hebben, omdat afgeraden wordt ze afstaan.
Je weet niet waarom mensen geen donor willen zijn, dus moet je ze er ook niet op veroordelen.
Dat is onzin. Mensen met ziekten kunnen gewoon donor worden, de uiteindelijke geschiktheid van organen wordt pas na overlijden bepaald. Dit is ook iets wat de donorstichting benadrukt: laat de vraag of je organen wel geschikt zijn maar aan de transplantatiearts over.
  maandag 4 juni 2007 @ 11:33:42 #108
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_50086173
quote:
Euh, nee hoor. Of iemand hersendood is kun je prima meten, en daar kom je niet meer uit. Een derglijk iemand is gewoon klinisch dood, alleen wordt 't hart kunstmatig aan de gang gehouden om de organen goed te houden.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:32 schreef merino het volgende:
ENORM vaak zelfs (althans dat men denkt dat die persoon dood is maar dat niet werkelijk is. Als je organen weg zijn ben je gewoon echt dood )

zoek maar bvb op Tetrodotoxin vergifitiging
Wat een onzin. Dat je die broodje aap verhalen gelooft.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  maandag 4 juni 2007 @ 11:36:56 #109
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_50086254
Na mijn dood mag alles wat bruikbaar is gebruikt worden. Misschien dat niet alle onderdelen bruikbaar zijn ivm medicijngebruik, maar dat mag men dan uitzoeken.
  maandag 4 juni 2007 @ 11:39:07 #110
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_50086313
alles wat ze willen ik heb het toch nietmeer nodig
an urge to help mankind overcomes me
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 4 juni 2007 @ 11:39:21 #111
13151 crew  Rewimo
pi_50086321
Overigens mag je na je 75e niet meer als donor fungeren. Aldus de arts van mijn vader vorig jaar. Mijn vader was 79 en helaas mochten ze zijn huid en hoornvliezen niet meer gebruiken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_50087844
quote:
Op maandag 4 juni 2007 10:33 schreef Angst het volgende:

[..]

alsof artsen per ongeluk een orgaan transplanteren en na afloop zeggen: JE HEBT EEN NIEUWE NIER!....en hiv

Nee ik geloof niet dat dat soort fouten gemaakt worden
Extremistisch gematigd.
  maandag 4 juni 2007 @ 22:30:22 #113
39114 Angst
pi_50109357
quote:
Op maandag 4 juni 2007 12:31 schreef P8 het volgende:

[..]

alsof artsen per ongeluk een orgaan transplanteren en na afloop zeggen: JE HEBT EEN NIEUWE NIER!....en hiv

Nee ik geloof niet dat dat soort fouten gemaakt worden
dat zeg ik ook helemaal niet
overigens hebben ze weleens mensen met de bloederziekte besmet bloed gegeven maar dat is erg lang geleden, en ook daarvan weet ik de bron niet meer, dus nooit 100% zeker
  dinsdag 5 juni 2007 @ 07:02:29 #114
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_50116655
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:30 schreef Angst het volgende:

[..]

dat zeg ik ook helemaal niet
overigens hebben ze weleens mensen met de bloederziekte besmet bloed gegeven maar dat is erg lang geleden, en ook daarvan weet ik de bron niet meer, dus nooit 100% zeker
Dat is gebeurd in de tijd dat HIV nog vrijwel onbekend was. Naar aanleiding daarvan zijn vervolgens wel de processen grondig aangepast om alles veilier te maken.
pi_50131926
Ik had m'n hoornvlies laten uitzonderen, omdat ik van een lerares Duits een eng verhaal over de transplantatie had gehoord. Ik weet niet meer wat ze had verteld, maar lijkt me nu toch onnodige bangmakerij en heb het ongedaan laten maken. Ik bedoel...je bent dan toch dood en voer voor de wormen . Vraag me alleen af in hoeverre hoornvlies nog wel bruikbaar is na jaren dragen van lenzen.
♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♪♫♫♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♫♪♪
  dinsdag 5 juni 2007 @ 17:15:44 #116
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_50132592
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 16:55 schreef AntiOxidant het volgende:
Ik had m'n hoornvlies laten uitzonderen, omdat ik van een lerares Duits een eng verhaal over de transplantatie had gehoord. Ik weet niet meer wat ze had verteld, maar lijkt me nu toch onnodige bangmakerij en heb het ongedaan laten maken. Ik bedoel...je bent dan toch dood en voer voor de wormen . Vraag me alleen af in hoeverre hoornvlies nog wel bruikbaar is na jaren dragen van lenzen.
Ik heb vroeger ook hoornvlies uitgezonderd omdat 't me eng leek, maar ik heb een tijdje terug een nieuwe ingestuurd waarbij ze mogen doen wat ze willen. Daarnaast weten m'n ouders dat ik alles af weet staan, en dat zullen ze zeker respecteren.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_50136915
quote:
Op maandag 4 juni 2007 09:46 schreef LinkseFrieseVegeta... het volgende:

[..]

gelukkig werkt de medische wereld op een totaal andere wijze...

[ Bericht 1% gewijzigd door David Letterman op 05-06-2007 19:55:51 ]
Pulp Fiction
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 5 juni 2007 @ 19:43:49 #118
13151 crew  Rewimo
pi_50137745
Mijn vriend heeft twee donorhoornvliezen. Reken maar dat het de moeite waard is om ze te doneren! Wij zijn zijn donors er nog altijd dankbaar voor En we hebben beiden dus ook uit volle overtuiging een donorcodicil (ik had het mijne overigens al lang voor ik hem leerde kennen, maar nu weet ik helemaal waarvoor ik het doe).
pi_50138208
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:43 schreef Rewimo het volgende:
Mijn vriend heeft twee donorhoornvliezen. Reken maar dat het de moeite waard is om ze te doneren! Wij zijn zijn donors er nog altijd dankbaar voor En we hebben beiden dus ook uit volle overtuiging een donorcodicil (ik had het mijne overigens al lang voor ik hem leerde kennen, maar nu weet ik helemaal waarvoor ik het doe).
Mag ik vragen waarom hij ze gekregen heeft, wat was zijn 'ziekte' ??
Hell To The Liars
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 5 juni 2007 @ 20:01:07 #120
13151 crew  Rewimo
pi_50138473
Hij heeft keratoconus.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 21:22:27 #121
181666 jvr-joke
what 's in a name
pi_50142129
Ik zou het heel vervelend vinden als mijn nabestaanden zouden weigeren, dat mijn organen worden afgestaan. Als ik dat nou wil (en ik heb inderdaad al jaren een codicil), dat is mijn laatste wil dus eigenlijk, wat voor familie ben je dan om dat tegen te houden?
ik ben het gezelligst als niemand mij ziet
  woensdag 6 juni 2007 @ 11:42:31 #122
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_50157664
Van mij mogen ze alles hebben
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: