Herinvoering van de dienstplicht is een prima optie. Alleen waarom nou weer iemand laten kiezen of hij de dienstplicht in Nederland of een ander land mag doen.quote:Cohen pleit voor herinvoering dienstplicht
AMSTERDAM - Burgemeester Job Cohen van Amsterdam pleit voor herinvoering van de dienstplicht. Ook wil hij kunnen ingrijpen bij gezinnen met kinderen die in de problemen zitten. Hij zegt dat donderdag in een interview met De Telegraaf.
ANP
"Als je ziet hoe lang al die zorgtrajecten duren, en hoe binnen sommige gezinnen kinderen stuk voor stuk de verkeerde kant opgaan dan denk ik 'dat is niet goed'. Politie, justitie, de zorginstellingen, allemaal zijn ze ermee bezig, iedereen doet z'n best, maar het moet sneller. Er moet één iemand komen die de bevoegdheid krijgt om uiteindelijk te zeggen 'en zo gaan we het doen'. De burgemeester moet die beslissing kunnen nemen", aldus Cohen.
Internaat
De burgemeester, die met minister André Rouvoet (Jeugd en Gezin) over zijn voorstel wil praten, wil onder meer in staat zijn kinderen uit huis te plaatsen en naar een internaat te sturen.
"Er is een groep in Amsterdam waar het niet goed mee gaat en daar moet echt iets mee gebeuren. Instanties als jeugdzorg en de kinderbescherming kijken naar het belang van het individu en niet naar de overlast die ze veroorzaken."
Cohen denkt dat de dienstplicht voor veel jongeren goed zou zijn. Mensen met twee nationaliteiten kunnen wat hem betreft kiezen om de dienstplicht in Nederland of in het land van herkomst te vervullen. Bron
Precies! Ik ook!quote:Op donderdag 31 mei 2007 08:53 schreef Perrin het volgende:
Gaat meer om zelfrespect en discipline.. Bijna iedereen die ooit dienstplichtig is geweest, zegt het later nuttig te hebben gevonden voor zijn ontwikkeling.
Ja, je merkt op FOK! zo welke azijnpisser wel en welke niet in dienstplicht is geweest. Hou toch op, al die stoere verhalen over zelfontwikkeling en discipline, zeker de laatste generaties hebben gewoon een paar maanden liggen blowen op een heuveltje.quote:Op donderdag 31 mei 2007 08:53 schreef Perrin het volgende:
Gaat meer om zelfrespect en discipline.. Bijna iedereen die ooit dienstplichtig is geweest, zegt het later nuttig te hebben gevonden voor zijn ontwikkeling.
Dat is absoluut niet waar. Ik heb me 18 maanden uit de naad gewerkt bij mijn vervangende dienstplicht.quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:04 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, je merkt op FOK! zo welke azijnpisser wel en welke niet in dienstplicht is geweest. Hou toch op, al die stoere verhalen over zelfontwikkeling en discipline, zeker de laatste generaties hebben gewoon een paar maanden liggen blowen op een heuveltje.
Het keyword hier is 'vervangende' geloof ik.quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:05 schreef FormerlyKnownAs het volgende:
[..]
Dat is absoluut niet waar. Ik heb me 18 maanden uit de naad gewerkt bij mijn vervangende dienstplicht.
'Je snor drukken', noemde men dat.quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:04 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, je merkt op FOK! zo welke azijnpisser wel en welke niet in dienstplicht is geweest. Hou toch op, al die stoere verhalen over zelfontwikkeling en discipline, zeker de laatste generaties hebben gewoon een paar maanden liggen blowen op een heuveltje.
quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:04 schreef Godlike02 het volgende:
militaire dienstplicht is zo 20e eeuw![]()
Maar ik ben geen voorstander van een nederlands leger (zonde van het geld) dus dit ik er niks in zie is een logisch gevold daar van.
quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:08 schreef Jarno het volgende:
[..]
Het keyword hier is 'vervangende' geloof ik.
Anyway, dat er sneller ingegrepen moet kunnen worden en ook krachtiger, helemaal mee eens. Maar om daar het bureacratisch monster dat dienstplicht heet weer voor in "ere" te herstellen, waanzinnig. Slecht en geldverslindend plan.
Oh zeker maar als ervaringsdeskundige kan ik melden dat ik genoeg geleerd heb in die periode maar dicipline hoorde daar niet bij.quote:Op donderdag 31 mei 2007 08:53 schreef Perrin het volgende:
En dan sochtend om 8.00 uur tijdens het appel je nog verder aankelden, en boven in het magazijn bijslapen omdat je tot 5.00 uur s'nachts aan het klaverjassen was. Damn dat waren wel goedkope zuip tijden, in bergen op zoom in de kazerne in '95 was een biertje voor 80 cent te krijgen. Mijn vaste standplaats nieuw millingen kostte het toch wel 1 gulden.quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
'Je snor drukken', noemde men dat.. Een bezigheid die tot kunst was verheven. En dan als sluitstuk van iedere dag in het KMT tot diep in de nacht metertjes bier bestellen.
En hop, nog een kostenpost er bij.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:07 schreef PlarkPlark het volgende:
Vanuit prive oogpunt: Slecht plan
Vanuit breder oogpunt: Goed plan, beetje regelmaat in de jongeren drukken kan geen kwaad. Ook voor vrouwen trouwens: Hups! Rennen met dat kadaver.
Ach in het verleden was het nog nuttig toen er een koude oorlog was en dergelijkequote:Op donderdag 31 mei 2007 11:16 schreef Tirion het volgende:
Dienstplicht? Zoals Cohen het zegt klinkt het meer als een overheids-opvoedingskamp.
Slecht idee dus, de dienstplicht in het verleden wel heeft uitgewezen vooral een Tweede Fase in het kwadraat te zijn; een snelcursus 'hoe belazer ik mijn leraren/officieren'.
Onder militaire discipline bejaarden in bad doen? Enlighten me, hoe zie je dat voor je?quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:41 schreef AgLarrr het volgende:
Uitstekend plan, mits dienstplicht wordt opgevat in brede zin. Dus niet iedereen verplicht met een Dymaco over de veluwe laten rennen maar het gros inzetten in bijvoorbeeld verzorgingstehuizen etc. Op deze manier sla je twee vliegen in één klap: creatieve manier om personeelstekorten in de zorg enigzins op te vangen en zo kan men 'de jeugd' ook wat leren over sociale integratie etc.
Neemt niet weg dat dit alles dient te gebeuren onder militaire discipline..
Jij-bent-zeker-nooit-in-dienst-geweest-hè-mi-la-gro.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:42 schreef milagro het volgende:
dienstplicht?
kun je meteen eens testen waar het hart ligt bij dat soort gasten......, ik gok dat als je hen de keuze laat, de enige reden waarom ze dan liever in het NLse leger willen dienen en niet het Marokkaanse, is dat het NL'se leger een makkie is (ws dan) en het Marokkaanse veel meer afzien.
Hèhè. Ik bedoel natuurlijk die kiddo's. Je kunt een paar van die reljosti's in een verzorginstehuis neerzetten maar dat garandeert natuurlijk niets, die moet je -ongeacht hun taak- streng doch rechtvaardig aanpakken. Structuur, orde en regelmaat. Schnappie?quote:Onder militaire discipline bejaarden in bad doen? Enlighten me, hoe zie je dat voor je?
dan lachen ze zich gek, plus je ondermijnt het leger met zulke on betrouwbare nietsnutten.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:43 schreef AgLarrr het volgende:
Oja, wat betreft die keuze tussen welk land: dacht het niet. Nederland en niets anders.
En jij denkt dat je dat kunt integreren in een bejaardenoord?quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:45 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hèhè. Ik bedoel natuurlijk die kiddo's. Je kunt een paar van die reljosti's in een verzorginstehuis neerzetten maar dat garandeert natuurlijk niets, die moet je -ongeacht hun taak- streng doch rechtvaardig aanpakken. Structuur, orde en regelmaat. Schnappie?
Met behoud van salaris / uikering uiteraard....?quote:Cohen denkt dat de dienstplicht voor veel jongeren goed zou zijn. Mensen met twee nationaliteiten kunnen wat hem betreft kiezen om de dienstplicht in Nederland of in het land van herkomst te vervullen.
Wat nou lachen? Die vaderlandsch liefde zal er in geramd worden. En het gaat natuurlijk niet alleen over Marokkanen. Iedere boerenlul die een Nederlands paspport heeft dient zich te melden.quote:dan lachen ze zich gek, plus je ondermijnt het leger met zulke on betrouwbare nietsnutten.
nee, laat ze maar kiezen, en dan maar hopen dat ze voor het Marokkaanse leger kiezen, hup paspoort innemen, en dikke doei
En gehakt op woensdag!quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:47 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Wat nou lachen? Die vaderlandsch liefde zal er in geramd worden. En het gaat natuurlijk niet alleen over Marokkanen. Iedere boerenlul die een Nederlands paspport heeft dient zich te melden.
Dat heeft toch niets te maken met integratie binnen een bejaardenoord? Het is maar net hoe je die gastjes voorbereidt op hun taak en vervolgens aanstuurt. Stel: je heist ze voor de vorm in een uniform en geeft hun opleiding op een legerbasis inclusief wat gymnastiek etc. Na een paar maanden maken ze zich -buiten hun taken op zo'n basis- een x aantal uren per dag nuttig in een verzorgingstehuis. Dat zou toch kunnen werken?quote:En jij denkt dat je dat kunt integreren in een bejaardenoord?
jep en kutMarokkanen mogen dan kiezenquote:Op donderdag 31 mei 2007 11:47 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Wat nou lachen? Die vaderlandsch liefde zal er in geramd worden. En het gaat natuurlijk niet alleen over Marokkanen. Iedere boerenlul die een Nederlands paspport heeft dient zich te melden.
Maar eh een verzorgingstehuis is toch geen legeronderdeel? In het leger voert de verruwing van de manier waarop mensen met elkaar omgaan de hoofdmoot, in een verzorgingstehuis worden geheel andere eigenschappen van een mens aangesproken. Je kan ze niet in de kazerne die algemene verruwing laten ondergaan, om vervolgens in het verzorgingstehuis van hen te verlangen dat zij op een geheel andere manier aan het werk moeten gaan. Dat zijn twee gescheiden werelden.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:49 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat heeft toch niets te maken met integratie binnen een bejaardenoord? Het is maar net hoe je die gastjes voorbereidt op hun taak en vervolgens aanstuurt. Stel: je heist ze voor de vorm in een uniform en geeft hun opleiding op een legerbasis inclusief wat gymnastiek etc. Na een paar maanden maken ze zich -buiten hun taken op zo'n basis- een x aantal uren per dag nuttig in een verzorgingstehuis. Dat zou toch kunnen werken?
Joh, je hebt een hoog gespannen beeld bij militaire dienstplicht. Ik denk dat die kutMarokkanen zoals jij ze noemt wat al te graag 18 maanden dienen bij ons leger. Dat zal echt iets voor hen zijn zelfs.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:53 schreef milagro het volgende:
[..]
jep en kutMarokkanen mogen dan kiezen
ik weet ook al wel dat het niet kan, maar die gasten zijn wmb verloren zaak, en ben je liever kwijt dan rijk, ze hebben op alle mogelijke manieren al laten merken een grafhekel te hebben aan dit land immers, en profiteren enkel van de gemakken.
vertrouwen zou ik ze iig niet, in dienst, of later evt uitgezonden naar gebieden waar hun broeders de vijand zijn...
vaderlandsliefde ram je er niet in bij gasten die dit land alleen als vaderland zien als het hen uitkomt, en dat van huis uit blijkbaar ook niet meekrijgen : dit is je land, hier ligt je toekomst, hier liggen je kansen, grijp ze dan ook.
ze schijten erop, ze spugen erop, en zijn wmb dus echt een verloren zaak.
zou het mogelijk zijn, stuur ik ze liever het Marokkaanse leger in.
laten ze daar de diensplicht maar invoeren voor ALLE staatsburgers, dus ook die elders wonen.
kijken hoe belangrijk die roots nu zijn, die identiteit.
loyaliteit zit niet in een papiertje, identiteit blijkbaar wel, nou, we zullen zien dan
Dat hoeft toch niet persé? Als je in zo'n opleiding de nadruk leg op het sociale, maar dit doet onder de deken van militaire discipline, dan is dat volgens mij prima te rijmen. Het gaat ook niet om een legeronderdeel dat bejaarden moet verzorgen, het gaat om een club verzorgers die semi-militair op hun taak worden voorbereid.quote:Maar eh een verzorgingstehuis is toch geen legeronderdeel? In het leger voert de verruwing van de manier waarop mensen met elkaar omgaan de hoofdmoot, in een verzorgingstehuis worden geheel andere eigenschappen van een mens aangesproken. Je kan ze niet in de kazerne die algemene verruwing laten ondergaan, om vervolgens in het verzorgingstehuis van hen te verlangen dat zij op een geheel andere manier aan het werk moeten gaan. Dat zijn twee gescheiden werelden.
Ja, maar snap je dan niet dat je bejaarden niet op semi-militaire manier kunt verzorgen?quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:06 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat hoeft toch niet persé? Als je in zo'n opleiding de nadruk leg op het sociale, maar dit doet onder de deken van militaire discipline, dan is dat volgens mij prima te rijmen. Het gaat ook niet om een legeronderdeel dat bejaarden moet verzorgen, het gaat om een club verzorgers die semi-militair op hun taak worden voorbereid.
Dan is de leerplicht ook slavernij. Ik ben wel voor een dienstplicht, maar dan moet het wel ten koste gaan van schooltijd, ik vind dat je op je 18e echt vrij moet zijn.quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:32 schreef Golradir het volgende:
Hoewel ik zelf geen problemen zou hebben met een militaire dienstplicht, ben ik toch tegen. De overheid heeft niet het recht je voor haar karretje te spannen, het is in feite slavernij.
Breaking news idd.quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:20 schreef TJDoornbos het volgende:
TJ is het een keer eens met Cohen. De wereld gaat kapot heb ik het idee!!
dat zeg ik toch ookquote:Op donderdag 31 mei 2007 12:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Joh, je hebt een hoog gespannen beeld bij militaire dienstplicht. Ik denk dat die kutMarokkanen zoals jij ze noemt wat al te graag 18 maanden dienen bij ons leger. Dat zal echt iets voor hen zijn zelfs.. Lekker je snor drukken 18 maanden lang.
Wat jij voorstelt is dus eigenlijk alle jonge kutMarokkanen uitzetten. Hup naar het leger van je eigen ouwe moersland. Zo werkt dat niet, dat doet de politiek niet, hoe zeer jij ook van ze af wilt, milagro.quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:28 schreef milagro het volgende:
[..]
dat zeg ik toch ook
de enige reden waarom ze dan ineens "loyaliteit" tonen, zouden ze de keuze hebben uit 2 legers om te dienen, is omdat de dienstplicht hier geen ruk voorstelt.
daarom stuur je ze beter naar het leger vh land waar ze zo graag die band mee houden, waarmee ze zo koketteren "wij Marokkanen kennen tenminste loyaliteit, daarom springen we een in een vechtpartij betrokken onbekende broeder ook meteen bij, ongeacht het hoe en waarom"
helaas kun je dienstplicht echter niet selectief toepassen, en lijden dus de goeden wederom onder de kwaden.
Precies. Externe discipline die neerkomt op "ik gedraag me zolang ik betrapt kan worden", prima, maar interne discipline (de soort die ook bij je blijft na je dienstplicht) kan niet opgelegd worden. Waardeloos idee.quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Oh zeker maar als ervaringsdeskundige kan ik melden dat ik genoeg geleerd heb in die periode maar dicipline hoorde daar niet bij.
dat weet ik ook wel, Ryan3456quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat jij voorstelt is dus eigenlijk alle jonge kutMarokkanen uitzetten. Hup naar het leger van je eigen ouwe moersland. Zo werkt dat niet, dat doet de politiek niet, hoe zeer jij ook van ze af wilt, milagro.
Dus alle jonge misdadigers hop dat leger in!!quote:Op donderdag 31 mei 2007 08:53 schreef Perrin het volgende:
Wat heb je daar dan wel geleerd? Denk je dat die kwaliteiten van nut kunnen zijn bij de ontspoorde allochtonen (verplaats je even in Cohen, die is elke dag bezig met dat tuig uit de Diamantbuurt etc.)?quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
Oh zeker maar als ervaringsdeskundige kan ik melden dat ik genoeg geleerd heb in die periode maar dicipline hoorde daar niet bij.
Mi-la-gro toch, een naamgrap.quote:
Ja, wat ik Cohen aanreken is dus dat-tie blijkbaar met de wolven in het bos gaat mee huilen en dus met wereldvreemde plannetjes komt... Die knaap heeft duidelijk ook nooit in het leger gezeten.quote:maar dat zou wel het beste zijn, deze gasten zijn onverbeterlijk.
je moet beginnen bij het begin, de kleuters dus al, de opvoeding en de begeleiding van hen door de ouders, die blijkbaar te vaak te wensen overlaat.
als niemand nog grip op ze heeft, al jaaaaaaaaaren niet, ouders niet, familie niet, welwillende vrienden niet, schooljuffen niet, leraren niet, jeugdzorg niet, politie niet, gevangenis niet, wat dan nog wel??
ik denk dus helemaal niets. verloren zaak.
het enige wat je kan hopen is dat de afkeer voor NL, die Bush en jodenvrienden, zo groot wordt dat ze zelf vertrekken met de tijd...
leuk plan, hoor, van Cohen, maar ongeveer zo'n 16 jaar te laat.
er is er echter een hele generatie waar je nog wel mee aan de slag kan, steek daar je tijd, geld en energie in, aan die kinderen, maar ook aan de ouders, die op zich ms of ws welwillend zijn, maar niet bij machte zijn hun kinderen de begeleiding te geven die ze nodig hebben, door gebrek aan taalkennis, opleiding, integratie.
Accijns op alcohol.quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:51 schreef sp3c het volgende:
van welk budget wil Cohen dat betalen?
integratie?
mods!@!@#$!quote:
quote:Verdonk hekelt 'late' aanpak lastpakken door Cohen
(Novum) - De Amsterdamse burgemeester Job Cohen is vijf jaar te laat met zijn plan om probleemjongeren naar internaten te sturen. Dat zegt VVD-Kamerlid Rita Verdonk donderdag. De Amsterdamse burgervader zei meer bevoegdheden te willen om de jongeren eerder te kunnen aanpakken.
Volgens Cohen duurt het nu te lang voordat hulporganisaties ingrijpen en de jongeren aanpakken. "Instanties worstelen met elkaar, het gaat niet snel genoeg", zei hij donderdagochtend voor Radio 1. De burgemeester zei ook wel wat te zien in het herinvoeren van de dienstplicht. Hij gaat hierover in overleg met minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet (ChristenUnie).
Verdonk verbaast zich over de timing van de voornemens. "Het zijn mooie plannen, maar wel vijf jaar te laat. Door jarenlang pappen en nathouden is in Amsterdam een cultuur van onveiligheid ontstaan."
De liberale oud-minister voor Integratie vindt verder dat Cohen om de hete brei heen draait. "Hij weigert te zeggen dat het om Marokkaanse jongeren gaat. Iedereen weet dat, behalve de burgemeester." Cohen moet volgens Verdonk een voorbeeld nemen aan Rotterdam. Daar is in haar ogen een groep Antilliaanse probleemjongeren goed aangepakt. "Hij moet de groep benoemen en daar beleid op uitvoeren."
En dan in Bosnië bejaarden verzorgen, of eh...quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:20 schreef sp3c het volgende:
maar goed nog even terugkomend op dat budget ... wat is nu helemaal de meerwaarde van die dienstplichtigen voor een steeds "expeditionairder georienteerde krijgsmacht" (daar moet het naar toe iig volgens de vorige mindef)???
ja de kinderen zijn een beetje van de straat maar uitzenden kun je ze niet (technisch gezien wel!) en of je dat moet willen is zowieso nog maar een tweede.
voor defensie is dit alleen maar extra kostenpost die van een steeds kleiner wordend budget afmoet en waar steeds groter wordende overzeese ambities van betaald moeten worden!
ik ben tegen, zoek maar een andere manier om tuig aan te pakken ... imo strooien we vaker met gevangenisstraffen (evt zonder strafblad) en bij voorkeur uit te zitten in de zomervakantie.
wat ik wat ik wel aardig vind is als defensie meer stageplaatsen aan gaat bieden voor de civiele taken (scheelt geld) en een soort parate reserve eenheid voor welwillende (geen dwang) jongeren die (nog) geen zin hebben meteen een contract van 4 jaar te tekenen
bv 1 jaar en een maand bosnie (anno nu, niet 1995) en andere low risk taken
ja of mijnen rui... erm ... nee nu ja in een 9 maanden (+opwerken naar de uitzending etc.) tijd kun je er flinke infanteriesten van maken hoor die moeten in een hoger geweldspectrum ook mee kunnen draaien ... maar gewoon, low risk dingen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En dan in Bosnië bejaarden verzorgen, of eh...
Dat plus hier zitten zowel bedrijven als het leger niet op te wachten kost alleen maar geld en je zit opgescheept met ongemotiveerde jongeren.quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:08 schreef Jarno het volgende:
[..]
Het keyword hier is 'vervangende' geloof ik.
Anyway, dat er sneller ingegrepen moet kunnen worden en ook krachtiger, helemaal mee eens. Maar om daar het bureacratisch monster dat dienstplicht heet weer voor in "ere" te herstellen, waanzinnig. Slecht en geldverslindend plan.
waarom geen verplichte zuipfestijnen danquote:Op donderdag 31 mei 2007 10:54 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, het verbroedert idd wel die zuipfestijnen.
idd dat om de problemen heen draaien blijft belachelijkquote:Op donderdag 31 mei 2007 13:11 schreef AgLarrr het volgende:
Ik vind het vervelend om te zeggen maar ijzeren Rita maakt hier wel een punt..
ik ben voorquote:Op donderdag 31 mei 2007 14:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waarom geen verplichte zuipfestijnen dan![]()
vanaf 18 jaar verplicht elke dag een promilage van ten minste 4 halenquote:
Gefinancierd door de boete die de bierbrouwers moeten betalen vanwegen prijsafspraken.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waarom geen verplichte zuipfestijnen dan![]()
Wie zegt dat hij niet al in dienst is geweest?quote:Op donderdag 31 mei 2007 08:49 schreef MasthaX het volgende:
Ja hij kan makkelijk zeggen ja, hij hoeft het nu niet meer.
volgens mij zat hij tussen zijn 17de en 21ste op de universiteit???quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:15 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wie zegt dat hij niet al in dienst is geweest?
Dat kan ook hoor. Weet ook niet hoe die regels 30 of 40 jaar terug waren.quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
volgens mij zat hij tussen zijn 17de en 21ste op de universiteit???
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |