En die valt weg als Nederland uit de EU stapt?quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:41 schreef Xith het volgende:
[..]
Omdat i.t.t. Noorwegen en Zwitserland, de Nederlandse GDP voor 80% van international trade komt.
Als we verminderde toegang hebben tot de gehele Europese markt, valt die voor een deel weg uiteraard. En ik denk niet dat we met een pure handelsovereenkomst ervan afkomen als we op een dusdanige manier in discrediet zijn gebracht door het verlaten van de EU.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:43 schreef Chewie het volgende:
[..]
En die valt weg als Nederland uit de EU stapt?
Je doet net of alleen wij belang hebben bij een handel. Ook de anderen landen hebben hier belang bij en zullen maar al te graag meewerken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 18:25 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Als we verminderde toegang hebben tot de gehele Europese markt, valt die voor een deel weg uiteraard. En ik denk niet dat we met een pure handelsovereenkomst ervan afkomen als we op een dusdanige manier in discrediet zijn gebracht door het verlaten van de EU.
Andere landen krijgen minder belang voor handelen met Nederland. De kosten/tijd zullen hoger zijn en met dat concurrentienadeel krijgen we te kampen. Tevens is er naast goederen geen vrij verkeer meer van personen, diensten en kapitaal. Ook allemaal erg belangrijk voor Nederland uiteraard.quote:Op woensdag 30 mei 2007 18:29 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Je doet net of alleen wij belang hebben bij een handel. Ook de anderen landen hebben hier belang bij en zullen maar al te graag meewerken.
Sowieso staan we echt niet alleen in Europa, GB stapt er binnenkort toch uit. Dat is wel zo veilig, want in geval van nood kunnen we met een roeiboot naar de overkant varen![]()
quote:Op woensdag 30 mei 2007 19:02 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Andere landen krijgen minder belang voor handelen met Nederland. De kosten/tijd zullen hoger zijn en met dat concurrentienadeel krijgen we te kampen. Tevens is er naast goederen geen vrij verkeer meer van personen, diensten en kapitaal. Ook allemaal erg belangrijk voor Nederland uiteraard.
quote:Op woensdag 30 mei 2007 19:09 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
We hebben de enige serieuze haven van Europa. De enige concurrent die we hebben kunnen we eigenhandig uitschakelen door de vaarwegen naar Antwerpen niet meer te verdiepen. Dus Europa moet wel![]()
Dat optimistische aantal van 250.000 is dus vrij groot, maar niet het meest essentiele voor de Nederlandse economie me dunkt.quote:De haven biedt directe werkgelegenheid aan ongeveer 60.000 mensen in Rotterdam. Daarbuiten nog eens aan ongeveer 250.000 mensen.
Het zou economisch gezien ook niet slim zijn om uit de EU te stappen, zeker niet voor de logistieke industrie in Nederland. Als Nederland uit de EU zou verdwijnen, is het voor grote buitenlandse bedrijven opeens veel interessanter om in Antwerpen en Hamburg aan te meren in plaats van Rotterdam. De noodzaak voor de Tweede Maasvlakte bijvoorbeeld is puur en alleen vanwege de handel die wij doen met grote landen als Duitsland, en door een enorme berg aan EU verdragen is het vervoer van goederen van/naar Duitsland een stuk makkelijker.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:41 schreef Xith het volgende:
Omdat i.t.t. Noorwegen en Zwitserland, de Nederlandse GDP voor 80% van international trade komt.
"Services account for more than half of the national income and are primarily in transportation, distribution, and logistics, and in financial areas, such as banking and insurance."quote:Op woensdag 30 mei 2007 19:16 schreef WeirdMicky het volgende:
Dat optimistische aantal van 250.000 is dus vrij groot, maar niet het meest essentiele voor de Nederlandse economie me dunkt.
Tja, de bestuurlijke elites in de diverse landen stemmen wel voor.quote:Op woensdag 30 mei 2007 02:12 schreef Oskar. het volgende:en de meeste leden hadden deze dan ook al geratificeerd.
Omdat de grondwet de basis gaat vormen voor de toekomst van de EU. Het is zoiets als "Nee" zeggen tegen de wielen, maar "Ja" tegen de auto.quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:12 schreef Gabry het volgende:
Waarom is een 'Nee' tegen de grondwet een 'Nee' tegen Europa?
Op dit moment zitten er echter al wielen onder en de vraag is of de nieuwe set banden zoveel beter is dan de oude set. Om in deze beeldspraak te blijven is het beter om te kijken waar de constructiefouten van de band zitten en of deze niet toevallig ook in het nieuwe model zitten.quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:14 schreef maartena het volgende:
Omdat de grondwet de basis gaat vormen voor de toekomst van de EU. Het is zoiets als "Nee" zeggen tegen de wielen, maar "Ja" tegen de auto.
De grondwet is niet van dusdanig groot belang dat men niet zonder kan.quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:14 schreef maartena het volgende:
[..]
Omdat de grondwet de basis gaat vormen voor de toekomst van de EU. Het is zoiets als "Nee" zeggen tegen de wielen, maar "Ja" tegen de auto.
Als je niet begrijpt waar het verdrag over gaat, probeer dan ook niet een ongefundeerde mening te vormen. Het Europese systeem zou juist democratischer worden met meer mogelijkheden tot samenwerking. Verder is er niet veel weerstand onder het Europese volk, want veel landen hebben (ook via referenda) voorgestemd. Het is met name de pessimistische Nederlander (en de Fransen) die aversie tegen de 'grondwet' hebben, omdat ze allerlei redenen erbij halen die niet van toepassing zijn op het verdrag. Toetreding van Turkije bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:41 schreef Gabry het volgende:
[..]
De grondwet is niet van dusdanig groot belang dat men niet zonder kan.
Het is dus eerder een Nee tegen een bepaalde vormgeving van Europa.
Het is o.a. een stem tegen het ondemocratische systeem. Gezien de hevige weerstand onder het Europese volk kan de kritiek ook ter harte worden genomen.
Dat er niet geluisterd wordt en het volk machteloos staat als het kritiek heeft is precies waar tegenstanders zich druk om maken. Het doomscenario van de naysayers wordt nu bevestigd.
Voor die 250.000 mensen zijn er in Nederland ook 250.000 ambtenaren aan het werk. Dat is dus al tien procent van de beroepsbevolking.quote:Op woensdag 30 mei 2007 19:16 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
[..]
Dat optimistische aantal van 250.000 is dus vrij groot, maar niet het meest essentiele voor de Nederlandse economie me dunkt.
Als je nu eens stopt met tegenstanders voor onwetend uit te maken en eens gaat luisteren naar de echte argumenten misschien kun je dan eens deelnemen in een fatsoenlijke discussie.quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:51 schreef WeirdMicky het volgende:
Het is met name de pessimistische Nederlander (en de Fransen) die aversie tegen de 'grondwet' hebben, omdat ze allerlei redenen erbij halen die niet van toepassing zijn op het verdrag. Toetreding van Turkije bijvoorbeeld.
Op zich heb je gelijk, ware het niet dat in de Europese grondwet een vrij groot aantal zaken staan die voor de toekomst van de EU bepalend zijn. De huidige verdragen kunnen inderdaad blijven gehandhaafd, maar als we in Europa naar een enkel Europees leger, een enkel Europees belastingsysteem, een enkel Europees wat-dan-ook willen dan is de grondwet wel van belang. Het ziet er naar uit dat onder Sarkozy in Frankrijk dat Frankrijk toch overstag zal gaan en de grondwet zal accepteren.quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:41 schreef Gabry het volgende:
De grondwet is niet van dusdanig groot belang dat men niet zonder kan.
Het is dus eerder een Nee tegen een bepaalde vormgeving van Europa.
Het is o.a. een stem tegen het ondemocratische systeem. Gezien de hevige weerstand onder het Europese volk kan de kritiek ook ter harte worden genomen.
Dat er niet geluisterd wordt en het volk machteloos staat als het kritiek heeft is precies waar tegenstanders zich druk om maken. Het doomscenario van de naysayers wordt nu bevestigd.
Dit hoeft niet te betekenen dat men negatief tegenover Europese samenwerking in zijn geheel staat.
Sarkozy ziet meer iets in hetgeen wat door meerdere mensen hier geopperd wordt: Een economische regering en niet de Europese regering zoals die nu bestaat. Zeggen dat Sarkozy dus zowaar overstag is gegaan en nu opeens de waarde van de Grondwet in zou zien is slechts een halve waarheid.quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:08 schreef maartena het volgende:
Op zich heb je gelijk, ware het niet dat in de Europese grondwet een vrij groot aantal zaken staan die voor de toekomst van de EU bepalend zijn. De huidige verdragen kunnen inderdaad blijven gehandhaafd, maar als we in Europa naar een enkel Europees leger, een enkel Europees belastingsysteem, een enkel Europees wat-dan-ook willen dan is de grondwet wel van belang. Het ziet er naar uit dat onder Sarkozy in Frankrijk dat Frankrijk toch overstag zal gaan en de grondwet zal accepteren.
Referendum in Engeland?quote:Engeland worstelt met dezelfde vraag (alhoewel de britten de EU grondwet in een referendum de goedkeuring gaf).
Zou het te maken hebben met het feit dat iedereen er voor z'n eigenbelang in zit en niet voor het groepsbelang? (Strassburg - Brussel verhuizing, Franse landbouwsubsidies, Britse EU korting, Zuid Europese landen die met creatief boekhouden binnen het stabiliteitspact vallen)quote:Nederlanders zijn op een of andere manier "bang" voor de EU, en ik snap niet helemaal waarom dat is.....
Mee eens. Ik heb nooit begrepen waarom we ineens van de EEG naar de EU moesten. De EEG was toch prima.quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:19 schreef FJD het volgende:
Kies er een en je weet meteen waarom mensen het niet zo op hebben met hoe de Europese Unie op dit moment geregeerd wordt. Dat zegt niet meteen dat men tegen de EU is maar dat zegt dat men een andere EU wenst. Als je goed hebt gelezen dan weet je ook dat de meeste tegenstanders op dit gebied eerder de visie van Sarkozy volgen; wel de EU maar dan vooral op het economisch gebied.
Hoe weet jij nou zo zeker waarom de achtergrond waarom mensen nee hebben gestemd te debiel voor woorden is geweest?quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:40 schreef misteriks het volgende:
wat is zo'n referendum een dikke onzin; de politieke verkozenen zijn representatief voor de bevolking en weten veel meer van deze complexe materie dan jan modaal. Nederland heeft in eigen voet geschoten door de proteststemmer een forum te geven; en de achtergrond waarom mensen NEE stemmen is te debiel voor woorden... Alvast; ook buiten de EU even goeie vrienden, hoewel ik wel vind dat BE en DUI de grenzen al preventief mogen vastspijkeren; en dat ze de eurotunnel een 150km noordwaarts mogen verleggen
nee, heb ik geen zin inquote:Op woensdag 30 mei 2007 21:53 schreef gimme.shelter het volgende:
[..]
Kortom, deel je kennis met ons!
Welke argumenten? Alle argumenten die worden gegeven hebben niks, maar dan ook niks, te maken met het Europese verdrag. Als er onvrede is over het bestuur van Europa, of Europa als geheel, dan moet dat in zijn algemeenheid besproken worden. Het aannemen van een verdrag dat Europese samenwerking gemakkelijker maakt en veel nadelen van het huidige Europese bestuur verminderen, is dan ook geen probleem. Terug naar een enkel economisch Europa gaan we toch niet. En zeker niet door het afwijzen van dit Europese verdrag.quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:03 schreef FJD het volgende:
[..]
Als je nu eens stopt met tegenstanders voor onwetend uit te maken en eens gaat luisteren naar de echte argumenten misschien kun je dan eens deelnemen in een fatsoenlijke discussie.
Hear, hear!quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:27 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Mee eens. Ik heb nooit begrepen waarom we ineens van de EEG naar de EU moesten. De EEG was toch prima.
Ik weet de gevolgen van mijn keuze en ik stem niet alleen voor de grondwet omdat ik voorstander ben van de EU.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:02 schreef Fastmatti het volgende:
Weet jij dan wel de gevolgen van je keuze? Jij stemt ook alleen maar voor de grondwet omdat je voor EU bent. Dat is minstens net zo belachelijk als tegen de grondwet stemmen omdat je tegen een aantal onderdelen van de EU bent.
quote:
Het verkleinen van de afstand tussen Brussel en de Burger
Om de kloof tussen Brussel en de Europese burgers te dichten, heeft de Europese Grondwet een belangrijke rol gegeven aan nationale parlementen en aan maatschappelijke organisaties die het EU-wetgevingsproces kunnen beïnvloeden met nieuwe instrumenten, zoals de subsidiariteitstoets en het burger-initiatief. Ook het Europees Parlement, dat rechtstreeks door burgers gekozen is, krijgt meer bevoegdheden.
Verder kan men stellen dat de Europese afspraken voor de burger nu overzichtelijk zijn, omdat de Europese Grondwet alle onderlinge afspraken in één document heeft samengevat. Ook zijn maatregelen genomen om de transparantie van Europese instellingen te verbeteren door vele beleidsstukken openbaar te maken.
Ten slotte vond een grondige herziening plaats van de regelgeving over een Europese aanpak van grensoverschrijdende criminaliteit, terrorisme en het indammen van het aantal asielzoekers, zodat 'Europa' op deze gebieden meer slagkracht heeft.
Een flexibel en slagvaardig functioneren van Europese instellingen in een Unie van 27 of meer lidstaten.
Om een goed functioneren van Europese instellingen in een Unie van 27 of meer lidstaten te blijven garanderen, is de interne organisatie van deze instellingen op vele punten aangepast. Zo is het aantal leden van de Europese Commissie beperkt, zijn de stemprocedures in de Raad van Ministers herzien, en is de werkwijze van het Europese Hof van Justitie gestroomlijnd. Tevens is het aantal wetsinstrumenten drastisch beperkt.
Ook zijn de spelregels geformuleerd waaraan lidstaten zich moeten houden als zij hun EU-lidmaatschap niet willen verliezen (ze moeten de gemeenschappelijke waarden naleven en doelstellingen onderschrijven). Ten slotte is de mogelijkheid geopend om de Europese Unie vrijwillig te verlaten.
Een prominente rol voor de Europese Unie op het wereldtoneel
Om Europa een solide rol op het wereldtoneel te laten spelen, bevat de Europese Grondwet artikelen over de waarden en doelstellingen van de Europese Unie. Belangrijk is dat de EU mensenrechten, vrije marktwerking en duurzame ontwikkeling wereldwijd wil stimuleren. Artikelen over het nabuurschap moeten goede relaties met de directe buren van de Unie blijven garanderen.
Verder zijn er mogelijkheden voorzien voor een gezamenlijk militair optreden onder EU-vlag. Ten slotte heeft de EU rechtspersoonlijkheid gekregen, zodat zij als organisatie vertegenwoordigd kan zijn in internationale instellingen als de VN.
Afschaffen van veto recht en het toekennen van macht aan landen naar gelang het aantal inwoners is voor mij meer dan genoeg reden als inwoner van een klein land zijnde.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:00 schreef WeirdMicky het volgende:
Het aannemen van een verdrag dat Europese samenwerking gemakkelijker maakt en veel nadelen van het huidige Europese bestuur verminderen, is dan ook geen probleem. Terug naar een enkel economisch Europa gaan we toch niet. En zeker niet door het afwijzen van dit Europese verdrag.
Hoevaak heeft Nederland het veto-recht al gebruikt? En in verhouding met veel andere europese landen is Nederland helemaal niet zo klein. De "grootste kleine" worden we wel genoemd. Juist stemmen naar inwoneraantal zou ons een uitzonderlijke positie kunnen geven.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:14 schreef FJD het volgende:
[..]
Afschaffen van veto recht en het toekennen van macht aan landen naar gelang het aantal inwoners is voor mij meer dan genoeg reden als inwoner van een klein land zijnde.![]()
Gebruik dan ook niet zulke grote woorden voor mensen die er anders over denken dan jij.quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:59 schreef misteriks het volgende:
[..]
nee, heb ik geen zin in
Debiel is dan ook enkel mijn mening; die ik zonder wetenschappelijk onderzoek geconcludeerd heb.
misschien toch 2 woorden; bang en navelstaren..
als je wat klikt merk je dat deze website en parlement.com dezelfde achtergrond hebben. Dit is dan ook de verklaring voor het grondwet-gejubel...quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:13 schreef WeirdMicky het volgende:
Als je echt geïnteresseerd bent in de voordelen, raad ik je aan te kijken op www.grondweteuropa.nl. Hier een kleine quote van die website om de hoofdlijnen in elk geval duidelijk te maken:
Ik zou toch het liefst censuskiesrecht zien, uiteraard naar economische inbreng.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:20 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Hoevaak heeft Nederland het veto-recht al gebruikt? En in verhouding met veel andere europese landen is Nederland helemaal niet zo klein. De "grootste kleine" worden we wel genoemd. Juist stemmen naar inwoneraantal zou ons een uitzonderlijke positie kunnen geven.
Gejubel? Verklaar je nader.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:23 schreef Napalm het volgende:
[..]
als je wat klikt merk je dat deze website en parlement.com dezelfde achtergrond hebben. Dit is dan ook de verklaring voor het grondwet-gejubel...
In ieder geval al een paar keer met succes gedreigd.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:20 schreef WeirdMicky het volgende:
Hoevaak heeft Nederland het veto-recht al gebruikt? En in verhouding met veel andere europese landen is Nederland helemaal niet zo klein. De "grootste kleine" worden we wel genoemd. Juist stemmen naar inwoneraantal zou ons een uitzonderlijke positie kunnen geven.
Daarom lobbyen ze ook... het is immers politiek.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:27 schreef FJD het volgende:
Ik ben even de pagina met stemverdeling kwijt maar als ik t goed heb zijn er 4 landen met 29 stemmen, nog eens 2 met 27 en vervolgens komt Nederland met een stem of 13/16. Lekker veel macht hebben we dan.
alleen al dat plaatje op de voorpagina met als einddoel de inwerkingtreding in 2009(?). Of de voorbeelden bij het e-boek "tegen discriminatie". Zo kom je met allemaal open deuren waar "niemand tegen is". Valse schijn wekken.quote:
daarom ook dan NL z'n benelux partners weer id ogen moet kijken. als NL wil kan het samen met z'n evidente buren wel gewicht id schaal werpen. Ik vind het zelf dan ook heel jammer dat NL door oeverloos gezeik z'n trappers ah verliezen is...quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:27 schreef FJD het volgende:
[..]
Ik ben even de pagina met stemverdeling kwijt maar als ik t goed heb zijn er 4 landen met 29 stemmen, nog eens 2 met 27 en vervolgens komt Nederland met een stem of 13/16. Lekker veel macht hebben we dan. Tel daarbij op dat de Europese Unie ook steeds meer aan het immigratiebeleid gaat sleutelen en ziedaar een reden om dat vetorecht te wilen behouden. Aan de andere kant heb ik er ook maar weinig vertrouwen in dat Nederland op dat moment met de vuist op tafel durft te slaan dus tja of ik er wat aan heb dat we veto hebben is een tweede
Nederland heeft een 13/16 tal zetels, samen met Belgie en Luxemburg zou dat op iets van 25 a 27 uitkomen ofzo? Dan hebben we gezamenlijk precies evenveel macht als Polenquote:Op donderdag 31 mei 2007 01:11 schreef misteriks het volgende:
daarom ook dan NL z'n benelux partners weer id ogen moet kijken. als NL wil kan het samen met z'n evidente buren wel gewicht id schaal werpen. Ik vind het zelf dan ook heel jammer dat NL door oeverloos gezeik z'n trappers ah verliezen is...
groetjes vd belg
Frankrijk heeft 2002 al eens eerder geprobeerd om de Nederlandse en Scandinavische pensioenfondsen aan te wenden voor het oplossen van hun financieele problemen. Je moet er toch niet aan denken dat je dat niet meer kan blokkeren met een veto.quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:59 schreef NLweltmeister het volgende:
Mogelijk veto Donner EU-pensioenenvoorstel
BRUSSEL/DEN HAAG - Minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken zal mogelijk woensdag zijn veto uitspreken over een voorstel voor een pensioenenrichtlijn van de Europese Unie. Voor Donner en de Tweede Kamer is dat niet aanvaardbaar
http://www.telegraaf.nl/b(...)sioenenvoorstel.html
Het is maar een berichtje in de kantlijn, maar het geeft de NEE-stemmers keihard gelijk
Wat een bullshit: Polen is met 38 miljoen inwoners ook gewoon een stuk groter dan de Benelux. Daar is dan niks onredelijks aan, dat zij meer macht hebben dan Nederland. Overigens heeft Nederland meer zetels, ik dacht een stuk of 24.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:20 schreef FJD het volgende:
[..]
Nederland heeft een 13/16 tal zetels, samen met Belgie en Luxemburg zou dat op iets van 25 a 27 uitkomen ofzo? Dan hebben we gezamenlijk precies evenveel macht als Polen![]()
OIh, Donner plaatst ons buiten de EU. Nu zijn we vervelende cijferneukende dwarsliggers! Het licht gaat uit en de oorlog begint!quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:59 schreef NLweltmeister het volgende:
Mogelijk veto Donner EU-pensioenenvoorstel
BRUSSEL/DEN HAAG - Minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken zal mogelijk woensdag zijn veto uitspreken over een voorstel voor een pensioenenrichtlijn van de Europese Unie. Voor Donner en de Tweede Kamer is dat niet aanvaardbaar
http://www.telegraaf.nl/b(...)sioenenvoorstel.html
Het is maar een berichtje in de kantlijn, maar het geeft de NEE-stemmers keihard gelijk
Zetel verdeling loopt niet geheel gelijk met inwonertal, kleine landen hebben relatief meer stemrecht per inwoner.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 09:27 schreef Falco het volgende:
[..]
Wat een bullshit: Polen is met 38 miljoen inwoners ook gewoon een stuk groter dan de Benelux. Daar is dan niks onredelijks aan, dat zij meer macht hebben dan Nederland. Overigens heeft Nederland meer zetels, ik dacht een stuk of 24.
I know, anders zouden Malta en Luxemburg maar met een of twee zeteltjes in het EP zitten. Nederland wordt nog 'gematst' ook trouwens, want voor Polen zijn er per inwoners minder parlementariërs (54 zetels op 38 miljoen inwoners) dan Nederland (27 zetels op 16 miljoen inwoners)quote:Op zaterdag 2 juni 2007 09:38 schreef Napalm het volgende:
Zetel verdeling loopt niet geheel gelijk met inwonertal, kleine landen hebben relatief meer stemrecht per inwoner.
Stemrecht op inwonersaantal slaat dan ook nergens op. Waarom heeft een land als Polen, een land dat de sexuele geaardheid van Teletubbies gaat onderzoeken, meer macht dan Nederland, een van de oprichters van de EU? Alleen maar omdat ze meer inwoners hebben?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 09:27 schreef Falco het volgende:
Wat een bullshit: Polen is met 38 miljoen inwoners ook gewoon een stuk groter dan de Benelux. Daar is dan niks onredelijks aan, dat zij meer macht hebben dan Nederland. Overigens heeft Nederland meer zetels, ik dacht een stuk of 24.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |