Tsja maar aangezien de EU als handelspartner dan veel belangrijker voor Nederland is als andersom kan de EU natuurlijk enorme eisen stellen. Kortom voldoen aan alle regels die de EU stelt en niet meebeslissen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
Daar hoeft geen verschil in te zijn, overeenkomsten omtrent handel kunnen dan hetzelfde blijven. Er zijn wel meer landen met een uitzonderingspositie
Deze landen zijn echt niet vergelijkbaar met Nederland.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:10 schreef Kadesh het volgende:
Kijk even hoe ze het in Zwitserland en Noorwegen doen en stap zo snel mogelijk uit de EU.
Waarom niet?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Deze landen zijn echt niet vergelijkbaar met Nederland.
Want?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Deze landen zijn echt niet vergelijkbaar met Nederland.
Weet je waarom sommige landen nu een voorkeursbehandeling krijgen? Dat komt omdat de gedachte achter de EU is uitgewerkt. Het eenduidige doel van Europa (het zorgen voor vrede en veiligheid) is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor opportunisme. Lidstaten vertrouwen elkaar niet meer, en dat zorgt weer voor dikke pakken met regelgeving. Mijns inziens kan je alleen maar goed samenwerken als er een gezamenlijke missie is, sterker nog, anders is er helemaal geen reden om samen te werken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 09:35 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.nrc.nl/europa/(...)merdebat_EU-grondwet
Die voorkeursbehandeling van de grote landen moet gewoonweg afgelopen zijn.
Misschien moet je de doelstellingen even opzoeken, want vrede en veiligheid is slechts een van de vele doelstellingen die de EU heeft.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Weet je waarom sommige landen nu een voorkeursbehandeling krijgen? Dat komt omdat de gedachte achter de EU is uitgewerkt. Het eenduidige doel van Europa (het zorgen voor vrede en veiligheid) is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor opportunisme. Lidstaten vertrouwen elkaar niet meer, en dat zorgt weer voor dikke pakken met regelgeving. Mijns inziens kan je alleen maar goed samenwerken als er een gezamenlijke missie is, sterker nog, anders is er helemaal geen reden om samen te werken.
Wat natuurlijk op geen enkel ogenblik een reden is om dan maar overal mee in stemmen omdat we anders misschien buiten de EU vallen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:10 schreef BlaZ het volgende:
Tsja maar aangezien de EU als handelspartner dan veel belangrijker voor Nederland is als andersom kan de EU natuurlijk enorme eisen stellen. Kortom voldoen aan alle regels die de EU stelt en niet meebeslissen.
Wat begrijp je niet aan het belang inzien van een economische vrijhandelszone maar niet het belang inzien van een grote mega-overheid? Wat mij betreft wordt de vrijhandels-zone zelfs wereldomvattend, geen invoerheffingen, en 1 munt, dat zou een grote vooruitgang zijn. Niet iedereen streeft naar een nog grotere overheid, en is daarom tegen de EU zoals deze zich nu dreigt te ontwikkelen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:01 schreef Vhiper het volgende:
Het levert ons dus 48 miljard euro per jaar op (3000 euro x 16 miljoen Nederlanders) en het is nog niet genoeg?![]()
Doel van de EU was in eerste instantie vorming economische gemeenschap. Zorgen voor vrede en veiligheid = NAVOquote:Op woensdag 30 mei 2007 12:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Weet je waarom sommige landen nu een voorkeursbehandeling krijgen? Dat komt omdat de gedachte achter de EU is uitgewerkt. Het eenduidige doel van Europa (het zorgen voor vrede en veiligheid) is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor opportunisme. Lidstaten vertrouwen elkaar niet meer, en dat zorgt weer voor dikke pakken met regelgeving. Mijns inziens kan je alleen maar goed samenwerken als er een gezamenlijke missie is, sterker nog, anders is er helemaal geen reden om samen te werken.
Dat is wat te kort door de bocht. Een deel van het doel was wel degelijk economische voorspoed en samenwerking om hiermee conflicten te voorkomen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:24 schreef Yankee het volgende:
[..]
Doel van de EU was in eerste instantie vorming economische gemeenschap. Zorgen voor vrede en veiligheid = NAVO
Vooralsnog valt het met die megaoverheid in Brussel nog reuze mee hoor.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan het belang inzien van een economische vrijhandelszone maar niet het belang inzien van een grote mega-overheid?
Op veel gebieden is samenwerking gewoon erg praktisch. Kijk bijvoorbeeld naar de grote Europese rivieren die door 4-5 landen stromen dan is enige coordinatie toch echt wel praktisch. Zonder Europese samenwerking was de Rijn niet zo schoon als ze nu is.quote:Wat mij betreft wordt de vrijhandels-zone zelfs wereldomvattend, geen invoerheffingen, en 1 munt, dat zou een grote vooruitgang zijn. Niet iedereen streeft naar een nog grotere overheid, en is daarom tegen de EU zoals deze zich nu dreigt te ontwikkelen.
Doelstellingen op papier zetten is niet voldoende, ze moeten door de gehele politiek en een groot deel van de bevolking omarmt worden. Toen de EU werd opgericht bestond dit collectieve streven, men was de oorlogen spuugzat. Nu toont de praktijk aan dat dat bindmiddel langzaam uitwerkt, in twee landen die de EU nota bene hebben opgericht is men erg sceptisch tegenover de EU. Om de EU weer tot een vruchtbare samenwerking te maken moet weer een doel worden gevonden dat de kracht heeft van het doel waarmee de EU is opgericht. En als dat niet snel gevonden wordt is het wellicht handig over te stappen naar een andere samenwerking.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:20 schreef Flashwin het volgende:
Misschien moet je de doelstellingen even opzoeken, want vrede en veiligheid is slechts een van de vele doelstellingen die de EU heeft.
Idd, het begon met de EGKS. Kolen en Staal waren essentiele grondstoffen om oorlogen mee te voeren, dat is een van de redenen dat juist die 2 zijn gekozen als basis om samen te werken.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is wat te kort door de bocht. Een deel van het doel was wel degelijk economische voorspoed en samenwerking om hiermee conflicten te voorkomen.
Nee, volgens mij niet. Vrede in Europa is het belangrijkste streven geweest, dat gaat natuurlijk een stuk makkelijker als de economie een beetje draait.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:24 schreef Yankee het volgende:
Doel van de EU was in eerste instantie vorming economische gemeenschap. Zorgen voor vrede en veiligheid = NAVO
Nederland is gas, bankgeheim zou in te voeren zijn en neutraal waren we ook al tijden totdat we door Duitsland de oorlog werden ingetrokken. Ook heeft Nederland nog steeds een unieke positie voor transport in Europa.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:23 schreef BlaZ het volgende:
Noorwegen > olie
Zwitserland > bankgeheim, neutraliteit sinds eeuwen.
Beiden betalen ook gewoon aan de EU en nemen het grootste gedeelte van de EU regelgeving gewoon over.
Deze landen komen mischien nog bij de EU, eruit stappen is heel iets anders.
Juist die open economie zou er onder kunnen lijden.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nederland is gas, bankgeheim zou in te voeren zijn en neutraal waren we ook al tijden totdat we door Duitsland de oorlog werden ingetrokken. Ook heeft Nederland nog steeds een unieke positie voor transport in Europa.
Goede regelgeving kan overgenomen worden.
Dus ik zie nog steeds het probleem niet of verschil met Noorwegen en Zwitserland. Juist door onze veel opener economie en diversiteit zouden we een voorsprong kunnen hebben op die landen.
Transport in Europa kan je vergeten als je uit de EU stapt. Je snapt toch wel dat andere EU landen liever via een EU land importeren als via een niet EU land.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nederland is gas, bankgeheim zou in te voeren zijn en neutraal waren we ook al tijden totdat we door Duitsland de oorlog werden ingetrokken. Ook heeft Nederland nog steeds een unieke positie voor transport in Europa.
Goede regelgeving kan overgenomen worden.
Dus ik zie nog steeds het probleem niet of verschil met Noorwegen en Zwitserland. Juist door onze veel opener economie en diversiteit zouden we een voorsprong kunnen hebben op die landen.
Zou men zo kinderachtig zijn de grenzen dicht te gooien?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:32 schreef du_ke het volgende:
Juist die open economie zou er onder kunnen lijden.
Nederlandse bedrijven profiteren nu volop van de EU maar zullen het een stuk moeilijker krijgen als we er geen onderdeel meer van zijn.
Nederland heft extra belasting over kolen voor de Duitse staalfabrieken. Genoeg om de staalprijzen flink omhoog te gooien, te weinig om voor uit te wijken naar Antwerpen. Moet je op letten hoe snel die grenzen weer open gaan. Duitsland die druk uit gaat oefenen, China zal ook niet blij zijn met de hogere staalprijzen nee dat gaat wel goed komen hoor. Plus dat het natuurlijk weer de zoveelste dreiging v/d zondvloed is.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik wil wel zien hoe de Duitsers kijken als zij over iedere euro die door Rotterdam gaat een leuke extra invoefheffing moeten gaan betalen, of als de bloemen bijvoorbeeld een stuk duurder worden.
men kan wel wat moeilijker gaan doen inderdaad. Bijvoorbeeld stoppen met Schengen zodat je overal je pas weer moet laten zien. En het wordt moeilijker voor Nederlandse bedrijven om in het buitenland te werken (de EU maakt dit juist eenvoudiger).quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zou men zo kinderachtig zijn de grenzen dicht te gooien?Ik wil wel zien hoe de Duitsers kijken als zij over iedere euro die door Rotterdam gaat een leuke extra invoefheffing moeten gaan betalen, of als de bloemen bijvoorbeeld een stuk duurder worden. Nee, ik denk niet dat de economische voordelen van de EU aan Nederland voorbij gaan als Nederland uit de EU stapt. Zeker door de buurlanden kan de Nederlandse economie gewoon niet genegeerd worden.
Jij beseft niet hoe zeer de Nederlandse economie afhankelijk is van andere landen he?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zou men zo kinderachtig zijn de grenzen dicht te gooien?Ik wil wel zien hoe de Duitsers kijken als zij over iedere euro die door Rotterdam gaat een leuke extra invoefheffing moeten gaan betalen, of als de bloemen bijvoorbeeld een stuk duurder worden. Nee, ik denk niet dat de economische voordelen van de EU aan Nederland voorbij gaan als Nederland uit de EU stapt. Zeker door de buurlanden kan de Nederlandse economie gewoon niet genegeerd worden.
Je beseft niet hoezeer de Duitse staalindustrie afhankelijk is van de Rotterdamse Haven he?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:47 schreef Flashwin het volgende:
Jij beseft niet hoe zeer de Nederlandse economie afhankelijk is van andere landen he?
Daarom moet het subsidiariteitsbeginsel ook heel goed verankerd worden in de Europese verdragen, bijvoorbeeld in een grondwetquote:Op woensdag 30 mei 2007 12:50 schreef FJD het volgende:
[..]
Je beseft niet hoezeer de Duitse staalindustrie afhankelijk is van de Rotterdamse Haven he?
Plus dat dit een ontzettende non discussie is. De economische waarde van de Europese Unie wordt denk ik door 99% van de mensen gewaardeerd en daar wil men dan ook niet vanaf. Het gedeelte waar men de Europese Unie nu op afrekent is dat het zich met de regelgeving op steeds meer vlakken wil bemoeien waar dit niet altijd nodig is plus dat men steeds vaker en duidelijker ziet dat de andere landen er helemaal niet in zitten voor het groepsbelang maar voor het individuele belang. Op dat gedeelte rekent men de EU af en niet op het economische gedeelte.
Dat staat nu in artikel 5 van het EG-verdrag dus dan mis ik de precieze toegevoegde waarde?quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:53 schreef du_ke het volgende:
Daarom moet het subsidiariteitsbeginsel ook heel goed verankerd worden in de Europese verdragen, bijvoorbeeld in een grondwet.
Ook op gebieden als immigratie en buitenlandse politiek? Los van de vraag of dergelijke zaken op Europees niveau geregeld moeten worden lijkt het me dat een Europese markt niet per definitie betekent dat zulke dingen op Europees niveau geregeld moet worden (hmm vreemde zin maar hij klopt geloof ikquote:Maar je moet beseffen dat een europese markt er ook voor zorgt dat we steeds meer met elkaar te maken krijgen.
Juist die afhankelijkheid geeft ook macht.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:47 schreef Flashwin het volgende:
Jij beseft niet hoe zeer de Nederlandse economie afhankelijk is van andere landen he?
Nogmaals dat hoeft niet, op economisch vlak hoeft er niet veel te veranderen als Nederland geen EU lid meer is. De uitzonderingen zijn er nu al zonder dat die landen economisch achterlopen bij de rest.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Transport in Europa kan je vergeten als je uit de EU stapt. Je snapt toch wel dat andere EU landen liever via een EU land importeren als via een niet EU land.
Oh ja kijk eens naar Denemarkenquote:Goede regelgeving kan overgenomen worden > de EU zal het afdwingen.
Daarom noemde ik ook niet alleen gas.quote:Nederland heeft te weinig gas om er op rond te kunnen komen. Noorwegen heeft ongeveer 2,5 meer olie en 4x minder inwoners dus dat is nogal een verschil.
Buitenlandse politiek heeft weinig met de Europese markt te maken, immigratie heeft er wel degelijk mee te maken (arbeidsmarkt);quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:57 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat staat nu in artikel 5 van het EG-verdrag dus dan mis ik de precieze toegevoegde waarde?
[..]
Ook op gebieden als immigratie en buitenlandse politiek? Los van de vraag of dergelijke zaken op Europees niveau geregeld moeten worden lijkt het me dat een Europese markt niet per definitie betekent dat zulke dingen op Europees niveau geregeld moet worden (hmm vreemde zin maar hij klopt geloof ik)
Jij beseft niet hoe zeer Europa afhankelijk is van onze bijdrage hequote:Op woensdag 30 mei 2007 12:47 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Jij beseft niet hoe zeer de Nederlandse economie afhankelijk is van andere landen he?
I'm the man you know I'm saying. Ik zit in geen kamp, ik houd niet van kamperen. Lekkere luxe van een hotel that's mequote:Op woensdag 30 mei 2007 13:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
TranceAction, fijn dat jij ook in het 'nee'-kamp zit.
Nou dat is erg, je paspoort aan de grens moeten laten zien. Voordeel is dat iedereen die Nederland binnen komt ook zijn pas moet laten zien. Op die manier hou kje al een hoop schooiers buiten de deur.quote:Op woensdag 30 mei 2007 12:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
men kan wel wat moeilijker gaan doen inderdaad. Bijvoorbeeld stoppen met Schengen zodat je overal je pas weer moet laten zien.
Ja, fantastisch joh, weer rijen met vrachtwagens aan de grens, die stuk voor stuk gecontroleerd moeten worden..oh, nee, wacht, die verkassen liever naar Antwerpen, waar ze ook wel een leuke haven hebben liggen en er geen gezeur aan de grens is....Goed voor onze economie, johquote:Op woensdag 30 mei 2007 13:29 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Nou dat is erg, je paspoort aan de grens moeten laten zien. Voordeel is dat iedereen die Nederland binnen komt ook zijn pas moet laten zien. Op die manier hou kje al een hoop schooiers buiten de deur.
En hoe komen die boten in Antwerpen?quote:Op woensdag 30 mei 2007 13:36 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ja, fantastisch joh, weer rijen met vrachtwagens aan de grens, die stuk voor stuk gecontroleerd moeten worden..oh, nee, wacht, die verkassen liever naar Antwerpen, waar ze ook wel een leuke haven hebben liggen en er geen gezeur aan de grens is....Goed voor onze economie, joh![]()
Via de westerschelde. Voor zover ik weet, hebben we een billaterale overeenkomst met Belgie die schepen vrij door te laten. Wat stel je voor? Die overeenkomst ook meteen opzeggen, met alle gevolgen van dien?quote:
Beter handhaven danquote:Op woensdag 30 mei 2007 12:57 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat staat nu in artikel 5 van het EG-verdrag dus dan mis ik de precieze toegevoegde waarde?
[..]
Het hoeft niet per se maar het is vaak wel praktisch. Het zou toch onzinnig zijn als de Drentse Dröge worst in Emmen wel maar in Meppen niet verkocht mag worden vanwege afwijkende regels in de warenwet.quote:Ook op gebieden als immigratie en buitenlandse politiek? Los van de vraag of dergelijke zaken op Europees niveau geregeld moeten worden lijkt het me dat een Europese markt niet per definitie betekent dat zulke dingen op Europees niveau geregeld moet worden (hmm vreemde zin maar hij klopt geloof ik)
Via zeeland maar daarvoor is een zo goed als eeuwig durig contract over de toegankelijkheid afgesloten met de Belgenquote:
Antwerpen is niet helemaal te vergelijken met Rotterdam. Zo ligt de haven waar de grote olietankers komen in Rotterdam bijna letterlijk in zee. Terwijl deze tankers anders nog een paar uur over de Schelde moeten varen om bij de haven van Antwerpen te komen. En tijd is geld, zeker voor dit soort grote jongens waarbij de lading enkele miljoenen liters bedraagt. Bovendien waag ik te te betwijfelen of de haven van Antwerpen wel voldoende diepgang heeft. Dessalniettemin zou ik het herinvoeren van grenscontroles wel een slecht idee vinden, je pakt heel veel legale vervoersbewegingen waar het aantal illegale vervoersbewegingen nauwelijks mee in verhouding staat.quote:Op woensdag 30 mei 2007 13:36 schreef Vhiper het volgende:
Ja, fantastisch joh, weer rijen met vrachtwagens aan de grens, die stuk voor stuk gecontroleerd moeten worden..oh, nee, wacht, die verkassen liever naar Antwerpen, waar ze ook wel een leuke haven hebben liggen en er geen gezeur aan de grens is....Goed voor onze economie, joh![]()
Hier in de buurt wordt een drukriolering aangelegd met steun van de Europese Unie. Dat doet echt pijn aan m'n ogen. Dat betekent dat je eerst geld afstaat aan de Nederlandse overheid, die het vervolgens afdraagt aan Europa, die het vervolgens in potjes stopt, die het vervolgens 'eerlijk' gaat verdelen over verschillende projecten en dan uiteindelijk komt die drukriolering er. Een fucking drukriolering in een ontwikkeld land als Nederland. Waarom kan de Nederlandse overheid daar zelf niet voor zorgen en moet er dan weer een extra Europese laag tussen zitten? Zo blijft er dus weer extra geld aan de strijkstok hangen doordat Europa zich op gebieden begeeft waar het weinig tot geen toegevoegde waarde heeft.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:03 schreef du_ke het volgende:
Je moet de invloed van de EU nou ook weer niet overschatten, maar een aantal zaken zullen misschien pijn doen in Nederland, het overgrote deel van de Europese maatregelen pakt echter positief uit voor ons land.
De sluizen kunnen dat niet aan. Vandaar ook dat de Duitsers Nederland helemaal niet zo hard aan zullen pakken. Die willen namelijk ook hun eigen staalindustrie behoeden voor prijsstijgingen maar goed nu komen we weer in die non discussie over als NL uit de EU stapt.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Bovendien waag ik te te betwijfelen of de haven van Antwerpen wel voldoende diepgang heeft.
Ja dat is wat dwaas inderdaad.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:07 schreef FJD het volgende:
[..]
Hier in de buurt wordt een drukriolering aangelegd met steun van de Europese Unie. Dat doet echt pijn aan m'n ogen. Dat betekent dat je eerst geld afstaat aan de Nederlandse overheid, die het vervolgens afdraagt aan Europa, die het vervolgens in potjes stopt, die het vervolgens 'eerlijk' gaat verdelen over verschillende projecten en dan uiteindelijk komt die drukriolering er. Een fucking drukriolering in een ontwikkeld land als Nederland. Waarom kan de Nederlandse overheid daar zelf niet voor zorgen en moet er dan weer een extra Europese laag tussen zitten? Zo blijft er dus weer extra geld aan de strijkstok hangen doordat Europa zich op gebieden begeeft waar het weinig tot geen toegevoegde waarde heeft.
[..]
Oostende en Hamburg kunnen ook een deel opvangen natuurlijk.quote:De sluizen kunnen dat niet aan. Vandaar ook dat de Duitsers Nederland helemaal niet zo hard aan zullen pakken. Die willen namelijk ook hun eigen staalindustrie behoeden voor prijsstijgingen maar goed nu komen we weer in die non discussie over als NL uit de EU stapt.
Ook die kunnen die schepen niet aan. Dan praat je over de echt grote schepen. Zeg maar in de categorie Berghe Stahl. Waarbij de Berghe Stahl wel een extreem voorbeeld is; dat schip kan slechts aanmeren in twee havens in de hele wereld; Brazilië (waar het droge bulk oppikt) en Rotterdam (waar het gelost wordt).quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:15 schreef du_ke het volgende:
Oostende en Hamburg kunnen ook een deel opvangen natuurlijk.
Tijd is geld, inderdaad en dus gaat er heel veel tijd en dus geld verloren als Nederland de grenzen weer dicht zou gooien. Dan gaat men eerder investeren in buitenlandse havens, dan maar constant geld te verspillen aan de Nederlandse grens.quote:Op woensdag 30 mei 2007 15:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Antwerpen is niet helemaal te vergelijken met Rotterdam. Zo ligt de haven waar de grote olietankers komen in Rotterdam bijna letterlijk in zee. Terwijl deze tankers anders nog een paar uur over de Schelde moeten varen om bij de haven van Antwerpen te komen. En tijd is geld, zeker voor dit soort grote jongens waarbij de lading enkele miljoenen liters bedraagt. Bovendien waag ik te te betwijfelen of de haven van Antwerpen wel voldoende diepgang heeft. Dessalniettemin zou ik het herinvoeren van grenscontroles wel een slecht idee vinden, je pakt heel veel legale vervoersbewegingen waar het aantal illegale vervoersbewegingen nauwelijks mee in verhouding staat.
Afgezien dat we verantwoordelijk zijn voor de grondlegging van die KUT EU.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:32 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het is weer zover, het bolwerk Europa, waarvan hun corebusiness uit het zaaien van angst en dreigementen bestaat, beweert nu dat bij een volgend collectief NEE, wij Nederlanders uit Europa worden gezet.![]()
Een groter cadeau kunnen wij Nederlanders niet krijgen
Omdat i.t.t. Noorwegen en Zwitserland, de Nederlandse GDP voor 80% van international trade komt.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |